تالاب لیپار چابهار (همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید)

لیپار

تالاب لیپار چابهار از عجایب سیستان و بلوچستان است. این تالاب زیبا در نزدیکی روستای رمین قرار دارد و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را جذب می‌کند. آب تالاب لیپار صورتی رنگ است و از این نظر کم‌نظیر می‌باشد. گفته می‌شود تنها چند دریاچه و تالاب صورتی رنگ در جهان وجود دارند. حال که یکی از پدیده‌های نادر طبیعی در کشورمان موجود است، می‌توانید برای بازدید از آن به استان سیستان و بلوچستان سفر کنید.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق درباره تالاب لیپار سیستان و بلوچستان صحبت کنیم.

 

دریاچه صورتی چابهار و شنا

 

تالاب لیپار کجاست؟

 

تالاب لیپار در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. به طور دقیق‌تر این تالاب در نزدیکی بندر چابهار و روستای رمین واقع شده است. برای دسترسی به این تالاب باید در جاده ساحلی چابهار به گواتر حرکت کنید. ۲۰ کیلومتر بعد از بندر چابهار به تالاب لیپار می‌رسید. تالاب لیپار موقعیت جغرافیایی خاصی دارد و به همین دلیل شرایط ویژه‌ای بوجود آمده تا گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی در اطرافی آن حیات داشته باشند. پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری مختلف در کنار هم باعث شده است تا منظره زیبایی بوجود بیاید. این اکوسیستم نه تنها در ایران که در جهان هم کم‌نظیر می‌باشد.

 

تالاب لیپار

 

تاریخچه دریاچه لیپار

بسیاری افراد که از تالاب لیپار بازدید کرده‌اند تصور می‌کنند این تالاب کاملاً به صورت طبیعی بوجود آمده است. واقعیت این است که تالاب لیپار به پیشنهاد آقای دادکریم شیخ زاده ساخته شد. آقای شیخ زاده از اهالی بومی روستای دمبدف بودند و با کمک اهالی، بودجه شخصی، حمایت وزارت نیرو و با در اختیار گذاشتن دستگاه‌های کشاورزی توانستند در سال ۱۳۶۲ خورشیدی تالاب صورتی لیپار را احداث کنند.

در سال‌های اولیه تالاب لیپار احداث شده بود، بارندگی خوبی در منطقه بلوچستان وجود داشت. همین نکته باعث شد تا پرندگان بومی و مهاجر به تالاب بیایند. همچنین پوشش گیاهی منطقه به میزان چشمگیری انبوه شد. در سالهای اخیر منطقه با خشکسالی مواجه شده ولی تالاب توانسته اصالت خود را حفظ کند.

 

دریاچه صورتی چابهار

 

چرا تالاب لیپار صورتی است؟

 

تالاب لیپار شبیه به یک خور متصل به دریای عمان است. از آنجایی که تالاب به دریا متصل است بنابراین تحت تأثیر جزر و مدر دریا قرار می‌گیرد. وجود جزر و مد خود باعث زیبایی تالاب می‌گردد و برای بازدید کنندگان بسیار جذاب می‌باشد. البته یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های تالاب لیپار رنگ صورتی آن است. مهم‌ترین دلیل رنگ صورتی تالاب لیپار، وجود پلانکتون‌های گیاهی می‌باشد. این پلانکتون‌های گیاهی قدرت حرکت ندارند و با جذر و مد دریا کمی حرکت می‌کنند. همچنین مقدار زیادی از مواد آلی و معدنی از طریق رودخانه‌ها و خور‌ها به این تالاب ریخته می‌شوند و رنگ آن را به صورتی تغییر می‌دهند.

به دلیل برخی تغییرات که در اقیانوس‌ها رخ می‌دهد، تعداد پلانکتون‌های گیاهی در آذر ماه افزایش پیدا می‌کند. بهترین فصل برای سفر به تالاب لیپار اواخر پاییز است زیرا در این ماه تعداد پلانکتون‌های گیاهی بسیار زیاد بوده و در نتیجه آب تالاب صورتی رنگ است. همچنین هوای چابهار بسیار مطبوع و معتدل است. می‌توانید علاوه بر تالاب از دیگر جا‌های دیدنی چابهار و استان سیستان و بلوچستان بازدید کنید.

 

نمای هوایی تالاب لیپار

 

گونه‌های جانوری تالاب لیپار

 

پرنده نگری در تالاب لیپار

 

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که احداث تالاب لیپار باعث گرد آمدن جانوران بسیاری در محدوده تالاب و دشت شد. از جمله پرندگانی مانند چنگر، فلامینگو، کشیم، خوتکا، طاووسک، انواع حواصیل، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، لک لک و … در این منطقه زندگی می‌کنند.

در آبهای تالاب نیز ۹۳ گونه پلانکتون گیاهی، ۳۱ گونه پلانکتون جانوری، ۶۴ گونه نرم تنان دریای، ۸۵ گونه انواع ماهی، ۲۴ گونه سخت تنان دریای، ۱۴ گونه مایو بنتوز، ۴۶ گونه جلبک دریایی و ۴ گونه دو زیست دریایی و … مشاهده می‌شوند.

 

پوشش گیاهی تالاب لیپار

 

پوشش گیاهی تالاب لیپار

 

در صخره‌ها و دشت‌های اطراف تالاب لیپار گونه‌های مختلف گیاهی وجود دارند. از جمله گیاهان این منطقه می‌توان به پنبه وحشی اشاره کرد. بسیاری از مردم بومی منطقه از این پنبه‌ها برداشت کرده و برای لحاف بالش خود استفاده می‌کنند. همچنین درختچه‌های گز،کهور، نی، چش و بلوط در دشت اطراف تالاب لیپار دیده می‌شود. مردم محلی درختان را با نام دشتان یا دشتار می‌شناسند که به معنی نو عروس است. دلیل نام گذاری زیبایی و سرسبزی درختان می‌باشد.

 

تفریحات در نزدیکی تالاب لیپار

متأسفانه امکانات رفاهی و تفریحی چندانی در نزدیکی این تالاب وجود ندارد اما می‌خواهیم در ادامه تعدادی از تفریحات قابل انجام را نام ببریم.

 

قایق سواری تالاب لیپار

 

عکاسی در تالاب لیپار

حتماً یک دوربین حرفه‌ای یا گوشی همراه با دوربین مناسب با خود داشته باشید. تصاویر بسیار زیبایی در این محیط می‌توانید تهیه کنید. رنگ صورتی تالاب لیپار در دنیا کم نظیر است. اگر خوش شانس باشید ممکن است اسب دریایی یا حلزون های دریایی را در ساحل تالاب مشاهده کنید.

 

عکاسی از مردم بلوچ لیپار

 

پرنده نگری در تالاب لیپار

اگر به حیات وحش علاقه داشته باشید، می‌توانید در فصل پاییز یا زمستان به چابهار سفر کنید. پرندگان مهاجر در این فصل به تالاب لیپار سفر می‌کنند. با دوربین‌های چشمی به پرنده‌نگری مشغول شوید و از تماشای این موجودات زیبا لذت ببرید. با استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای تصاویر زیبایی ثبت کنید.

 

پوشش جانوری لیپار

 

شترسواری در ساحل تالاب لیپار

هر چند شترسواری به عنوان یک تفریح سالم پیشنهاد نمی‌شود. این حیوانات در شرایط مساعدی نگهداری نمی‌شوند اما هزینه این تفریحات می‌تواند درآمدی برای مردم محلی باشد.

 

شترسواری در لیپار

 

جاهای دیدنی در نزدیکی تالاب لیپار

جا‌‌های دیدنی مختلفی در نزدیکی تالاب لیپار وجود دارند. تعدادی از این نقاط را در ادامه نام می‌بریم …

کوه‌های مریخی: فاصله کوه‌های مریخی از تالاب لیپار تنها ۱۷ کیلومتر است.

روستای تیس: فاصله روستای تیس تا تالاب ۳۰ کیلومتر می‌باشد.

روستای رمین: فاصله روستای رمین تا تالاب لیپار ۱۰ کیلومتر است.

ساحل دریای عمان: فاصله‌ای ندارد.

بندر چابهار: فاصله تالاب تا بندر چابهار ۱۵ کیلومتر است.

 

امکانات در نزدیکی تالاب لیپار

متأسفانه هیچ امکانات رفاهی در نزدیکی تالاب لیپار وجود دارد. همین موضوع می‌تواند باعث شود میزان گردشگران در این منطقه افزایش پیدا نکند.

 

اقامتگاه در نزدیکی تالاب لیپار

اقامتگاه در نزدیکی تالاب لیپار وجود ندارد. از آنجایی که فاصله تالاب تا بندر چابهار تنها ۱۵ کیلومتر است می‌توانید از هتل‌ها و اقامتگاه‌های بندر چابهار استفاده کنید.

 

آدرس تالاب لیپار

استان سیستان و بلوچستان، بندر چابهار، ۱۵ کیلومتر بعد از جاده ساحلی به سمت گواتر، تالاب لیپار

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

تالاب لیپار چابهار از عجایب سیستان و بلوچستان است. این تالاب زیبا در نزدیکی روستای رمین قرار دارد و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را جذب می‌کند. آب تالاب لیپار صورتی رنگ است و از این نظر کم‌نظیر می‌باشد. گفته می‌شود تنها چند دریاچه و تالاب صورتی رنگ در جهان وجود دارند. حال که یکی از پدیده‌های نادر طبیعی در کشورمان موجود است، می‌توانید برای بازدید از آن به استان سیستان و بلوچستان سفر کنید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
دریاچه صورتی چابهار و شنا
  • دریاچه صورتی چابهار و شنا
  • عکاسی از مردم بلوچ لیپار
  • شترسواری در لیپار
  • قایق سواری تالاب لیپار
  • دریاچه صورتی چابهار
  • تالاب لیپار
  • نمای هوایی تالاب لیپار
  • پوشش جانوری لیپار
  • پرنده نگری در تالاب لیپار
  • پوشش گیاهی تالاب لیپار
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد