20 دیدنی نزدیک حرم برای تفریح چندساعته و ارزان

جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم

برای هر سلیقه‌ای، گزینه‌های متعددی را برای جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم می‌توان معرفی کرد. اگر اهل خرید سوغاتی بعد از زیارت هستید، بازار رضا و بعد از آن، بازار هفده شهریور، بازار جنت و مرکز خرید آسمان، بهترین مکان دیدنی در نزدیکی حرم امام رضا هستند که فقط چندقدم با آن‌ها فاصله است. اگر می‌خواهید نبض تاریخی روزهای اول سفرتان را به تب‌وتاب بیندازید، موزه، آرامگاه، هتل تاریخی و خانه‌‌ تاریخی از گزینه‌های پیش‌روی شما هستند. در ادامه، دیدنی‌ترین مکان‌های مشهد نزدیک به حرم امام رضا را معرفی کرده‌ایم تا لیستی از جاهای در دسترس را داشته باشید. 

فهرست مطالب

بازار رضا؛ برجسته‌ترین جای دیدنی نزدیک حرم امام رضا


آدرس: مشهد، ضلع شرقی میدان آب، بازار رضا

بازار رضا؛ برجسته‌ترین جای دیدنی نزدیک حرم امام رضا

بازار رضا، اولین جای دیدنی مشهد در نزدیکی حرم است که برای خرید سوغاتی هم که شده، هر زائری به این‌ مکان سر می‌زند. فاصله بازار رضا تا حرم به‌قدری کم است که بعد از زیارت، تنها با چند قدم می‌توانید به این بازار سرپوشیده بروید. کافی است خودتان را به میدان بیت‌المقدس یا همان فلکه آب برسانید، در یک چشم‌به‌هم‌زدن به سر در بازار رضا می‌رسید. 

بازار رضا، اولین بازار سرپوشیده در مشهد است که از ابتدا برای خرید سوغاتی، زائران به آن مراجعه می‌کردند. زائرانی که الان هم به این بازار می‌روند، فرصت فال و تماشا را دارند. هر سوغاتی که بخواهید از شهر مشهد تهیه کنید و به شهر خودتان ببرید، در بازار رضا، باکیفیت‌ترین و حتی ارزان‌ترین‌شان قابل دسترس است؛ از انگشترها با نگین‌های چشم‌نواز و رنگی گرفته تا زعفران و زرشک مرغوب.


پیشنهاد خواندنی: جاهای دیدنی مشهد که ارزش دید و بازدید دارند


مسیر شروع بازار رضا را که تا انتها در پیش بگیرید، به 17 شهریور می‌رسید. حتی اگر قصد خرید از دیدنی‌های نزدیک حرم را ندارید، تماشای معماری داخل این بازار، شما را به مشهد قدیم می‌برد و حس نوستالژی بودن را برایتان تقویت می‌کند.  

روبروی حرم اقامت کنید: تور مشهد هتل خورشید هشتم 

بازار 17 شهریور؛ جایی نزدیک به حرم، ارزان و اما شلوغ

 

آدرس: مشهد، بلوار 17 شهریور، 17 شهریور 14

تصویر بازار 17 شهریور؛ جایی نزدیک به حرم، ارزان و اما شلوغ

در انتهای بازار رضا، بازار 17 شهریور قرار دارد. از آنجایی که بازار رضا جزو اولین مناطق دیدنی نزدیک حرم است، ادامه دادن مسیر آن تا بازار 17 شهریور مشهد دور از انتظار نیست. این مسیر در طول دوره‌های مختلف، همیشه جذابیت خاص خودش را داشته و دارد. این هم دلیلی است برای اینکه بازار هفده شهریور بعد از بازار رضا، دومین بازار مشهد در میان معروف‌ترین‌ها باشد. دومین محبوبیت این بازار در میان لیستی از دیدنی‌های نزدیک حرم امام رضا برای مشهدی‌ها و زائران، ارزانی پوشاک و سایر اجناس است. با این دلایل، شلوغی بازار هفده شهریور در اکثر روزهای سال توجیهی منطقی دارد.

در محدوده بازار هفده شهریور، فروشگاه‌های جزئی و عمده در چند پاساژ قرار دارند که بیشتر روزهای سال، مملو از حضور مسافران و زائران است. در بنای هر کدام از پاساژها، 100 الی 150 مغازه قرار دارد و همین باعث شده که برای خرید پوشاک موردنظرتان، انتخاب‌های متعددی داشته باشید.


جذاب‌ترین پیشنهاد برای دوستداران خرید: بازارهای مشهد کجا خوبه بریم؟


مرکز خرید آسمان مشهد، لوکس‌ترین مرکز در نزدیکی حرم

 

آدرس: مشهد، ورودی به میدان 17 شهریور، آسمان 2، استان خراسان رضوی، مشهد، شهید حنایی، بین میدان 17 شهریور و بلوار صدر

عکس جاهای دیدنی نزدیک حرم، مرکز خرید آسمان

در لیست جاهای دیدنی نزدیک حرم، مراکز خرید مدرن بیشتر به چشم می‌آیند؛ چون امکانات مطلوب‌تری دارند و کالاهای باکیفیتی را به فروش می‌رسانند. یکی از لوکس‌ترین مراکز تجاری مشهد که در ابتدای خیابان 17 شهریور و نزدیک به حرم قرار دارد، مرکز خرید آسمان است. این مجتمع تجاری، دو ساختمان دارد که یکی در خیابان حنایی و دیگری، روبروی آن قرار دارد. از سه ورودی خیابان شهید شیرودی، شهید صدر و میدان هفت تیر می‌توانید به فضای داخلی این مرکز خرید دسترسی داشته باشید.

کالاهایی که در مرکز خرید آسمان می‌توانید خریداری کنید، طیف متنوعی دارند؛ از پوشاک و زیورآلات گرفته تا لوازم بهداشتی و آرایشی. مناسب بودن قیمت و تنوع بالای اجناس باعث شده تا هر کسی به این‌جا سر می‌زند، دست خالی بیرون نرود.

 

در نزدیکی حرم اتاق بگیرید: تور هتل کوثر مشهد


 

بوستان میرزا کوچک خان؛ پارک نزدیک به حرم


آدرس: مشهد، غرب میدان هفده شهریور، خیابان دانش شرقی، حد فاصل دانش 12 و 14
هزینه ورودی: رایگان
ساعت دسترسی: 24 ساعته

عکس بوستان میرزا کوچک خان؛ پارک نزدیک به حرم

پارک‌های مشهد نزدیک حرم، جایی مطلوب و دنج برای رفع خستگی و استراحت محسوب می‌شوند. حتی اگر انتخاب اول‌تان بوستان میرزا کوچک خان است، نقطه‌ای خوش آب‌وهوا برای نفسی تازه کردن به‌همراه خانواده است. از بازار هفده شهریور تا بوستان میرزا کوچک خان، فاصله کمی است که با درخت‌های قدیمی و گونه‌های گیاهی احاطه شده‌اند. در محوطه داخل پارک، تجهیزات بازی کودکان قرار دارند و برای ساعت‌ها سرگرم شدن آن‌ها، پتانسیل خوبی دارد. اگر به‌دنبال جایی خنک هستید، اطراف فواره‌ها و حوض غرق خنکای آب است که بیشتر رهگذران، اینجا را به هر نقطه دیگری در این پارک ترجیح می‌دهند.

علاوه‌بر خوب بودن موقعیت مکانی، این پارک تا بهترین فست فودهای نزدیک حرم مانند لیالی لبنانی، فاصله کمی دارد. هر وقت که بخواهید بساط شکم‌گردی را برپا کنید، این رستوران‌ها بهترین تجربه‌تان را رقم می‌زنند. 

 

چمدان سفر را ببندید: تور مشهد هتل اترک

 

بازار بزرگ مرکزی؛ جای دیدنی نزدیک به حرم برای خرید

 

آدرس: مشهد، آیت الله شیرازی (بالا خیابان)، شیرازی 4، نظام‌ الملک
 

عکس بازار بزرگ مرکزی؛ جای دیدنی نزدیک به حرم برای خرید

معروف بودن بازار مرکزی به‌ قد و قواره بازار رضا و هفده شهریور نمی‌رسد، اما به‌واسطه نزدیک بودنش به بارگاه ملکوتی، بهترین جای دیدنی مشهد نزدیک حرم است. علاوه‌براین، بازار بزرگ مرکزی به هتل‌ها و هتل آپارتمان‌هایی بسیاری نزدیک است و دسترسی برای مسافران، همه‌جوره راحت و ساده به حساب می‌آید. 
برای ورود به این بازار از یک ورودی اصلی و چندین ورودی فرعی می‌توانید مراجعه کنید. اصلی‌ترین ورودی در خیابان چهارراه شهدا و ورودی‌های فرعی در سه تا از خیابان‌های شیرازی، خزعلی و کوچه چهار باغ است. ورودی‌های این بازار تا حدودی سنتی است که بخش‌هایی از طراحی داخلی آن با المان‌های مدرن، طراحی و تزئین شده‌اند.

بازار مرکزی شامل دو فاز است که بیشتر مسافرها در فاز دوی آن حضور دارند و خریدشان را انجام می‌دهند. انواع پوشاک، سوغات و زیور‌آلات در مغازه‌های فاز 2 به فراوانی به چشم می‌خورند. حتی اگر نمادها و عناصر مذهبی را می‌خواهید خرید کنید، گزینه‌های متعددی برای خرید از اینجا پیش‌رویتان است. 

 

مشرف به حرم اقامت کنید: تور مشهد هتل تارا

گنبد خشتی؛ همسایه 600 ساله امام رضا


آدرس: مشهد، بلوار طبرسی، بعد از میدان طبرسی، کوچه گنبد خشتی

ساعت دسترسِی: 24 ساعته

هزینه ورودی: رایگان

تصویر گنبد خشتی از جاذبه های نزدیک به حرم

قدیمی‌ترین مکان معنوی مشهد بعد از حرم امام رضا، گنبد خشتی است. هر ساعتی از روز می‌توانید به این جاذبه سر بزنید؛ چون ساعت مشخصی برای مراجعه به آن اعلام نشده است. گنبد خشتی از جاذبه‌های تاریخی و معنوی مشهد، متعلق به دوران صفویه، نزدیک به حرم امام رضا (ع) و در فاصله 500 متری از آن قرار دارد. نام گذاری این مکان براساس گنبد خشتی است که دارد. با گذر زمان، تابلوی این مجموعه به «امام‌زاده سید محمد» تغییر کرده و با نوشته‌ای ریزتر، اسم گنبد خشتی هم نوشته شده است. 

برای رفتن به سمت گنبد خشتی مشهد از سمت حرم، نیازی به استفاده از وسیله نقلیه نیست. کافی است که وارد خیابان طبرسی شوید و با گذر از کوچه نوغان و رسیدن به فلکه طبرسی می‌توانید نمای این گنبد قدیمی را ببینید. با ورود به این جای دیدنی می‌توانید به سرداب، گنبد ساقه‌دار، شاه‌نشین و رواق سر بزنید. 

آرامگاه نادرشاه افشار (باغ موزه نادری)


آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) 

ساعت دسترسی: از ساعت 9 صبح تا 5 عصر، همه‌روزه

عکس مهم‌ترین مکان گردشگری مشهددر نزدیکی حرم امام رضا، باغ موزه نادری


مهم‌ترین مکان گردشگری مشهد بعد از حرم امام رضا، آرامگاه نادرشاه افشار است که امروزه شکل موزه به خود گرفته. این مکان که هویتی تاریخی دارد، از ارزش بالایی برخوردار است. بازدید از موزه نادری را پیشنهاد می‌کنیم؛ چون آثار تاریخی و قدیمی متعددی در این موزه نگهداری می‌شود و این آثار متعلق‌به دوره‌های صفویه و افشاریه است. علاوه‌براین محوطه آرامگاه، جایی آرام و سرسبز برای دور شدن از شلوغی خیابان‌های اصلی و منتهی به حرم امام رضاست.

شکل امروزی باغ موزه نادری، متعلق به نادرشاه افشار از بنیانگذارهای دوره افشاریه است. در طول حکومت او، مشهد، پایتخت بوده و  از سال ۱۱۴۸ تا ۱۱۶۰ ه‍.ق به‌عنوان شاه ایران، شناخته می‌شد. برای ورود به محوطه و موزه آرامگاه نادرشاه افشار می‌بایست بلیط ورودی بگیرید. بنای موزه نادری شامل 2 تالار، سکوی 12 پله‌ای و مقبره به‌همره غرفه‌های صنایع دستی و غرفه فروش کتاب است.

با ورود به موزه نادری، اولین المانی که به چشم می‌خورد، مجسمه برنزی نادرشاه و سربازانی‌ است که به‌دنبال او می‌دوند. از ویژگی‌های برجسته مجسمه، ساخته شدن آن در کشور ایتالیا و وزن بیشتر از 14 هزار کیلوگرم آن است. در کنار همین مجسمه، یک لوله توپ جنگی بزرگ قرار دارد و متعلق به اشغالگران پرتغالی است. زمان ساخت آن هم سال 1591 میلادی اعلام شده است.

در چند قدمی حرم باشید: تور هتل شارستان مشهد

 

حمام مهدی قلی بیک (موزه مردم‌شناسی)

 

آدرس: مشهد، حرم امام رضا، کنار خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی

ساعت دسترسی: 13 الی 18، شنبه الی چهارشنبه

تصویر جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم، حمام مهدی قلی بیک

از مکان‌های قدیمی که به‌عنوان جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم، حمام مهدی قلی بیک است. دلیل نام‌گذاری این جای دیدنی، استفاده از آن به‌عنوان حمام در گذشته بوده و الان شکل و شمایل موزه به خود گرفته تا هر رهگذری بتواند نقاشی‌های زیبا و منحصربه‌فرد را روی سقف و دیوارهای آن ببینید. 

سقف این بنا شامل 13 لایه نقاشی است و پیاده‌سازی سیستم گرمایش از کف، برجسته‌ترین ویژگی‌ این حمام در دوران به‌خصوص خودش به حساب می‌آید. در کنار این‌ها می‌توانید لوازم مورداستفاده در این حمام قدیمی را در ویترینی ببینید. جذاب‌ترین بخش، موزه مردم‌شناسی است که با اشیا و لوازمی طراحی شده که قدمت آن‌ها به 400 سال می‌رسد.

تاریخچه حمام مهدی قلی بیک به دوران حکومت شاه عباس صفوی برمی‌گردد. مهدی قلی بیک از امیران ترک خراسان بود که در دوران شاه عباس صفوی دستور می‌دهد تا این حمام بنا شود. بعد از ساخته شدن، این بنا به دستور خود او وقف مردم مشهد شد. از آنجایی که با گذر زمان، درخواست استفاده از حمام عمومی کاهش پیدا کرد، این حمام به حالت متروکه درآمد. در نهایت در سال 1378، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی با همراهی آستان قدس رضوی تصمیم گرفتند تا این بنا را مرمت و بازسازی کنند. بعد از این تصمیم، حمام مهدی قلی بیک در سال 85 برای عموم مردم، قابل دسترس است.

 

اتاقی لوکس و نزدیک به حرم بگیرید: تور هتل قصر الضیافه مشهد 

 

خانه‌ تاریخی داروغه؛ بنایی قاجاری در نزدیکی حرم

 

آدرس: مشهد، محله بزرگ نوغان، ریز محله قبر میر، خیابان نواب صفوی، شارستان رضوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغ

ساعت دسترسی: 8 صبح تا 18، همه‌روزه 

تصویر دیدنی‌های نزدیک به حرم، خانه تاریخی داروغه


از خانه تاریخی داروغه تا حرم امام رضا (ع) حدودا 5 دقیقه فاصله است. به همین خاطر می‌توان از این خانه در لیست دیدنی‌های نزدیک به حرم یاد کرد. برای رسیدن به خانه تاریخی داروغه مشهد، به سمت خیابان نواب صفوی حرکت کنید، با ورود به راسته حوض مسگران، نمای خانه داروغه را می‌بینید.

در حیاط خانه داروغه، حوضی زیبا در میان دو باغچه کوچک قرار دارد. ضلع شمالی، شرقی و غربی این المان‌ها را خانه‌ای دو طبقه احاطه کرده است. به این نوع معماری که سه ضلع حیاط را پوشانده، معماری «سه طرف ساخت» می‌گویند که در گذشته بسیار رایج بود. 

در طراحی تراس و پله‌هایی که در دو طرف بنا قرار دارند، معماری روسی به چشم می‌خورند. در کنار این‌ها، کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ، تزئینات چوبی به‌همراه تندیس‌هایی از شیرهای بالدار و فرشته‌ها، ردپایی از معماری روسی است.

آنچه که باعث شده تا خانه داروغه یک شاهکار در زمان خودش به حساب بیاید، پنجره‌های دوجداره و شومینه است. جالب است بدانید که برخلاف خانه‌های قدیمی دیگر، بخش تابستان‌نشین و زمستان‌نشین در یک طرف از حیاط قرار دارند.

 

در لوکس‌ترین‌ها اقامت کنید: تور مشهد هتل درویشی

 

مدرسه عباسقلی خان

 

آدرس: مشهد، ابتدای خیابان نواب صفوی

تصویر مدرسه عباسقلی خان از دیدنی‌های رایگان در نزدیکی حرم امام رضا (ع)

دیدنی مجاور حرم امام رضا، مدرسه عباسقلی خان است. تاریخ ساخت این مدرسه به سال 1077 قمری برمی‌گردد. البته وقتی مدرسه عباسقلی خان ساخته شد، نام «مدرسه عملیه عباسقلی خان شاملو» روی سر در آن نوشته شد که با گذر زمان، به نام فعلی خود در بین عموم مردم شناخته می‌شود. 
این مدرسه تاریخی در سال 1357 در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت. معماری اینجا متعلق‌به دوران صفویه است و در طی سال‌های متمادی، همچنان جذابیت به‌خصوص خودش را توانسته حفظ کند. کاشی‌کاری‌های ظریف و هنرمندانه، مقرنس‌های چشم‌نواز و ایوان‌های وسیع در کنار حجره‌های ساده، برجسته‌ترین ویژگی قابل لمس این مدرسه از نمای نزدیک است. 

مدرسه عباسقلی خان از دیدنی‌های رایگان در نزدیکی حرم امام رضا (ع) است و برای دیدن شاهکارهای معماری دوره صفویه می‌توانید بدون هزینه به اینجا بیایید. در اطراف این جای تاریخی، پارک وحدت و پارک میرزا کوچک خان، دو جای خوش آب‌وهوایی هستند که برای سرگرم شدن کودکان و نفسی تازه کردن از موقعیت خوبی برخوردارند.


این مطلب را نیز می پسندید: شرایط ثبت نام و هماهنگی برای عقد در حرم امام رضا 


 

خانه‌ تاریخی توکلی؛ جاذبه‌ای به سبک قاجاری

 

آدرس: مشهد،‌ خیابان نواب صفوی،‌ صفوی ۷

ساعت دسترسی: از ساعت 8:30 الی 19:30، همه‌روزه

عکس مکان دیدنی نزدیک به حرم امام رضا، خانه تاریخی توکلی

اسرارآمیزترین مکان دیدنی نزدیک به حرم امام رضا، خانه تاریخی توکلی است. نام دیگری که با آن شناخته می‌شود، خانه اجنه است. قدمت خانه توکلی به 180 سال می‌رسد. این جاذبه، یادگاری از دوران قاجار است و از آثار ملی کشورمان به حساب می‌آید. 
فرآیند طراحی و معماری بنای خانه تاریخی توکلی برعهده فردی به‌نام احسان خان قرایی بود، هر چند که اولین مالک خانه برای اولین‌بار، تاجری به‌نام کشمشیان بود. بعد از فوت او، فردی به‌نام توکلی این خانه را خریداری کرد که امروزه به همین نام هم شناخته می‌شود. برای مدتی، این خانه متروکه بود و شایعاتی مبتنی‌بر حضور اجنه در این خانه به میان آمد. از وقتی که شهرداری اقدام به خرید و مرمت این بنا کرد، از آن به‌عنوان جایی تاریخی برای دید و بازدید عموم استفاده می‌شود. 

 

اتاقی که لوکس‌پسندها می‌خواهند: تور مشهد هتل الماس 2 

 

خانه تاریخی امیری در نواب صفوی

 

آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، نواب صفوی ۹، پلاک ۳۵۱

عکس خانه تاریخی امیری در نواب صفوی

در اطراف حرم امام رضا، مکان‌های دیدنی متعددی وجود دارند که مدت‌ها قبل در لیست آثار ملی ایران جای گرفتند. خانه تاریخی امیری مشهد یکی از همین جاهای تاریخی ثبت شده در آثار ملی ایران است. این خانه، نمونه‌ای از بناهای دوره قاجاریه است و یک حیاط مرکزی دارد. حیاط توسط دو ساختمان احاطه شده است.آجرکاری و کاشی‌کاری‌های زیبا، نورگیری فضاها و ساختار فیزیکی آن‌ها، زیبایی لمس‌شده این مکان را دوچندان می‌کنند. 

 

بازار جنت (ارگ قدیم)

 

آدرس: مشهد، بلوار مدرس، مدرس 8، جنت 4

تصویر بازار جنت، یکی از نقاط دیدنی نزدیک به حرم امام رضا (ع)

بازار جنت هم یکی از نقاط دیدنی نزدیک به حرم امام رضا (ع) است. این مکان تجاری، هویتی تاریخی دارد و به همین خاطر، بسیاری از مشهدی‌ها از آن به اسم خیابان ارگ یاد می‌کنند. بازار جنت، بازاری سرپوشیده نیست؛ در واقع یک خیابان است که مغازه‌های پوشاک در راستای آن قرار دارند. در گذشته در محل قرارگیری این مغازه‌ها، خانه‌ها بنا شده بودند و محلی برای زیستن و زندگی خانواده‌ها به‌شمار می‌رفتند. 

دلیل نام‌گذاری ارگ برای خیابان جنت فعلی، قرار داشتن آن در قسمت مرتفع و بلند شهر است. با گذشت زمان، این محله تغییر کاربری داد؛ چرا که رفت‌وآمد مسافرها به این جا بسیار زیاد بود و مردم محله هم برای درآمدزایی، خانه‌های خود را به بازار تبدیل کردند و درآمد بیشتری از آن بدست آوردند. 
عمده کالایی که در بازار جنت مشهد می‌توانید پیدا کنید، لباس مجلسی زنانه و مردانه، مانتوها و لباس راحتی مردانه و حتی بچه‌گانه است. یک طرف دیگر خیابان جنت را که بگیرید به خیابان چمران، بورس لوازم پزشکی می‌رسید. 

در جایی با سطح بین‌المللی باشید: تور مشهد هتل گلدن پالاس

 

باغ ملی؛ اولین پارک مشهد


آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، امام خمینی ۲۵، روبه‌روی خیابان جنت

پارک جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

بعد از خرید، بوستان‌گردی، حال‌‌ آدمی را بیشتر از هر چیز دیگری جا می‌آورد. باغ ملی از پارک‌های دیدنی اطراف حرم و محدوده بازار جنت، محلی برای استراحت افرادی است که به‌دنبال اکسیژن بعد از خرید هستند. باغ ملی مشهد، درست روبروی خیابان جنت است و به‌دلیل موقعیت مناسبی که دارد، دسترسی را برای هر علاقه‌مندی، بسیار راحت کرده است. 

سردیس مشاهیر علمی و ادبی بزرگ کشور در بخش‌های متعددی از این پارک به چشم می‌خورند. البته تجهیزات ورزشی متعدد هم در این پارک قابل دسترس‌اند. در اطراف، درختان سرسبز چنار و سپیدار در کنار فواره‌ها و گل‌کاری‌ها، فضای این باغ را برای حضور مردم تلطیف‌تر کرده است. در گذشته، باغ ملی، ملکی خصوصی به حساب می‌آمده و حکام خراسان و دولتی‌های مرکزی می‌توانستند به این باغ تردد داشته باشند. کاربری باغ ارگ در گذشته هم به‌عنوان تفرجگاه و استراحتگاه بود. 

در صد متری حرم اقامت کنید: تور مشهد هتل مدینه الرضا

 

هتل تاریخی پارس در محله ده دی

 

آدرس: مشهد، بلوار امام خمینی، امام خمینی 26

عکس جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم، هتل تاریخی پارس

جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم، محدود به خانه‌های تاریخی نمی‌شود. هتل تاریخی پارس از همان مکان‌هایی است که اثبات می‌کند گزینه‌ای متنوع‌تر برای دید و بازدید در اطراف حرم دارید. هتل پارس، اولین هتل مشهد است که براساس معماری روس بنا شده و قدمت آن به دوره پهلوی مربوط می‌شود. این جای دیدنی در سال 1316 ساخته شده و در سال 1384 هم به ثبت آثار ملی ایران رسید. 

در گذشته، همیشه کاربری این هتل برای استراحت مسافرها نبوده. برای نمونه در سال 1320، اینجا مقری برای فرماندهی روسی‌ها به شمار می‌آمده است. از نظر موقعیت مکانی، هتل پارس روبروی باغ ملی بوده و از هتل تا حرم، یک ربع فاصله است. فضای هتل دلنشین است و با توجه به حجم بالای استقبال، بافت آن مرمت شده است.


کلیک کنید: چرا این 10 هتل، لوکس‌ترین هتل‌های مشهد هستند؟


فرهنگسرای بهشت؛ جای دیدنی از عصر پهلوی

 

آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، خیابان جنت

ساعت دسترسی: 8 صبح الی 15، به‌جز جمعه‌ها

عکس فرهنگسرای بهشت؛ جای دیدنی نزدیک مشهد

اسم فرهنگسرای بهشت در خیابان چمران، واقعا برازنده است، همانطور که مراجعه‌کنندگان بعد از مراجعه به اسم متناسب با امکانات آن اشاره کرده‌اند. از نظر موقعیت مکانی، فرهنگسرای بهشت در قدیمی‌ترین و شلوغ‌ترین خیابان‌ مشهد یعنی جنت و محله سراب قرار دارد. المان‌های معماری قدیمی مانند مجسمه‌ها و طاق‌های ایوان، قدم زدن در این مکان را بسیار دلپذیرتر و چشم‌نوازتر کرده است. حوض خوشرنگ روبروی بنا، مجمسه شاعر بزرگ فردوسی و فضای سبز اطراف، رد پایی از حس و حال خوب را در خاطراتتان به‌جای می‌گذارد. 

قدمت این بنا، مربوط به دوران پهلوی است و در حال حاضر، جایی برای آشنایی بیشتر مسافران و مردم با فرهنگ مشهدنشین‌هاست. بهترین زمان برای بازدید از این فرهنگسرا، شب‌هاست که با نورپردازی‌ها، فضای ایده‌آلی را رقم می‌زند.

در اتاق‌هایی متفاوت اقامت کنید: تور هتل جواد مشهد

 

خانه ملک؛ بنایی تاریخی در نزدیکی حرم

 

آدرس: مشهد، ضلع‌ شرقی خیابان امام خمینی، مقابل ساختمان دارایی

ساعت دسترسی: 8 صبح الی 18، به‌جز جمعه‌ها

عکس خانه ملک از جاذبه‌های محدوده اطراف حرم

از دیدنی‌های نزدیک باغ ملی «خانه حاج حسین ملک» است که به گویش ساده‌تر، به اسم خانه ملک شناخته می‌شود. از خانه ملک تا حرم، 2 کیلومتر فاصله است و می‌توان آن را هم جزو جاذبه‌های محدوده اطراف حرم دانست. 

قدمت خانه ملک به اواخر دوره قاجاریه برمی‌گردد. در این دوره، فردی به‌نام حاج حسین ملک که در رده ثروتمندترین افراد کشور به‌شمار می‌رفت، بعد از مدت 20 سال، املاک خود را وقف کرد. محل دفن این وقف‌کننده در حرم امام رضا (ع) است. جذابیت خانه ملک به معماری تلفیقی ایرانی و اروپایی آن مربوط می‌شود. این بنا دو طبقه دارد و ظاهر آن با بافت خانه‌های مدرن اطرافش بسیار فرق می‌کند. 

تصویر داخل خانه ملک مشهد از جاذبه‌های محدوده اطراف حرم

چیزی که با رفتن به خانه ملک مشهد می‌توانید ببینید، قسمت بیرونی آن است؛ چرا که بخش درونی آن کاملا از بین رفته است. از دورترها که خانه ملک را می‌بینید، زیبایی پنجره‌های متعدد چوبی و آجرکاری‌های ظریف را از فاصله‌های دورتر هم می‌توانید لمس کنید. با نزدیک‌تر شدن به اینجا، حوض بزرگ و فضای چمن‌کاری‌شده اطرافش بسیار به چشم می‌آیند. با ورود به فضای داخلی خانه تاریخی ملک می‌توانید ویترین‌هایی روی دیوارها ببینید که با اشیا و آثار هنرمندان زینت داده ‌شده‌اند. 

در کنار همه اشیای دیدنی و تاریخی، تعدادی از کارگاه‌های بافت فرش و گلیم، سوزن‌دوزی، تذهیب و مینیاتور، جلدسازی و چرم در این خانه برگزار می‌شود. علاوه‌بر آموزش، تماشای آثار هنری هم برای مراجعه‌کنندگان برقرار است.

اتاقی لوکس با 3 وعده غذا بگیرید: تور هتل الماس 1 مشهد

 

خانه تاریخی کنانی در خیابان شیرازی

 

آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، کوچه چهار باغ، کوچه پنجه، جنب حسینیه کویتی‌ها

تصویر خانه کوزه کنانی از جاذبه‌های تاریخی نزدیک به حرم امام رضا

جاذبه‌های تاریخی نزدیک به حرم امام رضا، تنوع بسیار زیادی دارند. برای دسترسی به خانه تاریخی کوزه کنانی از سمت خیابان شیرازی باید حرکت کنید و خودتان را به کوچه چهارباغ و پنجه برسانید. به این محدوده که برسید، زیبایی خانه را می‌توانید لمس کنید؛ چون که شبیه به خانه‌های مسکونی فعلی نیست. 

وجه‌تسمیه نام این خانه به مالک آن برمی‌گردد که فردی به کوزه کنانی، آن را در گذشته‌های دور بنا کرده است. کوزه کنانی، یک تاجر بود که از دوستان صمیمی آیت‌الله بروجردی به شمار می‌رفت و بعد از هر بار آمدنش به مشهد از او پذیرایی می‌کرد. 

در تمامی مدتی که خانه کوزه کنانی به فعالیتش ادامه داده، زمانی هم کنسولگری آمریکا بوده و گاها ایده تخریب آن مطرح شده است. با این حال، امروزه خانه کوزه کنانی در لیست آثار ملی بوده و دسترسی به آن برای عموم آزاد است.

برنامه سفر 3 شب و 4 روز بگیرید: تور مشهد هتل جوارالملک

 

گنبد سبز؛ جاذبه‌ای معنوی در نزدیکی حرم

 

آدرس: مشهد، خیابان اخوند خراسانی

ساعت دسترسی: 8 صبح الی 21، همه‌روزه

تصویر گنبد سبز؛ جاذبه‌ای معنوی در نزدیکی حرم

از بناهایی که چند صد سال توانسته تا خودش را در میان لیست مکان‌های دیدنی نزدیک حرم حفظ کند، گنبد سبز است. برای دسترسی راحت به آن کافی است که به ضلع جنوبی غربی حرم مطهر بروید و همین مسیر را تا خیابان آخوند خراسانی ادامه دهید تا به میدانی به همین نام گنبد سبز برسید. 

وجه تسمیه گنبد سبز به رنگ نمای آن مربوط می‌شود که فیروزه‌ای متمایل به سبز است. آنچه باعث برجسته شدن گنبد سبز، اثری به‌جامانده از دوره‌ صفوی شده، قدمت بالای آن بوده که البته گاهی از هیاهوی شهر و حضور آدم‌ها گم شده است. 

گنبد سبز مشهد در واقع محل دفن شیخ محمد مؤمن عارف است. این بنا احتمالاً در سال ۱۰۳۶ قمری ساخته و در سال‌های ۱۰۵۵ و ۱۰۵۸ هم فرآیندهای تکمیل و تزئین آن انجام شد.

با تخفیف ویژه به مشهد بیایید: تور مشهد هتل ضیافت الزهرا

 

خانه تاریخی اکبرزاده


آدرس: مشهد، آیت‌الله بهجت، بهجت 3، بین همتیان 5 و 6، پلاک 49
امکان بازدید عمومی برقرار نیست

تصویر خانه تاریخی اکبرزاده از جاذبه‌های نزدیک حرم در محله بالا خیابان مشهد

خانه تاریخی اکبرزاده از جاذبه‌های نزدیک حرم در محله بالا خیابان مشهد است. همچنین، این جای دیدنی تا موزه نادری و پاساژ فیروزه، فاصله کمی دارد و بعد از آن هم می‌توانید روی مشهدگردی در نقاط دیگر از شهر، حسابی ویژه باز کنید. 

در سال 1400 اعلام شد که بخش‌های اصلی از بنای این خانه تاریخی، تخریب شده و به‌نظر می‌رسد که الان بازدیدکنندگان نمی‌توانند برای بازدید در آنجا حضور داشته باشند. هر چند که این بنا در سال 83 به لیست آثار ملی ایران قرار دارد و الان از وضعیت خوبی برخوردار نیست. قدمت خانه اکبرزاده به دوره قاجار مربوط می‌شود و سردر آن، زیباترین ورودی در میان خانه‌های تاریخی شهر مشهد است. 

اتاقی با نزدیک‌ترین موقیت به حرم بگیرید: تور هتل الغدیر مشهد


 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

دیدنی‌های نزدیک به حرم، پررفت‌وآمدترین نقاط گردشگری برای مسافران و زائران به حساب می‌آیند. در محدوده نزدیک به حرم می‌توانید به 20 جای دیدنی سر بزنید. تعدادی از دیدنی‌های نزدیک حرم شامل بازارها می‌شود؛ از بازار رضا، قدیمی‌ترین بازار مشهد گرفته تا بناهای تاریخی مانند باغ موزه نادری و موزه مردم‌شناسی. در میان دیدنی‌ترین مکان‌های نزدیک به حرم، پارک‌ها و بوستان‌ها بیشتر موردعلاقه مسافرهاست. بوستان میرزا کوچک خان و باغ ملی از پارک‌های نزدیک به حرم هستند که برای گذراندن وقت در کنار خانواده یا صحبت‌های دوستانه، فضایی متناسب دارند.

انتشار :  26 اردیبهشت 1403 به روزرسانی :  9 تیر 1403 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
تصویر گنبد خشتی از جاذبه های نزدیک به حرم
  • تصویر گنبد خشتی از جاذبه های نزدیک به حرم
  • تصویر داخل خانه ملک مشهد از جاذبه‌های محدوده اطراف حرم
  • عکس خانه تاریخی امیری در نواب صفوی
  • تصویر خانه کوزه کنانی از جاذبه‌های تاریخی نزدیک به حرم امام رضا
  • پارک جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم
  • عکس فرهنگسرای بهشت؛ جای دیدنی نزدیک مشهد
  • تصویر دیدنی‌های نزدیک به حرم، خانه تاریخی داروغه
  • بازار رضا؛ برجسته‌ترین جای دیدنی نزدیک حرم امام رضا
  • تصویر بازار 17 شهریور؛ جایی نزدیک به حرم، ارزان و اما شلوغ
  • عکس بازار بزرگ مرکزی؛ جای دیدنی نزدیک به حرم برای خرید
  • عکس جاهای دیدنی نزدیک حرم، مرکز خرید آسمان
  • عکس مهم‌ترین مکان گردشگری مشهددر نزدیکی حرم امام رضا، باغ موزه نادری
  • عکس جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم، هتل تاریخی پارس
  • عکس خانه ملک از جاذبه‌های محدوده اطراف حرم
  • تصویر جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم، حمام مهدی قلی بیک
  • تصویر مدرسه عباسقلی خان از دیدنی‌های رایگان در نزدیکی حرم امام رضا (ع)
  • تصویر بازار جنت، یکی از نقاط دیدنی نزدیک به حرم امام رضا (ع)
  • عکس مکان دیدنی نزدیک به حرم امام رضا، خانه تاریخی توکلی
  • تصویر گنبد سبز؛ جاذبه‌ای معنوی در نزدیکی حرم
  • تصویر خانه تاریخی اکبرزاده از جاذبه‌های نزدیک حرم در محله بالا خیابان مشهد
  • عکس بوستان میرزا کوچک خان؛ پارک نزدیک به حرم
پرسش و پاسخ
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
تورهای مشابه