جاهای دیدنی چناران و ییلاقات خوش آب و هوای نزدیک مشهد

جاهای دیدنی چناران

چناران از شهرستان های خراسان رضوی و در 69 کیلومتری مشهد است. بعضی مشهدی ها در روستاها و مناطق گردشگری چناران دارای باغ و ویلا هستند یا در ایام تعطیل چه زمستان و چه تابستان برای طبیعت گردی به مناطقی همچون آبشار اخلمد، آبشار آبقد، دره اجنه، روستاهای اسجیل، گلمکان، دولت آباد، گهواره گر، کاهو و... می روند. جاهای دیدنی چناران در میان مشهدی ها و مسافران مشهد طرفداران زیادی دارد. در ادامه به معرفی چند جاذبه معروف چناران می پردازیم. 

 

 

آبشار اخلمد در چناران

 

روستای اخلمد

 

آبشار اخلمد در روستایی به همین نام به فاصله 2 کیلومتر تا مشهد قرار گرفته است. آبشار اخلمد از زیبایی هیچ چیز کم ندارد ولی رفتن به آنجا و رسیدن به آبشار اصلی اش کار سختی است که نیاز به پیاده روی فراوان دارد. لذت رفتن به اخلمد تنها در رسیدن به آبشار نیست. این روستای خوش آب وهوا که رودخانه ای از طول آن می گذرد به دلیل طبیعت سرسبز و خوش آب و هوا و همچنین امکان فرصت برای پیک نیک های خانوادگی و دوستانه طرفدار پیدا کرده است. اخلمد تفرجگاهی چند هزار ساله است. انواع درختان میوه متعلق به باغ داران، دره ای زیبا و خنک و چندین آبشار، بند اخلمد، غار، دیواره های صخره ای، چشمه خواهش، چشمه منیژان، کفترخان و... از زیبایی های آن به شمار می روند. دره اجنه، از دیگر جاهای دیدنی چناران، در همین نزدیکی قرار گرفته است.

 

اخلمد

 

 

روستای اسجیل | قلعه اسجیل

 

اسجیل

 

اسجیل از روستاهای خوش آب و هوای چناران، در دهستان گلمکان و از توابع شهر گلبهار است. روستای اسجیل در شمال رشته کوه بینالود در دل یک دره شکل گرفته و حدود 40 کیلومتر با مشهد فاصله دارد. دره سرسبز و زیبای اسجیل جزو زیباترین جاهای دیدنی چناران محسوب می شود و علاوه بر زیبایی جاذبه های تاریخی نیز دارد. سکونتگاه های این منطقه عمری به قدمت هزاره اول پیش از میلاد دارد. در گذشته جزو روستاهای طرقبه محسوب می شد. روستای اسجیل در اثر سیل و زلزله چندین بار جابجا شده است. سکونت اولیه در آنجا در تپه ای به نام نخودک بوده که به دوره ساسانیان بر می گردد. در دوره اسلامی سکنه بیشتر در منطقه قلعه ای که امروزه به قلعه کهنه معروف است متمرکز بوده اند و این جابجایی ها باز هم ادامه داشته است. روستای فعلی درست کنار رودخانه قرار گرفته و جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای اسجیل مشاهیر زیادی داشته و همیشه مورد توجه اهل عرفان و تصوف بوده است. این روستا سد معروفی نیز دارد. با این همه متاسفانه روستای اسجیل از دید مسئولین گردشگری دور مانده و رسیدگی چندانی به گردشگری آن نشده است.

 

برای رزرو و مشاهده قیمت تور کیش

کلیک کنید

 

 

روستای بقمچ (Boghmach)

روستای بقمچ

 

بُقمچ مرکز دهستانی به همین نام در چناران است که 36 کیلومتر تا مرکز شهرستان فاصله دارد.  خانه های کاهگلی و تاریخی روستا باعث شده حالت روستایی خود را از دست ندهد و نزد گردشگران جذابیت زیادی داشته باشد. این دهستان در 36 کیلومتری شهرستان چناران قرار گرفته است. از شمال به درگز، از شرق به مشهد، از غرب به دسهتان رادکان و از جنوب به چناران می رسد. این روستا به داشتن زمین های تنباکو معروف است. 

از جاذبه های روستای بقمچ می توان به دشت ها و مناظر روستایی، خانه های قدیمی و کاهگلی، صنایع دستی، مردمانی مهربان و آب و هوای خوب و سالم اشاره کرد. علاوه بر باغداری و کشت محصولاتی همچون گردو، سیب و گیلاس، مردم به دامداری نیز می پردازند. رودخانه ای خروشان و دائمی از میان روستا می گذرد که از به هم رسیدن سه رودخانه دیگر شکل گرفته است.

 

برای مطالعه جاهای دیدنی شمال کلیک کنید.

 

آبشار آبقد

 

آبشار آبقد

 

آبشار آبقد از دیگر جاهای دیدنی چناران به شمار می رود که نزد مردم مشهد به دلیل آب و هوا و طبیعت سحرانگیز مشهور است. این آبشار 16 کیلومتر با جنوب غرب شهر چناران فاصله دارد. در نزدیکی این روستا، دره ای خوش آب و هوا وجود دارد که آبشار زیبای آبقد به آن زینت بخشیده است. آب و هوای آبقد، خشک و معتدل است و همین موضوع، وجود ابشار را به نعمتی بزرگ تبدیل کرده است. روستا به جاذبه های دیگری همچون گوارشک، زو و غیره نزدیک است. دره آبقد از نظر ظاهری و زمین شناسی با دره اخلمد و کوه های دیوار مانند آن مقایسه می شود. مردم روستا به زراعت، باغداری، دامداری و بعضی نیز کارگری اشتغال دارند. با رونق رفتن گردشگری می توان مشافل مرتبط مثل تولید و فروش صنایع دستی را در این روستا توسعه داد.

 

روستای آبقد چناران

 

دیواره های بلند روستای آبقد برای سنگ نوردی بسیار مناسب است. با این همه صعود از آن ها کار هر کسی نیست. تنها کوهنوردان حرفه ای می توانند صخره های آبقد را بپیمایند و خود را به سرچشمه ابشار برسانند. بلندی آبشار حدود 8 متر است و مسیر دسترسی آن از دو دره سرسبز می گذرد.

 

 

دره اجنه 

 

دره اجنه

 

دره اجنه در روستای جن ها از جاذبه های ترسناک چناران و کل ایران محسوب می شود. اینکه جایی بخاطر اجنه به جاذبه تبدیل شود، ابتدا شاید عجیب به نظر برسد ولی این روزها که همه به دنبال هیجان در سفر و بالا بردن آدرنالین خون هستند، گشت و گذار در میان اجنه تعجب نخواهد داشت. دره اجنه ای اخلمد جزو معروف ترین جاذبه های ترسناک ایران محسوب می شود. داستان جن ها را روستایی ها نقل می کنند و گردشگران فعلی تا به حال آنجا جن مشاهده نکره اند ولی شکل و شمایل دره چنان خوف برانگیز است که علت شکل گرفتن این داستان ها را مشخص می کند.

دره اجنه 1440 کیلومتر از سطح دریا فاصله دارد و در 17 کیلومتری جنوب غرب شهرستان چناران قرار گرفته است. آبشارهای دره اجنه در فصل بهار و ایام پرباران، پر خروش و پر سرو صدا می شود ولی با گرم شدن هوا از آب آبشار ها و رودهای جاری در مسیر کاسته می شود. در این میان نباید فراموش کرد که مهمترین جاذبه دره اجنبه کوه ها و صخره های بلند بالا و عجیب و غریب آن است.  

 

برای رزرو و مشاهده قیمت تور قشم

کلیک کنید

 

ارگ رادکان

 

میل رادکان

 

میل رادکان یک سازه قدرتمند و تاریخ و در واقع مناره ای 25 متری در 74 کیلومتری شمال مشهد است. این بنای منفرد که در شمال غرب چناران قرار گرفته مخروطی شکل است و بدنه ای استوانه ای دارد. اینگونه مناره ها که به خصو در خراسان به نام میل شناخته می شوند، نمونه های چندی در خراسان و ایران دارند. میل رادکان مربوط به قرن هفتم هجری است و زمانی اهمیت نجومی داشته است. این برج چهار فصل، سال کبیسه و آغاز سال نوروزی را مشخص می کرده است. برخی گمان می کردند میل رادکان آرامگاه ایلخانان بوده است ولی درست تر این است که میل رادکان از آثار خواجه نصیر الدین طوسی، دانشمند و ستاره شناس ایرانی است. البته بعدی نیست عده ای در دوره های مختلف در آن مدفون شده باشند.

میل رادکان که به نام برج رادکان نیز معروف است، دو ورودی دارد که یکی از آن ها به سمت بقایای بنایی دیگر باز می شود. احتمالا این بقایا متعلق به مسجد جامع قدیم رادکان بوده است. میل رادکان در گذر زمان آسیب های زیادی دیده ولی خوشبختانه هم اکنون به خوبی مرمت شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 

برای کسب اطلاع راجع به جاهای دیدنی مشهد کلیک کنید

 

 

گلمکان و چشمه سبز

 

اقامتگاه و مسافرخانه در گلمکان

 

گلمکان از دهستان های معروف شهرستان چناران است که به شهر مشهد خیلی نزدیک است. این دهستان که تا چند وقت پیش هیچ اقامتگاه و مسافرخانه ای برای استقبال از گردشگران نداشت، هم اکنون به یک اقامتگاه مجهز شده است. البته در منطقه چشمه سبز اقامتگاهی وجود دارد و آن هایی که همت می کنند و جاده پر پیچ و تا حدودی آسیب دیده اش را می پیمایند تا به طبیعت سحرانگیز چشمه سبز برسند، شب را در آنجا می مانند. مسیر گلمکان به چشمه سبز پر از لوکیشن های زیبا برای ماهیگیری است و آن هایی که به این تفریح علاقه دارند، معمولا در بین راه اتراق می کنند.  

 

 

روستای کاهو در چناران

 

روستای کاهو در چناران

 

روستای کاهو یا کهو آنقدر خوش آب و هوا و در عین حال نزدیک به مشهد است که بسیاری از مشهدی ها آنجا ویلا و باغستان دارند. آخر هفته ها معمولا این باغ داران به روستای کاهو می روند. مناظر زیبا و چشم اندازهای بکر روستای کاهو برای تمامی گردشگرانی که برای تور مشهد از جاده چناران عبور می کنند وسوسه برانگیز است. این روستا شاهراه بین شاندیز و دولت آباد است. کوه های روستا در فصل سرما همیشه پر از برف است.

از جاذبه های روستای کاهو درخت سرو 1900 ساله ست که قدمت روستا را نشان می دهد. شاخه ها و برگ های درخت سرو کاهو شبیه به نقشه کشورمان ایران است و این موضع برای گردشگران جالب توجه شده است. درخت چنار از دیگر جاذبه های روستاست که 800 سال قدمت دارد.

 

برای رزرو و مشاهده قیمت تور چابهار 

کلیک کنید

 

روستای گهواره گر چناران

 

روستای گهواره گر

 

روستای گهواره گر یا روستای نوزاد در 3 کیلومتری گلمکان و دارای یک مقبره مقدس در بلندی های روستاست. این مقبره به دلیل قرار گرفتن بر روی بلندی از دوردست ها دیده می شود. صاحب قبر شخصی به نام عبدالرحمن گهواره گر از عرفای قرن 8 هجری است. معماری مقبره از گنبد گرفته تا فضای داخلی جالب توجه است.

 

 

روستای دولت آباد

 

روستای دولت آباد در چناران

 

در هنگام اشاره کردن به جاذبه های چناران اسم دولت آباد زیاد به میان آمد. دولت آباد همان منطقه ای است که داستان کلیدر و ایل کلمیشی در آن شکل گرفت. محمود دولت آبادی، نویسنده به نام معاصر، این رمان 10 جلدی را بر اساس داستانی واقعی که در این دهستان شکل گرفته به قلم در آورده است. دولت آباد در 50 کیلومتری مشهد قرار گرفته و هم اکنون جزو بخش گلبهار محسوب می شود. دولت آباد به روستاهای بوژان نیشابور، خرو، پیست اسکی شیرباد، روستای کاهو، روستای اسجیل و غیره دسترسی آسانی دارد. شغل مردم دهستان باغداری و دامداری است.

 

برای رزرو تورهای داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی چناران در میان مشهدی ها و مسافران مشهد طرفداران زیادی دارد. چناران از شهرستان های خراسان رضوی و در 69 کیلومتری مشهد است. بعضی مشهدی ها در روستاها و مناطق گردشگری چناران دارای باغ و ویلا هستند یا در ایام تعطیل چه زمستان و چه تابستان برای طبیعت گردی به مناطقی همچون آبشار اخلمد، آبشار آبقد، دره اجنه، روستاهای اسجیل، گلمکان، دولت آباد، گهواره گر، کاهو و... می روند.

انتشار :  7 فروردین 1401 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
میل رادکان
  • میل رادکان
  • روستای گهواره گر
  • روستای اخلمد
  • روستای کاهو در چناران
  • روستای بقمچ
  • اخلمد
  • روستای دولت آباد در چناران
  • اسجیل
  • اقامتگاه و مسافرخانه در گلمکان
  • آبشار آبقد
  • روستای آبقد چناران
  • دره اجنه
  • جاهای دیدنی چناران
  • 1f7b51r09d
  • 1e4hkmglii
  • 4n4j16kemp
  • 4n0tr1pihi
  • 4jk3k2fcpq
  • 4n2mki029t
  • 1f7ef7vdi4
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
8 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
ناصر
سلام روستای پایه رو از قلم انداختیم که به نظر من از مهمترین جاذبه های گردشگری چناران گلبهار وگلمکان میباشد هم وجود دو امام زاده وهمچنین طبیعت بکر وخوش آب وهوا وبسیار زیبای روستای پایه و مطلب دیگه اینه که داستان کلیدر وقوم کل میشی در منطقه سبزوار اتفاق افتاده. اصلان ربطی به دو لت آباد گلمکان نداره
خدنگیعفیفه خدنگی
چه توضیحات خوبی! ممنون از شما
محمد
ممنون‌راستش‌اگه‌میشه‌‌درباره ی‌‌مکان‌های‌دیدنی‌‌‌‌‌بیشتربگید?!
سحر علیزاده

با سلام از توجه شما خرسندیم دوست عزیز

بله مقالات به طور منظم به روز رسانی می شوند و می تونید به طور منظم به سایت تورگردان مراجعه کنید و از معرفی جامع جاهای دیدنی لذت ببرید.

علی
با سلام و ممنون از مطالبی که گذاشتین چند تا اصلاحیه داره: 1- عکسی که از دره اجنه گذاشتین مربو به طاق عباسی چشمه مرتضی علی از دیدنیهای شهر طبس هستش. 2- دولت آباد هم جزو شهرستان گلبهاره نه چابهار
خدنگیعفیفه خدنگی
سلام دوست عزیز. ممنون از اصلاحیه ای که زدید. توضیحاتتون در مقاله اعمال شد
علی
مطلب مفید و جالبی بود
خدنگیعفیفه خدنگی
خوشحالم که پسندیدید و اظهار نظر کردید