جاهای دیدنی ایران (محبوب‌ترین‌ها برای توریست‌ها)

جاهای دیدنی ایران

در این مطلب از مجله تورگردان، شما را به تور مجازی و مشاهده جذاب‌ترین جاهای دیدنی ایران دعوت می‌کنم. هر چند که برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان‌های ایران باید کتاب نوشت و برای هر فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان هم لیست چندتایی از بهترین‌ نقاط و اماکن دیدنی را آورد. در ادامه، برای راهنمای سفر به ایران و سر زدن به هر کدام از این اماکن گردشگری سعی کردم راحت‌ترین راه را پیشنهاد کردم تا خیلی راحت بتوانید از فرصت‌های خوب سفر استفاده کنید.

فهرست مطالب

غار نمکدان قشم

 

آدرس: ایران، استان هرمزگان، جزیره قشم، ۹۰ کیلومتری شهر قشم

زمان بازدید: همه روزه از 8 صبح تا 8 شب

هزینه ورودی: رایگان

 

غار نمکدان قشم از جاهای دیدنی ایران
منبع: گوگل مپ


طولانی‌ترین غار نمکی جهان، غار نمکدان از جاهای دیدنی قشم بوده و به سه مرد برهنه هم معروف است. با سر زدن به این غار نمکی می‌توانید ساحل گردی هم داشته باشید؛ زیرا این جای دیدنی ایران در فاصله 2 کیلومتری از سواحل قشم واقع شده است. معمولا در تور قشم، خدمات گشت در اطراف جزیره به مسافران ارائه نمی‌شود. اجاره خودرو و یا استفاده از تاکسی، بهترین روش برای دستیابی به آن است.


آنچه که در محوطه غار نمکدان قشم می‌بینید، قندیل‌های آویزان نمک است که برق می‌زند. این قندیل‌ها بیشتر از اینکه تماشایی باشند، جنبه درمانی دارند. طبق تحقیقات، نفس کشیدن از هوای داخل غار به دلیل وجود همین نمک‌های درمانی و زیبا، علائم بیماری‌های تنفسی مثل آسم را کمرنگ می‌کند. علاوه بر قندیل‌های نمکی، رودخانه نمکی در کنار خفاش‌های کوچک، این جاذبه طبیعی را دیدنی‌تر کرده است.
 

دخمه‌های زرتشتیان یزد

 

آدرس: کشور ایران، یزد، ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد، منطقه صفائیه، انتهای بلوار شهیدان اشرف، کوه دخمه

دخمه‌های زرتشتیان یزد از جاهای تاریخی و دیدنی ایران
منبع: گوگل مپ


 

از بین جاهای دیدنی ایران، دخمه‌های زرتشتیان، اسرارآمیزترین مکان است. این مکان دیدنی در استان یزد و 15 کیلومتری شهر یزد است. این را هم بدانید که معمولا در تور یزد، گشت شهری اطراف شهر به عهده مسافران است. طبق آیین کهن زرتشت، وقتی کسی فوت می‌کند، بدن او را به سمت نوک برج‌ها قرار می‌دهند تا پرندگان شکاری، بدن را تجزیه کنند. اگر این امر انجام نشود، احتمال آلوده شدن بدن به شیاطین وجود دارد و برای پرهیز از آن، بدن بی‌جان فرد را در برج‌هایی به نام‌های برج خاموشان یا برج سکوت می‌برند.


در حال حاضر، مراسم تدفین پیروان زرتشتی به این صورت انجام نمی‌شود. آخرین زمانی که از این مکان برای تدفین استفاده می‌شد، قبل از دوره پهلوی بود و بعد از رسیدن دوران پهلوی هم استفاده از این مکان ممنوع شد. برای سر زدن به این نقطه از دیدنی‌ های یزد می‌توانید از دو دخمه مانکنجی و گلستان بازدید کنید یا به برج سکوت بروید. از آنجایی که این دخمه‌ها بزرگ هستند، زمان بیشتری نیاز دارند.
 

روستای کندوان تبریز

 

آدرس: ایران، آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، بخش مرکزی، دهستان سهند، روستای کندوان

روستای کندوان از بهترین جاهای دیدنی ایران
منبع: گوگل مپ

 

اسم روستای صخره ای کندوان در میان «لیست زیباترین روستاها و بهترین دیدنی‌های ایران» قرار دارد. کندوان از این لحاظ زیباست که خانه‌های مردم در میان صخره‌ها قرار گرفته و خودنمایی آن‌ها در شب، باورنکردنی و عجیب است. قدمت روستای کندوان به 700 پیش برمی‌گردد. در این بازه تاریخی که مغول‌ها به کشور ایران حمله کرده بوند، مردم محلی منطقه آذربایجان برای حفظ جان و زندگی‌شان به این موقعیت پناه آوردند. 


از نظر گردشگری، روستای کندوان از پتانسیل‌های خوبی برخوردار است و همیشه مسافران را به آغوش خود دعوت می‌کند. سفر با تور تبریز از آن راه‌هایی است که مسیر رسیدن به روستای کندوان را برای شما سریع‌تر و هموارتر می‌کند. بعد از رسیدن به شهر تبریز و شروع خوش‌گذرانی در کندوان، بهتر است در اقامتگاه‌های این روستا برای مدت کوتاهی بمانید. اگر مایلید از این روستا یادگاری به شهر خودتان ببرید، صنایع دستی و خوراکی‌های طبیعی مثل خشکبار و عسل، انتخاب‌های خوبی هستند. 
 

شهر زیرزمینی کاریز کیش

 

آدرس: ایران، جزیره کیش، بلوار میرمهنا، حدفاصل میدان المپیک و میدان فارور

ساعت کاری: همه روزه 9 الی 21:30

قیمت بلیط ورودی در سال 1402: 130 هزار و 800 تومان

کاریز از جاهای دیدنی ایران در جزیره کیش
منبع: گوگل مپ


کاریز یا پایاب از جاهای دیدنی کیش در کشور ایران است. با رسیدن به این مکان دیدنی می‌توانید از موزه خلیج فارس، چاه‌های کاریز و تصفیه‌خانه طبیعی آب بازدید کنید. بهترین زمان بازدید از کاریز کیش، همه فصول سال است؛ زیرا این جاذبه دیدنی همیشه خنک است و فرقی نمی‌کند که در چه فصلی از سال سفر کرده باشید. 


برای رسیدن به کاریز و جاذبه‌های پنهان داخل آن، با تور کیش سفر کنید تا خیال‌تان از بابت همه چیز مطمئن باشد. 
 

دریاچه مهارلو شیراز در ایران

 

آدرس: ایران، استان فارس، جنوب شرقی شیراز، حدود ۲۰ کیلومتری جاده شیراز به فسا، نزدیکی روستای مهارلو

ساعت دسترسی: شبانه روزی

هزینه ورودی: رایگان

دریاچه مهارلو شیراز از دیدنی‌های ایران
منبع: گوگل مپ

 

دریاچه مهارلو کجاست؟ اگر برای اولین بار اسمش را می‌شنوید، احتمالا فکر می‌کنید که یک جای دیدنی در چابهار است؛ اما دریاچه مهارلو در شیراز قرار دارد. بله در این دریاچه صورتی که رنگش، چشم همه را جلب کرده، در مسیر جاده شیراز به سمت فسا و بخش شرقی شیراز واقع شده است. طبق تحقیقات انجام شده، نمک این دریاچه سرشار از پتاسیم و سایر املاح معدنی با خاصیت درمانی است.


همانطور که بهترین زمان سفر به شیراز، اردیبهشت بوده؛ مناسب‌ترین زمان رفتن به دریاچه مهارلو نیز همین موقع است. البته اگر اردیبهشت را برای سفر با تور مشهد در نظر گرفته اید، از پاییز تا قبل از اردیبهشت هم زمان خوبی برای سفر با تور شیراز و دیدن هارمونی جادویی دریاچه مهارلو است. بعد از توقف چندساعته در کنار این دریاچه صورتی و فانتزی، روستای مهارلو می‌تواند مقصد بعدی سفرتان باشد. این روستا مکان‌های طبیعی زیادی دارد و به واسطه همین اماکن دیدنی و سرسبز در ایران، با خوراکی‌های طبیعی مثل انار، انجیر و بادام از گردشگران خود پذیرایی می‌کند. 


پاییز کجا سفر کنیم؟ برای بهترین شهر ایران برای مسافرت در پاییز برنامه‌ریزی کنید.


دشت کویر، چهارمین بیابان بزرگ جهان

 

آدرس: ایران، دشت کویر

دشت کویر از دیدنی‌های ایران و چهارمین بیابان بزرگ جهان
منبع: گوگل مپ

 

از میان بهترین جاهای دیدنی ایران و آن‌هایی که معروف اند، دشت کویر، گل سر سبد میراث طبیعی ایران و چهارمین بیابان بزرگ جهان بوده و در یونسکو هم به ثبت رسیده است. برای توصیف این جای دیدنی در ایران از اسم دشت استفاده می‌شود، اما سرسبز نیست؛ پس آن چیست؟ دشت کویر با هرم‌های ماسه‌ای برآمده از روی زمین، قابی زیبا از ترکیب با آسمان ایجاد کردند. وسعت دشت کویر به اندازه 10 درصد از مساحت کشور است و تقریبا از خیلی از نقاط دیگر کشورمان می‌توانید به راحتی به این نقطه دسترسی داشته باشید مثل استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان.


دشت کویر به کویر نمک یا کویر بزرگ نمک هم معروف است. آب و هوای غالب این دشت در تابستان‌ها بسیار گرم است و هر فرد ایرانی می‌داند که سفر به کویر در روزهای تابستانی، چندان کار عاقلانه‌ای نیست. همین که هوا رو به سردی می‌رود، فرصت مسافرت به این دشت فرا می‌رسد. برای سفر به دشت کویر چندین راه دارید. اگر از شمال کشور حرکت می‌کنید، خودتان را به دامغان برسانید. در صورتی که از شهرهای جنوبی سفرتان را شروع می‌کنید، ابتدا به طبس و سپس به خورد بروید. بعد از رسیدن، مسیر ساده‌تری را پیش رو دارید.


تابستان کجا سفر کنیم؟   با یک کلیک، لیست بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان را دریافت کنید.


مسجد نصیر الملک در شهر بهارنارنج‌ها

 

آدرس: ایران، فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند محله گودعربان، انتهای کوچه نصیرالملک

شماره تماس: 07132241661

مسجد نصیر الملک - دیدنی های ایران در شهر شیراز
منبع: گوگل مپ

 

از جاهای دیدنی ایران و آن‌هایی که ارزش یکبار دیدن را دارند، به مسجد نصیر الملک می‌توان اشاره کرد. این مسجد نه تنها زیباترین جای دیدنی شیراز بوده، بلکه باشکوه‌ترین مسجد ایران است. مسجد در محله گود عربان و خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است. قدمت مسجد نصیر الملک از زمان قاجار است. از دیدنی‌های داخل این مسجد، کاشی‌ها و شیشه‌های صوتی است که در ساختار آن قرار دارد و با نورآرایی متفاوتش، گردشگران را به شیراز می‌کشاند.


خوب است بدانید که زیبایی خاص معماری مسجد نصیر الملک، نتیجه 12 سال ساخت بنا بوده و برای هر کدام از المان‌های این فضاسازی سعی شده تا بهترین چشم‌نوازی را داشته باشد.
 

دره ستارگان قشم

 

آدرس: ایران، جنوب‌ شرقی جزیره قشم، نزدیک روستای برکه خلف
مسیریابی

 

دره ستارگان قشم - بهترین جای دیدنی ایران
منبع: گوگل مپ

 

قشم یک جزیره است، اما برای هر بار سفرتان، کلی جای دیدنی دارد. دره ستارگان قشم از دیدنی‌های ایران با داستانی افسانه‌ای در شب‌ها، همه را انگشت به دهان کرده است. دره ستارگان جزو جاذبه‌های ژئوپارک قشم بوده که انسان‌ها در شکل گرفتن آن نقشی نداشته اند. این خود طبیعت بوده که با پدیده فرسایش خاک توانسته ظاهر آن را جذاب و چشم‌اندازی زیبا برای عکاسی ایجاد کند.


برای رفتن به دره ستارگان قشم از همین جایی که هستید، تور قشم بگیرید. بعد از رسیدن به قشم، به سمت روستای برکه خلف بروید و از آن به بعد هم 5 کیلومتر پیش بروید. بهترین زمان برای دیدن دره ستارگان قشم، شب است؛ چون ستاره‌های این دره در شب‌ها تماشایی اند. اگر تصمیم دارید سفر با تور قشم از تهران را قطعی کنید و به این نقطه دیدنی برجسته سر بزنید، اواخر زمستان و اوایل بهار، بهترین موقع است.
 

شوشتر با سازه‌های آبی

 

آدرس: ایران، فاصله ۹۵ کیلومتری از شمال استان خوزستان

شوشتر با سازه‌های آبی
منبع: گوگل مپ

 

استان خوزستان واقعا جای عجیبی است. مثلا شوشتر که شهر کوچکی در شمال این استان است، دو رودخانه از کنار آن می‌گذرند؛ یعنی با گذر این دو رودخانه، سازه‌های آبی شکل گرفتند. این شاهکار در فهرست جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است.
تاریخچه و پیشینه سازه‌های آبی شوشتر مربوط به حکومت داریوش هخامنشی است. بیشتر المان‌های این مکان دیدنی و عجیب، از روی هوشمندی طراحی شده و برای جهت‌دهی آب بوده است. 
دیدنی‌های سرگرم کننده شوشتر شامل برج کلاه فرنگی، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، پل بند لشکر، خانه مستوفی، قلعه سلاسل، پل بند شادروان و... است.


به طور معمول، کسی پیدا نمی‌شود که تور خوزستان بخواهد؛ چرا که راحت‌ترین راه دسترسی به خوزستان از طریق قطار است. بهترین موقع برای سفر به این جای تماشایی، از نیمه‌های زمستان تا اوایل بهار است.
 

دریاچه گنج در تخت سلیمان

 

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، شهر تکاب

شهر تکاب - جاهای دیدنی و سرسبز ایران
منبع: گوگل مپ

 

به دنبال جاهای دیدنی و سرسبز ایران هستید؟ اگر بگویند تنها یک نقطه دیدنی در ایران وجود دارد که با کوبیده شدن عصای حضرت سلیمان به وجود آمده و همیشه سرسبز است، به آنجا می‌روید؟ دریاچه گنج در شهر تکاب استان آذربایجان غربی قرار داد که خیلی‌ها معتقدند بعد از کوبیده شدن عصای حضرت سلیمان، طبیعت سرسبز این روستا شکل گرفته است. همچنین، رازهای پنهانی وجود دارد که می‌گویند گنج‌های بی‌شماری در اینجاست که کمتر کسی از آن‌ها خبر دارد.


رونق گرفتن این روستا از نظر اقلیمی به دلیل وجود چشمه جوشانی است که عمق آن به 112 متر می‌رسد و حرارت آن هم 40 درجه سانتی گراد اعلام شده است. علاوه بر اینکه منطقه اطراف دریاچه گنج از نوع طبیعی بوده، پیشینه تاریخی دیگری هم دارد. مردم منطقه بر این باورند که زرتشت در همین جا متولد شده است. حتی اعلام شده که اروپایی‌های برای پیدا کردن گنج سعی داشتند تا به اعماق دریاچه نفوذ کنند و رسوبات مانع از دسترسی آن‌ها شده است. برای سفر و تماشای دریاچه گنج در تخت سلیمان باید به آذربایجان غربی بروید و بعد از آن هم به سمت شهر تکاب حرکت کنید. عمده سفرهایی که به این منطقه می‌توان داشت، به صورت مرحله‌ای است. در مرحله اول، با هواپیما به آذربایجان غربی بروید و از آن به بعد هم خودروی شخصی بگیرید و تا تکاب رانندگی کنید.
 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی ایران شامل مکان‌های گردشگری است. کشورمان چه برای پاییز و زمستان و چه برای برای بهار و تابستان، معروف‌ترین و زیباترین نقاط را دارد که بعضی از آن‌ها حتی برای خودمان هم کم‌آشناست. غار نمکدان، مسجد صورتی (مسجد نصیرالملک)، روستای کندوان، جزیره رنگ به رنگ هرمز، بیستون و طاق بستان کرمانشاه و خیلی از جاذبه‌های دیدنی دیگر، بخشی از شاهکارهای شگفت انگیز کشورمان اند. سایت تورگردان برای بسیاری از این مقصدها، تور مسافرتی دارد. اگر مایل به رزرو هستید، با تیم پشتیبانی به شماره 02147627800 تماس بگیرید.

انتشار :  9 شهریور 1402 به روزرسانی :  5 مهر 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
غار نمکدان قشم از جاهای دیدنی ایران
  • غار نمکدان قشم از جاهای دیدنی ایران
  • مسجد نصیر الملک - دیدنی های ایران در شهر شیراز
  • شهر تکاب - جاهای دیدنی و سرسبز ایران
  • دریاچه مهارلو شیراز از دیدنی‌های ایران
  • کاریز از جاهای دیدنی ایران در جزیره کیش
  • دخمه‌های زرتشتیان یزد از جاهای تاریخی و دیدنی ایران
  • روستای کندوان از بهترین جاهای دیدنی ایران
  • شوشتر با سازه‌های آبی
  • دشت کویر از دیدنی‌های ایران و چهارمین بیابان بزرگ جهان
  • دره ستارگان قشم - بهترین جای دیدنی ایران
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط