روستای کنگ در طرقبه مشهد ؛ روستایی پلکانی و تاریخی

کنگ-تور-مشهد-تورگردان5

روستای کنگ (Kang vilage- به سمت ییلاقات مشهد که راهی می شوی و ماشین را که به سمت دوراهی طرقبه روانه می کنی تابلوی ییلاقات متعدد، توجه ات را جلب می کند. باید از قبل، برنامه داشته باشی که می خواهی در کدام مسیر حرکت کنی؟! برنامه من حرکت به سمت روستای تاریخی کنگ بود. سال گذشته به آنجا رفته بودم ولی نتوانستم یک دلِ سیر روستای تاریخی اش را ببینم. چند ماه پیش برای بار دوم به کنگ رفتم ولی این بار هم برایم کافی نبود و از همانجا برنامه ریزی کردم که یک شب برای ماندن به آنجا بروم. از آنجا که در سفر قبلی شماره تماس یکی از اقامتگاه های محلی را گرفته بودم، این بار از قبل، جا رزرو کردم و به نیت خوابیدن در تراس یکی از خانه های پلکانی روستا، راهی کنگ شدم. بعد از رد کردن چالیدره و روستای نغندر، کم کم جاده پیچ در پیچ کنگ نمایان می شود.

 

ادامه مطلب را در تورگردان از دست ندهید.

 

روستای کنگ طرقبه مشهد

 

مسیر روستای کنگ از کنار رودخانه می گذرد. در یک سوی مسیر، کوه های سنگی قرار گرفته و گهگاه، ویلاها، خانه باغ ها و رستوران هایی به چشم می خورد و در سمت چپ جاده، رودخانه ای است که در کنارش درختان و طبیعتی سبز به صورت کوهستانی جلوه گری می کند. مسیر، چندان طولانی نیست. از مشهد تا روستای کنگ حدود یک ساعت است و بعد از رسیدن به طرقبه، کمتر از نیم ساعت تا روستا راه است. خیلی ها که فقط دنبال نشستن کنار رودخانه و پیک نیک هستند در میانه همین مسیر اتراق می کنند. بعضی از باغداران محلی، با دریافت مبلغی ناچیز، فضایی در اختیار طبیعت گردان می گذارند تا آن ها زیرانداز پهن کرده و غذاهایشان را میل کنند. بعضی افراد نیز به کباب کردن و درست کردن غذا در دل طبیعت مشغول اند. طبق معمول کوچکترها نیز بی واهمه خود را به آب می زنند و تا می توانند آب تنی می کنند. روستای تاریخی، آخر جاده کنگ است.

 

روستای کنگ طرقبه

 

بعد از کمی رانندگی در این مسیر رویایی و سرسبز به روستای کنگ می رسید. قبل از رسیدن به روستای تاریخی کنگ باید مبلغ 5000 تومان برای هر ماشین، ورودی پرداخت کنید. برای رفتن به روستای پلکانی، دو مسیر پیش روی شماست. اگر به سمت چپ بپیچید به دامنه کوه و پایین روستا می رسید که در نزدیکی آن باغستان های روستا نیز شکل گرفته است. برای دیدن به روستا باید اینجا ماشین ها را پارک کنید و پله پله بالا بروید تا با عجایب این دهستان باستانی روبرو شوید. نام کنگ، در اوستا نیز آمده است؛ داستان هایی از آن در شاهنامه به یادگار مانده است؛ روستایی که در آن قدم بر می دارید، کهن دیاری است که سنگ سنگِ آن به وسیله اجدادمان با دست های پینه‌بسته بنا شده است.

 

روستای کنگ طرقبه

 

سه مرتبه ای که به روستا رفتم، هر بار مسیرهای جدید و خانه های متفاوتی را در روستا کشف کردم و باید بگویم متوجه شده ام که خیلی جاهای خوبش را هنوز ندیده ام. به همین دلیل از همین حالا باید بگویم که من حالا حالا دست از سر روستای کنگ بر نمی دارم و تصمیم دارم بیشتر آخر هفته ها به آنجا بروم؛ شب را روبروی کوهستان بخوابم و صبح با خروس خوان به پیاده روی در مسیر آبشار، باغستان ها یا تا قله کوه بپردازم. خانه ای که اجاره کرده ایم برای هر نفر 25 هزار تومان گرفته است و قرار شده برایمان شام و صبحانه هم درست کند و پول آن ها را بسته به قیمتی که برایش خرج برداشت با ما حساب کند. شام را که خوردیم، باید تصمیم می گرفتیم که شب را در اتاق های زیبا و خشتی بخوابیم یا در تراس؛ هر کدام به نوعی دلبری می کرد. اتاق های کاهگلی که تاقچه های زیبا و پشتی های سنتی داشت و رختخواب هایی رنگارنگ به سبک لحاف تشک های قدیمی، انتظارت را می کشید. با این حال اناق ها با همه زیبایی شان نمی توانستند با کوهستانی که مقابل چشمانم بود رقابت کنند.

 

روستای کنگ طرقبه مشهد

 

نمی توانم جزء به جزء برنامه های تور مشهد به مقصد کنگ را شرح دهم ولی همینقدر بگویم که روستای کنگ، چندین آبشار، باغستان های متعدد، کوهستانی زیبا، کوچه پس کوچه هایی متعدد و مردمانی دوست داشتنی دارد که همگی بینی های کشیده و صورت های استخوانی دارند.    

از جاذبه های مهم روستای کنگ می توان به قبرستانی با سنگ قبرهای تاریخی و ارزشمند؛ رباط شاه عباسی یا رباط پای کوه؛ چشمه سارهای متعدد؛ ارتفاعات بینالود؛ کوهنوردی؛ مزار شیخ عبدالله؛ تکیه 150 ساله روستا؛ قلعه تیغ میان؛ قلعه حصار و... اشاره کرد که برای دیدن همه آن ها باید حداقل سه روز را در روستای کنگ اقامت کرد.

 

برای اطلاع از لیست کامل و بلند بالای جاهای دیدنی مشهد کلیک کنید. 

 

روستای کنگ طرقبه

 

متاسفانه روستای کنگ، مورد بی مهری قرار گرفته است. این همه جاذبه گردشگری چنان ناشناخته مانده که هر گردشگری بعد از ورود به روستا، بلافاصله خواهد فهمید که روستا در حال تخریب است. بیشتر خانه ها، رها شده و جمعیت روستا رو به کاهش است. جای خالی مشاغل مربوط به گردشگری در این روستا به شدت احساس می شود.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

به سمت ییلاقات مشهد که راهی می شوی و ماشین را که به سمت دوراهی طرقبه روانه می کنی تابلوی ییلاقات متعدد، توجه ات را جلب می کند. باید از قبل، برنامه داشته باشی که می خواهی در کدام مسیر حرکت کنی؟! برنامه من حرکت به سمت روستای کنگ بود.

انتشار :  11 شهریور 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
روستای کنگ طرقبه
  • روستای کنگ طرقبه
  • روستای کنگ طرقبه
  • روستای کنگ طرقبه مشهد
  • روستای کنگ طرقبه مشهد
  • روستای کنگ طرقبه
  • کنگ-تور-مشهد-تورگردان5
  • کنگ-تور-مشهد-تورگردان44
  • کنگ-تور-مشهد-تورگردان33
  • کنگ-تور-مشهد-تورگردان11
  • کنگ-تور-مشهد-تورگردان22
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط