جاهای دیدنی خراسان رضوی؛ 100 جاذبه در استان خراسان رضوی

جاهای دیدنی خراسان رضوی

برای بازدید از جاهای دیدنی خراسان رضوی، شهرهای مشهد، طرقبه، شاندیز، نیشابور، سبزوار، قوچان، درگز، کلات، تربت حیدریه، تربت جام و... یکی از مقصدهای اصلی شما می‌توانند باشند. هر یک از این شهرها، لیستی از جاذبه‌های دیدنی، تفریحی و گردشگری و آثار تاریخی را در دل خود دارند. استان خراسان رضوی از لحاظ مکان‌های دیدنی مانند جاذبه‌های معنوی و بوستان‌های عمومی داخل شهر، روستاها و مناطق خوش‌آب‌وهوا و اماکن گردشگری برجسته مانند مناطق توریستی و آرامگاه‌های بزرگان و مناطق تفریحی مانند تفرجگاه‌ها، آبشارها، دریاچه‌ها و جاذبه‌های طبیعی، پتانسیل زیادی دارد. مسافرها و گردشگرانی که به این استان سفر می‌کنند، فرصت‌های بی‌شماری برای فعالیت‌های تفریحی و سرگرم‌کننده‌ دارند. در ادامه، توضیحاتی مفصل و کامل برای بهترین دیدنی‌های خراسان رضوی آمده است.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی و گردشگری مشهد در استان خراسان رضوی

شهر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر، مقصد بسیاری از مسافران است و با توجه به پتانسیل‌هایش، متنوع‌ترین مراکز اقامتی را دارد؛ از گران‌قیمت‌ترین هتل‌های مشهد گرفته تا هتل‌های ارزان با سه وعده غذا. برای مشهدگردی هم می‌توانید طیف بسیاری از اسامی جاهای دیدنی خراسان رضوی را برای شهر مشهد ببینید. در ادامه برجسته‌ترین جاهای تفریحی و دیدنی‌های خراسان در مشهد را آورده‌ایم: 

حرم امام رضا (ع)؛ نگین جاذبه‌های مشهد و استان خراسان رضوی

حرم امام رضا (ع)؛ نگین جاذبه‌های مشهد و استان خراسان رضوی
حرم امام رضا (ع)؛ نگین جاذبه‌های مشهد و استان خراسان رضوی

جاذبه رایگان و شبانه‌روزی خراسان رضوی

مهم‌ترین جای دیدنی مشهد که هر مسافری برای یکبار هم که شده، آن را می‌بیند و پا به آنجا می‌گذارد، حرم امام رضا (ع) است. این جاذبه دیدنی در هر سال، پذیرای حضور میلیون‌ها زائر است که به قصد پابوسی حضرت رضا (ع) به این مکان معنوی می‌آیند. علاوه‌بر فضای معنوی حرم امام رضا می‌توانید روی جاهای دیدنی داخل آن هم حساب باز کنید؛ چون حرم مطهر رضوی شامل نقاط تماشایی متعددی است، از صحن‌های باصفا گرفته تا مدرسه‌ دودر و مدرسه پریزاد


یک پیشنهاد خواندنی برای شما: جاهای دیدنی حرم امام رضا


باغ نادری

باغ نادری از جاهای دیدنی و تاریخی استان خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، شهر مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا و در باغ موزه نادری

جاذبه غیر رایگان

باغ نادری از جاهای دیدنی محدوده نزدیک به حرم است و جزو جاذبه‌های گردشگری خراسان رضوی به حساب می‌آید. باغ نادری، یک فضای سرسبز است که پیشینه تاریخی دارد و آرامگاه نادرشاه افشار در آن‌جا واقع شده است. نمای خیره‌کننده باغ نادری را مرهون هنر فردی به نام هوشنگ سیحون هستیم. این هنرمند با کنار هم قرار دادن نمادهای تاریخی در قابی منسجم، اثری هنری تازه، بدیع و تماشایی خلق کرده است.

طبق آنچه که در تاریخ نوشته شده، نادرشاه در زمان خودش دستور داده تا مقبره کوچکی شبیه به تاج محل در هندوستان ساخته شود، اما ساختنش در زمان حیاتش به پایان نرسید. با گذر زمان در سال 1345 هجری شمسی، مقبره او در نزدیکی چهارباغ شاهی و روبروی حرم مطهر امام رضا (ع) از گل و خشت ساخته شد و به شکل امروزی درآمد.

آرامگاه باغ نادری شامل موزه هم می‌شود. در مجموعه موزه، دو تالار قرار دارد. در تالار اولی، اشیای تاریخی دوره افشار قرار دارد و شامل سلاح‌های مختلف، لباس‌های نظامی رزمندگان نادر، نقاشی‌های نادر و صحنه‌های جنگ، وسایل اسب‌سواری از افشار تا قاجار، چندین نسخه خطی گرانبها از جمله تاریخ جهانگشای نادری. سالن دوم در سال 1373 به مجموعه موزه باغ نادری اضافه شد. در این بخش، برخی از تصاویر تاریخی و اطلاعاتی از زندگی نادر، سکه‌ها، اجناس و دیگر اشیای هدیه مربوط به دوره صفویه تا معاصر نگهداری می‌شوند.
 

آرامگاه فردوسی؛ جاذبه مهم خراسان رضوی در اطراف مشهد

آرامگاه فردوسی؛ جاذبه مهم خراسان رضوی در اطراف مشهد

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش توس، انتهای بلوار شاهنامه، بلوار بهارستان

جاذبه غیر رایگان

آرامگاه فردوسی که در خارج از مرکز مشهد قرار دارد، جاذبه فرهنگی مهمی در خراسان رضوی است. این بنای یادبود که در سال 1934 میلادی برای بزرگداشت او بنا شد. امروزه این مکان به افتخار ابوالقاسم فردوسی، شخصیت برجسته ادبیات فارسی مورد توجه بسیاری از افراد علاقه‌مند به ادبیات و فرهنگ در ایران قرار می‌گیرد. در طی سال‌های گذشته، با به خاکسپاری خسرو آواز ایران، محمدرضا شجریان، این مکان در خراسان رضوی، پررفت‌وآمدتر از قبل شد.

ماجرای ساخت آرامگاه فردوسی به دوره پهلوی اول برمی‌گردد، ولی قبر اصلی کمی از محل فعلی ساخت آرامگاه دورتر است؛ چرا که موقعیت فعلی مقبره برای احداث بنایی فاخر مناسب‌تر بوده است. اگر به منطقه توس در مشهد رفته باشید با منطقه گردشگری آرامگاه فردوسی که روزبه‌روز باشکوه‌تر می‌شود، روبرو خواهید شد. مجموعه فرهنگی آرامگاه در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد قرار گرفته و در نزدیکی آن می توان از بقعه هارونیه، مقبره الشعرا و آرامگاه شاعر پر آوازه مهدی اخوان ثالث نیز دیدن کرد.

هرتسفلد و آندره گدار از پژوهشگران معروف معماری اسلامی در احداث بنای آرامگاه فردوسی در کنار باستان شناسان دیگر همکاری داشته‌اند. مساحت مجموعه بالغ بر شش هکتار است و روز‌به‌روز توسعه بیشتری می‌یابد. سازه اصلی آرامگاه چهار گوش با زیربنای 1043 متر مربع است. این سازه با پلکان‌هایی از هر طرف بالا می‌رود و در زیر زمین آن موزه‌ای هم وجود دارد.  

محوطه سازی مجموعه به دلیل درختان متعدد و باغچه‌های گلکاری شده صفای خاصی پیدا کرده است. اگر جزو علاقمندان به این شاعر پر آوازه پارسی‌گوی هستید باید بازدیدی نیز از روستای پاژ داشته باشید. این روستا محل زندگی و منزل او در آنجا بازسازی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

کوهسنگی مشهد

عکس کوهسنگی مشهد یکی از طبیعی‌ترین جاهای دیدنی خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، بلوار کلانتری، انتهای خیابان کوهسنگی، پارک کوهسنگی مشهد

جاذبه تفریحی رایگان

کوهسنگی مشهد یکی از طبیعی‌ترین جاهای دیدنی خراسان رضوی است. این پارک زیبا با کوه‌ها شکل گرفته و انواع مختلفی از گل‌ها و درختان باعث سبز شدن این پارک در تمام فصول سال می‌شود. 

این جاذبه گردشگری عمومی، مکانی محبوب برای استراحت چند ساعته است. در دو طرف آن دو پارکینگ متفاوت وجود دارد. هنگام ورود، بهتر است پارکینگ بزرگ آن را انتخاب کنید؛ زیرا جابجایی در آن راحت‌تر است. تفریح کردن در تابستان، کوهسنگی مشهد را به پاتوقی دنج برای مشهدی‌ها تبدیل کرده است. با توجه به هوای خنک‌تر عصر در طول تابستان، پارک کوهسنگی، مکانی مطلوب برای لذت بردن از محیط طبیعی در سطح شهر است. همچنین این پارک به دلیل موقعیت مرتفع و مشرف به شهر، منظره‌ای تماشایی در شب دارد.
 

پارک ملت مشهد

پارک ملت از جاذبه‌های تفریحی خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، بلوار وکیل‌آباد

جاذبه دیدنی شبانه‌روزی

پارک ملت یا شهربازی ملت در غرب مشهد و در ضلع شمال غربی میدان آزادی واقع شده و یکی از جاذبه‌های تفریحی خراسان رضوی است. این پارک، بزرگترین پارک شهر مشهد محسوب می‌شود و بهره‌برداری از آن با سرمایه گذاری مشترک بین بخش خصوصی، شهرداری و مهندسان متخصص انجام شد.

امکانات و خدمات پارک ملت شامل سرویس بهداشتی، مسجد، پارک موضوعی، زمین‌های ورزشی، کتابخانه و استخر است. همچنین پارک دارای امکاناتی متنوع برای سرگرمی همه سنین است و شامل مواردی مانند ترن هوایی، قطار، بزرگترین تاب ژیروسکوپی در ایران و چرخ و فلک جدید می‌شود. چرخ و فلک پارک ملت بعد از رقیب‌های لندنی و ایتالیایی خود با ارتفاع 80 متر، 260 تن و 56 کابین با ظرفیت 448 مسافر، سومین چرخ و فلک بزرگ دنیاست که نمای آن از حرم امام رضا حرم (علیه السلام) دیده می‌شود.
 

جاهای دیدنی طرقبه مشهد

جاهای دیدنی طرقبه مشهد

طرقبه واقع در نزدیکی مشهد، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای تفریحی در استان خراسان رضوی است. طرقبه از روستاهای اطراف مشهد بوده که در تعطیلات، گردشگران و مردم محلی برای تفریح آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل به آنجا می‌روند. 

طرقبه در اطراف شهر مشهد که به دلیل آب و هوای دلپذیر، استراحتگاه‌های تابستانی متعدد و روستاهای زیبا از شهرت زیادی برخوردار است، جاذبه‌های تفریحی و تاریخی متنوعی در دل خود دارد. به همین دلیل است که طرقبه به یکی از نقطه‌های مطلوب در بین جاهای دیدنی اطراف شهر مشهد تبدیل شده است.

باغ وکیل آباد مشهد؛ جایی برای نوشیدن یک فنجان استراحت

باغ وکیل آباد مشهد از مکان‌های دیدنی خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، منطقه ۹، بزرگراه وکیل آباد

جاذبه رایگان و شبانه‌روزی

باغ وکیل آباد در محدوده طرقبه و دور از مرکز مشهد در استان خراسان رضوی در ابتدای ساختش یکی از جاذبه‌های خصوصی بوده، اما در حال حاضر یک پارک عمومی است. این باغ دارای شهربازی است و تنها باغ وحش فعال مشهد به حساب می‌آید.

محوطه باغ وکیل آباد دارای درختان قدیمی چنار و کاج است و برای گذراندن اوقات فراغت خانواده‌ها، جوانان و کودکان، جذابیت زیادی دارد. با ورود به باغ وکیل آباد، نمای کف پوش، سنگفرش خیابان، وجود پیاده‌رو، فضای سبز دلپذیر، حوض‌ها و پله‌های متعدد در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می‌کند. امکاناتی نظیر پارکینگ، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، آلاچیق، وسایل بازی کودک، سوپرمارکت و برقراری امنیت کامل در پارک، خیال شما را از بابت چند ساعت حضورتان در محوطه باز آن راحت می‌کند. 

چالیدره مشهد؛ جاذبه توریستی خراسان رضوی

چالیدره مشهد؛ جاذبه توریستی خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، طرقبه، کیلومتر دو جاده نغندر

جاذبه غیررایگان

یکی از این جاذبه‌های دیدنی و تفریحی استان خراسان رضوی، سد چالیدره است. این سد در فاصله 10 کیلومتری شهر در دره‌ای به همین نام در منطقه گردشگری طرقبه قرار گرفته است. با شرکت در تورهای مشهد این فرصت برای شما فراهم است تا برای بازدید از این سد تماشایی وقت بگذارید.

این سد بر روی رودخانه‌ای به نام جاغرق ساخته شده و وجود همین رودخانه باعث می‌شود تا هوای چالیدره مطبوع و پاکیزه باشد. با رفتن به آنجا نه تنها از منظره دلپذیر لذت می‌برید، بلکه از بسیاری از تفریحات آبی مانند قایقرانی، قایق سواری، جت اسکی، بانجی جامپینگ را تجربه می‌کنید. همچنین تله کابین سد چالیدره مشهد که از روی آب و فضای سبز اطراف آن عبور می‌کند، لذت سفر را دو چندان می‌کند. تا زمانی که در مشهد حضور دارید، تفریح کردن در آنجا را از دست ندهید.

مجموعه تفریحی ویلاشهر

 

آدرس: 10 دقیقه بعد از طرقبه مشهد

جاذبه غیررایگان

از مکان‌های دیدنی خراسان رضوی که فرصت تفریح کردن را هم در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهد، مجموعه تفریحی ویلاشهر است. اسب‌سواری از گران‌ترین تفریحات مشهد برای جوانان را می‌توانید در اینجا تجربه کنید. آدرنالین بیشتری را می‌خواهید تجربه کنید، اتومبیل‌رانی و پیست اسکی را امتحان کنید.

روستای کنگ

روستای کنگ از دیدنی های خراسان رضوی مشهد

آدرس: خراسان رضوی، ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و حدود ۳۰ کیلومتری مشهد

جاذبه رایگان و شبانه‌روزی

روستای کنگ از مکان‌های دیدنی خراسان رضوی است. این جاذبه گردشگری در خراسان رضوی، طبیعتی بکر دارد و بهترین مکان برای کمپینگ در مشهد به شمار می‌رود. در تابستان‌ها، مسافران بیشتری به سمت کنگ حرکت می‌کنند؛ چرا که این روستا در تابستان مملو از درخت‌های پربار تمشک، گردو، گیلاس، آلو و بادام است و مسافران را دست خالی برنمی‌گرداند.

ظاهر روستای کنگ پلکانی بوده به ماسوله خراسان می‌شناسند. از لحاظ معماری، روستای کنگ از اهمیت و ارزش بالای برخوردار است و همین موضوع سبب جذب گردشگر در این منطقه می‌شود.

جاذبه‌های شاندیز در مشهد

جاذبه‌های شاندیز در مشهد

شاندیز شهری زیبا در 25 کیلومتری غرب مشهد، گنجینه‌ای از طبیعت بوده و یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی استان خراسان رضوی است. با ورود به شاندیز، درختان سر به فلک کشیده از شما پذیرایی می‌کنند و جذابیت این شهر دیدنی را دوچندان بیشتر جلوه می‌دهند. آب و هوای معتدل شاندیز در کنار رودخانه‌های چند ساله و فصلی، آن را زیستگاهی خارق‌العاده برای گونه‌های مختلفی از گیاهان کرده و در شکل‌گیری پوشش گیاهی سرسبز منطقه سهم بسزایی دارد.

فاصله زمانی کمتر از یک ساعت از شاندیز به مشهد باعث شده که از شلوغی شهر به دور باشد و به خلوتگاهی پرطرفدار تبدیل شود. چه برای کسانی که هنوز به شاندیز نرفته‌اند و چه افرادی که مجذوب منحصربه‌فرد بودن این منطقه شده‌اند، آنچه که آن را به مقصدی جذاب تبدیل کرده‌اند، بررسی می‌کنیم.
 

پارک آبی موج‌های خروشان مشهد

 

آدرس: مشهد، ابتدای جاده شاندیز

جاذبه غیررایگان
 

پارک آبی موج‌های خروشان از جاهای تفریحی خراسان رضوی

پارک آبی موج‌های خروشان از بزرگترین پارک‌های آبی سرپوشیده جهان است که در استان خراسان رضوی و شهر مشهد واقع شده است. این جاذبه تفریحی و دیدنی دارای یک رودخانه خروشان، 60 سرسره آبی با ارتفاع 10 تا 30 متر، استخرهای شنای استاندارد، تخته غواصی، سونا و جکوزی است. علاوه‌براین‌ها، یک مرکز خرید در داخل پارک آبی وجود دارد که دسترسی مراجعه‌کنندگان به اقلام و اجناس موردنیازشان را راحت‌تر کرده است.


یک پیشنهاد خواندنی برای شما: لیست کامل‌ پارک‌های آبی مشهد



 

مجموعه پدیده شاندیز

مجموعه پدیده شاندیز از دیدنی های خراسان رضوی

آدرس: مشهد, شاندیز, میدان شهدا, بلوار میرزا جواد آقای تهرانی
جاذبه رایگان

محال است که به شهرستان شاندیز مشهد بیایید و چشم‌تان به مجموعه پدیده شاندیز نخورده باشد و یا اصلا به گوش‌تان نرسیده باشد. این مجموعه، ترکیبی از بُعد تفریحی و توریستی در مشهد است و شامل امکاناتی متعدد از جمله رستوران، کافه، نمایشگاه باغ گل، پیست اسکی روی یخ و پارک آبی می‌شود. چندین تفریح در یک نقطه از شاندیز، خاطره‌انگیزترین اوقات را برایتان رقم می‌زند. برای استراحت کردن، پیشنهاد می‌کنیم تا به بهترین رستوران‌های شاندیز مشهد در محدوده اطراف پدیده بروید.

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد از جاهای دیدنی و گردشگری خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، جاده مشهد- چناران، دوربرگردان گلمکان، انتهای دره دولت‌آباد

جاذبه غیررایگان

پیست اسکی شیرباد یکی از بهترین مکان‌های خراسان رضوی در زمستان‌ها برای بازدید مناظر شهر مشهد از مرتفع‌ترین نقاط است. این جاذبه گردشگری در خراسان رضوی برای دوستداران طبیعت و اسکی، پیشنهادی خوب برای انجام تفریحات زمستانی است. 

پیست اسکی شیرباد تنها پیست اسکی فعال در استان خراسان رضوی و بخش شرقی ایران است که پس از سرمایه گذاری قابل توجهی در سال 1391 افتتاح شد. وقتی به این پیست اسکی رسیدید، می‌توانید به یک کافه بزرگ حوالی اینجا بروید و صبحانه را داغ و لذیذ میل کنید. سپس، لباس‌های اسکی را بپوشید و شروع کنید به اسکی بازی.

روستای زشک

روستای زشک؛ جای دیدنی خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، ۲۰ کیلومتری مشهد، روستای زشک

جاذبه رایگان 

روستای زشک در جنوب شرقی مشهد قرار دارد و از جاهای دیدنی خراسان رضوی است. این روستا با هوای تازه، درختان میوه بی‌شمار، چشم‌اندازهای خیره‌کننده و چشمه‌های پرخروش، مکانی ایده‌آل برای گذراندن تعطیلات کوهنوردان است. کوه زشک در نزدیکی همین روستا قرار دارد. در نیم روز (۶ تا ۸ ساعت) می‌توانید روی بازدید از جاذبه بازدید کنید.

کوهنوردی برای رفتن به بالای قله زشک، انتخابی مناسب برای مبتدیانی است که می‌خواهند کوهنوردی را تمرین و شروع کنند؛ زیرا بازدیدکنندگان در اولین روز صعود خود به یک قله زیبا (در هر 4 فصل) خواهند رسید!


از پرطرفدارترین ییلاق اطراف مشهد بخوانید: جاهای دیدنی زشک


جاهای دیدنی نیشابور

جاهای دیدنی نیشابور در لیست اماکن گردشگری خراسان رضوی

نیشابور دومین شهر مهم استان خراسان رضوی است. در طول دوران‌ها، این شهر محبوبیت زیادی داشت و به‌دلیل موقعیت آب‌وهوایی و جغرافیایی خوب، نه تنها متروک نشد، بلکه بناهای بی‌نظیر بسیاری از تاریخ‌های گذشته در آن باقی مانده است.

شهر نیشابور، مهد هنرمندان و فرهیختگانی مانند خیام شناخته می‌شود. همچنین، ریاضیدان، منجم، فیلسوف و شاعر نامدار ایرانی و کمال الملک نقاش بزرگ سلطنتی ایران، روزگاری در این شهر می‌زیسته است. علاوه‌بر همه این‌ها با رفتن به نیشابور، فرصت بازدید از معدن بزرگ فیروزه برای یک تجربه شگفت‌انگیز را دارید. لیست بهترین جاهای دیدنی نیشابور را در بخش زیر مرور و بررسی کردیم:

آرامگاه حکیم عمر خیام

آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابور

آدرس: خراسان رضوی، نیشابور، میدان فضل، خیابان عرفان

جاذبه غیررایگان

آرامگاه عمر خیام، ریاضیدان، منجم و شاعر برجسته قرن پنجم هجری قمری در نیشابور ایران قرار دارد. این یک جاذبه گردشگری استان خراسان رضوی به حساب می‌آید و نماد فعلی شهر نیشابور است. دفتر تاریخ را که ورق بزنیم به 2 آوریل 1963 (12 فروردین 1342)، تاریخ افتتاحیه آن می‌رسیم. از آن زمان تا الان، هر ساله بازدیدکنندگان داخلی و خارجی زیادی به آرامگاه حکیم عمر خیام می‌آیند. 

آرامگاه عطار نیشابوری

عکس آرامگاه عطار نیشابوری در لیست مکان‌های دیدنی خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، نیشابور، انتهای غربی خیابان عرفان

جاذبه غیررایگان

مقبره عطار نیشابوری بنای تاریخی در لیست مکان‌های دیدنی خراسان رضوی است. فردی به نام امیرعلی شیر نوایی در دوره تیموری، این جای تاریخی را برای مزار عطار ساخت. 

فریدالدین عطار نیشابوری شاعر و عارف نامی ایرانی در سال 1145 شمسی متولد شد و در سال 1221 شمسی چشم از جهان فروبست. مزار او در خیابان عرفان نیشابور فعلی قرار دارد و همه ساله، درب آرامگاه آن برای علاقه‌مندان به ادبیات و فرهنگ ایران باز است. از آثار معروف او می‌توان به «منطق‌الطیر» و «تذکرة الاولیاء» اشاره کرد.

مقبره کمال‌الملک در نیشابور

مقبره کمال‌الملک در نیشابور و استان خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، نیشابور، میدان فضل، خیابان عرفان، جنب آرامگاه عطار نیشابوری

جاذبه غیررایگان

در کنار عطار نیشابوری، آرامگاه محمد غفاری معروف به کمال الملک، نقاش مشهور ایرانی هم در  محوطه باغ آرامگاه عطار نیشابوری قرار دارد. طراحی آرامگاه کمال الملک توسط معمار ایرانی، هوشنگ سیحون انجام شده است. تاریخ ساخت مقبره کمال‌الملک در سال 1337 بود و از آن موقع تا به امروز، نقطه‌ای دنج در آرامگاه عطار به حساب می‌آید.

این مکان گردشگری استان خراسان رضوی در سال ۱۳۴۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

افلاک‌نمای خیام نیشابور

افلاک‌نمای خیام نیشابور (جای دیدنی در خراسان رضوی)

آدرس: خراسان رضوی، نیشابور، میدان فضل


افلاک‌نمای خیام، در نزدیکی آرامگاه خیام قرار دارد. این جای گردشگری در استان خراسان رضوی، بنایی گنبدی شکل است و زمین آن در سال 1377 کلنگ افتتاحیه را به جان خرید.  

این مجموعه تاریخی، یکی از بزرگترین پروژه‌های علمی و گردشگری نیشابور است و جایگاه بزرگترین افلاک‌نما در خاورمیانه را دارد. گنبد نمای خیام 23 متر قطر دارد و ظرفیت آن 300 تا 350 نفر است. آسمان، صورت‌های فلکی و ستارگان با استفاده از نورافکن و عدسی در این مکان در سقفی کروی به نمایش گذاشته شده‌اند تا مخاطب بتواند بی‌نهایت بودن آسمان را لمس کند.

دهکده چوبین نیشابور

دهکده چوبین نیشابور در لیست جاهای گردشگری خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، ۱۶٫۹ کیلومتری بلوار شهدا، جاده تقی آباد طلایی

جاذبه رایگان

در لیست جاهای گردشگری خراسان رضوی، اسم دهکده چوبین نیشابور خیلی کم به گوش خورده است. این دهکده چوبی، حاصل ترکیب هنر و خلاقیت یک مهندس ایرانی است. بناهای چوبی که در این دهکده ساخته شده‌اند، شامل مسجد، موزه، کتابخوانه و نانوایی هستند. تمامی این بناها، مایه فخر نیشابوری‌ها، مشهدی‌ها و افرادی است که در شهرهای استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند. در کنار این بناها می‌توانید از تماشای باغ‌های گل و میوه، درختان، فضای سبز و برکه لذت ببرید و آرامش‌تان را تقویت کنید.

جاهای دیدنی تربت حیدریه

جاهای دیدنی تربت حیدریه در استان خراسان رضوی

تربت حیدریه از شهرهای پرجاذبه استان خراسان رضوی است که به دلیل زعفران‌های مرغوبش شناخته شده است. این شهر در دامنه کوه واقع شده و دارای آب و هوای متغیر در طول سال است. این شهر در قدیم «زاوه» نامیده می‌شد و براساس روایت‌های تاریخی، شیخ حیدر از صوفیان اواخر سده ششم و اوایل سده هفتم قمری در این شهر سکونت داشت. قبل از اینکه شیخ حیدر به تربت حیدریه عزیمت کند، نام این شهر زاوه بود. دلیل تغيير نام از زاوه به تربت حيدريه هم به محل قبر و آرامگاه اين مرد بزرگ مربوط می‌شود. لیست جاذبه‌های دیدنی تربت حیدریه را در بخش زیر آورده‌ایم:
 

باغ ملی تربت حیدریه

باغ ملی تربت حیدریه از اماکن دیدنی استان خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، تربت حیدریه

جاذبه گردشگری رایگان

پارک و باغ ملی تربت حیدریه با عمر بیشتر از 75 سال، از تفرجگاه‌ها و اماکن دیدنی استان خراسان رضوی در شهر تربت حیدریه است. آنچه که باغ ملی را در مقایسه با سایر جاذبه‌های تربت حیدریه در استان خراسان رضوی، خاص کرده، جان گرفتن آن با درختان بلند سرو و گل‌های زیبا با طرحی از پرنده‌های درختی و فواره‌های زیباست. برای انجام دادن فعالیت‌های تفریحی در باغ ملی تربت حیدریه باید به سمت مرکز شهر بروید و پله‌های آن را طی کنید تا به بالای تپه برسید؛ چرا که این تفرجگاه در بالای تپه واقع شده است.

مقبره قطب‌الدین حیدر

مقبره قطب‌الدین حیدر از آثار دیدنی خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، تربت حیدریه

جاذبه گردشگری رایگان

قطب الدین حیدر یک قدیس صوفی و ایرانی‌تبار بود. مقبره و آرامگاه او در خیابان قائم مقام تربت حیدریه قرار دارد. این آرامگاه از مجموعه‌ای از بناهای منحصربه‌فرد در معماری شرقی تشکیل شده است. این فرد صوفی عضو فرقه حیدریه 531 - 681 هجری قمری بود. در رواق محل آرامگاه او، کتیبه‌ای از محمد یوسف الحسینی قرار دارد. با استناد بر کتیبه، این بقعه در سال 1045 هجری قمری در زمان حکومت شاهان صفوی تعمیر شد. این بنا مجدد توسط شاه عباس اول مورد بازسازی قرار گرفت. 

پارک جنگلی پیشکوه

پارک جنگلی پیشکوه تربت‌حیدریه، سبزه قبای جنوب خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، تربت حیدریه، پیشکوه

مکان گردشگری رایگان

یکی از بزرگترین پارک‌های استان خراسان رضوی، پارک جنگلی پیشکوه در شهر تربت حیدریه است. ویژگی برجسته این پارک، موقعیت کوهستانی آن است و با رفتن به مرتفع‌ترین نقطه آن می‌توانید تمامی نقاط شهر را زیر پایتان ببینید. امکانات رفاهی و تفریحی که پارک جنگلی پیشکوه دارد، شامل استخر، رستوران، شهربازی، پارک سنگی و آبشار مصنوعی ایران می‌شود. 

آبشار رود معجن

آبشار رود معجن از دیدنی‌های خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، تربت حیدریه

جاذبه طبیعی رایگان

از طبیعی‌ترین جاهای دیدنی استان خراسان رضوی، آبشار رود معجن است. این آبشار را افرادی می‌پسندند که به‌دنبال جاهای خنک در میانه گرمای ظهر تابستان یا روزهای داغ مرداد را سپری می‌کنند. برای سپری کردن اوقات در کنار آبشار رود معجن باید 48 کیلومتر از غرب شهر تربت حیدریه فاصله بگیرید و خودتان را به کوه‌های چهل‌تن برسانید. البته مسیر پیاده‌روی تا رسیدن به این آبشار به همین جا ختم نمی‌شود. با طی کردن تاج 28 متری این آبشار می‌توانید به منظره‌ای دیدنی دست پیدا کنید که در ابتدای راه، فکرش را هم نمی‌کردید. 

در پایین همین آبشار، حوضچه‌ای زلال از آب وجود دارد و تخته سنگ‌های بزرگ هم در آن قرار گرفته‌اند و عناصر طبیعی به شکلی الهام‌بخش با هم ترکیب شده‌اند.

جاهای دیدنی تربت جام

جاهای دیدنی تربت جام

شهر تربت جام با اماکن گردشگری که دارد، یکی از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی برای مسافرهاست. نام شهر تربت جام در گذشته، چیزی دیگر بود. نام‌هایی نظیر «بوزیگان»، «بوزجان»، «زام»، «تربت شیخ جام» و «جام» از اسامی هستند که به این شهر داده‌اند. فاصله مشهد تا تربت جام، 160 کیلومتر دارد و امروزه، میزبان انواعی از اقوام ایرانی است. لیست جاذبه‌هایی که در تربت جام می‌توانید برای دیدن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید، در بخش زیر آورده‌ایم:

آرامگاه شیخ احمد جامی

آرامگاه شیخ احمد جامی یکی از زیباترین جاذبه‌های استان خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، تربت‌جام، خیابان جامی، خیابان آرامگاه، مجاور پارک شیخ جام

جاذبه گردشگری رایگان

مقبره و آرامگاه شیخ احمد جامی یکی از زیباترین جاذبه‌های استان خراسان رضوی در تربت جام است. در گذشته، احمد جامی، نویسنده، عارف و شاعر معروف ایرانی بود. مقبره احمد جامی، مجموعه‌ای از آثار متعددی است. این آثار شامل بقعه، ایوان، مسجد، مدرسه و گنبد است. 

در طول زمان‌های مختلف، بناهای دیگری نیز به این مقبره تاریخی تعلق گرفت. ساخته شدن یک آب انبار، یک مسجد زیرزمینی و چند قبر از جمله تغییراتی است که آرامگاه شیخ احمد جامی پشت سر گذرانده است. طول عمر این آرامگاه به 800 سال می‌رسد. سردر ورودی این بقعه که از چوب با کتیبه کوفی تزئین شده که ظاهر آن نشان‌دهنده قدمت بالای آن است. 

باغ کشمیر تربت جام

باغ کشمیر تربت جام از جاهای تفریحی و دیدنی خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، ۵۵ کیلومتری شمال تربت جام

جاذبه گردشگری رایگان

در 55 کیلومتری شمال شهرستان تربت جام، باغ کشمیر قرار دارد. برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی باغ کشمیر ممکن است با محدودیتی مواجه باشید؛ چون بخاطر وجود جنگل‌های وحشی، این‌جا به یک منطقه حفاظت‌شده تبدیل شده و خاص‌ترین گونه‌های حیات وحش در آنجا نگهداری می‌شوند. گراز، گربه وحشی، گرگ، قوچ و میش از حیواناتی هستند که در این منطقه نگهداری می‌شوند.

رباط جام

رباط جام در لیست جاهای دیدنی و قدیمی خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، تربت جام، سمت جنوبی خیابان کوثری

جاذبه گردشگری رایگان

بناهای تاریخی در لیست جاهای دیدنی و قدیمی خراسان رضوی، نقشی عمده دارند. رباط جرم یکی از بناهای تاریخی بوده که به دوره تیموریان مربوط است و معماری آن شامل 4 ایوان می‌شود. ورودی آن رو به شمال است. انتهای ورودی رباط جرم را که بگیرید، به یک هشتی می‌رسید.

آرامگاه شاه قاسم انوار

آرامگاه شاه قاسم انوار از جاهای دیدنی و گردشگری استان خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، تربت جام، روستای لنگر

جاذبه گردشگری رایگان

قاسم انوار از شاعران ایرانی است. آرامگاه این شاعر ایرانی‌تبار در 24 کیلومتری تربت جام و در روستایی به نام لنگر قرار دارد. بنای این آرامگاه، تزئین خاصی ندارد و کاربرد آن در گذشته، محلی برای تجمع مریدان است. امروزه، کارکرد این مکان، جایی برای گردش و بازدید مسافرها و بازدیدکنندگان است.

جاهای دیدنی تایباد

جاهای دیدنی تایباد در استان خراسان رضوی

استان خراسان رضوی، مرز مشترکی با افغانستان دارد. این مرز مشترک، شهر تایباد در جنوب شرقی مشهد است. قدمت تاریخی بلند تایباد نشان می‌دهد که این شهر از برجسته‌ترین جاذبه‌های خراسان رضوی است. در بخش زیر، گردش در میان جاذبه‌های دیدنی تایباد را شروع کرده‌ایم:

مزار مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی

مزار مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی از دیدنی های خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، تایباد، مولانا غربی، بین مولانا 3 و خرمشهر

مکان گردشگری رایگان

با ورود به شهر تایباد در استان خراسان رضوی می‌توانید به قرن‌ها قبل برگردید و دست کم برای یک روز، در جاذبه‌های به‌جا مانده از آن دوران قدم بردارید. مزار مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی از آن مکان‌های تاریخی بوده که به قرن 8 تعلق دارد. آرامگاه این فرد با همکاری مردم ان زمان ساخته شد. این امر مهم نشان می‌دهد که مردم به این فرد، ارادت بالایی داشته‌اند. کتیبه‌ای آجری در میان کاشی‌های فیروزه‌ای، شاهکارترین اثر دیدنی اینجا به شمار می‌رود.

برج کرات تایباد

برج کرات از دیدنی‌های برجسته استان خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، شهر تایباد

جاذبه گردشگری رایگان

میل کرات معروف به برج کرات از دیدنی‌های برجسته استان خراسان رضوی است. زادگاه این بنا، دوره سلجوقیه است. یک مورد عجیبی که در نمای برج کرات دیده می‌شود، کج بودن ساختار آن است. کج بودن ارتفاعات این بنا، برج کج پیزا را در ذهن‌ها یادآوری می‌کند. از نظر موقعیت مکانی، برج کرات در سر راه کاروانسرا قرار دارد و نشانه‌ای برای راهنمایی است.

مدرسه غیاثیه خرگرد

مدرسه غیاثیه خرگرد خواف، گل سرسبد دیدنی های تایباد در خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، شهرستان خواف، جاده تایباد به خواف، روستای خرگرد

جاذبه گردشگری رایگان

سفر به تاریخ با دیدن جاهای تاریخی خراسان رضوی، ممکن است. اگر می‌خواهید این تجربه را داشته باشید، مدرسه غیاثیه خرگرد یکی از گزینه‌های پیش‌روی شماست. این مدرسه، یک اثر تاریخی به حساب می‌آید که خشت‌های اولیه آن در سال 848 هجری قمری روی هم قرار گرفتند. بنای مدرسه غیاثیه شامل 32 غرفه است و دیدنی‌های بسیار زیادی را در اختیار مسافرها قرار می‌دهد.

رباط عباس آباد

رباط عباس آباد از جاهای دیدنی و تاریخی استان خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، ۲۸ کیلومتری شمال غربی تایباد

جای گردشگری رایگان

برای بازدید از یکی از جاهای دیدنی و تاریخی استان خراسان رضوی لازم است 28 کیلومتر از شهر تایباد فاصله بگیرید. رباط عباس آباد، مقصدی است که پس از طی کردن این مسافت به آن می‌رسید. بنای رباط عباس آباد شامل دو حیاط، ایوان، اتاقک‌ها، آب انبار و ایوانچه است. در گذشته، از این فضاها برای اتراق و استراحت مسافرها استفاده می‌شده و الان، صرفا جایی برای بازدید هنر و معماری دوران منحصربه‌فرد خودش است.

جاهای دیدنی سبزوار

جاهای دیدنی سبزوار در لیست آثار خراسان رضوی

سبزوار شهری در مرکز شهرستان سبزوار و استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است. فاصله مشهد تا سبزوار 220 کیلومتر است. در گذشته، سبزوار به آن بیهق (بیهق) معروف بود. پیشینه و تاریخ سبزوار به هزاره اول قبل از میلاد برمی‌گردد. میل خسرو گرد (به معنای برج آجری شاه خسرو) بلندترین برج خشتی شهر سبزوار است. در کنار آن، مسجد جامع جمعه با دو مناره بلند از اثرات تاریخی به جامانده در سبزوار هستند. علاوه‌براین‌ها، لیستی از بهترین جاذبه‌های استان خراسان رضوی را که در سبزوار می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید، آورده‌ایم.

آبشار برغمد سبزوار

آبشار برغمد سبزوار در استان خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، سبزوار، 30 کیلومتری سبزوار، نرسیده به روستای بید 

مکان گردشگری رایگان

آبشار برغمد سبزوار در استان خراسان رضوی و شهر سبزوار قرار دارد. اين آبشار فصلی است و ممکن است در فصل‌های کم‌بارش به دلیل کمبود آب، خشک باشد. از نظر موقعیت مکانی، آبشار برغمد در 30 کيلومتري سبزوار و جاده اسفراين قرار دارد. با طی کردن اين مسير و رسیدن به قبل از روستاي بيد، يک دوراهی می‌بینید است که با طی کردنش به سمت آبشار برغمد هدایت می‌شوید.

مناره خسروگرد سبزوار

مناره خسروگرد سبزوار از جاهای دیدنی خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، ۱۰ کیلومتری غرب شهر سبزوار

جاذبه گردشگری رایگان

مناره خسروگرد سبزوار از جاهای دیدنی خراسان رضوی با معماری متعلق به قرن ششم هجری قمری، حدود 38 متر ارتفاع دارد. این مناره از آجر ساخته شده است و کتیبه‌های کوفی که در آن قرار دارد، مربوط به سال 505 هجری قمری هستند. از نظر موقعیت مکانی، این مناره در 10 کیلومتری غرب شهر سبزوار واقع شده است.

کاروانسرای فرامرزخان سبزوار

مناره خسروگرد سبزوار از جاهای دیدنی خراسان رضوی

آدرس: خراسان رضوی، سبزوار، غرب میدان کارگر

جاذبه رایگان

کاروانسرای فرامرزخان سبزوار از آثار ملی ایران در استان خراسان رضوی است و قدمتش به دوران قاجار تعلق دارد. این بنای تاریخی در 29 تیر سال 1377 ثبت آثار ملی ایران شده و در بنای خودش، چهار ایوان دارد. این مکان قدیمی، امروزه به‌عنوان موزه مردم‌شناسی سبزوار تغییر کاربری داده و بازدیدکنندگان می‌تواند به صورت رایگان، بخش‌های مختلف آن را ببینند.

کویر دوشاخ سبزوار

کویر دوشاخ سبزوار از دیدنی های خراسان رضوی مشهد

آدرس: خراسان رضوی، غرب سبزوار، شرق پارک ملی توران

جاذبه گردشگری رایگان

کویرها بخشی از جاهای دیدنی خراسان رضوی برای طبیعت‌دوست‌ها به شمار می‌آید. کویر دوشاخ سبزوار در لیست جاذبه‌های طبیعی این شهر قرار دارد، اما پوشش گیاهی در آن دیده نمی‌شود. با ماجراجویی بیشتر در گوشه و کنار این جای طبیعی، نمک‌زاری دیده می‌شود که بیشتر، گیاهان شورپسند در محدوده آن رشد پیدا کرده‌اند. قدم زدن در ماسه‌های روان، لذت‌بخش‌ترین فعالیت تفریحی است که در اینجا می‌توانید انجام دهید.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی خراسان رضوی موضوعی بوده که در مقاله حاضر به آن پرداخته ایم و با نگاهی متفاوت و با نظر به تاریخ و طبیعت خراسان، به سراغ برترین جاذبه های استان خراسان رضوی رفته ایم. خراسان رضوی را به شهرستان های مختلف تقسیم کرده و از هر یک چند نمونه را که شاخص تر بوده اند معرفی کرده ایم.

انتشار :  20 اردیبهشت 1399 به روزرسانی :  3 مرداد 1403 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
مقبره کمال‌الملک در نیشابور و استان خراسان رضوی
  • مقبره کمال‌الملک در نیشابور و استان خراسان رضوی
  • رباط جام در لیست جاهای دیدنی و قدیمی خراسان رضوی
  • روستای کنگ از دیدنی های خراسان رضوی مشهد
  • عکس آرامگاه عطار نیشابوری در لیست مکان‌های دیدنی خراسان رضوی
  • مناره خسروگرد سبزوار از جاهای دیدنی خراسان رضوی
  • باغ کشمیر تربت جام از جاهای تفریحی و دیدنی خراسان رضوی
  • آبشار برغمد سبزوار در استان خراسان رضوی
  • جاهای دیدنی تایباد در استان خراسان رضوی
  • مزار مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی از دیدنی های خراسان رضوی
  • رباط عباس آباد از جاهای دیدنی و تاریخی استان خراسان رضوی
  • باغ وکیل آباد مشهد از مکان‌های دیدنی خراسان رضوی
  • روستای زشک؛ جای دیدنی خراسان رضوی
  • پارک ملت از جاذبه‌های تفریحی خراسان رضوی
  • جاهای دیدنی طرقبه مشهد
  • آرامگاه فردوسی؛ جاذبه مهم خراسان رضوی در اطراف مشهد
  • دهکده چوبین نیشابور در لیست جاهای گردشگری خراسان رضوی
  • جاهای دیدنی تربت حیدریه در استان خراسان رضوی
  • پارک جنگلی پیشکوه تربت‌حیدریه، سبزه قبای جنوب خراسان رضوی
  • برج کرات از دیدنی‌های برجسته استان خراسان رضوی
  • مدرسه غیاثیه خرگرد خواف، گل سرسبد دیدنی های تایباد در خراسان رضوی
  • پیست اسکی شیرباد از جاهای دیدنی و گردشگری خراسان رضوی
  • مقبره قطب‌الدین حیدر از آثار دیدنی خراسان رضوی
  • آبشار رود معجن از دیدنی‌های خراسان رضوی
  • آرامگاه شاه قاسم انوار از جاهای دیدنی و گردشگری استان خراسان رضوی
  • کویر دوشاخ سبزوار از دیدنی های خراسان رضوی مشهد
  • آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابور
  • پارک آبی موج‌های خروشان از جاهای تفریحی خراسان رضوی
  • مجموعه پدیده شاندیز از دیدنی های خراسان رضوی
  • جاذبه‌های شاندیز در مشهد
  • چالیدره مشهد؛ جاذبه توریستی خراسان رضوی
  • عکس کوهسنگی مشهد یکی از طبیعی‌ترین جاهای دیدنی خراسان رضوی
  • جاهای دیدنی سبزوار در لیست آثار خراسان رضوی
  • افلاک‌نمای خیام نیشابور (جای دیدنی در خراسان رضوی)
  • باغ ملی تربت حیدریه از اماکن دیدنی استان خراسان رضوی
  • جاهای دیدنی تربت جام
  • آرامگاه شیخ احمد جامی یکی از زیباترین جاذبه‌های استان خراسان رضوی
  • باغ نادری از جاهای دیدنی و تاریخی استان خراسان رضوی
  • حرم امام رضا (ع)؛ نگین جاذبه‌های مشهد و استان خراسان رضوی
  • جاهای دیدنی نیشابور در لیست اماکن گردشگری خراسان رضوی
  • مناره خسروگرد سبزوار از جاهای دیدنی خراسان رضوی
  • جاهای دیدنی خراسان رضوی
  • 1eh3ces8m0
  • 54neo91l6i
  • 1ek18qcmdk
  • 4klpku4q57
  • 4kfm2dcm67
  • 4t99mg67pf
  • 1j8bjv6115
  • 541cpvt96b
  • 53uuo6s1cm
  • 1lltenfjk4
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
7 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
محسن

سلام در خصوص خانه داروغه نوشتيد اين مكان 500 كيلومتر با حرم فاصله داره در صورتي كه 500 متر فاصله داره اشتباه تايپي هست اصلاح بفرماييد

خدنگیعفیفه خدنگی

بله درست می فرمایید. ممنون از دقت و تذکرتون

------- مشاهده 1 پاسخ
------- مخفی کردن پاسخ ها
شسی

عکس آبشار شاهان گرماب اشتباه است و اصلا آبشاری وجود ندارد مجتمع آبگرم است و متفاوت از عکس حتما تصحیح کنید .

خدنگیعفیفه خدنگی

سلام. ممنون از اطلاعاتتون. حتما بررسی و اصلاح میشه

------- مشاهده 1 پاسخ
------- مخفی کردن پاسخ ها
.

سلام مرسی بابت مطالب خوبتون من برای تحقیقم از مطالب شما کلی برداشت کردم عالی بود و یچیز اینکه اصلا اشتباه تایپی وجود نداشت ک لازم نبود که روی متن ها کار کنیم و وقت زیادی صرف کنیم

خدنگیعفیفه خدنگی

سلام دوست عزیز. موفق باشید

------- مشاهده 1 پاسخ
------- مخفی کردن پاسخ ها
بستن