جاهای دیدنی خراسان رضوی | 100 جاذبه در استان خراسان رضوی

جاهای دیدنی خراسان رضوی

جاهای دیدنی خراسان رضوی حکایتی از سرزمینی بزرگ را در گذشته ای نه چندان دور به نمایش می گذارد. شهرهایی همچون مشهد، توس، نیشابور، خواف، کلات نادری، قوچان یا خبوشان و... تاریخی دور و دراز و داستان هایی از ایران بزرگ را در خود جای داده اند. یادگارهای زیادی از دوره های مختلف تاریخی در این دیار به یادگار مانده است که به جای خود ارزش تاریخی، هنری و آموزشی دارند. از سوی دیگر جاذبه های طبیعی این استان نیز از تنوعی بی بدیل برخوردار است. خراسان رضوی علی رغم آب و هوای کوهستانی و خشک، رودخانه های فصلی و ییلاقات فراوانی دارد که معمولا باغات و مزارع استان نیز از همین مناطق سربرآورده است. این مناطق به پاتوق طبیعت گردان و گردشگرانی تبدیل شده که به دنبال آب و هوای خوش، خراسان را زیر پا می گذارند.

در مقاله حاضر به دنبال این هستیم که با نگاهی متفاوت و با نظر به تاریخ و طبیعت خراسان، به معرفی برترین جاذبه های استان خراسان رضوی بپردازیم. خراسان رضوی را به شهرستان های مختلف تقسیم کرده و از هر یک چند نمونه را که شاخص تر بوده اند معرفی کرده ایم. با این همه وعده می دهیم که در همینجا یا در مقالاتی مجزا سایر دیدنی هایی هر یک از شهرستان های استان خراسان رضوی را خدمتتان معرفی کنیم. به امید اینکه پا به خراسان بگذارید و از جاذبه های غنی آن بازدید کنید. با تورگردان همراه باشید تا با هم سری به جاهای دیدنی استان خراسان رضوی بزنیم.  

 

جاهای دیدنی مشهد

 

جاهای دیدنی مشهد

 

شهر مشهد از نظر تاریخی، مذهبی، اقتصادی، طبیعی و تفریحی جاذبه های متعددی پیش روی گردشگران قرار می دهد. سالانه نزدیک به سی میلیون نفر برای زیارت یا تفریح به شهر مشهد می آیند و در هتل های نزدیک به حرم، مسافرخانه های سازمانی، اقامتگاه ها و حتی منازل مسکونی اقامت می کنند. به دلیل استقبال زیاد گردشگران از جاهای دیدنی مشهد بسیاری از جاذبه های گردشگری در معرض دید عموم قرار گرفته و مناطق گردشگری و تفریحی جدیدی برای گذران لحظاتی تفریحی و هیجانی در مشهد افتتاح شده است. 

 

حرم امام رضا

 

حرم امام رضا

 

علی بن موسی الرضا امام هشتم شیعیان و فرزند موسی بن کاظم است. در محدوده حریم بارگاه منور که به نام آستان مقدسه شناخته می شود، علاوه بر حرم امام رضا، آرامگاه های دیگری از علما و بزرگان ایرانی و جهان اسلام آمیده اند. آنچه بعد از جنبه عبادی در این آستان خودنمایی می کند، جلوه های معماری اسلامی است. صحن ها، رواق ها، کتابخانه ها، موزه ها و مناره های حرم جزو اصیل ترین سازه ها و بناهای اسلامی در جهان به شمار می رود. به دلیل برخورداری از تزئینات فاخر به خصوص در زمینه کاشیکاری، مقرنس و سایر هنرهای تزئینی بخش های مختلف صحن ها و رواق ها در نظر زائران و گردشگران خیره کننده به نظر می رسد.

قدیمی ترین بخش های حرم مطهر به قرن هفتم هجری یعنی دوره تیموریان بر می گردد. از آن زمان یادگارهای زیادی در آستان مبارک باقی مانده است که مهمترین آن ها مسجد گوهرشاد با گنبدی بزرگ و آبی و کاشیکاری و کتیبه های بدیع بر روی در و دیوار است. تیموریان که علاقه زیادی به احداث بناهای فاخر از خود نشان می دادند در کل منطقه خراسان قدیم که توس، نیشابور، خواف و هرات(در افغانستان کنونی) را در بر می گرفت آثار خیره کننده ای از خود به جای گذاشته اند. بعد از دوره تیموری بسیاری از آثار فاخر معماری حرم به دوره صفوی بر می گردد؛ حکومتی که علاوه بر مشهد به بناهای مذهبی عراق و اماما شیعه رسیدگی فراوانی کرد.

مساحت حرم امام رضا در حال حاضر به حدود یک میلیون متر مربع می رسد و روز به روز از جوانب مختلف بر وسعت آن افزوده می شود. طبقات مختلف زیرزمینی در صحن ها و رواق های حرم راه اندازی شده است که جمعیت زائرانی را که در فصل  های مختلف زیارتی به آنجا گسیل می شوند، مدیریت می کند. این بارگاه برای زائران علاوه بر خدمات زیارتی و رفاهی همچون مهمانسرای حضرت، خدمات فرهنگی متعددی ارائه می کند. از جمله اینکه یکی از غنی ترین کتابخانه های کشور به نام کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در حرم امام رضا قرار دارد.

آدرس:

در مرکزیت خیابان امام رضا، خیابان شیرازی، خیابان نواب صفوی و خیابان طبرسی

 

آرامگاه فردوسی

 

آرامگاه فردوسی

 

ماجرای ساخت آرامگاه فردوسی به دوره پهلوی اول بر می گردد ولی قبر اصلی کمی از محل فعلی ساخت آرامگاه دورتر است. موقعیت فعلی مقبره برای احداث بنایی فاخر مناسب تر بوده است. اگر به منطقه توس در مشهد رفته باشید با منطقه گردشگری آرامگاه فردوسی که روز به روز باشکوه تر می شود روبرو خواهید شد. مجموعه فرهنگی آرامگاه در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد قرار گرفته و در نزدیکی آن می توان از بقعه هارونیه، مقبره الشعرا و آرامگاه شاعر پر آوازه مهدی اخوان ثالث نیز دیدن کرد.

هرتسفلد و آندره گدار از پژوهشگران معروف معماری اسلامی در احداث بنای آرامگاه فردوسی در کنار باستان شناسان دیگر همکاری داشته اند. مساحت مجموعه بالغ بر شش هکتار است و روز به روز توسعه بیشتری می یابد. سازه اصلی آرامگاه چهار گوش با زیربنای 1043 متر مربع است. این سازه با پلکان هایی از هر طرف بالا می رود و در زیر زمین آن موزه ای وجود دارد.  

محوطه سازی مجموعه به دلیل درختان متعدد و باغچه های گلکاری شده صفای خاصی پیدا کرده است. اگر جزو علاقمندان به این شاعر پر آوازه پارسی گوی هستید باید بازدیدی نیز از روستای پاژ داشته باشید که محل زندگی و منزل او در آنجا بازسازی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آدرس:

مشهد، توس، انتهای بلوار شاهنامه

 

خانه تاریخی داروغه

 

خانه داروغه

 

خانه داروغه همانطور که از نامش پیداست متعلق به یکی از مقامات نظامی مشهد بوده است. این خانه زیبا که با حرم امام رضا تنها 500 متر فاصله دارد در خیابان نواب صفوی قرار گرفته و در کوچه ای به نام داروغه به تازگی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی خراسان رضوی موضوعی بوده که در مقاله حاضر به آن پرداخته ایم و با نگاهی متفاوت و با نظر به تاریخ و طبیعت خراسان، به سراغ برترین جاذبه های استان خراسان رضوی رفته ایم. خراسان رضوی را به شهرستان های مختلف تقسیم کرده و از هر یک چند نمونه را که شاخص تر بوده اند معرفی کرده ایم.

انتشار :  20 اردیبهشت 1399 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
آرامگاه فردوسی
  • آرامگاه فردوسی
  • خانه داروغه
  • جاهای دیدنی مشهد
  • حرم امام رضا
  • جاهای دیدنی خراسان رضوی
  • 1eh3ces8m0
  • 54neo91l6i
  • 1ek18qcmdk
  • 4klpku4q57
  • 4kfm2dcm67
  • 4t99mg67pf
  • 1j8bjv6115
  • 541cpvt96b
  • 53uuo6s1cm
  • 1lltenfjk4
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
7 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
محسن
سلام در خصوص خانه داروغه نوشتيد اين مكان 500 كيلومتر با حرم فاصله داره در صورتي كه 500 متر فاصله داره اشتباه تايپي هست اصلاح بفرماييد
خدنگیعفیفه خدنگی
بله درست می فرمایید. ممنون از دقت و تذکرتون
شسی
عکس آبشار شاهان گرماب اشتباه است و اصلا آبشاری وجود ندارد مجتمع آبگرم است و متفاوت از عکس حتما تصحیح کنید .
خدنگیعفیفه خدنگی
سلام. ممنون از اطلاعاتتون. حتما بررسی و اصلاح میشه
.
سلام مرسی بابت مطالب خوبتون من برای تحقیقم از مطالب شما کلی برداشت کردم عالی بود و یچیز اینکه اصلا اشتباه تایپی وجود نداشت ک لازم نبود که روی متن ها کار کنیم و وقت زیادی صرف کنیم
خدنگیعفیفه خدنگی
سلام دوست عزیز. موفق باشید