جاهای دیدنی نیشابور : آرامگاه خیام، دهکده چوبین، باغرود و ده ها جاذبه دیگر

جاهای دیدنی نیشابور

جاهای دیدنی نیشابور از تنوع بی مثالی برخوردارند. این شهر از یک سو مملو از جاذبه های فرهنگی و ادبی همچون مقبره شعرا و ادبای بزرگ و از سوی دیگر پر از مناطق بکر و خوش آب و هوا برای طبیعت گردی است. آبشارها و چشمه های جوشان، روستاهای خوش آب و هوا و باغ ها و معادن نیشابور از شهرت زیادی برخوردارند. در ادامه به معرفی 24 جاذبه گردشگری در مناطق شهری و روستایی نیشابور پرداخته ایم. 

این جاذبه ها را در دو دسته زیر خدمتتان معرفی کرده ایم:

بنا و آرامگاه های نیشابور

مناطق طبیعی نیشابور

 

مسجد دهکده چوبین نیشابور

 

بناها و آرامگاه های نیشابور

 

 

1. آرامگاه خیام

آرامگاه خیام از نمای بالا

 

آرامگاه خیام، این شاعر منجم و ریاضی دان به واسطه جایگاه وی در ریاضیات و ادبیات و نجوم با معماری خاص و هندسه ای بی نظیر طراحی شده است. گرچه ایرانیان خیام را بیشتر به واسطه رباعیاتش می شناسند ولی غرب او را به عنوان دانشمندی بزرگ در ریاضیات می شناسد. مجموعه آرامگاه خیام در باغی بزرگ مشتمل بر کتابخانه، موزه، مهمانسرا و بخش های فرهنگی و هنری قرار گرفته است.

 

 

2. آرامگاه کمال الملک

مقبره کمال الملک در نیشابور

 

کمال الملک نقاش معروف ایرانی و از فارغ التحصیلان دارالفنون بود که به مقام نقاش سلطنتی در دربار ناصرالدین شاه رسید. او اواخر عمرش در یکی از روستاهای نیشابور زندگی می کرد و همانجا در گذشت. مقبره او هم اکنون در باغ و مجموعه آرامگاهی خیام و نزدیک به آرامگاه عطار نیشابوری قرار گرفته است.  

 

 

3. آرامگاه عطار نیشابوری

آرامگاه عطار در نیشابور

 

هفت شهر عشق را عطار گشت، ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

این داروفروشِ متولد 513 هجری طبابت می دانست و از سوی دیگر شعر می گفت و در عرفان به مقامات عالی رسیده بود. جایگاه عرفانی و ادبی او باعث شده نام او و آثارش بعد از حدود ده قرن هنوز در اذهان اهالی ادب و عرفان باقی بماند. بقعه ای که بر روی مزارش ساخته شده به دوره تیموری و امیر علی شیر نوایی، دانشمند و سیاستمدار معروف آن سرشناس بر می گردد.

 

 

4. قدمگاه نیشابور

قدمگاه نیشابور

 

بقعه و بارگاه قدمگاه نیشابور به دوره شاه عباس اول صفوی بر می گردد. درخت هایی که در آن زمان کاشته شد کم کم به باغی بزرگ و مصفا بدل گشت. این مجموعه به مرور باغسازی شد و هم اکنون یکی از جاذبه های مهم شهر نیشابور محسوب می شود.آبی از میان باغ می گذرد که بر طبق روایت، امام رضا آنجا وضو ساخته است. قدمگاهِ منسوب به امام رضا نیز در بقعه ای در عمارت اصلی باغ قرار گرفته است.

 

قدمگاه نیشابور

 

از میان باغ قدمگاه دو قنات می گذشته که یکی از آن ها هنوز به نام چشمه حضرتی فعال است. مردم به سرداب و زیر زمینی در باغ قدمگاه پایین می روند و از آنجا اب به تبرک بر می دارند. آبنماها و کانالکشی های باغ از جذاب ترین بخش های آن محسوب می شود.

 

5. دهکده چوبین نیشابور 

دهکده چوبین در نیشابور

 

6. بازار سرپوش نیشابور

بازار سرپوش نیشابور

 

نیشابور نیز مثل بیشتر شهرهای تاریخی دارای بازاری سرپوشیده و قدیمی است که بعد از 550 سال هنوز اقتصاد آن از رونق نیفتاده است. بازار سرپوش نیشابور تنها بازار سرپوشیده در کل خراسان است که بسیاری از آثار قدیمی و اولیه آن هنوز باقی مانده است. بازار سرپوش دارای بخش های مختلفی همچون سرای زاهدی، حمام قدیمی، آب انبار بازار نو، گرمابه مرمر، گرمابه گلشن و بسیاری گوشه و کنارهای باستانی است.   

 

7. افلاک نمای خیام

افلاک نمای خیام در نیشابور

 

8. عمارت امین الاسلامی؛ از جاهای دیدنی نیشابور برای گشت و گذار تاریخی

عمارت امین الاسلامی نیشابور

 

 

9. مسجد جامع نیشابور

مسجد جامع نیشابور

 

آجرکاری ها و کاشیکاری های مسجد جامع نیشابور یادآور هنر عصر تیموری است. بنایی چهار ایوانی با حوضی در میانه صحن که در بیشتر مساجد ایرانی به کار می رفته است. با این حال آجرکاری و تزئینالت ایوان منحصر به فرد است و نمی توان آن را با بناهای چهار ایوانی دیگر مقایسه کرد. کتیبه ها، مقرنس ها، کاربندی ها و غیره همگی نشانه هنر دست استادکاران منطقه بوده است. مسجد جامع از نظر هنری، سیاسی و فرهنگی برای مردم نیشابور اهمیت دارد.

 

 

10. گنبدهای شه میر از ناشناخته ترین جاهای دیدنی نیشابور

گنبدهای شه میر نیشابور

 

در این محوطه تاریخی سه بنای گنبدی وجود دارد که بعضی از آن ها کاربری آرامگاهی داشته اند. مهروا، مهراباد و شادمهر سازه هایی گنبدی و چند ضلعی اند که سابقه تاریخی شان به دوره های سلجوقی، ایلخانی و حتی احتمالا عصر ساسانی(پیش از اسلام) بر می گردد. این بناها که شاید ارتباطی با آیین مهرپرستی و حتی آتشکده های زردشتی در ایران باستان داشته باشند در دهستان ریوند یعنی بخش مرکزی نیشابور قرار گرفته اند.

 

 

11. رباط شاه عباسی نیشابور 

رباط شاه عباسی نیشابور

 

12. آرامگاه بی بی شطیطه و بانو پسنده در نیشابور

آرامگاه بی بی شطیطه

 

شاید نیشابور جزو معدود شهرهایی باشد که مقابر بانوان و زنان در آن جا به عنوان مکانی مبارک و محترم مورد توجه مردم قرار گرفته باشد. بی بی شطیطه بانویی صاحب علم و کرامت بوده که امام موسی کاظم به وی عنایتی ویژه داشته است. مقبره بانو بازسازی شده و با ساختن بقعه وبارگاه به محل زیارت و رفت و آمد مردم تبدیل شده است. قبرستان قدیمی قدمتی 200-300 ساله دارد. در این آستان بانویی دیگر نیز به نام بانو پسنده، از زنان پرهیزگار وبا اخلاص نیشابور به خاک سپرده شده است. وی همان کسی است که هنگام تشرف امام رضا به نیشابور حضرت را در منزلش جای داد.

 

 

13. شادیاخ نیشابور

شادیاخ نیشابور

 

شادیاخ از محله های کهن نیشابور است که در اوایل سده 3 هجری مسکونی بوده است. اکنون تنها ویرانه هایی از شکوه سابقش باقی مانده که به عنوان سایت باستان شناسی در مراحل تحقیق و بررسی قرار گرفته است. کاخی اشراف نشین در محله شادیاخ قرار داشته که امیران و بزرگان نیشابور در آن زندگی می کرده اند. شادیاخ در دوره طاهری و سلجوقی مورد استفاده قرار می گرفته است. حمله مغول این همه شکوه و هیاهو را به یکباره به زیر خاک برد. در شهر کهن نیشابور ۳۸ مدرسه، ۳۲ مسجد، ۲۶۸۰ دانشمند و فرهیخته و همچنین ۴۷ محله دیگر در همان دوره تاریخی قرار داشته است که شادیاخ تنها یکی از این محلات بوده است.

 

 

14. قلعه لک لک آشیان نیشابور

قلعه لک لک آشیان

 

15. بقایای شهر کهن نیشابور

بقایای شهر کهن نیشابور

 

برای آشنایی کامل با جاهای دیدنی مشهد کلیک کنید

 

 

جاهای دیدنی نیشابور برای طبیعت گردی و گشت و گذار

 

 

16. روستای بوژان؛ از خوش آب و هواترین جاهای دیدنی نیشابور

بوژان نیشابور

 

 نیشابور بوژان

 

 

17. آبشار گرینه نیشابور

آبشار گرینه نیشابور

 

 

18. باغرود نیشابور

باغرود نیشابور

 

 

19. آبشار بار نیشابور

آبشار بار نیشابور

 

 

20. دره هفت غار نیشابور

دره هفت غار نیشابور

 

 

21. روستای دیزباد نیشابور

روستای دیزباد نیشابور

 

 

22. غار سر نی؛ از عجیب ترین جاهای دیدنی نیشابور 

غار سر نی نیشابور

 

غار سر نی نیشابور

 

 

23. معدن فیروزه نیشابور 

معدن فیروزه نیشابور

 

 

24. روستای خرو علیا در نیشابور

 

برای رزرو تورهای مسافرتی و تور لحظه آخری با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی نیشابور از تنوع بی مثالی برخوردارند. این شهر از یک سو مملو از جاذبه های فرهنگی و ادبی همچون مقبره شعرا و ادبای بزرگ و از سوی دیگر پر از مناطق بکر و خوش آب و هوا برای طبیعت گردی است. آبشارها و چشمه های جوشان، روستاهای خوش آب و هوا و باغ ها و معادن نیشابور از شهرت زیادی برخوردارند. در ادامه به معرفی 24 جاذبه گردشگری در مناطق شهری و روستایی نیشابور پرداخته ایم.

انتشار :  8 تیر 1399 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
بازار سرپوش نیشابور
  • بازار سرپوش نیشابور
  • غار سر نی نیشابور
  • گنبدهای شه میر نیشابور
  • باغرود نیشابور
  • دهکده چوبین در نیشابور
  • معدن فیروزه نیشابور
  • آرامگاه خیام از نمای بالا
  • شادیاخ نیشابور
  •  نیشابور بوژان
  • آبشار بار نیشابور
  • مقبره کمال الملک در نیشابور
  • قدمگاه نیشابور
  • آرامگاه عطار در نیشابور
  • آبشار گرینه نیشابور
  • قدمگاه نیشابور
  • عمارت امین الاسلامی نیشابور
  • رباط شاه عباسی نیشابور
  • مسجد جامع نیشابور
  • غار سر نی نیشابور
  • آرامگاه بی بی شطیطه
  • بوژان نیشابور
  • قلعه لک لک آشیان
  • دره هفت غار نیشابور
  • روستای دیزباد نیشابور
  • مسجد دهکده چوبین نیشابور
  • بقایای شهر کهن نیشابور
  • افلاک نمای خیام در نیشابور
  • جاهای دیدنی نیشابور
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
6 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
مهدی
خیلی زیباست نیشابور
زری
امیدوارم به زودی اونجا رو ببینی و عکس هاش رو برای ما بفرستی
هستی
جاهای قشنگی داره مخصوصا ابشار بار
خدنگیعفیفه خدنگی
ممنون از نظرت درباره آبشار بار دوست عزیز. اگه تازگی به آبشار بار رفتی لطفا بهمون بگو در چه فصلی بوده و آیا رودخانه و آبشار آب کافی داشته؟ آیا اونجا به زیبایی عکس هاش هست یا نه؟
Eli
خعلي شهر زیبا و دیدني هص نسشابور
سحر علیزاده

با سلام بله جاهای دیدنی شهر نیشابور هر گردشگری را به خود جذب می کند.