اخلمد مشهد؛ آبشار و روستایی بهشتی در این جهان خاکی

اشتراک گذاری
عکس فائزه حسین زاده خسرویه (نویسنده تورگردان) به قلم : فائزه حسین زاده خسرویه تاریخ انتشار : 6 تیر 1403 به روزرسانی : 20 مرداد 1403
اخلمد مشهد

اخلمد یکی از روستاها و جاهای دیدنی اطراف مشهد در تابستان‌ها، محل تفرج بسیاری از خانواده‌ها، جوانان و مسافرهاست. وجود آبشار و هموار بودن مسیر پیاده‌روی از روستای اخلمد تا آبشار و دسترسی به آب‌وهوای دل‌انگیزش، این جاذبه رایگان، طبیعی و دیدنی را در تابستان‌ها پر از مسافر می‌کند. از نظر موقعیت مکانی، روستای اخلمد در 17 کیلومتری بخش غربی شهرستان چناران قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از مرکز شهر مشهد به سمت چناران و جاده مشهد-قوچان رانندگی کنید. 

اخلمد، پتاسیل‌های بسیاری دارد و برای تفریح گردشگران، استراحتگاه‌های متعددی در دل روستا و مسیر رسیدن تا آبشار بنا شده است. بهترین زمان برای جاذبه‌گردی در دل طبیعت اخلمد، تابستان است. با شروع فصل پاییز و آمدن زمستان، غالب شدن سرما در مشهد مانع از گشت و گذار در روستای اخلمد می‌شود و به همین علت، آبشار داخل آن یخ می‌زند. معرفی اخلمد و جاذبه‌های آن، مطلبی است که در ادامه، کاملا به آن اشاره کردیم.
 

فهرست مطالب

اخلمد مشهد کجاست؟


آدرس روستای اخلمد: استان خراسان رضوی، شمال غربی مشهد، شهرستان چناران

اخلمد مشهد کجاست؟

اخلمد، روستایی باصفا در لیست جاهای دیدنی خراسان رضوی و شمال غربی مشهد است. روستای اخلمد در تابستان، برجسته‌ترین جای دیدنی مشهد به شمار می‌آید؛ چون طبیعتی سرسبز دارد و دمای هوا در آن‌جا کمتر و خنک‌تر است. 

اخلمد مشهد کجاست؟

از نظر موقعیت مکانی و دسته‌بندی، روستای اخلمد در شهرستان چناران و میان کوه‌های بینالود قرار دارد. از نظر زیست‌محیطی، اخلمد یک دره است و ابتدای آن، گل‌ها و گیاهان متعدد به چشم می‌خورند. با رسیدن به روستا، یک رود دائمی در مسیر رسیدن به آبشار می‌بینید. این رود از اولین آبشار تا ابتدای روستا کشیده شده است. آبشار اخلمد از اصلی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این روستا به حساب می‌آید و خیلی‌ها برای خنک‌شدن در روزهای تعطیل و جمعه‌ها به این جای تفریحی می‌آیند.


در تابستان، خنک باشید: بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان


معرفی روستای اخلمد مشهد

معرفی اخلمد مشهد

روستای اخلمد در نزدیکی شهرستان چناران از باصفاترین روستاهای اطراف مشهد است و جزو مکان‌های تفریحی مشهد برای خانواده‌ها و جوانان با چاشنی پیاه‌روی به استراحتگاه‌هایی مجهز است. این روستا، قدمتی چند هزار ساله دارد و در میان کوه‌های بینالود، یک دره به حساب می‌آید. جاری بودن آب آبشارها در رودخانه روستای اخلمد باعث شده تا باغ‌های شخصی متعددی در ابتدا تا انتهای روستا رونق پیدا کنند. بهترین راه برای دسترسی به اخلمد، استفاده از خودروی شخصی است و در مسیر رسیدن به آن، باغ‌های میوه و درخت‌های گیلاس، آلبالو، هلو، زردآلو و گردو را به وفور می‌بینید.

معرفی روستای اخلمد مشهد

روستای اخلمد در دل خود، 4 آبشار دارد. بعد از آبشار اول (آبشار بزرگ)، رودخانه‌ای با طول ۲ کیلومتر قرار دارد که بسیار تنگ و احاطه شده در کوه‌های صاف و مرتفع است. در انتهای دره اخلمد، کوه منیژه با کوه فاراب متصل شده‌اند و این‌جا همان انتهای رودخانه اخلمد است.


ایرانگرد هستید؟ این مطلب را بخوانید: جاهای دیدنی چناران


آبشار اخلمد مشهد

آبشار اخلمد مشهد

در دل روستای اخلمد، چهار آبشار قرار دارد. از ابتدای روستا تا آبشار اول، 3 کیلومتر فاصله است و این مسیر را فقط با پیاده‌روی می‌توان طی کرد. ارتفاع آبشار اول، 23 متر است و برای رسیدن به آن باید وارد بخش مسکونی روستا شوید. فاصله بین آبشار اول تا آبشار دوم، یک کیلومتر است و این مسیر، ماشین‌رو نیست و فقط با پیاده‌روی می‌توان به آن دسترسی داشت. آبشار دوم، آبشار اصلی اخلمد است و حدودا 40 متر ارتفاع دارد. آبشار سوم و چهارم هم به‌ترتیب در بالای آبشار اصلی قرار گرفته‌اند.


چند پیشنهاد جذاب برای طبیعت‌دوست‌ها: مکان‌های پیک نیک مشهد


آبشار اخلمد مشهد

آبشار اصلی اخلمد در فصل‌های پربارش سال، پر از آب است و در روزهای گرم تابستانی، فضای خنکی در اطرافش دارد. وقتی بارش باران کم باشد، احتمال خشک شدن آبشار وجود دارد. امسال با توجه به بارش‌های سال قبل و باران‌های ابتدای سال، آبشار اخلمد پر از آب است.

آبشار اخلمد مشهد

ماهیگیری در مشهد کجا بریم؟

غارهای اخلمد

عکس غارهای اخلمد

کوه‌هایی که اخلمد را محاصره کرد‌اند، از جنس آهکی هستند. این پوشش آهکی باعث ایجاد حفره‌های عمیق و مدور در زیر آبشارها شده است. ارتفاع این دیواره‌های صخره‌ای به 200 الی 300 متر می‌رسد و برای سنگ‌نوردی، وضعیتی مناسب دارند. معروف‌ترین دیواره‌های اخلمد به نام‌های دیواره سفید، الله اکبر و عقاب شناخته می‌شوند و کوهنوردان حرفه‌ای از نمای مسطح و ارتفاع بلند آن‌ها برای سنگ‌نوردی می‌توانند استفاده کنند.

در گذشته، از گودی داخل دیواره‌ها برای پناه گرفتن مردم محلی در برابر فتح عرب‌ها استفاده می‌شده و از این لحاظ، قدمتی دیرینه دارند.
 

دره اجنه اخلمد


دره اجنه اخلمد، مکانی ویژه برای بازی جرئت یا حقیقت است، به‌خصوص آن‌هایی که می‌خواهند برای جرئت، نقش بازی کنند. دره اجنه از دره‌های فرعی اخلمد به حساب می‌آید. نام‌گذاری این دره فرعی براساس پنهان بودن در جایی تاریک است. دلیل دیگری هم که برای نام‌گذاری دره اجنه می‌توان عنوان کرد، تنگ و تاریک بودن راه‌های رسیدن به آن است.


از خیره‌کننده‌ترین جاذبه‌های مشهد بخوانید: چشمه‌های اطراف مشهد


وجه تسمیه اخلمد


اخلمد یک اسم فارسی است که برای نام‌گذاری روستا و آبشار اصلی، از این نام فارسی استفاده شده است. تاریخچه نام‌گذاری این روستا به چندهزار سال قبل برمی‌گردد. در زمانی که فردی به نام «خالد» سردار عرب ماموریت داشت که دره را فتح کند و کشتار خراسانی‌های این منطقه را در برنامه خود داشت، مردم برای پناه گرفتن در برابر آن از جمله "خالد آمد خالد آمد" استفاده می‌کردند. با گذر زمان، این عبارت بلند به کلمه کوتاه‌شده اخلمد تبدیل شد.


مکان‌هایی که بیشتر مسافرها نمی‌دانند: پارک‌های مسافر مشهد



 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

اخلمد در مشهد، نام یک روستاست و آبشاری هم که در این روستا قرار دارد، به آبشار اخلمد معروف است. برای رفتن به سمت اخلمد باید از مرکز شهر مشهد به سمت جاده مشهد-قوچان خارج شوید. بعد از 17 کیلومتر از شهرستان چناران به روستای اخلمد می‌رسید. از ابتدای روستا تا آبشار اخلمد، 3 کیلومتر فاصله است و این مسیر را می‌توانید پیاده‌روی کنید. بعد از رسیدن به آبشار اول، آبشارهای بعدی که تعداد آن‌ها به 3تا می‌رسد، با پیاده‌روی و استراحت در مسیر قابل دسترسی هستند. اخلمد و آبشار آن از جاذبه‌های طبیعی رایگان اطراف مشهد محسوب می‌شود، مگر اینکه بخواهید در استراحتگاه‌های آن وقت بگذرانید و خستگی را از تن بیرون کنید.

تصاویر مرتبط
  • آبشار اخلمد مشهد
  • معرفی روستای اخلمد مشهد
  • آبشار اخلمد مشهد
  • عکس غارهای اخلمد
  • آبشار اخلمد مشهد
  • معرفی اخلمد مشهد
  • اخلمد مشهد کجاست؟
  • اخلمد مشهد کجاست؟
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد