روستاهای دیدنی اطراف مشهد (جاذبه‌های کمتر دیده شده)

روستاهای اطراف مشهد

کمتر کسی طبیعت آبادی‌های دیدنی اطراف مشهد را می‌شناسد، دهات‌هایی که هر کدام جاذبه‌های نایابی دارند و می‌توان از هر یک از آنها گوهر نابی یافت. مثلا تابه‌حال با خود فکر کرده‌اید که در همین حوالی مشهد هم می‌توان، مراسم گل‌غلتان و گلاب‌گیری را تماشا کرد، بدون آنکه اردیبهشت دلت برای کاشان ضعف برود؟!. پس برای آشنایی بیشتر با روستاهای زیبا دیگر حومه مشهد، با تورگردان  همراه باشید.

 

روستای عنبران مشهد

روستای فرخد؛ قمصری در حوالی خراسان

 

روستای فرخد مشهد

 

اردیهشت که می‌شود، دل خیلی‌هایمان هوس گلاب‌گیری و مراسم گل‌غلتان و رفتن به قمصر کاشان را می‌کند. اما خُب چه‌ کنیم که گاهی اوقات، طولانی بودن مسیر راه، یا مسائلی دیگر باعث می‌شود که، از تماشای این مراسم زیبا جا بمانیم و در دلمان حسرت بنشیند. اما ما به شما خواهیم گفت که می‌توانید، به آرزویتان به آسانی دست یابید. فقط کافیست گشتی به اینترنت بزنید و نام فرخد را سرچ کنید. 

فرخد یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد است که به‌دلیل کاشت فراوان گل‌محمدی، مهد گلاب و قمصر خراسان نام گرفته است. دهستانی که در مسیر پیاده‌روی کاروان‌های زائرین امام رضا(ع) قرار گرفته و معروف‌ترین محصول آن انگور است. فاصله روستای فرخد تا مشهد بسیار کم است و در کمتر از 1 ساعت با ماشین به آنجا می رسید و به همین دلیل از جمله روستاهای نزدیک مشهد به شمار می رود.

جشنواره گلاب گیری در فرخد

 

روستاهای اطراف مشهد، جشنواره گلاب گیری فرخد

 

شاید گردشگران زیادی عاشق تورگلاب گیری باشند و خبر خوش برای گردشگران تور مشهد این است که با بازدید از روستای فرخد در هفته سوم اردیبهشت می توانند علاوه بر زیارت و گشت و گذار در مشهد در این جشنواره شرکت کنند و بهره مند شوند. برداشت گل محمدی در فرخد مشهد از نیمه اردیبهشت شروع می شود و تا اوایل خرداد ادامه دارد. این جشنواره در اوایل صبح آغاز شده و قبل از ظهر پایان می یابد. در جشنواره گلاب گیری تفریحات هیجان انگیزی هم وجود دارد که از جمله می توان به برگزاری مسابقات و اجرای موسیقی محلی اشاره نمود. همچنین برنامه های دیگری مانند: تشریح فرآیند گلاب گیری و مراحل کشت و برداشت آن، فروش محصولاتی مانند مربا و دمنوش گل محمدی توجه گردشگران تور مشهد از تهران را به سوی خود جذب می کند.

آدرس روستای فرخد

به 8 کیلومتری جاده کلات-مشهد که نزدیک می‌شوید، بهترین مسیر برای رفتن به روستای فرخد از مشهد این است که، از خیابان عبادی، نرسیده به خواجه‌ربیع، به سمت جاده کلات حرکت کنید. در جاده کلات، سه روستای پاژ، فارمد و فرخد را دنبال کنید، تا به مقصد برسید. هنگام پرسیدن آدرس در نظر داشته ‌باشید، ممکن است فرخد را به نام‌های دیگری چون فاز، پرمه و فرخی تلفظ کنند. بنابراین هر کدام از این نام‌ها را که شنیدید، گیج نشوید منظورشان همان آبادی فرخد است.

 فاصله زمانی روستای فرخد تا مشهد حدود 45 دقیقه ا‌ست. توصیه می‌کنم برای رفتن به آنجا، از نقشه‌های آنلاین و مسیریاب‌های هوشمند استفاده نکنید. این نقشه‌ها و مسیریاب‌ها ممکن است، راه‌هایی مانند عبور از کمربندی مشهد را به شما پیشنهاد کنند و بیشتر شما را گمراه کنند. کمتر کسی است که گردشگر تور مشهد باشد اما نخواهد از روستاهای نزدیک مشهد بازدید کند.

بهترین فصل سفر به فرخد

 اگر شما در استان خراسان رضوی ساکن هستید، یا زمانی به آنجا سفر کردید، اواسط اردیبهشت به فرخد، یا همان قمصر خراسان سری بزنید.

روستای پیوه‌ژن؛ دهکده جواهر ایران

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای پیوه ژن

 

همه ما دستیابی به گنج و ثروت و سرزمین مرسوم به الماس و یاقوت را، تنها در فیلم و کتاب‌های ژانر تخیلی دیده‌ایم و سفر به این مکان را در دنیا واقعی خیال می‌دانیم. اما بگذارید حقیقتی را برایتان بازگو کنم، اگر می‌خواهید با دهکده جواهر ایران آشنا شوید و راز و رمز ثروت را بجویید، حتما سری به پیوه‌ژن، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد بزنید.

پیوه ژن روستایی زیباست و با داشتن آثاری مانند قلعه كهنه و حمام تاریخی دلبری می کند. (این ابنیه های تاریخی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند). از طرفی باغ‌های سیب، گردو، انگور و آلو بخارا صادراتی از بهترین محصولات این منطقه به حساب می‌آید.

آدرس روستای پیوه‌ژن

روستایی در دهستان پیوه‌ژن، بخش احمدآباد، شهرستان مشهد، استان خراسان رضوی ایران است.

مسیر دسترسی: اتوبان مشهد-نیشابور را که زیر چرخ ماشین بگیرید و ۵۵‌ کیلومتر برانید، درست روبه‌روی توربین‌های چرخنده دیزباد، تابلو پیوه‌ژن رخ می‌نماید. وارد جاده فرعی شوید و ٩‌ کیلومتر مسیر آسفالت را بپیمایید، تا به دهستان خوش‌ آب‌و‌هوا و بکر پیوه‌ژن برسید.

بهترین فصل بازدید از روستای پیوه‌ژن

اردیبهشت بهترین زمان بازدیداز پیوه‌ژن است. چراکه همه‌جا سرسبز و رودها پرآب و میوه‌های تازه و خوش‌مزه و آبدار رسیده‌اند.

روستای رباط سفید؛ گمگشته‌ای در میان اَبنیه تاریخی

 

اولین بار که نام رباط سفید را شنیدم، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد، که آب‌وهوایی خنک و دل‌چسب دارد. به خیالم به‌محض رسیدن به آنجا، با مجسمه‌ای گچی و سفید روبرو می‌شوم. اما وقتی سری به این مکان زدم، با روستایی زیبا و مردمانی خون‌گرم و مهربان آشنا شدم. که دلشان به سادگی و صمیمیت خوش است.

روستای رباط سفید بیشتر اَبنیه تاریخی‌اش معروف است تا خودش، همان بنایی که در سده نهم هجری (عصر تیموری) بنیان گردیده و حال، سری تو سرها درآورده و اهالی ده را به دیده شدن، دل‌گرم کرده است.

آدرس روستای رباط سفید

روستا رباط سفید، در خراسان رضوی، 75 کیلومتری جنوب شهر مشهد و بخش احمدآباد قرار دارد.

مسیر دسترسی: برای رفتن به روستای رباط سفید باید، از مشهد به سمت جاده نیشابور و دهستان پیوه‌ژن، از توابع بخش احمدآباد بروید.

بهترین فصل سفر به رباط سفید

بهار، خوب‌ترین زمان دیدن از روستای رباط سفید است.

روستای چنارک و تپه‌های تاریخی ثبت شده در میراث ملی

 

دیدن آثار ملی ثبت شده، همیشه از لذت‌های زیادی برخوردار بوده است. چراکه حس غرور وطنییمان را  بیدار و ما را به فرزند این خاک بودن وفادار می‌کند. حال تصور کنید که، یکی از این جاذبه‌ها نیز در چنارک، دهی از دهستانِ، پایین ولایت بخش فریمان قرار دارد. یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد، که قدمت آن مربوط به قرون اولیه-تاریخی اسلامی می‌باشد. اگر شما هم تور مشهد از شیراز را رزرو کردید می توانید به فریمان بروید و تمامی جاهای دیدنی و تاریخی را ببینید.

اگر بخواهیم کمی بیشتر برایتان توضیح دهیم، باید بگوییم که، روستای چنارک آب‌وهوایی معتدل دارد و آبش از قنات و محصولش غلات و چغندر و شغل اهالی زراعت و مال‌داری و قالیچه بافی و... است. اما مهم‌ترین جای دیدنی آن نیز، سه مقبره، بي‌بي هور و بي‌بی نور و بي‌بي مراد بوده که به گفته اهالی آبادی، منسوب به دختران موسي بن جعفر(ع) است.

آدرس روستای چنارک

روستا چنارک، در استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش رضویه، بعد از دهستان میامی قرار دارد.

مسیر دسترسی: بهترین مسیر به روستا چنارک این است که، از مشهد به 135هزارگزی شمال خاوری فریمان و 7 هزارگزی شمال، راه اتومبیل رو مشهد به مزدوران بروید.

بهترین فصل سفر

بهار، زمان خوبی برای رفتن به چنارک می‌باشد.

روستای خانرود؛ کتیبه‌های سنگی تاریخی

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای خانرود مشهد

 

اگر اهل باستان‌شناسی و دیدن اشیا تاریخی هستید، حتما که نباید به موزه بروید، یا با تور شیراز و جنوب و...، همسفر شوید. هر زمان که به مشهدالرضا(ع) سفر کردید و دلتان خواست که از، یکی از مکان‌های تاریخی این شهر دیدن کنید، سری به خانرود بزنید. یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد، که اهالی آن به کار کشاورزی و دام‌پروری مشغول هستند و مهم‌ترین محصولاتشان هم گیلاس، آلبالو، سیب، گردو و انواع صیفی‌جات می‌باشد.

از همه اینها که بگذریم، یکی از قوی‌ترین آثار کهن آن، کتیبه‌های سنگی تاریخی است که قدمت‌اش، حدودا به ۲۳۵ سال می‌رسد و در حسینیه آن منطقه نگهداری می‌شود.

آدرس روستای خانرود

روستا خانرود، در شهرستان شاندیز خراسان رضوی و در ۲۰ کیلومتری مشهد و در ۴ کیلومتری روستای تاریخی و توریستی مغان قرار دارد.

مسیر دسترسی: از مسیر خلج به مشهد و به فاصله 27 کیلومتری از آن و بعد گذشتن از، یکی از گذرگاه‌های تیم‌های کوه‌نوردی، غارنوردی و در مسير دسترسي به غار مغان و دوستداران طبیعت، به‌راحتی می‌توانید به روستا خانرود برسید.

بهترین فصل سفر به خانرود

روستا خانرود در منطقه کوهستانی واقع شده است و آب‌وهوایی بسیار معتدل و مناسب دارد و جاری شدن آب از دامنه‌های کوه‌های بینالود در فصل اردیبهشت و جوشش چشمه‌ها، باعث شده که عالی‌ترین زمان به آنجا بهار باشد.

روستای اندرخ؛ تفرجگاه کوه‌نوردان و صخره‌نوردان

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای اندرخ مشهد

 

هر ورزشی مکان مخصوص به خود را دارد و اگر از علاقمندان به کوهوردی و صخرهنوردی هستید و دلتان می‌خواهد که در مکانی مناسب با این ورزش به فعالیت بپردازید و لذت ببرید. اندرخ، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد، بهترین پیشنهاد ما به شما است. کوه‌ها و صخره‌ها و دره‌های اطراف آن، برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی و صخره‌نوردی مناسب هستند و از طرفی هم سه امامزاده سید فتح‌الله، میرعماد‌الدین و بی‌بی ربابه، از دیگر امکانات تفریحی روستا به حساب می‌آید. اگر اهل اصفهان باشید و تور مشهد از اصفهان را رزرو کنید، از بازدید روستاهای اطراف مشهد نه تنها خسته نمی شوید بلکه روحتان جلا پیدا می کند و آرامش می گیرید.

آدرس روستای اندرخ

روستا اندرخ در خراسان رضوی، شمال شرقی مشهد، مسیر مشهد به کلات قرار گرفته است.

مسیر دسترسی: برای رفتن به اندرخ ، شما باید بعد از 37 کیلومتری مشهد، به‌سمت جاده کلات بروید و بعد از دهستان فرخد و مسیر سده کارده نیز، بعد 45 دقیقه به آنجا می‌رسید.

بهترین فصل سفر به اندرخ

همه فصل‌ها مناسب رفتن به اندرخ است. چراکه آب‌وهوای بسیار معتدل و خنکی دارد.

روستای مج؛ جشنواره گیاهان دارویی

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای مج مشهد

 

امروزه بسیاری از مردم سبک زندگی‌شان را عوض کردند، تا عمر طولانی‌تری داشته باشند. مثلا برخی به خوردن غذاهای گیاهی روی آوردند و عده‌ای دیگر به نوشیدنی‌های طبیعی متوسل شدند. دمنوش‌هایی آرامش‌بخش که جایگزین بسیار مناسبی برای برخی داروهای شیمیایی است. اگر اهل گل‌وگیاه هستید و دوست دارید با انواع علف‌های دارویی آشنا شوید. به مج، یکی از روستاهای اطراف مشهد سری بزنید.

مج دهستانی است که قدمت زیادی دارد و نشان آن‌هم، گورستانی است که حکایت از زندگی مردمان قبل از اسلام دارد. ناگفته نماند که، مردمان آنجا کشاورز و دام‌دار هستند و چغندرقند، گندم، جو، پسته، یونجه، هندوانه و خربزه می‌کارند.

آدرس روستای مج

روستا مج، در ۶۷ کیلومتری جنوب شهرستان مشهد، استان خراسان رضوی واقع شده است.

مسیر دسترسی: بهترین جاده برای رسیدن به آنجا، بعد از سیدی مشهد، به مسافت ۲۸ کیلومتر و گذشتن از منطقه کوهستانی و روستای شلگرد است.

بهترین فصل سفر به مج و رزرو تور مشهد

رزرو تور مشهد در همه فصل ها انجام می شود و مختص به فصل خاصی نیست اما اگر بخواهید سرسبز ترین روستاهای مشهد را هم در لیست بازدید از جاهای دیدنی مشهد قرار بدهید، بهتر است بهار و تابستان را برای سفر به مشهد از تهران انتخاب کنید. بهار سرسبز و زیبای روستا مج دیدن دارد. چراکه علاوه بر هوای خوب و سرسبزی محیط نیز، جشنواره گل‌های وحشی، شقایق‌ها و انواع بوته‌های درمانی برگزار می‌شود.

روستای ایدلیک؛ منطقه درختان سنجد

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای ایدیلیک مشهد

 

عید نوروز که می‌شود، امکان ندارد که سر سفره هفت‌سین مردم ایران، سنجد نباشد. اصلا تابه‌حال با خود فکر کرده‌اید که میوه‌ درختی یاد شده ممکن است، کشت کدام یک از اهالی سرزمینمان باشد؟!. ما به شما خواهیم گفت.  

ایدلیک، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد، که در دامنه کوه‌های هزار مسجد قرار دارد و رودخانه‌ای که در آنجا است، از همین کوه‌ها سرچشمه می‌گیرد. مردم ایدلیک از طریق کشت برنج و دام‌داری و کشاورزی و پرورش ماهی امرار معاش می‌کنند و از جمله دیدنی‌های آن نیز، دره‌ای در جنوب و طبیعتی سرسبز با چشمه‌های آب‌گرم می‌باشد. فاصله مشهد تا ایدلیک 180 کیلومتر است. روستای ایدیلیک از روستاهای سرسبز اطراف مشهد به شمار می رود و کمتر گردشگری است که به این روستا نیاید. اگر شما هم دوست دارید پس از گشت و گذار در مشهد به کیش بروید، می توانید تور کیش از مشهد را رزرو کنید.

آدرس روستای ایدلیک

روستای ایدلیک، که در فاصله ۱۸۰ کیلومتری مشهد و در کیلومتر ۱۵جاده کلات نادری، به‌سمت شهرستان درگز و مابین کلات و لاین واقع شده است.

مسیر دسترسی: از خروجی شمال مشهد که راهی جاده شوید، پس از طی کردن مسیری کوهستانی به شهر زیبای زاوین و سپس به مناطق بکری مانند آبشارهای زیبا قره‌سو و ارتکند که به بهشت گمشده معروف هستند، می رسید و سپس بعد عبور از شهر کلات نادر، آبادی ایدلیک را می‌یابید.

بهترین فصل سفر به ایدلیک

 بهار و تابستان

روستای دهسرخ؛ مسیر عبور امام رضا(ع) از نیشابور به توس

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای دهسرخ

 

بیشتر اوقات وقتی، نامی عجیب برای مکان یا فردی گذاشته می‌شود. امکان ندارد که پیشینه‌ای نداشته باشد و دهسرخ، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد نیز، از این قاعده مستثنی نیست. دهستانی با بیش از دوهزار سال قدمت تاریخی که کوه‌ها، تپه‌ها و زمین‌های آن به رنگ قرمز است و حدود 1200 سال قبل، میزبان امام هشتم(ع) شیعیان بوده است.

آبادی دهسرخ کم مسافر نیست و خیلی‌ها برای تبرک گرفتن از چشمه‌ای که با اشاره امام رضا(ع) شروع به جوشش کرده، به آنجا سفر می‌کنند. علت شهرت آنجا، علاوه بر واقع شدن‌اش در مسیر عبور حضرت از نیشابور بهسمت توس نیز، معجزه جوشیدن چشمه به‌‎دستِ مبارک ایشان می‌باشد. همچنین مرقد مطهر امامزاده سید عبد العزیز که از نوادگان سید الساجدین امام‌العارفین حضرت علی ابن حسین(ع) است، در فاصله سیصد متری چشمه و مصلای امام رضا(ع) قرار دارد.  پس از بازدید از ییلاقات اطراف مشهد می توانید از سایر جاهای دیدنی اطراف حرم امام رضا (ع) هم دیدن کنید. 

آدرس روستای دهسرخ

روستا ده‌سرخ در جاده مشهد-نیشابور، بعد از ملک‌آباد، واقع شده است.

مسیر دسترسی: ده‌سرخ، در کیلومتر 45 جاده مشهد نیشابور و در نزدیکی شهر ملک‌آباد قرار گرفته است و باید ۱۷ کیلومتری از میدان اصلی آن، به‌سمت شمال‌غرب به پیش رفت. جاده کم‌عرض بوده و پستی‌وبلندی و پیچ‌وخم‌های خاص یک جاده روستایی در دامنه کوه‌های بینالود را دارد.

بهترین فصل سفر به دهسرخ

اگر قصد دارید برای گذراندن اوقات‌فراغت خود به ده‌سرخ پر از رمزوراز سفر کنید، پیشنهاد می‌کنم، فصل بهار را بهعنوان عالی‌ترین زمان برای سفر به آنجا در نظر بگیرید. از آنجاکه شرایط آب‌وهوایی روستا گرم‌وخشک است، سفر در فصل تابستان چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

روستای حصار گلستان؛ ییلاقی برای تمام فصول

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای حصار گلستان مشهد

 

فرقی نمی‌کند که چه فصلی باشد. وقتی از زندگی شهری و آلودگی هوا خسته می‌شوید، زمستان هم که باشد، دلتان هوای یک مکان دنج و آرام می‌کند، که نه سرمایش سوزان و نه گرمایش آدم‌پز باشد. می‌گردید، تمام موتور جستجو را زیرورو می‌کنید، تا شاید مکان مورد علاقه‌تان را در جایی دور از کشورتان بیابید. اما خبر ندارید که، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد، به نام حصار گلستان می‌تواند، نیازتان را به‌خوبی رفع کند.

حصار گلستان در دل کوه قرار دارد و وجه تسمیه آن‌هم، به همین خاطر است. مردم اهالی آنجا به کارهای باغداری و خدماتی مشغول هستند و جاهای دیدنی زیادی همانند: گورستان‌های قدیمی گبرا، مسجد جامع قدیم حصار و آسیاب قدیمی و غار زری و آب‌انبار دارد. اما مهم‌ترین آثارش نیز، حسینیه پایین است که در فهرست آثار ثبت شده میراث فرهنگی قرار دارد.

آدرس روستای حصار گلستان

روستا حصار گلستان، در ده کیلومتری غرب مشهد، در مسیر مشهد به طرقبه، بعد از بند گلستان قرار دارد.

مسیر دسترسی: شما برای رفتن به آنجا باید، از ترمینال درون‌شهری، ایستگاه مترو وکیل‌آباد، در انت‌های بلوار وکیل‌آباد، به‌سمت غرب به طول 3.8 کیلومتر حرکت کنید. از سه‌راهی حصار گلستان، امامزادگاه یاسروناصر، به‌طرف جنوب رفته و پس از 1.5 کیلومتر به روستای حصار خواهید رسید.

بهترین فصل سفر به حصار گلستان

عالی‌ترین زمان برای سفر به آنجا، فصل تابستان می‌باشد. چراکه در زمستان روستا حصار گلستان سرمای سختی دارد.

روستای اخلمد؛ دره مرموز اجنه

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای اخلمد دره اجنه

 

اگر خاطرتان باشد، در زمان‌های نه‌چندان دور وقتی مهمانی می‌گرفتیم، یکی از سرگرمی‌هایمان این بود که، یک‌نفر داوطلب می‌شد و برای عرض شوخی، ناگهان برق‌های خانه را خاموش می‌کرد، یا همه اهالی خانه را دور هم جمع می‌کرد و قصه حمام قدیمی اجنه سر کوچه و...، را می‌گفت، جوری که شب نه‌تنها بچه‌ها، بلکه بزرگترها هم شب‌ادراری می‌گرفتند. بگذریم.

اگر طالب ماجراجویی هستید و دلی نترس دارید، برای محک زدن خودتان، سری به دره اجنه اخلمد، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد بزنید، جاذبه‌ای مرموز با پیچ‌وخم‌های فراوان. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد آنجا بدانید. باید بگوییم که، آبادی بسیار زیبا و سرسبز است که در دل ارتفاعات بینالود قرار گرفته و یک غار و بند و آبشار مشهور دارد و سالانه گردشگران و مسافران زیادی به اخلمد خارق‌العاده مراجعه می‌کنند.

آدرس روستای اخلمد

روستا اخلمد، با شهر مشهد حدود ۸۵ کیلومتر فاصله دارد و یکی از دورترین دهستان‌های اطراف مشهد است. اگر با وسیله نقلیه شهری به آنجا مراجعه کنید، به‌دلیل طولانی بودن نسبی مسافت، سفری آسوده‌تر را پشت‌سر خواهید گذاشت. برای دسترسی آسان به روستا، تنها کافی است سوار اتومبیل شخصی خود شوید و به‌سمت جاده قوچان، کمربندی چناران رانندگی کنید.

مسیر دسترسی: اگر از سمت شهر دیدنی مشهد، به روستای زیبای اخلمد حرکت می‌کنید، در مسیر جاده اصلی، پس از عبور از شهر نوبهار و چناران، به تابلویی خواهید رسید، که به‌طرف اخلمد اشاره می‌کند. در آن محل شما باید به‌سمت تابلو، جاده را دور بزنید و از مسیری انحرافی با طی کردن ۲۵ کیلومتر، به‌طرف اخلمد حرکت کنید و به روستای بکر و زیبا برسید.

بهترین فصل سفر به اخلمد

پیشنهاد ما به شما این است که، اردیبهشت‌ماه را برای سفر و بازدید از روستا حیرت‌انگیز  اخلمد انتخاب کنید. در این زمان با زیباترین و شگفت‌انگیزترین چهره‌ خاص و بی‌همتا آنجا مواجه می‌شوید. البته روستا نام‌برده اواخر فصل تابستان، یعنی حوالی شهریورماه هم مکانی بسیار مناسب و بی‌نظیر تلقی می‌شود.

روستای عنبران؛ بهشتی معطر

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای عنبران

 

همه ما عاشق بوی خوش هستیم و دست ما باشد، دوست داریم که تمام شهر را عطرآگین کنیم، اما  چه کنیم که، به غیر از بهشت آسمانی جایی را سراغ ندایم که، به‌محض ورود به آنجا از استشمام رایحه‌های مختلف مست شویم و سرسبزی و زیبایی طبیعت‌اش محسورمان کند.

ما به شما خواهیم گفت، که در زمین هم جایی وجود دارد که، میزبانی‌اش با اسانس گل‌وگیاهان و طبیعت بکرش، دست کمی از بهشت ندارد. جایی که به عنبران معروف است، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد، که در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و کنار زمین‌های کشاورزی و باغ‌های پر میوه‌اش، خانه‌های پلکانی از چوب و سنگ به چشم می‌خورند، که لحظات خوشی را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

آدرس روستای عنبران

روستا عنبران، در خراسان رضوی، 26 کیلومتری مشهد و 1 کیلومتری طرقبه قرار دارد.

مسیر دسترسی: در فاصله 26 کیلومتری مشهد و فاصله 1 کیلومتری شهر توریستی طرقبه، دهستان عنبران واقع شده است.

بهترین فصل سفر به عنبران

 ییلاق خوش‌آب‌وهوای عنبران، گزینه خوبی برای گردش و گشت‌وگذار در فصل گرم تابستان است. چراکه طبیعت سرسبز و عطر گیاهان معطر آنجا شما را شگفت‌زده می‌کند.

روستای خادر؛ آتشکده‌ای دیدنی

 

آتشکده از جمله مکان‌هایی در قدیم است، که بسیاری از معابد خدایان در آنجا برپا بوده و مردمان بسیاری که آتش را می‌پرستیدند، به آنجا مراجعه می‌کردند. یکی از این جاذبه‌های قدیمی و دیدنی، در خادر قرار دارد.

روستای خادر از دیدنی اطراف مشهد است که قدمتی ۱۰۰۰ ساله دارد. رشد گیاهان بسیار کمیاب در دهستان زیبا و تاریخی که در اعماق یک دره قرار گرفته، ارزش آن را دوچندان نموده است. از طرفی سرچشمه، دخمه غارنشینان، آغل سرفه از جمله زیبایی‌های این مکان به‌شمار می‌رود.

آدرس روستای خادر

در 20 کیلومتری شمال غرب مشهد، انت‌های بلوار وکیل‌آباد، نرسیده به شاندیز، سمت چپ، انت‌های خیابان امام رضا(ع)،روستا خادر قرار دارد و زمان رسیدن به آنجا 30 دقیقه است.

مسیردسترسی: برای دسترسی به روستا خادر، از کنار پارک جنگلی وکیل‌آباد به‌سمت شاندیز حرکت کنید. پس از 20 کیلومتر رانندگی در جاده شاندیز، با تابلوی ورودی آنجا رو‌به‌رو خواهید شد.

بهترین فصل سفر به خادر

تابستان و بهار عالی‌ترین زمان سفر به آنجا است. چراکه گیاهان و سرسبزی‌اش بسیار جذاب و دیدنی است.

روستای قره‌سو؛ آبشاری با سنگ سیاه؟!

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای قره سو

 

هر جای دنیا که سفر کنید، حتی در ایران خودمان هم، دریایی رنگین دیده‌ایم، اما تابه‌حال آبشاری دیده‌اید که سیاه باشد؟! در قره‌ سو، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد، آبشارهای بلند با دره‌های تنگ وجود دارد، که نردبانی برای بالا رفتن از آنها تعبیه شده است. دهستان مورد نظر، دارای آب‌وهوایی ییلاقی و طبیعت زیبا می‌باشد و وجه تسمیه آن‌هم ترکی و به معنی آب سیاه است و به همین دلیل نام آبشار را هم از روی آن برگزیده‌اند. چراکه کف رودخانه با سنگ‌های سیاه پوشیده شده و وقتی آب بر سطح آنها حرکت می‌کند، مسیر رودخانه سیاه به‌نظر می‌رسد. قره سو از جمله روستاهای کلات نادری است و فاصله کمی با مشهد دارد. اگر شما هم تور مشهد را از شهر خودتان رزرو کردید می توانید از روستاهای جاده کلات مشهد بازدید کنید وروز مفرحی را در کنار خانواده بگذرانید.

آدرس روستای قره‌سو

قره‌سو روستایی در دهستان کبودگنبد، بخش مرکزی شهرستان کلات، استان خراسان رضوی است.

مسیردسترسی: مسیر اول، به روستا قره سو از شهر مشهد، از طریق میدان امام حسین(ع) به‌سمت شهر کلات نادری، مسیری ۱۴۵ کیلومتری است که ۵ کیلومتر بعد از شهر کلات در حاشیه سمت چپ جاده، واقع شده است. مسیر دوم، از طریق قوچان و درگز به کلات نادری است، به این صورت که از شهر قوچان، مسیر ۱۱۰ کیلومتری به درگز و از آنجا مسیر ۸۰ کیلومتری به‌طرف کلات طی شود. این مسیر، بسیار پر پیچ‌وخم و دارای گردنه و سربالایی و سرازیری است. بعد از این عبور، ۵ کیلومتر مانده به شهر کلات، آبادی نام‌برده را می‌بینید.

بهترین فصل سفر به قره‌سو

تابستان و بهار

روستای زشک و چشمه خاطره‌انگیز قلقلی

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای زشک

 

هر زمان که نام زشک را می‌شنوم، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد، ناخودآگاه به یاد، برند رُبی به همین نام میفتم، که از محصولات غذایی خراسان است. اما دور از شوخی، کسانی که اهل کوه‌نوردی هستند، با چشمه قلقلی آن خاطرات بسیاری دارند. باغات آبادی نام‌برده شده، مملو از درختان گیلاس، گردو، آلو، زردآلو، هلو و گردو است و قله شیرباد و قله چمن هم از شناخته شده‌ترین ارتفاعات آن به‌حساب می‌آید و دره‌های سرسبز با چشمه‌های پرآب و رودخانه‌های جاری در آن‌ها، زشک را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی تبدیل کرده است. یادآور می‌شود که، مردم آنجا از طریق محصولات باغی، صنایع‌دستی، نان‌های محلی، عسل و ماهی تولیدی خود امرارمعاش می‌کنند. نزدیکترین روستا به مشهد زشک است و گردشگران تور مشهد از تبریز نام این روستای زیبا را بسیار شنیده اند.

این را نیز بخوانید: جاهای دیدنی زشک

آدرس روستای زشک

روستای زشک در انت‌های بلوار وکیل‌آباد، بلوار امام رضا(ع)، شاندیز قرار دارد.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به زشک باید، بعد عبور از انت‌های وکیل‌آباد و بلوار امام رضا(ع)، ابتدا شاندیز را پشت‌سر بگذارید، تا به مکان موردنظر، در دامان جنوبی بینالود برسید.

بهترین فصل سفر به زشک

آنچه دهستان زشک را در میان مشهدی‌ها محبوب‌تر کرده است. آب‌وهوای معتدل و دل‌چسب آن، به‌خصوص در فصول بهار و تابستان است.

 روستای ابرده؛ خطه نجاران چیره‌دست

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای ابرده

 

هر زمان که اسم ابرده، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد به میان می‌آید. خیلی‌ها به یاد کنگ و ماسوله میفتند. چراکه آنجا هم خانه‌های پلکانی و قدیمی بسیاری دارد. اما مقصود ما از نوشتن مقاله، به‌هیچ‌وجه آنچه که در بین مردم عمومیت دارد نیست. بلکه می‌خواهیم کمی بیشتر از فعالیت اهالی منطقه نام‌برده شده، صحبت کنیم. مردمانی که توانستند از ظرفیت موجود در روستایشان استفاده کنند و از دل درخت‌های بسیاری که وجود دارد، برای خود شغل شریف نجاری را دست‌وپا کنند و در این کار متبحر شوند و علاوه بر یادگیری هنر نیز پولی درآورند.

آدرس روستای ابرده

 روستا ابرده، در بیست کیلومتری مشهد، انت‌های بلوار وکیل‌آباد، جاده شاندیز، بعد از شهر شاندیر قرار گرفته است.

مسیر دسترسی: بهترین مسیر به آنجا، رفتن به انت‌های بلوار وکیل‌آباد و عبور از بلوار امام رضا(ع)، در 4 کیلومتری شهرستان شاندیز و مسیر شاندیز به زشک است.

بهترین فصل سفر به ابرده

بهار و زمستان.

روستای پاژ؛ زادگاه فردوسی بزرگ

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای پاژ

 

وقتی نام مشاهیر ایرانی به میان می‌آید. امکان ندارد که کسی، از حکیم ابوالقاسم فردوسی نام نبرد. مرد بزرگی که ادبیات ایران مدیون آن است. خیلی از جهانیان هم با اشعار وی آشنایی دارند. شاید جالب باشد بدانید که فردوسی، در پاژ، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد متولد شده است. در حوالی مکان یاد شده، بلندی قرار دارد که بر روی آن بقایای یک قلعه تاریخی به چشم می‌خورد. بنای باستانی متعلق به دوران پس از اسلام و قرون نهم و دهم هجری قمری است و در دل دهستان سنتی و باستانی، شما هنوز هم می‌توانید ردپای خانه‌های کهن و قدیمی را پیدا کنید. ناگفته نماند که، پاژ به داشتن تاکستان‌های آباد نیز شهره است.

آدرس روستای پاژ

در 15 کیلومتری مشهد، کلات نادری، روستا پاژ قرار دارد.

مسیر دسترسی: روستا پاژ، در تقاطع جاده کارده قرار دارد و از مشهد به‌سمت بلوار ۲۲ بهمن و کلات نادری بروید، در همین مسیر و در سمت چپ جاده واقع شده است.

بهترین فصل سفر به پاژ

عالی‌ترین زمان سفر به پاژ نیز فصل بهار می‌باشد.

روستای کنگ؛ ماسوله‌ای همجوار خراسان

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای کنگ مشهد

 

وقتی اهل سفر و گردشگری باشید، به‌راحتی می‌توانید شباهت‌های آب‌وهوایی، محیطی، زیباسازی شهری و ...، هر شهر و کشوری را تشخیص دهید. مثلا در همین ایران خودمان نیز ماسوله را در نظر بگیرید، خیلی‌ها معتقد هستند که آنجا بسیار شبیه به کنگ، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد است. مکانی که به‌دلیل داشتن معماری پلکانی به ماسوله خراسان نامیده شده است.

 روستای کنگ، دارای باغ‌های پر از درختان گردو، سیب، گیلاس و آلبالو و گیاهان دارویی بسیاری از جمله خاکشیر، پرسیاوشان، گل‌گاوزبان، خارکوله است و اهالی‌اش اغلب محصولات تولیدی خود را به فروش می‌رسانند. رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی در انت‌های دره و بر روی دامنه‌ای مشرف به رودخانه کنگ از جمله دیدنی‌های مهم دهستان به‌حساب می‌آید.این روستا از جمله روستاهای تفریحی اطراف مشهد است و همیشه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.

آدرس روستای کنگ

روستای کنگ، جزئی از بخش طرقبه است و برای رسیدن به آن باید، راه آسفالته طرقبه-نغندر را پشت‌سر گذاشت.

مسیر دسترسی: کنگ، در نزدیکی طرقبه مشهد و در ضلع غربی این ییلاق خوش منظر و در دامان ارتفاعات زیبای بینالود قرار گرفته است. راه دسترسی به آنجا این است که، از مشهد به‌سمت طرقبه بروید، در طرقبه با استفاده از جاده کمربندی، راهی روستای نغندر شوید و پس از پشت‌سر گذاشتن آن، همچنان به مسیر خود ادامه دهید. در پایان مسیر به دهستان موردنظر می‌رسید.

بهترین فصل سفر به کنگ

روستا کنگ، با آب‌وهوایی مطبوع و دلکش گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند و یکی از محبوب‌ترین ییلاقات مشهد در فصول گرم سال است.

روستای جاغرق و قبرستان تاریخی ثبت شده آن

 

روستاهای اطراف مشهد، روستای جاغرق مشهد

 

حتما شما هم مثل من، با شنیدن این حرف که قبرستانی به ثبت ملی رسیده است، از طرفی متعجب و از طرفی هم حس ماجراجوییتان گل کرده، تا هرجورشده از این مکان دیدن کنید، تا بدانید مگر چه‌چیزی قبرستان نام‌برده دارد که اینجور به شهرت رسیده است؟!. می‌دانم که می‌خواهید، هر چه زودتر آدرس‌اش را به دست بیاورید و در فصلی مناسب به روستاهای گردشگری مشهد بروید. پس یادداشت کنید. 

جاغرق، یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد، که قدمت‌اش پیش از اسلام بوده و یک رودخانه فصلی، چند رشته قنات، یک چشمه و آبشارهای متعددی دارد و تلفیقی از گیاه، سنگ و آب است و در وسط آن‌هم، درخت چنار 700 ساله با قطر 2 متر وجود دارد. اما مهم‌ترین جاذبه آن نیز قبرستانی مربوط به اواخر دوره تیموریان تا قاجار است که سنگ قبرهایی بسیار دیدنی دارد و در سال 1384 به ثبت ملی رسیده است.

این را نیز می‌پسندید: جاهای دیدنی طرقبه

آدرس روستای جاغرق

روستای جاغرق، در استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش طرقبه، دهستان طرقبه، قرار دارد.

مسیر دسترسی: شما برای رسیدن به آنجا باید، بعد از گذر از انت‌های بلوار وکیل‌آباد، وارد بلوارامام رضا(ع) که می‌شوید، به دوراهی طرقبه و شاندیز که رسیدید، هفت کیلومتر بعد از طرقبه و گذشتن از جاده عنبران به دهستان زیبا جاغرق خواهید رسید.

بهترین فصل سفر به جاغرق

تابستان و پاییز عالی‌ترین زمان سفر به جاغرق است. چراکه آنجا به‌دلیل آب‌وهوای سرد و کوهستانی که دارد، در فصول گرم سال به بهشتی بی‌بدیل تبدیل می‌شود. اما اگر در فصل پاییز سفری به مکان موردنظر داشتید، با تماشای منظره هزاررنگ آن مبهوت خواهید شد.

روستای آبگرم؛ آبشاری از دل ارتفاعات هزارمسجد

 

از جاذبه‌های دیدنی هر شهری، ابنیه تاریخی و بافت قدیمی و مناظر زیبایی همچون آبگرم و آبشار و...، است که موجب می‌شود، سالانه گردشگران زیادی به آن منطقه سفر کنند. حال اگر دوست دارید برای تفریح، به مکانی بروید که علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شده، سرچشمه و پیاده‌روی دل‌چسب هم داشته باشد. حتما سری به آبگرم بزنید. اشتباه نکنید، منظورمان آب داغ دارویی و شفابخش نیست. بلکه یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد است. که به داشتن آبشاری شکوهمند شهرت دارد، که از دل ارتفاعات هزارمسجد به پایین می‌خزد.  ناگفته نماند که، در پایین‌دست آن، حوضچه‌هایی شکل گرفته که مکان مناسبی برای شنا و آب‌بازی است و در اطراف‌اش هم درختان زیبا انجیر قرار دارد. پس از بازدید از روستاهای مشهد می توانید سری به چشمه های مشهد بزنید و کمی آب گرم درمانی کنید.

آدرس روستای آبگرم

 روستا آب‌گرم، 150 کیلومتر تا مشهد فاصله دارد و در فاصله 30 کیلومتری شهر کلات قرار گرفته است.  

مسیر دسترسی: در 80 کیلومتری شمال شرقی مشهد، در مسیر جاده مشهد به کلات، روستا آب‌گرم قرار دارد. مسیر فرعی به آنجا کوتاه و چیزی در حدود 5 کیلومتر است.

بهترین فصل سفر به آبگرم

چه چیزی لذت‌بخش‌تر از دوش آبگرم طبیعی در خنکای پاییز، آبشار آبگرم کلات نادری، آبی نه‌چندان جوشان دارد، اما درجه گرمای آب به میزانی هست که بتوان در سرمای پاییز آب‌تنی گرمی در حوضچه آن تجربه کرد و حتی زیر آبشار آن، دوش آبگرم گرفت.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

کمتر کسی طبیعت دیدنی روستاهای اطراف مشهد را می‌شناسد، دهات‌هایی که هر کدام جاذبه‌های نایابی دارند و می‌توان از هر یک از آنها گوهر نابی یافت. مثلا تابه‌حال با خود فکر کرده‌اید که در همین حوالی مشهد هم می‌توان، مراسم گل‌غلتان و گلاب‌گیری را تماشا کرد، بدون آنکه اردیبهشت دلت برای کاشان ضعف برود؟!. پس برای آشنایی بیشتر با روستاهای زیبا دیگر حومه مشهد، با تورگردان همراه باشید.

انتشار :  22 خرداد 1401 به روزرسانی :  11 بهمن 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
روستای عنبران مشهد
  • روستای عنبران مشهد
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای ابرده
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای اخلمد دره اجنه
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای پاژ
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای اندرخ مشهد
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای ایدیلیک مشهد
  • روستاهای اطراف مشهد، جشنواره گلاب گیری فرخد
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای پیوه ژن
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای دهسرخ
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای زشک
  • روستای فرخد مشهد
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای عنبران
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای کنگ مشهد
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای حصار گلستان مشهد
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای مج مشهد
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای جاغرق مشهد
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای خانرود مشهد
  • روستاهای اطراف مشهد، روستای قره سو
  • no_image
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد