لحظه سال تحویل کجا بریم؟ + بهترین جا برای شروع سال 1403

لحظه سال تحویل کجا بریم؟

لحظه سال تحویل کجا برویم؟ معمولا زمان سال تحویل، خوب و پسندیده است در جاهایی باشیم که انرژی معنوی بیشتری دارند یا از تاریخچه فرهنگی غنی برخوردارند. از جمله شهرهایی که می‌توانید به آنجا سفر کنید و لحظه تحویل سال در مکان‌های معنوی باشید، مشهد و حرم امام رضا، قم و حضرت معصومه (س)، حرم شاه عبدالعظیم و ری، همچنین شیراز و شاه چراغ است. همچنین برای شهری مانند اصفهان، برنامه لحظه سال تحویل در فضای عمارت عالی قاپو و هتل عباسی، بهترین مکان برای شروع سال جدید است. تحویل سال جدید برای هر ایرانی، لحظه‌ای به‌خصوص است و مکان‌های مذهبی و دیدنی برای برگزاری جشن نوروز، بهترین جا هستند. در ادامه، توضیحاتی کامل‌تر برای سال تحویل کجا برویم آمده است.

فهرست مطالب

لحظه تحویل سال 1403

 

لحظه تحویل سال جدید ساعت 6 و 36 دقیقه و 26 ثانیه روز چهار‌شنبه ۱ فروردین سال 1403 هجری شمسی، مطابق 9 رمضان 1445 قمری و 20 مارس 2024 میلادی است. به عبارتی لحظه تحویل سال نو در اولین ساعت‌های ابتدایی روز است. 


برای دریافت جذاب‌ترین مقصدهای نوروزی کلیک کنید: عید کجا بریم سفر؟


تهران سال تحویل کجا بریم؟

 

تهران سال تحویل کجا بریم؟ برج آزادی

برای سال تحویل در تهران و شروع سال جدید، پارک آب و آتش، حرم مطهر امام خمینی، میدان آزادی، امامزاده صالح در تجریش و حرم شاه‌ عبدالعظیم حسنی در ری، مکان‌های پیشنهادی‌اند. اجتماع تهرانی‌ها و گردشگران نوروزی در ای مکان‌ها بیشتر از سایر نقاط کلان‌شهر تهران است. 
مراسم‌های آیینی که قبل از سال تحویل برگزاری می‌شود، شامل مراسم با اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، شلیک توپ، نورافشانی و زمزمه دعای سال تحویل در کنار مردم است.


لیست ویژه تهران‌گردی در نوروز 1403: تهران عید نوروز کجا برویم؟


حرم امام رضا؛ میزبان بزرگترین اجتماع ایرانیان در نوروز

 

سال تحویل کجا بریم؟ مشهد

 

حال و هوای مشهد در آستانه رسیدن بهار، تماشایی است؛ به‌خصوص اگر در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) باشید. بزرگ‌ترین اجتماع نوروزی ایرانیان در صحن و سرای این حضرت رقم می‌خورد. در سال گذشته، همزمان با زمزمه دعای یا مقلب القلوب و الابصار، نزدیک به دو میلیون نفر در صحن، رواق و خیابان‌های اطراف حرم مطهر رضوی حضور داشتند و ناب‌ترین لحظات‌شان را زیر سایه امام هشتم (ع) جشن گرفتند.


حرم امام رضا در شهر مشهد، بزرگترین مکان مذهبی ایران است. بارگاه ملکوتی امام رضا در عید باستانی نوروز، حالی روحانی دارد و سرشار از انرژی مثبت است. در شب سال نو، خیابان‌های منتهی به درب‌های ورودی این بارگاه، مملو از حضور زائرانی است که اولین ساعت‌های شروع سال جدیدشان را در صحن و سرای آن حضرت بوده‌اند. این توصیف را از زبان یک مشهدی می‌خوانید. تردد ماشین در اطراف حرم واقعا دشوار است و پیاده‌روی تا حرم، زمان کمتری را از شما خواهد گرفت. 


سفر با تور مشهد جزو محبوب‌ترین مسافرت‌های نوروزی است. هتل ارزان با 3 وعده غذا یا گران‌ترین هتل‌های مشهد و مسافرخانه‌های ارزان نزدیک حرم، بسته به شرایط و بودجه‌تان برای اقامت و استراحت می‌توانند گزینه‌های مطلوبی باشند.

حافظیه شیراز؛ دیدار لسان‌الغیب شیراز در لحظه تحویل سال

 

سال تحویل شیراز کجا بریم؟ حافظیه شیراز

 

اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم دیوان حافظ شیرازی پای ثابت همیشگی سفره‌های هفت‌سین است. لحظه تحویل سال نو در ایران، فرصتی جدید است برای اینکه شما به دیدار لسان‌الغیب شیراز بروید. مگر می‌شود که سال نو باشد و قید فال نیک حافظ شیرازی را به‌ همین راحتی‌ها زد؟ شهر شیراز با مردمان خونگرمش، بهترین مقصد برای سفر در عید نوروز و همچنین، برنامه تحویل سال 1403 در ایران است.
 

در اولین روز سال گذشته، حافظیه در لحظه تحویل سال میزبان بیشتر از 40 هزار نفر از علاقه‌مندان و مشتاقان به برنامه حافظ خوانی، نوروز خوانی، مناجات و تواشیح بود. روزهای شلوغ قبل از عید، بسیاری از ظرفیت‌های قطار و هواپیما برای مسافرها و گردشگران تکمیل شده و برای از دست ندادن فرصت سال تحویل و تعطیلات عید، تور شیراز مناسب‌ترین موقعیت‌ها را دراختیار مسافرها قرار می‌دهد. برای رزرو تور مسافرتی نوروز 1403 و شروع سفر قبل از سال تحویل با شماره 02147627800 تماس بگیرید و مشاوره رایگان از کارشناسان تورگردان دریافت کنید. 

آرامگاه فردوسی؛ تحویل سال نو در کنار بزرگان ادبیات و موسیقی

 

سال تحویل کجا باشیم بهتره؟ آرامگاه فردوسی در مشهد

 

سال تحویل کجا باشیم بهتره؟ اگر شلوغی خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا به دل‌تان نمی‌نشیند، آرامگاه فردوسی در شمالی‌ترین نقطه شهر مشهد، بهترین موقعیت را برای لحظات تحویل سال دارد. 
آرامگاه فردوسی از زیباترین مقبره‌های ایران به حساب می‌آید و چیزی فراتر از یک آرامگاه ساده و معمولی است. لقب بزرگ‌ترین سراینده اشعار فارسی به فردوسی نسبت داده می‌شود و شهرتی جهانی دارد. بنای آرامگاه فردوسی، فراز و نشیب‌های تاریخی زیادی را از سر گذرانده و اکنون، خسرو آواز ایران هم در این مکان به خواب ابدی سپرده شده است. مطمئنا فضای شاعرانه و هنرمندانه آرامگاه فردوسی، لحظه سال تحویل متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته برایتان رقم می‌زند. 
 

بعد از لحظه سال تحویل و حلول سال 1403، پیشنهاد می‌کنیم تا جاهای دیدنی مشهد را برای گشت‌وگذار چندروزه در تعطیلات ببینید. 

تخت جمشید؛ تحویل سال نو در کنار میراثی جهانی

 

برای سال تحویل کجا بریم؟ تخت جمشید در شیراز


سال تحویل کجا باشیم بهتره؟ تخت جمشید در سال 1402 با آمار ۲۶۱ هزار و ۴۹ نفر در صدر بیشترین بازدید عید نوروز قرار گرفت. در سال جدید هم پیش‌بینی می‌شود که این جای تاریخی، بهترین مکان برای لحظه سال تحویل 1403 است. 

برای بازدید از تخت جمشید در لحظه تحویل سال باید راهی استان فارس و شهرستان مرودشت شوید. مرودشت در استان فارس یک شهر تاریخی به حساب می‌آید. این شهر به دلیل داشتن جاذبه‌های مختلف گردشگری، هرساله جزو پربازدیدترین شهرهای ایران است. بنای تاریخی تخت جمشید نمادی از شکوه و عظمت ایران در دوران باستان است. همچنین، این جای تاریخی، یکی از آثار ثبت شده میراث جهانی یونسکو بوده و در روزهای نزدیک به عید، بیشتر از هر زمان دیگری، میزبان مسافران و گردشگران نوروزی از شهرهای مختلف است.
 


با خوش‌قیمت‌ترین تورها سفر کنید: 


آرامگاه کورورش کبیر؛ شروع سال جدید در کنار آثار ملی ایران

 

لحظه تحویل سال کجا باشیم؟ آرامگاه کوروش کبیر در شیراز

 

مجموعه پاسارگاد و آرامگاه کوروش کبیر برای سال تحویل ایران جزو پرشورترین مکان‌های ایران در نخستین ثانیه‌های شروع سال به‌شمار می‌آید. ایرانیانی که تاریخ و تمدن ایران باستان برایشان در اولویت است، در شب سال نو به سمت این مجموعه تاریخی و مقبره کوروش کبیر حرکت می‌کنند. طبق آنچه که در کتاب‌های تاریخی نوشته شده، کوروش کبیر در نگاه‌ ایرانی‌ها، پادشاهی دادگر و خردمند از دوران حکومت هخامنشیان بوده است. 
در کنار آرامگاه کوروش کبیر، سفره هفت‌سین در کنار این مجموعه تاریخی با شکوه ایران باستان به شکلی نمایشی پهن شده است که نباید فرصت عکاسی در کنار آن را از دست داد. مقبره کوروش در فاصله یک کیلومتری از کاخ‌های دیگر پاسارگاد قرار گرفته و مانند نگینی سفید رنگ در میان دشت مرغاب، باشکوه جلوه می‌کند. این آرامگاه تاریخی با معماری پلکانی، شباهت زیادی به «زیگورات» دارد.
 

برای حرکت به سمت مجموعه تاریخی پاسارگاد می‌بایست به مسیر جاده شیراز – اصفهان بروید و در فاصله تقریبی ۱۲۰ کیلومتری از شهر شیراز به سمت شمال جاده ادامه دهید.

میدان نقش جهان اصفهان؛ شروع سال در زیباترین میدان تاریخی کشور

 

سال تحویل اصفهان کجا بریم؟ میدان نقش جهان

 

سال تحویل اصفهان کجا بریم؟ براساس آمار سال گذشته، میدان نقش جهان اصفهان بعد از تخت جمشید شیراز جزو پرجنب‌وجوش‌ترین اماکن فرهنگی برای سال تحویل در ایران است. این میدان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همچنین، میدان نقش جهان جزو اولین آثار ایرانی میراث جهانی یونسکو است. 
اگر به موقع در این میدان حضور پیدا کنید، مراسم نوروزی چوگان بازی را می‌بینید. در طی این مراسم، تیم‌های مختلفی از شهرستان‌های مختلف اصفهان دور هم جمع می‌شوند تا رقابت چوگان‌بازی را شروع کنند. 


الان سفر تور کنید، قبل از تحویل سال جدید، در اصفهان‌اید: تور اصفهان


سال تحویل در حرم شاهچراغ

 

تصویر سال تحویل در حرم شاهچراغ

 

حرم شاهچراغ از جاهای دیدنی شیراز است که مراسم آیینی لحظه تحویل سال را می‌توانید در این بقاع متبرکه تجربه کنید. حافظ خوانی، نوروز خوانی، مناجات و تواشیح از اصلی‌ترین برنامه‌های تحویل سال ایرانی‌ها در جوار بارگاه احمد بن موسی شاهچراغ (ع) است که قبل از رسیدن سال جدید با حضور مهمانان نوروزی اجرا می‌شود. همچنین، تلاوت قرآن کریم، دعای تحویل سال و نیز پخش سرود ملی کشورمان از جمله مراسم‌های ویژه نوروز در این مکان مذهبی و فرهنگی است.

شلمچه؛ ترکیب سین و شین در لحظه تحویل سال

 

لحظه سال تحویل کجا باشیم؟ شلمچه

 

در اولین روز هر سال، شلمچه در شمال‌غربی شهر خرمشهر، میزبان حضور گرم بسیاری از مسافران و زائران علاقه‌مند به نوروز جبهه‌هاست. لحظه سال تحویل در شلمچه با همجواری یادمان شهدای گمنام با حال و هوای معنوی عجین شده است. اجرای سرودهای مذهبی، سخنرانی نماینده مردم خوزستان و مداحی از جمله برنامه‌های متنوع تحویل سال در این مکان معنوی است. زائران در گوشه و کنار یادمان شلمچه روی خاک‌های متبرک به خون شهدا، سفره هفت‌سین خود را چیده و به‌همراه خانواده‌شان، سال جدید را شهدایی آغاز می‌کنند.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

لحظه سال تحویل 1403، خاطره‌انگیزترین زمان برای ایرانی‌هاست. هر کسی به نوبه خود برای سال تحویل در ایران، برنامه‌ریزی ویژه‌ای می‌کند. شهرهایی مانند مشهد برای حرم امام رضا، آرامگاه کوروش کبیر در مجموعه پاسارگاد شیراز، تخت جمشید در شیراز، میدان نقش جهان در اصفهان و مکان‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی در تهران، مملو از حضور ایرانیانی است که سال جدیدشان را تحویل می‌کنند. حافظ خوانی، تواشیح، قرائت قرآن، شلیک توپ، نورافشانی و گردهمایی از جمله برنامه‌های متنوع سال تحویل ایرانیان برای سال تحویل است.

انتشار :  21 اسفند 1402 به روزرسانی :  21 اسفند 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
لحظه سال تحویل کجا باشیم؟ شلمچه
  • لحظه سال تحویل کجا باشیم؟ شلمچه
  • تهران سال تحویل کجا بریم؟ برج آزادی
  • لحظه تحویل سال کجا باشیم؟ آرامگاه کوروش کبیر در شیراز
  • برای سال تحویل کجا بریم؟ تخت جمشید در شیراز
  • سال تحویل اصفهان کجا بریم؟ میدان نقش جهان
  • سال تحویل کجا باشیم بهتره؟ آرامگاه فردوسی در مشهد
  • سال تحویل کجا بریم؟ مشهد
  • تصویر سال تحویل در حرم شاهچراغ
  • سال تحویل شیراز کجا بریم؟ حافظیه شیراز
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد