جاهای دیدنی مشهد: لیست 200 دیدنی از جاذبه ها و تفریحات

جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد کجا بریم خوبه؟ این سوالی است که اکثر مسافران بعد از سفر به مشهد می‌پرسند. بعد از زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) با لیستی از مکان‌های دیدنی، جای تفریحی و طبیعی روبه‌رو هستید. می‌توانید تصمیم بگیرید. برای اینکه بهترین جاهای دیدنی مشهد را ببینید و تفریح کنید ادامه مطلب را ببینید. با مجله تورگردان همراه باشید.

فهرست مطالب

مکان‌های مقدس

 

شهر مشهد در ایران به خاطر وجود حرم امام رضا (ع) به پایتخت معنوی ایران شهرت دارد. به‌همین خاطر برای معرفی مکان‌های دیدنی مشهد، ابتدا به حرم مطهر سر می‌زنیم. سپس، سایر دیدنی‌های مشهد را در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان مرور می‌کنیم. 

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع)؛ مهم‌ترین مکان‌ زیارتی و دیدنی مشهد

 

  آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، بست شیخ طوسی

  ساعت دسترسی: شبانه روز

  هزینه ورودی: ندارد

خانم‌ها برای ورود به حرم می‌بایست چادر بپوشند.

 

رفتن به حرم امام رضا در سفر به مشهد آنقدر اهمیت دارد که اگر برای زیارت به پابوس نرفته باشید، انگار نماد اصلی این شهر را ندیده‌اید! بالاخره هر چه باشد، شهر مشهد به‌دلیل وجود بارگاه مطهر این حضرت، مقصدی مهم برای سفرهای زیارتی است.

 

حرم

 

البته ناگفته نماند که بسیاری از مسافران و گردشگران برای اولین سفر به مشهد، تنها به زیارت امام رضا (ع) و معنویات صحن و سرای آن بسنده می‌کنند. با اضافه شدن چایخانه حضرت رضا (ع)، خیلی خوب می‌توانید از لحظات معنوی در سفر زیارتی مشهد بهره ببرید. مدت زیادی است که به مشهد نیامده‌اید و دوست دارید با کمترین هزینه‌ها سفر کنید؟ ما در تورگردان، تور مشهد با حداقل بودجه‌ را ارائه می‌دهیم. با مشاوره‌های تیم پشتیبانی و تماس با شماره 02147627800 می‌توانید در ارزانترین زمان سفر به مشهد، از سفر خود لذت ببرید.

از دیدنی‌های داخل حرم مطهر می‌توانیم به جزئیات به کار رفته در فضاسازی آن اشاره کنیم. آئینه‌کاری‌ها در طرح‌های اسلیمی، درهای فلزی و چوبی با نقش و نگارهای خاص، از جمله دیدنی‌های حرم است که داخل صحن‌ها و رواق‌ها و هر جای دیگری از محیط آن می‌توانید ببینید. علاوه‌براین‌ها، مقبره افرادی سرشناس مانند شیخ بهایی، شیخ حسنعلی اصفهانی معروف به نخودکی و… در حرم قرار دارند. نزدیک‌ترین جاذبه‌هایی که در حرم می‌توانید ببینید، این مقبره‌ها هستند.
 


برای دریافت راهنما کلیک کنید   جاهای دیدنی حرم امام رضا


مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد مشهد، دیدنی نزدیک به حرم

 

  آدرس: خراسان رضوی، مشهد، ضلع جنوبی حرم مطهر رضوی

  ساعت دسترسی: شبانه روز (بدون محدودیت)

  هزینه ورودی: ندارد

 

مسجد گوهرشاد از جاهای دیدنی مشهد
تصویر گنبد مسجد گوهرشاد

 

از جاهای دیدنی نزدیک به حرم، مسجد گوهرشاد مشهد است. این مسجد، فاصله خیلی کمی با ضلع جنوبی حرم مطهر دارد و جزو آثار تاریخی به جا مانده از دوران تیموری است. مسجد گوهرشاد، گنبدی به ارتفاعی حدود ۴۱ متر دارد و به رنگ آبی است. کتبیه‌ای هم روی این گنبد تعبیه شده که با خط کوفی نوشته شده است. در کنار این گنبد، دو مناره بسیار زیبا به رنگ طلایی و با ارتفاع حدود ۴۳ متر نیز ساخته شده است. بعد از این مناره‌ها، کاشی‌کاری‌های بزرگترین ایوان یعنی ایوان مقصوره از جاذبه‌های دیگر مسجد گوهر شاد است. 

آرامگاه پیر پالاندوز

آرامگاه پیر پالاندوز، دیدنی نزدیک به حرم

 

  آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع)

  ساعت دسترسی: شبانه روز (بدون محدودیت)

  هزینه ورودی: ندارد

 
جاهای دیدنی مشهد
تصویری از گنبد آرامگاه پیر پالاندوز

 

از دیگر مکان‌های دیدنی مشهد نزدیک حرم امام رضا، آرامگاه پیر پالاندوز متعلق به دوران حکومت صفویان است. آثار حکومت صفویان را می‌توانید بر روی معماری بخش‌های مختلف آرامگاه ببینید. این مکان دیدنی، آرامگاه عارف مشهوری به نام محمد عارف عباسی است. برای رفتن به پیر پالاندوز مشهد می‌بایست به سمت شمال شرقی حرم مطهر، در ابتدای خیابان نواب صفوی (پایین خیابان) بروید. بعد از چند دقیقه پیاده‌روی، تابلوی مقبره شیخ محمد عارف را می‌بینید.

آرامگاه پیر پالاندوز از این لحاظ زیباست که یک گنبد پیازی‌شکل دارد و با کاشی‌های آبی رنگ، حس آرامش‌بخش خوبی را به هر بیننده‌ای منتقل می‌کند.

مسجد ۷۲ تن

مسجد ۷۲ تن تاریخی، دیدنی نزدیک به حرم

 

  آدرس: مشهد، خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ

  ساعت دسترسی: شبانه روز (بدون محدودیت)

  هزینه ورودی: ندارد

 

مسجد هفتاد و دو تن

 

از مکان‌های مقدس و دیدنی در شهر مشهد می‌توانیم به مسجد 72 تن اشاره کنیم که جلوه تاریخی دارد. این مسجد تاریخی فاصله کمی با حرم مطهر امام رضا (ع) دارد و به‌ راحتی قابل دسترسی است. برای رسیدن به آن باید به ناحیه سرشور، خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ، در مجاورت ضلع جنوب غربی حرم بروید.

درباره تاریخچه مسجد 72 تن در مشهد، دیدگاه‌های متعددی عنوان می‌شود. بعضی از مشهدی‌ها معتقدند که این مسجد را خواجه نظام‌الملک بنا کرده و در آن دوران با نام مسجد جامع نوغان بر سر زبان‌ها بوده است. عده‌ای دیگر هم بر این باورند که مسجد 72 تن متعلق به مسجد اقوام سنی‌های مشهد بوده که در سال ۸۵۵ هجری قمری بهره برداری شده است. آنچه که این مسجد را تماشایی کرده، کاشی‌کاری‌ها، معماری و گنبد زیبای آن است.

  اگر مایل هستید تا اطلاعات کامل‌تری از اماکن تاریخی مشهد داشته باشید، بخش انتهایی این مطلب را نیز بخوانید.

کلیسای مسروپ

کلیسای مسروپ مقدس، مکان مقدس در مشهد

 

آدرس: خراسان، مشهد، جانبازان، کلیسای مسروپ مقد

  ساعت دسترسی: شبانه روز (بدون محدودیت)

  هزینه ورودی: ندارد

 

کلیسای مسروپ

 

کلیسای مسروپ جزو مکان‌های دیدنی و همچنین نقاط مقدس در شهر مشهد است. این کلیسا در خیابان جانباز واقع شده است و بیشتر مردم محلی آن خیابان، مسروپ را با نام کلیسای مریم مقدم هم می‌شناسند. کلیسای ارمنی‌ها در سال 1941 به دوره پهلوی در اینجا ساخته شد و داستان‌های جالبی را در خود شکل داد. این منطقه که در نزدیکی منطقه ارگ قدیم قرار داشته، منطقه‌ای ارمنی نشین بوده است.

در کنار کلیسای مسروپ مقدس مدرسه ارمنی‌ها و ساختمان اداری شان نیز قرار گرفته است. این کلیسا از دیدنی‌های مشهد محسوب می‌شود و اگر علاقه به مکان‌های تاریخی دارید، می‌توانید بازدید از این کلیسا را در اولویت قرار دهید.

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم (برای تفریح و سوغاتی)

 

از آنجایی که حرم مطهر  اولین مقصد بسیاری از مسافران است، ابتدا بهترین جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم را معرفی می‌کنیم. از «فعالیت‌های پیشنهادی در مشهد» خرید سوغاتی را یشنهاد می‌دهیم، ترکیب جاهای دیدنی مشهد و سوغاتی در نزدیکی حرم به وفور پیدا می‌شود. مثلا بازار رضا مشهد با فاصله 200 متری از حرم، یکی از همان نقاط دیدنی برای خرید سوغاتی و بهترین جای دیدنی در شهر مشهد است. 

بعد از بازار رضا، به ترتیب بازار عباس قلی خان، بازار بزرگ مرکزی، بازار غدیر و بازار جنت، کمترین فاصله را تا حرم دارند. این را بدانید عموم جاهای گردشگری مشهد نزدیک حرم در خیابان نواب صفوی، چهارراه شهدا و اطراف فلکه (میدان) آب است. بعد از مراکز خرید، کوهسنگی، نزدیک‌ترین و قدیمی‌ترین پارک در مشهد است که هر مسافری برای گردش به آن سر می‌زند.

لیست جاهای دیدنی و تفریحی مشهد نزدیک حرم بر اساس فاصله‌ در جدول زیر آمده است:
 

اسم مکان دیدنی نزدیک حرمفاصله تا حرمآدرس
بازار رضا (بزرگترین بازار سرپوشیده در مشهد)حدود 200 متر با حرممشهد، ضلع شرقی میدان آب، بازار رضا
گنبد خشتی مشهد (امامزاده سید محمد)500 متر    مشهد، بلوار طبرسی، بعد از میدان طبرسی، کوچه گنبد خشتی
باغ موزه نادرییک کیلومتر تا حرممشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا، باغ موزه نادری
خانه تاریخی داروغه1.3 کیلومترمشهد، محله بزرگ نوغان، ریز محله قبر میر، خیابان نواب صفوی، شارستان رضوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه
خانه توکلی مشهد1.6 کیلومترمشهد،‌ خیابان نواب صفوی،‌ صفوی ۷
بازار عباس قلی خان1.6 کیلومترمشهد، حرم، ضلع جنوبی حرم امام رضا، حد فاصل دو خیابان نواب صفوی و امام رضا و در کوچه نواب
بازار بزرگ مرکزی2 کیلومترمشهد، چهارراه شهدا، بازار بزرگ مرکزی مشهد
بازار ۱۷ شهریور مشهد2.1 کیلومترمشهد، انتهای درب بازار رضا و میدان 17 شهریور
بازار جنت (قدیمی‌ترین بازار و معروف به ارگ قدیم مشهد)2.1 کیلومترمشهد، خیابان چمران، نرسیده به میدان سعدی، خیابان جنت
پارک کوهسنگی5.5 کیلومترمشهد، بلوار کلانتری، انتهای خیابان کوهسنگی، پارک کوهسنگی مشهد
مسجد 72 تن5.9 کیلومترمشهد، خیابان خسروی و ابتدای بازار بزرگ


این لیست از دیدنی‌های مشهد در نزدیکی حرم امام رضا را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 

بازار رضا

بازار رضا (اولین جاذبه گردشگری مشهد برای خرید انواع سوغاتی)

 

  آدرس: مشهد، ضلع شرقی میدان آب، بازار رضا

  ساعت دسترسی: 8 صبح تا 10 شب برای روزهای شنبه تا پنج شنبه

جاهای دیدنی مشهد
عکس بزرگترین بازار سرپوشیده مشهد (بازار رضا)

 

بازار رضا، بزرگترین بازار سرپوشیده و از جاهای گردشگری مشهد، گشت و گذار متفاوتی را پیش روی شما قرار می‌دهد. بازدید از این بازار سرپوشیده و قدیمی مشهد برای کسانی که علاقمند به آشنایی با تاریخ شهرها هستند، خالی از لطف نخواهد بود. در این بازار سرپوشیده که یک سوی آن در خیابان امام رضا باز می‌شود و درب دیگر آن در میان بازار‌های هفده شهریور است، انواع سوغات مشهد به خصوص زعفران، خشکبار، تسبیح و سنگ‌های قیمتی در قالب انگشتر و نقره‌جات به چشم می‌خورد.

بازار رضا نیز یکی از جاهای دیدنی اطراف حرم امام رضا (ع) است که میان گردشگران بسیار معروف شده و کمتر گردشگری است که به زیارت حرم مطهر آمده و سری به آن نزده باشد.

 


بازارهای مشهد را چقدر می‌شناسید؟ برای دریافت اطلاعات کامل، مطلب بازارهای مشهد را بخوانید.


گنبد خشتی

گنبد خشتی در محله نوغان

 

 آدرس گنبد خشتی: مشهد، خیابان طبرسی، کوچه نوغان، نزدیک فلکه طبرسی

  ساعت دسترسی: شبانه روز (بدون محدودیت)

  تلفن: 05133687732
مسیریابی سریع

 

عکس گنبد خشتی در مشهد

 

 

گنبد خشتی بنایی تاریخی و مهم در شهر مشهد و محله نوغان (نزدیک به حرم) است. این بنا مزار سلطان محمد از نوادگان موسی بن جعفر است. برخی معتقدند که وی امامزاده نبوده، بلکه حکیمی در دوره خلافت هارون‌الرشید بوده است. اجداد سلطان محمد در ساخت و سازهای حرم نقش داشته‌اند و نام‌شان بر روی بعضی کاشی‌کاری‌ها و تزئینات حرم دیده می‌شود. او در مرو از دنیا رفته و بعد او را در محله نوغان به خاک سپرده‌اند. هم اکنون این بنا در خیابان طبرسی از خیابان‌های مشرف به حرم مطهر قرار گرفته است.

اصل بنای گنبد خشتی مشهد به دوره تیموری بازمی‌گردد، ولی در دوره صفوی و قاجار نیز بازسازی‌هایی در آن صورت گرفته و الحاقاتی به آن اضافه شده است. نام‌گذاری بنا به‌علت ساختار آن است. اصل این بنا از خشت ساده بوده و کاشی‌کاری یا مناره‌ای نداشته است. معماری آن شامل بخش زیر گنبدی و چهار شاه نشین و هشت ورودی است. گنبد هنوز هم حالت خشتی خود را حفظ کرده است. ضریحی متعلق به سلطان محمد به ابعاد 9.5 در 7 متر با سقفی به ارتفاع 12 متر است.

 


اینجا می‌توانید بیشتر مطالعه کنید    گنبد خشتی مشهد


موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی (حمام مهدی قلی بیک)

 

  آدرس: مشهد، خیابان اندرزگو ۱۳ (خسروی نو)

 

حمام مهدی قلی بیک

 

موزه‌ها جزو گزینه‌های پیشنهادی خوبی برای «جاهای دیدنی مشهد در زمستان» هستند. یکی از این موزه‌ها که ارزش دیدن و تماشا در روزهای سرد مشهد را دارد، موزه مردم شناسی یا حمام مهدی قلی بیک است. این حمام از نخستین حمام‌های عمومی و آثار تاریخی شهر مشهد و متعلق به دوره صفویه است. حمام تاریخی از سال 1389 به موزه تبدیل شده است.

در حال حاضر، حمام مهدی قلی بیک به موزه تبدیل شده و مکانی دیدنی نزدیک به حرم مطهر امام رضاست. طبیعتا در بخش‌های مختلف این موزه، قسمت‌های مختلف حمام مثل سربینه، بینه و... به همراه ماکت‌هایی که نشان می‌دهد افراد در گذشته چگونه از حمام‌ها استفاده می‌کرده اند، به نمایش در آمده است. 

دیدنی‌های دیگر آن، نقاشی‌های روی دیوار مختص به حمام‌های سنتی است. حمام مهدی قلی بیگ از امیران عصر تیموری بوده و حمام او در راسته بازار قرار داشته است.

باغ نادری مشهد

باغ نادری مشهد یا آرامگاه نادر شاه افشار، محل دفن و ادوات جنگی

 

  آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا

  ساعت دسترسی: ۹ صبح تا ۵ عصر باز 

  هزینه ورودی: دارد (و باید بلیط دریافت کنید.)

  تلفن: 0513224888

 

جاهای دیدنی مشهد
تصویری از باغ ملی مشهد

 

 

باغ نادری، بوستان و موزه‌ای نسبتا خصوصی در میان مکان‌های تاریخی و دیدنی مشهد است و برای ورود به آن می‌بایست هزینه‌ای کم پرداخت کنید. پرداخت این هزینه به دیدن آرامگاه نادر شاه افشار و موزه‌ای که در این بوستان زیبا قرار گرفته، می‌ارزد. باغ نادری مشهد به ادوات نظامی و جنگ‌های نادر اختصاص یافته است. ادوات نظامی آنجا از عراده‌های جنگی تا شمشیر مخصوص نادر گرفته و همچنین انواع سپرها و کلاه خودها و وسایل جنگی تنوع دارد.

باغ نادری در چهار راه شهدا درست میان آن همه هتل، مغازه، مراکز فرهنگی و مذهبی قرار گرفته است. از داخل خیابان شیرازی مجسمه بزرگ نادر که بر اسبش سوار شده و شمشیرش را به دست گرفته؛ خودنمایی می‌کند. هر کسی حداقل یک بار باید این باغ را ببیند.

پارک‌ها و طبیعت دیدنی مشهد

 

طبیعت مشهد کجا خوبه بریم؟ روستای ییلاقی طرقبه، پارک جنگلی وکیل‌آباد، روستای ابرده و زشک شاندیز، تله‌کابین چالی‌دره، طبیعت‌گردی در جاغرق و مقبره خیام، لیست پیشنهادی خوبی برای مشهدگردی‌اند. بیشتر این مکان‌های طبیعی در اطراف مرکز شهر قرار دارند. همچنین پارک‌ها و بوستان‌های مرکز شهر هم برای طبیعت‌گردی و پیک نیک مناسب‌اند. اینجا، معرفی کوتاهی از جاهای گردشگری برای طبیعت گردی در شهر مشهد داریم که خواندنش خالی از لطف نیست:

  جاهای دیدنی اطراف مشهد: بافت طبیعی طرقبه، شاندیز، پارک جنگلی وکیل آباد، دره ارغوان طرقبه، روستای حصار، روستای نغندر و…

   مکان‌های پیک نیک مشهد: پارک وکیل آباد، قله زو، ییلاقات طرقبه و شاندیز و… 

   جاذبه‌های طبیعی مشهد برای تفریح: سد چالیدره، پارک ملی چهل بازه، آبشار قره سو، آبشار بار، آبشار ارتکند، دریاچه چشمه سبز گلمکان و…

در ادامه این بخش، با جزئیات بیشتری از لیستی از بهترین جاهای دیدنی و تفریحی مشهد مقدس آشنا می‌شوید.

پارک ملت مشهد

پارک ملت از جاهای دیدنی مشهد

 

  آدرس: این پارک از 4 خیابان اصلی، ورودی های متعدد دارد: بلوار آزادی، بلوار معلم، بلوار امامت، بلوار وکیل آباد

  ساعت دسترسی: 24 ساعته و هر روز

  هزینه ورودی: رایگان

  شماره تماس: 05136048679

 

پارک ملت مشهد
عکس پارک ملت مشهد در پاییز

 

یکی از پارک‌های تفریحی مشهد در بهار و پاییز که به گردشگران پیشنهاد بازدید می‌کنیم، پارک ملت است. گردشگرانی که به دنبال مکان‌های تفریحی‌اند، می‌توانند سری هم به شهربازی بزنند.

هر کسی که یک بار به بازدید از طبیعت دیدنی مشهد در داخل شهر مشغول شده باشد، حتما چرخ و فلک بزرگ پارک ملت را از دورترها دیده است. زیبایی‌های طبیعی پارک ملت، مهم‌ترین عاملی است که همه را به آنجا می‌خواند. بهار پر از شکوفه و لاله، پاییز پر از برگ‌های رنگارنگ و زمستان‌ها هم یکسره سفید می‌شود. شهربازی پارک ملت مشهد عامل دومی است که مردم به این پارک توجه نشان می‌دهند. در اینجا بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه و انواع و اقسام بازی‌های مهیج برای گروه‌های سنی مختلف تعبیه شده است. خانواده‌ها با هم به اینجا می‌آیند و مطمئن باشید که هر کدام‌شان می‌توانند سرگرمی مخصوص به خود را پیدا کنند.

 


  تصاویری زیبا از پارک ملت مشهد در پاییز ببینید    پاییز مشهد در پارک ملت


پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد، معروف، قدیمی و هنوز پر رونق

 

  آدرس دقیق: مشهد، بزرگراه کلانتری، انتهای خیابان کوهسنگی

  ساعت دسترسی: 9 صبح تا 2 بامداد و هر روز

  هزینه ورودی: رایگان (برای پارک وسیله نقلیه، نیاز به پرداخت هزینه دارد)

  تلفن: 05138400265

 
جاهای دیدنی مشهد
تصویر پارک کوهسنگی در شب

 

 

آن چیزی که کوهسنگی را از بهترین دیدنی‌های مشهد کرده، دو کوهی است که دارد. بعضی گفته‌اند که امام رضا (ع) به آن برکت داده و از آنجا گذشته است. از دیگر جاذبه‌های کوهسنگی، عبور مسیر سبز (مسیر دوچرخه سواری) از لابلای درختان سرزنده و با صفای آن است. هر گردشگری با دوچرخه به راحتی می‌تواند خود را به بوستان برساند.

پارک کوهسنگی مشهد که روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و این روزها فازهای جدیدی از آن بهره برداری شده است. در محدوده کمربندی و آزادراه شهید قاسم سلیمانی و میدان تلویزیون و خیابان کوهسنگی پهن شده است. در آن بوستان، انواع فضاها برای سرگرمی مردم راه اندازی شده است، مثل انواع فرهنگسراها، میدان‌های تئاتر، جایگاه‌های نمایشگاهی، موزه، خانه کودک و دیگر اماکن فرهنگی.

پارک شهربانو وکیل آباد مشهد، جای دنج برای بانوان

پارک شهربانو وکیل آباد مشهد، مقصدی دنج برای بانوان


آدرس: مشهد، خیابان امام رضا ۴ یا بزرگراه وکیل آباد
ساعت دسترسی به پارک ویژه بانوان: در نیمه اول سال، همه روزه از 5 صبح تا 19 و در نیمه دوم سال، همه روزه از 6 صبح تا 14 (به‌جز روزهای جمعه)

پارک شهربانو وکیل آباد مشهد، جای دنج برای بانوان
تصویر محوطه پارک شهربانو وکیل آباد، جای دنج مشهد برای بانوان

 

از جدیدترین فعالیت‌های پیشنهادی در مشهد برای بانوان، رفتن به پارک شهربانوی وکیل آباد است. این بوستان در بخش مرکزی پارک جنگلی وکیل آباد قرار دارد. پتانسیل‌ها و امکاناتی که بوستان شهربانو دارد، آن را به بهشتی برای حضور بانوان تبدیل کرده است. محوطه باغ شهربانو شامل 2 زمین برای فعالیت‌های ورزشی بسکتبال، والیبال و تنیس بوده و سکوهای یوگا هم اینجا را به مکانی پررفت‌وآمد تبدیل کرده است. 

علاوه‌بر بانوان، کودکان هم می‌توانند تجربه‌ای خوب و مفرح در این جای دنج داشته باشند. زمین بازی با وسایل چوبی، فعالیت سرگرم‌کننده‌ای است که کودک یا کودکان شما می‌توانند در بهترین جای دیدنی مشهد تجربه کنند. بخش‌هایی مثل کافی شاپ، پارکینگ اختصاصی، مسیری اختصاصی برای دوچرخه سواری و آبنماهای زیبا، رضایت شما را از حضورتان در این مجموعه، چندبرابر زیبا می‌کند. 

بوستان موضوعی دانش؛ بهترین جای دیدنی رایگان و 24ساعته

بوستان موضوعی دانش؛ بهترین جای دیدنی رایگان و 24ساعته

 

آدرس: مشهد، بلوار معلم، معلم 83، بزرگراه امام علی
ساعت دسترسی: همه روزه و 24 ساعته
شماره تماس: 05135252746

بوستان موضوعی دانش؛ بهترین جای دیدنی رایگان و 24ساعته
اطلاعات ورودی پارک موضوعی دانش مشهد

 

مشهدگردی در نقاط آرام شهر، موردپسند خیلی‌هاست. بوستان موضوعی دانش از جمله همین نقطه‌های دیدنی برای مشهدگردی است که آرامش بسیار زیادی دارد. این پارک از نظر آرام بودن فضا، جزو بهترین‌های مشهد است. المان‌های موضوعی که برای بازی هم طراحی شده‌اند، برای کودکان و حتی همراهان آن‌ها سرگرم‌کننده است.

در پارک موضوعی دانش مشهد که قدم بزنید، المان‌‎های زیر را می‌بینید:

  • استند شارژ خورشیدی
  • نرم افزار تلفن همراه بوستان دانش
  • انسان نخستین و کشف آتش به‌وسیله سنگ چخماق 
  • تولید آتش بوسیله اصطکاک 
  • تولید آتش توسط ذره بین 
  • المان خیش 
  • آسیاب اسبی 
  • چرخ گردان و استخراج آب از چاه 
  • آینه‌های صوتی 
  • کوره ذوب فلز بوسیله دم 
  • تلمبه دستی آب 
  • تولید برق از سد آبی 
  • سامانه سرمایش و گرمایش از زمین 
  • آسباد نشتیفان خاف 
  • ماکت بهینه‌سازی مصرف انرژی 
  • قرقره‌های مرکب 
  • لوله‌های صوتی 
  • المان بیوگاز 
  • آسیاب آبی 
  • تولید انرژی از حرکت 
  • انرژی بخار 
  • آبنمای نقشه ایران 
  • ماکت انرژی زمین گرمایی 
  • خوراک‌پز خورشیدی 
  • تولید نور توسط باکتری زیست تابی 
  • ترازوی دیجیتال 
  • توربین بادی 
  • معادل سازی سوخت 
  • استخراج نفت از چاه 
  • حلقه گردان به‌وسیله اصطکاک 
  • پیچ ارشمیدس 
  • المان انرژی هسته‌ای 
  • گشتاور کره زمین 
  • بازی انعکاس نور 
  • پریسکوپ 
  • آبنمای ایرانی 
  • تولید انرژی از جاذبه زمین 
  • ساختمان بادگیر 
  • المان ژنراتور برق 
  • اتاق ایمز 
  • تولید انرژی از موج دریا 
  • نقش برجسته دانشمندان و علمای اسلام 
  • آینه‌های بزرگ خمیده 
  • ماکت بیوگاز 
  • نمایشگر تعاملی 
  • نمایشگر منظومه شمسی 
  • ماکت نیروگاه بادی 
  • تولید انرژی با استفاده از سلول‌های فتو ولتاییک

پارک خورشید مشهد

پارک خورشید، جای دیدنی در شب

 

  آدرس دقیق: مشهد، انتهای بلوار هاشمیه، کوهسر، کوهستان پارک خورشید 

  ساعت دسترسی: 24 ساعته و همه روزه

  هزینه ورودی: رایگان

 

پارک خورشید مشهد
تصویر پارک خورشید مشهد در شب

 

آیا مشهد را از روی رشته کوه بینالود تماشا کرده‌اید؟ پارک خورشید از اماکن دیدنی مشهد و پاتوق کوهنوردان آماتور و حرفه‌ای است. این پارک که بر روی بلندترین جای دیدنی مشهد یعنی رشته کوه بینالود قرار گرفته به نام بام هاشمیه یا بام مشهد هم شناخته می‌شود. از آن بالا چشم‌انداز زیبایی از شهر، زیر چشم گردشگران و کوهنوردان است. این چشم انداز، شب‌ها خیره‌کننده‌تر می‌شود. از آن مهم‌تر اینکه آب و هوای بسیار مطبوع و تمیزی دارد.

بالا رفتن و پایین آمدن از 400 پله پارک خورشید، حتما شما را هم به چالش می‌کشد و با طی کردن تمام این پله‌ها به کوه‌های آب و برق خواهید رسید. درختکاری‌ها و فضای سبز در مسیر پلکان‌ها و آبنماهایی که مثل آبشار پایین می‌ریزند، پارک خورشید را خیلی خاص و با صفا کرده‌اند. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از مسیری دیگر با ماشین تا نزدیکی قله زو بالا آمده و ماشین را آنجا پارک کنید. در حال حاضر، مسیر ماشین رو در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفته و عموم مردم امکان تردد ندارند. با این حال دوچرخه سواران حرفه‌‌ای می‌توانند از همان جاده به بالای کوه بروند.

 


کسب اطلاعات بیشتر درباره جاذبه‌های این پارک   قله زو


بوستان مینیاتوری

بوستان مینیاتوری مشهد، ایرانی در یک قاب

 

  آدرس دقیق: مشهد، الهیه، بلوار سجادیه، سجادیه ۲۶

  ساعت دسترسی: 9:30 الی 20:30 و هر روز

  هزینه ورودی: دارد

  تلفن: 05135244220

 
بوستان مینیاتوری مشهد
تصویر بخشی از بوستان مینیاتوری در بلوار سجاد

 

 

بوستان مینیاتوری مشهد، اولین پارک مینیاتوری شرق ایران و بهترین جاهای دیدنی در مشهد است که بیشتر جنبه فرهنگی دارد و نسبتا از شهر دور است. منطقه‌ای که این پارک در آن قرار گرفته، جزو مناطق شهری تازه‌تاسیس به شمار می‌رود و فاصله بسیار کمی تا ییلاقات طرقبه و شاندیز دارد.

در پارک منحصر به فرد مینیاتور، سازه‌ها و المان‌هایی در ابعاد و سایزهای کوچک و مینیاتوری تعبیه شده‌اند. نماهایی از جاهای دیدنی نیشابور، باغ شازده ماهان در کرمان، سد کارون و روستای کندوان و... در آنجا تعبیه شده و قرار است بیش از 50 نماد دیگر به آن‌ اضافه شود. هر ایرانی و گردشگری لااقل یک بار باید باغ مینیاتوری مشهد را ببیند.

 


شاهکارهای معماری و جاذبه‌های تاریخی کشور را در یک نقطه ببینید    پارک مینیاتوری مشهد


پارک پردیس قائم مشهد

پارک پردیس قائم، در مسیر رفتن به آرامگاه فردوسی

 

  آدرس دقیق: مشهد، بزرگراه شهید چراغچی، میدان فهمیده، بلوار توس (یا شهرک امام هادی، میدان شهید فهمیده)

  ساعت دسترسی: 24 ساعته و هر روز

  هزینه ورودی: رایگان

 

پارک پردیس قائم
عکس پارک پردیس قائم مشهد

 

نظرتان درباره بازدید از یک باغ بزرگ گردشگری در مشهد چیست؟ گردشگران می‌توانند به سمت دیدنی‌های مشهد بروند که تابه‌حال از آن بازدید نکرده‌اند. این مکان جایی جز پارک پردیس قائم نیست. پارک پردیس قائم از دیگر پارک‌های تازه‌تاسیس است که در دسته جاهای دیدنی، طبیعی و گردشگری مشهد قرار می‌گیرد. قرار گرفتن پارک پردیس در مسیر آرامگاه فردوسی می‌تواند ایستگاه خوبی برای استراحت باشد.

پارک پردیس قائم در شمال مشهد مقدس دارای گونه‌های گیاهی متنوع همچون سرو، اقاقیای چتر و عطری، درخت عرعر، درخت افرا، صنوبر، راش، چنار، کاتالپا، کاج، ترون، گل ناز، انواع رز و بسیاری گونه‌های دیگر اشاره کرد. در این پارک، آبنماهای متعدد، امکانات رفاهی به‌همراه آلاچیق‌هایی برای نشستن و پذیرایی قرار گرفته است.

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد در ارگ قدیم (بوستان نزدیک به حرم امام رضا)

 

  آدرس باغ ملی مشهد: خیابان امام خمینی

  ساعت دسترسی: همه روزه و 24 ساعته

 

جاهای دیدنی مشهد
پاییز، جای دیدنی مشهد کجا بریم؟ باغ ملی در ارگ قدیم!

 

 

باغ ملی در خیابان امام خمینی قرار گرفته و فاصله چندانی با حرم امام رضا ندارد. فواره‌های زیبا و کانال آبی رنگ که آب روان در آن جریان دارد، به‌همراه تندیس‌های بزرگ هنرمندان، همه و همه به این باغ، صفایی خاص داده‌اند. در انتهای باغ هم محل بازی کودکان قرار دارد.

بازار جنت از مهم‌‌ترین جاذبه‌های نزدیک به باغ ملی است. این بازار، درست چسبیده به باغ ملی است. خیابان خسروی که بورس خرید کیف و کفش، لوازم آرایشی و لباس عروس و سفره عقد است، تنها یک خیابان با آن فاصله دارد. ساعت فروشی‌های معروف مشهد و صرافی‌ها نیز در همین خیابان قرار گرفته اند.

 


هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید باغ ملی مشهد 


کوه پارک مشهد

کوه پارک، مکان دیدنی و تفریحی مشهد برای جوانان

 

آدرس دقیق: مشهد، کمربندی جنوبی، محله سرافرازان، بلوار شهید فکوری، خیابان دلاوران، خیابان نخل

 ساعت دسترسی: 24 ساعته و همه روزه

هزینه ورودی: ندارد (برای پارک وسیله نقلیه ممکن است هزینه پارک دریافت شود.)

جاهای دیدنی مشهد پارک
کوهپارک، یک مکان تفریحی پرطرفدار برای جوانان در مشهد

 

 

یکی از بهترین مکان‌‌های دیدنی و تفریحی مشهد برای جوانان که در سال‌های اخیر به بهره برداری رسید، کوه پارک است. کوه پارک در اواخر تیرماه سال 1399 افتتاح شد و با داشتن بیش از یک میلیون درخت به یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های دست‌ساز بشر در کشور تبدیل شده است. این پارک کوهستانی در ارتفاعات جنوبی مشهد واقع شده و مکانی زیبا برای تفریحات دوستانه و خانوادگی به شمار می‌رود.

در کوه پارک مشهد، امکانات و خدمات تفریحی متعدد نظیر مسیر مخصوص دوچرخه سواری، پارکینگ، بادبادک بازی، مسیر پیاده‌روی، سینما ماشین، رستوران سیار و کار فود، کافی شاپ، دکه‌های بلال فروشی، فضای بازی کودکان و... فراهم شده و بدون شک بهترین اوقات را سپری خواهید کرد. اگر به مشهد سفر کردید، بازدید از این پارک دیدنی در ارتفاعات مشهد را فراموش نکنید.

کوهسر مشهد

کوه سر از جاهای دیدنی و تفریحی مشهد برای جوانان

 

آدرس: مشهد، انتهای بلوار هاشمیه، بین هاشمیه 60 و 62 

  ساعت دسترسی: هر روز بین 7 صبح الی 1:30 بامداد

 

کوه سر از بهترین جاهای تفریحی مشهد
تصویری از جاذبه گردشگری کوهسر در مشهد

 

کوهسر مجتمع ورزشی، گردشگری، توریستی، تجاری و همچنین از مشهورترین جاذبه‌های تفریحی مشهد برای جوانان محسوب می‌شود و وسعت آن به 50 هکتار می‌رسد. از فعالیت‌های پیشنهادی در مشهد رفتن به این مجموعه و تفریحاتی جذاب  از جمله بازی‌ها و فعالیت‌های هیجانی، ورزشی و… است. لیزرتگ، پینت بال، اتاق فرار، یا سالن بدنسازی، سالن بولینگ و بیلیارد بعضی از این فعالیت‌های تفریحی است. 

همچنین در کوه‌سر مشهد بیش از 220 واحد تجاری وجود دارد و تمامی اقلام مورد نیازتان در آن یافت می‌شود. به صورت دقیق‌تر کوه سر از فاز های مختلف تشکیل شده و کمتر گردشگری است که از مكانهاي ديدني بازدید کرده باشد، اما کوهسر را بهترین جاذبه دیدنی مشهد مقدس معرفی نکند.

 

  فاز اول کوهسر شامل: بولینگ، سالن پذیرایی با ظرفیت 4000 نفر، رستوران‌ها و سالن های ورزشی و بازی کامپیوتری

  فاز دوم کوه سر مشهد شامل: استخر، ماساژ، سونا، جکوزی، اسکواش، آب درمانی، تنیس روباز، سالن بسکتبال، والیبال و پارکینگ هفت طبقه

  فاز سوم شامل: فضای سرسبز زیبا است که سایر بخش‌ها را به یکدیگر مرتبط نموده است.

 

از سایر امکانات این مجموعه می‌توان به مدرن‌ترین سیستم‌های تهویه گرمایشی، رستوران و کافی شاپ اشاره نمود.

پارک میرزا کوچک خان

 پارک میرزا کوچک خان، پارک دیدنی نزدیک به حرم

 

  آدرس پارک میرزا کوچک خان: مشهد، بلوار 17 شهریور جنوبی، شهید حنایی، امام رضا 12

ساعت دسترسی: 24 ساعته و همه روزه

 تلفن: 05133682142

 

پارک میرزا کوچک خان
عکس پارک میرزا کوچک خان در پاییز

 

 

پارک میرزا کوچک خان از «پارک‌های دیدنی مشهد نزدیک حرم» است. اگر از حاشیه خیابان امام رضا برای گشت زدن به خیابان‌های اطرافش رفته باشید، حتما در خیابان دانش شرقی و نرسیده به بازارهای هفده شهریور با پارک میرزا کوچک خان مواجه شده‌اید. 

پارک میرزا کوچک خان امکانات فرهنگی و رفاهی برای محلی‌ها هم راه‌اندازی کرده است. برای نمونه می‌توان به کتابخانه عمومی کودکان و نوجوانان و استخر پارک اشاره کرد. بعضی قسمت‌های پارک میرزا کوچک خان، چنان زیبا و خیره‌کننده است که جان می‌دهد برای لذت بردن از طبیعت زیبا. اگر دوست دارید در این پارک هیجان‌انگیز بچرخید تا لطافت طبیعت را احساس کنید، در فصل بهار به آن سر بزنید. 

باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد، بهترین جای دیدنی مشهد در روز

 

  آدرس دقیق: مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر

  ساعت دسترسی: 8 صبح تا 12 شب

  شماره تماس: 05133495003

جاهای دیدنی مشهد
باغ گیاهشناسی، بهترین مکان دیدنی مشهد در بهار است.

 

 

باغ گیاه شناسی در برنامه مشهدگردی، جزو هم مناطق تفریحی و گردشگری است. این باغ، اولین باغ گیاه شناسی در میان دیدنی های مشهد به شمار می‌رود و در آن کلکسیونی از گل‌های بومی منطقه و حتی گونه‌های گیاهی سایر اقلیم‌ها و کشورها هم قرار گرفته است. بهتر است روزها به باغ گیاهشناسی مراجعه کنید تا بتوانید انواع گیاهان کوچک و بزرگ آنجا را به خوبی دیده و تشخیص بدهید و توضیحات قرار گرفته در کنارش را بخوانید.

در باغ گیاه شناسی مشهد از آلاچیق‌ها و فضاهایی برای رفت و آمد بهره گرفته شده است. با این حال باغ گیاهشناسی، فضای مناسبی برای اتراق و نشستن ندارد و بیشتر باید از آنجا بازدید کنید.

باغ گل‌ها

باغ گل‌ها، قلب طبیعت بکر مشهد

 

  آدرس دقیق: مشهد، بلوار معلم، بین معلم 71 و 73 

  ساعت دسترسی: 7 صبح تا 11 شب

  هزینه ورودی: دارد

 
جاهای دیدنی مشهد
تصویری از فضای داخل باغ گل‌ها در مشهد

 

 

باغ گل‌ها با طبیعت بکری که در مساحت 3 هکتاری خود دارد، بهشتی رنگارنگ در میان دیدنی‌های مشهد است. شکل کلی باغ شبیه به گل بنفشه بوده و مثل همین گل در هشت گلبرگ، هشت نوع باغ دارد. باغ گل‌های فصلی، باغ گل رز، باغ صخره‌ای، باغ گیاهان دارویی، باغ گیاهان پیازی و... در واقع گلبرگ‌های گل بنفشه‌اند. رفتن به باغ گل‌ها برای بهار، تابستان و پاییز، انتخاب خوبی در بین پارک‌های دیدنی مشهد است. 

باغ گل‌ها تنها محدود به گل‌ها نیست؛ آبنما و برکه نیلوفرهای آبی در میان گل‌ها خودنمایی می‌کند. به علاوه، امکانات رفاهی و فرهنگی متعددی از قبیل تئاتر، محوطه بازی و... نیز در آنجا قرار گرفته‌اند.

 


از باغی خوش‌ نقش‌و‌نگار با گل‌های بی‌شمار بخوانید   باغ گلها مشهد


جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ مشهد، مناسب برای روز

 

آدرس: استان خراسان رضوی، جنوب مشهد، بخش طرقبه، دهستان طرقبه، روستای سربرج

 
جنگل جیغ از مکان های تفریحی مشهد
تصویری از طبیعت بکر جنگل جیغ مشهد

 

 

احتمالا با شنیدن نام این جنگل ابتدا احساس ترس می‌کنید و بعد از آن می‌‌خواهید سر در بیاورید که چرا جنگل جیغ؟ باید بگوییم که جنگل جیغ از جاهای طبیعی مشهد است که شب‌ها صدای سوت و جیغ ترسناکی را خواهید شنید. این جنگل در روستای سربرج و در فاصله 32 کیلومتری مشهد واقع شده است. اگر از اهالی روستا درباره آن بپرسید، داستان‌های مخوفی را از این جنگل تعریف می‌کنند. گویی در این جنگل اجنه و شیاطین زندگی می‌‌کنند و شب‌ها صدای ترسناک جیغ زدن به گوش می‌‌رسد.

بهترین زمان برای رفتن به جنگل جیغ کی است؟ روزها که جنگل جیغ آرام است، می‌‌توانید برای تفریح به آنجا بروید و از طبیعت بکرش لذت ببرید.

بوستان بسیج

بوستان بسیج از مناطق بکر مشهد

 

  آدرس دقیق: شمال شرقی شهر مشهد، حاشیه 100 متری کمربندی، بین پل فجر و تقاطع گلشهر 

  ساعت دسترسی: 24 ساعته و همه روزه (به جز ایام سوگواری مثل عاشورا و تاسوعا)

جاهای دیدنی مشهد
بوستان بسیج از مناطق تفریحی مشهد در زمستان است.

 

 

بوستان بسیج از مجهزترین پارک‌ها و مکان‌های بکر مشهد است که امکانات رفاهی زیاد برای بزرگسالان و کودکان دارد. در ضمن تزییناتی که در بوستان بسیج انجام شده و درختان سرو، کاج، زیتون، افرا و اقاقیا که در اطراف آبنمای میان این بوستان زیبا قرار دارند، باعث طراوت بیشتر آن شده‌اند.

امکانات مذهبی بسیار زیادی در بوستان بسیج مشهد قرار دارند که بعضی از آن‌ها عبارتند از: نمازخانه، مسجد، قرائت خانه، کتابخانه مذهبی و… . با توجه به امکانات کامل، بوستان بسیج به یکی از مکان‌های گردشگری مشهد تبدیل شده است.

پارک حجاب

پارک حجاب مشهد، اولین پارک مختص بانوان

 

  آدرس دقیق: مشهد، بلوار ابوطالب، بلوار هدایت غربی

  ساعت دسترسی: همه روز از 6 صبح الی 12 ظهر به جز 4 شنبه‌ها که 24 ساعته است.

 

جاهای دیدنی مشهد
عکس پارک حجاب مشهد در پاییز

 

 

در سال‌های گذشته، پارک حجاب، اولین پارک و جای دیدنی طبیعی مختص بانوان در مشهد بود. در حال حاضر، این پارک به بوستانی پر درخت و با صفا تبدیل شده که بانوان می‌توانند به همراه دوستان یا فرزندان‌شان در آن حضور پیدا کنند و به دوچرخه سواری و سایر تفریحات مشغول شوند.

خانم‌ها تا قبل از غروب آفتاب آزادند که در پارک به صورت اختصاصی حضور داشته باشند، ولی از آن ساعت به بعد ورود آقایان هم آزاد می‌شود. از این ساعت به بعد روبروی پارک در حاشیه بلوار بساط دست‌فروشی و بازار خیابانی به پا می‌شود که بیشتر پوشاک ارزان قیمت و لوازم خانگی عرضه می‌کنند.

پارک بابا قدرت

پارک بابا قدرت یا بوستان ریحانه، مکان دیدنی مشهد ویژه بانوان

 

  آدرس دقیق: جنوب شرقی مشهد، انتهای بلوار فرودگاه

  ساعت دسترسی: 24 ساعت و همه روزه

  هزینه ورودی: رایگان

 

جاهای دیدنی مشهد
پاییز، کجای مشهد بریم؟ پارک بابا قدرت یا بوستان ریحانه!

 

 

پارک بابا قدرت در نزدیکی فرودگاه قرار گرفته و در نزدیکی کمپ زائر به وسعت حدود 20 هکتار، خودنمایی می‌کند. این پارک جنگلی از مکان‌های دیدنی و تفریحی مشهد است که از سال 1380 به عنوان پارک در اختیار عموم قرار گرفته و نام آن از یک روستا به همین نام در دوره نادرشاه افشار برگرفته شده است. از مزایای پارک بابا قدرت، امکان کمپ زدن و اتراق کردن شبانه است که برای مسافران امتیاز زیادی دارد. اگر می‌خواهید بدانید که در کدام نقاط مشهد می‌توانید کمپ بزنید، روی لیست مکان‌های کمپینگ اطراف مشهد کلیک کنید.

اگر به دنبال لوکیشن عکاسی در مشهد هستید، می‌توانید روی طبیعت بکر این پارک، حسابی ویژه باز کنید و عکس‌های ویژه‌ای بگیرید. جالب است بدانید که در سال 1393 پارک بابا قدرت به دستور شهرداری منطقه 7 مشهد به پارک بانوان تبدیل شد و در حال حاضر به بوستان ریحانه شهرت دارد.
 


معرفی پارک تمام‌عیار برای تفریح بانوان    پارک بابا قدرت مشهد (بوستان ریحانه)


پارک امت

پارک امت از اصلی‌ترین پارک‌های مشهد

 

  آدرس دقیق: مشهد، خیابان شهید مفتح در سی متری طلاب، بلوار امت

  هزینه ورودی: رایگان (برای پارک وسیله نقلیه، هزینه می‌پردازید.)

  تلفن: 05132178555
  مسیریابی

 

جاهای دیدنی مشهد
عکس فضای پارک امت مشهد

 

 

پارک امت مشهد هم از نظر ابعاد تقریبا اندازه پارک میرزا کوچک خان است و به نوعی پارک محلی شناخته می‌شود؛ ولی به دلیل نزدیکی به بسیاری از هتل و مسافرخانه‌های منطقه طلاب از گردشگران غیرمشهدی هم استقبال می‌کند. وسعت پارک امت بیش از 30 هزار متر مربع است و جزو زیباترین جاهای دیدنی داخل شهر مشهد برای گردشگری محسوب می‌شود.

پارک امت از امکانات رفاهی و تفریحی متعددی برخوردار است. شهربازی‌های کودکان و نوجوانان در پارک امت، انواع بازی‌های قدیمی و جدید را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. فضای بوستان، بسیار باصفا، دل انگیز و مناسب برای حضور خانواده‌ها، دوستان، آشنایان و جوانان است.

پارک زیارت

پارک موضوعی زیارت مشهد در دل بوستان وحدت

 

  آدرس دقیق: بوستان زیارت، بلوار وحدت

  ساعت دسترسی: 7 صبح الی 15 در شنبه تا چهارشنبه

  هزینه ورودی: رایگان

فقط افراد بالای 15 سال، مجاز به ورود هستند.

 

جاهای دیدنی مشهد
پارک زیارت مشهد، مناسب برای همه فصول سال


 

فرهنگسرا و بوستان زیارت از دیگر پارک‌ها و مناطق دیدنی مشهد نزدیک به حرم امام رضاست. بوستان زیارت و فرهنگسرایش در دل بوستان وحدت مشهد قرار گرفته است. از برنامه‌های فرهنگی آن می‌توان به نمایشگاه مفهومی زیارت، نمایشگاه تجلی آفتاب مختص کودکان و نوجوانان، سالن سینما و آمفی تئا‌تر، گرادیان نمایش سینمایی، المان‌ها، مسابقات دیجیتالی متعدد و… اشاره کرد. پارک زیارت جزو پارک‌های پیشنهادی برای اتراق و اقامت یک‌روزه مسافران نیست. اگر می‌خواهید با محل‌های اسکان چادر آشنا شوید، پارک‌های مسافر مشهد را در مطلب دیگری برای‌تان آورده‌ایم.

پارک جنگلی وکیل آباد، باقیات الصالحات مرحوم ملک

 

  آدرس دقیق: جنوب شرقی مشهد، انتهای بلوار فرودگاه

  ساعت دسترسی: 24 ساعت و همه روزه

  هزینه ورودی: رایگان

 

پارک جنگلی وکیل آباد، از جاهای جنگلی مشهد
پارک جنگلی وکیل آباد، از مراکز دیدنی و گردشگری مشهد در پاییز است.

 

 

راست می‌گویند، قدیمی‌ها که آنچه در این دنیا باقی می‌ماند، عملی نیک است. فرقی نمی‌کند نیّتت زبانی باشد، یا مادی، کاشت یک درخت باشد، یا کمک به سالخورده‌ای برای گذر از خیابان. هر چه که باشد، نیکی نیکی می‌آورد و تا هفت نسل بعد از تو نیز، از این عمل خیر بهره‌‌مند خواهند شد. خوشا به حال حاج حسین ملک، تاجرزاده‌‌ای متمول که 65 سال پیش، باغی بزرگ به نام میر طراز یا همان پارک جنگلی وکیل‌ آباد امروزی را خریداری و وقف عام کرد، تا همه انرژی‌های خوب این فضا را دریافت کنند.
 


در ادامه، از قدمت 65 ساله پارک وکیل آباد مشهد بخوانید   پارک وکیل آباد مشهد


پارک جنگلی طرق

پارک جنگلی طرق برای کمپ در بهار و تابستان

 

  آدرس پارک جنگلی طرق: مشهد، جاده شهید کلانتری، بین شهرک سیدی و ابوذر

 

جاهای دیدنی مشهد
عکس پارک جنگلی طرق مشهد

 

 

کمپ غدیر یا پارک جنگلی طرق از بزرگترین «مکان‌های دیدنی و تفریحی مشهد» برای خدمات اسکان و گردشگری به شهروندان و مسافران است. پارک طرق در قسمت جنوبی شهر مشهد واقع شده است.

پارک جنگلی طرق مشهد، امکانات رفاهی اولیه مانند سرویس بهداشتی، بوفه فروشگاه خرید مواد غذایی سبک، زمینه بازی مخصوص کودکان و سکوهای مناسب برای چادر زدن را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در این پارک می‌توانید بعضی تفریحات مشهد را تجربه کنید و روزی به یادماندنی را برای عزیزان‌تان رقم بزنید.

پارک ملی چهل بازه

پارک ملی چهل بازه (برای طبیعت گردی در اطراف مشهد)

 

  آدرس دقیق: مشهد، منطقه ۱۱، خیابان نمایشگاه پانزدهم

  راه‌های دسترسی: بلوار امام علی از شمال، میدان قائم از شرق، بلوار نمایشگاه از غرب، بزرگراه وکیل آباد و بلوار ‏معلم از جنوب به این پارک راه دارند.

  ساعت دسترسی: ۲۴ ساعته و هر روز

  هزینه ورودی: رایگان
مسیریابی 

 

پارک چهل بازه مشهد
عکس پارک ملی چهل بازه در شب

 

پارک ملی چهل بازه از «جاهای دیدنی و طبیعت بکر اطراف مشهد» در فصل پاییز، زیبایی‌های شگفت انگیزی را به نمایش می‌گذارد. این پارک در شمال با بلوار امام علی همسایه، از غرب روبروی بلوار نمایشگاه، از شرق به میدان قائم می‌رسد و از جنوب بلوار معلم و مناطق مسکونی را خوش آب و هوا کرده است.

به دلیل نزدیکی چهل بازه به نمایشگاه بین المللی مشهد، مردم در مناسبت‌های مختلف به آنجا می‌آیند و از فضای زیبا و محیط مطبوعش استفاده می‌کنند.

 


برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید   پارک ملی چهل بازه


پارک طبیعی هفت حوض

پارک طبیعی هفت حوض از پاتوق های طبیعت گردی

 

  آدرس هفت حوض مشهد: کوی سیدی، خیابان قائم، قائم 48، ساختمان شهرداری طبقه اول، شرکت گردشگری توسعه و عمران هفت حوض

 

منطقه ملی گردشگری هفت حوض یا پارک طبیعی هفت حوض از «جاهای دیدنی مشهد در زمستان» است. اگر قصد پیاده روی و دیدن هفت حوض سنگی در زمستان‌ را دارید، حتما کفش مناسب بپوشید و لباس گرم به همراه ببرید. در سال‌های اخیر پارک و بوستانی نیز در ورودی هفت حوض افتتاح شده که با تعبیه آلاچیق ها و انواع امکانات رفاهی، شرایطی برای گشت و گذار در زمستان را فراهم کرده است.

پارک طبیعی هفت حوض بخشی از منطقه طبیعی خلج بوده که همیشه گردشگران برای کوهنوردی و گشت و گذار به آنجا مراجعه می‌کنند.  این منطقه به دلیل برخورداری از حوضچه های سنگی عمیق به این نام مشهور شده است. حوضچه‌ها همچون تنگه در دل کوه‌های سنگی خشک قرار گرفته اند.

محل‌های دیدنی مشهد (30 خیابان و محله‌ مهم)

 

نقطه به نقطه مشهد را که بگردید، هر محله‌ای از آن، حرفی تاریخی برای گفتن دارد. اکنون نوبت به معرفی محل‌های دیدنی مشهد مقدس است تا تمامی نقشه داخل شهر را مثل کف دستتان بشناسید. همچنین برای سفر به این شهر با خیابان‌های بسیار و مناطق مختلف بهتر است با جغرافیای محل‌‌های دیدنی و معروف مشهد آشنا باشید. توضیحاتی را که در ادامه برای راهنمایی آمده، از دست ندهید.

 

خیابان امام رضا مشهد

 

جاهای دیدنی مشهد، خیابان امام رضا
عکس خیابان امام رضا از خیابان های قشنگ و شلوغ مشهد

 

چشم‌انداز حرم در خیابان امام رضا یک شاهکار معماری محسوب می‌شود. به محض ورود به این خیابان قدیمی، گنبد و گلدسته‌های حرم امام مهربانی به شما سلام می‌دهند. خیابان امام رضا، میدان بیت‌المقدس (فلکه آب) را به پایانه مسافربری در جنوب مشهد وصل می‌کند. خیابان امام رضا در ایام عزاداری محل تجمع مردم و دسته‌های عزاداری است. سوغاتی‌های مشهد نظیر مهر و سجاده، تسبیح، زعفران و زرشک از فروشگاه‌های متعدد حاشیه خیابان امام رضا می‌توانید خریداری کنید. از خیابان‌های اندرزگو، عنصری، ملک‌‌الشعرای بهار و... می‌توانید به خیابان امام رضا دسترسی پیدا کنید.

اغلب هتل‌های گران مشهد و حتی مسافرخانه‌های ارزان در خیابان امام رضا قرار دارند و گردشگران در کمترین زمان ممکن می‌توانند به حرم برسند. برای اینکه در نزدیک‌ترین نقطه به حرم امام رضا اقامت داشته باشید و زمان کمتری را در ترافیک‌ و شلوغی مرکز شهر بمانید، هتل‌های محدوده خیابان امام رضا جزو بهترین پیشنهادها محسوب می‌شوند؛ حتی اگر تمایلی به لاکچری بودن مرکز اقامتی‌تان نداشته باشید! تور برای هتل‌های نزدیک به حرم با رده‌بندی‌ قیمتی بسیار ارزان، متوسط و گران را در بخش زیر می‌توانید انتخاب کنید:

 

خیابان شیرازی

 

جاهای دیدنی مشهد
نمای خیابان شیرازی

 

خیابان شیرازی مشهد از قدیمی‌ترین محل‌ها و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر بوده که مشهدی‌ها، آن را به‌اسم بالاخیابان می‌شناسند. آرامگاه نادرشاه افشار در خیابان پررفت و آمد شیرازی قرار دارد. خیابان شیرازی به میدان شهدا منتهی می‌شود. باتوجه به وجود خطوط ۲ و ۳ قطارشهری مشهد و فعالیت ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در این محدوده، حتی در ساعات طرح زوج و فرد ماشین‌های سواری، تردد در این خیابان برای گردشگران مقدور است.

در خیابان شیرازی، پاساژها و مراکز خرید بسیاری وجود دارد که از جمله می‌توانیم به مجتمع تجاری جهان نما و مجتمع تجاری قدس رضوی اشاره کنیم. در این پاساژها انواع پوشاک، لوازم دکوری و همچنین انواع ادویه‌جات هم می‌توانید برای سوغاتی خریداری کنید.

هتل‌هایی هم که در خیابان شیرازی یا بالاخیابان قرار دارند، به حرم امام رضا بسیار نزدیک‌اند. اقامتی راحت و استراحت در فضایی مملو از آرامش، آن‌چیزی است که با انتخاب هتل‌های این محدوده از مشهد می‌توانید تجربه کنید:

 

خیابان نواب صفوی مشهد

 

جاهای دیدنی مشهد
عکس خیابان نواب صفوی از محل‌های دیدنی مشهد

 

برای مشهدگردی در نزدیکی حرم و سر زدن به دیدنی‌ها، حتما گذرتان به خیابان نواب صفوی می‌خورد. خیابان نواب صفوی از مهمترین خیابان‌های منتهی به حرم است که مردم مشهد هنوز آن را با نام پایین خیابان می‌شناسند. مغازه‌های کوچک و بزرگ بسیاری به سبک و سیاق جدید و قدیم در خیابان نواب صفوی شکل گرفته‌اند. مجاورت بافت سنتی ساختمان‌های مسکونی در کوچه‌های این خیابان و وجود هتل‌های مدرن در حاشیه آن، فضای قابل توجهی را در این خیابان بسیار شلوغ و پرتردد فراهم کرده است. 

خیابان نواب صفوی، مغازه‌ها و پاساژهای مختلفی را در خود قرار داده است. یکی از محبوب‌ترین بازارهایی که در نزدیکی خیابان نواب صفوی قرار دارد، بازار رضاست. هتل‌هایی که در این منطقه از مشهد قرار دارند، رو به بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) هستند و با انتخاب‌شان، از تمامی فرصت‌های نزدیکی به حرم می‌توانید استفاده کنید؛ از جمله نمای رو به حرم اتاقی که در آن اقامت دارید!

قصد اقامت در هتل‌های نزدیک به خیابان نواب صفوی دارید؟ دوست دارید قیمت‌ها ارزان باشد؟ تورهایی که برای هتل‌های نزدیک به محله نواب صفوی، طلایی‌ترین اوقات سفر به مشهد را رقم می‌زنند، عبارتند از:

 

کوچه‌های رنگی؛ 3000 متری حرم

 

کوچه‌های رنگی دیدنی مشهد؛ 3000 متری حرم
نمایی از کوچه‌های رنگی و دیدنی مشهد

 

مشهد هم کوچه‌های رنگی دارد که از تماشای رنگارنگی آن را نباید از دست بدهید! گود فخار از محل‌های دیدنی داخل شهر در حوالی میدان میرزاکوچک‌خان، بلوار چمن و درست روبه‌روی شهرداری منطقه 5 قرار گرفته است. اگر با چشم‌های خودتان نبیند، باور نمی‌کنید که چنین مکان دیدنی هم در مشهد وجود دارد! این منطقه دیدنی مشهد با ظاهر واقعا گودالی، یادگار زندگی کارگران کوره‌ آجرپزی است در نزدیکی آن قرار دارد. 

با خاموشی شعله‌های کوره آجرپزی، جریان زندگی در این گودال هنوز تمام نشده و هنوز چند گودال دیگر هم مانند این گودال در مشهد مقدس داریم که در حوالی کوره‌های آجرپزی قرار دارند. این گودال‌ها به منطقه‌ای مسکونی تبدیل شده‌اند. از آنجا که خانه‌های رنگی در گود فخار زیرِزمین‌اند، تا داخل کوچه‌ها نروید نمی‌توانید آن‌‌ها را ببینید. درست 21 پله برای رسیدن به داخل گودال باید پایین بروید. البته کنار پله‌ها راه خاکی شیب‌داری هم قرار گرفته که احتمالا محلی برای سرسره‌بازی بچه‌هاست.

 

خیابان احمد آباد

 

نمای هتل هما 1 در خیابان احمدآباد

 

اگر چندباری به دیدنی‌های داخل شهر مشهد سر زده باشید، بعید است که نام خیابان احمدآباد برایتان آشنا نباشد. وجود مغازه‌ها، پاساژها، ساختمان‌های اداری، بازار بزرگ گوشی، مطب‌های دکتر و شرکت‌های خصوصی و دولتی سبب تردد و شلوغی خیابان احمدآباد شده است. با وجود ایستگاه‌های مترو و اتوبوس باز هم چراغ قرمزهای احمدآباد، شب‌ها گاهی بسیار طولانی است. بلوارهای رضا، ابوذر، محتشمی، پرستار، قائم و کلاهدوز از بخش‌های شناخته شده خیابان احمدآبادند. هتل هما 1 مشهد از مراکز اقامتی قدیمی و 5 ستاره در محدوده احمدآباد است. این هتل به‌دلیل قدمت بالایی که از دوران پیش از انقلاب دارد، نماد اصلی این منطقه محسوب می‌شود. 

 

بولوار شهید صادقی (بلوار سازمان آب)

 

جاهای دیدنی مشهد
رستوران‌های اعیانی مشهد در بولوار شهید صادقی مشهد

 

خیابان کوتاه، سرسبز و آرام صادقی از بولوارهای دوست‌داشتنی مشهد است. این خیابان حدفاصل میدان فردوسی تا میدان راهنمایی است. پاساژ گوهرشاد (بورس لوازم لوکس خانگی)، پاساژ تک (بورس کامپیوتر و لوازم جانبی) و نمایندگی اسباب‌بازیهای لاکچری بانی‌نیک از جاذبه‌های بولوار شهید صادقی است. عصرها لاین دوچرخه‌سواری این بولوار، زیر پای رکاب‌ زنان شهر است. کافی‌شاپ سیب، چند پیتزا فروشی در حاشیه خیابان و در کل وقار این منطقه نزد مشهدی‌ها شهرت دارد. بازدید از این خیابان در لیست مکان‌های دیدنی مشهد خالی از لطف نیست.

 

بولوار سجاد

 

جاهای دیدنی مشهد، بولوار سجاد

 

بولوار سجاد از بولوارهای اصیل و پررونق شهر مشهد محسوب می ‍‌شود که از بزرگراه آزادی تا بولوار خیام امتداد می‌یابد. تعداد و تراکم بالای پاساژهای کوچک و لوکس، مجتمع‌های تجاری با ارائه برندهای خاص، وجود شعبی از تمامی بانک‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های لاکچری، همه و همه بولوار سجاد را به یکی از اعیانی‌ترین خیابان‌های مشهد بدل کرده است. قیمت ملک در این منطقه بسیار نجومی است؛ اما جمعیت بسیاری از مردمِ مناطق مختلف برای برخورداری از امکانات تفریحی، خرید و شبگردی در آنجا حاضر می‌شوند.

در بلوار سجاد، بازار و پاساژ های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به بازار بزرگمهر، پاساژ وصال، مجتمع تجاری بهاران، بازار بزرگمهر، مرکز خرید بهار، مرکز خرید پویا، پاساژ لاله، مرکز خرید افرا، پاساژ کاسپین و مرکز خرید ترنج اشاره کنیم. در این مراکز اقلامی چون پوشاک، انواع کفش و ادویه جات به‌وفور عرضه می‌شوند. 

تعدادی از هتل‌های مشهد هم در محدوده بولوار سجا قرار دارند که از نظر امکانات رفاهی، چیزی برای گردشگران کم نگذاشته‌اند. هتل هما 2 مشهد یکی از همین مراکز اقامتی است که امکانات کاملی دارد و بهتر از آن را نمی‌توانید در محدوده بولوار سجاد پیدا کنید.

 

خیابان راهنمایی

 

جاهای دیدنی مشهد، خیابان راهنمایی

 

خیابان راهنمایی از خیابان‌های محبوب مشهدی‌هاست. اگر بدون بطلان وقت، قصد خرید پوشاک دارید حتما خیابان راهنمایی مشهد را در نظر داشته باشید. بوتیک‌های مد روز، فروشگاه های طلا و زیورآلات، عطرفروشی‌ها، دفاتر فنی و طراحی گرافیک، فست‌فودها و کافی‌شاپ‌های خاص سبب کمبود جای پارک در شب‌های روشن و شلوغ خیابان راهنمایی گردیده است. هتل ناهید نیز در این خیابانِ یک‌طرفه قرار دارد.

از مکان های تفریحی مشهد برای جوانان که در نزدیکی خیابان راهنمایی قرار دارد می توان به پارک کوه سنگی و باغ آستان قدس اشاره نمود. اگر شما هم در شهر مشهد به خیابان راهنمایی سر زدید، می توانید از جای دیدنی مشهد نیز دیدن کنید.

 

بولوار طبرسی

 

بولوار طبرسی یکی دیگر از بولوارهای اصلی و از طولانی ترین خیابان های مشهد است. این خیابان پررفت وآمد از حرم مطهر تا صدمتری و پس از آن تا بولوار طبرسی دوم ادامه می‌یابد. میدان شهید گمنام (چهارراه مقدم)، میدان و پل فجر از قسمت های اصلی بولوار طبرسی است. وجه تسمیه این بولوار وجود آرامگاه علامه طبرسی مفسر برجسته قرآن در قسمت شمالی حرم مطهر می باشد.

بسیاری از هتل های مشهور از قبیل هتل آرمان، مدینه‌الرضا و هتل سی‌نور در خیابان طبرسی واقع شده‌اند. هر چه به انتهای طبرسی دوم نزدیک می شویم از کیفیت منطقه و تقسیم امکانات شهری کاسته می شود. از جمله مکان های تفریحی مشهد که به این بلوار نزدیک است می توان به حرم مظهر رضوی و بازار رضا اشاره نمود. بولوار طبرسی زیبایی های منحصر به فرد خودش را دارد و هر گاه شما از این بولوار بازدید کنید، صفا و حال و هوای خوبش خاطرات خوشی را برایتان به جا می گذارد.

 

پنجراه

 

پنجراه پایین خیابان که به پنج مسیر خیابان وحدت، خیابان هفده شهریور، بولوار مصلی، خیابان نواب صفوی و حرم مطهر می رسد، از شلوغترین و پرجاذبه ترین مناطق مشهد است. مصلی تاریخی مشهد، خانه تاریخی توکلی و خانه تاریخی داروغه از مکان های تاریخی و ارزنده منطقه و پارک بزرگ وحدت، بوستان فهمیده و پارک کودک از قسمتهای تفریحی این منطقه می باشند. حتی اگر به مشهد سفر کرده باشید و به این منطقه سر نزده باشید، ارزش آن را دارد که کمی از وقت خود را به بازدید و گشت و گذار در این منطقه اختصاص بدهید. 

 

بولوار مجد

 

جاهای دیدنی مشهد

 

بولوار نسبتا شلوغ مجد، نزد زائران و مجاوران به برج‌های تجاری‌اش شناخته می‌شود. به دلیل نزدیکی این بولوار به حرم می‌توانید قبل یا پس از زیارت از برج‌های تجاریِ این خیابان برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم تحریر و خرازی، لوازم خانگی و لباس عروس و مجلسی دیدن کنید. این خیابان معمولا شلوغ و پرهیاهوست و از لحاظ تجاری و مسکونی حائز اهمیت است. جاهای دیدنی مشهد و سوغاتی آن هر گردشگری را به سوی خود جذب می کند. در این محل می توانید سوغاتی های زیبایی از جمله لباس های شیک تهیه و خریداری نمود. 

 

خیابان دانشگاه

 

جاهای دیدنی مشهد

 

مشهدی‌ها و گردشگران فروشگاه‌های حاشیه خیابان دانشگاه و برج آلتون را به عنوان مرکزی برای خرید کیف و کفش با کیفیت عالی و البته قیمت متوسط رو به گران می‌شناسند. خیابان دانشگاه با وجود کتابفروشی‌های قدیم و جدید و سینما هویزه و آفریقا، پاتوق دوستداران کتاب و فرهنگ نیز به حساب می‌آید. خوابگاه دانشجویی، بازار کتاب گلستان و المان های مرتبط با کتاب به این حس و حال کمک زیادی کرده است. وجود بیمارستان امام رضا و چند آزمایشگاه و داروخانه مهم، خیابان دانشگاه را به خیابانی کاربردی و مهم بدل کرده است.

 

بولوار معلم

 

بلوار معلم در منطقه ۱۱ شهری مشهد و از بولوارهای مهم و پرتردد شهر است که در موازات یک ضلع پارک ملت قرار دارد. بولوار معلم از مناطق خوب و نسبتاً گران مشهد است که در کوچه‌های تمیز و عریض آن از آپارتمان‌های لوکس تا ویلایی‌های کمی قدیمی‌تر به چشم می‌خورد. اخیرا با گران شدن مسکن برای خرید یک آپارتمان در خیابان معلم باید دست کم دو سه میلیارد هزینه کنید.

در حاشیه بولوار معلم فروشگاه‌های مختلفی قرار دارد که معمولا شب ها شلوغترند. جاهای تفریحی مشهد که در نزدیکی بولوار معلم مشهد قرار دارد، شامل پارک چهل بازه مشهد، پارک وکیل آباد، باغ وحش وکیل آباد، پارک ملت، کوهستان پارک خورشید و غیره است.

 

بولوار امامت

 

بولوار امامت با فروشگاه‌های مختلف پوشاک مردانه و زنانه در یک سو و بخشی از پارک ملت در سوی دیگرش، روزهای پررونق و شب‌های پرشوروحالی دارد. از نظر مسکونی بیشتر ساختمان‌ های بولوار امامت، آپارتمانی می باشند و قیمت نسبتا بالایی دارند که البته به دلیل آرامش منطقه، در دسترس بودن تمامی امکانات رفاهی، کوچه‌های عریض و مرتب و نام خوب منطقه نزد مشهدی‌ها ارزش هزینه کردن را دارد.

 

رضاشهر

 

رضاشهر مشهد منطقه‌ای آرام و دلنشین با آپارتمان ها و خانه های ویلایی متراژبالا و خیابان هایی دلباز و عریض از مناطق متوسط به بالای مشهد به حساب می آید. محله های انوری، کسائی، ملک‌الشعرا، رودکی و دعبل از بهترین قسمت های رضاشهراند. شیرینی فروشی بزرگ و قدیمی یزدیها که بسیار محبوب مشهدی هاست در منطقه رضاشهر قرار دارد. بولوار رضوی که اصلیترین محله در رضاشهر است به ورودی جنوبی دانشگاه فردوسی متصل است.

رضاشهر از چهارسو به بولوار وکیل آباد، بزرگراه کلانتری، بولوار نماز و بولوار دلاوران راه می‌یابد. از جاهای تفریحی مشهد که در نزدیکی رضاشهر قرار دارد می توان به کوه سنگی، پارک پردیسان، پارک کوهستانی، غار پروانه ها، پارک آبشار و کوهستان پارک اشاره نمود. اگر به مشهد سفر کردید پیشنهاد می دهیم به رضاشهر و جاهای دیدنی نزدیک آم سر بزنید.

 

بولوار کوثر

 

بولوار کوثر از مکان های دیدنی مشهد خیابانی اصیل و در نوع خود زیبا و دلپذیر است. در گذشته کارخانه کوکاکولا در انتهای همین بولوار قرار داشته پس اگر سه راه کوکا به گوشتان خورد بدانید مقصود همین بلوار کوثر می‌باشد. موسسه های آموزش عالی همچون خردگرایان مطهر، عطار، کاویان و... در بلوار کوثر پای جوانان پرشور را به این خیابان باز کرده است.

قطار شهری مشهد در ابتدای بولوار کوثر، دسترسی به آن را آسان‌تر نموده است. خیابان کوثر مکانی دنج برای زندگی است البته قیمت ملک در این منطقه بالاست. در تقاطع کوثر و وکیل‌آباد بیمارستان فارابی واقع شده است. این بولوار بی‌سروصدا از سه سوی دیگر به بلوار پیروزی، باهنر و هاشمیه متصل می‌شود. بولوار کوثر با اینکه جاذبه های دیدنی کمی دارد اما بازدید از آن برای گشت و گذار و خرید گزینه خوبی است.

 

بولوار مجیدیه

 

بلوار مجیدیه بزرگترین جمعه بازار خودرو کشور را در خود جای داده است. این خیابان در منطقه قاسم آباد مشهد واقع شده و غالب شکل سکونت در آن آپارتمان‌نشینی است. در سالهای اخیر، جمعیت بسیار زیادی در این منطقه ساکن شده‌اند و این مسئله موجب ایجاد ترافیک و نیاز بیشتر به فضای سبز و امکانات تفریحی و ورزشی در بولوار مجیدیه شده است. بافت همه قسمت‌های بولوار مجیدیه یکسان نیست اما برخی از سکونتگاه‌های آن از نظر امکانات چیزی از ساختمان‌های مدرن محلات مرفه‌نشین مشهد کم ندارد. 

 

اقبال لاهوری

 

هتل چهار ستاره اقبال مشهد

 

انتهای بزرگراه وکیل‌آباد به بولوار اقبال لاهوری می رسد. خیابان اقبال لاهوری پر از آرامش و سکوت و هوای خوب است. این محله پانزده ساله روبروی بولوار دندانپزشکان واقع شده است و از یک طرف به کوه‌های بینالود می‌رسد. هتل چهارستاره میثاق در انتهای بولوار اقبال با داشتن کافه و رستوران و زمین تنیس از جاذبه‌های بولوار اقبال لاهوری است. 

مرکز خرید خاصی در این خیابان وجود ندارد و نزدیکترین مکان برای خرید بولوار صیاد شیرازی می باشد. از جاذبه های نزدیک خیابان اقبال لاهوری می توان به پارک چهل بازه و باغ وحش وکیل آباد اشاره نمود. خیابان اقبال لاهوری بهترین لوکیشن عکاسی خیایانی در مشهد است. اگر شما هم به دنبال لوکیشن مناسب عکاسی هستید، این خیابان به شما توصیه می شود.

 

بولوار خیام

 

بولوار خیام مشهد

 

بولوار خیام مشهد خیابانی باصفا و کاربردی است که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. بوار خیام از بولوار ملک‌آباد شروع شده و تا میدان سپاد ادامه می‌یابد. هر تقاطع و هر قسمت از بولوار خیام دنیای خاص خود را دارد. از یک تقاطع خیام جنوبی به خیابان شلوغ فرهاد و گالری‌های شیک البسه‌اش می‌رسید و از یک تقاطعش به بولوار سجاد راه می‌یابید.

در حاشیه سرسبز خیام جنوبی عدد فروشگاه‌ها بیشتر از انگشتان دست نیست اما تا دلتان بخواهد شعب مرکزی بانکها و ادارات دولتی در آن قرار دارد و البته چند کافه برای زدودن خستگی از تن مردمی که در پیاده‌روهای سرسبز این خیابان به پیاده‌روی مشغولند. 

بولوار خیام برای دوچرخه‌سوارها امکانات استانداردی فراهم نموده است. هتل هما شماره دو نیز در تقاطع ارشاد واقع شده است. خیام جنوبی نسبت به خیام شمالی منطقه‌ای مرفه‌نشین و گران محسوب می شود. در خیام شمالی به بازار فتح‌آباد (بورس گل طبیعی و مصنوعی) و مجتمع گردشگری سپاد، شهربازی، مجتمع الماس شرق، بازار وصال و باغ پرندگان دسترسی خواهید داشت.

 

بولوار فردوسی

 

بولوار فردوسی از میدان فردوسی آغاز شده، از میدان جانباز گذشته و به میدان استقلال ختم می‌شود. هتل سه ستاره صبا، مجموعه ورزشی شهید بهشتی، مجموعه ورزشی آستان قدس، آپارتمان‌های مرتفع ده طبقه که قدمتشان به پنجاه سال می‌رسد از عناصر اصلی بولوار فردوسی هستند. این خیابان وسیع و زیبا مشهورترین سالن‌های آرایشی و زیبایی بانوان را نیز در خود جای داده است. 

خیابان فردوسی در مجاورت خیابان های مهم شهید صادقی، بولوار فرامرز عباسی و بولوار جانباز است. بولوار فردوسی مشهد از جمله مشهور ترین بلوار های شهر مشهد است. بولوار فردوسی مشهد یکی از مهم ترین مسیر های رسیدن به حرم مطهر رضوی است. اتوبوس های مختلفی از این مسیر عبور می کنند. اغلب مسافران و گردشگرانی که قصد زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) را دارند می توانند سوار خط اتوبوس شماره 12 شده و مستقیم به حرم بروند.

 

بولوار جانباز

 

بلوار جانباز مشهد

 

بولوار جانباز که در گذشته به کارخانه آبکوه شهرت داشته؛ پاتوق شکموها و عاشقان خرید و پوشاک است. مراکز تجاری پروما، کیان‌سنتر یک و دو و همچنین وجود مراکز خوراکی بسیار بزرگ و متنوع مانند شهر غذا و پیتزافروشی‌های نامی شهر مشهد، بلوار جانباز را به یکی از مهمترین خیابان‌های مشهد تبدیل کرده است. در صورت حضور در مراکز خرید خیابان جانباز با مشکل پارکینگ مواجه نخواهید شد. بولوار جانباز مشهد به بولوار فردوسی و بلوار شهید قرنی نیز نزدیک است.

 

بولوار دستغیب

 

خیابان شلوغ دستغیب از چهار جهت به وسیله بلوار ارشاد، ملک آباد، راهنمایی و خیام احاطه شده است. در سرتاسر خیابان دستغیب فروشگاه‌های مختلف از لوازم خانگی گرفته تا بورس پلاستیک‌جات و ترشیجات قرار دارند. پاساژ تک در بولوار دستغیب بورس کامپیوتر، لپتاب و لوازم جانبی آنهاست. کوچه‌های این خیابان دارای بافت سنتی با خانه‌های ویلایی کوچک و قدیمی‌ساز است. هر زمان که به مشهد سفر کنید و به این بولوار پا بگذارید زیبایی هایش شما را به وجد می آورد. کافی است کمی در این محل گشت بزنی تا از حال و هوای شهر لذت ببری!

 

بولوار کلاهدوز

 

بولوار کلاهدوز مشهد از احمدآباد تا بولوار مجد ادامه می‌یابد و در نزدیکی بوار شهیدصادقی و راهنمایی قرار دارد. مسکن در این منطقه تقریبا گران است. در کوچه‌های خیابان کلاهدوز منازل ویلایی و نیز آپارتمان‌های نوساز زیادی به چشم می‌خورد. بعد از خیابان سناباد، بولوار کلاهدوز محل ارائه شیک‌ترین و به‌روزترین مبل و سازه‌های چوبی است. کلاهدوز از محله‌های شیک و نسبتا آرام مشهد است. 

 

میدان توحید

 

جاهای دیدنی مشهد پاساژ نصر

 

میدان توحید مشهد معروف به فلکه دروازه قوچان از قدیم به عنوان محل فروش انواع پرندگان زینتی، آکواریوم‌های آب شیرین و شور و نیز انواع زغال و قلیان شناخته می شود. بیمارستان دکتر شیخ که ویژه پذیرش کودکان میباشد در این خیابان قرار دارد. میدان توحید از جاهای گردشگری مشهد محسوب می شود و از چهار سو به سه‌راه کاشانی، خیابان سنایی، میدان شهدا و چهارراه میدان بار میرسد. اگر به میدان توحید آمدید، می توانید از پاساژ ها و مراکز خریدی که در نزدیکی آن وجود دارد، اجناس مورد نیازتان را خریداری نمایید. پاساژ خرید نصر، پاساژ رضا، پاساژ خورشید، پاساژ سعادت، پاساژ سبحان، مرکز خرید ارگ نیز از جمله پاساژها و مراکز خرید در نزدیکی این میدان هستند.

 

بولوار هاشمیه

 

جاهای دیدنی مشهد

 

کوهسر یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که در خیابان هاشمیه مشهد قرار دارد. در بولوار هاشمیه می توانید از فروشگاه‌‌ها خرید کنید و در رستوران‌ها غذا میل نمایید که در سطح شهر بزرگ مشهد نظیر ندارند. برج باران، مجتمع تجاری آبان، پارک خورشید و مجتمع تفریحی کوهسر از جاذبه‌های مهم خیابان لاکچری هاشمیه هستند. هاشمیه در منطقه ۹ مشهد واقع گردیده و از سمت شمال به خیابان آب و برق میرسد. بولوار هاشمیه چه از جهت سکونت و چه تجاری از گرانترین خیابان‌های مشهد است. هاشمیه یکی از خیابان های قشنگ مشهد است و افراد زیادی برای لذت بردن از سکوت به این خیابان می آیند.

 

بولوار وکیل آباد مشهد

 

جاهای دیدنی مشهد بولوار وکیل اباد

 

بولوار وکیل‌آباد از بزرگترین بولوارهای شهر مشهد است که از میدان آزادی تا دوراهی طرقبه و شاندیز ادامه دارد. در میان همهمه و آلودگی قسمت‌های مرکزی شهر بزرگ مشهد، وکیل آباد منطقه‌ای ییلاقی با آب و هوای مطبوع و عاری از این آلاینده‌هاست البته هرچه به سمت انتهای آن پیش برویم این موضوع بهتر صدق میکند. کوهستان پارک شادی، باغ وحش و پارک جنگلی وکیل برای مشهدی‌ها و مسافران از قدیم خاطره‌ساز بوده است. در ابتدای بزرگراه وکیل آباد؛ دانشگاه فردوسی و پارک ملت قرار دارد و در انتهای آن بوستان وکیل آباد.

از بلوار طویل و عریض وکیل آباد خیابان‌های مهمی چون امامت، جلال آل احمد، سیدرضی، دانش‌آموز، دانشجو، صدف، دندانپزشکان، شهیدقانع، فارغ‌التحصیلان، نمایشگاه، شهید برونسی، اقبال‌لاهوری، لادن، صیاد شیرازی، حافظ، هفت تیر، هنرستان، هاشمیه، کوثر و شهید باهنر منشعب می‌شود.

 

بولوار هفت تیر

 

جاهای دیدنی مشهد، برج آرمیتاژ

 

بولوار هفت تیر یا همان خیابان آب و برق از بولوارهای اصلی مشهد است که در منطقه وکیل آباد و درمیان بلوار هاشمیه و صیاد شیرازی قرار دارد. بولوار هفت تیر از پل دانشجو شروع و به کوه های آب و برق که منطقه ای زیبا برای کوهنوردی هستند ختم می شود. بولوار هفت تیر اراضی و ساختمان هایی گران قیمت داشته و برج سازی در آن رواج دارد. برج باران و بلندترین برج مشهد یعنی برج آرمیتاژ گلشن در خیابان هفت تیر واقع شده اند. کتابخانه مرکزی مشهد، هتل شرکت نفت و پارک لاله از نقاط پررنگ بلوار هفت تیر می باشند.

 

بولوار برونسی

 

جاهای دیدنی مشهد بولوار برونسی مشهد

 

یکی دیگر از خیابان های قشنگ مشهد بولوار برونسی است.  مشهد شهر وسیعی که هرچه پیاده می‌روی تمام نمی‌شود، در انتهای بلوار برونسی به کوه‌ها می‌رسد؛ کوه‌های بینالود که طبیعتی زیبا و دوست‌داشتنی دارند و بسیاری از مردم مشهد برای گریز از شلوغی و آلودگی به آسمان آبی آن پناه می‌برند. نمایشگاه بین‌المللی مشهد در نزدیکی بلوار برونسی قرار دارد. 

ایستگاه قطار شهری در ابتدای این بلوار برونسی را به راحتی به تمام شهر وصل می‌کند. از جاذبه های دیدنی نزدیک بولوار برونسی مشهد می توان به پارک چهل بازه، باغ وحش وکیل آباد و پارک وکیل آباد اشاره نمود. بولوار برونسی به عنوان لوکیشن عکاسی خیایانی در مشهد محبوبیت بالایی دارد و به گردشگرانی که به عکاسی علاقه مند هستند، توصیه می شود.

 

بولوار صیاد شیرازی

 

بولوار صیاد شیرازی ازجهت تفریحی، تجاری و مسکونی حائز اهمیت است. مجتمع‌های تجاری زمرد، یاقوت، ستاسنتر و فیروزه در حاشیه بولوار صیاد شیرازی از مرکز خریدهای مورد استقبال مردم هستند. وجود ایستگاه قطار شهری در بولوار صیاد شیرازی دسترسی به آن را راحت نموده است. صیاد شیرازی از منطقه‌های آرام با هوای تمیز و هزینه خرید و کرایه متوسط به بالا است. در انتهای بولوار صیاد شیرازی به کوه‌های بینالود می‌رسیم که به خصوص در نیمه اول سال منظره‌ چشم نوازی دارد.

 

بولوار الهیه

 

بولوار الهیه مشهد

 

 محله الهیه از جدیدترین قسمت بافت شهری مشهد است. هوای پاک الهیه جبران بعد مسافت تا مرکز شهر را کرده است. ساخت آپارتمان‌های شیک و مدرن در سال‌های اخیر بلوار الهیه را از منطقه‌ ارزان به منطقه ‌متوسط در مشهد تبدیل کرده‌ است. بولوار الهیه به بزرگراه هاشمی رفسنجانی و بزرگراه آسیایی منتهی می‌شود. طبق چشم‌انداز شهری مشهد، به زودی خط ۳ مترو از بزرگترین خیابان الهیه یعنی بولوار امیریه عبور می‌کند که این موضوع حتماً در افزایش قیمت زمین و مسکن و نیز آبادانی منطقه جوان الهیه بسیار موثر خواهد بود.

در منطقه الهیه مراکز خرید متنوعی مانند: مجتمع تجاری خلیج فارس، مجتمع ابریشم و پاساژ اکسیژن وجود دارد که گردشگران می توانند برای خرید لوازم مورد نیازشان به این پارک بروند. جاذبه هایی چون پارک مینیاتوری و پارک صادقیه جزء جاذبه های طبیعت نزدیک بولوار الهیه محسوب می شوند. 

 

قاسم آباد

 

جاهای دیدنی مشهد، قاسم آباد

 

قاسم آباد یا شهرک غرب از محلات جدید مشهد محسوب می‌شود که بسیاری از ساکنین آن از مهاجرین سایر شهرها هستند. قاسم‌آباد منطقه‌ای وسیع می‌باشد که در خیابان‌های مختلف آن با وضعیت متفاوت قیمت مسکن مواجه هستیم. بولوار شریعتی، امامیه و چهارراه مخابرات از بهترین مناطق قاسم‌آباد برای سکونت محسوب می‌شوند. سرزمین موجهای آبی، اولین پارک آبی سرپوشیده ایران در قاسم آباد واقع شده است. قاسم آباد نسبت به بخش مرکزی شهر بسیار آرام و کم تراکم است البته بعضی قسمتها دارای کوچه‌های باریک و شلوغ است که قیمت زمین و خانه در آنها پایینتر است 

در قاسم آباد مراکز خرید بسیاری وجود دارد که از جمله می توان به مجتمع تجاری اکسیر، مرکز خرید ابریشم، مرکز خرید ارگ، فروشگاه فجر، مرکز خرید خورشید، مجتمع تجاری خلیج فارس، شهر تم، گالری سالار، گالری فروشگاه لوازم خانگی یاس اشاره نمود.

 

محله عرب ها و راسته فلافل فروشی ها

 

محله عرب ها در شهر مشهد

 

محله عرب ها یا شهرک عرب ها در مشهد چند سالی است به فلافل فروشی هایش معروف شده است. این منطقه که از زمان جنگ تحمیلی و مهاجرت عرب ها به مشهد شکل گرفت سابقا چهره مطلوبی نداشت و در بین مردم به محله جنگ زده ها مشهور بود. جوان های محل اهمیت چندانی به کسب و کار نمی داند و پتانسیل بزهکاری در آنجا بالا رفته بود. به همت شهرداری مشهد پاتوق و راسته ای برای فلافل فروشی در این شهرک راه افتاد که آن را شبیه به راسته های فلافل فروشی اهواز و آبادان کرد.

 

فلافل فروشی شهرک شهید بهشتی

 

این روزها شهرک شهید بهشتی حال و هوای دیگری دارد. طعم فلافل ها، سمبوسه ها و خوراک های تند و تیزش از زیر زبان نمی رود. در این مغازه ها به سبک فلافل فروشی های عرب های میزهای بوفه برای پیچیدن ساندویچ در اختیار مشتریان قرار می گیرد. می توانی هر میزان و هر نوع سالادی که تمایل داشته باشی لابلای ساندویجت بگذاری و آن را باب میل خودت سرو کنی. انواع سالاد مثل گوجه و خیار، سالاد فصل مثل کلم و کاهو، انواع ترشی بندری و شوری جات فراهم است و هر کس به سلیقه خودش می تواند از آن ها نوش جان کند. 

از نکات جالب درباره این شهر خانه محسن چاووشی، خواننده سرشناس و محبوب جنوبی در آن جاست. چاووشی از جمله افرادی بوده که در کودکی به همراه خانواده اش بعد از جنگ ایران و عراق به این منطقه مهاجرت کرده و مدتی آنجا ساکن بوده است.

جاهای دیدنی مشهد در روز که حتما باید بروید

 

برخی از جاذبه‌های گردشگری مشهد هستند که ساعت کاری محدود دارند و فقط در روز می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. اگر هم بشود در شب به آنجا رفت، لطفی ندارد و به اندازه‌ای که باید، لذت نخواهید برد. از این رو لیست بهترین جاهای دیدنی مشهد در روز را برایتان آورده‌ایم تا فرصت بازدید آن‌ها را در روزهای سفرتان از دست ندهید:

 

  • بوستان مینیاتوری
  • باغ گل‌های مشهد
  • خانه تاریخی داروغه
  • آرامگاه فردوسی
  • پارک‌های آبی مشهد
  • خانه توکلی
  • باغ گیاه شناسی 
  • موزه‌های تاریخی و فرهنگی شهر
  • روز بازارهای مشهد
  • باشگاه‌های پینت بال و سوارکاری

جاهای دیدنی مشهد در شب

 

بسیاری از افراد هستند که گشت و گذار و تفریح در شب را ترجیح می‌دهند. جاهای دیدنی مشهد در شب آنقدر وسوسه‌انگیز و جذاب هستند که نمی‌شود از آن‌ها گذشت. از بام‌ها و ارتفاعات شهر گرفته تا مراکز خرید و شهربازی‌ها، همگی از مکان‌های دیدنی و تفریحات شبانه مشهد به شمار می‌روند. اگر برای شما هم سوال است که شب در مشهد کجا بریم، لیست زیر را از دست ندهید.

 

  • حرم مطهر امام رضا (ع)
  • کوه پارک و کوهشار مشهد با چشم‌انداز فوق‌العاده رو به شهر
  • طرقبه از جاهای تفریحی مشهد در شب
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • بام مشهد یا پارک خورشید 
  • پارک چهل بازه از بهترین مکان‌های دیدنی مشهد در شب
  • بام هفت تیر یا پارک پلکانی باباکوهی
  • شهربازی پارک ملت
  • مجتمع گردشگری کوهسر
  • مراکز خرید مشهد

جاهای دیدنی مشهد با مترو

 

اگر به فکر کاهش هزینه رفت و آمد خود در مشهد هستید، پیشنهاد می‌کنیم تردد با حمل و نقل عمومی مثل مترو یا اتوبوس را امتحان کنید. مترو مشهد در حال حاضر دو خط فعال دارد که تقریبا دسترسی به نقاط اصلی و مهم شهر فراهم شده و می‌توان به راحتی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری در سطح شهر از آن بهره برد. در ادامه بهترین جاهای دیدنی مشهد با مترو را برایتان آورده‌ایم:

 

جاهای دیدنی مشهد با مترو

ایستگاه مترو

حرم مطهر امام رضا (ع)

ایستگاه میدان شهدا و ایستگاه میدان بسیج

پارک کوهسنگی، بستنی اصغر مشتی، مرکز خرید و پردیس سینمایی مهر کوهسنگی

ایستگاه کوهسنگی

باغ وحش و پارک جنگلی وکیل آباد

ایستگاه وکیل آباد

مرکز خرید زیست خاور، سینما آفریقا، سینما هویزه، بازارهای خیابان احمدآباد

ایستگاه میدان شریعتی

شهربازی پارک ملت، بازارهای بلوار سجاد و خیابان امامت

ایستگاه پارک ملت

بام هفت تیر، برج تجاری آرمیتاژ، رستوران مهستان شاندیز، رستوران امیرشاهان

ایستگاه هفت تیر

بوستان ریحانه مخصوص بانوان و پارک جنگلی غدیر

ایستگاه بوستان ریحانه

مراکز خرید هفده شهریور، عمارت باغ خونی، مجتمع گردشگری بابا قدرت

ایستگاه هفده شهریور

بازار فردوسی و مانتوفروشی‌های خیابان ایثار

ایستگاه مفتح

دیدنی‌های مشهد در بهار و نوروز

 

همانطور که فصل بهار، بهترین زمان سفر به مشهد است؛ مناسب‌ترین زمان برای مشهد گردی و دیدن مراکز طبیعی و تفریحی است. این را هم در نظر داشته باشید که جاهای گردشگری مشهد در بهار، شلوغ و پر ازدحام است. به طور معمول، جاهای طبیعی اطراف مشهد مانند روستای اخلمد و روستاهایی که رودخانه دارند، برای جای دیدنی در بهار و نوروز پیشنهاد نمی‌کنیم. چون با بارش باران، خطر سیل و افزایش آب رودخانه‌ها بسیار زیاد است. اگر مایل هستید تا بهترین نقطه‌های دیدنی برای بهار در مشهد را بدانید، ادامه این بخش را مطالعه کنید.

 

 حرم امام رضا (ع) 

پارک و شهربازی ملت

پارک جنگلی وکیل آباد

کوهسنگی

ییلاقات طرقبه

ییلاقات شاندیز

بوستان مینیاتوری

باغ گل‌ها

روستای حصار

سد چالیدره

مقبره فردوسی

پارک‌های آبی مشهد (سرزمین موج‌های آبی، پارک ساحلی آفتاب و سرزمین موج های خروشان)

سینماهای مشهد (سینما اطلس، سینما هویزه، سینما گلشن آرمیتاژ، سینمای ویلاژ توریست و سینما سیمرغ)

جاهای دیدنی مشهد در تابستان

 

با توجه به اینکه اکثر مسافران و گردشگران در سه ماه تابستان به این شهر زیبا و مقدس سفر می‌کنند، بیشتر جاهای دیدنی مشهد در تابستان واقعا شلوغ و پر جنب‌ و جوش هستند.

 

  آبشار اخلمد

  آبشار آبگرم کلات

  چشمه سبز گلمکان و سایر چشمه های مشهد

  رودخانه پنج دره

  روستای حصار

  دره آل

  دره اجنه

  دره هفت غار

  روستای کنگ

  آبشار ارتکند

  آبشار بار

 


اگر مایل به ماهیگیری تفریحی هستید، حتما بخوانید: ماهیگیری تفریحی در مشهد


مکان‌های دیدنی مشهد در زمستان و پاییز

 

اگر به تفریحات زمستانی علاقه دارید، حتما به دنبال لیستی از مکان‌های دیدنی مشهد برای زمستان هستید. برای خواندن اطلاعات بیشتر به ادامه این بخش توجه کنید.
 

  جاهای مناسب برای سُر خوردن: پیست اسکی شیرباد (برای حرفه ای ها)، بلوار نماز، جاده خلج و کوه‌های معجونی، سد چالیدره و روستای جاغرق.

 جاهای مناسب برای برف‌بازی و عکاسی: پارک جنگلی وکیل آباد، پارک ملت، پارک طبیعی هفت حوض، طرقبه و شاندیز و روستای زشک.

 مراکز خرید: برج برفی مشهد، برج آرمیتاژ، برج پاژ، مرکز خرید سپاد، الماس شرق و ...

 پردیس‌های سینمایی: سینما اطلس، سینما هویزه، سینما گلشن آرمیتاژ، سینمای ویلاژ توریست، سینما سیمرغ و ...

   کافه ‌گیم‌ها: کافه بازی فکر نو، کافه گیم جیم شین، کافه رستوران دوسولی، کافه کانو، کافه بینهایت، کاپیتان و ...
 

از دیگر مکان‌های تفریحی مشهد برای زمستان و پاییز عبارتند از: 
 

  • حرم مطهر امام رضا (ع)
  • پارک میرزا کوچک خان (مکان تفریحی نزدیک حرم امام رضا)
  • غار مغان
  • موزه نان مشهد
  • موزه مردم‌شناسی (حمام قلی بیگ)
  • موزه نادری
  • بازار رضا
  • چالیدره
  • پارک علمی پروفسور بازیما
  • کلات نادری

جاهای دیدنی اطراف مشهد برای تفریح و طبیعت گردی

 

برای سفری به جاهای دیدنی اطراف مشهد که برای تفریح هم مناسب اند، با جاذبه‌های زیادی روبرو هستید که در لیست زیر آمده است. روستاهای اطراف، پارک‌های جنگلی، قله‌ها، غارها، دره‌ها، کوه‌ها و آبشارها در زیرمجموعه جاهای دیدنی اطراف شهر برای افراد علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و پیک نیک در مناطق سرسبز و خوش آب و هوا هستند.
 

لیست طبیعت دیدنی اطراف مشهد

 

طبیعت دیدنی اطراف مشهدفاصلهآدرس
شاندیز۲۰ کیلومتری شمال غربی مشهد، ۳۰ دقیقهشمال غربی مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد، جاده شاندیز
طرقبه۱۵ کیلومتری شمال غربی مشهد، ۲۰ دقیقهشمال غربی مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، خیابان طرقبه
پارک جنگلی وکیل آباد۱۰ کیلومتری شمال غربی شهر مشهد، ۱۵ دقیقهشمال غربی مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد
پارک ملی چهل بازه15.5 کیلومتری مشهد، 17 دقیقهاز سمت شرق از طریق ‏میدان قائم، از جنوب به کمک بزرگراه وکیل آباد و سپس بلوار معلم، از شمال از طریق بلوار امام علی و از سمت ‏غرب، بلوار نمایشگاه
قله زو۱۰ کیلومتری جنوب شهر مشهد، ۱۵ دقیقهبلوار نماز، کوهستان پارک خورشید
غار زری۱۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد، ۲۰ دقیقهانتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، جاده ازغد، روستای حصار گلستان
کوهستان هفت حوض۱۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد، ۲۰ دقیقهشهرک سیدی، جاده خلج، منطقه هفت حوض
پارک ملی سنگ‌نگاره های کمر مقبولا۱۵ کیلومتری شمال غربی مشهد، ۲۵ دقیقهانتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، طرقبه، پارک ملی سنگ‌نگاره‌های کمر مقبولا
دره ارغوان طرقبه۲۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد، ۳۰ دقیقهطرقبه، روستای کلاته آهن، دشت ارغوان
روستای ییلاقی عنبران۲۰ کیلومتری شمال غربی مشهد، ۳۰ دقیقهانتهای بلوار وکیل آباد، جاده طرقبه، جاده عنبران، روستای عنبران
رودخانه پنج دره ۲۰ کیلومتری شمال غربی مشهد، ۳۰ دقیقهانتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، طرقبه، رودخانه پنج دره طرقبه
روستای حصار (از روستاهای اطراف مشهد)۲۰ کیلومتری شمال غربی مشهد، ۲۵ دقیقهانتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، جاده ازغد، روستای حصار
روستای جاغرق۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد، ۳۵ دقیقهانتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، جاده طرقبه، جاده عنبران، روستای جاغرق
بند طرق۲۵ کیلومتری جنوب مشهد، ۳۰ دقیقهبزرگراه امام رضا، جاده عارفی، بند طرق
روستای خادر۲۵ کیلومتری شمال غرب مشهد، ۳۰ دقیقهانتهای بلوار وکیل آباد، جاده شاندیز، بعد از روستای حصار
روستای پاژ (از روستاهای اطراف مشهد)۳۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد، ۳۵ دقیقهجاده کلات، روستای پاژ
روستای زشک۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد، ۴۵ دقیقهانتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، شاندیز، روستای زشک
روستای کنگ (از روستاهای اطراف مشهد)۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد، ۴۵ دقیقهبلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، کمربندی امام خمینی-طرقبه، جاده نغندر، جاده کنگ، روستای کنگ
روستای اندرخ۴۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد، یک ساعتبزرگراه آزادی، توس، بلوار شاهنامه، بلوار رضوی، جاده چای دره، جاده زیرجوی، روستای اندرخ
روستای نغندر (از روستاهای اطراف مشهد)۴۰ کیلومتری شمال غربی مشهد، ۵۰ دقیقهانتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، طرقبه، جاده روستای نغندر
غار مغان۴۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد، یک ساعت و ۱۵ دقیقهجاده خلج، روستای مغان، غار مغان
روستای ده سرخ۶۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد، یک ساعتجاده مشهد-نیشابور، بعد از ملک آباد، روستای ده سرخ
دره آل۶۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد، یک ساعتشمال شرقی مشهد، جاده کلات، روستای آل
دره اجنه۷۵ کیلومتری شمال غربی مشهد، یک ساعتجاده قوچان، کمربندی چناران، روستای اخلمد، دره اجنه
روستای اخلمد۸۰ کیلومتری شمال غربی مشهد، یک ساعت و پنج دقیقهجاده قوچان، کمربندی چناران، جاده اخلمد، روستای اخلمد
باغ ملی فریمان۸۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، یک ساعت و پنج دقیقهفریمان، خیابان امام رضا، خیابان بهشتی، خیابان طالقانی
کوه بینالود۱۱۵ کیلومتری غرب مشهد، یک ساعت و ۳۰ دقیقه۱۵ کیلومتری شمال شرقی نیشابور
دره هفت غار۱۲۰ کیلومتری غرب مشهد، یک ساعت و ۳۰ دقیقهبزرگراه مشهد - نیشابور، جاده بوژان، جاده غار
آبشار ارتکند (مناسب برای پیک نیک)۱۳۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد، دو ساعت و ۳۰ دقیقهجاده کلات، جاده ارتکند، روستای ارتکند، آبشار ارتکند
آبشار قره سو (مناسب برای پیک نیک)۱۵۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد، دو ساعت و ۱۵ دقیقهجاده کلات، جاده درگز، جاده قره سو، آبشار قره سو
دریاچه بزنگان۱۴۰ کیلومتری شرق مشهد، دو ساعتجاده مشهد-سرخس، جاده روستای بزنگان، جاده دریاچه بزنگان

طرقبه و شاندیز

طرقبه و شاندیز، از جاهای قشنگ برای تفریح در مشهد

 

 

جاهای دیدنی طرقبه شامل روستاها و مناطق گردشگری مثل چالیدره، روستای تاریخی کنگ، نغندر، روستاهای مایان، حصار، ارغند و غیره و مراکز خرید است. اغلب کمپ‌های تفریحی مشهد در طرقبه و شاندیز برگزار می‌شود. معمولا در فصل بهار و تابستان که آب و هوای مشهد مساعد است، این کمپ‌ها رونق می‌گیرد. در صورتی که تصمیم دارید به شاندیز بروید، توصیه می‌کنیم تا مطلب جاهای دیدنی شاندیز را حتما بخوانید تا با مهمترین مراکز خرید، مناطق تفریحی، ورزشی و گردشگری شاندیز و همچنین رستوران‌های معروف آنجا آشنا شده و قبل از رفتن برای تفریحات‌ برنامه ریزی کنید.

منطقه طرقبه و شاندیز چند سالی است که جزو شهرستان بینالود و اطراف مشهد به شمار می‌رود، ولی هنوز مشهدی‌ها و غیر مشهدی‌ها آن را از مشهد می‌دانند. مشهدی‎‌ها آخر هفته‌ها خودشان را به رستوران‌ها و روستاهای دیدنی طرقبه و شاندیز و مناطق موجود در آن‌ها مهمان می‌کنند. آن‌هایی که خودشان باغ دارند، نیز در طول هفته از هر فرصتی استفاده کرده و به آنجا می‌روند.

روستای حصار سرخ

 روستای حصار سرخ و اقامتگاه ماژان

 

  آدرس: 56 کیلومتری شهر نیشابور

 

روستای حصار سرخ (از روستاهای اطراف شهر مشهد و واقع شده در 56 کیلومتری نیشابور) و اقامتگاه ماژان هر دو مقصدی فوق‌العاده برای گردشگرانی است که به دنبال تجربه طبیعت و استراحت در مکانی آرام و دلپذیر هستند. برای اینکه بهترین تجربه را داشته باشید، بهتر است در فصل‌های بهار و تابستان به حصار سرخ سفر کنید. زیرا در این فصول طبیعت بکر و سرسبز این منطقه در بهترین حالت خود است. در هنگام بازدید از حصار سرخ، حتماً از چمن‌زارهای فراوان و باغ‌های میوه‌ای این روستا دیدن کنید. این مناظر زیبا به شما احساس آرامش و آرامش را می‌بخشند.

 

جاهای گردشگری مشهد - اقامتگاه ماژان
تصویری از نمای داخلی اقامتگاه ماژان در روستای حصار مشهد

 

برای تجربه‌ محلی، با مردمان محلی در ارتباط باشید و از آداب و رسوم آن‌ها آگاه شوید. آن‌ها با مهمان‌نوازی و خوش‌رویی خود، شما را به خوابگاه‌های محلی دعوت می‌کنند و با شما درباره تاریخ و فرهنگ روستای خود به اشتراک می‌گذارند.

برای رزرو اقامتگاه ماژان، بهتر است به موقع رزرو خود را انجام دهید، زیرا ممکن است به دلیل محدودیت ظرفیت، درخواست‌ها پذیرفته نشود. همچنین به نکات زیر توجه کنید: 

 

  • پیش از سفر، با مدیر اقامتگاه در تماس باشید و درباره خدمات و امکاناتی که ارائه می‌دهند، سوالات خود را مطرح کنید.
  • در اقامتگاه ماژان، از فعالیت‌های طبیعت گردی مانند پیاده‌روی در مسیرهای طبیعت، صعود به قله‌های اطراف، چشم اندازهای دیدنی و استفاده از امکانات تفریحی موجود لذت ببرید.
  • در زمان اقامت در ماژان، از غذاهای محلی تهیه شده با مواد اولیه محلی بهره ببرید و طعم مواد غذایی بومی را تجربه کنید.

آبشار اخلمد

آبشار اخلمد 

 

  آدرس: شهرستان چناران در ۸۰ کیلومتری شمال غرب مشهد یا ۲۴ کیلومتری چناران در دامنه‌های رشته‌کوه بینالود و در دو کیلومتری روستای اخلمد

 

جاهای دیدنی اخلمد
عکس آبشار اخلمد 

 

آبشار اخلمد از معروف‌ترین مکان‌های اطراف مشهد برای تفریحی در تابستان‌هاست. آبشار اخلمد از چندین آبشار تشکیل شده است. در ابتدای دره گل و گیاهان زیادی به چشم می‌خورد که از آب این آبشار تغذیه می‌کنند و پس از طی مسیر رودخانه، کم کم به اولین آبشار با ارتفاع 23 متر خواهید رسید. پس از طی مسیر یک کیلومتری، به آبشار اصلی اخلمد می‌رسید. این آبشار 40 متر ارتفاع دارد و توانسته منظره بکری را در محیط اطرافش به وجود بیاورد. در نهایت آبشار سوم و چهارم، در مسیرهای دورتری قرار دارد.

کوه های اخلمد جنس آهکی دارند. رودخانه اخلمد که از زیباترین نقاط دیدنی آن است، از بخش پیش باغ و شیر مرغ می‌گذرد و پس از عبور از کوه‌های منیجه به دره اخلمد می‌رسد. چشمه دیزبار، چشمه دراجی، چشمه بلبل، چشمه سلیمه و کوه‌های زیبای این روستا از جمله جاذبه‌های دیدنی به شمار می رود و از نقاط پر گردشگر است.

روستای زشک

زشک از روستاهای اطراف مشهد

 

جاهای گردشگری مشهد - روستای زشک
تصویری از طبیعت روستای زشک در ابتدای پاییز

 

زشک از روستاهای دیدنی در 20 کیلومتری اطراف مشهد و 4 کیلومتری قله شیرباد است. برای رفتن به زشک، ابتدا به سمت شهر شاندیز حرکت کنید. بعد از رسیدن به شاندیز، 15 کیلومتر تا زشک، برانید. در بین راه، احتمالا تابلوهای ورود به روستای ابرده را می‌بینید.

اگر جاذبه‌های گردشگری زشک را شبیه به کلمه در یک جمله بدانیم، این روستا دنیا دنیا حرف برای گفتن دارد. چشمه قلقلی، قله شیرباد، دره نِهِل و قله چمن، تنها چندین نمونه از دیدنی‌های این روستا هستند. بافت سنتی که زشک دارد، گردشگران را بیشتر شیفته خود می‌کند. خانه‌های سقف شیروانی در زمستان، هم زیباست و هم گرم. به نظر می‌رسد که رزرو اقامتگاه در روستای زشک برای شب یلدا، ایده خوبی است.

روستای کنگ

روستای کنگ

 

  آدرس: بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، کمربندی امام خمینی، طرقبه، جاده نغندر، جاده کنگ، روستای کنگ

 
جاهای گردشگری مشهد - روستای کنگ
تصویری از نمای پلکانی روستای کنگ

 

روستای کنگ یکی از مکان‌های دیدنی اطراف مشهد در تابستان است. کنگ، روستای پلکانی معروف به ماسوله خراسان، جزء مناطق ییلاقی سرسبز و بسیار زیبای مشهد محسوب می‌شود. کنگ با موقعیت جغرافیایی خود در دامنه‌های کوهستانی در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه قرار دارد.

جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی فراوانی در روستای کنگ وجود دارد. یکی از جاذبه‌های مهم آن، رودخانه و باغ‌های میوه کنگ است. این رودخانه با صدای آب‌های جاری و دیدنی زیبا، یک منظره بی‌نظیر را به نمایش می‌گذارد و باعث آرامش و خوشحالی بازدیدکنندگان می‌شود. همچنین، کوهستان‌های سبز و پوشیده از درختان اطراف کنگ، فرصتی عالی برای صعود و پیاده‌روی در طبیعت را فراهم می‌کنند.

دره آل کلات

دره آل کلات

 

  آدرس: 45 کیلومتری شمال شرقی مشهد، در مسیر جاده کلات، روستای آل

 

جاهای دیدنی قشنگ مشهد؛ دره آل
تصویری از طبیعت بکر و باصفای دره آل


از دیگر جاهای دیدنی بسیار زیبای مشهد در تابستان که شما را با طبیعت بکرش شگفت زده می‌کند، دره آل کلات است. این مکان دیدنی در 45 کیلومتری مشهد و در مسیر جاده کلات واقع شده و با طبیعت دل انگیزش خاطره‌ای به یاد ماندنی را برای شما ثبت می‌کند. همچنین می‌توانید در این مسیر از روستا‌های کارده و زواندرخ نیز دیدن کنید. جاذبه‌های طبیعی روستای آل شامل غارهای متعدد، آبشار و کوهستان‌های زیبا است و پیشنهاد ما به شما این است که اگر به کوهنوردی و غارنوردی علاقه دارید، تجهیزات لازم را همراه خود ببرید. قطعا تجربه‌ای شگفت انگیز را برای خود رقم می‌زنید!

سد چالیدره

سد چالیدره (بهترین جای دیدنی اطراف مشهد برای تفریح)

 

  آدرس مجموعه گردشگری چالیدره: استان خراسان رضوی، طرقبه، کیلومتر دو جاده نغندر

  ساعت بازدید: هر روز ۹ صبح تا دو بامداد

  وب‌سایت: chalidarreh.com

  تلفن: ۳۱۴۲۴ ۰۵۱

 

چالدره از بهترین تفریحات مشهد
تصویری از جاهای تفریحی سد چالیدره مشهد

 

سد چالیدره از مشهورترین مکان‌های دیدنی اطراف مشهد برای تفریح جوانان و خانواده‌هاست که در ده کیلومتری مشهد قرار دارد. این سد، تفریحات هیجانی متنوعی برای گردشگران دارد که از جمله می‌توان به تله کابین، تله سیژ و قایق اشاره نمود. پوشش گیاهی این منطقه از جذاب‌ترین‌بخش های این منطقه گردشگری و توریستی است. پیشنهاد می‌کنیم هر زمان به مشهد سفر کردید، از این منطقه گردشگری بازدید نمایید.

بعد از چالیدره می‌توانید ماشین را به سمت روستای تاریخی کنگ برانید که روستایی پلکانی و از جاذبه‌‎های طبیعی و تاریخی اطراف شهر به شمار می‌رود. به هیچ وجه نباید منطقه از منطقه کنگ غافل ماند. چون کنگ بهشت طبیعت گردان است.

 


درباره مهم‌ترین منطقه گردشگری مشهد بیشتر بخوانید: چالیدره مشهد


ییلاقات کلات

ییلاقات کلات، مناسب برای پیک نیک خانوادگی

 

 

کلات نادری شهری خوش آب و هواست که در واقع جزو جاهای دیدنی اطراف مشهد به شمار می‌رود. کلات از یک سو به داشتن جاذبه‌های تاریخی مثل کاخ خورشید و بناهای مربوط به آن دوره تاریخی معروف است. از سوی دیگر، مشهدی‌ها به دلیل مناطق خوش آب و هوای کلات مثل آبشارهای ارتکند و قره سو که جزو زیباترین جاذبه‌های طبیعی منطقه محسوب می‌شوند، به سمت کلات می‌روند.

در مسیر کلات باید جاده پر پیچ و خم آن را پشت سر بگذارید. می‌توانید در طول مسیر و قبل از رسیدن به منطقه‌ای مشخص توقف کرده و از طبیعت زیبای کنار جاده برای پیک نیک استفاده کنید.

 


دلی به طبیعت بزنیم؟ | از اینجا بخوانید: جاهای دیدنی کلات


ییلاقات توس

ییلاقات توس و جاده چناران (اماکن طبیعی اطراف مشهد)

 

 

جاهای دیدنی مشهد
عکس طبیعت سرسبز ییلاقات چناران

 

جاده چناران در میان مشهدی‌ها شهرت زیادی دارد. چرا که از یک سو برای خارج شدن از شهر و رفتن به سمت تهران و از سوی دیگر برای رفتن به ییلاقات از آن استفاده می‌کنند. در مسیر جاده چناران، بسیاری از روستاهای زیبا و مناطق گردشگری مشهد برای طبیعت‌گردی پهن شده است.

در ابتدای جاده با سه راهی فردوسی روبرو می‌شوید که می‌توانید از آنجا به سمت آرامگاه فردوسی یا باغستان‌های خصوصی اطرافش بروید. می توانید از همینجا به سمت روستاها و ییلاقات نزدیک به گلبهار استفاده کنید. در جاده چناران دیدنی‌هایی همچون آبشار آبقد، دره اجنه، گلمکان و پیست اسکی شیرباد و غیره در انتظار علاقه‌مندان طبیعت گردی است.

 


کسب اطلاعات بیشتر درباره جاذبه های چناران:  جاهای دیدنی چناران


بهترین جاهای تفریحی مشهد برای سرگرمی و هیجان

 

مشهد کجا بریم تفریح؟ با توجه به تنوع جاهای تفریحی مشهد ، پاسخ به این سوال کمی سخت است. برای اینکه بدانید تفریحگاه‌ها یا مراکز تفریحی مشهد کجاست، از راهنمای زیر استفاده کنید:

 

  مناطق تفریحی مشهد: طرقبه، شاندیز، چالیدره و سایر نقاط دیدنی اطراف شهر. 

 


به دنبال مکان‌های هیجان انگیز هستید؟ | کلیک کنید: مکان های هیجان انگیز مشهد


 

  مکان های تفریحی رایگان مشهد: چشمه گیلاس، میل اخنگان، روستای کنگ، پارک طبیعی هفت خوض، مدرسه دو در، باغ گل‌ها، آبشار قره سو و پارک مینیاتوی.

  تفریحات لاکچری در مشهد: هتل‌های لاکچری مشهد، زیپ لاین مشهد، سوارکاری، پینت بال، پیست اسکی شیرباد و بانجی جامپینگ.

  تفریحات مشهد در تابستان: پارک‌های آبی، بازارهای مشهد، پارک‌های داخل شهر مشهد، ییلاق عنبران، روستای نغندر، دریاچه چشمه سبز، مناظر طبیعی بند گلستان، روستای زشک، روستایی ییلاقی جاغرق، آبشار آبگرم و گنبد هارونیه.

  تفریحات خانوادگی در مشهد: پارک کوهسنگی، طرقبه، کوهشار، کارتینگ ارشاد مشهد، اتاق فرار پیاچنزا کانو، باشگاه‌های پینت بال مشهد، پاراگلایدر هورمز، پارک‌های آبی، شهربازی الماس شهر، باغ پرندگان، باغ وحش وکیل آباد، باغ گیاهشناسی، پارک مینیاتوری و شهربازی ملت.

برخی از افراد، تفریحات آبی را جزو تفریح‌های لاکچری و عده دیگری هم، این تفریحات را عادی می‌دانند. بسته به سلیقه‌ای که دارید، می‌توانید از لیست بهترین جای مشهد برای تفریح که در ادامه معرفی شده، انتخاب کنید.  

پارک‌های آبی مشهد

معرفی پارک‌های آبی مشهد برای تمامی رده‌های سنی

 

پارک‌های آبی جزو مکان های تفریحی سرپوشیده مشهد هستند که در تابستان و زمستان و حتی در پاییز و بهار هم برای فعالیت‌های تفریحی پیشنهاد می‌شوند. در حال حاضر، شهر مشهد 4 پارک آبی سرپوشیده دارد که خانواده‌ها، جوانان، نوجوانان و حتی کودکان می‌توانند تفریح کنند.

هر کدام از پارک‌ های آبی مشهد مثل موج‌های خروشان، سرزمین موج‌های آبی، پارک ساحلی آفتاب و پارک آبی ایرانیان برای گردش و تفریح یک روزه مناسب هستند. چون علاو بر تفریحات آبی، بخش‌هایی هم برای سرو وعده‌های غذایی دارید و نیازی نیست که از مجموعه خارج شوید. در ماه‌هایی مثل ماه رمضان هم پارک‌های آبی از بعد از افطار تا سحر آماده ارائه خدمات هستند.

سرزمین موج‌های آبی

سرزمین موج‌های آبی برای تمام فصل‌ها

 

  آدرس سرزمین موج‌های آبی: مشهد، شهرک غرب، بلوار اندیشه، بزرگراه امام علی، نبش اندیشه 83

  شماره تماس: 05136008

  سایت برای دریافت بلیط: https://wwl.ir

  قابل استفاده برای کودکان، خانم‌ها و آقایان در سالن‌های مجزا

 

جاهای دیدنی مشهد
عکس سرزمین موج‌های آبی در مشهد

 

بی شک سرزمین موج‌های آبی از معروف‌ترین مجموعه‌های تفریحی مدرن مربوط به بازی‌های آبی در شهر مشهد است. این پارک آبی به‌عنوان یکی از بزرگترین پارک‌های آبی سرپوشیده در خاورمیانه شناخته می‌شود و دارای امکاناتی به روز و جدید است. 

رفتن به سرزمین موج‌های آبی مشهد در تابستان، زمستان، بهار و پاییز امکانپذیر است. سرسره‌های آبی متنوع با شیب و ارتفاع مختلف، چاله فضایی، حمام ترکی، سرسره تورنادو، سقوط آزاد، تیوپ سواری روی موج و امکانات و تفریحات بسیار زیاد دیگر باعث می‌شود که گذر زمان را احساس نکنید.

در کل، این مجموعه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری به حساب می‌آید و باید در نظر داشت که سالانه، افراد زیادی برای استفاده از امکانات این پارک آبی به مشهد سفر می‌کنند.

موج‌های خروشان

موج‌های خروشان برای تفریحات مهیج

 

  آدرس پارک آبی موج‌های خروشان: بعد از دوراهی طرقبه شاندیز، کیلومتر 2 جاده شاندیز.

  شماره تماس: 05135144000

  نحوه خرید بلیط: آنلاین از سایت‌ پول تیکت

  قابل استفاده برای کودکان، خانم‌ها و آقایان در سالن‌های مجزا

 

جاهای دیدنی مشهد
عکس موج های خروشان در مشهد

 

سرزمین موج‌های خروشان با تجهیزاتی که دارد، می‌تواند از مکان های تفریحی مشهد باشد که به دنبال آن هستید.

در این مجموعه 63 سرسره مدرن، با طرح‌های جدید و استانداردهای جهان است مثل سرسره های سقوط آزاد، سرسره‌های سرعتی روباز و پوشیده، 7 هزار کمد، زیپ لاین، (اولین زیپ لاین سرپوشیده جهان)، لیزرتگ (جنگ لیزری)، فیش اسپا (دکتر ماهی) و سالن بسیار لوکس و مجهز ایروبیک بانوان.

موج‌های خروشان، عنوان بزرگترین پارک آبی سرپوشیده جهان را از آن خود کرده است. همچنین، آخرین پارک آبی است که در مشهد تاسیس شده و به همین مناسبت به روز ترین امکانات آبی و تفریحی را می‌توان در آنجا مشاهده کرد. خانم‌ها و آقایان به طور همزمان می‌توانند از بخش‌های مجزای مجموعه استفاده کنند.

پارک آبی ایرانیان

پارک آبی ایرانیان (بزرگترین جای تفریحی مشهد)

 

آدرس: مشهد، بلوار حجاب، نبش حجاب 8

  شماره تماس: 0516632123

  نحوه دریافت بلیط: از طریق سایت‌ها مثل پول تیکت

  قابل استفاده برای کودکان، خانم‌ها و آقایان در سالن‌های مجزا

جاهای دیدنی مشهد
عکس پارک آبی ایرانیان در مشهد

 

مجموعه پارک آبی ایرانیان از پرطرفدارترین تفریحات مشهد برای جوانان و همچنین خانواده‌هاست. وسعت بالای این پارک باعث شده تا بتوانید در آن موج سواری با تخته را بر روی موج های با ارتفاع 5.3 متر تجربه کنید. بزرگی فضای مجموعه پارک آبی تقریباً 14 برابر یک زمین فوتبال است و همین باعث شده که فضای باز و بسیار عالی در اختیار استفاده کنندگان از خدمات قرار بگیرد.

بدانید که این پارک آبی با همکاری شرکت کانادایی White Water Park ساخته شده است. از دیدنی‌های پارک آبی باید به پستی و بلندی‌های طبیعی محل احداث آن برای خلق سرسره‌ها و تونل‌های پیچیده اشاره کنیم.

می‌توان گفت که پارک آبی برای تفریح در مشهد، از نظر تنوع بازی و امکانات با سرزمین موج‌های آبی در رقابت است و امکاناتی دارد مثل سورتمه وحشت، شاتل فضایی، حمام ترکی، اتاق ماساژ، سالن بدنسازی، رستوران، کافی شاپ، حوضچه آب سرد، جکوزی، سرسره کودکان، سونا بخار و خشک، اسکی روی آب، موج سواری با تخته‌های مخصوص، رودخانه خروشان، سرسره‌های رنگین کمان، سرسره های سرعتی، سرسره‌های آهسته و چاله فضایی و…

پارک ساحلی آفتاب

پارک ساحلی آفتاب در منطقه گردشگری سپاد

 

  آدرس پارک ساحلی آفتاب: مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، میدان بهارستان، جنب الماس شرق

  تلفن تماس برای آموزش شنا: 37037-051

  تلفن روابط عمومی: 37114612-051

 
جاهای دیدنی مشهد
عکس مجموعه پارک ساحلی آفتاب در مشهد

 

پارک ساحلی آفتاب با حمایت شرکت سرمایه گذاری در گردشگری سپاد و در نزدیکی مرکز خرید سپاد قرار دارد. خانم‌ها و آقایان همزمان می‌توانند از بخش های مجزای پارک استفاده کنند. از امکانات آن می‌توان به استخر وی آی پی، استخر نمک دریایی، سالن بدنسازی، سرسره سرعت، سرسره پیچ سرپوشیده و روباز، چاله فضایی، رودخانه، تونل سنگی، چای خانه سنتی، غار نمک، ساحل شنی و آفتاب، خدمات ماساژ، فیش اسپا، کافی شاپ، فست فود و غیره اشاره کرد.  

مجموعه آبی ساحلی آفتاب، بزرگترین پارک آبی طبقاتی کشور و حتی بزرگترین در جهان محسوب می‌شود. مساحت پارک 4000 متر مربع است و زیر بنای آن به 15000 متر مربع می‌رسد. متنوع ترین و منحصر به فردترین امکانات تفریحی و بازی‌ها در این پارک تجهیز شده است.

سینماهای مشهد

سینماهای مشهد

 

اگر به دنبال مکان دونفره در مشهد هستید، سینماها هم گزینه‌های مناسبی اند. آفریقا، هویزه، سیمرغ، قدس، ویلاژ توریست و سینما برفی (از جدیدترین سینماهای مشهد در مراکز خرید) در فهرست بهترین جاهای تفریحی و دیدنی قرار دارند. راستی، سینماهای مشهد جزو تفریحات رایگان مشهد هم محسوب می‌شوند، اگر در روزهای سه شنبه بتوانید تخفیف بگیرید!

سینما هویزه مشهد

سینما هویزه

 

  آدرس سینما هویزه: مشهد، خیابان دانشگاه، نبش چهارراه گلستان (دانشگاه 25)

  شماره تماس: 05138116

 

جاهای دیدنی مشهد
عکس نمای بیرونی سینما هویزه مشهد

 

به بهانه سر زدن به «دیدنی های مشهد در بهار» فرصت تفریح هم دارید. سینما هویزه مشهد، یکی از همین مکان‌های دیدنی در فصل بهار است. امروزه سینما هویزه دارای 8 سالن و ظرفیت 1134 نفر است و زیر نظر موسسه بهمن سبز فعالیت می‌کند.

قدمت ساخت سینما هویزه به سال 1347 باز می‌گردد و در آن زمان با ظرفیت 2200 صندلی به عنوان بزرگترین و لوکس‌ترین سینما در خاورمیانه شناخته می‌شد، اما در طول انقلاب اتفاقاتی برای این سینما رخ داد و دیگر از آن استفاده نشد تا این که در سال 1391 این سینما با نام پردیس سینمایی هویزه دوباره شروع به کار کرد. 

سینما اطلس مشهد

سینما اطلس

 

  آدرس سینما اطلس: مشهد، بزرگراه کلانتری، میدان حافظ، طبقه چهارم بازار بزرگ اطلس

 شماره تماس: 05133001
  مسیریابی

 

جاهای دیدنی مشهد
عکس سینما اطلس در مشهد

 

سینما اطلس یکی از بزرگترین سینماهای شهر مشهد و از مدرن‌ترین جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار با 11 سالن در بازار بزرگ اطلس قرار گرفته است. این سینما دارای سالن VIP با امکانات فوق العاده است که به شما اجازه می‌دهد در حین دیدن فیلم ناهار، شام یا عصرانه خود را نوش جان کنید. این سینما دارای بوفه‌ها و غرفه‌های مختلف است که انواع خوراکی، وسایل سرگرمی، فودکورت، شهر کتاب، عکاسخانه سنتی و... را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر قصد رفتن به سینما اطلس مشهد را دارید، لازم نیست نگران پارکینگ باشید. چرا که پارکینگ بازار بزرگ اطلس با گنجایش 1000 خودرو در اختیار شما خواهد بود.

سینما آفریقا مشهد

سینما آفریقا

 

  آدرس سینما آفریقا: مشهد، ضلع جنوب غربی میدان شریعتی (میدان تقی آباد)

  شماره تماس سینما آفریقا مشهد: 05138597454

 
جاهای دیدنی مشهد
عکس نمای بیرونی سینما آفریقا در مشهد

 

سینما آفریقا که در سال 1350 ساخته شده یکی از سینماهای قدیمی شهر و پیشنهادی برای دیدنی‌های مشهد در فصل بهار است. این سینما دارای یک سالن است که 566 نفر ظرفیت دارد. از آنجایی که این سینما در یکی از مناطق گردشگری مشهد که پر رفت و آمد بوده قرار گرفته، تقریبا بیشتر اوقات شلوغ است.

همچنین بهتر است بدانید که در سال 1394 مورد بازسازی قرار گرفت و فضای داخلی و خارجی آن زیبایی زمان قدیم خود را دوباره پیدا کرد. به یاد داشته باشید که بلیط‌های این سینما در روزهای سه شنبه نیم بها هستند و می‌توانید فیلم مورد نظر خود را با 50 درصد تخفیف ببینید.

تفریحات لاکچری در مشهد

تفریحات لاکچری در مشهد

 

همانقدر که دیدنی‌های مشهد متنوع هستند، تفریحات لاکچری در مشهد هم طیف گسترده‌ای دارند. جاهای لاکچری مشهد برای تفریح برای هر بازه سنی، پیشنهاد می‌شود. ولی اکثرا جوانان و نوجوانان به این مکان‌ها سر می‌زنند و اوقات سرگرمی خود را در آنجا می‌گذرانند. لیست مکان‌های لاکچری و تفریحی در شهر مشهد مقدس به صورت موردی در بخش زیر آمده و در ادامه به طور کامل معرفی شده است:

 

  اتاق‌های فرار مشهد

  باشگاه‌های پینت بال مشهد

  کارتینگ (سوارکاری) در مشهد

  پاراگلایدرهای مشهد

  پارک‌های آبی مشهد

  شهربازی‌های مشهد

  باغ وحش‌های مشهد

  بازارها و پاساژهای مشهد

باشگاه سوارکاری کاشانی مشهد

باشگاه سوارکاری کاشانی

 

  آدرس باشگاه سوارکاری کاشانی: مشهد، کیلومتر 20 جاده مشهد به کلات، جاده سد کارده، روستای معین آباد

  شماره تماس: 09159759159

جاهای دیدنی مشهد
تفریح و سرگرمی در باشگاه سوارکاری کاشانی مشهد

 

این باشگاه اسب سواری که در سال 1379 افتتاح شده مساحتی در حدود 8 هکتار دارد و جزو جاهای تفریحی مشهد برای جوانان نیز محسوب می‎‌شود. باشگاه کاشانی که در آن امکاناتی مانند بوفه، مانژ تمرینی، مانژ مسابقه‌‌ای، یک پادوک و دو اصطبل قرار گرفته اند. این باشگاه دو مربی حرفه‌ای خانم و آقا دارد که در خدمت مشتریان باشگاه هستند و به متقاضیان فنون مختلف سوارکاری از مبتدی تا حرفه‌ای را آموزش می دهند.

در ضمن گردشگران می‎‌توانند با مدیریت این باشگاه هماهنگ کنند و از برنامه‌‌های گشت گروهی و تفریحی که در محیط سرسبز اطراف این منطقه انجام می‌شود، لذت ببرند. از مزایای این تورهای گروهی این است که شما در فصول مختلف سال می‌توانید در طبیعت زیبای آن منطقه به سوارکاری بپردازید. 

باشگاه سوارکاری فردوسی مشهد

باشگاه سوارکاری فردوسی برای تمامی رده‌های سنی

 

  آدرس باشگاه سوارکاری فردوسی: مشهد، جاده سنتو، سه راهی فردوسی

  شماره تماس: 09153111240

 

باشگاه سوارکاری فردوسی در سال 1366 توسط شرکت توسعه ورزشی احداث شده و به عنوان یکی از «جاهای تفریحی و لاکچری در مشهد» شروع به کار کرده است. مربیان باشگاه‌‌ها می‌توانند آموزش‌‌های لازم را از سطوح مبتدی تا پیشرفته در اختیار علاقه‌مندان بگذارند.

از موارد جالب باشگاه سوارکاری  فردوسی خدمات آنجا برای کودکان است. کودکان در پونی پارک‌های کوچک اجازه دارند با اسب‌ها بازی کرده، به آن‌ها غذا دهند و سوار آن‌ها شوند. یکی دیگر از امکانات این باشگاه سوارکاری پونی کارت می‌باشد که در آن شما سوار کالسکه های دونفره کوچک می‌شوید. همچنین می‌توانید از سایر امکانات این باشگاه مانند کافی شاپ، رستوران و محل بازی کودکان استفاده کنید.

سایر باشگاه‌های سوارکاری مشهد

سایر باشگاه های سوارکاری مشهد

 

سایر باشگاه های سوارکاری برای تفریح لاکچری در مشهد را در ادامه این قسمت، به طور خلاصه معرفی می‌کنیم. این باشگاه‌ها امکاناتی شبیه به موارد بالا دارند. به همین خاطر، ما فقط نام باشگاه و روش‌های دسترسی را بررسی می‌کنیم تا بتوانید با توجه به موقعیت جغرافیایی خود باشگاه سوارکاری مورد نظرتان را پیدا کنید.

 

  باشگاه سوارکاری کاظمیان: 

  آدرس: جاده طرقبه و در امام رضا 17 

  شماره تماس: 09151157080 

  مسیریابی
 

  باشگاه سوارکاری ویلا مشهد: 

  آدرس: جاده چناران و روستای ناظریه

  شماره تماس: 09151150955

  مسیریابی
 

  باشگاه سوارکاری پویا مشهد: 

  آدرس: کیلومتر 20 جاده چناران

  شماره تماس: 09153116245

  مسیریابی

بهترین مکان‌های تفریحی برای جوانان

بهترین مکان های تفریحی مشهد برای جوانان

 

عمده مخاطبان جاهای باحال مشهد جوانان هستند. چون گذراندن یک روز کامل در مکان های تفریحی مشهد برای جوانان، به شدت سرگرم کننده است. پیست دوچرخه سواری، پیست موتور کراس، اسکی روی یخ، اسب سواری، اتاق فرار، پارک‌های توریستی و مجموعه‌های آبی به‌عنوان جزو بهترین جاهای تفریحی مشهد برای نوجوانان و جوانان محسوب می‌شوند.

اتاق فرار در بلوار سجاد

اتاق فرار در بلوار سجاد

 

  آدرس اتاق فرار: مشهد، بلوار سجاد، خیابان امین، نبش کوچه امین 4

  شماره تماس اتاق فرار: 09359691412

 

عکس اتاق فرار در بلوار سجاد مشهد

 

در سال‌های اخیر، یکی از مهیج‌ترین جاهای تفریحی مشهد برای جوانان که طرفداران زیادی هم پیدا کرده، اتاق فرار است. در این بازی شما وارد یک اتاق می شوید که سناریو و تم مشخصی دارد. باید بتوانید در زمان مشخص، معمایی را که مربوط به اتاق است، با همکاری دیگر دوستان خود حل کنید.

به یاد داشته باشید که همه معماها به راحتی و فقط با قدرت ذهن حل می‌شوند و نیازی به زور ورزی نیست. همچنین اگر نتوانستید پاسخ این معما را پیدا کنید، می‌توانید از مدیر بازی کمک بگیرید یا سرنخ بخواهید.

تونل باد صبا مشهد

تونل باد صبا (جای باحال مشهد)

 

آدرس تونل باد صبا: مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، میدان بهارستان، کوچه بهارستان 3، روبروی مرکز خرید الماس شرق

  شماره تماس تونل باد صبا: 09152200828

 

تونل باد صبا مشهد
سرگرمی در تونل باد صبا مشهد

 

اگر دوست دارید تجربه سقوط آزاد از هواپیما را داشته باشید، تونل باد صبا می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای تفریح جوانان در مشهد باشد. جالب است بدانید که استفاده از تونل باد برای آموزش سقوط آزاد کاران حرفه‌ای و چتربازان است. 

تونل باد صبا مشهد این امکان را به شما می‌دهد که بدون پرداخت هزینه‌های زیاد و سقوط آزاد واقعی با خطر بالا، وارد یک فضای شبیه سازی شده شوید که به شدت برای شما هیجان انگیز و جالب خواهد بود.

تونل باد صبا، اولین و تنها تونل باد واقع در ایران است که می‌توانید در میان «بهترین جاهای تفریحی مشهد» از آن دیدن کرده و لحظات خوبی را در آن تجربه کنید.

پیست دوچرخه سواری ثامن الائمه

پیست دوچرخه سواری ثامن الائمه، دومین پیست استاندارد کشور

 

آدرس: مشهد، جاده شاندیز

  قابل استفاده برای خانم ها و آقایان

  هزینه پارکینگ: رایگان

 
عکس فضای دوچرخه سواری در پیست مشهد

 

پیست‌ دوچرخه سواری هم می‌تواند از مکان های تفریحی مشهد برای جوانان در بهار و تابستان باشد. این پیست توانسته دومین رتبه پیست استاندارد کشور را از آن خود کند. البته که غیر دوچرخه سواران نیز می‌توانند از حضور خود در این پیست لذت ببرند.

از آنجایی که این پیست روباز می‌باشد، فقط در نیمی از سال آماده خدمت‌رسانی به دوچرخه سواران است. با رفتن به پیست ثامن الائمه مشهد می‌توانید از امکاناتی مانند پارکینگ رایگان و بوفه استفاده کنید. این پیست از نظر استاندارد جهانی قابل قبول است و چندین مسابقه کشوری و مسابقات بین المللی را در آن برگزار کرده ‌اند.

باشگاه های پینت بال مشهد

باشگاه های پینت بال مشهد

 

از تفریحات مشهد برای جوانان در بین جاذبه‌های دیدنی، مراکز پینت بال است. بازی پینت بال یک بازی ورزشی هیجان انگیز است که این روزها همه با آن آشنایی دارند. در مطلب دیگری، در خصوص پینت بال در مشهد مطلب اطلاعات کاملی را نوشتیم که می‌توانید برای اطلاع بیشتر در خصوص این باشگاه‌ها از آن دیدن کنید. 

در ادامه این بخش به صورت مختصر نام، آدرس و شماره تلفن سه مورد از این باشگاه‌ها را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار می‌دهیم.


  باشگاه پینت بال جام جم مشهد
 

برای دسترسی به باشگاه پینت بال جام جم می‌توانید به ابتدای جاده شاندیز، روبروی نمایندگی سایپا، مجموعه ورزشی جام جم مراجعه کنید. در ضمن برای هماهنگی بیشتر با شماره 09158900089  تماس بگیرید.

 

  پینت بال هتل ثامن مشهد
 

برای استفاده از خدمات این باشگاه پینت بال شما می‌توانید به آدرس انتهای وکیل آباد، امام رضا 2، هتل ثامن بروید. برای هماهنگی بیشتر شماره تماس 09128459097 پاسخگوی شما خواهد بود.

 

  پینت بال شوت ایکس مشهد
 

باشگاه پینت بال شوت ایکس در قاسم آباد، ابتدای بلوار حجاب، روبروی حجاب 1، کنار مجموعه آبی هشتم قرار دارد. برای هماهنگی بیشتر با مسئولین آن می توانید با شماره 09300396699  تماس بگیرید. 

کارتینگ ارشاد مشهد

کارتینگ ارشاد مشهد (باشگاه سوارکاری برای تفریح جوانان)

 

آدرس کارتینگ ارشاد: مشهد، ابتدای شاندیز، بعد از دو راهی طرقبه شاندیز، فرعی اول سمت راست

  شماره تماس: 09151152246

 

کارتینگ ارشاد (پیشنهادی‌ترین مکان های تفریحی برای جوانان) از باشگاه‌های سوارکاری بزرگ و مجهز در مشهد است که علاوه بر امکانات سوارکاری، یک پیست کارتینگ و یک زمین اسکیت نیز در اختیار شما قرار می‌دهد تا بسته به سلیقه خود از یکی از تفریحات هیجان انگیز این مجموعه استفاده کنید.

در این باشگاه، آموزش‌های مربوط به اسب سواری به صورت ابتدایی و پایه به شما آموزش داده می‌شود و در صورتی که تاکنون تجربه سوارکاری نداشته‌اید، اصلاً جای نگرانی نیست. چرا که مسئولین این باشگاه و مربیان فعال در آن آماده اند که آموزش‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

مکان های تفریحی مشهد برای کودکان

مکان های تفریحی مشهد برای کودکان

 

«فعالیت‌های تفریحی در مشهد برای کودکان» از تنوع بالایی برخوردار است. از تفریحات مدرن مثل پارک‌های علمی مثل پروفسور بازیما و کارالند گرفته تا شهربازی‌هایی که اکثرا آن‌ها را تجربه کردیم، برای سرگرمی کودکان مناسب هستند. در بین جاهای تفریحی مشهد برای کودکان، پارک‌ها و بوستان‌های محلی، در دسترس‌ترین گزینه‌ها برای تفریح و سرگرمی است که در ادامه می‌خوانید:

 


لیست کامل دریافت کنید: شهربازی‌ کودکان مشهد


پارک علمی پروفسور بازیما

پارک علمی پروفسور بازیما از تفریحات مدرن مشهد

 

  آدرس پارک پروفسور بازیما: مشهد، بلوار خیام شمالی، بلوار بهارستان، مرکز خرید وصال

  تلفن پارک پروفسور بازیما: ۰۹۳۰۲۹۹۸۸۹۰

 

پارک علمی پروفسور بازیما از «تفریحات مدرن مشهد برای کودکان» است که در زمینه علوم طبیعی فعالیت می‌کند. این پارک شما را به سفری هیجان انگیز از زمان‌های انسان‌های نخستین تا عصر کنونی دعوت می‌کند. در پارک علمی پروفسور بازیما می‌توانید غارها، آتشفشان‌ها، پرندگان و زیردریایی‌های هیجان انگیز را ببیند و در نهایت سفری در کالبد انسان داشته باشید.

در این مرکز تفریحی، امکاناتی فراهم شده که بتوانید با شبیه ساز پرواز، در آسمان پرواز کنید و کهکشان‌ها را در افلاک‌نما مشاهده کنید. یکی از بخش‌های جذاب و دیدنی این پارک، ساخت آتشفشان و حفاری است. با صرف 1 الی 2 ساعت زمان در این پارک می‍توانید، یک روز  هیجان انگیز را به فرزندان‌تان هدیه بدهید.

پارک ارم مشهد

پارک ارم، بهترین تفریحات مشهد برای کودکان

 

آدرس دقیق: مشهد، گلشهر، بلوار شهید آوینی، خیابان پنج تن، پنج تن ۴۵، پارک ارم

ساعت دسترسی: 6 صبح تا 23:55 و هر روز

  هزینه ورودی: رایگان

جاهای دیدنی مشهد
شهربازی مشهد کجا خوبه بریم؟ پارک ارم!

 

پارک ارم از «هیجانی‌ترین مراکز دیدنی و تفریحی مشهد برای کودکان» و واقع در خیابان پنج تن است. این پارک که بیشتر به شهربازی بزرگش معروف است، مساحتی به اندازه 7 هزار متر مربع دارد و شامل زمین‌های ورزشی، باشگاه‌ها و وسایل بازی است. به علاوه بخش‌هایی مجزا برای بازی کودکان داشته و بخشی را به بانوان اختصاص داده است.

پارک ارم از بهترین جاهای تفریحی مشهد در سال 1386 راه اندازی شده است. طبیعت زیبای پارک با درخت‌ها و دریاچه‌ها و آبنماهای متعدد شکل گرفته است. این بوستان از پارکینگ، بوفه، سرویس‌های بهداشتی، کافی شاپ و غیره برخوردار است.

هلیوم پارک مشهد

هلیوم پارک مشهد (نخستین پارک پرشی)

 

آدرس هلیوم پارک: مشهد، بلوار جانباز، بین جانباز 5 و 7 برج مروارید گوهر

  شماره تماس هلیوم پارک: 05135869683


اولین پارک پرشی ایران، هلیوم پارک از مهمترین مراکز هیجان‌انگیز در میان مراکز تفریحی مشهد است. این پارک محیط امنی را برای کودکان و نوجوانان فراهم کرده و این امکان را به آن‌ها می‌دهد که هیجان بالای بازی‌های پرشی را تجربه کنند. 

بازی‌های هلیوم پارک عبارتند از فری جامپینگ، ژیمناستیک، نینجا کورس، صخره نوردی، بسکتبال ترامپولین، والیبال ترامپولین، ایربگ، فایتینگ، کیک بال، بیلیارد با پا، فوتبال حبابی، دوج بال و... این مجموعه در تعطیلات خاص مانند ایام شهادت تعطیل است. اگر شما هم دوست دارید تفریحات در مشهد را تجربه کنید می‌توانید از هلیوم پارک دیدن کنید.

هلیوم پارک دارای 2 سالن 1500 متری است که در طبقه‌های 5 و 4 برج مروارید گوهر قرار دارند. در ضمن بزرگسالان نیز می‌توانند از بازی در این پارک لذت ببرند.

سرزمين عجايب

سرزمين عجايب در پاساژ الماس شرق

 

آدرس سرزمین عجایب: مشهد، بلوار خیام شمالی، طبقه سوم و چهارم پاساژ الماس شرق

 ساعت کاری: 10 صبح تا 14 و 17 تا 23 

  شماره تماس سرزمین عجایب پاساژ الماس شرق: 05137113327

 

سرزمین عجایب مشهد
سرزمین عجایب مشهد

 

اگر به دنبال این هستید که به یکی از اماکن تفریحی مشهد بروید و خاطراتی زیبا برای کودکان خود بسازید، بی‌شک سرزمین عجایب پاساژ الماس شرق مشهد می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. سرزمین عجایب الماس شرق توانسته بازی های متنوعی را در فضایی امن و دوست داشتنی با طراحی مناسب برای کودکان روبراه کند. در ضمن می‌توانید هنگام دیدن سرزمین عجایب از فروشگاه‌های واقع در پاساژ الماس شرق دیدن کنید. 

شهربازی هپی لند

شهربازی هپی لند مشهد

 

  آدرس شهربازی هپی لند: مشهد، مجتمع تجاری آرمیتاژ

ساعت کاری: 10 صبح تا 11 شب هر روز

  شماره تماس شهربازی هپی لند: 05133693673

 

شهربازی هپی لند برای تفرح کودکان در مشهد
شهربازی هپی لند مشهد

 

یکی دیگر از شهربازی‌های سرپوشیده در میان «بهترین مکان های تفریحی مشهد» شهربازی هپی لند است که به داشتن ابزارها و وسایل پیشرفته معروف است. وجود این امکانات باعث شده که این شهر بازی به یک محیط امن و شاد برای کودکان تبدیل شود. 

در این شهر بازی حدود ۵۰ بازی سرگرم کننده و متنوع منتظر شما هستند مثل پلی استیشن، ایکس باکس، تیر و کمان، فوتبال دستی، بیلیارد، ماشین کوبنده، صخره نوردی، دربی، دارت، سیمولاتور، سینما هفت بعدی، قطار، هلیکوپتر، کاروس و سرگرمی‌های مهیج دیگر.

بهترین جاهای دیدنی مشهد برای خرید

 

خرید سوغاتی در سفر به مشهد، از دوست‌داشتنی‌ترین لحظه‌ها برای مسافران است. مشهد، شهری است که به معروف‌ترین سوغاتی‌هایش مثل نبات، زعفران سرخ، زرشک و سجاده شهرت دارد. بهترین مراکز و مجتمع‌های خرید سوغاتی در مشهد در بخش زیر معرفی شدند:

 

  بازار رضا (اولین مرکز خرید برای خرید سوغات مشهد)

 مرکز تجاری الماس شرق

  مجتمع تجاری پروما

  مرکز خرید زیست خاور مشهد

  برج آلتون (لوکس‌ترین مرکز خرید مشهد)

مرکز خرید پروما

مرکز خرید پروما

 

آدرس: مشهد، بلوار فردوسی، بلوار جانباز

  ساعت دسترسی: 8 صبح تا 23 و همه روزه

 

پروما (یک مرکز خرید تجاری در نزدیکی میدان جانباز مشهد) از معروف ترین بازارها برای خرید سوغاتی است که خوشبختانه بسیاری از گردشگران و زائران با نام آن به خوبی آشنا هستند. البته این مرکز تجاری در استان‌های تهران، البرز، قزوین و اردبیل نیز شعبه‌هایی دارد. شعبه مشهد از سال 1383 آغاز به کار کرده و در 25 هزار متر مربع زیر بنا و چهار طبقه اصناف گوناگونی را دربرگرفته است. برای نمونه هایپرمارکتی بزرگ در طبقه اول دارای مواد خوراکی، میوه، لباس، کیف و کفش، نان، شیرینی جات، لوازم خانگی و... در طبقات دیگر فروشگاه‌هایی برای ارائه سوغات مشهد از قبیل زعفران و خشکبار به چشم می‌خورد.

در طبقه فوقانی کافی شاپ و فست فود برای شکم گردی مهیاست. از جذابیت‌های مجتمع تجاری پروما، جدید بودن محصولات و اقلام آن است. تا جایی که تنها قدم و زدن و گشت و گذار از لابلای غرفه‌های آن می تواند برای گردشگران نشاط آور باشد. در واقع پروما یک شرکت زنجیره‌ای با سابقه با مرکز خرید زنجیره‌ای است. هدف اصلی از این فعالیت‌ها جذب گردشگر و احداث تاسیسات گردشگری است.

مجتمع تجاری الماس شرق

مجتمع تجاری الماس شرق

 

آدرس: مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی و در محدوده تجاری گردشگری سپاد

ساعت دسترسی: 9 صبح تا 23 و همه روز

 

الماس شرق از مراکز خرید معروف مشهد برای گردشگران و مسافران است. این مجتمع تجاری جزوی از منطقه گردشگری سپاد خراسان رضوی است که با محوریت گردشگری و جذب توریسم احداث شده است. الماس شرق دارای واحدهای تجاری متعدد و همچنین رستوران، کافی شاپ، شهر بازی، پارکینگ طبقاتی، سالن اجتماعات و آب نمایی بسیار جذاب است. آبنمای الماس شرق اولین آبنمای شاخص و معروف مشهد است که در یک مرکز خرید احداث شد.

در همان زمان که افتتاح شد توجه بسیاری از گردشگران و مشهدی ها را به خود جلب کرد. فواره‌های آن از طبقه اول از میان یک حوض زیبا تا طبقات بالایی اوج می‌گیرد و نمایش زیبایی از خود عرضه می‌کند. بازار الماس شرق شش طبقه و به شکل یک الماس بزرگ است. از محصولات عرضه شده در آن می‌توان به انواع لوازم خانگی، ظرف و ظروف، کریستال، اقلام الکترونیکی و صوتی تصویری، صنایع دستی، کیف و کفش، لباس و... اشاره کرد.

مجتمع خرید زیست خاور

مرکز خرید زیست خاور مشهد

 

  آدرس: مشهد مقدس، میدان دکتر شریعتی، ابتدای خیابان کوهسنگی، زیست خاور

 

مرکز خرید زیست خاور از بهترین و مهم‌ترین بازارهای مشهد است که در نزدیکی حرم واقع شده و به همین دلیل مسافران زیادی برای خرید سوغات به آنجا می‌روند. زیست خاور از جاذبه های گردشگری مشهد در 15 طبقه به بهره برداری رسید و 700 واحد تجاری در آن وجود دارد. علاوه بر این کافه، رستوران و پارکینگ نیز در این مجتمع وجود دارد که خرید لذت بخش ‌تری را برای‌تان رقم می‌زند.

برج آلتون مشهد

برج آلتون از لوکس‌ترین مکان های گردشگری مشهد

 

  آدرس: مشهد، بلوار دانشگاه، بین دانشگاه 22 و 23

 

اگر می‌خواهید در یکی از مراکز خرید لوکس مشهد به گشت و گذار و خرید بپردازید، سری به برج آلتون بزنید. مرکز خرید آلتون از مکان های گردشگری مشهد به خاطر فروشگاه‌‌های کیف و کفش چرمش معروف است و افرادی که به دنبال خرید وسایل لوکس هستند، آن را انتخاب می‌کنند. علاوه بر این فروشگاه‌های پوشاک و لوازم آرایشی نیز در این مجتمع تجاری وجود دارد. همچنین در برج تجاری آلتون معروف‌ترین رستوران مشهد را هم خواهید دید. می‌توانید پس از خرید به رستوران پسران کریم بروید و با چلو ماهیچه‌های لذیذش از خود پذیرایی کنید.

معرفی جاهای تاریخی مشهد + عکس و تاریخچه آن

 

آرامگاه‌ها، خانه‌ها و موزه‌ها جزو اماکن تاریخی مشهد محسوب می‌شوند. البته قبل‌تر، تعدادی از خانه‌های تاریخی نزدیک حرم را معرفی کردیم. اکنون، نوبت به معرفی مراکز تاریخی معروف شهر مشهد است. در ادامه به آدرس، تاریخچه کوتاه و عکس‌هایی از این فضاهای تاریخی اشاره کردیم.

قبرستان ارامنه

آدرس: چهار راه کریمی، در دو نبش خیابان کریمی و بلوار حر عاملی

دسترسی: از طریق هماهنگی با ارشاد یا شهرداری مشهد

هزینه ورودی: ندارد ولی اگر با تورهای مشهدگردی بروید هزینه‌ای دریافت می‌شود

مسیریابی

 

قبرستان ارامنه

خانه تاریخی داروغه

خانه تاریخی داروغه، خانه‌ای جذاب در محله‌ای دیدنی

 

  آدرس خانه تاریخی داروغه: مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

 
جاهای دیدنی مشهد
عکس خانه تاریخی داروغه مشهد

 

 

خانه داروغه از خانه‌های دیدنی بسیار زیبا و با صفا در نزدیکی حرم، به تازگی بازسازی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. این منطقه که به همت شهرداری و شرکتی ساختمانی به همراه کوچه‌ها و دیگر بناهای اطرافش مورد بازسازی قرار گرفته، از یونسکو جایزه دریافت نموده است. این بنای تاریخی که تاثیرات معماری روسی را در ارسی‌ها، شومینه، تندیس‌ها و پلکان‌های فلزی‌اش نشان می‌دهد، همزمان به عنوان بنایی ایرانی و اصیل شناخته می‌شود. دیوارها، تراس‌ها، سقف‌ها، فضاهای داخلی، همه و همه دارای تزئینات زیبا و چشم‌نوازند. 

 


  همه چیز درباره خانه تاریخی داروغه مشهد


خانه توکلی مشهد از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

خانه توکلی مشهد از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

 

  آدرس: مشهد،‌ خیابان نواب صفوی،‌ صفوی ۷

  ساعت دسترسی: 7 صبح تا 19 هر روز

  هزینه ورودی: رایگان

 

جاهای دیدنی مشهد
خانه توکلی مشهد

 

 

در گذشته، شهر مشهد در اطراف حرم شکل گرفته بود و مهم‌ترین خانه‌ها و بخش‌های شهری در همین محدوده قرار داشت. سایر بخش‌ها و خیابان‌ها که امروزه جزو خیابان‌های اعیانی مشهد محسوب می‌شوند، در گذشته باغستان، روستا یا برهوت بوده‌اند. خانه توکلی نیز از دیگر خانه‌های تاریخی و دیدنی مشهد در خیابان نواب صفوی و نزدیک به حرم امام رضاست. 

خانه توکلی مشهد را فردی به نام توکلی حدودا چهل سال پیش خریداری کرد. این خانه از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم است که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌‌کشاند و با نمای زیبایی که دارد، از گردشگران دلبری می‌کند.

پلکان‌هایی زیبا از دو سوی دیوارهای حیاط به درهای ورودی وصل می‌شوند. درهای چوبی که دو طبقه فضای داخلی را به حیاط وصل می‌کنند، از مهم‌ترین جاذبه‌های آن به شمار می‌روند. به‌علاوه، ایوان ستون‌دار از شاخصه‌های بنا در این دوره تاریخی و در کل معماری ایرانی است. کاشی‌کاری‌ها، آجرکاری‌ها و ارسی‌ها هم جذابیت خاصی به بنای آن داده‌اند. آدرس خانه توکی به قدری دقیق است که نیازی به نقشه جاهای دیدنی مشهد نخواهید داشت.

خانه تاریخی امیری

آدرس: خیابان شهید نواب صفوی، کوچه شهید نواب صفوی ۹، پلاک 351

ساعت دسترسی: با هماهنگی قبلی

 

خانه امیری

خانه تاریخی امیری از خانه‌های قاجاری مشهد است که در چند سال اخیر مرمت شده و به حیات خود ادامه می دهد. متاسفانه پشت خانه امیری یک برج تجاری بدقواره احداث شده که حکایت از سیطره‌ی معماری شلخته و بی‌حساب جدید شهری دارد. با این همه خانه امیری هنوز شکوه خود را به نمایش می گذارد.  

مدرسه پریزاد

مدرسه تاریخی پریزاد از همت ندیمه گوهرشاد خانم

 

  آدرس: جنوب غربی حرم مطهر رضوی، باب‌الجواد، بست شیخ بها‌الدین، شمال غربی مسجد گوهرشاد

  ساعت دسترسی: 24 ساعته و هر روز

 

مدرسه پریزاد مشهد
مدرسه پریزاد

 

مدرسه پریزاد یکی از جاهای دیدنی که در گذشته در اطراف حرم قرار داشته است. این مدرسه را ندیمه گوهرشاد خاتون با اضافات مصالحی که از ساخت و سازهای مسجد گوهرشاد باقی مانده بود، احداث کرده است. گوهرشاد و ندیمه‌اش دو بانوی خیری هستند که یادگارهای با ارزشی در حرم مطهر به جای گذاشته اند. این مدرسه هم اکنون روبروی مدرسه دو در قرار گرفته که از سوی دیگر به صحن جمهوری وصل می‌شود. مدرسه پریزاد با نمای آجری و حجره‌های دو طبقه در گذشته سرپوشیده نبوده، ولی هم اکنون سقف حیاط آن پوشیده شده است.

هم اکنون مدرسه پریزاد در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی است و برای خدمات مشاوره خانواده و پرسش و پاسخ‌های دینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حلقه‌های معرفت و سخنرانی‌ها و پرسش و پاسخ‌های درون حرم از این محل مدیریت می‌شود.

مدرسه نواب صفوی

مدرسه نواب، مدرسه‌ای برای طلاب علوم دینی

 

آدرس مدرسه نواب صفوی: مشهد، خیابان شیرازی

 

جاهای دیدنی مشهد
مدرسه نواب مشهد

 

آن‌هایی که از سمت خیابان شیرازی به حرم مطهر امام رضا مشرف می‌شوند، در سمت چپ خیابان درست روبروی حرم با مدرسه نواب را می‌بینند. این مدرسه آجری و قدیمی که خیلی خوب به تداوم حیات و فعالیت خود ادامه می دهد، از دیگر مدارس علمی سنتی و مهم مشهد است. مدرسه نواب در سال 1086 هجری به دستور یکی از سران صفوی در دوره شاه سلیمان به نام بهزاد خان ساخته شد. معمار بنا نیز یکی از سادات و رجال مشهدی به نام ابوصالح رضوی بود.

مدرسه نواب صفوی بعد از انقلاب تخریب شد و باری دیگر از نو ساخته شد. به سبک دیگر مدارس تاریخی این مدرسه هم دارای حیاطی داخلی و بزرگ با حجره‌هایی در اطراف است. سردرهای مدرسه که یکی در خیابان شیرازی و دیگری درست روبروی سردرب ورودی شیرازی حرم مطهر است، تزئینات و کاشیکاری‌هایی استادانه دارد. مدرسه دارای کتابخانه‌ای غنی و نسخه‌های خطی فراوان است.

مدرسه دو در

مدرسه دو در با درب‌هایی رو به دو رواق حرم

 

  آدرس: مشهد، محدوده شبستان‌های داخلی حرم، روبروی مدرسه پریزاد و نزدیک مسجد گوهرشاد

جاهای دیدنی مشهد
مدرسه دو در

 

مدرسه دو در از مدارس دینی و تاریخی مثل مسجد گوهرشاد و مدرسه پریزاد از آثار عصر تیموری است و دقیقا روبروی مدرسه پریزاد قرار دارد. در گذشته میان درهای این دو مدرسه، کوچه‌ای بوده و اطراف‌شان مغازه‌های متعددی قرار داشته است. در حال حاضر، تمامی این بخش‌ها به فضاهای داخلی حرم تبدیل شده است و از راهروهای منتهی به ضریح مطهر محسوب می‌شود.

مدرسه دو در که هم اکنون به عنوان دارالقرآن مورد استفاده قرار می‌گیرد، محل آموزش قرآن و جلسات قرآنی و فعالیت‌های مرتبط است. یکی از خدمات این بخش نگهداری از کودکان و ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به آن‌هاست. خانواده‌ها می توانند کودکان بالای 5 سال خود را ساعاتی به دارالقرآن بسپارند و خودشان به زیارت مشرف شوند. در مهد کودک دارالقرآن برای بچه‌ها برنامه‌های اجرای نمایش مذهبی و فعالیت‌های خلاقانه و نقاشی تدارک دیده می‌شود.

خانه ملک مشهد

خانه ملک، محل تجمع هنرمندان و صنایع دستی

 

  آدرس خانه ملک مشهد: ضلع شرقی خیابان امام خمینی (ارگ سابق)، مقابل اداره دارائی

  تلفن: 05138518386

 

خانه ملک مشهد


خانه ملک مشهد از موقوفات مرحوم حاج حسین ملک در خیابان امام خمینی هم اکنون در دست میراث فرهنگی است و برای معرفی هنرهای تجسمی و صنایع دستی ایرانی استفاده می‌شود. هنرمندان در موضوعات هنری مختلف مثل قلمزنی، سنگ هرکاره، سوزن دوزی، قالیبافی، نقاشی و انواع هنرها در این خانه حضور دارند و به خلق آثار هنری می‌پردازند. بنای عمارت اصلی خانه ملک از خیابان دیده می‌شود، ولی در پشت این بنای دو طبقه حیاطی بزرگ به شکل باغ که هم اکنون با باغچه‌های گل کاری شده زیباسازی شده، پنهان است.

در انتهای حیاط خانه ملک حمامی تاریخی وجود داشته که در حال بازسازی و قرار گرفتن در معرض دید عموم است. این حمام نیز دارای بینه، گرمخانه، سرویس بهداشتی، انبار چوب، نمازخانه، آتش دان و غیره بوده و نشان دهنده اهمیت خانه ملک مشهد است. چرا که چنین حمام‌های پیشرفته‌ای، اختصاص به حمام‌های عمومی داشته و وجود آن‌ها در یک ملک خصوصی بر امتیازات آن خانه می‌افزاید.

 


  کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه:  خانه ملک مشهد


فرهنگسرای بهشت؛ دومین بنای قدیمی مشهد

فرهنگسرای بهشت؛ دومین بنای قدیمی مشهد

 

آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، خیابان جنت
ساعت دسترسی: همه روزه به‌جز پنجشنبه‌ها از 8 صبح تا 15

فرهنگسرای بهشت؛ دومین بنای قدیمی مشهد
عکس داخل محوطه فرهنگسرای بهشت مشهد

 

فرهنگسرای بهشت یا دبیرستان مستوفی در خیابان مدرس و محله سراب یا چهار طبقه از ساختمان‌های قدیمی و اماکن دیدنی مشهد است. چهره امروزی این فرهنگسرا، متعلق به سال 1310 بوده و سن آن به دوران پهلوی می‌رسد. این بنای تاریخی در نزدیکی بازار جنت، باغ ملی و خانه ملک قرار دارد. اگر قصد بازدید و تماشای هر کدام از این جاهای دیدنی را دارید، به فرهنگسرای بهشت هم سری بزنید. 

در حال حاضر، فرهنگسرای بهشت، قدیمی‌ترین بنای شهر مشهد بعد از نوغان است. نام آن، برگرفته از سراب قنات قریه سناباد بوده و در سال 1384 هم در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در محوطه این بنای تاریخی با قدمت 100 ساله، تندیس چندتن از مشاهیر مشهد و توس هم نصب شده است و بسیاری از گردشگران با آن عکاسی می‌کنند. 

دومین عامل مهم پربازدید بودن این مکانی دیدنی، برنامه‌هایی است که در آن برگزار می‌شوند. حضور هنردوستان و هنرمندان هم جذبه فرهنگسرای بهشت را چندبرابر بیشتر می‌کند.
 

آرامگاه فردوسی شاعر بلند آوازه پارسی

آرامگاه فردوسی (بنایی تزئین شده با مرمر سفید)

 

آدرس آرامگاه فردوسی: جاده مشهد-قوچان، سه راه فردوسی، بلوار شاهنامه

  شماره تماس: 05132663825

 

جاهای دیدنی مشهد
آرامگاه فردوسی

 

آرامگاه فردوسی یکی از جاهای تاریخی و دیدنی مشهد است. با رفتن به این آرامگاه می‌توانید منزل، محل سکونت فردوسی (یعنی آنجایی را که احیانا در آنجا شاهنامه را می‌سروده) و هم محل دفن او را بازدید کرد. منزل فردوسی در روستای پاژ قرار دارد که ما در مقاله‌ای مفصل به آن پرداخته ایم. در صورت تمایل به مشاهده و آشنایی با خانه فردوسی مقاله معرفی روستای پاژ مشهد را مطالعه کنید.

آرامگاه فردوسی نیز در مجموعه‌ای بسیار بزرگ که روز به روز وسعت بیشتری پیدا می‌کند، در باغی باصفا و دلباز به فاصله 20 کیلومتری شمال مشهد قرار گرفته است. در این منطقه از مکانهای دیدنی مشهد، مراکز دیگری نیز برای بازدید کردن وجود دارد. هر چند که تنها بازدید از بنای آرامگاه فردوسی، موزه‌ها و گالری‌های اطراف آن به اندازه نصف روز، وقت‌تان را خواهد گرفت.

آرامگاه شجریان در جوار آرامگاه فردوسی

آرامگاه شجریان در جوار آرامگاه فردوسی

 

  آدرس آرامگاه شجریان: جاده مشهد-قوچان، سه راه فردوسی، بلوار شاهنامه، داخل مجموعه آرامگاهی فردوسی

  تلفن: 05132663825

 

جاهای دیدنی مشهد
آرامگاه استاد شجریان

 

از «آثار تاریخی و مکان های دیدنی مشهد» آرامگاه استاد شجریان است. محمد رضا شجریان نامدارترین خواننده ایرانی است که جزو بهترین اساتید موسیقی سنتی ایران محسوب می‌شود. وی در سال 1319 در مشهد به دنیا آمد و طبق وصیتش بعد از سال‌ها تحمل بیماری سرطان، بعد از درگذشت در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد. جسم بی‌جان این هنرمند مردمی در تاریخ 17 مهر ماه در شرایط شیوع بیماری کرونا با محدودیت‌های زیاد به مشهد آمد و در باغ آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.

شجریان در جوانی قاری قرآن بود و به شغل معلمی در مشهد مشغول بود. کم کم برای موسیقی به تهران رفت و تا آخر عمر در آنجا ماندگار شد. وی بنیانگذار گروه موسیقی شهناز، رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران و بزرگ‌ترین استاد موسیقی سنتی ایران بود. حنجره‌ای طلایی داشت و چند ساز موسیقی ابداع کرده بود.

چهار طاقی بازه هور

چهار طاقی بازه هور

 

  آدرس چهارطاقی بازه هور: جاده مشهد-تربت حیدریه، دهستان بیوجند، محدوده روستای اسدآباد

 

چهار طاقی بازه هور


آتشکده بازه هور یک چهار طاقی متعلق به دوره ساسانی است. چهارطاقی نوعی بنای باستانی است که از نظر هنر معماری اهمیت زیادی دارد. چهارطاقی بازه هور در روستای رباط سفید در دهستان بیوجند در جنوب مشهد قرار گرفته و کنار جاده مشهد-تربت حیدریه قرار دارد. این بنای سنگی و با ابهت از آثار ملی ایران محسوب می‌شود. سه ورودی با گنبدی مرتفع و ساختاری اصولی در بنا به چشم می‌خورند.

گویا علاوه بر جنبه آیینی، برای نگهبانی نیز کاربرد داشته است. از سوی کارشناسان مطرح شده که آتشکده برای اهداف نجومی نیز کاربرد داشته است. آرتور آبراهام پوپ از ایرانشناسان مهم که بر روی بسیاری از بناهای ایران تحقیق کرده، معتقد است سقف مدور این بنا، قدیمی‌ترین گنبد جهان محسوب می‌شود. برای دیدن آتشکده باید مسافتی را با ماشین پیمود. چون در نزدیکی آن بنایی مسکونی وجود ندارد. با این حال همین مسیر که تا آتشکده می‌پیمایید می‌تواند از جاذبه‌های طبیعی خراسان محسوب شود.  

بقعه هارونیه

بقعه هارونیه یا زندان هارون ؟! (اثر تاریخی در شمال شرق ایران)

 

  آدرس بقعه هارونیه: جاده مشهد-قوچان، سه راه فردوسی، حاشیه بلوار شاهنامه

بقعه هارونیه
بقعه هارونیه

 

بقعه هارونیه از آثار و بناهای تاریخی بسیار با ارزش در چند قدمی آرامگاه فردوسی است. این جاذبه گردشگری مشهد را هنگام طی مسیر به سمت آرامگاه فردوسی از داخل بلوار شاهنامه در آن سوی بلوار می‌توانید ببینید. بقعه هارونیه دارای معماری با شکوهی است و به عنوان «تاریخی‌ترین جای دیدنی در مشهد» چشم هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. اگر شما هم به دنبال مکان های گردشگری در مشهد هستید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را در اولویت برنامه‌های سفر خود قرار بدهید.

عده‌ای معتقدند بقعه هارونیه زندان هارون الرشید بوده است. بعضی نیز معتقدند هارونیه خانقاه بوده و بعضی آن را محل دفن و یا مدرسه‌ای متعلق به امام محمد غزالی می‌دانند. برای اینکه پاسخ درست را بیابید بهتر است مقاله بقعه هارونیه را در بلاگ مطالعه کنید تا هنگام بازدید از این بنای تاریخی اطلاعات درست و دقیقی از آن داشته باشید.

گنبد سبز آرامگاه شیخ محمد مومن مشهدی

گنبد سبز (آرامگاه شیخ محمد مومن مشهدی)

 

  آدرس گنبد سبز: مشهد، خیابان آخوند خراسانی

  ساعت دسترسی: 8 صبح تا 9 شب و هر روز

 

جاهای دیدنی مشهد
گنبد سبز

 

گنبد سبز از آثار دوره صفوی است که احداث آن به سال 1036 قمری برمی‌گردد. این جای تاریخی در خیابان آخوند خراسانی، درست وسط میدان قرار گرفته است. علت این نامگذاری کاشیکاری‌های بناست که از دور به آن نمایی سبز رنگ داده است. این سازه 8 ضلعی 4 ایوان دارد که همگی با آجر و کاشی تزئین شده است.

مقبره متعلق به یکی از عرفا به نام شیخ محمد مومن عارف استرآبادی بوده است. کل بنا در نمای داخلی و فضای داخلی با طاق نما و کاشیکاری تزئین شده و فضایی دنج و معنوی را شکل داده است. کتیبه‌ای به خط ثلث از زمان شاه عباس دوم باقی مانده است. داخل بنا مثل بناهای آرامگاهی دیگر امکاناتی برای عبادت به همراه نورپردازی‌های سبز فراهم شده است. در سال 1356، گنبد سبز مشهد به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسیده است.

میل اخنگان مشهد

میل اخنگان در روستای اخنگان

 

  آدرس میل اخنگان: مشهد، روستای اخنگان، فاصله ۲۲ کیلومتری شمال شهر مشهد و ۹ کیلومتری شرق تابران توس

  هزینه ورودی: رایگان

 

جاهای دیدنی مشهد
میل اخنگان 

 

میل اخنگان از آثار تاریخی زیبا و چشم نواز در 22 کیلومتری مشهد است که جزو برج‌های تاریخی متعلق به شش سده گذشته هم محسوب می‌شود. در این محدوده برج را میل می‌نامیدند و به این برج نیز به همین علت میل می‌گویند. به نظر می‌رسد این برج آرامگاه بوده، ولی مشخص نیست فرد مدفون در آن چه کسی است. میل اخنگان که به ثبت ملی رسیده است.

میل اخنگان از نظر معماری چند ضلعی مدور است و آجرکاری بسیار زیبایی دارد. نمای بیرونی را با آجر و به شکل طرح لانه زنبوری تزئین شده و بر روی گنبد مخروطی‌اش از کاشیکاری آبی و فیروزه‌ای استفاده کرده اند. این گنبد مخروطی به صورت ردیف‌های دو تایی کاشی و آجر به صورت یک در میان به کار رفته و جلوه بسیار زیبایی به بنا داده اند. دور تا دور پایه برج از نیم ستون‌هایی استفاده شده است که هم به استحکام برج و هم به زیبایی آن کمک کرده است. درست زیر گنبد محفظه‌ای شبیه به پنجره به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد به عنوان محل دیده بانی کاربرد داشته است.

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان

 

  آدرس موزه بزرگ خراسان: بوستان کوهسنگی

  ساعت دسترسی: 9 صبح تا 18 و هر روز

  شماره تماس: 05137269502

 

جاهای دیدنی مشهد

 

یکی دیگر از بکرترین جاها برای مشهد گردی در بین جاذبه‌های تاریخی، موزه‌ها هستند. موزه بزرگ خراسان در پارک بزرگ کوهسنگی و در حاشیه بلوار قرار گرفته است. این موزه ساختمانی 12 طبقه و مدرن و مجهز دارد که در حال حاضر دو طبقه از آن به موزه اختصاص یافته است. بقیه طبقات به کارگاه‌های هنری، کتابخانه، آزمایشگاه، کارگاه‌های مرمت، ماکت‌هایی از آثار باستانی مهم کشور و ... اختصاص یافته است. 

طرح کلی موزه بزرگ خراسان از بیرون با الهام از عمارت خورشید در کلات نادری ساخته شده است. موزه بزرگ خراسان در سال 1393 تاسیس شد و به احترام اهالی فن در آن سالن‌ها و بخش هایی به نام دکتر میرفندرسکی، دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی و مهندس کازرونی نامگذاری شده است.

 


کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: موزه بزرگ خراسان مشهد


موزه نان

موزه نان از جاهای دیدنی و تاریخی مشهد

 

  آدرس موزه نان: مشهد، کیلومتر 17 بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت. 

  تلفن: 35425006-051

 

موزه نان مشهد

 

موزه نان از سال 1390 در مشهد راه اندازی شده است. همانطور که از نامش پیداست، به یکی از بزرگترین تولید کننده‌های نان صنعتی در خاورمیانه تعلق دارد. با روی کار آمدن نان‌های غیر سنتی کم کم نان سنتی و شیوه تهیه آن رو به فراموشی می‌رود. این در حالی است که تهیه نان و مراحل مختلف آن از مرحله برداشت گندم و جو تا رسیدن به تنور در فرهنگ ما، سابقه‌ای طولانی دارد.

در این موزه تمامی این مراحل از تهیه آرد، بذرافشانی، گندم چینی، خرمن کوبی، آسیاب های بادی و آبی تا انواع نان سنتی مثل نان‌های تنوری، سنگک و غیره به صورت ماکت و مجسمه به نمایش در آمده است.

در کنار این موضوعات آیین‌های مرتبط با نان در فرهنگ بومی مثل رقص ابر به نمایش در آمده است. مصالح اصلی در ساخت ماکت‌ها و مجسمه‌ها شامل آجر، کاهگل، گچ و چوب است. این موزه دارای آثار تاریخی متعددی است مثل ورودی‌های فضای خاک، فضای آب، فضای آتش و گالری عکس‌ها. ابزارآلات مربوط به تهیه نان از داس تا دستاس و آسباد در همین بخش‌ها دیده می‌شود.  

موزه‌های آستان قدس

مجموعه موزه‌های آستان قدس

 

  آدرس موزه‌های آستان قدس: داخل صحن های حرم مطهر

  ساعت دسترسی: 8 الی 18

موزه های آستان قدس

 

موزه آستان قدس رضوی، با‌ارزش‌ترین و نفیس‌ترین جاذبه‌های تاریخی کشورمان را در خود جای داده است. بسیاری از این آثار موقوفاتی است که عاشقان درگاه علی بن موسی الرضا از گذشته تا کنون وقف این آستان کرده اند. بسیاری از آثار هنری، گنجینه‌های حرم مثل ضریح‌های قدیمی، درب‌های قبلی حرم و غیره در این موزه نگهداری می‌شوند.  

موزه‌های آستان قدس رضوی مشتمل بر موزه‌های مستقلی به نام موزه قرآن و نفایس، موزه فرش، موزه هدایای مقام معظم رهبری، تالار استاد فرشچیان، موزه مردمشناسی و موزه مرکزی است. به علاوه در مناسبت‌های مختلف نمایشگاه‌هایی فصلی و موقت در مجموعه موزه‌های آستان قدس برپا می‌شود که در جای خود ارزش زیادی دارند.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی مشهد مثل همه کلان‌شهرهای دنیا متنوع و مثال‌زدنی است. جاذبه های مشهد به زیارت امام رضا محدود نمی‌شود. زائران بعد از تشرف می‌توانند انواع برنامه‌های تفریحی، طبیعت‌گردی و خرید در بازارها را تجربه کنند. مشهد شهری است که توجه زیادی به آن می‌شود. پارک‌ها، شهربازی‌ها، ییلاقات، مراکز خرید مدرن و سنتی، پردیس‌های سینمایی، بناهای تاریخی، مجموعه‌های فرهنگی، همه و همه دیدنی های مشهد را غیر قابل شمارش کرده‌اند. هر کس با هر سلیقه و نیازی می توانند هفته‌ها برنامه‌ی گشت‌وگذار در این شهر داشته باشد.

انتشار :  16 شهریور 1402 به روزرسانی :  22 اسفند 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • بوستان مینیاتوری مشهد
  • پارک ملت مشهد
  • پارک خورشید مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • پارک پردیس قائم
  • پارک میرزا کوچک خان
  • پارک چهل بازه مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • چالدره از بهترین تفریحات مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد بولوار برونسی مشهد
  • بولوار الهیه مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد پاساژ نصر
  • جاهای دیدنی مشهد، بولوار سجاد
  • بولوار خیام مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد، خیابان راهنمایی
  • جاهای دیدنی اخلمد
  • جاهای دیدنی مشهد، خیابان امام رضا
  • جاهای دیدنی مشهد، برج آرمیتاژ
  • جاهای دیدنی مشهد بولوار وکیل اباد
  • هتل چهار ستاره اقبال مشهد
  • جاهای دیدنی مشهد، قاسم آباد
  • جنگل جیغ از مکان های تفریحی مشهد
  • مسجد گوهرشاد از جاهای دیدنی مشهد
  • بلوار جانباز مشهد
  • کوه سر از بهترین جاهای تفریحی مشهد
  • تونل باد صبا مشهد
  • محله عرب ها در شهر مشهد
  • فلافل فروشی شهرک شهید بهشتی
  • جاهای دیدنی مشهد پارک
  • پارک جنگلی وکیل آباد، از جاهای جنگلی مشهد
  • مدرسه پریزاد مشهد
  • جاهای دیدنی قشنگ مشهد؛ دره آل
  • جاهای گردشگری مشهد - روستای کنگ
  • جاهای گردشگری مشهد - روستای زشک
  • جاهای گردشگری مشهد - اقامتگاه ماژان
  • بقعه هارونیه
  • سرزمین عجایب مشهد
  • شهربازی هپی لند برای تفرح کودکان در مشهد
  • کوچه‌های رنگی دیدنی مشهد؛ 3000 متری حرم
  • پارک شهربانو وکیل آباد مشهد، جای دنج برای بانوان
  • فرهنگسرای بهشت؛ دومین بنای قدیمی مشهد
  • کلیسای مسروپ
  • بوستان موضوعی دانش؛ بهترین جای دیدنی رایگان و 24ساعته
  • مسجد هفتاد و دو تن
  • حرم
  • قبرستان ارامنه
  • خانه امیری
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
68 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
سمیرا
مشهد شهر زنده آیه. چقد فیلم خوب بود
آزادی
بهترین مطلبی ک تا به حال درباره جاذبه های گردشگری مشهد خوانده ام همین است، دست مریزاد برای این همه تلاش بی دریغ
نفیسه لنگری
درسته اطلاعات خیلی مفیدی بود
دانیال
تو این اوضاع کی دل و دماغ سفر داره
خدنگیعفیفه خدنگی
بگذرد این روزگار تلخ تر از تلخ
رضا
بسیار توضیحات جامع و کاملی بود خدا خیر تون بده ممنون
گلمکانی
سلام ابتدا از اطلاعات تقریبا کاملی که درخصوص شهر مشهد جمع آوری نموده اید جای تشکر و قدردانی هست.ولی در خصوص معرفی شهر گلمکان که یکی از تفرجگاههای مهم شهر مشهد هست که سوای رودخانه جذاب نقاط دیدنی و تاریخی دارد کوتاهی کرده اید.
زهرا بادفرسا

سلام بر شما

ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. در اسرع وقت مطالب رو کامل خواهیم کرد. ??

مجتبی
ممنون از زحمتی که کشیدید واین اطلاعات جامع رو گرد آوری کردید من خودم بچه مشهدم ولی خیلی از این مکانهارو هنوز نرفتم واصلا به گوشمم نخورده بود ممنون از شما عالی عالی عالی عالی دمتون گرم
زهرا بادفرسا

سلام بر شما

خوشحالیم که این مطلب نظرتون رو جلب کرده و راضی بودید. ?

احمدی
ببخشید مشهد دریا یا دریاچه هم داره ؟
زهرا بادفرسا

سلام بر شما

بله دریاچه پارک چهل بازه، دریاچه چالیدره و کوهستان هفت حوض از دریاچه های مشهد هستند. می‌تونید اطلاعات بیشتر رو در مقاله جاهای دیدنی مشهد مطالعه کنید.??

arman
عالی بود ممنوم بسیار با دقت و خلاصه و مفید
عفت
سلام پارک بازیما در تابستان ۱۴۰۱ باز هست؟ من در چند منبع متوجه شدم بسته هست درسته؟
خانم رحیمی
عالی بود
اعظم
سلام ممنونم بابت زحماتتون که راه ما رو هموار تر میکنه برای سفر فقط یه چیزی چطوری میتونم از مسیر اتوبوس ها باخبر بشم کدوم خط از کجا به ۱۷ شهریور میره یا راه آهن و بازار طلاب ....
زهرا بادفرسا

سلام دوست عزیز

با نصب اپلیکیشن نقشه همراه مشهد از مسیر اتوبوس‌ها مطلع خواهید شد.

آرین
ممنون بابت معرفی این مکان های زیبا اجرتون با شاه خراسان
زهرا بادفرسا

ممنون از شما دوست عزیز

خوشحالیم که لذت بردید.

مهراد
بدترین شهر ایران از نظر توریستی و مهمان پذیری
محمد
لطفا صفحه تون رو بروز رسانی کنید آکواریوم در الماس شرق و پارک علمی پرفسور بازیما در مجتمع تجاری وصال حدود ۲ ساله که جمع شده و وجود خارجی نداره
حسینیسیده تکتم حسینی

دوست عزیز ممنون از اینکه با دقت مقاله را مورد بررسی قرار دادید ، به تازگی هر دو مکان در حال انتقال به مکان جدیدی می باشد که داخل مقاله اعلام شد .

ایمان
خیلی زحمت کشیدین خیلی جامع و کامل، فقط بسمت ییلاقات جایی برای اطراق شخصی با خانواده وجود داره؟؟
لیلا
سلام خسته نباشید ببخشید مکان هایی مثل پارک علمی بازیما و خانه داروغه این روزها در ایام کرونا باز هستند؟
mahdi
سلام ببخشید الان یعنی یک روز مونده ب محرم از سرزمین آبی ها یا استخر ها کدوم باز هست؟ تو چالیدره میشه شنا کرد؟خانوادگی؟ ممنون میشم اگه جواب بدید
خدنگیعفیفه خدنگی
سلام دوست عزیز. وضعیت مشهد از نظر کرونا سیاهه. همه مراکز تفریحی حتی بوستان ها در حال حاضر تعطیل اند.
mahdi
سلام ببخشید الان یعنی یک روز مونده ب محرم از سرزمین آبی ها یا استخر ها کدوم باز هست؟ تو چالیدره میشه شنا کرد؟خانوادگی؟ ممنون میشم اگه جواب بدید
رضا عبدی
خانه های تاریخی مشهد امکان پذیرایی مثل کافه و رستوران هم دارن؟
خدنگیعفیفه خدنگی
خانه های داروغه، ملک و بیشتر خانه های تاریخی مشهد، کافه و قهوه خانه هایی با صفا دارند ولی داخل خانه ها رستوران وجود ندارد. برای غذا خوردن باید به خیابان های اطراف مراجعه کنید
بهار
سلام مرسی از مطالب خوبتون, بیرون شهر کجا برای چادر زدن امن هست و محدودیت نداره؟؟؟
خدنگیعفیفه خدنگی
سلام دوست عزیز. اگر از جاده نیشابور به سمت مشهد بیایید کمپ جنگلی طرق پیشنهاد میشه ولی اگر از سمت بجنورد و چناران آمدید پارک پردیس نزدیک تره. در هر حال با توجه به شیوع کرونا در حال حاضر مشهد به سمت محدودیت ها می ره. بهتره ریسک نکنید و فعلا به مشهد سفر نکنید.
شهرزاد رسولی
فوق العاده و جامع دمتون گرم
خدنگیعفیفه خدنگی
سپاس از دلگرمی تون. ممنون میشیم اگر نکته ای به نظرتون رسید تورگردان رو یاری کنید
FATEMEH
خیلی خوب بود...یک سفر مجازی بی نظیر
خدنگیعفیفه خدنگی
زنده باشید. ممنون از انرژی مثبتی که دادید
علی
عالی بود مرسی فقط کاش چندتا کافیشاپ و محل های سرگرمی بیشتری میزاشتین
خدنگیعفیفه خدنگی
سلام دوست عزیز. چشم اضافه می کنیم ولی توی چند مقاله مجزا کافه گیم ها و کافی شاپ های مشهد معرفی شدن
Saji
کدام شهر بازی ها بازند
خدنگیعفیفه خدنگی
بیشتر شهربازی ها بازن مگر اون هایی که کلا بعد از کرونا تعطیل شده باشن. مثلا سرزمین عجاب الماس شرق بازگشایی شده
مشهدی
شهربازی های بچه ها این روزا بخاطر کرونا بازن؟ مثلا کلوپ پاندا
خدنگیعفیفه خدنگی
دوست عزیز بیشتر مراکز تفریحی بازگشایی شدند. حتی مراکز ورزشی تابستانه کودکان نیز دایرند. برای اطمینان با شماره تماس هایی که در همین صفحه، ذیل هر جاذبه تفریحی آمده تماس بگیرید
حسینی کلات/مشهد
عااااالی بود
خدنگیعفیفه خدنگی
چه خوب که پسندیدید. ممنون از حمایتتون
فاطمه
چرا اخلمد رو نگفتین؟ که هفت تا ابشار بزرگ و خطرناک داره و یک منطقه جنگلیه
خدنگیعفیفه خدنگی
اخلمد جزو جاهای دیدنی چناران یعنی نزدیک به مشهده. به همین دلیل در مقاله (جاهای دیدنی چناران) به طور مفصل معرفی شده
خدنگیعفیفه خدنگی
..
علی
عالیییی بود مخصوصا اینکه توضیحات همراه با عکس آدرس و ش تماس اونجاس مرسی از زحماتتون
خدنگیعفیفه خدنگی
برقرار باشید. خوشحالیم که پسندیدید
مهری بهار
عالی بود جامع و مانع
خدنگیعفیفه خدنگی
ممنونم از توجهتون دوست گردشگر عزیز
حسین
عالی بود مرسی از بابت زحمتی کشیدی درخصوص جمع آوری اطلاعات جامع و کافی ات.
خدنگیعفیفه خدنگی
ممنونم. مرسی از شما که مطالعه کردید
amin
به کارتون ادامه بدین واقعا عالی بود و تصاویر بیشتر بزارین ممنون
خدنگیعفیفه خدنگی
ممنون از دلگرمی تون. به روی چشمِ... تصویر هم اضافه می کنیم
احسان
بسیاری از مدارس تاریخی که معرفی کردید هنوز کاربری دارند، من خودم در یکی از این مدارس یعنی دبیرستان شریعتی مشهد درس خواندم . ولی فکر نکنم امکان بازدید از آنها برای عموم آزادباشه
خدنگیعفیفه خدنگی
دقیقا همینطوره. دبیرستان شریعتی هم از معروف ترین هاست که دانش آموخته های خوبی رو تحویل جامعه داده. تبریک میگم به شما
حسینی
بسیار عالی بود ممنون
خدنگیعفیفه خدنگی
زنده باشید. ممنون که وقت گذاشتید و مطالعه کردید
امیر غلامی
عالی بود
خدنگیعفیفه خدنگی
ممنون از حسن توجهتون
مریم یوسفی
برای گردشگری مشهد مجموعه اطلاعات خوب و جامعی است . استفاده کردم خدا قوت ودستمریزاد
خدنگیعفیفه خدنگی
چقدر خوب که براتون مفید بوده. موفق باشید
کاربر
عالی عالی عالی
خدنگیعفیفه خدنگی
سپاس سپاس
فرنوش
مقاله بسیار جامع و خوبی است، آیا این جاذبه ها بعد از کرونا هنوز بازدید دارند؟
خدنگیعفیفه خدنگی
سلام دوست عزیز. تقریبا تمامی جاهای دیدنی مشهد به جز مجموعه های آبی و استخرها هم اکنون باز است
خدنگیعفیفه خدنگی
سلام دوست عزیز. تقریبا تمامی جاهای دیدنی مشهد هم اکنون باز است
علی گودرزی
از اطلاعات جامعی که دادید سپاسگذارم،