باغ نادری مشهد کجاست؟ ( همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

باغ نادری

مشهد یکی از مقصد‌های توریستی مهم ایران است که جاهای دیدنی زیادی را درون خود جای داده و هر ساله افراد زیادی از آن دیدن می‌کنند. در دوره‌های تاریخی مختلف شخصیت‌های مذهبی و تاریخی مهمی در این شهر به خاک سپرده شده‌اند. ممکن است بسیاری با شنیدن این جمله سریعاً به یاد حرم مطهر امام رضا بیفتند؛ اما قصد ما در این مطلب بررسی باغ نادری است که آرامگاه نادرشاه افشار در آن قرار دارد. نادر شاه افشار که یکی از کشورگشایان و شاهان مقتدر ایرانی بوده، درون این باغ زیبا به خاک سپرده شده است. این روزها باغ موزه نادری به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد و موزه‌های مهم این شهر شناخته می‌شود. در ادامه بیشتر در خصوص باغ نادری مشهد صحبت خواهیم کرد.

 

باغ نادری مشهد

 

باغ نادری مشهد کجاست؟

قرار گرفتن باغ موزه نادری مشهد در نزدیکی حرم امام رضا باعث شده تا دسترسی به آن از هر نقطه شهر مشهد آسان باشد. وسیله‌های حمل و نقل جمعی مختلفی مانند تاکسی، اتوبوس و مترو برای دسترسی راحت‌تر مسافران به این اثر تاریخی در نظر گرفته شده‌اند. برای دسترسی به باغ نادری مشهد باید ابتدا سوار این وسیله‌های حمل و نقل جمعی شده و به ایستگاه شهدا بروید. بعد از آن حدود ۵ دقیقه پیاده روی تا باغ نادری مشهد خواهید داشت. باغ نادری مشهد به مکان‌های تاریخی مختلفی مانند خانه تاریخی داروغه، موزه مردم شناسی مشهد، مسجد گوهرشاد و حرم امام رضا نزدیک می‌باشد. علاوه بر آن هتل‌های مختلفی مانند هتل ایران، هتل پارسا، هتل مدینه الرضا و هتل تارا به باغ موزه نادری مشهد نزدیک هستند.

 

باغ نادری

 

تاریخچه باغ نادری مشهد

گفته می‌شود که در زمان مرگ نادر شاه، آرامگاه کوچکی به دستور خود او و در روبروی حرم امام رضا ساخته شد. با این حال با گذر زمان کم کم این آرامگاه کوچک که در حال تخریب بود جلوه اولیه خود را از دست داد. در دوران قاجار و زمانی که قوام السلطنه روی مشهد تسلط داشت، دستور داده شد تا آرامگاه تازه‌ای برای نادرشاه در همان مکان بسازند. با اینکه بنای ساخته شده برای آرامگاه نادرشاه باشکوه‌تر از قبل بود، اما در دوران پهلوی بر این باور بودند که این بنا در شأن پادشاه بزرگی مانند او نبوده و به همین دلیل در سال ۱۳۳۵ انجمن آثار ملی ایران تصمیم گرفت تا در همان محل آرامگاه جدیدی بسازند. روند ساخت این آرامگاه از سال ۱۳۳۶ شروع شد و تا سال ۱۳۴۲ طول کشید. روند طراحی و ساخت این ساختمان زیبا توسط یکی از معروف‌ترین معماران ایران به نام هوشنگ سیحون انجام شد. هوشنگ سیحون در کارنامه کاری خود طراحی آرامگاه‌های شخصیت‌های مهمی مانند کمال الملک، فردوسی، خیام و بوعلی سینا را بر عهده داشته است. این ساختمان زیبا هنوز هم پابرجا می‌باشد و به عنوان یکی از مهمترین جاهای دیدنی مشهد شناخته می‌شود.

 

ویژگیهای باغ موزه نادری مشهد

معماری زیبای باغ نادریه در تور مشهد قطعاً برای هر گردشگری می‌تواند جذاب و خیره کننده باشد. بنای اصلی این باغ موزه در بخش مرکزی آن و به مساحت ۱۲ هزار متر مربع ساخته شده است. مساحت کل این باغ حدود ۱۴ هزار متر مربع است و از چهار سمت خود به خیابان میرسد. آرامگاه اصلی دارای ۳ ایوان غربی، شرقی و جنوبی است که به یکدیگر متصل هستند و سه راهرو و پلکان شما را به بالای این ایوان‌ها هدایت می‌کنند. استفاده از سنگ خارای مشهد در قطعات بزرگ برای ساخت این بنا باعث شده تا عظمت و صلابت زیادی داشته باشد. گفته می‌شود که هدف از استفاده این سنگ‌ها نشان دادن عظمت شخص نادر شاه افشار بوده است. این آرامگاه دارای ۶ قسمت مختلف می‌باشد که در بخش بعدی این قسمت‌ها را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

بخش‌های مختلف باغ نادری مشهد

در ادامه این قسمت بخش‌های مختلف باغ نادری در مشهد را خدمت شما معرفی میکنیم تا در زمان بازدید از آنجا آگاهی نسبی در خصوص جاذبه داشته باشید.

  • سکوهای ۱۲ پله ای
  • مقبره نادر شاه افشار: فضای اصلی این مقبره در ابعاد ۱۵ در ۱۵ متر می‌باشد و دو سمت آن دارای عرض تقریبی ۴ متر هستند. در اطراف این مقبره که حدود ۵.۲ متر ارتفاع دارد، ۱۶ ستون سنگی که ارتفاع تقریبی آن‌ها حدود ۶ متر است قرار گرفته اند. جنس دیواره‌های اطراف این مقبره از مرمر قرمز است.
  • سکوی مرتفع که محل قرارگیری مجسمه نادرشاه که بر اسب سوار شده و سه یار اسلیو می‌باشد. 
  • پوشش خیمه مانند روی مقبره
  • تالارهای موزه‌ها: برای باغ موزه نادری مشهد دو تالار اصلی در نظر گرفته شده که در تالار اول اشیا و لوازم مربوط به دوره افشاریه وجود دارد. در این قسمت انواع تابلوهای نقاشی، وسایل سوارکاری تاریخی، کتاب‌های نسخه خطی، دو شمشیر متعلق به نادرشاه، انواع پوشاک رزمی، سلاح‌ها و… قرار دارند. همچنین در تالار دوم تصاویر و اطلاعاتی تاریخی در خصوص کلنل محمد تقی خان پسیان و نادر شاه افشار قرار گرفته است.
  • غرفه و فروشگاه کتاب

همچنین جالب است بدانید که مقبره کلنل محمدتقی خان پسیان که از نظامیان مربوط به دوره قاجار و اولین خلبان ایرانی بوده در گوشه شمالی این باغ زیبا قرار دارد. از آن جایی که فاصله باغ نادری مشهد تا حرم امام رضا کم است پیشنهاد می‌کنیم تا در زمان سفر به مشهد به قصد زیارت، سری به باغ موزه نادری مشهد بزنید.

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

در دوره‌های تاریخی مختلف شخصیت‌های مذهبی و تاریخی مهمی در شهر مشهد به خاک سپرده شده‌اند. نادر شاه افشار که یکی از کشورگشایان و شاهان مقتدر ایرانی بوده، درون باغ زیبای نادری به خاک سپرده شده است. این روزها باغ موزه نادری به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد و موزه‌های مهم این شهر شناخته می‌شود. در ادامه بیشتر در خصوص باغ نادری مشهد صحبت خواهیم کرد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
تصاویر مرتبط
باغ نادری مشهد
  • باغ نادری مشهد
  • باغ نادری
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد