جاهای دیدنی اطراف مشهد | سفر یک روزه به اطراف مشهد

جاهای دیدنی اطراف مشهد

 

برای سفر به جاهای دیدنی اطراف مشهد کجا بریم؟ برای پیک نیک اطراف مشهد با دوستان و خانواده به سمت حومه غربی شهر مثل ییلاقات طرقبه، شاندیز و روستاهای اطراف آن‌ها، برای کوهنوردی به ارتفاعات کوه بینالود و برای تفریحات اطراف مشهد به سمت چالیدره بروید. در این مطلب مجله تورگردان ابتدا به مناطق قابل توجه اطراف مشهد نگاهی خواهیم انداخت. سپس سفر یک روزه اطراف مشهد را با ییلاقات غربی شروع می‌کنیم که در دامنه‌های کوه بینالود قرار گرفته‌ اند. در میانه مسیر و برای سفر دو روزه اطراف مشهد به سمت شرقی متمایل شده و به ارتفاعات هزارمسجد خواهیم رسید.

 

فهرست مطالب

بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد در یک نگاه

 

بعد از زیارت در حرم و گردش در مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد فرصت یک یا دوره روزه برای سفر در اطراف شهر کافی است. بهترین جاهای دیدنی نزدیک مشهد شامل شهرها و روستاهای دیدنی، بکرترین جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی است که در ادامه به صورت خلاصه آمده اند:


شهرهای دیدنی اطراف مشهد

  • طرقبه
  • شاندیز
  • شهر گلمکان


روستاهای دیدنی اطراف مشهد برای طبیعت گردی

  • روستای کنگ
  • روستای زشک
  • روستای خادر
  • روستای ابرده
  • روستای جاغرق
  • روستای اخلمد

 


حتما بخوانید: روستاهای دیدنی اطراف مشهد برای سفر یک روزه



بهترین لوکیشن برای عکاسی اطراف مشهد

  • هفت حوض مشهد
  • روستای جاغرق
  • روستای کنگ
  • طرقبه
  • شاندیز
  • پارک وکیل آباد 
  • آبشارهای دره آل
  • آبشار بابا رمضان
  • آبشارهای اخلمد
  • دره اجنه
  • آبشار ارتکند
  • دریاچه چشمه سبز


دیدنی‌های نزدیک به مشهد

  • پارک جنگلی وکیل آباد
  • چالیدره
  • آبشار دره آل کلات
  • روستای مغان
  • روستای ازغد
  • روستای پاژ (زادگاه حکیم فردوسی)
  • ییلاقات چنار


آثار تاریخی اطراف مشهد

  • آرامگاه فردوسی
  • آرامگاه خیام
  • کلات نادری
     

1- روستای کنگ کهن؛ مقصدی آرام و جذاب

 

آدرس: ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد 

 

روستای کنگ از جاهای دیدنی اطراف مشهد
منبع گوگل مپ


در نزدیکی ارتفاعات کوه‌های بینالود و دشت مشهد، دنیایی از جاذبه‌ها و لذت‌های گردشگری به چشم می‌خورد. اما جواهری در میان آن‌ها به نام روستای باستانی کنگ کهن قرار دارد. برای کسانی که به دنبال بررسی حرفه‌ای تفرجگاه‌های ایران هستند، این روستا می‌تواند با نت‌ هارمونیک ماسوله در گیلان مقایسه شود. روستای پلکانی کنگ بر روی شیب‌های سبز کوهی و درخشان قرار دارد و به سوی آسمان نوازش می‌شود، در حالی که یک رودخانه زنده از پایین آن می‌گذرد.

 

رود در روستای کنگ
منبع گوگل مپ

 

از پرتوهای خورشیدی که از بالای کوه‌های سبز به روستا تابیده تا آبشارهای آهسته‌جریان در آغوش آرام طبیعت، هر زاویه‌ای از کنگ کهن به داستانی خوشایند و شگفت‌انگیز تبدیل شده است. آنچه که روستای کنگ را از دیگر دیدنی‌های اطراف مشهد تفکیک می‌کند، تلاش مستمر مردمان محلی برای حفظ زیبایی‌های طبیعی و ارزش‌های فرهنگی است. این جامعه، پذیرایی فراوان و دل‌سوزی از خود به نمایش می‌گذارد که به شما احساس گرمایی و ارتباط نزدیک با محیط را می‌بخشد.

 

عکس از روستای پلکانی کنگ در اطراف مشهد
منبع گوگل مپ

 

با ورود به روستای کنگ طرقبه به یک سفر آرام و تماشایی در آغوش طبیعت خواهید پرداخت. اینجا، زندگی به سبک اصیل و زیبایی‌های دست‌نخورده طبیعت همدست شده‌ تا به شما تجربه‌ای منحصربه‌فرد از آرامش و شگفتی را ارائه دهد.

 

رزرو تور مشهد از تورگردان فرصتی است تا به دنیایی از زیبایی‌های طبیعی، تاریخی و تجربه‌ منحصربه‌فرد از سفر به شهری مذهبی و فرهنگی دست پیدا کنید.


برنامه سفر یک روزه در روستای کنگ


کشف رازهای زیبایی کنگ کهن برای سفر یک روزه اطراف مشهد ایده خوبی است. از افراد کوهنورد و عاشق طبیعت گرفته تا دوستداران تاریخ و عکاسان، کنگ کهن جاذبه‌هایی برای همه دارد. 

  • اگر عاشق کوهنوردی هستید، سراغ ارتفاعات بینالود بروید.
  • اگر از طبیعت لذت می‌برید، حتما دره ارغوان، آبشار و رودخانه کنگ را ببینید. 
  • برای شما دوست‌داران تاریخ هم پیشنهاد می‌کنیم که به مزار شیخ عبدالله و قلعه حصار سر بزنید. 
  • اگر خواستید از شلوغی مرکز شهر فرار کنید، پیچ و خم روستای کنگ را برای تفریح با دوستان‌تان تجربه کنید.
  • اگر به خوراکی‌ها و غذاهای معروف مشهد علاقه دارید، حتما شله، آش و کوکوهای کنگ را امتحان کنید. 
  • آخرین فعالیت تفریحی در طبیعت‌های اطراف مشهد، عکاسی از همه زاویه‌ها و چشم‌اندازهای روستاست.

     

2- طرقبه مشهد برای کشف آرامش و زیبایی


آدرس: ۱۶ کیلومتری مشهد، در قسمت انتهایی غربی بلوار وکیل آباد

 

عکس از دهستان طرقبه در اطراف مشهد
منبع گوگل مپ

 

در قلب ییلاقات مشهد، مقصدی آرامش‌بخش و پر از زیبایی به نام طرقبه قرار دارد. در زمانی که به سوی روستای دلنشین کنگ حرکت می‌کنیم، از شهر کوچک طرقبه هم عبور می‌کنیم. این شهر دارای دو بخش متمایز از نظر ییلاقی و شهری است که هر دو با جاذبه‌های طبیعی، بازارهای پرانرژی و صنایع‌دستی سنتی پر شده‌ اند. اگر عاشق طبیعت و علاقه‌مند به تاریخ یا فقط به دنبال جاهای دیدنی اطراف مشهد هستید، طرقبه مشهد تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را در اختیار شما قرار می‌دهد که حداقل برای یک روز کامل می‌توانید از آن لذت ببرید.


برنامه سفر یک روزه به طرقبه


آغوش‌بازی با زیبایی‌های طبیعی در اطراف مشهد و کاوش در بازارهای محلی، آن چیزی است که در برنامه سفر یک روزه به طرقبه می‌توانید تجربه کنید. برای کسانی که به دنبال ارتباط نزدیک با طبیعت بکر هستند، جاهای دیدنی طرقبه مشهد بهترین مقاصد برای آن‌هاست. مناظر زیبای دره‌ها، کوه‌ها و چشم‌اندازهای آرامش‌بخش تنها یک پس‌زمینه نیستند، بلکه شما را به دنیایی از آرامش می‌برند. با پیمودن مسیرهای پیاده‌روی در اطراف طرقبه می‌توانید گوهرهای پنهان منطقه را کشف کرده و تجربه‌ای عمیق از آرامش را از آن خود کنید.


همچنین از جذابیت‌های ویژه طرقبه مشهد، بازارهای محلی پرانرژی و صنایع‌ دستی منحصربه‌فرد آن است. در حین پیمودن کوچه‌های شلوغ بازار می‌توانید با محصولات هنری محلی آشنا شوید، از پارچه‌های سنتی تا سفال‌های دست‌ساز. این بازارهای محلی فرصت مناسبی را برای ارتباط با فرهنگ منطقه ارائه می‌دهند و امکان خریداری از آثار هنری و صنایع‌ دستی باکیفیت را فراهم می‌سازند.


مکان‌های گردشگری اطراف طرقبه متنوع بوده و از جذابیت‌های مختلفی متناسب با سلیقه‌های گردشگران برخوردار است. کمر مقبولا، پارک جنگلی وکیل آباد، تله کابین در چالیدره و طبیعت گردی در جاغرق، مناظر طبیعی خیره‌کننده اطراف مشهد و طرقبه، مکان‌های جالبی برای بازدید فراهم کرده اند که در ادامه بررسی می‌کنیم.
 

بوستان سنگی کمر مقبولا طرقبه


آدرس: سه کیلومتری شمال شهر طرقبه و یک کیلومتری دره داغستان و شمال غرب مشهد

 

عکس کمر مقبولا در اطراف طرقبه
منبع گوگل مپ

 

اگر دنبال تجربه‌ای منحصربه‌فرد در بین جاهای دیدنی اطراف مشهد هستید، کمر مقبولا در ابتدای جاده طرقبه منتظر شماست. با پیشروی در فرعی‌های راست جاده و رسیدن به بلندی‌های کمر مقبولا، شما به جلوه‌های خاصی از سنگ‌های منحصربه‌فرد و طبیعت می‌رسید. این تکه‌های سنگی که بر روی بلندی‌های کوه قرار دارند و برای عکاسی یا حتی کمپ‌زدن، فرصت خلق لحظات بی‌نظیر و یادگاری را به شما می‌دهند.

اطراف مشهد کجا چادر بزنیم، از سوالات رایج مسافران و یا گردشگرانی است که قصد سفر کوتاه مدت در حومه و نزدیکی مشهد دارند. برای دانستن جاهای مناسب برای چادر زدن، مطلب کاربردی مکان های کمپینگ اطراف مشهد را حتما بخوانید.
 

پارک جنگلی وکیل‌ آباد؛ آرامش در دسترس


آدرس: مشهد، در انتهای بلوار وکیل آباد


 

پارک جنگلی وکیل آباد در مسیر یک روزه سفر به اطراف مشهد
منبع گوگل مپ

 

اگر به دنبال فرصتی برای گذراندن اوقات آرامش بخش در «جاهای دیدنی نزدیک به شهر» هستید، پارک جنگلی وکیل‌ آباد در مسیر سمت چپ جاده طرقبه به سمت مشهد، انتخابی عالی است. این پارک با نمای پلکان‌هایی زیبا طراحی شده و با ایجاد فضاهای آرامش بخش و آلاچیق‌های ازپیش‌تعبیه‌شده، محیطی دلنشین و مطمئن برای تفریح شما فراهم می‌آورد. برای کوتاه شدن مطلب، لیست جاهای تفریحی مشهد را در مطلب دیگری بررسی کردیم تا لحظات پرهیجانی را تجربه کنید.
 

تله‌کابین چالیدره؛ ماجراجویی جذاب در اطراف مشهد


آدرس: مشهد، طرقبه، کیلومتر ۲ جاده نغندر، چالیدره

 

چالیدره از جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک به مشهد
منبع گوگل مپ


اگر به دنبال «ماجراجویی جذاب و دیدنی اطراف مشهد» هستید، تله‌کابین چالیدره مشهد تجربه‌ متفاوتی را ارائه می‌دهد و شبیه به یادآوری یک داستان خیالی است. به‌ ویژه در طول فصل بهار، هنگامی که باد تازه سر می‌زند و تله‌کابین شما را به سمت نور می‌برد، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهید داشت. پوشش سبز زمین، رودخانه آبگرفته در دل منظره شگفت‌انگیز کوهستانی در کنار هم محیط جادویی و فراموش نشدنی ایجاد می‌کنند.


تله‌کابین چالیدره نه تنها جزو جاهای بکر اطراف مشهد است، بلکه یک ماجراجویی هیجان‌انگیز را نیز ارائه می‌کند. فرصت شرکت در ماهیگیری و قایق‌سواری در میان این زیبایی‌ها، لذت سفر یک روزه شما را در اطراف مشهد دوچندان می‌کند. 
 

جاغرق از جاهای بکر اطراف مشهد


آدرس: ۲۱ کیلومتری جنوب غربی مشهد و در فاصله ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه

 

عکس طبیعت بکر جاغرق در حومه مشهد
منبع گوگل مپ


زمانی که از طریق جاده عنبران وارد جاده‌ای کوچک و پر از انرژی می‌شوید، در آغاز راه، روستایی قدیمی به نام جاغرق را خواهید دید. جاغرق با مناظر طبیعی فراوان از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کند. در سفر یک الی دو روزه اطراف مشهد حتما از این روستا بازدید کنید. بی‌شک با دیدن باغ‌های سرسبز، گل‌های زیبا و مناظر دلنشین اطراف، حس انسجام با طبیعت در ذهن شما هم شکل می‌گیرد. این امکان به شما داده می‌شود تا از طبیعت لذت ببرید و انرژی مثبتی از مناظر سرسبز اطراف بگیرید.


هرچند در اینجا همچنان امکانات مدرنی برای تسهیل سفر گردشگران وجود دارد، اما جاغرق بیشتر به‌خاطر طبیعت زیبا و محیطی آرامش‌بخش مورد علاقه گردشگران است.
 

روستای نغندر از جاهای سرسبز اطراف مشهد


آدرس: استان خراسان رضوی، شهر مشهد، 10 کیلومتری طرقبه

 

نغندر از تفریحگاه‌های اطراف شهر مقدس مشهد
منبع گوگل مپ


با فاصله‌ای کوتاه حدود ۱۰ کیلومتر از طرقبه، روستای نغندر قرار دارد. این جاذبه مخفی و زیبا در اطراف شهر مشهد، به‌خصوص در شش ماه ابتدایی سال با آب‌وهوایی مطبوع و دلنشین، طرفداران زیادی دارد. در این مکان، بوی خوش و خاصی از گل‌ها و توت‌های وحشی در هوا حس می‌شود. تولیدات لبنی تازه و پاک روستا، تازگی و لذت خوراکی‌های محلی را به گردشگران هدیه می‌دهد.
 

زیبایی‌های هنری طرقبه که نباید دست کم گرفت


طرقبه به عنوان یک منطقه سرسبز و دیدنی در استان خراسان رضوی نه تنها به مناظر طبیعی خیره‌کننده خود معروف است، بلکه به جاذبه‌های صنایع‌دستی منحصربه‌فردش نیز شناخته می‌شود.

 
فرش و گلیم طرقبه، نمایشگاهی زنده از هنر بافت این شهر و تلفیق رنگ‌هاست. در هر قدم از خیابان‌های شهر طرقبه با مغازه‌هایی که فرش‌های دست‌بافت و گلیم‌های زیبا را به نمایش می‌گذارند، مواجه خواهید شد. این‌ها با نمایشگاهی از هنر بافت و تلفیق رنگ‌ها، فرصتی را برای دست‌یابی تماشاگران به زیبایی‌های طبیعی ارائه می‌دهند.
 

3- ییلاق شاندیز مشهد؛ سفر به دنیای خوشمزگی‌ها


آدرس: 20 کیلومتری مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد، بعد از شهر شاندیز


وقتی به دنبال تجربه‌ جدید در جاهای تفریحی در اطراف مشهد هستید، شهر شاندیز باید یکی از مقاصد اصلی‌تان باشد. همانطور که به یاد دارید، برای رسیدن به روستای کنگ کهن و ییلاقات طرقبه، شما از انتهای بلوار وکیل‌آباد به سمت چپ حرکت می‌کردید. اما برای رفتن به سمت دامان شاندیز، مسیرتان از همان تقاطع به سمت راست خواهد بود.


در این مطلب سایت تورگردان (سایت جستجوی تور) به‌طور کامل در مورد سفر یک روزه به جاهای دیدنی شاندیز خواهیم پرداخت.
 

شروع سفر یک روزه به شاندیز در اطراف مشهد


شروع سفر به شاندیز به معنای رسیدن به مقصدی نیست، بلکه خود تجربه سفر مهم است. جاده رسیدن به شاندیز که حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد، از دیگر سو در طول مسیر به فروشگاه‌های کوچک، مراکز تفریحی و مغازه‌های محلی چای زغالی، بلال و میوه‌های تازه دسترسی‌های آسان دارید. 


هنگامی که سفر خود را آغاز می‌کنید، با موج‌های دریایی پرهیجان روبرو می‌شوید. در ادامه سفرتان هم مکان‌های خدماتی و تجاری شاندیز، خود را نمایان می‌کنند. همانند مشهد، شاندیز نیز در اطراف خود، روستاها و مناظری زیبا دارد که منتظر کشف شدن هستند. این روستاها، هر چند کوچک و بزرگ، به منطقه جلب جذابیت اضافی می‌کنند. برای افرادی که با تمرکز و توجه به جاذبه‌های محلی به اطراف مشهد سفر می‌کنند، شناختن این روستاها به هیچ وجه از دست رفتنی نیست. در این بخش به طور مختصر به دو مقصد اشاره می‌کنیم.
 

روستای ابرده شاندیز


آدرس: 5 الی 6 کیلومتر بعد از شاندیز

 

تفریحگاه روستای ابرده شاندیز
منبع گوگل مپ


با عبور از شهر شاندیز و ادامه مسیر حدود پنج یا شش کیلومتری، روستای ابرده در انتظار شماست. ابرده شاندیز یک روستای زیباست که با طبیعت دلنشین و خیره‌کننده‌ای آغاز می‌شود. اینجا آب‌وهوای کوهستانی شاندیز باعث ایجاد تجربه‌ای متفاوت می‌شود. درختان بلند، جوی‌های پرآب و زمین‌های سبزتر، همه به تناسب با این محیط طبیعی بی‌نظیر وجود دارند. ابرده به‌عنوان یک روستای فعال در حوزه‌های دامداری، زراعت و باغداری، امکان خرید محصولات تازه و با کیفیت را برای شما فراهم می‌کند.


روستای زشک در حومه مشهد


آدرس: ۲۰ کیلومتری شهر مشهد و ۴ کیلومتری قله شیرباد

عکس روستای زشک در اطراف مشهد
منبع گوگل مپ


زشک آخرین روستایی قبل از رشته‌کوه بینالود قرار دارد و طبیعت آن تقریباً بکر و اصیل باقی مانده است. برای کوه‌نوردی، کمپ‌زدن یا سر زدن به شگفتی‌های طبیعت، روستای زشک در حومه مشهد به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی در اطراف مشهد ایستاده است.
اگر زیبایی طبیعی ابرده، شما را به وسوسه آورده و دوست دارید جاهای بکر اطراف مشهد را بیشتر ببینید؛ باید به سفری ده کیلومتری از محل فعلی خود ادامه دهید. ممکن است این مسیر برای همه انواع خودرو مناسب نباشد، تنگ شود و راه‌ها خاکی باشند، اما تجربه آن ارزش دارد. 

 

اگر به زشک سفر کرده‌اید، به جز لذیذ کباب‌ها و غذاهای سنتی، چندین جاذبه طبیعی زیبا اطراف مشهد نیز منتظر شماست. با توجه به سلیقه‌ خود می‌توانید بازدیدی از چشمه قلقلی داشته باشید، به قله بلند شیرباد صعود کنید، در دره نهل جذاب سیر کنید و قله چمن را فتح کنید. اطلاعات کامل‌تری را در مطلب جاهای دیدنی زشک آورده ایم.

4- نیشابور از شهرهای دیدنی اطراف مشهد


اگر جزو مسافران تهرانی یا مناطق شمالی ایران هستید و به سمت مشهد حرکت می‌کنید، بعد از شهر شاهرود، در نیشابور توقفی داشته باشید. اما اگر از مسیرهای دیگر به مشهد سفر می‌کنید، بهتر است تا به سمت شهر خیام و عطار در جنوب غربی مشهد سفر کرده و علاوه بر تفریح در اطراف شهر با فرهنگ و تاریخ این منطقه آشنایی پیدا کنید.
 

آرامگاه خیام نیشابوری


آدرس: شهر نیشابور،‌ میدان فضل، بلوار شهدا، باغ خیام

 


مقبره خیام و باغ آن جزو تفریحگاه اطراف مشهد محسوب شده و در بلوار شهدای شهر نیشابور است. خیام، آن شاعر بزرگ، چشمان هزاران مسافر را در نیشابور به سوی خود جلب می‌کند. آرامگاه خیام با معماری منحصربه‌فرد در محیطی پر از درختان، حوض‌ها و کتیبه‌هایی برجسته با شعرهای خیام، فضایی خاص و انسانی را ایجاد می‌کند. اینجا به عنوان یک نقطه تاریخی در اطراف مشهد و جای‌ فرهنگی در نیشابور، مکانی است که گردشگران می‌توانند از غنای شعری و فلسفی این شاعر بزرگ لذت ببرند.


آرامگاه عطار نیشابوری


آدرس: نیشابور، انتهای غربی خیابان عرفان


در سفر دو روزه اطراف مشهد، آرامگاه عطار، شاعری که احساسات انسانی را در شعر جاری کرد، منتظر حضور شماست. این آرامگاه با معماری هشت ضلعی ساده و زیبا ساخته شده و برای رسیدن به آن می‌بایست به سمت جنوب شرقی شهر نیشابور حرکت کنید. 


 

طبیعت گردی در نیشابور و اطراف مشهد


از منظر جاهای طبیعی و تفریحی، نیشابور دارای ثروت‌های بی‌نظیری است همین سبب شده تا به «مقاصد دیدنی اطراف مشهد» تبدیل شود. برای بازدید از این جاذبه‌های طبیعی اطراف مشهد در شهر نیشابور ممکن است یک روز دیگر به سفرتان اضافه کنید یا زمان کمتری را برای بازدید آرامگاه‌های این شهر بسنده در نظر بگیرید. به هر حال، تصمیم شما بستگی به سلیقه و اولویت‌های سفرتان دارد. 


در ادامه، به تعدادی از جاذبه‌های طبیعی نیشابور اشاره می‌کنیم:

  • باغرود، بهشت روزهای گرم نیشابور است. اگر به دنبال منطقه‌ای سرسبز و زیبا هستید، باغرود نیشابور برای تفریح و پیک نیک مناسب است. 
  • دیزباد هم بهشت عاشقان محیط زیست است. اگر اهل ماجراجویی و کشف راز هستید، به دیزباد قدیمی ترین روستای نیشابور سر بزنید.
  • در کنار آبشار گرینه و آبشار بار بساط پیک نیک پهن کنید، اگر دوست دارید با صدای آبشارها در آغوش طبیعت آرامش یابید.
  • اگر مایلید تا روستاهای دیدنی اطراف مشهد را در اولویت قرار بدهید، روستای بوژان را برای مقصد بعدی‌تان انتخاب کنید. 
  • اگر در طول مسیر سفرتان می‌توانید به جاده نیشابور به قوچان سر بزنید، غار سر را حتما ببینید.
  • دهکده چوبین تقریبا آخرین مکانی است که در طبیعت گردی اطراف مشهد و نیشابور می‌توانید به آن سر بزنید. با دیدن این سازه چوبی و مستحکم، هنر و معماری چوبی سبک ایرانی را به طور برجسته می‌توانید ببینید. 

     

5- قله زو از نقاط دیدنی اطراف مشهد

 

آدرس: مشهد، انتهای بلوار هاشمیه ، هاشمیه ۹۱ ، پارک کوهستانی خورشید

 

قله زو؛ بام مشهد
منبع گوگل مپ

 

هر شهری دارای یک نقطه بلندی و منظره‌ای منحصربه‌فرد است و بام آن شهر شناخته می‌شود. در مورد شهر مشهد، قله زو این بام است. اگر به شهر مشهد سفر کرده‌اید، حتماً باید فرصتی را برای صعود به قله زو در نظر بگیرید. 


شب، بهترین زمان برای بالا رفتن از قله زو است. برای رفتن به قله زو از داخل شهر کافی است خودتان را به انتهای خیابان هاشمیه به پارک خورشید برسانید. سپس به سمت قله زو حرکت کنید. با تماشای مناظر شبانه مشهد از اینجا، چشم‌اندازی جذاب از شهر را روبروی‌تان قرار می‌گیرد و تمامی کوه‌ های مشهد را می‌توانید ببینید. 

 

اگر از قله زو قصد ادامه مسیر و سر زدن به تفرجگاه‌های اطراف مشهد را دارید، می‌توانید به سمت حصار گلستان و ییلاقات طرقبه حرکت کنید.
 

6- آبشار اخلمد

 

آدرس: مشهد، 24 کیلومتر بعد از شهرستان چناران

 

آبشار اخلمد از مناطق تفریحی اطراف مشهد
منبع گوگل مپ


زیباترین طبیعت اطراف مشهد در فصل بهار و بخصوص تابستان، آبشار اخلمد است. این آبشار در محیطی بکر و طبیعتی فوق‌العاده قرار دارد و اطراف آن با کوه‌های پوشیده شده به رنگ سبز و درختان با انواع گیاهان و گل‌های وحشی متنوع ترکیب شده‌ است. وجود این زیبایی‌های طبیعی، جذابیت و رنگ و بوی ویژه‌ای به جاذبه‌های گردشگری آبشار اخلمد می‌بخشند.


آبشار اخلمد به عنوان یک مقصد تفریحی نیز شناخته می‌شود. گردشگران می‌توانند در کنار آبشار نشسته و از مناظر زیبای اطراف لذت ببرند. همچنین، محل‌هایی برای پیک‌نیک در اطراف آبشار فراهم شده است که امکان تجربه لحظات شاد و دلپذیر را در کنار عزیزان‌تان می‌دهد.
 

7- آرامگاه فردوسی مشهد

 


آدرس: استان خراسان رضوی، شهر طوس، انتهای بلوار بهارستان
ساعت کاری: هر روز از 8 صبح تا 5 ظهر 

آرامگاه فردوسی - اطراف مشهد
منبع گوگل مپ


آیا می‌دانستید آرامگاه فردوسی در خراسان رضوی از جاذبه‌های استثنایی ایران است؟ آرامگاه فردوسی از جاهای دیدنی خراسان رضوی بوده و مهم‌ترین شخصیت تاریخ زبان و ادبیات فارسی در آن آرام گرفته است. برای ورود به این آرامگاه می‌بایست بلیط ورودی بگیرید و بعد می‌توانید از مقبره فردوسی، موزه و کتابخانه نزدیک به مقبره بازدید کنید. در محوطه قرارگیری آرامگاه با مجسمه‌ها و آثار هنری روبرو می‌شوید که جزو دیدنی‌های اطراف مشهد است.
 

8- کلات نادری


 

آدرس: فاصله 159 کیلومتری شمال مشهد

 

کلات نادری مشهد - سفری به جاهای دیدنی اطراف مشهد
منبع گوگل مپ

 

با تمرکز به اسم کلات نادری فکر کنید. آیا این کلمه، شما را یاد چیز دیگری نمی‌اندازد؟ باغ نادری مشهد در میدان شهدا، احتمالا به ذهن شما هم رسیده است. در واقع، مقر فرماندهی نادرشاه افشار در کلات نادری بوده و صرفا موزه ادوات جنگی آن در میدان شهدا و نزدیک به حرم برپا شده است. 


اگر فرصت تعطیلی یکی دو روزه دارید، جاهای دیدنی کلات و جاذبه‌های طبیعی اطراف آن مثل آبشار قره‌سو، بند نادری، ارتکند و قصر خورشید را هم به «لیست جاذبه‌های گردشگری اطراف مشهد» اضافه کنید.
 

9- جنگل جیغ از جنگل‌های اطراف مشهد


آدرس روستای سربرج: جنوب مشهد، بخش طرقبه، دهستان طرقبه، روستای سربرج

 

جنگل جیغ از جنگل‌های اطراف مشهد
منبع گوگل مپ


آیا تا به حال چیزی از جنگل جیغ در اطراف مشهد شنیده‌اید؟ این جنگل مهیب به خاطر صداهای عجیب و نگران‌کننده‌ای که شب‌ها تا سپیده‌دم در آن بلند می‌شود، مورد توجه افراد محلی و حتی گردشگران قرار گرفته است. جنگل جیغ، که به نام جنگل سربرج یا جنگل مجنون نیز شناخته می‌شود، نه تنها در رازهای صوتی پوشیده شده، بلکه جاذبه‌های متنوع  دیگری هم دارد که جذابیت مرموز آن را بیشتر می‌کند.


افراد بی‌شماری که به جنگل جیغ مشهد رفته‌ اند و تعداد زیادی از آن‌ها به وجود صداها وحشت‌انگیز و ترسناک این منطقه سرسبز اشاره کرده‌ اند. شهرت منحصربه‌فرد جنگل جیغ از معمای آن فراتر رفته است. 
 

جاهای دیدنی اطراف مشهد در زمستان

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف مشهد در زمستان برای تفریحات زمستانی، فرصت خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای تفریح در زمستان جاهای دیدنی اطراف مشهد با دو نوع سرگرمی روبرو هستید. به سراغ تفریحات زمستانی مثل اسکی سواری روی برف‌ها بروید یا در آلاچیق‌های به تماشای باریدن برف بنشینید و با یک لیوان چای داغ از مناظر پوشیده از برف لذت ببرید. 


پیست اسکی شیرباد


پیست اسکی شیرباد از اولین جاهای دیدنی اطراف مشهد در زمستان است. برای رسیدن به پیست می‌بایست زنجیره‌های چرخ‌های خودرو را آماده کرده و به سمت روستای دولت آباد 20 کیلومتری مشهد حرکت کنید. این روستا تا فاصله بیست کیلومتری از مشهد واقع شده و پس از آن، تا پیست اسکی همین قدر فاصله است.

 

پارک جنگلی وکیل آباد


یکی از جذابیت‌های ویژه پارک جنگلی وکیل‌آباد، وجود آلاچیق‌های شیک و آماده‌ استفاده است. این آلاچیق‌ها، شما را در مقابل آفتاب گرم تابستان و باران پاییزی و برف زمستان محافظت می‌کنند. به همین دلیل این مکان بهترین انتخاب برای تفریح در هر فصلی از سال است.
 

مکان های دیدنی اطراف مشهد در بهار


در تعطیلات عید نوروز و آخر هفته‌ها در ماه‌های پایانی فصل بهار می‌توانید به منطقه‌های تفریحی اطراف مشهد مثل تفرجگاه‌ها و مجموعه‌های توریستی بروید. لیست مناطق تفریحی نزدیک مشهد که برای پیک نیک و چادر زدن خوب هستند، در بخش زیر آمده است: 


تله‌کابین چالیدره


اگر در فصل بهار به سمت تله‌کابین چالیدره بروید، یک منظره‌ مسحورکننده را می‌بینید. درست هنگامی که بهار به چالیدره می‌رسد، تغییر و تحولی خیره‌کننده اتفاق می‌افتد. تبدیل شدن مناطق خشک به زندگی با جلوه‌ای از رنگ‌ها، آب روانه شده در رودخانه که از دره می‌گذرد و تپه‌ها که با گیاهان سرسبز تزئین شده‌اند، همه این تغییرات منحصربه‌فرد به چشم می‌خورند. این منظره زیبا که از تله‌کابین مشاهده می‌شود، جوانه‌زنی طبیعت و زیبایی چرخه‌های زندگی را تداعی می‌کند.


روستای ابرده شاندیز


در فصل بهار، طبیعت بکر و زیبای ابرده یک جذابیت خاص به این روستا می‌بخشد. جوی پرآب، درختان سبز و مناظر طبیعی خیره‌کننده، همه به ایجاد یک تجربه‌ آرامش‌بخش و متفاوت در این مکان کمک می‌کنند. با گشتن در میان این زیبایی‌ها، از لحظات آرامش بی‌نظیری برخوردار خواهید شد. سایر مناطق دیدنی اطراف شهر در زمستان عبارتند از:

  • قله زو
  • روستای نغندر
     

جاهای دیدنی اطراف مشهد در تابستان

 


جاذبه‌های اطراف مشهد، همان نقاطی که برای پیک نیک در تابستان از پتانسیل‌های خوبی برخوردار هستند، در ادامه با توضیحات کوتاه معرفی شدند.

روستای جاغرق


جاغرق از روستاهای نزدیک به ییلاقات طرقبه و همچنین، جاهای سرسبز اطراف مشهد است. اگر به دنبال بهترین تجربه طبیعت گردی در اطراف شهر هستید، این روستا با مناظر زیبا، امکانات رفاهی و فرصت‌هایی برای پیاده‌روی و کمپ‌زدن در طبیعت، تجربه‌ خوشایند و به‌یادماندنی از زیبایی‌های طبیعت را به شما ارائه می‌دهد.


روستای نغندر


در فصل تابستان که به روستای نغندر بروید، شادابی و سرسبزی آن یک قاب قدیمی و زیبا قرار می‌گیرد. هر طرف که نگاه کنید، درختان توت و ابریشم به زیبایی گونه‌های پاک و بی‌پایان‌شان از طریق باد می‌پیچند. 
جاده‌های اطراف نغندر با این گل‌های وحشی پوشیده‌ شده‌اند و هوا به معنای واقعی کلمه عطری از طبیعت و زندگی دارد. اینجا یک جاذبه به‌طور طبیعی خیره‌کننده است که به شما احساسی از آرامش و زیبایی را منتقل می‌کند.


باغرود نیشابور


برای دیدن طبیعت سرسبز دامنه‌های نیشابور، در فصل تابستان به باغرود بروید. با رفتن به باغرود در روزهای تابستانی می‌توانید از آرامش طبیعت و صدای آب رودخانه لذت ببرید.


آبشار گرینه و آبشار بار نیشابور


خنک‌ترین مکان‌های دیدنی اطراف مشهد، آبشارها هستند. در نزدیکی آبشارهای گرینه و بار در نیشابور می‌توانید وسایل پیک نیک را بچینید و از چشم‌انداز سرسبز این منطقه در تابستان حظ کنید.
دیگر جاهای دیدنی نزدیک به مشهد در فصل تابستان عبارتند از:

  • روستای ابرده شاندیز
  • قله زو
     

طبیعت‌گردی اطراف مشهد در پاییز

 

چهره مناطق اطراف مشهد در پاییز رو به نارنجی می‌رود، اما هنوز فرصت تفریح برای شهروندان و مسافران در این مناطق مهیاست. ابتدا آبگرم شاهان از بهترین جای تفریح در نزدیکی مشهد در فصل پاییز را معرفی کردیم. سپس، سایر جاهای نقاط گردشگری را برای گشت زدن در حوالی مشهد به صورت لیستی آورده ایم.


آبگرم شاهان گرماب 


عکاسی و آب‌تنی در آب گرم طبیعی در فصل پاییز، بهترین تفریح در آبگرم شاهان گرماب از چشمه های مشهد است. این جاذبه طبیعی و جوشیده از دل زمین در روستای سفید سنگ و بخش قلندرآباد فریمان قرار دارد. 
تاریخچه استخر چشمه‌ای گرم به دوران صفوی برمی‌گردد. در سال ۱۰۵۵ هجری شمسی، شاه سلیمان صفوی دستور ساختمانی در دور اطراف چشمه‌های گرماب داد. شاه سلیمان فرزند شاه عباس دوم بود. این شاید دلیلی باشد که به این چشمه گرم، "شاهانشاه" یا "شاه‌های شاه" نیز می‌گویند، البته به نام‌های "شان گرماب" یا "شاهین گرماب" نیز شناخته می‌شود.


سایر نقاط مناسب در پاییز برای گردش در اطراف مشهد عبارتند از:

  • پارک وکیل آباد مشهد
  • طرقبه
  • روستای جاغرق
  • روستای نغندر
  • روستای کنگ
  • دره ارغوان
  • شاندیز
  • جنگل جیغ (از جنگل‌های اطراف مشهد)
  • آرامگاه فردوسی
     

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی اطراف مشهد به ترتیب عبارتند از روستای کنگ، ییلاقات طرقبه، بوستان کمر مقبولا، پارک جنگلی وکیل آباد، تله‌کابین چالیدره، جاغرق، شاندیز، زشک، ابرده، نیشابور، قله زو، پیست اسکی شیرباد و چندین طبیعت دیدنی دیگر در نزدیکی شهر مشهد. برای گذراندن اوقات در مکان‌های تفریحی اطراف و حومه مشهد می‌توانید سفری یک یا دو روزه به این مناطق دیدنی داشته باشید.

انتشار :  22 مرداد 1402 به روزرسانی :  23 مرداد 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
پارک جنگلی وکیل آباد در مسیر یک روزه سفر به اطراف مشهد
  • پارک جنگلی وکیل آباد در مسیر یک روزه سفر به اطراف مشهد
  • رود در روستای کنگ
  • عکس از روستای پلکانی کنگ در اطراف مشهد
  • تفریحگاه روستای ابرده شاندیز
  • آرامگاه فردوسی - اطراف مشهد
  • قله زو؛ بام مشهد
  • جنگل جیغ از جنگل‌های اطراف مشهد
  • روستای کنگ از جاهای دیدنی اطراف مشهد
  • عکس از دهستان طرقبه در اطراف مشهد
  • چالیدره از جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک به مشهد
  • عکس کمر مقبولا در اطراف طرقبه
  • نغندر از تفریحگاه‌های اطراف شهر مقدس مشهد
  • عکس روستای زشک در اطراف مشهد
  • عکس طبیعت بکر جاغرق در حومه مشهد
  • آبشار اخلمد از مناطق تفریحی اطراف مشهد
  • کلات نادری مشهد - سفری به جاهای دیدنی اطراف مشهد
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد