قله زو در مشهد: مسیر قله از کوهپارک، هاشمیه، هفت تیر و لادن

قله زو

قله زو بلندترین مکان در دل شهر مشهد است. این قله به‌طور مستقیم از بلوار کوهپارک (بزرگراه کمربند سبز) و بعد از آن از طریق بلوار هفت تیر و هاشمیه در دسترس است. حتی عده‌ای از سمت شاندیز و طرقبه یا از سمت سیدی و ارتفاعات نزدیک به قله معجونی به زو رهسپار می‌شوند. زو از پاتوق‌های اصلی کوهنوردان مشهدی است. کوهنوردان، دوچرخه‌سواران و بسیاری از علاقمندان به طبیعت در طول هفته، روزانه و شبانه به زو صعود می‌کنند. آب‌و‌هوای پاک و مطبوع زو سبب شده حرفه‌ای‌ها و آماتورها، همه، علاقه زیادی به این قله پیدا کنند. از آن بالا کل شهر مشهد و حتی طرقبه و شاندیز دیده می‌شود. 

ارتفاع قله زو: 

قله زو در مشهد 1509 متر از سطح دریا فاصله دارد.

 

غروب آفتاب در قله زو

 

فهرست مطالب

آدرس قله زو از مسیر چشمه‌ها

در مسیرهای دسترسی به قله زو حدود 17 چشمه از دل کوه بیرون می‌زنند که مایه دلخوشی کوهنوردان‌ و موجب طراوت کوهستان‌اند. گرچه این چشمه‌ها عموما بسیار کم آب‌اند ولی به‌همت شهرداری منطقه و علاقمندان به طبیعت، حوض‌های کوچک و بزرگی در مقابل بعضی از چشمه‌ها ایجاد شده یا با لوله‌کشی آن را به مسیرهای پیمایش کوهنوردان رسانده‌اند. حضور آب باعث رویش گل‌وگیاه در بهار و تابستان و سرسبزی کوهستان شده است. این بخش‌ها خیلی زود به پاتوق و استراحتگاه صعودکنندگان تبدیل شده است. در ادامه به معرفی این چشمه‌ها و آدرس و موقعیت هر کدامشان نسبت به قله زو در مشهد می‌پردازیم. 

 

بام قله زو مشهد

 

1. چشمه معین

آدرس اول: انتهای کوهپارک(کوهپارک97)

آدرس دوم: انتهای لادن(لادن 34 به بعد)   

 

مسیر دسترسی چشمه معین

برای رفتن به چشمه معین در «مسیر قله زو مشهد» می‌توانید از پاکوب‌های بزرگ و راحت که بیشتر پیمایش و پیاده‌روی محسوب می‌شوند اقدام کنید. افرادی که برای نخستین‌بار کوهنوردی را تجربه می‌کنند یا به‌همراه فرزندان کوچک راهی طبیعت می‌شوند بهتر است از انتهای کوه پارک صعود را شروع کنند. مسیرِ سمت کوهپارک دره‌ای بسیار سرسبز پر از درختان با سایه‌های بسیار و مناسب بری نشستن و پیک‌نیک دوستانه و خانوادگی است. در ده دقیقه‌ی اول یک چشمه کوچک وجود دارد که کوهنوردان از آنجا آب برای ادامه مسیر برمی‌دارند و برای صعود به سمتِ زو کمی صخره‌نوردی می‌کنند. 

مسیر دوم برای رسیدن به دره معین از انتهای بلوار لادن است. آن مسیر هم آسفالته است و برای پیاده‌ها و دوچرخه‌سواران تردد آزاد است. بام مشهد با ماشین هم قابل تردد است. یک راه ماشین رو قله زو مشهد از انتهای بلوار لادن است. می‌توانید در بین راه سری به باغ زندگی و خاطره بزنید. این باغ از بوستان‌های جدید و جذاب مشهد در ارتفاعات است که زوج‌های جوان می‌توانند با یاد شروع عشق و ازدواجشان نهالی در آن‌جا بکارند. برای کودکان تازه متولد شده‌تان هم می‌توانید در این باغ نهالی بکارید تا با خود رشد کرده و پرورش یابد. 

 

2. چشمه بلوط، چشمه گفتگو، چشمه پدر

مسیریابی چشمه بلوط

  آدرس چشمه بلوط: کوهپارک ۷۷ 

چشمه گفتگو
چشمه گفتگو

مسیر دسترسی

چشمه بلوط آغازِ مسیری پرطرفدار و آسان برای صعود به قله زو مشهد است که خیلی زود شما را به بالا می‌رساند. این مسیر هم بسیار سرسبز و باصفاست. 

در ابتدای راه با چشمه گفتگو مواجه می‌شوید که می‌توانید آب مورد نیاز برای صعود را از آنجا با خودتان بردارید. در کنار این چشمه سکوهای سنگی ایجاد شده و فضای مناسبی برای دور هم جمع شدنِ کوهنوردان و حتی خانواده‌هایی است که حوصله‌ی صعود نداشته و تنها تمایل دارند کبابی درست کرده و از لطافت هوا لذت ببرند. 

گفته شده سید محسن موسوی ‌زاده فعال محیط زیست و طبیعتگرد مشهدی ایده‌ی ساخت چشمه گفتگو را در سر داشته و با کمک 50 طبیعتگرد دیگر آن را عملی کرده است. وی به‌صورت خودجوش هر جا چشمه یا درختی می ‌دیده سنگی زیر آن قرار می‌داده تا به محل نشستن و استراحت علاقمندان به کوهستان و طبیعت تبدیل شود.  

در ادامه‌ی مسیر تابلوی چشمه پدر را نیز مشاهده خواهید کرد که آب آن بسیار کمتر از آب چشمه گفتگو است و برعکسِ چشمه گفتگو حوض و جای نشستن ندارد. با این‌حال آب نوشیدنی خوبی دارد. از اینجا تا زو بیست دقیقه است. تا قبل از این مسیر، تنها یک پیمایش ساده  داشتید ولی از این جا کم کم باید از کوه بالا بروید. بعد از آن باید خود را به جاده‌ی کوهستان در ارتفاع برسانید و 5دقیقه تا زو پیاده‌روی کنید. 

3. چشمه مروارید

چشمه مروارید

چشمه مروارید از فضاهایی است که بعد از صعود به قله زو باید به سمت آن بروید. برای شروع به‌سمت سرویس بهداشتی‌های پشت قله زو رفته و آن‌جا در خلاف جهتِ قله زو حرکت کنید. از روی پاکوب‌ها بروید. در عرض 20 دقیقه به چشمه مرارید می‌رسید. چشمه مروارید مکانی دنج و آرام و در دل کوهستان و دشت‌هاست. در محل چشمه چند درخت و سکو برای نشستن و چادر زدن وجود دارد. آب چشمه نوشیدنی و گواراست ولی آنتن دهی موبایل صفر است. 

برای سرویس بهداشتی باید به قله زو برگردید.

4. چشمه ماهور و قله ماندگار

چشمه ماهور

چشمه ماهور هم مثل چشمه مروارید بعد از قله زو قرار گرفته و برای رفتن به سمت آن باید از پشت زو و کنار سرویس بهداشتی‌ها حرکت کنید. مسیر زو تا چشمه مروارید با صفا و دیدنی است. از «قله زو» تا مروارید 10 دقیقه و از مروارید تا قله ماندگار هم 10 دقیقه است.  

چشمه ماهور

قله ماندگار به قله ی دوم زو(سنگچین زو) معروف است و اسم های زیادی به خود گرفته است. زمانی اسم آن مریم بود و مدتی میرا نام داشت. هم اکنون تابلوی قله ماندگار بر آن نصب شده است. اگر دوست داشتید مسیر طولانی‌تری کوهنوردی کنید بعداز قله زو، مسیر جنوبی قله را طی کنید و بعداز چشمه مروارید ادامه مسیر داده، بعد از یک صعود مختصر به قله دوم زو برسید.

5. مسیر قله زود مشهد از روستای چشمه پونه

چشمه پونه روستایی در حاشیه بلوار تازه افتتاح شده‌ی نماز است که زمانی از بهترین مسیرها برای صعود به قله‌‌ی زو بود. در این مسیر ابتدا خانه‌های روستا و بعد تعداد محدودی زمین‌ کشاورزی و باغ را خواهید دید. بعد از آن می‌توانید مسیر خود را به سمت زو ادامه دهید. 

متاسفانه بعد از احداث برج‌ها و آپارتمان‌های مسکونی در حاشیه‌ی این روستا، منطقه از نظر فرهنگی و محیط زیستی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. 

از جاذبه‌های نزدیک به این روستا، محوطه بوستانی و تفریحی کوهشار مشهد است. 

 

 

قله زو از مسیر کوه‌ های هاشمیه و هفت تیر

حتی اگر از کوه هاشمیه یا کوه های هفت تیر هم بیایید عمومی‌ترین مسیر این است که به سمت کوهپارک پایین آمده و از آنجا دوباره به زو صعود کنید. پس اگر می‌خواهید صعودتان زمان کمتری ازتان بگیرد، از همان ابتدا ماشین را در کوهپارک پارک کنید. در غیر اینصورت از بام هاشمیه یعنی پارک خورشید یا از بام هفت تیر یعنی پلکان باباکوهی راهی شوید. مسیر همواری تعبیه شده که شما را به سمت کوهپارک هدایت می‌کند. عموما باید در کوهپارک 63 پایین بیایید و از آنجا دوباره به سمت زو بالا بروید.  

کوهنوردی در قله زو مشهد

 

بنر تور کیش از مشهد

 

پارک خورشید از پارک‌های مرتفع و خوش‌آب‌وهوایی است که بعد از بالارفتن از آن می‌توان مسیری راحت برای دسترسی به قله را پیش‌رو داشت. از اینجا بعد از حدود 15 دقیقه به پارک خورشید و در 45 دقیقه تا یک ساعت به قله زو خواهید رسید.

مسیر دوم از انتهای خیابان هفت تیر آغاز می شود و معمولا کوهنوردان حرفه‌ای از آنجا راهی می‌شوند چرا که راه طولانی‌تر و مسیر کمی سخت‌تر است. این مسیر حدود 1ساعت‌ونیم طول می‌کشد. راه‌ها و مسیرهای متعددی برای رفتن به قله منشعب می‌شود که رفتن به هر یک از آن‌ها ممکن است راه رسیدن به قله را بسیار دور یا بسیار نزدیک کند.  

 

 

مسیر قله زو از کنار مجسمه فرشته و مسیر هفت قله

مجسمه فرشته در کوهپارک

 

سایر مسیرهای دسترسی به زو، علاوه بر مسیرهایی که چشمه داشت و پیش از این معرفی کردیم، از این قرار است: 

مسیر فرشته(کوهپارک 43): دو مسیر آسان و متوسط با شیب نسبی از این راه منشعب می‌شود.

 

مسیر پنج قله(کوهپارک 9): این مسیر سخت‌ترین مسیر صعود به قله زو از کوهپارک است چون در بعضی قسمت‌ها باید سنگ‌نوردیِ مختصری هم داشته باشید. 

سطح سختی: نیمه دشوار(سنگ و صخره)،.

قله زو و بام شهر مشهد
برای رزرو تور مسافرتی و تور مشهد از طریق اپلیکیشن و سایت تورگردان اقدام کنید. 
 

جاذبه‌های قله زو مشهد

از هر یک از مسیرهای کوهنوردی مثل پارک خورشید، پلکان باباکوهی، کوهپارک یا خیابان لادن که به سمت زو حرکت کنید با بوستان‌ها و امکانات تفریحی و رفاهی روبه‌رو می‌شوید که برای طبیعت‌دوستان توسط خود طبیعت یا به کمک مسئولین و علاقمندان‌به‌طبیعت احداث شده است. شهربازی‌های کوچک و بزرگ، کافی‌شاپ‌ها، سکوها و آلاچیق‌ها، آبشارهای مصنوعی و چشمه‌های طبیعی در این اکوسیستم انتظار شما را می‌کشند. می‌توانید تفریحاتی مثل پیمایش، دویدن، کوهنوردی، دوچرخه سواری، پیک‌نیک‌های خانوادگی یا دورهمی‌های دوستانه را در آنجا تجربه کنید. عکس بگیرید و بادبادک و کایت هوا کنید. پاراگلایدر سوار شوید و دست آخر در کنار تابلوی قله زو مشهد عکس یادگاری بگیرید. 

جاهای دیدنی مشهد که تابه‌حال نشنیده‌اید

1.آبشارها و بوستان‌های کوهپارک، هاشمیه، هفت تیر و لادن

زیست پارک
زیست پارک در کوهپارک

از هر خیابانی که به سمت زو حرکت کنید بوستان‎‌ها و مناظر طبیعی و مصنوعی برای لذت بردن فراهم است. «پارک خورشید» در هاشمیه، «پلکان باباکوهی» در هفت تیر، «زیست پارک» در کوهپارک و «باغ زندگی و خاطره» در ارتفاعات لادن نمونه‌هایی از بهترین بوستان‌های هر مسیر است. در کوهپارک دو آبشار مصنوعی زیبا وجود دارد که با مساعد شدن هوا همیشه در جریان است و به‌خصوص قله زو مشهد شب‌‌ها محلی برای نشستن و گشت‌و‎گذار برای مردم مشهد است. در کوه پارک با فواصل مشخص بوستان‌ها، آلاچیق‌ها و سکوهایی برای نشستن احداث شده است. 

2. عکاسی

صعود به قله زو

حتی افرادی که دوربین حرفه‌ای ندارند، با رسیدن به بالای قله وسوسه می‌شوند که موبایل‌هایشان را در بیاورند و از منظره‌ی زیبای شهر از بالای کوه تصویربرداری کنند. شب‌ها منظره چنان رویایی می‌شود که کمتر کسی می‌تواند از اغوا شدن و دل‌بستن به این فضا دل بکند.

 

3. کوهنوردی

صعود به قله زو مشهد

کوهنوردان حرفه‌ای و آن‌هایی که کوه های مشهد را می‌شناسند، همیشه از مسیرهای مختلفی که در ادامه توضیح می‌دهیم به قله صعود می‌کنند. عده‌ای با دوچرخه‌های کوهستان یا دوچرخه‌های جاده به قله صعود می‌کنند و عده‌ای عصازنان خود را به بلندترین نقطه‌ی کوه می‌رسانند. سطح سختی صعود به «قله زو در مشهد» آسانِ رو به متوسط است. تنها چند مسیر از بلوار کوهپارک مسیر نسبتا سختی به‌شمار می‌روند. 

4. پیاده‌روی و پله‌نوردی

پارکینگ قله زو مشهد

برای افراد مبتدی و غیر حرفه ای پله‌هایی در سمت پارک خورشید و چند مسیر در کوهپارک قرار گرفته و عده‌ای نیز از مسیرهای ماشین‌روی خلوت پیاده‌روی می‌کنند و خود را به بخش‌هایی از قله می‌رسانند.

5. پاراگلایدر، بادبادک هوا کردن

چتر بازی در قله زو

همیشه افرادی هستند که به‌محض مساعد شدن هوا بادبادک‌های بزرگشان را هوا می‌کنند و این غول‌هایی رنگی را در هوا به پرواز در می‌آورند. در مناسبت‌های خاص گاه چتربازان حرفه‌ی نیز از بالای کوه به پایین پرواز می‌نند.

پاراگلایدر بر بام مشهد وقله زو

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

قله زو با ارتفاع 1509 متر در حاشیه کمربند سبز مشهد(بلوار کوهپارک) قرار گرفته و از انتهای خیابان‌های هاشمیه، هفت‌تیر و لادن در دسترس است. مسیر قله زو مشهد از کوهپارک سرراست‌تر است ولی آدرس آن را از مسیرهای مختلف گفته‌ و جواب سوال‌های زیر را داده‌ایم: قله زو مشهد کجاست؟ راه ماشین رو قله زو مشهد کجاست؟ مسیر دوچرخه سواری قله زو مشهد کجاست؟ ارتفاع قله زو مشهد چقدر است؟

انتشار :  22 تیر 1399 به روزرسانی :  23 تیر 1403 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
بام قله زو مشهد
  • بام قله زو مشهد
  • کوهنوردی در قله زو مشهد
  • صعود به قله زو مشهد
  • چتر بازی در قله زو
  • پارکینگ قله زو مشهد
  • صعود به قله زو
  • غروب آفتاب در قله زو
  • پاراگلایدر بر بام مشهد وقله زو
  • قله زو و بام شهر مشهد
  • بنر تور کیش از مشهد
  • چشمه مروارید
  • چشمه ماهور
  • چشمه ماهور
  • چشمه گفتگو
  • مجسمه فرشته در کوهپارک
  • زیست پارک
  • قله زو
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
4 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
علی

راه ماشین رو قله زو مشهد کدوم سمته؟

خدنگیعفیفه خدنگی

علی عزیز!
از سمت طرقبه و بلوار لادن مسیر ماشین رو به زو وجود داره ولی در حال حاضر افراد معمولی اجازه تردد ندارند.

------- مشاهده 1 پاسخ
------- مخفی کردن پاسخ ها
هدیه مرسده

چشمه های زو آب دارند؟ خشک نشدند؟

خدنگیعفیفه خدنگی

چشمه‌هایی که در اینجا معرفی کردیم همه آب دارند ولی توقع آب خیلی زیاد نداشته باشید. آب چشمه‌ها چندان پرجوش‌وخروش نیست. 

------- مشاهده 1 پاسخ
------- مخفی کردن پاسخ ها
بستن