عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز برای تجربه یک گشت‌وگذار بی‌مانند

عید تهران کجا بریم؟

عید تهران کجا بریم، سوالی است که می‌خواهیم در این مطلب به آن پاسخ بدهیم. بهترین جاهای دیدنی تهران، نقاط تاریخی و گردشگری، مراکز تفریحی و مکان‌های دیدنی برای تهرانگردی در تعطیلات نوروز 1403 را لیست کرده‌ایم تا به‌خوبی وقت بگذرانید.

فهرست مطالب

مجموعه کاخ سعدآباد تهران

 

آدرس ورودی دربند: میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند 

آدرس ورودی زعفرانیه: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، خیابان شهید کمال طاهری

ساعت بازدید ۶ ماه نخست سال: هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹؛ فروش بلیط تا ساعت ۱۷

ساعت بازدید ۶ ماه دوم سال: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷؛ فروش بلیط تا ساعت ۱۵، پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۱۸، فروش بلیط تا ساعت ۱۶ 

رده قیمت: اقتصادی

عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 1

 

مجموعه کاخ سعدآباد در شمالی‌ترین بخش تهران یعنی شمیرانات قرار دارد و به‌دلیل خوش‌ آب‌وهوا بودنش برای تهرانگردی در نوروز، مکانی باصفا و دلپذیر است. در گذشته هم کاخ سعدآباد به‌دلیل قرارگیری در ییلاقات مورد توجه شاهان دوره‌های قاجار و پهلوی بود. این مکان با ارزش در دوره قاجار شکل گرفت و در دوران پهلوی هم گسترش پیدا کرد. 


برای بازدید از مجموعه کاخ سعدآباد در عید نوروز، در کنار تماشای یکی‌از زیباترین کاخ‌های تهران، از آب‌وهوای لطیف و طبیعتی پر درخت لذت خواهید برد. در گذشته، این مجموعه تاریخی و فرهنگی از وسیع‌ترین کاخ‌های سلطنتی در دوران حکومت پادشاهان ایرانی بوده است. در حین بازدید از بخش‌های مختلف کاخ سعدآباد، تلفیقی از معماری اروپایی و سبک سنتی ایرانی به‌ چشم می‎‌خورد. زیبایی منحصربه‌فرد این معماری‌ها را مدیون هنر برجسته‌ترین مهندسان داخلی و خارجی هستیم.

 

عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 2


در تعطیلات عید، تعدادی از موزه‌های این مجموعه‌های فرهنگی فعالیت دارند. موزه‌های هنرهای زیبا، پوشاک سلطنتی، ظروف سلطنتی، مردم‌شناسی، نظامی، فرشچیان، نگارستان، خودروهای سلطنتی و برادران امیدوار از موزه‌های فعال کاخ سعدآباد به‌شمار می‌روند که در عید نوروز می‌توانید بخش‌های مختلف آن‌ها را در طی نیم‌روز ببینید.وسعت مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد به 110 هکتار می‌رسد. 

تعدادی از مهم‌ترین کاخ‌موزه‌های مهم که ارزش دید و بازدید دارند، عبارتند از:

  • کاخ سفید یا ملت
  • کاخ شهوند یا سبز
  • کاخ اختصاصی سعدآباد
  • کاخ سیاه یا اسود
  • کاخ شمس
  • کاخ بهمن
  • کاخ شهرام
  • کاخ احمدشاهی

 


این مطلب را هم می‌پسندید: عید کجا بریم؟ (بهترین مقصدها برای مسافرت عید نوروز)


مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران

 

آدرس: میدان شهید باهنر (نیاوران)، خیابان نیاوران

مسیریابی
ساعت بازدید ۶ ماه نخست سال: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۹؛ فروش بلیط از ساعت ۹ تا ۱۷
ساعت بازدید ۶ ماه دوم سال: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷؛ فروش بلیط از ساعت ۹ تا ۱۶، پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۱۸؛ فروش بلیط از ساعت ۹ تا ۱۷ 
رده قیمت: اقتصادی
 
تهران عید کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 3

 

تهران عید کجا بریم؟ معروف‌ترین باغ‌موزه‌های تهران برای گشت و گذار در تعطیلات عید نوروز، انتخابی خارق‌العاده است؛ چراکه در حین لذت بردن از زیبایی‌هایش می‌توانید به گذشته هم سرک بکشید و کمی هم به دالان هنر و معماری دوران قاجار و پهلوی پا بگذارید. مجموعه نیاوران به مساحت حدود 11 هکتار در شمال تهران و همچنین بخش شمالی میدان نیاوران قرار دارد. کاخ‌های باغ تاریخی نیاوران به دوره‌های قاجار و پهلوی برمی‌گردد. این مجموعه به‌دلیل قرار داشتن در محدوده کوهپایه‌های البرز به‌همراه پوشش انبوه درختان، آب‌وهوایی مطبوع دارد و با رسیدن بهار، جذابیت این مکان تفریحی در ایران برای گردشگران و حتی مردم تهران بیشتر می‌شود. 


کاخ‌های باغ نیاوران در دوران مربوط‌ به خودشان، پیشرفته و مدرن محسوب می‌شدند. هنوز هم با گذر زمان، این کاخ‌ها با تزئینات دیدنی که دارند، در نوع خودشان بی‌نظیر هستند. نشانه‌های معماری مدرنی که در کاخ‌ها می‌توانید رصد کنید، سقف متحرک یا سقف بازشو کاخ اختصاصی نیاوران است. با قدم گذاشتن در بناها و کاخ‌های مجموعه نیاوران تزیینات سنتی ایرانی مثل فرش‌های نفیس و آثار هنرمندان مشهور به چشم‌تان می‌خورد. زیباترین بخش‌های کاخ نیاوران شامل تالار «جهان‌نما»، موزه «حوض‌خانه» و تالار «آبی» است.

 

تهران عید کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 4


در دل هر یک از بخش‌های دیدنی کاخ نیاوران، موزه‌های بسیاری فعالیت دارند. در این موزه‌ها، آثار هنرمندان سرشناسی مانند پیکاسو، سهراب سپهری، بهمن محصص، گوگن و دالی برای به نمایش گذاشته می‌شود. مواردی که در مجموعه کاخ نیاوران چشم هر بیننده‌ای را جلب می‌کند، بسیار است. از جمله جذابیت‌های گیرای این مکان تاریخی می‌توانیم شکوه و زیبایی ظروف چینی سلطنتی، عتیقه‌جات ارزشمند، فرش‌های دستبافت، سردیس‌های سنگی و سفالینه‌های باستانی را در یک نگاه ظریف ببینیم.


محوطه زیبای باغ نیاوران، درخت‌های بلند و قدیمی دارد و پذیرای حضور انواع پرندگان است. پرنده‌هایی نظیر شاه‌طوطی، مرغ مینا، سار، بلبل، چرخ‌ریسک نیزار و... با صداهای دلنشین‌شان، موسیقی زنده‌ای را در محوطه باغ نیاوران برای گردشگران کوک می‌کند. 


جذاب‌ترین کاخ‌موزه‌های مجموعه نیاوران برای تهران‌گردی در عید به‌صورت زیر هستند:

  • کاخ موزه اختصاصی نیاوران 
  • تالار آبی
  • کتابخانه اختصاصی نیاوران
  • باغ موزه کتیبه‌ها
  • کاخ موزه صاحبقرانیه
  • موزه خودروهای سلطنتی
  • موزه جهان نما 

کاخ گلستان

 

آدرس ورودی اول: خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان پانزده خرداد (ارگ سابق)، روبه‌روی مسجد ارگ تهران
آدرس ورودی دوم: خیابان سعدی جنوبی، خیابان ناصرخسرو، روبه‌روی کوچه مروی 

مسیریابی
ساعت بازدید ۶ ماه نخست سال: هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹؛ فروش بلیط از ساعت ۹ تا ۱۷:۱۵
ساعت بازدید ۶ ماه دوم سال: هرروز از ساعت ۸ تا ۱۷؛ فروش بلیط از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵:۱۵
رده قیمت: اقتصادی
عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 5

 

کاخ گلستان، نمادی از شکوه معماری ایران در جهان است که برای تعطیلات عید در تهران، جزو مکان‌های پیشنهادی ویژه برای گردشگران محسوب می‌شود. این مجموعه تاریخی و فرهنگی شامل عمارت، تالار، باغ، حیاط و گذرگاه بوده و دوره‌های تاریخی متعددی را پشت‌سر گذرانده است. کاخ گلستان، تنها اثر تاریخی تهران در فهرست میراث یونسکو است و از این جنبه، صحنه‌های بی‌نظیری را در معرض نمایش عموم قرار می‌دهد.


مجموعه فرهنگی و هنری گلستان در مرکز تهران قرار دارد و بناهای آن متعلق‌به دوره‌های زندیه و قاجاریه است. بناهای تاریخی این مجموعه به‌معنای واقعی مجلل‌اند و چشم‌ها را تا اوج آسمان به لذت می‌رسانند. جواهرات گران‌بها و اشیا ارزشمند در بخش‌های مختلفی مانند دیوان‌خانه (ایوان تخت مرمر)، تالار سفره‌خانه، شمس‌العماره، تالار سلام و تالار برلیان و... به‌کار رفته‌اند و جذابیت‌شان جهانی و کم‌نظیر است.

 

عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 6


معروف‌ترین و محبوب‌ترین بنا در مجموعه کاخ گلستان، ساختمان شمس‌العماره است. این بنا که به ساختمان خورشید معروف بوده، از جنس فلز است. تزیینات طلاکاری شده که روی سطوح سنگی مانند شمس‌العماره به چشم هر بیننده‌ای می‌رسد، به جذابیت کاخ اضافه می‌کند. این اثر تاریخی و نفس‌گیر نشان‌ می‌دهد که زرگری هنری محبوب در دوران قاجار بوده است. برای بازدید از ساختمان شمس‌العماره که در گذشته نماد پایتخت بوده، زمانی به‌اندازه نیم‌روز کافی است.


خیره‌کننده مکان‌ها برای تهران گردی نوروز در مجموعه فرهنگی و هنری گلستان عبارت است از:

  • تالار برلیان
  • عمارت بادگیر
  • تالار الماس
  • خلوت کریم‌خانی
  • موزه مردم‌شناسی در کاخ ابیض
  • تالار عاج
  • تالار آینه
  • تالار سلام
     

میدان مشق

 

آدرس: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی (سپه سابق)، سردر باغ ملی

مسیریابی
ساعت بازدید از موزه‌ها: موزه و کتابخانه ملی ایران از ساعت ۹ تا ۱۹، موزه ملک از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۶:۴۵، موزه عبرت از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۳ تا ۱۶ و موزه ارتباطات از ساعت ۸ تا ۱۴
رده قیمت: اقتصادی (بازدید از محوطه میدان مشق رایگان)
 
ایام عید کجای تهران بریم؟ تهرانگردی در نوروز 7

 

ایام عید کجای تهران بریم؟ یکی‌از پاسخ‌ها، میدان مشق است. این میدان در دسته‌ جاهای تاریخی تهران قرار دارد و قدمتش ابتدا به دوره قاجار و بعد پهلوی می‌رسد. برای رفتن به میدان مشق کافی است خودتان را به میدان امام خمینی (توپخانه سابق) برسانید. درست در اطراف این محوطه، تعدادی از مهم‌ترین موزه‌های تهران قرار گرفته‌اند.


به‌دلیل خلوتی بی‌سابقه تهران در عید نوروز، میدان مشق هم در خلوتی بی‌نظیری غالب می‌شود و گردشگران علاقه‌مند به جاذبه‌های تاریخی، به‌سادگی و راحتی می‌توانند آن را ببینند. در گذشته یعنی دوران قاجار، ورودی میدان مشق در باغ ملی بود و به همین نام هم شناخته می‌شد؛ اما امروزه جزو مکان‌های تاریخی در خیابان امام خمینی محسوب می‌شود. 


لقب اولین ساختمان در میدان مشق به قزاق‌خانه می‌رسد. این ساختمان در سال 1242 خورشیدی ساخته شده و الان، دانشگاه هنر در این مکان فعالیتش را ادامه می‌دهد. پیاده راه ملل، نامی است که به مسیر پیاده‌روی میدان مشق تا محل موزه‌ها و ساختمان‌های اطراف آن گفته می‌شود. در توضیحی دقیق‌تر، از سردر باغ ملی تا عمارت قزاقخانه تا چایان میدان مشق، پیاده راه ملل نامیده می‌شود. 

عید تهران کجا بریم - تهران گردی در عید


در نظر داشته باشید که تمامی بناهای تاریخی اطراف میدان مشق در معرض دید عموم قرار ندارند و نهادهای دولتی در آن فعالیت دارند یا با گذر زمان ویران شده‌اند. بر همین اساس، فقط تعدادی از آن‌ها در دسترس گردشگران‌اند.


از عمارت‌ها و ساختمان‌هایی که در میدان مشق برای تعطیلات عید نوروز می‌توانید ببینید، به موزه‌ها و کتابخانه‌ها اشاره می‌کنیم. تمامی این بناها روبه میدان مشق هستند. بنابر تجربه مسافران علاقه‌مند به تهران گردی در نوروز، بازدید از جاذبه‌های میدان مشق تنها در یک روز می‌تواند خستگی زیادی به‌همراه داشته باشد.


ساختمان‌های قابل بازدید در میدان مشق در تهرانگردی تعطیلات نوروز 1403 به شرح زیر هستند:

  • موزه علم و فناوری
  • کمیته مشتری ضد خرابکاری، موزه عبرت
  • کتابخانه و موزه ملک
  • موزه ملی ایران یا موزه ایران باستان
  • اداره پست و موزه ارتباطات

برج میلاد

 

آدرس: بزرگراه همت غرب به شرق، خروجی شیخ فضل الله جنوب، مسیر اختصاصی برج میلاد تهران

مسیریابی
ساعت بازدید: هرروز از ساعت ۱۰ تا ۲۳
رده قیمت: میان رده تا لوکس
ایام عید کجای تهران بریم؟ تهرانگردی در نوروز 9

 

تفریحگاه همیشگی تهرانی‌ها یعنی برج میلاد، بهترین جای دیدنی برای تعطیلات عید نوروز 1403 است. این جای تفریحی منحصربه‌فرد و متمایز در شمال غربی تهران قرار دارد. برای ورود به بخش‌های متعدد این برج مرتفع می‌بایست به لابی ساختمان درست در پایین برج بروید. در مدح و ستایش برج میلاد باید بگوییم که این برج جزو بلندترین برج‌های دنیاست که 435 متر ارتفاع دارد و شامل 12 طبقه می‌شود. در زمان فعلی، برج میلاد در رده‌بندی ششمین برج مرتفع مخابراتی جهان است. محبوب‌ترین بخش آن برای تفریح به همان موزه‌ها و رستوران‌های برج میلاد در ساختمان چرخانش مربوط می‌شود.


از دیدنی‌های جذاب برج میلاد تهران سکوی دید آن با چشم‌اندازه 360 درجه‌ای است. تفریحات پرهیجانی مانند بانجی جامپینگ، پرواز و پیاده‌روی در آسمان، تاب سواری و باکس شیشه‌ای در ارتفاع 280 متری است. به‌اندازه‌ای که تفریحات و سرگرمی‌ها داخل این ساختمان بلند قرار دارند، در سالن‌ها و ساختمان‌های اطراف آن هم می‌توانید سرگرمی‌هایی داشته باشید. باشگاه پینت بال، تم پارک سرزمین افسانه‌های ایرانی، باشگاه اسکواش، سالن بولینگ و شهربازی در اطراف برج میلاد هم می‌توانند سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌ها برای تهرانگردی در ایام تعطیلات نوروز 1403 باشند. 


اگر اغراق نکنیم، بخش همه‌پسند برج میلاد، کنسرت‌های موسیقی آن است. این برنامه‌ها در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود و در شب‌های نوروزی هم بلیط برنامه‌ها فروخته می‌شود.

بوستان جنگلی چیتگر

 

آدرس: اتوبان تهران-کرج (محور شرق به غرب)، بعد از خروجی شهرک راه آهن 

مسیریابی
ساعت بازدید: هرروز از ساعت ۶ تا ۲۲:۳۰
رده قیمت: رایگان
عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 10

 

بوستان جنگلی چیتگر در منطقه 22 تهران با امکانات مطلوبش، پاسخی است قانع‌کننده برای تعطیلات عید تهران کجا بریم. پیاده‌روی، عکاسی، پیک‌نیک، ورزش و تماشای مناظر زیبای طبیعت از جمله فعالیت‌های سرگرم‌کننده اینجاست. در زمان فعلی، پارک چیتگر از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری غرب تهران است و با موقعیت مکانی مناسبش، دسترسی آسانی را برای هر گردشگری فراهم می‌کند. 


بوستان جنگلی چیتگر در مقایسه‌با سایر جاهای دیدنی تهران در نوروز 1403، برای پیک‌نیک خانواده‌ها و حتی دورهمی‌های دوستانه، مکانی ایده‌آل محسوب می‌شود. در روزهای عید به‌ویژه سیزده به در، بسیاری از تهرانی‌ها برای نفس کشیدن هوای پاک و تفریحات در میان محوطه‌های بی‌شمار سبز به پارک چیتگر می‌روند. حتی برای باربیکیو غذا و خوراکی هم پارک چیتگر، پتانسیل بالایی دارد. آلاچیق‌ها، سکوها و مکان‌هایی ویژه برای چادر و منقل از جمله فضاهای اختصاصی این بوستان برای ایجاد تجربه‌های دل‌چسب هستند. 

 

عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 11


برای استفاده از امکانات تفریحی و بخش‌های ویژه پارک جنگلی چیتگر می‌توانید روی پیست دوچرخه‌سواری، باشگاه‌های سوارکاری، میشه‌ زار و باغ راز هستی حساب باز کنید. در محدوده اطراف بخش‌های تفریحی این پارک، کافی‌شاپ‌ها و کافه‌های دمنوش به‌فور قرار دارند که خدمات نسبتا خوبی را هم ارائه می‌کنند. بیشتر امکانات بوستان چیتگر در بخش شرقی آن قرار دارند. این امکانات شامل هلال احمر، سرویس بهداشتی، نمازخانه، ایستگاه اسکان اضطراری، پارکینگ، آلاچیق، چایخانه سنتی، باشگاه سوارکاری، پمپ بنزین و گاز است.

دریاچه چیتگر و مجموعه باملند


آدرس مجموعه باملند: ﺑﺰرﮔﺮاه ﺷﻬﯿﺪ ﻫﻤﺖ، ﺧﺮوﺟﯽ ﺑﻠﻮار جنگلبان (بلوار کاشان)، میدان موج، بلوار محیط‌بان، بلوار دزفول

مسیریابی
ساعت بازدید مرکز خرید: هرروز از ۱۰ تا ۲۳
رده قیمت: رایگان تا میان‌رده

 

عید تو تهران کجا بریم؟ تهران گردی در بهار 12

 

دریاچه چیتگر که با نام دریاچه شهدای خلیج فارس هم شناخته می‌شود، از طبیعی‌ترین جاهای دیدنی تهران در نوروز است. روبان افتتاحیه این دریاچه در سال 92 بریده شده و با وجود نوپا بودنش، تفریحات متنوعی دارد که برای یک روز تعطیلی در بهار به قدر کافی سرگرم‌کننده است. آنچه که دریاچه چیتگر را به یکی از پاسخ‌های ایده‌آل برای پرسش "عید تهران کجا بریم" تبدیل کرده، آب‌وهوای مطلوبش در روزهای اول بهار هر سال است. گشت‌وگذار در اطراف دریاچه چیتگر برای عید و هر بازه‌ای دیگر از سال و حتی فضای سبز اطراف آن، رایگان است. درصورتی که بخواهید از تفریحات آبی دریاچه استفاده کنید، ابتدا هزینه دریافت می‌شود. همانطور که حدس می‌زنید، قایق‌سواری از معروف‌ترین تفریحات دریاچه چیتگر است. اگر به دوچرخه‌سواری هم علاقه‌مند باشید، دورتادور دریاچه چیتگر با امکان اجاره دوچرخه، برای لذت بردن ایده‌آل است.


دریاچه چیتگر، سواحل متنوعی دارد که جان می‌دهد برای پیاده‌روی و اتراق. راستی یادتان نرود که امکان چادر زدن در این مکان‌ها فراهم نیست. سواحل شنی و سنگی دریاچه مصنوعی چیتگر، حس راه رفتن کنار سواحل شنی خلیج فارس را تداعی می‌کند.


علاقه‌مند سرگرمی‌های مدرن هستید؟ شهربازی، پیست کارتینگ، زیپ لایت، سرزمین بازی و جایزه، سافاری وحشت، پیست پرش در آسمان، برج هیجان و سافاری وحشت را امتحان کنید. به‌دلیل خلوتی تکرار ناشدنی، دریافت بلیط هر کدام از این سرگرمی‌ها، به‌مراتب ساده‌تر است. 

 

عید تو تهران کجا بریم؟ تهران گردی در بهار 15


در نزدیکی دریاچه چیتگر، مجموعه تجاری تفریحی باملند قرار دارد. به‌دلیل نزدیکی به دریاچه می‌توانید کمی از زمان مختص‌به گشت‌وگذارتان را به باملند اختصاص بدهید. خوبی باملند، تنوع بالای فروشگاه‌هاست. این تنوع را می‌توانید در کافه و رستوران‌های باملند هم ببینید. یادتان باشد که فرصت تست غذاهای بین‌المللی در همین چندقدمی است که می‌توانید غنیمت بشمارید.

باغ کتاب تهران

 

آدرس: محله داوودیه، بزرگراه حقانی غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، بلوار حبیبی 

مسیریابی
ساعت بازدید: هرروز از ساعت ۹ تا ۲۱
هزینه ورودی: رایگان

 

عید در تهران کجا بریم؟ تهران گردی عید 16

 

جاذبه‌های فرهنگی پایتخت کشور از آن جهت که بی‌شمارند، برای تعطیلات عید تهران کجا بریم، فرصت‌های متعددی را پیش‌روی گردشگران قرار می‌دهند. باغ کتاب از جاذبه‌های فرهنگی و جاهای دیدنی تهران در محله عباس‌آباد، اصلی‌ترین محدوده برای جذب کتابخوان‌هاست. شروع به کار این مجموعه از سال 96 بوده و از همان اول توانست در جایگاه بزرگترین کتاب‌فروشی کشورمان بدرخشد. درواقع، باغ کتاب تهران یک نمایشگاه دائمی به حساب می‌آید که تنوع محصولات فرهنگی آن بسیار زیاد است.


زیربنای ساختمان باغ کتاب تهران به 65 هزار متر مربع می‌رسد. گرچه که این مکان فرهنگی گسترده با هدف کاربری برای نوجوانان و کودکان بنا شده؛ اما مشاهده و تماشای باغ‌های نمادین در اطراف آن برای همه رده‌های سنی، جذابیت دارد. کتاب‌فروشی‌های سروستان، نگارستان، خیالستان و بهارستان هر کدام امکانات خاص خود را دارند. 
 

عید در تهران کجا بریم؟ تهران گردی عید 17

 

عموم مخاطبان بلوک بهارستان، کودکان‌اند و بخش‌های متعلق به آن هم براساس نیازهای فرهنگی‌ کودکان است. باشگاه زیست‌شناسی، اتاق مادر و کودک، سرزمین فکر بازیا، باشگاه همکارا، جلاتو، خانه کودک باغ کتاب و کافه رستوران ایزار از شلوغ‌ترین مکان‌های بلوک بهارستان است. در بخش خیالستان هم راهرویی به‌اندازه 60 متر است که تصاویر متحرک با پروژکتورها به نمایش درمی‌آیند. بلوک نگارستان به بخش هنری باغ کتاب شهرت دارد و بخش‌های باغ علم کودک، جزیره دانش، کوپا، سرزمین سحرخیر، پردیس تئاتر و باغ علم نوجوانان را شامل می‌شود. 


در بلوک سروستان باغ کتاب هم محصولات فرهنگی ویژه بزرگسالان به فروش می‌رسد. البته که همه گردشگران با هر رده سنی می‌توانند در این بلوک حضور یابند. باغ غذا در این مجموعه می‌تواند انتخابی منحصربه‌فرد باشد، برای افرادی که نصف‌روز را به گشت‌وگذار اختصاص داده‌اند.

باغ فردوس و موزه سینما

 

آدرس: خیابان ولیعصر (شمال)، بین سه‌راه زعفرانیه و میدان تجریش، خیابان باغ فردوس

مسیریابی
ساعت بازدید: تالارها هرروز از ساعت ۹ تا ۱۹ و سایر بخش‌ها از ساعت ۹ تا ۲۴ 
رده قیمت: اقتصادی

 

عید در تهران کجا بریم؟ تهران گردی عید 18

 

زیباترین باغ‌های پایتخت هم می‌توانند برای تهرانگردی در نوروز و سپری کردن تعطیلات عید جزو ایده‌آل‌ها برای تمامی رده‌های سنی باشند. در باغ فردوس و موزه سینما که از گذشته، محلی برای حادثه‌های عاشقانه بوده، تا چشم کار می‌کند باغ است و عمارت‌های باشکوه. باغ فردوس که واقعا بخشی از بهشت خدا برای زمینی‌هاست، به دستور محمدشاه قاجار ساخته شد. با رفتن به حوالی انتهای خیابان ولیعصر در شمال تهران می‌توانید رنگ‌وروی بهشتی این باغ خوش‌نام را ببینید.

 

عید تهران کجا بریم - تهران گردی در عید 19


باغ موزه فردوس در فصل بهار، فضایی دنج و سرسبز دارد. باغ‌هایی بزرگ، عمارت‌های آن‌ را احاطه کرده‌اند. اگر عاشق هنر باشید، از ترکیب این عمارت قاجاری با سینما، کافه و موزه غرق لذت می‌شوید. علاوه‌براینکه باغ فردوس، موزه سینما دارد، سه سالن سینمای آن به نام‌های فردوس، تمدن و سینماتوگراف، پاتوق‌هایی همه‌پسند برای هر گردشگری است. با دریافت بلیط از گیشه می‌توانید آخرین فیلم‌های اکران‌شده را ببینید. کافه باغ فردوس، کافه ویونا، غرفه‌های کتاب، صنایع دستی و پوشک برای چند ساعتی از شما به خوبی پذیرایی می‌کنند. سینما موزه، یکی‌از بخش‌های مختلف باغ فردوس است که جاذبه‌های مختلفی دارد. بخش‌های دیگر آن، شامل تالارهای دوست‌داشتنی می‌شود. 

 

توضیحات مربوط به هر یک از این تالارهای پرجنب‌وجوش را در بخش زیر می‌خوانید: 

  • تالار نام‌آوران با فضایی تاریک و ساکت برای معرفی نام‌آوران سینمای ایران، 
  • تالار آغازگران لوکیشنی برای نمایش اولین‌های سینمای ایران، 
  • تالار بین‌الملل نقطه‌ای تماشایی برای دیدن جوایز بین‌المللی کسب‌شده هنرمندان ایرانی، 
  • تالار معاصران با غرفه‌های اختصاصی برای پرتره کارگردانان، بازیگران، آهنگسازان و سایر دست‌اندرکاران مهم سینمای ایران،
  • تالار شاه‌نشین عمارت با سازه‌هایی ویژه فیلم‌های علی حاتمی،
  • خانه فرهاد جایی برای طرفداران پروپاقرص فرهاد مهراد و
  • تالار تماشاخانه محلی برای به رخ کشیدن سینماهای دهه 30 و 40 ایران.
     

باغ پرندگان تهران

 

آدرس: محله قاسم آباد، اتوبان شهید بابایی (غرب به شرق)، نیمه شرقی پارک جنگلی لویزان، بلوار کوهستان

مسیریابی
ساعت بازدید: هرروز از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰
رده قیمت: اقتصادی
عید در تهران کجا بریم؟ تهران گردی عید 20

 

کامل‌ترین باغ پرندگان ایران یعنی باغ پرندگان تهران از جذاب‌ترین جاهای دیدنی پایتخت است. برای گذراندن ساعاتی از روزهای تعطیل عید در تهران می‌توانید روی کیفیت بالای سرگرمی‌های این جای تفریحی، حساب باز کنید. روبان بهره‌برداری باغ پرندگان در دو فاز «دشتچر» و «آبچر» در سال 1392 بریده شد. طبق نام‌گذاری‌ها در فاز دشتچر از پرندگان بدون قابلیت پرواز نگهداری می‌شود. در بخش دیگر یعنی آبچر، حوزه نگهداری از پرندگان پروازی است.


فضای باغ پرندگان، محل تماشای 168 گونه مختلف و بیشتر از 3 هزار پرنده است. از ویژگی‌های جذاب باغ پرندگان تهران که آن را منحصربه‌فرد کرده، نبود حصار بین گردشگران و پرندگان در بخش آبچر است. در بازدیدی که از باغ پرندگان تهران دارید، فرصت تماشای گونه‌های متعددی از پرندگان شکاری، گرمسیری، کبوترسانان، گنجشک‌سانان و ماکیان برای شما مهیاست. پلیکان خاکستری، کرکس، جغد، قرقی، فلامینگو و غاز سینه سرخ از پرندگان مورد توجه گردشگران در باغ پرندگان تهران است.

 

عید در تهران کجا بریم؟ تهران گردی عید 21

 

ردپای تاریخ و خصوصا دوره صفویه را می‌توانید در «کبوترخانه» این باغ ببینید. در بخش شمال غربی و درست در محدوده خیابان کوهستان می‌توانید از محل زندگی کبوتر و یاکریم در کبوترخانه دیدن کنید. فضای سبز و دیدنی‌های باغ پرندگان، امکانات لازم را برای حضور گردشگران در هر رده سنی دارد. سایه‌بان‌ها، آلاچیق‌های چوبی به‌همراه نیمکت‌های چوبی، استراحتگاه مناسبی برای رفع خستگی بعد از بازدید طولانی هستند.

برج آزادی

 

آدرس: میدان آزادی

مسیریابی
ساعت بازدید: یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۹ و جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۹
رده قیمت: اقتصادی
در عید نوروز تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در بهار 22

 

ما بر این باوریم که برج آزادی تهران، شاهدی بر تاریخ معاصر ایران است. در طی سال‌ها، این سازه در میدان آزادی، حافظه تاریخی پایتخت را حفظ کرده و در نخستین‌ روزهای بهار، پذیرای حضور بسیاری از گردشگران است. بهره‌برداری برج آزادی در سال 1350 انجام شد. طراحی بی‌تکرار این برج برعهده طراحی معروف و سرشناس است، به‌نام «حسین امانت».
 

آن‌چیزی که بعد از هر بار دیدن برج آزادی، حس تازگی را در هر گردشگری ایجاد می‌کند، معماری برج آزادی است. این معماری به ایران باستان و پس از اسلام مربوط می‌شود. در برخی از بخش‌های این سازه هم می‌توانید از تلفیق معماری مدرن را با سبک سنتی حظ کنید. اگر تا به حال، فقط سازه برج آزادی را از دور دیده‌اید و از دیدنی‌های پنهانش خبر نداشته‌اید، این بار سری به دنیای درون برج بیندازید. تالار آینه، کهن، نگارخانه اقوام و بوستان، سالن ایران‌شناسی و تشریفات از بخش‌های پرجنب‌وجوش این دیدنی‌ها به‌حساب می‌آیند. تالار کهن دقیقا زیر برج آزادی قرار دارد و آثارهایی تاریخی متعلق به دوره‌های ساسانی، هخامنشی و اشکانی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. همه این بخش‌ها در زیرزمیدان میدان آزادی قرار دارند.

 

ایام عید کجای تهران بریم؟ تهرانگردی در نوروز 23


طبقه دوم برج آزادی، دیدنی خاصی ندارد. در طبقه‌های سوم و آخر، از ترکیب ظریف دو معماری مدرن و سنتی می‌توانید لذت ببرید. «گنبد رک» از جمله بخش‌هایی است که با دیدنش، تجربه خوشایندی برایتان رقم خواهد خورد؛ به‌خصوص آن زمانی که از پشت پنجره‌های لانه زنبوری می‌توانید شمال، جنوب، غرب و شرق کلان‌شهر را نگاه کنید.

دربند

 

آدرس: میدان تجریش، خیابان دربند، میدان سربند
ساعت کار رستوران‌ها: از ساعت ۶ تا ۲۴
رده قیمت: رایگان

 

عید در تهران کجا بریم؟ تهران گردی عید 24

 

منطقه‌ای عالی با آب‌وهوای دلپذیر برای تهرانگردی در نوروز، رضایتتان را بالا می‌برد؟ به سمت دربند راهی شوید. در این منطقه خنک، امکان تفریح و کوهنوردی برای همه گردشگرها فراهم است. در گذشته، دربند دهستانی مستقل محسوب می‌شده و امروزه جزو محله‌های پایتخت در منطقه شمیرانات به‌شمار می‌رود. 
برای تهران گردی در نوروز و به‌خصوص شب‌هایش، دربند موقعیتی عالی دارد. کافه‌های دربند با تنوع زیادشان و موقعیت‌های قرارگیری متعددشان می‌توانند امکان دسترسی‌ به فضایی دلنشین را دراختیارتان قرار بدهند. 

 

ایام عید کجای تهران بریم؟ تهرانگردی در نوروز 25


در میدان «سربند» یا همان مسیر ورودی دربند، مجسمه کوه‌نوردی قرار دارد. این مجسمه از آثار متعلق به نقاشان مطرح دوره پهلوی بوده و الان، نمادی برای شروع مسیر قله توچال است. از جاذبه‌های تماشایی صعود به دربند، «آبشار دوقلو» است در  مسیر کوهستانی صعود به پناهگاه «شیرپلا». با وجود تله‌سیژ دربند، پازل تفریحات این جای تفریحی برای تمامی رده‌های سنی تکمیل خواهد بود.

پارک ارم

 

آدرس: کیلومتر ۴ اتوبان تهران-کرج، بعد از پل شهید باکری

ساعت کار مجموعه غیر از فصل زمستان: شهربازی‌ها از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۲ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۲، باغ وحش هرروز از ساعت ۱۰ تا زمان غروب آفتاب، دریاچه از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۲ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۲
رده قیمت: میان رده

 

جاهای دیدنی تهران در عید نوروز

 

عید کجا بریم تهران که خوش بگذره؟ پارک ارم در جایگاه بزرگترین پارک تفریحی ایران با فراهم کردن بخش‌های متنوعی مانند ماهیگیری، قایق‌رانی و شهربازی، بهترین نقطه برای تهران گردی در نوروز است. این جای تفریحی در تهران، همه رده‌های سنی را سرگرم می‌کند؛ بدون آن که کسی متوجه گذر عقربه‌های ساعت باشد! 
بخش‌های پرجنب‌وجوش مجموعه تفریحاتی ارم شامل شهربازی روباز، باغ وحش، دریاچه و قلعه شادی است. سه شهر بازی لونا 1، لونا 2 و قلعه سحرآمیز با بیشتر از 120 نوع بازی متنوع برای کودکان بالای 3 سال و بزرگسالان، فضایی ویژه را ارائه می‌کند. 


در کنار همه بازی‌های هیجان‌انگیز، امکانات رفاهی پارک ارم برای تمامی افراد قابل استفاده است. پارکینگ، بوفه، رستوران، کافه، سفره‌خانه و دکه‌های خوراکی در این مجموعه قابل دسترسی هستند. با قدم زدن در بخش‌های متعدد پارک ارم، فرصت بازدید از باغ وحش هم مهیاست. باغ وحش پارک ارم، وسیع‌ترین باغ وحش تهران بوده که بیشتر از 110 گونه جانوری در آن نگهداری می‌شود. 

پارک ملت

 

آدرس: خیابان ولیعصر، جنب بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)

مسیریابی
ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
هزینه ورودی: رایگان
عید در تهران کجا بریم؟ جاهای دیدنی تهران در عید نوروز 28

 

پارک ملت از قدیمی‌ترین بوستان‌های بزرگ در شهر تهران است که عمر آن به بیشتر از 50 سال می‌رسد. با رسیدن فصل بهار و شروع تعطیلات عید نوروز، آب‌وهوای این پارک بسیار لطیف می‌شود و به‌عنوان یکی‌از اصلی‌ترین تفرجگاه‌های پایتخت‌نشین‌ها از محبوبیت بسیاری برخوردار است. 
 

بخش شمالی پارک ملت تا چشم کار می‌کند، مملو از درخت کاری است و قسمت جنوبی آن را هم بیشتر چمن‌ها پوشش داده‌اند. جاذبه‌های دیدنی پارک ملت تهران بی‌شمارند. با گشت زدن در بخش‌های مختلفش می‌توانید سردیس مشاهیر را روی پلکان‌ها ببینید. از معروف‌ترین المان‌های سنگی مشاهیر که طراحی فوق‌العاده بی‌نظیری دارند، می‌توان به سردیس نیمایوشیج، شهریار، حافظ، سعدی، فردوسی و شهریار اشاره کرد. در کنار این طراحی‌های باظرافت، مجسمه زیبای مادر از همه معروف‌تر است و به آغوش کشیدن فرزند توسط مادرش را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. در طی سال‌های گذشته، این مجسمه به یکی‌از نمادهای یادآور پارک ملت مبدل شد.

 

عید در تهران کجا بریم؟ جاهای دیدنی تهران در عید نوروز 27


در کنار جاده تندرستی و پیاده‌روی پارک ملت تهران، دریاچه مصنوعی قرار دارد. در میانه این دریاچه، آب‌نمای موزیکال ساخته شده است. کافی است که عصر یکی‌از روزهای تعطیل عید را در کنار دریاچه مصتوعی باشید. آن وقت است که نورپردازی زیبایش به‌نمایش درمی‌آید. اطراف این دریاچه، تا دلتان بخواهد رستوران و کافی‌شاپ است و می‌توانید روی دنج‌بودنشان حساب باز کنید. بخش‌های شلوغ‌تر و محبوب‌تر بوستان ملت شامل سینما چهاربعدی، زمین والیبال، میزهای پینگ‌پنگ، پیست اسکی، باغ وحش، پردیس سینمایی ملت و جاده سلامتی است.

بازار تجریش

 

آدرس: ضلع جنوب شرقی میدان تجریش، ابتدای خیابان شهرداری، جنب ایستگاه بی‌‌آرتی میدان تجریش

مسیریابی
ساعت بازدید: هرروز از ساعت ۹ تا ۲۲
هزینه ورودی: رایگان
عید تهران کجا بریم؟ جاهای دیدنی تهران در عید نوروز 29

 

پاسخ عید تهران کجا بریم، می‌تواند بازار تجریش باشد. این بازار جزو معروف‌ترین بازارهای سنتی تهران در منطقه شمیرانات است و نزدیک به 400 مغازه دارد. در بازه پایان سال مثل شب نو یا روزهای اول سال که در بازار تجریش سر بزنید، دست‌فروش‌هایی هم می‌بینید که بساط ماهی سفره عید، سبزه‌های جورواجور و خلاصه هر آنچه را که برای سفره هفت‌سین نیاز دارید، در دل این بازار سنتی به‌چشم می‌خورد.


بازار تجریش، پرپیچ‌وخم است و دالان‌هایی بزرگ دارد. با قدم برداشتن به سمت داخل بازار، انواعی از خشکبار و خوراکی‌ها و اقلامی مانند کیف، کفش، اسباب بازی و حتی لوازم خانگی به گردشگران عرضه می‌شود. رفتن به تجریش، سفری زیارتی هم محسوب می‌شود؛ چرا که امامزاده صالح، فاصله کمی تا این بازار سنتی دارد. با چند قدم بیشتر، سردر پاساژ قائم را می‌بینید. این پاساژ با هدف حفظ حال و هوای سنتی بازار تجریش ساخته شده است. با رسیدن به انتهای بازار تجریش وارد قدیمی‌ترین بخش بازار می‌شوید که یادگاری دوره قاجار است. در این بخش، تا جایی که چشم می‌تواند ببیند، بازار میوه و ترابری به چشم می‌خورد. 

اطراف تجریش که قدم بزنید، به مسیرهای دربند هم دسترسی دارید. دربند از تفرجگاه‌هایی ییلاقی پایتخت‌نشین‌هاست که عیدها جان می‌دهد برای گشت و چرخیدن. روی کافه‌ها و استراحتگاه‌های دربند هم می‌توانید حساب باز کنید و خستگی را آن طور که باید، در کنید. 

باغ موزه نگارستان

 

آدرس: میدان بهارستان، خیابان کمال‌الملک، خیابان دانش‌سرای دوم، خیابان شریعت‌مدار رفیع

مسیریابی
ساعت بازدید: موزه‌ها هرروز از ساعت ۹ تا ۱۸ به‌جز دوشنبه‌ها، محوطه باغ از ساعت ۹ تا ۲۰
رده قیمت: اقتصادی

 

باغ موزه نگارستان در گذشته به‌عنوان اقامتگاه تابستانی فتحعلی شاه قاجار استفاده می‌شد. قدمت بنای این عمارت به سال 1222 قمری می‌رسد. زیبایی باغ موزه در بهار و عید هر سال، زبانزد عام و خاص است و به لطف جاذبه‌هایش برای تهران گردی در نوروز جزو جاهای محبوب برای گردشگران به شمار می‌رود. 
 

در دوران قاجار، مجموعه باغ موزه نگارستان در خارج از محدوده تهران بود و تنها در تابستان به لطف آب‌وهوایی ییلاقی، مورد توجه پادشاهان قاجار قرار داشت. علاوه‌براین‌ها، این باغ موزه محلی برای وقایع تاریخی مانند مدرسه، دارالمعلمین و وزارتخانه بود. شمار بسیاری از افراد سرشناس حوزه‌های ادبیات و هنر در این بنای باشکوه، دوران تحصیل و تدریس را تجربه کردند. علی اکبر دهخدا، کمال الملک، ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی از جمله افراد برجسته ایرانی‌اند که مهم‌ترین دوران رشد و بالندگی را در فضای این باغ تاریخی گذرانده‌اند. 


باغ موزه نگارستان شامل نمایشگاه‌های نقاشی و نگارخانه‌هاست. مهم‌ترین دلیل نام‌گذاری این بخش‌ها، به نمایش گذاشتن نقاشی است. در محوطه آن، کافه و رستوران هم وجود دارد که جان می‌دهد برای گپ‌وگفت‌های دوستانه یا پاتوق‌های خانوادگی در آخر هفته‌ها. مهم‌ترین نماد ورودی برای دانشسرای باغ نگارستان، تندیس فردوسی است. این مجسمه، هنر دست مجسمه ساز مطرح فرانسوی به نام لرنزی است. آنچه که در موزه‌های مختلف نگارستان می‌بینید، شامل مجسمه‌های مینیاتوری، کتاب‌های استاد ملک‌الشعرای بهار، عکس‌های مردم‌شناسی به‌همراه فرش و نقره‌های اهدایی به هنرمندان مختلف است. 
 

تعدادی از خیره‌کننده‌ترین بخش‌های موزه‌های باغ نگارستان شامل موارد زیر است:

  • تالار منیر شاهرودی فرمان‌فرمائیان
  • مجموعه و تالار محمود روح‌الامینی
  • اتاق کاشی‌های باغ نگارستان
  • موزه مکتب کمال‌الملک
  • تالار نقره‌ها و تالار فرش‌های اهدایی غلامعلی ملول
  • مجموعه آثار حسین محجوبی
     

ایران مال

 

آدرس: بزرگراه شهید همت غرب، بزرگراه شهید خرازی

مسیریابی
ساعت کار: هرروز از ساعت ۱۰ تا ۲۲
هزینه ورودی: بازدید رایگان (هزینه استفاده از تفریحات، میان رده تا لوکس) 

 

ایران مال تهران، فقط یک مرکز خرید نیست. به‌جز مراکز خرید، این مجموعه وسیع شامل بخش‌های ورزشی، تفریحی، هنری و فرهنگی است. در رده‌بندی جهانی، ایران مال در غرب تهران لقب بزرگترین مرکز خرید جهان را به خود اختصاص داده است. در همسایگی ایران مال، پارک زیبای چیتگر و دریاچه خلیج فارس قرار دارد. با انتخاب این مرکز خرید بسیار بزرگ، فرصت‌های بی‌شماری برای تهران گردی در عید نوروز دارید؛ از طرفی تماشا و تفریح و از سویی دیگر، خرید سوغاتی.


ایران مال شامل بخش‌های متعدد بسیاری است. پیست یخ، پردیس سینمایی، آب‌نمای موزیکال و کتابخانه بزرگ از محبوب‌ترین آن‌ها برای گردشگران به حساب می‌آید. گردشگران برای اینکه در ساعت‌های حضورشان در ایران مال، تفریح کنند، به سراغ بخش‌هایی مانند ترن هوایی، پیست قایق‌های ضربه‌ای، فضای بازی‌های لیزری، سالن بولینگ و باشگاه بیلیارد می‌روند. 

مجموعه تفریحی و ورزشی توچال و بام تهران

 

آدرس: بزرگراه شهید چمران، بلوار فضل‌الله، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک

مسیریابی
ساعت کاری: تله کابین از شنبه تا چهارشنبه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۳، پنجشنبه و جمعه از ساعت ۷ تا ۱۴، تله سیژ شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۱۶ و پنجشنبه و جمعه از ساعت ۸ تا ۲۱، سورتمه شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۲۰، پنجشنبه و جمعه از ساعت ۷ تا ۲۲، باشگاه تنیس هرروز از ساعت ۸ تا ۲۲
رده قیمت: لوکس

 

انتخاب توچال و بام تهران برای یک تیر و چند نشان در لیست جاهای دیدنی تهران در عید نوروز، وسوسه‌کننده است. توچال، بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی و تفریحی ایران به شمار می‌رود و به دلیل بهشتی بودنش، همیشه مهمانان و گردشگران را سوپرایز می‌کند. همچنین، از این جای ورزشی و تفریحی به‌عنوان مجهزترین مرکز تفریحی-رفاهی ایران یاد می‌شود. با رسیدن فصل بهار، آب‌وهوای کوهستانی همچنان در بخش‌های مختلف این مجموعه، غالب است. حتی بعد از پایان تعطیلات عید و فروردین‌ماه، پیست اسکی آن فعالیت دارد. 


ماجراجویی در دل توچال برای هر رده سنی که فکرش را کنید، سرشار از شور و هیجان است. تله‌کابین، سورتمه، زیپ لاین و پیست اسکی از دلچسب‌ترین بازی‌های سرگرم‌کننده این مجموعه‌اند. در اینکه تفریحات توچال برای همه سلیقه‌هاست، شکی نیست. از مهیج‌ترین تفریحات توچال برای بسیاری از رده‌های سنی می‌توان به سورتمه سواری اشاره کرد. فرصت سوار شدن طولانی‌ترین سورتمه ایران با 1420 متر طول را تنها در این جای دیدنی دارید. برای تفریح و هیجان بیشتر، بسیاری از گردشگران به سراغ بخش‌هایی مانند سکوی سقوط آزاد و کافه بیلیارد، زیپ لاین، سکوی سنگ‌نوردی، باشگاه تیراندازی با کمان و باشگاه بازی کیوب کلاب هم می‌روند.


بام تهران در همسایگی با مجموعه تفریحی چند منظوره توچال قرار دارد. به‌ دلیل اینکه در بالای تهران می‌توان دید فوق‌العاده زیبایی از پایتخت داشت، همواره دنج‌ترین جای تهران برای گردشگران در تعطیلات آخر هفته و ایام نوروز است. در حوالی بام تهران، کافه و رستوران‌هایی فعالیت دارند که برای گرم شدن یا رفع خستگی می‌توان از خدمات‌شان استفاده کرد. گشت‌وگذار در توچال و بام تهران برای عید نوروز، بی‌مانند است و یک روز از تعطیلات را برای آن باید اختصاص داد.
 

باغ گیاه شناسی ملی ایران

 

آدرس: اتوبان تهران­-کرج، خروجی پیكانشهر ، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع كشور

مسیریابی
ساعت بازدید: هرروز از ساعت ۹ تا ۱۷
رده قیمت: اقتصادی

 

باغ گیاهشناسی ملی ایران که به بزرگ‌ترین باغ گیاهشناسی در خاورمیانه شهرت دارد، جایی است بی‌نظیر برای تماشای 3 هزار گونه از انواع گیاهان مختلف. این جاذبه دل‌فریب در شمال غرب تهران و در مراتع خوش آب‌وهوای پارک چیتگر قرار دارد. مساحت باغ گیاه شناسی ملی به 150 هکتار می‌رسد و در لیست 10 پارک گیاهشناسی بزرگ تهران قرار دارد. 


زیبایی منحصربه‌فرد باغ گیاه شناسی ملی ایران بخاطر حفظ و نگهداری 3 هزار گونه درخت و کلکسیونی تماشایی از درخت‌ها، گل‌ها و گیاهان خارق‌العاده است. این‌جا محلی برای بررسی گونه‌های گیاهی رو به انقراض است و دانشمندان سعی دارند با موثرترین روش‌ها برای احیای گونه‌های کم‌یاب، قدم‌های موثری بردارند. باغ گیاهشناسی، گونه‌های خاصی از گیاهان نقاط مختلف ایران و جهان را پوشش می‌دهد. برای بازدید از همه بخش‌ها، یک روز کامل زمان نیاز است.


رویشگاه‌های باغ گیاهشناسی به تفکیک قاره‌ها در بخش‌های مجزایی، امکان بازدید گردشگران را فراهم کرده‌اند. رویشگاه قاره اروپا، آمریکا، چین و ژاپن، هیمالیا، ایرانی و تورانی از پربازدیدترین رویشگاه‌های باغ گیاهشناسی برای گردشگران داخلی و خارجی است. کلکسیون‌های ارزشمند مجموعه گیاهشناسی تهران، تمامی ندارد. بخش‌های اختصاصی مانند باغ گیاهان دارویی و صنعتی، گیاهان زینتی و باغ سیستماتیک در تمامی روزها دایر است. در کنار این‌ها، فرصت بازدید از نمایشگاه عرضه انواع گل و گیاه امکانپذیر و فرصت برای خرید مهیاست. 
 

پل طبیعت

 

آدرس: میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، حدفاصل پارک‌های آب و آتش و طالقانی

مسیریابی
ساعت بازدید: هرروز از ساعت ۶:۳۰ تا ۰۰:۳۰
هزینه ورودی: رایگان

 

پل طبیعت برجسته‌ترین جاذبه پایتخت است. این جاذبه جدید و مدرن در منطقه عباس آباد تهران روی بزرگراه مدرس قرار دارد، ماشین‌رو نیست و برای پیاده‌روی جان می‌دهد. پل طبیعت، فقط یک پل ساده نیست. این نماد معروف تهران، اتصال‌دهنده پارک‌ آب و آتش و پارک طالقانی است. به هر یک از این پارک‌ها که دسترسی داشته باشید، می‌توانید چشم‌انداز تماشایی پایتخت را از روی پل طبیعت ببینید. 


بعد از برج میلاد، پل طبیعت از نمادهای معاصر تهران است. خانم لیلا عراقیان این سازه طبیعی را طراحی کرد. طرح اولیه پیکره آن از سازه تاریخی سی‌وسه پل اصفهان الهام گرفته شده است. پل طبیعت شامل سه طبقه است. در طبقه اول، رستوران‌ها و کافه‌ها قرار دارند. گردشگرانی که به طبقه دوم می‌روند، فرصت استراحت روی نیمکت‌ها را دارند. طبقه سوم هم ویژه پیاده‌روی، تنفس هوای آزاد و تماشای مناظر اطراف است. غروب که برسد، شکار صحنه‌هایی بی‌نظیر از دو سکوی ضلع شمالی و جنوبی را نباید از دست داد.


پیاده‌روی و لذت بردن از مناظر از ارتفاعات بالا، عکاسی و ثبت سوژه‌های زیبا، شکم‌گردی در کافه‌ها و رستوران‌های جذاب از فعالیت‌های تفریحی روی پل طبیعت تهران برای تهرانی‌ها و گردشگران است. 
 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

تهرانگردی در نوروز، دوچندان بیشتر از سایر ایام سال لذت و آرامش دارد. عید تهران کجا بریم؟ کاخ سعدآباد، دریاچه چیتگر، مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران، میدان مشق، برج میلاد، پارک ارم، بازار تجریش، ایران مال، پل طبیعت، تعدادی از بهترین جاهای دیدنی تهران برای عید نوروز هستند.

انتشار :  14 اسفند 1402 به روزرسانی :  15 اسفند 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 5
  • عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 5
  • عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 1
  • عید تهران کجا بریم - تهران گردی در عید 19
  • در عید نوروز تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در بهار 22
  • عید در تهران کجا بریم؟ تهران گردی عید 24
  • عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 10
  • عید در تهران کجا بریم؟ جاهای دیدنی تهران در عید نوروز 28
  • تهران عید کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 4
  • ایام عید کجای تهران بریم؟ تهرانگردی در نوروز 7
  • عید در تهران کجا بریم؟ تهران گردی عید 17
  • ایام عید کجای تهران بریم؟ تهرانگردی در نوروز 23
  • عید تهران کجا بریم - تهران گردی در عید
  • ایام عید کجای تهران بریم؟ تهرانگردی در نوروز 9
  • ایام عید کجای تهران بریم؟ تهرانگردی در نوروز 25
  • عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 11
  • تهران عید کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 3
  • عید در تهران کجا بریم؟ تهران گردی عید 16
  • عید تهران کجا بریم؟ جاهای دیدنی تهران در عید نوروز 29
  • عید در تهران کجا بریم؟ تهران گردی عید 20
  • عید در تهران کجا بریم؟ تهران گردی عید 21
  • عید در تهران کجا بریم؟ تهران گردی عید 18
  • عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 6
  • عید تو تهران کجا بریم؟ تهران گردی در بهار 12
  • عید تو تهران کجا بریم؟ تهران گردی در بهار 15
  • جاهای دیدنی تهران در عید نوروز
  • عید در تهران کجا بریم؟ جاهای دیدنی تهران در عید نوروز 27
  • عید تهران کجا بریم؟ تهرانگردی در نوروز 2
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
1 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
عاطفه
سلام. راهنمای خوبی هست. الانم که تهران خلوته و جون میده که به تموم این لیست سر بزنم. تشکر از شما.