جاهای دیدنی تبریز در شب و روز؛ تبریز گردی رایگان

El-Goli-tabriz-4

جاهای دیدنی تبریز ممکن است ابتدا محدود و انگشت‌شمار به‌نظر برسد ولی ما تنها در این صفحه بیش از 60 جاذبه را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند هر علاقمندی را جذب کند. نمی‌توان از شهری که حتی قدم زدن در بعضی محله‌هایش جاذبه گردشگری محسوب می‌شود جز این انتظار داشت. شهری که بنای فاخری مثل ائیل گلی در مرکز خود و طبیعت مسحورکننده‌ای مثل ارسباران و پارک ملی کنتال در اطرافش دارد. تبریز نه تنها جاذبه‌های تاریخی و طبیعی که بازارهایی منحصربه‌فرد دارد. آوازه بازار قدیم تبریز در کل جهان پیچیده است و در راسته‌های مختلفش قصه‌های زیادی نهفته است.  

سعی کردیم با جمع‌آوری این لیست به آن افرادی که در ایام نوروز و بهار تبریز را می گردند کمک کنیم. حتی آن‌هایی که فصل زمستان را انتخاب می‌کنند از مطالعه‌ی این صفحه بی‌نصیب نخواهند بود. گروهی که «تبریز گردی در شب» را انتخاب می‌کنند و آن‌هایی که روزها در شهر پرسه می‌زنند، همه می‌توانند برنامه‌ تبریزگردی خود را بر اساس این مقاله بچینند. در این صفحه لیست کاملی از جاذبه‌ها را به تفکیک، دسته‌بندی کرده‌ایم و بعد از معرفی مختصر، تصویر و آدرسش را آورده‌ایم. اگر تمایل داشتید درباره هر جاذبه بیشتر بدانید به لینک آن جاذبه بعد از معرفی اولیه مراجعه کنید. تبریزِ زیبا را بگردید و تجربه‌تان را با ما به اشتراک بگذارید. 

تبریز در شب

 

فهرست مطالب

بناهای تاریخی و مذهبی

شهر تبریز در بزنگاه‌های تاریخی ایران به‌خصوص در قرون اخیر نقش به‌سزایی داشته است. طبیعی است که آثار تاریخی زیادی از دوره‌های مختلف در تبریز به جا مانده‌ باشد. این آثار امروزه تبدیل به «جاهای گردشگری تبریز» شده‌اند. از میان جاهای دیدنی تبریز آثار تاریخی برای تاریخ‌‌دوستان، معماران و علاقه‌مندان به بناهای قدیمی و قصه‌هایی که در آن‌ها نهفته است جالب توجه است. در این بخش بناهای فاخری می‌شود که از نظر هنر و معماری جزو برترین‌های ایران و جهان محسوب می‌شوند. 

1. ارگ علیشاه

ارگ علیشاه تبریز، عکس تبریز

 

ارگ علیشاه که جزو تاریخی‌ترین جاذبه های گردشگری تبریز بوده به یکی از نمادهای شهر تبدیل شده است. متاسفانه این بنا به خوبی حفظ نشده و در حال تخریب است. ارگ علیشاه به قرن 8 هجری یعنی زمانی که ایلخانان در شهر حاکم بودند برمی‌گردد و یادآور شکوه این شهر در گذشته‌های دور است. ارگ علیشاه بلندترین بنای آجری تبریز است و آن را به نام‌های طاق علیشاه، ارگ تبریز و مسجد علیشاه نیز می‌شناسند. طاق بزرگ ارگ تبریز از طاق کسری (در معماری باستانی ایران) عریض‌تر است؛ به همین مناسبت آن را اوج هنر معماری به شمار می‌آوریم. معماران ایرانی در گذشته خالق بهترین‌ها بوده‌اند.  

 

آدرس ارگ علیشاه: ضلع جنوبی تقاطع امام خمینی و خیابان فردوسی، نزدیک به میدان ساعت

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: ارگ علیشاه تبریز

2. مسجد کبود تبریز

 مسجد کبود تبریز

 

مسجد کبود را حتی اگر از نزدیک ندیده باشید، قطعا نامش را شنیده‌اید. شهرت این بنا اول به‌دلیل گنبد زیبای آجری‌اش و سپس و کاشی‌کاری‌های زیبای آن است. مسجد جهانشاه به‌دلیل داشتن کاشی‌های فیروزه‌ای که از قرن نهم هجری به یادگار مانده «کبود» نامیده می‌شود. کاشیکاری‌ها تنوع و ظرافتی بی‌نظیر دارد و اوج هنر استادکاران ایرانی را به نمایش می‌گذارد. حیف که این کاشیکاری‌ها به شکلی زشت مرمت شده‌اند و مثل یک چینی شکسته‌بندی شده هر گوشه‌اش تکه‌تکه‌های سفید توی ذوق می‌زند. با این‌حال به‌راحتی می‌توان عظمت آن‌ها را حدس زد. مسجد کبود صحن بزرگ و چهارگوشی دارد که در گذشته‌های نه‌چندان‌دور شبستان‌هایش پناهگاه مستمندان و محل زندگی طلاب علوم دینی بوده است. این مسجد از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی تبریز است.    

 

آدرس مسجد کبود تبریز: خیابان امام خمینی، روبه روی کوچه صدر، جنب پارک خاقانی

کسب اطلاعات بیشتر درباره مسجد جهانشاه: مسجد کبود تبریز (گزارش ویدئویی و تصویری)

3. مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

 

مسجد جامع به دوره سلجوقیان بر می‌گردد و در نزدیکی بازار تبریز قرار گرفته است. وقتی این بناها و «دیدنی های تبریز» را در نزدیکی یکدیگر بازدید می‌کنید به خوبی می‌توانید شهر قدیم تبریز را تصور کنید. این بازارها، ساختمان‌ها و مساجد حکایت از شهری مدرن و با بهترین امکانات داشته است. شوربختانه مسجد جامع هم گرفتار زلزله شده و بخش‌های مهمی از آن تخریب شده ولی هنوز شکوه بنای آجری آن مثل همه بناهای آجری در دوره سلجوقی چشم نواز است. گلدسته‌های مسجد که جزو شاهکارهای معماری ایرانی بوده‌اند هنوز پابرجا هستند. 

آدرس مسجد جامع تبریز: خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز

کسب اطلاعات بیشتر درباره این بنای تاریخی: مسجد جامع تبریز

 

4. مسجد استاد و شاگرد تبریز

مسجد استاد و شاگرد تبریز

 

مسجد استاد و شاگرد تبریز تنها اثر از حکومت آل چوپان(خانواده‌ای از نوادگان مغول) است که به مدت ۵ سال در قرن ۱۳ میلادی به تبریز و بخش‌های اطراف آن حکومت کردند. حاکم چوپانیان نام این مسجد را سلیمانیه گذاشت ولی مردم تبریز  نام استاد و شاگرد را برای بنا انتخاب کردند.

 

آدرس مسجد استاد و شاگرد تبریز: تقاطع خیابان فردوسی و خیابان امین

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب

کسب اطلاعات بیشتر درباره مسجد سلیمانیه تبریز: مسجد استاد و شاگرد تبریز 

5. کلیسای کاتولیک‌ها

کلیسای کاتولیک‌ها از مکان های مذهبی تبریز

 

شهر تبریز در طول تاریخ ایران از قطب‌های مهم مذهبی برای اجرای آیین‌های مختلف بوده و پس از ورود اسلام به ایران، مجتهدان مشهوری را پرورش داده است. بخشی از جامعه ارامنه ایران در تبریز زندگی‌ کرده‌اند و چندین کلیسا برای اجرای مراسم مذهبی خود بنا کرده‌اند. کلیسای کاتولیک‌ها از بزرگ‌ترین کلیساهای ایران است که در زمان قاجارها (سال ۱۲۹۱ شمسی) ساخته شده است. بنا نمای آجری دارد و ناقوس آن در بالکن است. 

از جاذبه‌های نزدیک به این بنا می‌توان به ارگ علیشاه، خانه حیدرزاده و چندین موزه اشاره کرد. 

 

آدرس کلیسای کاتولیک‌های تبریز: خیابان شریعتی، کوچه میار میار

اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: کلیسای کاتولیک ها در تبریز

خانه‌های تاریخی تبریز

در تبریز به واسطه سوابق تاریخی و اعتبار شهر خانواده‌های سرشناس زیادی زندگی می‌کرده‌اند که امروزه بعضی از خانه‌های آن‌ها باقی مانده است. این خانه‌ها هویت قدیم تبریز را به نمایش می گذارند و از نظر معماری و هنری نیز اهمیت زیادی دارند. 

1. خانه حریری تبریز

خانه حریری از مکان های دیدنی تبریز

 

خانه حریری بازمانده از دوران قاجار است. خانه توسط یکی از اعضای خاندان حریری ساخته شده است. محمدآقا حریری از فعالان انقلاب مشروطه  و نهضت شیخ محمد خیابانی بوده است. بنابراین با قدم زدن در این خانه خیلی زود یاد جنب‌وجوش‌های ایام مشروطه و فیلم‌های تاریخی آن زمان می‌افتید. به‌خصوص که خیابانی که این خانه در آن قرار دارد یعنی خیابان تربیت نیز سنگ‌فرش شده و به‌همت شهرداری فضاسازی تاریخی شده است.

بنا دارای ۲۵۰۰ مترمربع مساحت زیر بنا و ۴۵۰۰ متر مساحت کلی است. تزئینات این بنا بسیار مجلل وباشکوه است. در بسیاری از اتاق‌های آن از شیشه‌های رنگی و نقاشی‌های مینیاتور استفاده شده و معماری آن منحصر به فرد است. خانه حریری تبریز در سال ۱۳۷۷ شمسی به عنوان میراث ملی ایران ثبت شده و اکنون برای بازدید عموم باز است.

 

آدرس خانه حریری: خیابان تربیت، کوچه نور هاشمی

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: خانه حریری تبریز

2. خانه حیدرزاده تبریز

خانه حیدر زاده تبریز

 

خانه حیدرزاده در زمان حکومت قاجار احتمالا توسط شخصی به نام حاجی حبیب لک ساخته شده و در سال ۱۳۷۸ به عنوان میراث ملی ایران ثبت شده است. این خانه زیبا و منحصربه‌فرد از مکان های دیدنی تبریز است و به‌دلیل معماری بی‌نظیر همواره مورد توجه قرار گرفته است. خانه حیدرزاده نهایتاً در سال ۱۳۸۰ مرمت و بازسازی شده و از آن پس تاکنون به عنوان سازمان اطلاع‌رسانی گردشگری آذربایجان شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

آدرس خانه حیدرزاده: میدان ساعت، مقصودیه، پشت عمارت شهرداری

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: خانه حیدر زاده تبریز

3. خانه قدکی تبریز یا خانه بهنام

خانه قدکی یا خانه بهنام تبریز

 

خانه قدکی که با نام‌های خانه بهنام و خانه گنجه‌ای نیز شناخته می‌شود از جاهای تاریخی تبریز است که در اواخر دوران زندیه و آغاز حکومت قاجار ساخته شده است. این بنا از شر زلزله‌های تبریز در امان مانده و احتمالا 240 سال قدمت دارد. در سال ۱۳۷۸  در میراث ملی ایران به ثبت رسیده و در حال حاضر زیر مجموعه دانشگاه معماری تبریز است. خوشا به‌حال دانشجویانی که در این فضا درس هنر می‌خوانند.

خانه قدکی تا‌به حال چندین بار بازسازی شده و در مرمت‌های اخیر تعدادی نقاشی فراسکو(فرسک) در آنجا کشف شده‌اند.

 

آدرس خانه قدکی تبریز: محله مقصودیه، دانشکده معماری تبریز

4. خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز

 

بی‌شک از مهم‌ترین و زیبا‌ترین جاهای دیدنی تبریز خانه مشروطه است که متعلق به حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده و به‌سفارش ایشان برای تجمع سران مشروطه و مردم ساخته شده است. این خانه در دوران حکومت قاجار و به سبک معماری قاجار بنا شده است. در حال حاضر در این ساختمان تندیس‌های بسیاری از سران مشروطه و وسایل اختصاصی آنان قرار داده شده و به موزه‌ی آن اعتبار داده است. از مهم‌ترین اشیا در این موزه اسلحه کمری ستارخان است.

 

آدرس خانه مشروطه تبریز: راسته کوچه، غرب بازار بزرگ تبریز

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: خانه مشروطه تبریز

5. خانه امیرکبیر در تبریز

خانه امیرکبیر از مکان های تاریخی تبریز

 

اگر اهل مطالعه تاریخ پر راز و رمز کشورمان باشید، امیرکبیر را می‌شناسید و زندگی‌نامه و خدمات او را می‌دانید. می‌توان گفت امیرکبیر بهترین و لایق‌ترین صدراعظم ایران در دوران قاجار بوده که با تاسیس مدرسه دارالفنون و بورسیه افراد تحصیل‌کرده، خدمات زیادی برای پیشرفت علم و دانش در ایران انجام داده است. همچنان نیز نام امیرکبیر در میان مردم زنده است و در دل مردم تبریز جای دارد. ازاین‌رو خانه امیرکبیر از مکان های تاریخی تبریز شناخته می‌شود و گردشگران زیادی برای بازدید از آن علاقه نشان می‌دهند. 

خانه امیرکبیر در پارک امیرکبیر واقع شده که با مجسمه‌ 2 متر و 20 سانتی‌متری که در مقابل بنای آن ساخته شده، خودنمایی می‌کند. این خانه با مساحت 300 مترمربع در دو طبقه طراحی شده و شامل بخش‌هایی نظیر اندرونی، زیرزمین، چایخانه و... است. قسمت زیادی از این خانه در طی سالیان دراز تخریب شده که در سال 1380 بازسازی و مرمت شده است و برای بازدید عموم مردم آماده شده است. با این حساب در تبریز گردی خود، خانه امیرکبیر را فراموش نکنید.

 

آدرس خانه امیرکبیر تبریز: منطقه 4، خیابان امیرکبیر

6. خانه استاد شهریار

تبریز گردی، خانه استاد شهریار

 

از دیگر «مکان های تاریخی تبریز» که نزد مردم شهر و گردشگران بسیار محبوب است، خانه استاد شهریار، شاعر بزرگ ترک‌زبان است. این خانه در 20 سال آخر عمر ایشان خریداری شد که پس از مرگ استاد در سال 1367 توسط شهرداری تبریز با موافقت خانواده ایشان به موزه ادبی استاد شهریار تبدیل شد. این خانه در سال 1330 ساخته شده و قدمت آن به دوره دوم پهلوی باز می‌گردد

در این موزه خاطرات استاد شهریار، اشیا و وسایل ایشان، دیوارکوب‌های قدیمی و زیبا، لباس‌ها و عکس‌های یادگاری، کتاب‌ها، تندیس‌های شهریار، دستخط‌ها، سه تار معروف استاد و… به چشم می‌خورد.علاوه بر این‌ها پس از بازگشایی این موزه در سال 1370 بسیاری از مردم اسناد یا وسایلی را که از این استاد گرانقدر به یادگار داشتند به موزه اهدا کردند و انواع هدیه‌های خارجی نیز به این موزه راه پیدا کرد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به تبریز حتما سری به خانه دلنشین و دنج استاد شهریار بزنید.

 

آدرس خانه استاد شهریار تبریز: خیابان ارتش، محله مقصودیه 

محله های تاریخی تبریز

شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی یکی از کلانشهر‌های ایران است. این شهر زیبا در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده و آثار ارزشمندی از گذشته‌ها در خود نگاه داشته است. بسیاری از محله‌های تاریخی و قدیمی تبریز به شکوه گذشته باقی مانده‌اند  و از مهم‌ترین جاهای دیدنی شهر به هنگام تبریز گردی به شمار می‌روند. تعدادی از این محله‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

1. محله مارالان تبریز

محله مارلان تبریز

 

مارالان از محله‌های تاریخی تبریز  در جنوب شرقی شهر و محله‌ای ارمنی‌نشین است. از زمان‌های دور مارالان را با باغ‌های پر ثمر و سر سبز می‌شناخته‌اند. همچنین مارالان روزگاری محل اِسکان ارامنه تبریز بوده و از بقایای آن کوی و کلیسای مریم ننه و گذر ارمنی دونن موجود هستند.

 

از جاذبه‌های محله مارلان:

  • زیارتگاه ننه مریم

  • گذر ارمنی دونن

  • کوی غیاث

  • کوی‌های نو اوستی، چوپور میدانی، چارچی و…

  • مساجد مهمی که در نهضت‌های اعتراضی نقش داشته‌اندکسب اطلاعات بیشتر درباره این کوی‌ها و تاریخچه‌ی محله: محله مارلان تبری 

2. محله چهار منار تبریز

محله چهار منار تبریز، از محله های قدیمی تبریز

 

محله چهار منار از محله‌های بیست و چهار گانه تبریز قدیم است. وجه تسمیه چهار منار از ۴ منار بلند بوده که در این منطقه قرار داشته است. همچنین در زمان قاجار بسیاری از توانگران و تاجران در محله چهار منار سکونت داشته‌اند. از مکان‌های تاریخی تبریز در محله چهار منار می‌توانیم به مدرسه، مسجد و بازار صادقیه اشاره کنیم. 

موقعیت دقیق این محله، ضلع شمالی بازار بزرگ تبریز است. قسمت اعظم محله هم جزو مجموعه بازار بزرگ است. 

 

جاذبه های محله چهارمنار:

  • مدرسه، مسجد و بازار صادقیه

  • تیمچه شازدا

  • مدرسه، مسجد و تیمچه حاجی صفرعلی

  • تیمچه حاج شیخ

  • دالان خان

  • بازار دلاله زن

  • حمام خان

  • مسجد و مدرسه کاظمیه

  • چندین کاروانسرا

  • بازار تبریز

3. محله دوه چی (شتربان) تبریز

محله دوه چی یا شتربان تبریز

 

محله دوه‌چی یا شتربان از مکان‌های دیدنی تبریز محسوب می‌شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ۳۰ مسجد بزرگ و کوچک در این کوی قرار گرفته‌اند. بسیاری از تاریخ‌شناسان معتقدند در زمان‌های گذشته، تاجران محله دوه‌چی از شتر برای حمل‌و‌نقل استفاده می‌کردند و برای همین آنجا کم‌کم دوه‌چی نام گرفت. دوه در زبان ترکی به معنی شتر است. این محله قدیمی در شمال غربی تبریز قرار گرفته و همجوار رشته کوه سرخاب است.

این کوی در زمان مشروطه محل اجتماع مخالفین مشروطه و طرفداران محمد علیشاه بود. 

 

جاذبه‌های این محل:

  • دروازه و بازارچه دوه چی

  • مسجد آقا سید علی آقا

  • میدان کاه‌فروشان

  • مسجد دباغ‌خانه

  • مسجد ایریلولر

  • کوچه اسلامیه

  • چهار بندان

  • کوچه‌های حریری، شالچیلار، کاشی‌لر و لک‌لر.

4. محله قدیمی باغمیشه تبریز

محله باغمیشه تبریز

 

باغمیشه از ترکیب دو کلمه باغ و میشه (بیشه) ساخته شده است. آنجا یکی از محله‌های تاریخی تبریز است که در زمان‌های گذشته از تعداد زیادی باغ میوه و بیشه سرسبز تشکیل شده بود. بسیاری از اهالی محله باغمیشه به کشاورزی و باغبانی مشغول بودند. سپس با گسترش شهرنشینی، این زمین‌های حاصل‌خیز واگذار شده و برای ساخت مجتمع‌های مسکونی تمام باغ‌ها از بین رفتند. محله باغمیشه در شمال شرقی تبریز است و همجوار کوهستان زینالی و رود اسبه ریز می‌باشد.

 

جاذبه‌های این محل:

  • ربع رشیدی؛ محوطه‌تاریخی 700 ساله

  • پارک جنگلی باغمیشه

 

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: باغمیشه تبریز 

5. محله سنجران و راسته کوچه تبریز

محله سنجران از جاهای گردشگری تبریز

 

محله سنجران و راسته کوچه تبریز از جاهای دیدنی تبریز هستند که اهالی آن نقش مهمی در قیام مشروطه داشتند. در حال حاضر خیابان فلسطین از مرکز محله سنجران می‌گذرد و سوی دیگر آن راسته کوچه است. راسته کوچه محل زندگی حاج مهدی کوزه‌کنانی از مشروطه خواهان به‌نام بوده که منزل ایشان تبدیل به موزه مشروطه تبریز شده است. به طور کلی چند مسجد مهم مانند مسجد جامع تبریز در راسته کوچه قرار دارند که محل تجمع مشروطه‌خواهان بودند.

موزه‌های تبریز

پس از تهران، شهر تبریز موزه‌های ارزشمند و بی‌نظیری را در خود جای داده که از جمله جاهای گردشگری تبریز است. اگر به تبریز سفر کردید حتماً در میان برنامه‌ها، بازدید از موزه‌ها را نیز قرار دهید، این شهر در دوره‌های مختلف، فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته و آثار ارزشمندی از هر دوران در موزه های خود نگه می‌دارد.

1. موزه آذربایجان

  موزه آذربایجان معروف ترین موزه تبریز

 

این موزه دومین موزه برتر باستان شناسی ایران است. موزه آذربایجان آنقدر تنوع دارد که هر بخش از آن برای گروهی خاص جذابیت دارد. سکه‌های قدیمی برای آقایان جذاب است و خانم‌ها هم مسحور جواهرات موزه می‌شوند. در این میان کتابخانه‌ها و مجسمه‌ها نیز غنای ویژه‌ای به موزه داده است. 

خوشبختانه این موزه در نزدیکی سایر جاهای دیدنی تبریز مثل مسجد کبود و میدان ساعت قرار دارد و کار برای گردشگران راحت شده است. متاسفانه از مشکلات موزه این است که امکانات رفاهی ندارد و حتی پارک کردن ماشین هم در نزدیک آن دردسرساز است.

 

آدرس موزه آذربایجان تبریز: خیابان امام خمینی، جنب مسجد کبود

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: موزه آذربایجان تبریز

2. موزه قاجار تبریز

 تبریز موزه دیگری هم به نام موزه قاجار دارد که آنجا هم دیدنی است. غیر از خود موزه، حیاط پر گل و باصفای آن در محله ششگلان، دیدنی است. ساختمان موزه، خانه امیرنظام گروسی در محله ششگلان می‌باشد و موزه در سال ۱۳۸۵ شمسی به‌طور رسمی راه‌اندازی شده است. خانه امیرنظام گروسی در زمان حکومت ناصر‌الدین شاه ساخته شده و معماری آن در نوع خود کم‌نظیر است. بنابراین با بازدید از این موزه علاوه بر مشاهدهd اشیاء تاریخی می‌توانید ساختمان زیبای خانه را نیز تماشا کنید.

 

آدرس موزه قاجار تبریز: خیابان ششگلان، جنب اداره صنعت و معدن

3. موزه عصر آهن تبریز

موزه عصر آهن تبریز

 

موزه عصر آهن در شهر تبریز اولین موزه صحرایی ایران است. این موزه در‌ واقع سایت کاووشگری باستان‌شناسان بود که در سال ۱۳۷۶ چندین گور و اسکلت انسان مربوط به دوران آهن در آن کشف گردید. در سال ۱۳۸۵ شرایط مناسبی برای نگهداری این سایت باستان‌شناسی بiوجود آمد که نهایتاً به عنوان موزه عصر آهن تبریز بازگشایی شد.

 

ساعات بازدید: همه روزه، ساعات اداری

آدرس موزه عصر آهن تبریز: خیابان خاقانی، خیابان روشنایی، جنب پارکینگ کبود

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: موزه عصر آهن تبریز

4. خانه سفال تبریز

خانه سفال تبریز

 

یکی از مکان های دیدنی تبریز، خانه سفال است که ساختمان آن خانه‌ای متعلق به دوران قاجار و خانواده صرافلار است. در این مجموعه علاوه بر یک خانه تاریخی باشکوه، می‌توانید آثار سفالی از استادان مطرح کشور را مشاهده نمایید همچنین با مراحل ساخت سفال آشنا خواهید شد.

 

آدرس خانه سفال تبریز: خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو،‌ کوچه صرافلار، پلاک ۱۰۰

5. کاخ شهرداری تبریز

کاخ شهرداری تبریز

 

کاخ شهرداری تبریز ساختمانی است که در سال ۱۳۱۸ خورشیدی در محل گورستان متروک کوی نوبر احداث شد. این بنا به عنوان مقر اصلی شهرداری تبریز یا اصطلاحاً بلدیه بود که معماری بسیار زیبا و خاصی دارد. در سال ۱۳۸۶ به مناسبت صدمین سالگرد اولین بلدیه ایران و تبریز، کاخ شهرداری تبریز به عنوان موزه شهری و شهرداری بازگشایی شد.

 

ساعات بازدید: ۸ صبح الی ۶ عصر

آدرس کاخ شهرداری تبریز: خیابان امام خمینی، میدان ساعت، ساختمان شهرداری

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: کاخ شهرداری تبریز

6. موزه تاریخ طبیعی تبریز

یکی از جاهای گردشگری شهر موزه تاریخ طبیعی است که مهم‌ترین و کاملترین مجموعه آثار طبیعی به‌شمار می‌رود. این موزه در سال ۱۳۷۲ دایر شد و در آن پیکره تاکسیدرمی حیوانات، پرندگان، چرندگان و حشراتی که در منطقه آذربایجان و ایران زندگی می‌کنند، نگهداری می‌شود. در کنار پیکره تاکسیدرمی، نقاشی‌ها و دکوراسیونی وجود دارند که محیط طبیعی زندگی این جانوران را نشان می‌دهند.

 

ساعات بازدید: همه روزه، ساعات اداری

آدرس: تبریز، خیابان آزادی، اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی  

7. موزه ارامنه تبریز

موزه ارامنه تبریز

 

از معروف‌ترین دیدنی های تبریز می‌توان به آثار باقیمانده از ارامنه آذربایجان اشاره کرد. برای مثال موزه ارامنه تبریز که تحت نظارت شورای خلیفه‌گری آذربایجان اداره می‌شود آثار ارزشمندی را در خود جای داده است. صندلی منبت کاری که در سال ۱۷۲۸ در ارمنستان برای اسقف اعظم ساخته و طی حوادثی به کلیسای مقدس تبریز منتقل شده است در حال حاضر به همراه اشیای ارزشمند و تاریخی دیگر در موزه ارامنه تبریز موجودند.

 

آدرس موزه ارامنه تبریز: چهارراه شریعتی، جنب پاساژ چهلستون

8. موزه خودروهای کلاسیک تبریز

موزه خودروهای کلاسیک تبریز از بهترین موزه های تبریز

 

محال است کسی به ماشین‌های قدیمی و کلاسیک علاقه‌ای نداشته باشد و از دیدن آن‌ها ذوق زده نشود. موزه خودروهای کلاسیک از دیگر جاذبه های گردشگری تبریز است که مخاطب خاص خود را دارد. این موزه توسط خلیل غفاری تنها با 17 خودرو افتتاح شد؛ اما اکنون تعداد ماشین‌های این موزه به 30 عدد می‌رسد و قدمت قدیمی‌ترین ماشین در این موزه که یک دستگاه فورد است، به سال 1936 میلادی برمی‌گردد.

 

آدرس موزه خودروهای کلاسیک تبریز: جاده تهران، جنب کافی شاپ وحید، انتهای کوچه سمت راست

آرامگاه‌ها و مقابر تبریز

در این بخش به امامزاده‌ی معروف تبریز و مقابر و گورستان‌های تاریخی شهر می‌پردازیم. تبریز مهد شعرا و شخصیت‌های شناخته شده‌ای چون شهریار شاعر و پینه شلوار بوده که مقابر آن‌ها حفظ شده است. ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید تا بیشتر در این‌باره صحبت کنیم. 

1. مقبره الشعرای تبریز

مقبره الشعرا تبریز

 

قدمت آرامستان‌ قدیمی به نام مقبره الشعرا به سده هشتم شمسی می‌رسد. متأسفانه به‌دلیل چندین زمین‌لرزه که سالیان دور تبریز را لرزاندند حال دیگر مقبره‌های قدیمی قابل تشخیص نیستند. از آنجایی که این قبرها نزد مردم محترمند در سال ۱۳۵۰ بنای یادبود با طرحی از غلامرضا فرزان‌مهر در آن ساخته شد. مقبره استاد شهریار نیز در آرامستان مقبره الشعرا قرار دارد.

 

آدرس مقبره الشعرای تبریز: خیابان ثقه‌الاسلام

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مقبره الشعرای تبریز 

2. مقبره دو کمال تبریز

جاهای دیدنی تبریز مقبره دو کمال


مقبره دو کمال از دیدنی های تبریز است که در واقع آرامگاه کمال الدین بهزاد و کمال الدین مسعود خجندی است. همانطور که می دانید کمال الدین بهزاد از مشهور ترین نقاشان و نگارگران ایران است که به دربار سلطان حسین بایقرا و امیر علیشیر هرات راه یافت. در نهایت پس از مدتی به همراه شاه اسماعیل صفوی به تبریز آمد و  پس از دوران حکومت شاه تهماسب صفوی دار فانی را وداع گفت. کمال الدین مسعود خجندی نیز از شاعران و عارفان سده 8 بوده که پس از انجام حج به تبریز آمده و آن‌جا را برای زندگی انتخاب کرده و همانجا درگذشته است. پیشنهاد می‌کنیم اگر تور تبریز از تهران یا تور تبریز از مشهد یا تور تبریز از اصفهان را رزرو کردید، حتما به این جاذبه گردشگری تبریز سر بزنید و کمی از سکوت و آرامش آن محیط را به خود هدیه بدهید.

 

آدرس مقبره دو کمال تبریز: محله بیلانکوه

3. قبرستان تاریخی پینه شلوار

قبرستان پینه شلوار از جاهای دیدنی تبریز

 

قدیمی‌ترین گورستان اطراف شهر تبریز قبرستان تاریخی پینه شلوار است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام می رسد. این گورستان در دامنه کوه سهند واقع شده و به‌دلیل سنگ مزار‌های عجیب، مورد توجه است. تمام سنگ‌ها از جنس سنگ خارا بوده که در کوه سهند به‌وفور یافت می‌شوند. جنس سخت سنگ خارا به‌گونه‌ای است که حتی با‌گذشت قرن‌ها، چندان دچار فرسایش نمی‌شود.

 

آدرس قبرستان پینه شلوار: روستای مشایخ

ساعات بازدید: بازدید در هر ساعت آزاد و رایگان است اما توصیه می‌کنیم در ساعات روز و روشنایی عازم روستا شوید.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: قبرستان پینه شلوار تبریز

4. امامزاده جمال تبریز

امامزاده جمال تبریز از قدیمی ترین دیدنی های تبریز

 

از مکان‌های مذهبی تبریز امامزاده جمال است که مردم آن را با نام‌های امامزاده کهنه، امامزاده موسی و صاحب طوق می‌شناسند. این امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم (ع) بوده و مقبره او زیر یک گنبد بلند و مقرنس قرار گرفته است. همچنین چند آرامگاه دیگر از افراد مشهور و مذهبی در زیر گنبد وجود دارند.

 

آدرس امامزاده جمال تبریز: خیابان فلسطین، محله راسته کوچه (خیابان شهید مطهری فعلی)، مسجد حاجت

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: امامزاده جمال تبریز

5. کلیسای ننه مریم جلفا

کلیسای نه نه مریم جلفا

 

کلیسای ننه مریم در محله مارالان تبریز و ما بین کوچه‌های خان و ارمنی دونن قرار گرفته است. این کلیسا مختص ارامنه بوده و در زمان حکومت قاجار ساخته شده است. در محوطه این کلیسا قبرستان ارامنه به نام قبرستان باغی دقیقاً روبروی روس باغی است. در وب سایت‌ها کلیسای مریم مقدس جلفا به اشتباه به جای کلیسای ننه مریم تبریز معرفی می‌شود.

 

آدرس کلیسای مریم ننه تبریز: محله مارالان، بین کوچه خان و ارمنی دونن، قبرستان ارمنی باغی

جاهای دیدنی تبریز در بهار و تابستان

جاذبه های طبیعی تبریز خیره‌کننده است. بوستانی مثل ائیل گلی و کوهستانی مثل کندوان همه‌ی گردشگران را مسحور می‌کند. طبیعت‌گردی در تبریز بیش از همه به بهار و تابستان اختصاص دارد. جاهای دیدنی تبریز در بهار و تابستان هر گردشگری را مسحور خویش می‌کند. طبیعت تبریز کاملا بکر و بسیار زیبا است. شهر تبریز با رشته کوه‌ها محاصره شده و آب و هوایی کوهستانی دارد. وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های متعدد در اطراف این شهر باعث شده که هوای تبریز حتی در تابستان نیز گرم و سوزان نباشد. جاذبه‌های طبیعی تبریز شامل آبشار‌ها و پارک‌های جنگلی متعدد است که در این مقاله آن‌ها را معرفی کرده‌ایم. 

 

جاذبه گردشگری در بهار 

آدرس

کویر قوم تپه

شهرستان شبستر، شهر صوفیان، روستای قوم تپه، جنب کارخانه سنگ

قبرستان پینه شلوار

فاصله ۴ کیلومتری ائل گلی، روستای شادباش مشایخ

پارک ملی کنتال

مرز استان آذربایجان شرقی با جمهوری ارمنستان

جنگل ارسباران

جاده تبریز به اهر، مسیر اهر به کلیبر

خانه مشروطه 

غرب بازار تبریز، راسته کوچه، روبروی مشجد جامع

بازار فرش

بازار بزرگ تبریز، تیمچه مظفریه

ائیل گلی

آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، بلوار ایل گلی، پارک ائل گلی

1. باغ ائیل گلی

باغ ائیل گلی از مکلن های تفریحی تبریز

 

نیازی به آدرس پرسیدن نیست چون باغ بزرگ ائیل گلی و هتل‌های اطرافش به‌راحتی از همه سوی شهر در دسترس‌اند. این باغ  از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری تبریز بوده و آنقدر بزرگ است که از هر طرف می‌توانید وارد آن شوید. می‌توان این پارک را با پارک ملت مشهد مقایسه کرد ولی نوع پوشش گیاهی آن کاملا با پارک مشهد متفاوت است. پارک ائیل گلی زمین‌های وسیع و چمن‌کاری شده‌ای دارد که می‌توان راحت روی آن پا گذاشت یا دراز کشید. خانواده‌های بسیاری در آن‌جا دور هم جمع شده  و از آب و هوای خوب و نسیم ملایم سرِ شب لذت می‌برند. محلی‌ها آوازهای زیبای آذری می‌خوانند و فضای مصفایی شکل می‌گیرد.  

بخش مهم و تاریخی این پارک عمارت ائیل گلی است. این عمارتِ کلاه فرنگی که معلوم نیست مربوط به دوره صفویه است یا به قبل از دوره آن ها بر می‌گردد در وسط آب قرار گرفته است. به عبارت دیگر ائیل گلی، از بهترین جای تبریز و بنایی جزیره ای است که نمونه آن نه تنها در ایران که در جهان نیز باقی نمانده است. سلاطین و امرایی که در این کاخ‌ها میان آب استراحت می‌کردند، چه ساعات و حال خوشی را تجربه می‌کرده اند. باد از هر سو می‌وزیده و صدای آن از لابلای شاخ و برگ درختان موسیقی‌ای دل‌انگیز می‌نواخته است.  

 

آدرس باغ ائل گلی تبریز: آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، ایستگاه مترو ائل گلی

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: ائل گلی تبریز

 

سورتمه تبریز از دیدنی های تبریز

 

سورتمه تبریز، سورتمه ریلی در ارتفاعات پارک ائل باغی است که شامل کابین‌های تک نفره و دو نفره است. این مجموعه از جاهای تفریحی تبریز مخصوصاً برای جوانان است. طول مسیر سورتمه سواری ۴۵۰ متر بوده و در طول مسیر، منظره زیبایی از شهر تبریز دیده می‌شود.

 

آدرس سورتمه تبریز: اتوبان کسایی، روبه‌روی پارک ائل گلی، تفرجگاه ائل باغی

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: سورتمه تبریز

2. کندوان

روستای صخره ای کندوان از مناطق دیدنی تبریز

 

کندوان در 60 کیلومتری جنوب غرب تبریز قرار گرفته و از جهانی ترین مناطق دیدنی تبریز ست. وقتی از دور این روستای صخره ای را می بینی، حتی اگر قصد رفتن به آنجا را نداشته باشی و برنامه ریزی برای دیدنش نکرده باشی، پاهایت سست می شود و نمی توانی سر ماشین را کج نکنی و به آنجا نروی. برای من که اینطور بود. ولی شوهر خواهرم که با ما همسفر شده بود، اینگونه فکر نمی کرد و راضی نمی شد به کندوان بیاید، چون کارهایش عقب افتاده بود و باید هر چه زودتر به مشهد بر می گشت. در نهایت زورِ من چربید و آن ها را به کندوان بردم.

وقتی تجربه گردشی متفاوت در این روستا و زندگی مردم را تماشا کردند حیرت زده شده بودند. شوهر خواهرم چنان تحت تاثیر قرار گرفته بود که اصرار داشت شب را در یکی از خانه های روستایی اقامت کند. زندگیِ بی تجمل این مردم در دل صخره ها در عین سختی و مشقت هایی که دارد، برای گردشگران جذاب و حیرت انگیز است. این مردم خانه هایشان را با دست های خودشان در دل کوه کنده اند و برای بالا و پایین رفتن از خیابان ها دست همت به کمر می گیرند و با پای پیاده حرکت می کنند. از این ها گذشته آب و هوای کندوان به شدت مطبوع و دل انگیز است و آدم را مست می کند. همین هوای پاک، آن ها را اینگونه قوی و سالم نگه داشته است.    

 

آدرس روستای کندوان تبریز: شهرستان اسکو، بخش مرکزی، دهستان سهند

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: روستای صخره ای کندوان در تبریز

3. آبشار اسکندر تبریز

آبشار اسکندر تبریز از جاذبه های طبیعی تبریز

 

آبشار اسکندریا آبشار ملک کیان از جمله جاذبه های طبیعی تبریز و جاهای دیدنی این شهر است که برای صخره نوردی در فصل بهار و تابستان و یخ‌نوردی در فصل پاییز و زمستان مناسب می‌باشد. ارتفاع این آبشار ۳۰ متر است و متأسفانه امکانات رفاهی در اطراف آن وجود ندارد؛ ولی مقصد مناسبی برای طبیعت‌گردان به‌ خصوص صخره‌نوردان حرفه‌ای می‌باشد. در فصل سرما حتماً با یک لیدر حرفه‌ای به آبشار اسکندر بروید زیرا بارش برف و یخبندان شرایط خاص و خطرناکی بوجود می‌آورد.

 

آدرس آبشار اسکندر: جاده تبریز-اهر، روستای طویقون

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: آبشار اسکندر تبریز

4. گوم تپه تبریز

قوم تپه از بهترین جاذبه های گردشگری تبریز

 

گوم تپه یا قوم تپه تنها کویر منطقه آذربایجان است. با سفر به قوم تپه می‌توانید تجربه‌ای نزدیک به کویر‌های مرکزی ایران داشته باشید. این منطقه حدود ۶ کیلومتر مربع مساحت دارد و از تپه‌های شنی و ماسه ای تشکیل شده که در ساعات میانی روز زیر تابش آفتاب سوزان، گرم می‌شوند. در روستای نزدیک این کویر شتر نیز نگهداری می‌شود. قوم تپه یکی از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی تبریز است که در منطقه خود بی‌نظیر می‌باشد.

 

آدرس گوم تپه: شمال غربی تبریز، منطقه صوفیان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: قوم تپه تبریز

5. پارک ملی کنتال تبریز

پارک ملی کنتال بهترین جای تبریز

 

پارک ملی کنتال در نزدیکی مرز ارمنستان و ایران است و حدود ۷۰۰۰ هکتار مساحت دارد. این پارک جنگلی ۳۵۰ گونه جانوری را در خود جای داده و پوشش گیاهی متنوعی در آن قابل مشاهده است. برای سفر به این نقطه گردشگری حتماً باید با لیدر‌های حرفه‌ای همراه شوید زیرا خطر مواجه با حیوانات وحشی مانند خرس و گراز وجود دارد. پارک ملی کنتال کوهستانی و جنگلی است  و از مهم‌ترین و بکرترین جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی تبریز در تابستان به شمار می‌رود.

 

آدرس پارک ملی کنتال: شهرستان جلفا، سیه رود

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: پارک ملی کنتال تبریز

6. جنگل ارسباران تبریز

ارسباران جاذبه طبیعی تبریز

 

جنگل ارسباران از دیگر جاهای تفریحی تبریز با عنوان قلب حیات وحش ایران شناخته می‌شود. جنگل‌های وسیع ارسباران با هوای تازه کوهستانی در مرز ایران و ارمنستان قرار گرفته‌اند. بسیاری از طبیعت‌دوستان و گردشگران در فصل بهار و تابستان عازم این جنگل‌ها می‌شوند و در کمپ یا اقامتگاههای عشایری مستقر می‌گردند. برای سفر به ارسباران حتماً با لیدر‌های حرفه‌ای همراه شوید زیرا همواره خطر حیوانات وحشی یا گم کردن مسیر وجود دارد. در نزدیکی جنگل ارسباران جاذبه های گردشگری مختلفی از قبیل: قلعه بابک، قلعه جوشین، قلعه پشتو، دژ قهقه و بقعه شهاب الدین و بازار اهر وجود دارد.

 

آدرس جنگل ارسباران: 46 کیلومتری کلیبر، منطقه حفاظت شده ارسباران

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: ارسباران

7. کوه عینالی و تله کابین تبریز

تله کابین تبریز از جاذبه های تفریحی تبریز

 

کوه عینالی یا تفرجگاه عینالی از بلندترین قله های شهر و دیدنی های تبریز به شمار می‌رود. چند سالی است بر روی این کوه تله کابین هم راه انداخته اند. از آن بالا می توان منظره کل جاهای دیدنی تبریز را تماشا کرد. این منطقه برای کوهنوردی و تماشای غروب آفتاب فوق العاده است. وقتی به آنجا رسیدیم ما هم مثل بیشتر مردم شروع به سلفی انداختن کردیم ولی من آرزو می کردم ای کاش می شد در تصویر، هوای پاک عینالی را هم ثبت کرد. در آنجا یک دریاچه مصنوعی به نام داغ گلی هم وجود دارد که طبیعت و کوه های قرمز رنگش را زیباتر کرده است.«گُلی» در زبان ترکی به معنای دریاچه است و اگر یادتان باشد گفتم که عمارت ائیل گلی هم در میان دریاچه ای بزرگ احداث شده بود. گُلی ها از مهمترین جاهای دیدنی تبریز محسوب می شوند. در این منطقه گردشگری یک بقعه به اسم عون بن علی قرار دارد که به گفته مردم دو نفر از پسرهای امام علی (ع) به نام های عون و زید آنجا به خاک سپرده شده اند. اهالی منطقه خیلی قبل از اینکه اینجا به منطقه گردشگری تبدیل شود برای زیارت به آنجا می رفته اند.    

 

آدرس کوه عینالی تبریز: اتوبان پاسداران

جاهای دیدنی تبریز در پاییز و زمستان

تبریز گردی در زمستان و پاییز حال و هوای دیگری دارد. سرمای تبریز قابل تحمل نیست. برای پاییز بیشتر مراکز خرید و مجموعه های سرپوشیده که علاوه بر بازار از امکانات تفریحی و گردشگری نیز برخورداند توصیه می‌شود. می توانید به همراه خانواده به این مراکز مراجعه کنید. نصف روز را گشت بزنید و بعد برای ناهار یا شام به رستوران‌های این مراکز بروید یا اینکه خودتان را به نوشیدنی گرم میهمان کنید. بعضی گردشگران حرفه‌ای نز در زمستان به کوهستان و پیست های اسکی می روند تا از منظره ی زیبای طبسیعت در زمستان لذت ببرند.

 

جاذبه گردشگری در زمستان 

آدرس

آب گرم بستان آباد

بزرگراه سراب-بستان آباد

پیست اسکی پیام

کیلومتر 15 جاده مرند-تبریز

پیست اسک سهند

بزرگراه تبریز-تهران، بعد از پلیس راه

آبشار آسیاب خرابه

شهرستان جلفا، 27 کیلومتری هادی‌شهر، 5 کیلومتری روستای مینجان آباد

آبشار اسکندر

جاده تبریز-اهر

قلعه بابک

کلیبر، 3 کیلومتری کلیبر

 

 

 

1. پیست اسکی سهند

 

پیست اسکی سهند از جاهای تفریحی تبریز

 

قله کوه سهند بلندترین نقطه استان آذربایجان شرقی است. یکی از بهترین جاهای تفریحی تبریز پیست اسکی سهند است که به عنوان سیزدهمین پیست اسکی بین المللی کشور به ثبت رسیده و گردشگران زیادی برای بازدید از آن و تفریح در این منطقه راهی ارتفاعات سهند می‌شوند. اگر در فصل زمستان به این شهر سفر کردید لذت هیجان و تفریح از این مکان دیدنی تبریز را از دست ندهید. در این مکان می‌توانید اسکی کنید، آموزش ببینید، به تیوپ سواری بپردازید و خاطره‌ای به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید.

 

آدرس پیست اسکی سهند تبریز: اتوبان تبریز تهران، بعد از پلیس راه به سوی ایرانق

پارک‌ها و شهربازی‌های تبریز

برای تفریح در تبریز باید سراغ بوستان ها، شهربازی‌ها، کلاب‌های بازی و … رفت که برای رده‌های سنی مختلف ساخته شده و جزو مکان های دیدنی تبریز محسوب می‌شوند. شاید شما تبریز را با آثار تاریخی و طبیعی بشناسید ولی واقعیت این است که مکان‌های تفریحی زیادی در این شهر زیبا وجود دارند که برای جمع‌های خانوادگی یا دوستانه مناسب می‌باشند.

1. پینت بال تبریز

پینت بال تبریز

 

پینت بال ورزش ایمنی است که می‌توانید در سفر به تبریز به عنوان یکی از مکان های تفریحی تبریز، باشگاه‌های پینت بال را امتحان کنید.

 

        باشگاه پینت بال شهید عبدالهی

        آدرس: اتوبان شهید کسایی، ورودی منظریه، دهکده فرهنگی ورزشی مقاومت

        پینت بال شهید بهشتی

        آدرس: میدان فجر، نرسیده به چهارراه شریعتی (شهناز)، مدرسه شهید بهشتی

        باشگاه پینت بال ائل گلی

        آدرس: پارک ائل گلی

        باشگاه پینت بال ولیعصر

        آدرس: خیابان عباسی، توانیر شمالی، روبروی پارک دانش آموز، سالن ورزشی شهید بیضایی

2. شهربازی باغلار باغی

شهر بازی باغلار باغی از جاهای تفریحی تبریز

 

در مجموعه پارک باغلار باغی، شهربازی باغلار باغی قرار دارد که دستگاه‌های زیادی برای بزرگسالان و کودکان در آن قرار گرفته است. از جمله دستگاه‌های این شهربازی می‌توان به رنجر، قطار خانواده، مونوریل، یوفو، آکروجت، موج سواری، چرخ و فلک، کشتی صبا اشاره کرده همچنین تفریح‌های دیگری مانند سینِما چند بعدی، کلبه وحشت، زیپ لاین و … در شهربازی باغلار باغی وجود دارند.

 

آدرس شهربازی باغلارباغی: کوی گلکار، مجموعه تفریحی باغلار باغی

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: باغلار باغی تبریز

3. قلعه شادی تبریز

قلعه شادی از مکان های تفریحی تبریز

 

قلعه شادی مجموعه‌ای از شهربازی‌های زنجیره‌ای هستند که در تبریز، زنجان و ارومیه دایر بوده و جزو مکان‌های تفریحی محسوب می‌شوند. ۲ شهربازی از مجموعه قلعه شادی در شهر تبریز قرار گرفته‌اند. در این دو شهربازی انواع دستگاه‌های هیجان‌انگیز و بازی‌های دیجیتال قرار دارند و برای رده سنی کودک و نوجوان مناسب می‌باشند. در سفر به تبریز به همراه فرزندانتان بازدید از این جای دیدنی تبریز را فراموش نکنید.

 

        قلعه شادی تبریز، ستاره باران

        آدرس: تبریز،‌میدان جهاد، مجتمع تجاری ستاره‌باران، طبقه دوم

        قلعه شادی تبریز، اطلس

        آدرس: تبریز، خیابان ولی‌عصر، نگین پارک، مجتمع تجاری اطلس، طبقه چهارم

4. گیم لند بوم کلاب تبریز

گیم‌لند بوم‌کلاب تبریز یکی از جا‌های تفریحی تبریز است که به جوانان پیشنهاد می‌شود. در این مجموعه می‌توانید انواع بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال را در کنار دوستان خود امتحان کنید. اگر به کمی جنب و جوش علاقه دارید فوتبال دستی و بیلیارد هم در این مجموعه وجود دارند. در کنار همه تفریحات نوشیدنی‌ها و اسنک‌های پرطرفدار هم سرو می‌گردد.

 

آدرس گیم لند بوم کلاب: بلوار ولی‌عصر، خیابان پارک، پارک ولی‌عصر

5. پارک دلفین تبریز (دلفیناریوم تبریز)

دلفیناریوم تبریز از مکان های تفریحی تبریز

 

یکی از مفرح‌ترین مکان های دیدنی تبریز، پارک دلفین یا دلفیناریوم باغلار باغی تبریز است. در این مجموعه شیر دریایی، دلفین و یک بولگا نگهداری می‌شود که توسط مربیان متخصص آموزش دیده‌اند و با حرکات نمایشی شما را شگفت زده می‌کنند. همچنین می‌توانید با دلفین‌ها عکس بگیرید و یکی از بهترین روزهای خود را ماندگار سازید.

 

آدرس دلفیناریوم تبریز: بلوار استاد شهریار، مجتمع فرهنگی و تفریحی باغلار باغی

6. پارک آبی تبریز

پارک آبی تبریز

 

پارک آبی تبریز اولین و تنها پارک زیر زمینی کشور به شمار می‌رود و به همین دلیل به یکی از بهترین جاهای تفریحی تبریز و جاذبه های گردشگری آن تبدیل شده است. دراین پارک انواع سرسره‌های آبی پر هیجان، چاله فضایی، سرسره یو، استخر موج، رودخانه، سونا و جکوزی، تونل‌های وحشت، استخر و سرسره‌های مخصوص کودکان، فست فود و کافی شاپ وجود دارد و همه چیز برای داشتن یک روز به یاد ماندنی و شاد فراهم است.

 

آدرس پارک آبی تبریز: شهرک یاغچیان، خیابان توحید، بعد از مخابرات، جنب پارک اوشاخلار باغچه سی

7. پارک مینیاتور تبریز

پارک مینیاتور از جاذبه های تبریز

 

اگر می‌خواهید اکثر دیدنی های تبریز را یک جا ببینید، سری به پارک مینیاتور تبریز بزنید. این پارک اولین پارک موضوعی تبریز به شمار می‌رود که در سال 1390 توسط شهرداری به بهره برداری رسید و به یکی از پارک‌های زیبا و سرسبز تبریز تبدیل شد. در این پارک جاذبه های گردشگری تبریز، در ابعاد کوچک در میان گلکاری‌های دل انگیز به چشم می‌خورد که با ظرافت و دقت حیرت انگیزی طراحی شده‌اند و در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم هستند. برخی از جاذبه‌هایی که در این پارک وجود دارد می‌توان به عمارت ائل گلی، کلیسای مریم مقدس، ارگ علیشاه، کاخ شهرداری، برج یانفین و... اشاره کرد.

 

آدرس پارک مینیاتور تبریز: خیابان گلکار، انتهای پارک آنالار و آتالار

8. پارک ولیعصر، اولین و تنها پارک موزیکال تبریز

پارک موزیکال از جاهای دیدنی تبریز در شب

 

اگر به دنبال جاهای دیدنی تبریز در شب هستید، پارک موزیکال ولیعصر بهترین انتخاب است. این پارک از بهترین جاهای تفریحی تبریز به شمار می‌رود که با معماری اصیل ایرانی به زیباترین شکل طراحی شده و فضای بسیار دلنشین و خاطره‌انگیزی دارد. در سرتاسر این پارک حوضچه‌های کوچک و بزرگی به چشم می‌خورد که با آبروها به یکدیگر متصل شده‌اند و در نهایت به استخر بزرگی که در میان پارک وجود دارد، سرازیر می‌شوند. استخر بزرگ و اصلی پارک ولیعصر تبریز نیز با آبنما هوشمند و موزیکال در چندین رنگ مختلف طراحی شده و منظره شگفت‌انگیزی را خلق کرده است. به همین دلیل این پارک به یکی از پر طرفدارترین جاهای دیدنی تبریز در شب تبدیل شده و گردشگران را به سوی خود می‌کشاند.

 

آدرس پارک موزیکال ولیعصر تبریز: کوی ولیعصر، جنب مجتمع تفریحی باغلارباغی

مراکز خرید تبریز

کم نیستند گردشگرانی که تور تبریز را رزرو کنند و دنبال جاهای دیدنی و سوغات تبریز نباشند. تبریز دارای مراکز خرید مختلفی است که اقلام مختلفی مانند: صنایع دستی، لوازم دکوری و انواع خوراکی ها در آن یافت می شود. حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، قدم زدن و گم شدن در بازارهای تبریز شما را وسوسه می کند. از میان بازارها و مراکز خرید تبریز بوی فرهنگ و هنر دوران قدیم به مشام می رسد و لذت خرید و بازارگردی تبریز را دو چندان می کند. 

1.  بازار قدیم تبریز

بازار قدیم تبریز

 

بازار قدیم تبریز از نوع بازارهای سر پوشیده و سنتی است. سقف های گنبدی و ضربی با آجرکاری های قدیمی به آن زیبایی خاصی داده اند. مغازه دارها بخشی از محصولاتشان را بیرون مغازه آورده اند و در مسیر چیده اند. در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود و از فرش های پشمی تا تنقلات و خوراکی های محلی یافت می شود. با این همه حدس آن چندان سخت نیست که در این بازار چه چیزی را حتما باید خریداری کنید؟ چرم تبریز. بازار تبریز علاوه بر موضوع خرید، فرصتی برای آشنایی با مردم محلی و قدیمی های شهر است. در هر گوشه دری قدیمی و حیاطی به چشم می خورد که تو را به یک تیمچه یا بازارچه کوچک می رساند. در گوشه و کنار بازار، حس زندگی در عصر قاجار و صفویه را می توان تجربه کرد. این بازار، بزرگ ترین بازار ایران و قلب تپنده اقتصاد تبریز است. آدرس: 3.7 کیلومتری ایستگاه مترو شهید محققی و 5.1 کیلومتری ایستگاه پمپ بنزین چایکنار و در 6.5 کیلومتری ایستگاه راه آهن.  

 

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: بازار بزرگ تبریز

2. مجتمع تجاری لاله پارک تبریز

لاله پارک تبریز

 

از حال و هوای سنتی و بازار قدیم تبریز که لبریز شدید باید یک روز را هم به مراکز خرید مدرن تر اختصاص دهید. این مراکز علاوه بر خرید، مقصد مهم گردشگری محسوب می شوند. مهم‌ترین مرکز خرید و از سرگرم کننده ترین جاهای دیدنی تبریز با این ویژگی که ذکر کردم، مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک است. این مجتمع با مدرن ترین شیوه های ساختمان سازی احداث شده و برندهای مختلف ایران و جهان در آن عرضه می شوند. علاوه بر امکان خرید، شهر بازی مخصوص کودکان، هایپر مارکت، رستوران های مخصوص غذاهای محلی و بین المللی و فود کورت نیز در آنجا وجود دارد.  

 

آدرس مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک تبریز: بزرگراه پاسداران، بعد از میدان فهمیده، کنار پارک باغمیشه

3. مرکز خرید ستاره باران

  مرکز خرید ستاره باران از بهترین مراکز خرید تبریز

 

این مرکز خرید نیز در تبریز معروف است و طرفداران زیادی دارد. مرکز خرید ستاره باران انواع اصناف و برندها را در بر گرفته است. نکته جالب توجه برای گردشگران و خود اهالی شهر این است که یک طبقه آن اختصاص به مادر و کودک دارد. در آنجا فروشگاه های مختلفی مثل سیسمونی، لوازم بهداشتی، آرایشی و غیره به چشم می خورد. در ضمن آتلیه هایی نیز برای عکس برداشتن از مادرها و کودکان دلبندشان دارد. مرکز خرید باران علاوه بر این، از یک هایپر مارکت، فود کورت، شهر بازی کودکان، پردیس سینمایی و سالن جشن تولد برخوردار است.

 

آدرس مرکز خرید ستاره باران تبریز: میدان جهاد، مقابل شرکت نفت

4.  جاهای دیدنی و سوغات تبریز در خیابان تربت

جاهای دیدنی تبریز و بازار تربت

 

گردشگرانی که به دنبال جاهای دیدنی و سوغات تبریز هستند، می توانند به بازار تربت سر بزنند. خیابان تربیت یک مسیر پیاده روی دارد و در دو سوی آن مغازه هایی شکل گرفته است. این مغازه ها بیشتر اختصاص به صنف پوشاک دارد. می توان آن را با خیابان جنت در مشهد مقایسه کرد. آن هایی که دنبال پوشاک هستند و برای این منظور به شهر تبریز آمده اند، معمولا به این خیابان سر می زنند و علاوه بر خرید از پیاده روی در فضای زیبای آن لذت می برند. در کنار این  بازار سایر مراکز خرید تبریز مثل خیابان جمهوری، خیابان شریعتی (شهناز)، خیابان راسته کوچه و سایر جاهای گردشگری تبریز نیز قرار دارد. در ضمن به بازار قدیم تبریز نیز نزدیک است. آدرس: خیابان امام خمینی، میدان ساعت. 

5. مرکز خرید والمان

مرکز خرید والمان تبریز

 

مرکز خرید والمان تبریز یکی از مجتمع‌های تجاری شهر است که در دو طبقه ساخته شده و در آن فروشگاه‌هایی مانند فروشگاه کیف، کفش، لباس کودک و وسایل کادویی قرار دارد. متأسفانه این فروشگاه امکانات دیگری مانند محل بازی کودکان ندارد و برای همین اگر همراه با فرزندان خردسال به سفر آمده‌اید مرکز خرید والمان مناسب نخواهد بود.

 

آدرس مرکز خرید والمان تبریز: ضلع غربی خیابان شریعتی

6. مجتمع تفریحی تجاری رویال

مجتمع تجاری تفریحی رویال یک بنای ۵ طبقه است که ۲ طبقه آن به مراکز خرید اختصاص دارد و در طبقه‌های دیگر انواع فود کورت، کافی شاپ و مراکز تفریحی و سرگرمی قرار گرفتند. این مجتمع در نزدیکی جاهای دیدنی تبریز است به عبارتی می‌توانید از آثار تاریخی و موزه‌ها بازدید کرده و در آخر سری به این مجتمع بزنید.

 

آدرس مجتمع تجاری تفریحی رویال تبریز: ضلع جنوب شرقی میدان جهاد

7. بازار رشدیه تبریز

بازار رشدیه از بهترین مراکز خرید تبریز

 

بازار رشدیه تبریز یک ساختمان هرمی شکل به رنگ آبی است که از بنا‌های اطراف متمایز می‌باشد. در این مجتمع فروشگاه‌های پوشاک، لوازم آرایشی و کادویی وجود دارند. همچنین فود کورت و کافی شاپ در بازار رشدیه موجود هستند در ضمن می‌توانید تمام اقلام مانند سوغاتی و هدایا را با قیمت مناسب خریداری کنید.

 

آدرس بازار رشدیه تبریز: شهرک رشدیه، میدان شهید فهمیده

8. مرکز خرید اطلس تبریز

مرکز خرید اطلس تبریز یکی از بزرگترین مراکز خرید شهر و از جا‌های دیدنی تبریز است که در ۱۸ طبقه ساخته شده و در آن می‌توانید از فروشگاه‌های پوشاک، لوازم آرایشی، لوازم ورزشی، لوازم خانگی و… دیدن کنید. این مرکز خرید یکی از جا‌های دیدنی تبریز است که در منطقه خوش آب و هوای شهر یعنی نگین پارک بنا شده و به مجموعه تفریحی ائل گلی دسترسی آسانی دارد.

 

آدرس مرکز خرید اطلس تبریز: کوی ولیعصر، خیابان همافر غربی، میدان اطلس

سایر مراکز خرید تبریز

سایر مراکز خرید تبریز را به صورت لیست برایتان می آورم تا هنگام خرید کردن در تبریز سر در گم نشوید. مرکز خرید میلاد نور ولیعصر در میدان بزرگ ولیعصر. ساعت دسترسی: 10 و نیم صبح تا 10 و نیم شب مرکز خرید اطلس، بلوار ولیعصر، خیابان همافر غربی، میدان اطلس. ساعت دسترسی: 10 و نیم صبح تا 10 و نیم شب برج بلور، فلکه دانشگاه، سطح هزینه ها: گران و لوکس. مرکز خرید رشدیه در شهرک رشدیه، میدان شهید فهمیده. مجتمع تجاری اداری برج شهر،  حد فاصل بزرگراه استاد شهریار و بلوار 29 بهمن، نرسیده به فلکه دانشگاه. مرکز خرید اسکان، خیابان امام، میان چهارراه آبرسان و فلکه دانشگاه. برای بهره مند شدن از همه جاذبه ها و تفریحات تبریز پیشنهاد می شود بلیت تبریز را رزرو کنید.

همانطور که گفتم اولین چیزی که در تبریز برای خرید توجهتان را جلب می کند خرید محصولاتی با چرم تبریز است. در بازار تبریز می توانید انواع کفش های طبی و محصولات چرم تبریز را پیدا کنید. گزینه بعدی فرش تبریز است که اگر مشکل حمل بار نداشته باشید بهتر است این جنس را از جایِ اصلش تهیه کنید. خواهر من در این سفر یک تابلو فرش بسیار زیبا خریداری کرد. خود من هم هنوز پشیمانم که چرا یکی از آن تابلوهای زیبا را برای خودم به یادگار نیاوردم. به جای آن من یک گلدان قلمزنی از آثار سبک تبریز خریدم. همیشه دوست داشتم یک گلدان قلمزنی داشته باشم. در اصفهان موفق نشده بودم از این ها بخرم ولی به نظرم کارهای تبریز نیز دست کمی از هنر دست اصفهانی ها ندارد.     تبریز صنایع دستی و محصولات سنتی زیادی دارد که می توان به عنوان سوغات خریداری کرد. برای نمونه می توان به گلیم، وَرنی، سفال، نقره، طلا، محصولاتی با حجاری سنتی و... اشاره کرد. این صنایع بیش از همه در بازار تبریز به چشم می خورد.    

بهترین سوغات تبریز

همان‌ طور که در بخش نخستین گفتیم، سوغات تبریز بسیار متنوع هستند. اگر شهرستان‌های اطراف تبریز را هم در نظر بگیریم، معرفی این سوغات در یک مطلب نمی‌گنجد. به همین دلیل قصد داریم تنها به معرفی بهترین و محبوب‌ترین سوغات تبریز بپردازیم. این معرفی را در دو دسته بندی صنایع دستی و خوراکی‌ها انجام می‌دهیم.

 

1. خوراکی‌های سوغات تبریز

 

خوراکی‌های سوغات تبریز دارای پیشینه طولانی هستند البته برخی از این خوراکی‌ها با ترکیبات جدیدی هم تولید می‌شوند. شیرینی‌هایی که در تبریز امتحان خواهید کرد بسیار خوشمزه هستند و غالبا در آن‌ها از آجیل با کیفیت استفاده شده است. تعدادی از انواع سوغات تبریز را در ادامه ببینید.

 

باقلوای تبریز

 

باقلوای تبریز

 

باقلوای تبریز شبیه به باقلوای استانبولی تهیه می‌شود. برای باقلوای تبریز نیاز به خمیر هزارلا می‌باشد که توسط قنادان ماهر تبریزی به بهترین شکل عمل می‌آید. پس از پخت باقلوا آن را در شهد مخصوص قرار می‌دهند و با موادی مانند خلال پسته، خلال بادام، پودر نارگیل و پودر گردو تزیین می‌کنند. باقلوا را می‌توان با چای یا یک لیوان دوغ محلی میل کرد. در بازار‌های سنتی تبربز می‌توانید بهترین باقلوا را تهیه کنید.

 

نوقا تبریز

 

نوقا تبریز

 

اگر اهل حل کردن جدول هستید، سوغات تبریز در جدول معمولا همین شیرینی خوشمزه به نام نوقا است. در زبان ترکی نوقا را لوکا تلفظ می‌کنند. نوقا تا حدی شبیه گز اصفهان است ولی با آن تفاوت دارد. همان موادی که برای تهیه ماده سفید گز استفاده می‌شود برای نوقا تبریز هم به کار می‌رود. در مرحله بعدی از گردو، پسته یا بادام استفاده شده و در آخر این مواد بین نان میکادو قرار می‌گیرند. نوقا را می‌توان به عنوان شیرینی عید استفاده کرد.

 

شکلات تسبیحی تبریز

 

شکلات تسبیحی نوعی شکلات شیری است که در قالب‌هایی به شکل تسبیح تولید می‌شوند. طعم این شکلات‌ها مطبوع می‌باشد اما بیشتر به خاطر اینکه شبیه تسبیح هستند محبوب شده‌اند. شکلات تسبیحی تبریز در بسته‌بندی‌های مناسبی عرضه می‌گردد که از شکستن آن‌ها جلوگیری می‌کند. شکلات تسبیحی را می‌توانید در تمام قنادی‌های تبریز بیابید.

 

اریس تبریز

 

اریس تبریز

 

اریس مواد اولیه و طعمی دقیقا مانند شکلات تسبیحی دارد و تنها شکل آن متفاوت است. در تبریز اریس را با نام سوت شیرینی سی می‌شناسند که به معنای شیرینی شیر می‌باشد. اریس یکی از سوغات تبریز است که طرفداران زیادی دارد.

 

قرابیه تبریز

 

قرابیه سوغات تبریز

 

نوبتی هم باشد نوبت به یکی از گران‌ترین شیرینی‌های تبریز می‌رسد. قرابیه یکی از شیرینی‌های سنتی تبریز است که طرفداران زیادی دارد. از آنجایی که برای تهیه قرابیه نیاز به آجیل‌های با کیفیت داریم قیمت این شیرینی بالا می‌باشد. برای پختن قرابیه باید از آرد پسته یا گردو استفاده کرد. در آخر شیرینی شبیه به کلوچه به دست می‌آید که با پسته یا گردو کاملا تزیین شده است. قرابیه را در مهمانی‌های رسمی و مهم برای پذیرایی استفاده می‌کنند.

 

رشته ختایی تبریز

 

رشته ختایی نوعی باقلوا است که خمیر آن به جای اینکه هزارلا باشد به صورت رشته‌ای در آمده است. رشته‌ها به هم چسبیده و حالتی شبیه به دایر به وجود می‌آید و در روغن داغ سرخ می‌شود. در مرحله بعدی رشته‌های سرخ شده در شهد قرار می‌گیرند. این باقلوا ها با انواع مغزهای آجیل تزیین می‌شود. رشته ختایی در کشور ترکیه هم طرفداران زیادی دارد ولی معمولا به عنوان شیرینی ماه رمضان مصرف می گردد.

 

حلوا برزک تبریز

 

حلوا برزک تبریز یک حلوای تیره رنگ است که در بسیاری از بازار‌های سنتی تبریز خواهید دید. این حلوا از آرد یک دانه روغنی به نام برزک سیاه تهیه می‌شود و به همین دلیل رنگ آن تیره است. حلوای برزک از جمله خوراکی‌های سنتی و قدیمی تبریز می‌باشد که بسیار مقوی است.

 

لبنیات تبریز

 

دیگر نیازی نیست که درباره طعم لبنیات با کیفیت تبریز صحبت کنیم. بهترین نوع پنیر ایرانی به نام پنیر لیقوان را می‌توانید در تبریز تهیه کنید. همچنین سرشیر سنتی هم یکی دیگر از محصولات لبنی محبوب در تبریز است. این محصولات از شیر دام‌هایی تهیه می‌شوند که در مراتع سرسبز آذربایجان به چرا می‌روند.

 

عسل طبیعی تبریز

 

عسل طبیعی تبریز که از کندو‌های کوهستانی به دست می‌آید بهترین عسل در ایران است. البته این عسل در محدوده شهر تبریز تولید نمی‌شود و در‌ واقع به شهرستان مراغه تعلق دارد. می‌توانید عسل طبیعی مراغه را در شهر تبریز بیابید. این عسل از دامنه کوه‌های سهند جمع آوری می گردد.

 

 

2. صنایع دستی تبریز

 

تبریز علاوه بر انواع شیرینی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه، صنایع دستی بسیار زیبایی دارد که برخی از آن‌ها شهرت جهانی دارند. در ادامه تعدادی از سوغات تبریز را در این دسته بندی معرفی خواهیم کرد.

 

چرم تبریز

 

چرم تبریز

 

عبارت چرم تبریز خود به عنوان یک برند شناخته شده در ایران کافی است تا به کیفیت محصولات چرمی پی ببریم. تجارت چرم از قرن‌ها پیش در تبریز رونق داشته و تا کنون حفظ شده است. در شهر تبریز می‌توانید محصولات چرمی بی‌نظیری مانند کفش، کیف، چمدان و... بیابید. این محصولات در دو نوع دست دوز و کارخانه‌ای در شهر تبریز عرضه می‌شوند. یکی از بهترین سوغات تبریز چرم است.

 

قالی و گلیم تبریز

 

قالیبافی در شهر تبریز و به طور کلی منطقه تبریز پیشینه طولانی دارد. بهترین تابلو فرش‌های ایران در مشکین شهر بافته می‌شوند که می‌توانید این آثار هنری را در گالری‌های معتبر شهر تبریز جستجو کنید. نوعی گلیم هم در تبریز و شهرهای اطراف آن بافته می‌شود که به ورنی یا سوماک شهرت دارد. این گلیم‌های یک رو صنایع دستی متعلق به ایل شاهسون می‌باشند. با کیفیت‌ترین نوع ورنی‌ها از موی بز، پشم گوسفند و یا ابریشم بافته می‌شوند.

 

قلم زنی تبریز

 

قلم زنی تبریز

 

قلم زنی تبریز بر روی ظروف یا تابلو‌هایی از جنس نقره انجام می‌شود و شبیه به قلم زنی اصفهان است. نقوش قلم زنی تبریز دارای عمق کمتری نسبت به قلم زنی اصفهان می‌باشد. برای ساخت آن، استاد قلم زن از فشار مچ دست استفاده می‌کند. ظروف و تابلوهای قلم زنی از جمله ارزشمندترین سوغات تبریز می‌باشند.

 

سفال و سرامیک تبریز

 

در تبریز و شهر‌های اطراف آن خاک رس مرغوبی یافت می‌شود که برای ساخت ظروف سفالی و سرامیک مناسب است. به عنوان سوغات تبریز می‌توانید این ظروف زیبا را از بازار‌های تبریز خریداری کرده و برای دوستان یا خانواده خود هدیه ببرید.

لیست هتل‌های تبریز

تبریز یکی از شهر‌های زیبای ایران است که سالانه پذیرای مهمانان زیادی می‌باشد. جا‌های دیدنی تبریز به اندازه‌ای متنوع هستند که حتماً نظر شما را با هر سلیقه‌ای که داشته باشید به خود جلب می‌کنند. اگر قصد سفر و اقامت در تبریز را دارید باید لیست هتل‌های تبریز را بررسی کنید و بر اساس بودجه و دلخواه خود یکی از آن‌ها را برگزینید.

 

1. هتل لاله پارک تبریز ( پنج ستاره)

 

اگر قصد دارید از طریق خطوط هوایی به تبریز سفر کنید و جاهای دیدنی تبریز را بازدید نمایید بهترین هتل برای شما هتل لاله پارک تبریز است. این هتل در فاصله کوتاهی از فرودگاه شهر قرار گرفته همچنین منظره زیبایی به پارک ائل گلی و شهر زیبای تبریز دارد. امکانات هتل لاله پارک شامل پارکینگ رایگان، اینترنت رایگان، استخر برای میهمانان مقیم هتل و... است.

 

آدرس هتل لاله پارک: تبریز، اتوبان پاسداران، میدان شهید فهمیده، جنب مرکز خرید لاله پارک

 

2. هتل بین المللی شهریار تبریز (پنج ستاره)

 

هتل بین‌المللی شهریار تبریز در ۱۰ طبقه به سال ۱۳۹۶ بهره‌برداری شد. این هتل در یکی از خوش و آب و هوا‌ترین مناطق شهر ساخته شده و دسترسی مناسبی به جاهای دیدنی تبریز دارد. از امکانات هتل بین‌المللی شهریار تبریز می‌توان به پارکینگ رایگان، اینترنت نامحدود، استخر، رستوران و … اشاره کرد.

 

آدرس هتل بین المللی شهریار: تبریز، ابتدای بلوار ائل گلی

 

3. هتل بین المللی تبریز (چهار ستاره)

 

هتل بین‌المللی تبریز از جمله قدیمی‌ترین‌ها و بهترین‌های تبریز است که در سال ۱۳۵۱ خورشیدی افتتاح شد و در سال ۱۳۹۵ مورد بازسازی قرار گرفت. این هتل دارای ۵ طبقه است و امکاناتی مانند اینترنت نامحدود، پارکینگ رایگان و رستوران با منوی باز در اختیار میهمانان خود قرار می‌دهد. معماری هتل بین‌المللی تبریز زیبا و منحصر بفرد است همچنین این هتل فاصله کوتاهی با بسیاری از جاذبه های گردشگری تبریز دارد.

 

آدرس هتل بین المللی تبریز: تبریز، خیابان امام خمینی، نرسیده به فلکه دانشگاه

 

4. هتل پارس ائل گلی تبریز (پنج ستاره)

 

هتل پارس ائل گلی تبریز در ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۸۰ در بام تبریز افتتاح شد. این هتل در ۱۷ طبقه و به دور از شلوغی شهر بنا شده و منظره زیبایی از شهر تبریز در اتاق‌های این هتل قابل مشاهده است. هتل پارس از مکان های دیدنی تبریز کمی فاصله دارد ولی با این حال خود دارای مراکز خرید می‌باشد و مجموعه پارک ائل گلی در نزدیکی هتل است.

 

آدرس هتل پارس ائل گلی: تبریز، جاده ائل گلی، مشرف به پارک ائل گلی

 

5. هتل استقبال تبریز (سه ستاره)

 

هتل استقبال تبریز در یکی از محله‌های تاریخی شهر بنا شده و در نزدیکی بسیاری از جا‌های دیدنی تبریز قرار دارد. برای مثال ساختمان کاخ شهرداری، خانه استاد شهریار، مقبره‌الشعرا، موزه قاجار و … در فاصله بسیاری نزدیکی از هتل استقبال هستند. از امکانات این هتل می‌توان به رستوران، پارکینگ رایگان و اینترنت نامحدود اشاره کرد.

 

آدرس هتل استقبال: تبریز، خیابان ششگلان، خیابان شهریار، مقابل مجموعه فرهنگی مقبرة الشعرا

 

6. هتل صائب تبریز (دو ستاره)

 

هتل صائب تبریز در ۵ طبقه و به سال ۱۳۹۶ ساخته و افتتاح شد. هتل در نزدیکی بسیاری از جاهای تفریحی تبریز مانند ارگ علیشاه، خانه استاد شهریار و … قرار گرفته است. اگر از نظر بودجه محدودیت دارید هتل صائب گزینه مناسبی برای شما است زیرا با قیمت مناسب بهترین امکانات را در این هتل دریافت خواهید کرد.

 

آدرس هتل صائب: تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، مابین تقاطع صائب و پاستور، روبروی قنادی فرهمند

فرهنگ مردم در تبریز

برای من یکی از جذابیت های سفر به مناطق مختلف ایران در این است که مردمی با گویش ها و لباس های متفاوت می بینم. در تبریز مردمی با لباس محلی نمی بینید ولی همان ابتدا متوجه خواهید شد که همگی، چه پیر و چه جوان، خوش پوش، تروتمیز و اتوکشیده اند. این نکته را شنیده بودم ولی خودم از نزدیک ندیده بودم. نکته مهم دیگر این است که تقریبا همه تبریزی ها به زبان ترکی صحبت می کنند. وقتی در خیابان از کنارشان رد می شوی از اینکه می بینی مردم هموطنت تا چه حد با تو متفاوت اند لذت می بری. اگر احیانا بخواهی آدرس از آن ها بپرسی، جوان ترهایی که می توانند به فارسی سخن بگویند عموما فارسی را با لهجه شیرین ترکی ادا می کنند. اینجا واقعا شهر ترک هاست؛ ترک های آذری زبانِ دوست داشتنی.  

 

مقاله تورگردان درباره غذاهای سنتی تبریز را از دست ندهید.     

 

سوغات تبریز شامل انواع صنایع دستی، شیرینی‌های سنتی و خوراکی‌های مرغوبی می‌باشد که آوازه آن‌ها در سراسر ایران پیچیده است. شهر تبریز به شهر اولین‌ها مشهور بوده و از چنین شهری سوغات ارزشمندی انتظار داریم. این شهر زیبا در منطقه سرسبز آذربایجان قرار دارد و طبیعت سخاوتمند آن باعث شده کالاهای ارزشمندی در تبریز تولید شوند. علاوه بر طبیعت بی‌نظیر آذربایجان، مردم هنرمند این خطه با ذوق و قریحه خود توانسته‌اند آثار هنری زیبایی خلق کنند. به طور خلاصه سوغات تبریز به اندازه‌ای متنوع هستند که حتما در سفر به این شهر نظر شما را جلب خواهند کرد. در ادامه می‌خواهیم تعدادی از مشهور‌ترین سوغات تبریز را به شما معرفی کنیم.

 

برای رزرو تور تبریز و سایر تورهای داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی تبریز شامل آثار تاریخی، محله ها، مکان های تفریحی، اماکن مذهبی، موزه‌ها، مراکز خرید، هتل‌ها و غیره در بهار، تابستان، پاییز و زمستان است. در ادامه سوغات تبریز نیز به طور مفصل معرفی شده است.

انتشار :  25 مرداد 1402 به روزرسانی :  13 اسفند 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
مسجد جامع تبریز
  • مسجد جامع تبریز
  • لاله پارک تبریز
  • مسجد کبود تبریز
  • موزه آذربایجان معروف ترین موزه تبریز
  • بازار قدیم تبریز
  • تله کابین تبریز از جاذبه های تفریحی تبریز
  • ارگ علیشاه تبریز، عکس تبریز
  • روستای صخره ای کندوان از مناطق دیدنی تبریز
  • باغ ائیل گلی از مکلن های تفریحی تبریز
  • آبشار اسکندر تبریز از جاذبه های طبیعی تبریز
  • پینت بال تبریز
  • قلعه شادی از مکان های تفریحی تبریز
  • خانه حیدر زاده تبریز
  • قبرستان پینه شلوار از جاهای دیدنی تبریز
  • شهر بازی باغلار باغی از جاهای تفریحی تبریز
  • مقبره الشعرا تبریز
  • خانه مشروطه تبریز
  • محله باغمیشه تبریز
  • کلیسای کاتولیک‌ها از مکان های مذهبی تبریز
  • محله چهار منار تبریز، از محله های قدیمی تبریز
  • ارسباران جاذبه طبیعی تبریز
  • سورتمه تبریز از دیدنی های تبریز
  • تبریز در شب
  • موزه ارامنه تبریز
  • محله مارلان تبریز
  • قوم تپه از بهترین جاذبه های گردشگری تبریز
  • امامزاده جمال تبریز از قدیمی ترین دیدنی های تبریز
  • خانه سفال تبریز
  • کلیسای نه نه مریم جلفا
  • پارک ملی کنتال بهترین جای تبریز
  • مسجد استاد و شاگرد تبریز
  • کاخ شهرداری تبریز
  • موزه عصر آهن تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز مقبره دو کمال
  • جاهای دیدنی تبریز و بازار تربت
  • محله سنجران از جاهای گردشگری تبریز
  • پیست اسکی سهند از جاهای تفریحی تبریز
  • خانه قدکی یا خانه بهنام تبریز
  • پارک آبی تبریز
  • خانه حریری از مکان های دیدنی تبریز
  • دلفیناریوم تبریز از مکان های تفریحی تبریز
  • مرکز خرید والمان تبریز
  • موزه خودروهای کلاسیک تبریز از بهترین موزه های تبریز
  • مرکز خرید ستاره باران از بهترین مراکز خرید تبریز
  • بازار رشدیه از بهترین مراکز خرید تبریز
  • محله دوه چی یا شتربان تبریز
  • اریس تبریز
  • نوقا تبریز
  • باقلوای تبریز
  • قرابیه سوغات تبریز
  • چرم تبریز
  • قلم زنی تبریز
  • خانه امیرکبیر از مکان های تاریخی تبریز
  • پارک مینیاتور از جاذبه های تبریز
  • تبریز گردی، خانه استاد شهریار
  • پارک موزیکال از جاهای دیدنی تبریز در شب
  • El-Goli-tabriz-4
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
8 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
شیوا
ممنون از توضیحات خوب و کاملتون
امین
حرف نداشت واقعا حرفه ای و با حوصله نوشته شده??
آرزو
مطالب بسیار عالی و جامع بود
شروین
سپاس از مطالب گویا و کافی
آرزو
عالی
زهرا بادفرسا

ممنون از توجه شما ?

Adle
ممنون از توضیحات کامل
زهرا بادفرسا

ممنون از توجه شما دوست عزیز ??