ابنیه های تاریخی خراسان رضوی

ارامگاه سلطان سلیمان

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شامل تمامی بناهای تاریخی در گوشه و اطراف مشهد مقدس است که به یادگار از دوران های پیشین بر جای مانده است. علت بازدید از ابنیه های تاریخی بر هیچ گردشگری پوشیده نیست. علاقه مندان به تاریخ و سفرهای فرهنگی اغلب در گوشه و اطراف شهرهای مختلف به سفر می پردازند تا از تاریخ کهن بیشتر بدانند و سفری در زمان داشته باشند. خراسان رضوی یکی از استان های شرقی ایران است که با در بر گرفتن شهرستان ها و روستاهای زیاد تاریخ را ورق میزند و کافی است با رزرو تور مشهد به گوشه و کنار این شهرستان ها و روستاها قدم بگذارید تا خود نظاره گر شکوه بناهای کهن باشید. 

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان زاوه

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان باخرز

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان برداسکن

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان تربت جام

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان تربت حیدریه

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان جغتای

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان چناران

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان رشتخوار

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان زاوه

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان زاوه

 

زاوه یکی از شهرستان های خراسان رضوی است که آثاری تاریخی با شکوهی از دوره های سلجوقیان، افشاریان، صفویه و ساسانیان و قاجاریه بر جای گذاشته است. اگر اهل کنجکاوی در تاریخ باشید و به این شهرستان سفر کنید، ابنیه های تاریخی متعددی را میبینید. از جمله مهم ترین ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان زاوه می توان به آرامگاه سلطان سلیمان، محوطه چخماق، تپه پیرمراد، حمام قدیمی نجف خان، مسجد نجف خان، آب انبار نجف خان، تپه زاوه، تپه دیز و خانه ملا عباس راشد تربیتی اشاره نمود. 

ما در مقاله ابینه های تاریخی زاوه به شرح و بررسی بناهای تاریخی این شهرستان پرداخته ایم که می توانید مطالعه نمایید.

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان باخرز

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی باخرز

 

خوشبختانه خراسان رضوی شهرستان های کوچک و بزرگی را در بر گرفته است. باخرز یکی از معروف ترین شهرستان های خراسان رضوی است که ابنیه های تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. گردشگرانی که تور مشهد از تهران را رزرو می کنند می توانند به بازدید از این بناهای تاریخی بپردازند و کمی بیشتر با فرهنگ و آداب و روسم دوران قدیم این خطه آشنا شوند. از جمله ابنیه های تاریخی باخرز می توان به شهر تاریخی مالین، مسجد مالین، آب انبار باخرز، بند استای و قلعه سنگی باخرز اشاره نمود. قدمت بناهای تاریخی باخرز به سده 4 قمری، دوران صفویه و قاجار باز می گردد.

ما در مقاله ابینه های تاریخی باخرز به شرح و بررسی بناهای تاریخی این شهرستان پرداخته ایم که می توانید مطالعه نمایید.

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان برداسکن

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی برداسکن

 

برد اسکن یکی دیگر از شهرستان های مشهور خراسان رضوی است که قریب به 170 اثر تاریخی را در خوی جای داده است و از این تعداد تنها برخی از آن ها به ثبت ملی رسیده اند. این شهرستان قدمتی چند هزار ساله دارد و یادگاری های بسیاری از دوران سلجوقیان، ایلخانان، افشاریان، زندیان و قاجاریان را در خود جای داده است. از معروف ترین ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان برداسکن می توان به رباط کبودان، غار سیر، امامزاده الله آباد، برج علی آباد و برج فیروز آباد اشاره نمود. گردشگرانی که تور مشهد از اصفهان را رزرو می کنند می توانند آثار تاریخی برداسکن را با آثار تاریخی اصفهان مقایسه کنند و تفاوت های فرهنگی و اقلیمی و سبک معماری را بیشتر مورد بررسی قرار دهند. 

ما در مقاله ابینه های تاریخی برداسکن به شرح و بررسی بناهای تاریخی این شهرستان پرداخته ایم که می توانید مطالعه نمایید.

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان تربت جام

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی تربت جام

 

کمتر کسی است که نام تربت جام را نشنیده باشد. تربت جام یکی از شهرستان های خراسان رضوی است که به واسطه محصولات زراعتی با کیفیت همچون زعفران مورد توجه قرار گرفته است. تربت جام در سال های 7 و 8 هجری قمری با فتوحات مغولان و امیرتیمور لنگ آسیب های زیادی را متحمل شد. اما در دوره های بعدی به تدریج رونق یافت. تربت جام یادبودهای بسیاری را از دوران مختلف در خود جای داده است و خالی از لطف نیست که گردشگران تور مشهد برای بازدید از ابنیه هایی تاریخی چون آرامگاه شاه قاسم انوار، مجموعه خواجه عزیزالله، قلعه امغان، رباط تربت جام، آب انبار شاهزاه قاسم انوار، قلعه شهرآباد، آرامگاه میرافضل، قلعه حیانو، تپه گنج، تپه آسیاب و مسجد جامع علوی به این شهرستان سفر کنند. 

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان تربت حیدریه

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی تربت حیدریه

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان تربت حیدریه به دوران تیموریان، صفویان و قاجاریان باز می گردد. تربت حیدریه از جمله شهرستان های مشهور مشهد است که مانند تربت جام به سبب کشت محصولاتی چون زعفران شهرت بیشتری یافته است. گردشگرانی که تور ارزان مشهد را رزرو می کنند می توانند از ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان تربت حیدریه مانند مزار و مسجد قطب الدین حیدر، رباط طبسی، حمام حاجی رئیس، رباط علیا، رباط لاری، مزار شیخ ابوالقاسم گرگانی، مزار نظام الملک کبروی، مسجد عماد، سرای قیصریه و مسجد جامع تربت حیدریه دیدن کنند.

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان جغتای

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی جغتای

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان جغتای قدمت زیادی دارند و به سال 5 هجری باز می گردند. شهرستان جغتای یکی دیگر از شهرستان خراسان رضوی است و بناهای تاریخی بسیاری را از دوره های ایلخانی و تیموری در خود جای داده است. اگر شما هم جزء دسته گردشگرانی هستید که به کنجکاوی در تاریخ و مشاهده آثار تاریخی علاقه دارید پیشنهاد می کنیم هر زمان عازم سفر به مشهد شدید به ابنیه های تاریخی جغتای مانند مسجد خسروشیر، آرامگاه امامزاده خداشاه، تپه ملا محمد و برج مقبره ریواده سر بزیند و عکس های یادگاری زیبایی را ثبت کنید.

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان چناران

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی چناران

 

چناران به سبب داشتن آب و هوای بکر و باغات میوه به مشهورترین نقطه توریسی گردشگری مشهد تبدیل شده است. کمتر گردشگری است که به مشهد سفر کرده باشد اما از جاهای دیدنی چناران و آبشار زیبای اخلمد بازدید نکرده باشد. خوشبختانه چناران برای علاقه مندان به تاریخ آثار و بناهای تاریخی بیشماری دارد. بنابراین اگر دوست دارید کمی در تاریخ گم شوید و به زمان های دور سفر کنید می توانید از ابنیه های تاریخی چناران مانند میل رادکان شرقی، بند اخلمد، رباط سید آباد، تپه قیاس آباد، مسجد جامع رادکان، قلعه قوری، حمام رادکان و تپه سید آباد بازدید نمایید.

 

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان رشتخوار

 

رشتخوار، ابنیه های تاریخی خراسان رضوی

 

رشتخوار نامی آشنا برای گردشگرانی است که اهل سفر به مشهد و اطراف آن هستند. رشتخوار یکی از شهرستان های مشهد در نزدیکی خواف است که آثار تاریخی بسیاری از دوره های مختلف تاریخی مانند خوارزمشاهیان، تیموریان و صفویان را در خود جای داده است. رشتخوار در سال دوازدهم و سیزدهم هجری به سبب توجه "سلطان علی خان قرائی" حاکم آن دوره، رونق خوبی گرفته بود. اگر شما هم عازم سفر مشهد هستید، پیشنهاد می کنیم بازدید از ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان رشتخوار مانند مسجد جامع رشتخوار، خلنه قرایی، مزار شیخ امان قلی، مزار و مسجد شاه سبحان، آب انبار قلعه، مزار سید قوام الدین، مزار شیخ ابدال، قلعه اکبرآباد، مسجد سنگان، قلعه کریم آباد و مسجد وکیل را هم در اولویت برنامه های سفر خود قرار دهید.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شامل تمامی ابنیه های تاریخی شهرستان این استان است. ابنیه های تاریخی خراسان رضوی قدمتی کهن دارند و برخی از آن ها به سده 4 هجری باز می گردد. برای بازدید از ابنیه های تاریخی خراسان رضوی می توانید به شهرستان های زاوه، باخرز، جغتای، رشتخوار، جوین، چناران و غیره سفر کنید. ما در این مقاله لیست ابنیه های تاریخی خراسان رضوی را ارائه نموده ایم.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
ابنیه های تاریخی خراسان رضوی چناران
  • ابنیه های تاریخی خراسان رضوی چناران
  • ابنیه های تاریخی خراسان رضوی تربت حیدریه
  • ابنیه های تاریخی خراسان رضوی باخرز
  • ابنیه های تاریخی خراسان رضوی شهرستان زاوه
  • ابنیه های تاریخی خراسان رضوی برداسکن
  • رشتخوار، ابنیه های تاریخی خراسان رضوی
  • ابنیه های تاریخی خراسان رضوی تربت جام
  • ابنیه های تاریخی خراسان رضوی جغتای
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد