پارک کوهسنگی مشهد | تفریحات و برنامه‎های فرهنگی، هنری و ورزشی

پارک-کوهسنگی-مشهد-تورگردان (21)

اگر تور مشهد را رزرو کرده باشید حتما نام کوه سنگی را به وفور شنیده اید. اما کوه سنگی چه نوع جاذبه ای است؟ کوهسنگی سومین جاذبه گردشگری شهر مشهد است که بعد از حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی از سوی گردشگران تور مشهد و شهروندان مشهدی با استقبال مواجه می شود. این پارک زیبا و با صفا روز به روز جذاب تر می شود و درخت ها و فضای سبزش رنگ و روی بیشتری می گیرد. در هر فصلی از سال چه تابستان و چه پاییز، هم بهار و هم زمستان، کوهسنگی مشهد رنگ و روی دیگری دارد. مردم برای تفریح، دوچرخه سواری، کوهنوردی، قایق سواری، پیک نیک، استفاده از زمین های بازی یا بهره بردن از امکانات فرهنگی و بازدید از بخش های دیدنی به صورت انفرادی و گروهی به این پارک می آیند. بچه ها به سراغ شهر بازی ها می روند و خانواده ها نیز در برنامه های متنوع بوستان غرق می شوند. بیایید امروز با هم گشت و گذاری در این پارک خاطره انگیز و پر جنب و جوش داشته باشیم.

 

پارک کوهسنگی مشهد

بوستان کوهسنگی مشهد کجاست؟
شهربازی کوهسنگی مشهد و دیگر تفریحاتش
فرهنگ و هنر در بوستان کوهسنگی
رستوران های بوستان کوهسنگی
تهیه سوغات در بوستان کوهسنگی
آدرس پارک کوهسنگی
شماره تلفن پارک کوهسنگی
ساعت کار پارک کوهسنگی
نقشه پارک کوهسنگی مشهد

 

 

بوستان کوهسنگی مشهد کجاست ؟

 

بوستان کوهسنگی به نام دو کوه که در مسیر رشته کوه های بینالود کشیده شده اند شناخته می شود. این کوه ها تاریخی اند و از روزگار ورود امام رضا به توس (مشهد قدیم) اخباری از آن ها ثبت شده است. در خبرها آمده است که امام رضا هنگام رسیدن به خراسان در این کوه مدتی تامل کرده اند و آنجا را مبارک شمردند و پیش بینی نمودند که در آینده ای نه چندان دور این کوه موجب برکت مردم شود. مردم این موضوع را به فال نیک گرفتند و به نشانه رونق آن تا کنون به عنوان یک بوستان و همچنین استخراج سنگ های هرکاره از آن منطقه استنباط کردند. در سطرهای بعدی اشاره می کنیم که این سنگ ها جزو اصلی ترین سوغات و صنایع دستی اختصاصی مشهد به شمار می روند. 

 

 

 نقشه پارک کوهسنگی مشهد

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

بوستان کوهسنگی مشهد بعد از گسترش شهر مشهد از سال 1340 به خیابان معروف کوهسنگی که از خیابان های زیبا و پر درخت مشهد بود وصل شد. هنوز نیز درخت های این خیابان شناسنامه دارند ولی شاید به اندازه گذشته با صفا و رویایی نیست. در ابتدا بوستان کوهسنگی تنها یک اقامتگاه سیاحتی بود و پس از آن تا حدود سال 1318 با احداث استخر و خیابان کشی به سبک پارک های مدرن به بوستانی شهری تبدیل شد. در آن زمان پارک کوهسنگی مشتمل بر تندیس ها و مجسمه های انسانی و حیوانی بود که بعضی از آن ها به خصوص تندیس های انسانی بعد از انقلاب منهدم شد ولی مجسمه هایی مثل مجسمه شیرهای سنگی هنوز هم پابرجاست و خاطرات خوشی از گذشته را به یاد می آورد. در گذشته یکی از سرگرمی ها و دلخوشی های خانواده ها این بود که بچه ها را روی این کوه های سنگی سوار کنند و از آن ها عکس بگیرند. بسیاری از بچه های مشهدی و گردشگران تور مشهد از تهران یا تور مشهد از تبریز می آمدند روی این شیرها عکس دارند.

 

این را نیز می پسندید: جاهای دیدنی مشهد (150 جاذبه گردشگری) 

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

ابتدای بوستان از سمت خیابان به استخری بزرگ می رسد که از گذشته به دلیل فواره انفرادی مرکزی اش معروف بود. این استخر که عمق آن بین یک تا دو متر است در گذشته گاه با قایقرانی و یا گذر پرنده های دریایی همچون مرغابی و اردک دلنوازتر می شد ولی هم اکنون اینگونه تفریحات و جاذبه های آبی به بخش های دیگر پارک منتقل شده است.

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

بخش های مختلف پارک که هم اکنون در فازهای مختلف بین دو کوه پخش شده است باغ سازی و درختکاری و گل کاری های زیبایی دارد. آبنماها و کانال های آب تقریبا در همه بخش ها وجود دارد و آب و درخت از هم جدایی ندارند. پارک کوهسنگی جلوه های بسیار زیبایی از طبیعت را در گوشه و کنار خود به نمایش می گذارد. ساعت کار پارک کوهسنگی محدودیت ندارد ولی شب ها معمولا باید پارک را ترک کرد و نگهبانان مراقبت ویژه ای از امنیت آن دارند. قیمت ورودی کوهسنگی تنها برای افرادی که بخواهند وارد پارکینگ ها بشوند مطرح است چون در واقع این بوستان اصلا ورودی ندارد و گردشگران از هر سو می توانند به آن وارد شوند. در بخش دریاچه مصنوعی می توانید عزیزانتان را به قایق سواری کوهسنگی مشهد دعوت کنید و از تماشای مناظر زیبای این بوستان لذت ببرید. 

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

برای رزرو کلیک کنید: تور مشهد با قطار

 

شهربازی کوهسنگی مشهد و دیگر تفریحاتش

 

بوستان کوهسنگی برای همه گروه های سنی قابل استفاده است و افراد به صورت گروهی یا انفرادی، در قالب تیم های جوان یا خانوادگی در آن به تفرج مشغول می شوند. تفریحات متنوعی در این بوستان برای افراد با گروه های سنی مختلف در نظر گرفته شده است. در ادامه به این تفریحات اشاره می کنیم.

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

شهر بازی های پارک کوهسنگی مشهد

شهربازی های متعددی به صورت رایگان در قسمت های مختلف پارک احداث شده است که با بازی هایی مثل سرسره های سرپوشیده و سرباز، النگ دو لنگ، تاب بازی و بازی هایی همچون منچ زمینی و غیره به صورت رایگان و بازی هایی مثل ترامپولین، پارک های بادی، منوریل و غیره با هزینه تجهیز شده است.

کوهسنگی لند یکی از شهربازی های مشهد است که علاوه بر بازی های رایگان معمول از قایق سواری در دریاچه، جامپینگ، زوربال استوانه در آب، قطار کودک و... نیز برخوردار است.

 

این را نیز می پسندید : پاییز در پارک ملت مشهد

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

کالسکه سواری در کوهسنگی

از تفریحات نوستالوژیک موجود در بوستان کوهسنگی که از گذشته به یادگار مانده است می توان به کالسکه سواری اشاره کرد. اسب ها به این کالسکه ها وصل شده اند و گردشگران را در مسیر کالسکه سواری دور تا دور پارک می چرخانند. قیمت کالسکه سواری در یک مسیر 35 هزار تومان ودر دور کامل 50 هزار تومان است. این قیمت بین افراد که می توانند بیش از 4 نفر باشند تقسیم می شود و می توان گفت برای هر نفر حدود 10 تومان و حتی کمتر در می آید. کمتر گردشگری را می بینید که تور مشهد از شیراز یا تور مشهد از اصفهان را رزرو کرده باشد اما به بازدید از جاهای دیدنی مشهد نپردازد یا دست کم سری به جاهای دیدنی اطراف حرم نزده باشد.

مسیر دوچرخه سواری کوهسنگی

دوچرخه سواری از تفریحات رایج در پارک کوهسنگی است چون این بوستان یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری را از آن خود کرده است و به مسیر سبز واقع در خیابان کوهسنگی و بعد از آن مسیری که از بوستان خارج می شود و به مسیر دوچرخه سواری در کمربند سبز شهر وصل می شود. جوان های  بسیاری با عبور از مسیر دوچرخه سواری به صورت انفرادی یا گروهی از این فضا استفاده می کنند و شب یا روز به صورت تفریحی و گاهی مسابقه ای خود را سرگرم می کنند.

مسیر دوچرخه سواری در بخش هایی از پارک مثل موازات خیابان شهید خلیلی و انتهای خیابان جهان آرا (فروشگاه شهر ما) با مسیر کالسکه سواری همسایه می شود.

 

این را نیز می پسندید : گشت و گذار در  پارک ملی چهل بازه مشهد

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

پاتیناژ و اسکیت سواری کوهسنگی

در بخش هایی از بوستان کوهسنگی مثل کوهسنگی لند و مجاورت پارکینگ اصلی کوهسنگی در حاشیه بزرگراه کلانتری زمین هایی مخصوص پاتیناژ و اسکیت سورای تعبیه شده است. در کنار تفریح کلاس های آموزشی این تفریح هیجان انگیز و رشته ورزشی نیز در ایام سال برپا می شود.

کوهنوردی

مهمترین تفریح در پارکی که به نام یک کوه معروف شده است کوهنوردی است. کوه های دوگانه کوهسنگی چندان بلند نیستند و صعود از آن ها برای هر گروه سنی ممکن است. بر روی آن ها پلکان هایی تعبیه شده است و از بالا به پایین فواره ها و آبنماهایی سرریز شده است. با صعود به قله کوه، زمینی مسطح برای استراحت و صندلی هایی برای نشستن تعبیه شده است. یکی از این کوه ها که به جبل النور معروف است، به حضور قبر چندین شهید گمنام مزین شده است و در مناسبت های مختلف بر مزارشان برنامه های زیارتی و دعا و مناجات برپا می شود.

از بالای کوه های کوهسنگی تمام شهر مشهد از جمله حرم امام رضا، برج ها وجاذبه های گردشگری تور مشهد دیده می شود. شب ها که چراغ های شهر روشن می شود منظره و چشم انداز پیش رو، بسیار دل انگیز تر است.

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

فرهنگ و هنر در بوستان کوهسنگی

بخشی از تفریحات کوهسنگی مشهد به فعالیت های فرهنگی که از سوی شهرداری برگزار می شود و یا اماکن فرهنگی است که ارزش بازدید کردن دارد. در ادامه به معرفی این بخش ها می پردازیم.

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

موزه بزرگ خراسان

در حاشیه موزه بزرگ خراسان که در کنار پارکینگ اصلی خراسان در مجاورت بزرگراه کلانتری قرار گرفته از بهترین موزه های کشور است که به لحاظ طراحی نمای بیرونی شبیه به گنبد خورشید کلات نادری است. در موزه بزرگ خراسان که ورودی آن برای هر نفر معمولا 1500 تومان است، بخش های مختلفی از گالری و کارگاه گرفته تا موزه قرار گرفته است. بخش های مختلف موزه به آثاری از دوره پیش از اسلام و دوره اسلامی متعلق به محدوده خراسان اختصاص یافته است. از قسمت های جذاب آن موزه کودک و نوجوان و موزه فرش است. این موزه یک گالری صنایع دستی با محوریت سنگ های قیمتی دارد که در شهر مشهد به عنوان شهر سنگ اهمیت نمادین پیدا می کند.

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

فرهنگسرای کودک و آینده

این فرهنگسرا تنها فرهنگسرای اختصاصی کودکان در شهر مشهد است که در آن بازی های مختلف و کارگاه های آموزشی کودک یا مادر و فرزند به چشم می خورد. فرهنگسرای کودک در دوره های مختلف سال برنامه هایی به صورت رایگان یا ثبت نامی برگزار می شود و با استقبال زیادی از سوی خانواده ها روبرو می گردد. فرهنگسرای کودک و آینده روبروی موزه بزرگ خراسان و در طبقات زیرین پارک قرار گرفته است.

مسجد کوهسنگی

مسجد پارک کوهسنگی یکی از المان های شاخص کل بوستان است که با گنبد سفید و پیازی شکلش سال های سال به بوستان رونق داده است. مسجد در مرتفع ترین بخش های بوستان احداث شده و نماز جماعت در آن برپا می شود. این مسجد به هنگام نماز حال و هوای دیگری دارد و حتی به علت کمبود جا گاهی در بیرون آن نیز فرش پهن می کنند تا افراد بتوانند نماز را اقامه کنند. نمای بیروی مسجد یک عمارت چهار گوش و مرمری است که سرتاسر آن از گنبد تا دیواره ها سفید و براق است. نمای داخلی مسجد نیز با طراحی اسلامی و در عین حال پرهیز از شلوغی در طراحی زیبا شده است.

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

مرکز هنری چهار سوق کوهسنگی

چهار سوق بازارچه ای شیک و مستطیلی در حاشیه کوهسنگی است که در بخشی از ایام سال با مغازه های آثار هنری رونق می گیرد. در حال حاضر این بازار تعطیل است و لی تا چند سال پیش برترین هنرمندان مشهد و کشور به عرضا آثار فاخرشان در آنجا مشغول بودند.

نمایشگاه صنایع دستی کوهسنگی

در مناسبت های مختلف نمایشگاه هایی فصلی در نزدیکی پارکینگ شرقی کوهسنگی در میدان بزر و سبز آن برپا می شود. هنرمندان با احداث غرفه صنایع دستی و سوغات مشهد را عرضه می کنند. این غرفه ها از طرف شهرداری به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار می گیرد.

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

اجرای نمایش و تئاتر کوهسنگی

در مناسبت های مختلف جُنگ ها و برنامه های شاد در میادین مخصوص کوهسنگی برپا می شود و با دعوت از برترین سلبریتی ها و هنرمندان توجه گردشگران را جلب می کنند. برنامه های بوستان کوهسنگی شامل اجرای موسیقی، نمایش و تئاتر و برنامه های فرهنگی و هنری است. 

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

رستوران های بوستان کوهسنگی

اگر هنگام گشت و گذار در بوستان کوهسنگی احساس گرسنگی یا تشنگی کردید می توانید با سر زدن به غرفه های فست فود و غذای سنتی و آلاچیق های واقع در بوستان کوهسنگی با تهیه آش و غذاهای سنتی مثل انواع خورشت و کباب یا نوشیدنی های سرد و گرم در فضاهای سنتی برخوردار شوید. این آلاچیق ها معمولا از میهمانان روی تخت های سنتی پذیرایی می کنند.

تالار و رستوران کوهسنگی مشهد از سال های دور فعالیت خود را آغاز کرده است و برای مناسبت های خاص از سوی افراد رزرو می شود. این تالار برای برپایی مراسم و جشن های بزرگ یا عزاداری ها برای پذیرایی از جمعیت های بالای 100 نفر مهیا شده است. به علاوه در وعده های غذایی شام و نهار نیز می توا ندز این رستوران غذا سفارش داد.

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

تهیه سوغات در بوستان کوهسنگی : سنگ هر کاره و صنایع دستی

از گذشته یکی از جاذبه های بوستان کوهسنگی مغازه های دیزی سنگی بود که در حاشیه پارک به چشم می خورد. در واقع اولین مغازه هایی که این دیزی ها را ارائه می کردند در همین پارک قرار داشتند. انواع آثار هنری و ظروفی که به نام سنگ هرکاره ساخته می شد در این بوستان عرضه می شد. الان آن خیابان ها تقریبا از بین رفته است ولی مغازه های دیگری نیز برای عرضه صنایع دستی و سوغات مشهد وجود دارد. البته این سوغات بیشتر صنایع دستی و آثار هنری است و سوغات خوراکی مشهد مثل زرشک و زعفران و این قبیل چیزها در اینجا به چشم نمی خورد. کوهسنگی مشهد بیشتر بر روی آثار هنری متمرکز شده است. در ورودی بوستان از سمت خیابان کوهسنگی  یک سماور هر کاره سنگی بزرگ با کنده کاری های زیبا به چشم می خورد که نمایانگر رواج این هنر از گذشته تا کنون در مشهد است.  

 

پارک کوهسنگی مشهد

 

پارکینگ های بوستان کوهسنگی مشهد در خیابان های مختلفی مثل بزرگراه کلانتری با چندین ورودی و خروجی از خیابان های مختلف و یک پارکینگ دیگر در انتهای بلوار زکریاست. 

 

آدرس پارک کوهسنگی 

مشهد، میدان شریعتی، انتهای خیابان کوهسنگی، بوستان بزرگ کوهسنگی؛ یا بزرگراه آسیایی، بعد از میدان جهاد و نرسیده به میدان تلویزیون، سمت راست.

خیابان کوهسنگی بعد از میدان شریعتی مستقیم به خیابان دانشگاه و بعد به خیابان هاشمی نژاد راه می یابد و از آنجا مستقیم به میدان راه آهن و ایستگاه راه آهن مشهد می رسد. خیابان کوهسنگی جزو محله های خوب و نسبتا مرفه مشهد به شمار می رود و به تازگی نیز پروژه های برج سازی مسکونی و اداری و هتل های بزرگ در آن احداث شده است.

مسیرهای اتوبوسی متعددی از داخل شهر و کمربندی جاده سنتو به کوهسنگی و ورودی های مختلف آن راه دارد و خط دو متروی مشهد نیز تا چند ماه دیگر تا بوستان کوهسنگی راه اندازی می شود. این خط از ایستگاه طبرسی آغاز می شود و با عبور از ایستگاه های واقع در میدان فجر، چهار راه گاز، چهار راه برق، میدان راه آهن، میدان شهدا، میدان سعدی، میدان دکتر شریعتی (تقی آباد) و خیابان الندشت به بوستان کوهسنگی می رسد و پس از آن به ابتدای رضا شهر( شهید کاوه) رفته و تا انتهای بلوار فکوری می رسد. این ایستگاه نهایی دسترسی به ییلاقات طرقبه و شاندیز را آسان کرده است.

 

 

شماره تلفن پارک کوهسنگی

شماره تماس اطلاعات پارک کوهسنگی برای موراد لزوم از این قرار می باشد:

05138400265

 

ساعت کار پارک کوهسنگی

بیشتر مسافرانی که به مشهد سفر می کنند سوال برایشان پیش می آید که ساعت کار بوستان کوهسنگی چقدر است و آیا در ایام کرونا کوهسنگی مشهد باز است؟ واقعیت این است که پارک کوهسنگی درب و ورودی مشخصی ندارد و گردشگران از ایام قدیم تا پاسی از نیمه شب می توانستند در پارک حضور یابند ولی با شیوع ویروس کرونا بیشتر راه های دسترسی به پارک با نوارهای زرد مسدود شده و تنها در ایامی که مشهد نارنجی یا آبی باشد گردشگران اجازه ورود به آن را خواهند داشت. برای استعلام از باز بودن یا نبودن پارک کوهسنگی مشهد باید با شماره تماس ذکر شده در بالا و یا شهرداری مشهد تماس بگیرید. 

 

برای رزرو تورهای لحظه آخری و توهای ارزان قیمت به منوی تورهای داخلی و تورهای خارجی تورگردان مراجعه کنید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

کوهسنگی سومین جاذبه گردشگری شهر مشهد است که بعد از حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی از سوی گردشگران تور مشهد و شهروندان مشهدی با استقبال مواجه می شود. این پارک زیبا و با صفا روز به روز جذاب تر می شود و درخت ها و فضای سبزش رنگ و روی بیشتری می گیرد. مردم برای تفریح، دوچرخه سواری، کوهنوردی، قایق سواری، پیک نیک، استفاده از زمین های بازی یا بهره بردن از امکانات فرهنگی و بازدید از بخش های دیدنی به صورت انفرادی و گروهی به این پارک می آیند.

انتشار :  12 اردیبهشت 1401 به روزرسانی :  12 بهمن 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک کوهسنگی مشهد
  • پارک-کوهسنگی-مشهد-تورگردان (21)
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد