جاهای دیدنی یزد ؛ دومین شهر تاریخی جهان بعد از ونیز

جاهای دیدنی یزد

جا های دیدنی یزد بسیار متنوع و دلکش است. این کهن‌ شهر دیرنده پابرجا، شهر قنات و قنوت و اولین شهر خشتی جهان از شهرت زیادی برخوردار استیزد از قدیمی ترین شهرهای ایران محسوب می شود و به دستور یزدگرد اول بنا شده است. این شهر باستانی که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است با ویژگی های خاصی شناخته می شود. شهر خشتی، شهر بادگیرها و شهر قنات ها از دیگر القاب آن است. اگر لیست مکان های دیدنی یزد با عکس را قبل از رفتن ببینید، می توانید برنامه ریزی خوبی برای تور یزد بچینید.

شهر یزد با 1357 اثر ملی یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است. از نظر مختصات جغرافیایی مرکز کشور ایران محسوب می‌شود و این موقعیت در محل قرارگیری ساعت مارکار در یزد محاسبه شده است. یزد صاحب اولین بانک و صندوق امانات جهان با قدمت 1700 ساله است. یکی از پیرترین موجودات زنده دنیا درخت سرو ابرکوه در خاک‌های این شهر پیر ریشه دارد. یزد مرکز بسیاری از «تَرین ها» و ویژگی های به خصوص است. 

 

بادگیرهای سزد

 

چه به یزد (yazd) سفر کرده باشید و چه هنوز آن را ندیده باشید تصویری که از شهرِ دارالعلم و دارالعمل در ذهن دارید فضایی سنتی با خانه‌های گنبدی‌ شکل و خشتی با آفتابی داغ و کویری سوزان و مردمی صبور و آرام و با ذکاوت است. شهر یزد به دلیل معماری منحصربه‌ فرد و ساختار قدیمی بکر بناهایش در سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده استجاهای معروف یزد شامل مناطق بسیاری است که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.

با تورگردان همراه باشید و از جاهای دیدنی یزد، شهربادگیرها، بیشتر بدانید.

 

آثار تاریخی یزد

 

قبه دوازده امام از مکان های دیدنی یزد

قبه دوازده امام یزد

مقبره تاریخی از جاهای دیدنی یزد در ضلع غربی خیابان امام در محله فهادان و در نزدیکی مدرسه ضیائیه و موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده و خانه لاری‌ها قرار دارد. در سال ۴۲۹ به دستور ابوجعفرعلاالدوله دیلمی بناشده و بنابرنظر برخی ایران‌شناسان شاید پیکر خود او نیز در همین بنا دفن شده باشد.  بدنه این بقعه یک چهارضلعی است که به هشت ضلعی تبدیل شده و گنبد بر فراز این هشت ضلعی قرارگرفته است. محراب موجود در داخل بنا فرضیه وجود مسجدی در قرن دوم و سوم را تایید می‌کند. این جاذبه دیدنی یزد همواره 

در داخل محراب سنگی مرمرین قرار دارد که بر روی آن صلوات بر دوازده امام مکتوب شده است. بر گنبد زیبای این مقبره با خط کوفی آیت الکرسی حک شده است. نکته جالب توجه اینکه کتیبه‌ای دراین بنا وجود دارد که تاریخ دقیق ساخت و نام مهندسان سازنده بنا به خط کوفی در آن ذکر شده است. قبه دوازده امام در سال ۱۳۱۳ در زمره آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس بقعه دوازده امام:

یزد، محله فهادان

هزینه ورودی:

رایگان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: بقعه دوازده امام یزد

 

ساباط‌های یزد کجاست؟

 

ساباط های یزد

 

در بافت سنتی شهر یزد تقریبا هر خانه دارای بادگیر است تا بادهای خنک در خانه جریان پیدا کنند. اگر در فیلم‌ها و عکس‌ها کوچه‌های مسقف را دیده باشید اینها همان ساباط‌ها هستند. بادگیر و ساباط از مشخصه‌های معماری تاریخی یزد در مناطق گرمسیری است. ساباط ها به دلیل نیمه‌ پوشیده بودن در تابستان با ایجاد سایه محیط را سرد و مطبوع می‌سازند و در سرمای سخت زمستان خانه‌ها و اهالیشان را از سوز سرمای زمستان کویر در امان نگه می‌دارند. ساباط‌ها تکیه‌گاه خانه‌های مجاور خود هستند و به استواری آن کمک می‌کنند و بادهای موسمی این منطقه را نیز تعدیل می‌نمایند. در ورودی کوچه‌های بن‌بستی که دارای ساباط می‌باشند، دری محکم برای امنیت ساکنان تعبیه شده که به آن فضاها دربند میگویند. معمولا در هر دربند چند خانه قرار دارد که باعث افزایش همبستگی و نزدیکی همسایگان می‌شود.

 

آتشکده زرتشتیان یزد

 

آتشکده زردشتیان یزد

 

یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد آتشکده زرتشتیان است که از دیرباز، زرتشتیان با لباس‌های رنگ روشن، بدون کفش و با آدابی خاص برای عبادت به آنجا می‌رفته اند. آتش این آتشکده، ورهرام، با بیش از ۱۵۳۵ سال قدمت همچنان شعله‌ور است. داخل بنای آتشکده تصاویر زرتشت و جمله‌هایی از کتاب مقدس اوستا به چشم می‌خورد. علت خاموش نشدن آتش، محل نگهداری آن است که به دور از باد و باران و تابش خورشید قرار دارد و شخصی به نام هیربد مسئول روشن نگه داشتن آن است. بازدیدکنندگان از پشت  یک دیوار شیشه‌ای می‌توانند آتش فروزان را ببینند. آتشکده ها از جالب ترین دیدنی های یزد است و پیشنهاد می کنیم هر گاه تور یزد را رزرو کردید از این جاذبه دیدنی بازدید کنید.

آدرس:

یزد، خیابان کاشانی

شماره تماس:

03536288386

هزینه ورودی:

برای ایرانی ها5000 تومان؛ برای توریست های خارجی 50.000 تومان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: آتشکده یزد با آتشی همیشه فروزان

 

مسجد جامع یزد

 

مسجد جامع یزد

 

یکی دیگر از دیدنی های یزد مسجد جامع شهر یزد با ۹۰۰ سال قدمت و بلندترین مناره جهان از شاهکارهای معماری ایرانی است. شالوده این مسجد بزرگ به پیش از اسلام و عصر ساسانیان و صفویان برمی‌گردد. در هر گوشه آن یادگاری از دوره‌های تاریخی مختلف برجای مانده است. مسجد جامع یزد با ۹۸۰۰ متر مساحت، شش ورودی اصلی در قسمت‌های مختلف دارد و شامل دو گرمخانه، شبستان، گنبدخانه، دوپایاب و یک صحن بزرگ مستطیل شکل است و به مکانهای دیدنی یزد تبدیل شده است. مسجد جامع یزد با قدمت طولانی خود شاهد وقایع تلخ و شیرین بسیاری بوده است و بازدید از آن خالی از لطف نیست. از شگفتی‌های مسجد جامع طاق‌های سراسری شبستان‌ها با کاشی‌های معرق و ایجاد روشنایی غیرمستقیم از طریق انعکاس نور از گچ سفید گنبد و دیوارهاست. مرمت مسجد تا دهه اخیر ادامه داشته است.

آدرس:

خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع

هزینه ورودی:

برای ایرانی ها 4000 تومان و برای توریست های خارجی 30.000 تومان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مسجد جامع یزد

 

مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر تاریخی ترین جای دیدنی یزد

 

زندان اسکندر

 

مدرسه ضیائیه با معماری آذری و قدمتی ۸۰۰ ساله از دیدنی ترین جاهای دیدنی یزد است. این مکان دیدنی در نزدیکی مقبره دوازده امام قرار دارد و اتفاقا هر دو عمارت گنبدهای مشابهی دارند و گویا در گذر زمان روزهای تلخ و شیرین مشترکی را از سر گذرانده‌اند. زندان اسکندر در سال ۱۳۴۶ به ثبت آثار ملی ایران رسیده استوجه تسمیه عمارت زندان اسکندر به زمان حمله اسکندرمقدونی برمیگردد که زندانی مخوف بوده است و بعدها با تغییر کاربری از زندانی مرموز و مخوف به مدرسه‌ای نامی تبدیل شده است.

آدرس:

یزد، خیابان امام

هزینه ورودی:

برای ایرانی ها 2500 تومان و برای توریست های خارجی 15.000 تومان

این را نیز می پسندید: نارین قلعه میبد یزد

 

میدان امیرچخماق از اماکن دیدنی یزد

 

میدان امیرچخماق

 

از مجموعه‌های دیدنی در تور یزد میدان، بازار، مسجد، تکیه و دو آب‌انبار حاج‌قنبر و ستی‌فاطمه است. مسجد امیرچخماق (مسجددهوک) قدیمی‌ترین بنای میدان و بعد از مسجد جامع بزرگترین مسجد شهر یزد است. در بازار حاجی‌قنبر مجموعه امیرچخماق پارچه، شیرینی، طلا و فرش فروخته می شود. تکیه امیرچخماق متشکل از چندین غرفه برای تجمع مردم در مراسم مذهبی است و در شرق میدان قرار دارد. ورودی بازار و آب‌انبار از غرفه‌های تکیه است.

آدرس:

یزد، خیابان امام خمینی، چهار راه شهدا

هزینه ورودی:

رایگان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: میدان امیر چخماق یزد

 

نخل امیرچخماق

 

نخل امیرچخماق

 

نخل بندی و نخل گردانی از آیین‌های مذهبی سنتی در یزد است. نخل یک سازه چوبی با ساختاری عظیم و مشبک است. نخل برداری تشییعی نمادین برای شهدای کربلاست. نخل‌های یزد نماد آزادگی و مخصوص برگزاری عزاداری دهه اول محرم هستند. نخل ۴۵۰ساله امیرچخماق که در شرق میدان امیرچخماق قرارگرفته از قدیمی‌ترین نخل‌های چوبی ایران است. وزن نخل امیرچخماق به چند تُن میرسد و برای حرکت دادن آن صدها مرد قوی‌ هیکل نیاز است. این آیین زیبا از جمله دیدنی های یزد محسوب می شود و بسیاری افراد برای شرکت در این مراسم تور یزد را رزرو می کنند. 

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: نخل امیرچخماق یزد

 

برج خاموشان یزد(دخمه زرتشتیان)

 

برج خاموشان یزد

 

بر فراز کوه رسوبی دخمه در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد برج سکوت یا خاموشان قرار دارد که یادگاری از باورهای دینی زرتشتیان است. این دخمه که از مکان های دیدنی یزد است، محوطه‌ای مدور از جنس سنگ و سیمان بوده و یک درب کوچک آهنی برای ورود و خروج دارد. زرتشتیان اجساد مردگان را در دخمه‌ها قرار میدادند تا خوراک کرکس‌ها شوند. سپس استخوان‌های برجای مانده را در چاهی که در مرکز بناهای مدور دخمه قرار داشت مدفون می‌ساختندچهل سال است که این روش تدفین منسوخ شده و حالا دخمه‌ها حکم آرامگاه را دارند. پیشنهاد می کنیم اگر تور یزد را رزرو کردید از این دیدنی یزد بازدید کنید.

آدرس:

15 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد، منطقه صفائیه، کوه دخمه

شماره تماس:

035 3823 2724

هزینه ورودی:

5000 تومان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: برج خاموشان یزد

 

بوستان ناجی یزد

 

بوستان ناجی یزد

 

یکی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی یزد باغ ناجی از میراث عهد قاجار است که پس از اهدا به شهرداری به شکل بوستانی برای تفرج و گردش شهروندان و بازدیدکنندگان درآمده است. درمیان بوستان عمارتی باشکوه با یک تالار و بادگیر و دو اتاق در طبقه فوقانی و پنج اتاق در طبقه همکف است. این باغ در گذشته مسکونی و متعلق به شخصی به نام ناجی بوده است. باغ دلگشای ناجی در نجف آباد یزد و در مسیر قنات قرار گرفته است.

آدرس:

یزد، بلوار شهید حسن دشتی

 

برای بازدید از جاهای دیدنی قشم کلیک کنید.

آب‌انبار شش‌بادگیر یزد

 

آب انبار شش بادگیر

 

در شهر کویری و کم‌باران یزد بیش از صد آب‌انبار وجود دارد و یکی از دیدنیهای یزد محسوب می شوند. آب‌انبار شش‌بادگیر زیباترین آب‌انبار یزد دوهزارمترمکعب ظرفیت داشته و دارای شش بادگیر هشت‌وجهی است. گنبد تخم مرغی شکل این بنای ۱۸۰ ساله جلوه خاصی به فضای آن داده است. از سال ۱۳۵۷ این بنای جذاب در میان جاهای دیدنی یزد در زمره آثار ملی ایران قلمداد می شود.

 

 

آدرس آب انبار شش بادگیر یزد:

خیابان دهم فروردین، محله و کوچه شش بادگیر

هزینه ورودی:

رایگان (فقط امکان بازدید از بیرونِ آب انبار می باشد)

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: آب انبار شش بادگیر یزد

 

قلعه های یزد

 

برج و باروی قدیم شهر یزد

 

برج و باروی یزد

 

برج‌وباروی یزد درواقع حصاری است که در سال ۴۳۲ قمری گرداگرد شهر برای در امان ماندن از هجوم و غارت دشمن کشیده شده است. امروزه از برج‌وباروی یزد که روزگاری نود برج و هر برج بیست مستحفظ داشت چیز زیادی باقی نمانده است. برج ارجنان و برج پاگنده و برج خواجه نعمت از معدود برج‌های برجای مانده از میان جاهای دیدنی یزد هستند. این اثر در سال ۱۳۵۲ به عنوان یک اثر ملی ارزشمند به ثبت رسیده است.

آدرس:

یزد، انتهای خیابان سیدگلسرخ

 

قلعه مروست یزد

 

جاهای دیدنی یزد، قلعه مروست یزد

 

از دیگر دیدنیهای یزد می توان به قلعه مروست اشاره نمود. این قلعه در که قدمتش را حتی تا دوران پیش از اسلام تخمین زده اند، بر روی یک تپه مرتفع باستانی به مساحت هشت هزار متر بنا شده است. قلعه مروست دارای حصارهای بلند و كنگره دار به شكل چهار ضلعی است كه در سه گوشه ی دیوار آن برج‌های بلندی ساخته شده است. این بنای با ارزش در شهرستان مروست قرار دارد. معماری این بنا به گونه ای است که با شرایط آب و هوایی خشک شهر یزد سازگار است و دارای حیاط مرکزی، حوض، باغچه و مصالح خشت و گل است. مساحت قلعه به 8000 متر مربع می رسد که بر روی تپه ای بسیار بلند با ارتفاع 6 متر قرار گرفته است. این قلعه دارای هشتی ورودی، شاه نشین، اسطبل ها و مطبخ است و از معماری آن مشخص است که قبلا سر در ورودی آن در دو طبقه ساخته شده بود که به مرور زمان تنها بخشی از آن باقی می ماند. این قلعه در سه گوشه خود دارای 3 برج مرتفع است. قلعه مروست از دیدنی های یزد به شمار می رود. اگر شما هم به یزد سفر کردید پیشنهاد می کنیم از این جاذبه تاریخی بازدید نمایید تا به شکوه و زیبایی خاص آن پی ببرید.

 

قلعه مهرپادین از دیدنیهای یزد

 

جاهای دیدنی یزد، قلعه مهرپادین

 

مکان های دیدنی یزد بسیار متنوع است. قلعه مهرپادین یزد یکی از آثار تاریخی وکهن است که با زیبایی و شکوه خودش از گردشگران دلبری می کند. این قلعه سکونت گاه دائمی نبوده و مردم فقط در مواقع خطر از آن استفاده می‌کرده اند. قلعه مهر پادین که دیوار بسیار بلند و خندقی عمیق داشته محلی مناسب برای در امان ماندن در زمان جنگ بوده است. فضای داخلی قلعه مهرپادین مهریز نیز شامل فضای شاه نشین یا ارباب نشین در بالاترین قسمت بنا (بالای فضای ورودی)، بخش مسکونی (شاه نشین و عام نشین)، فضای عمومی یا مذهبی، انبار نگهداری کالا، اصطبل و... می شود. اتاق‌های طبقه پایین برای نگهداری احشام و طبقه فوقانی با عبور از پله های خشتی و باریک برای سکونت و زندگی مردم بوده است. قلعه مهر پادین از دیدنی های یزد برای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ و هنر گزینه ای بسیار بکر و دیدنی است.

 

زیارتگاه ستی پیر یزد (قلعه اسدان)

 

این اثر ملی که زرتشتیان به آن هست‌بندان می‌گویند یک دژ قدیمی متعلق به عصر قاجار است و هرماه زرتشتیان برای برگزاری آیین گاهنبارخوانی در این مکان حاضر شده و با آش و چای و سورگ یا سیرگ (نوعی نان روغنی) از افراد حاضر پذیرایی می‌کنند. به عقیده بهدینان این مکان محل غایب شدن مادر شاهان ساسانی «ستی یا مه ستی» در زمان حمله اعراب به ایران است.

 آدرس:

یزد، بلوار دهه فجر، منطقه مریم آباد

خانه های تاریخی یزد با آدرس دقیق

خانه‌های تاریخی یزد از جالب توجه ترین جاهای دیدنی این شهر کویری است. معماری خارق‌العاده و فضای رازآلود و آرام این خانه‌ها شما را به حال و هوای گذشته‌های دور پرواز می‌دهد. معمولا ساخت این بناها با مصالح بومی مثل آجر و خشت صورت گرفته است. برای گچبری‌ها از ملات گچ استفاده شده و در و پنجره‌ها از جنس چوب هستند. تالار، بادگیر، زیرزمین، نارنجستان، پنج‌دری و سه‌دری از شاخصه‌های معماری سنتی شهر یزد است. در ادامه با معرفی ده خانه زیبا و قدیمی شهر یزد همراه شما هستیم.

 

خانه آقازاده ابرکوه یزد

 

خانه ابرکوه یزد

 

شما تصویر این خانه و بادگیرهای باشکوه آن را بارها بر روی اسکناس‌های دوهزارتومانی مشاهده کرده‌اید. این خانه با قدمت ۴۰۰سال متشکل از پنج خانه است که دوخانه آن در حال حاضر به عنوان هتل مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد. بادگیرهای خانه ابرکوه، دوطبقه و از زیباترین بادگیرهای ایران است. بنای هشت‌وجهی کلاه فرنگی بر بام تالار اصلی و کنار بادگیر از شاخص‌ترین قسمت‌های این بناست. زیرزمین خانه ابرکوه بر بستری از سنگ و به صورت دستکند ساخته شده است. خانه آقازاده ابر کوه از مکان های دیدنی شهر یزد است که با شکوه خود از گردشگران استقبال می کند.

آدرس:

یزد، شهرستان ابرکوه، میدان امام حسین، خیابان شهیدباهنر، کوچه شهید باهنر نوزدهم

کسب اطلاعات بیشتر درباره این شهرستان و جاذبه هایش: معرفی جاذبه های ابرکوه یزد

 

 

برای رزرو تور تهران کلیک کنید.

خانه رسولیان، دانشکده معماری یزد

 

یکی دیگر از دیدنی های یزد خانه ۱۰۶ساله حاج کاظم رسولیان از سال ۱۳۶۸ وقف شد و به عنوان بخشی از دانشکده معماری و شهرسازی شهر یزد و محل برگزاری سمینارها و نشست‌های تخصصی مورد استفاده قرار گرفت. قسمت بیرونی خانه شامل تالار، زیرزمین، بادگیر، اتاق ارسی با شیشه‌های رنگی و حوضخانه است. قسمت اندورنی خانه از حیاطی زیبا با حوضی بزرگ در وسط، اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری، کلاه‌ فرنگی و تالار تشکیل شده است. این خانه مدفن پدر علم معماری ایران دکترپیرنیا نیز می‌باشد.

آدرس:

یزد، خیابان امام خمینی، محله سهل بن علی، کوچه شهید صدوقی

 

خانه گرامی (مازار) یزد

 

این خانه از یک حیاط بزرگ و مفصل و یک حیاط کوچکتر و دنج تشکیل شده است. حوض و باغچه وسیع با آب‌نمایی مرتفع، ایوان بزرگ و بادگیر بلند جلوه‌ای رسمی و باشکوه به حیاط اصلی داده است. حیاط کوچک مرکزی برعکس حیاط بزرگ با اتاق‌ها و چنددری‌ها احاطه نشده بلکه فضاها فقط در قسمت شرقی و غربی آن قرار گرفته و از شمال محصور به دیواری با طاق‌نماها و قابهایی زیباست. در جنوب حیاط مرکزی هم یک اتاق قرار دارد اما مرتبط با حیاط اصلی است. فضای مطبخ و انبارهای خانه بخش مشترک هر دو حیاط است.

آدرس خانه گرامی:

یزد، محله سهل بن علی، خیابان قیام، کوچه پشت مصلی

 

خانه  دکتر مهران مرتاض (دانشکده هنر و معماری شهر یزد)

 

خانه قاجاری مرتاضیون مانند خانه رسولیان به دانشکده هنر و معماری یزد اهدا گردیده و از سال ۱۳۷۷ در زمره آثار ملی ایرانی قرار گرفته است. اولین صاحب این شاهکار معماری جد بزرگ مرتاض‌ها علی آقا شیرازی است. خانه مرتاض دارای دو بخش اندرونی و بیرونی با دو حیاط است که هر کدام ورودی جداگانه‌ای دارند و در عین حال به طرزی ظریف به هم مرتبط هستند. ایوان در حیاط بزرگ و پنج‌دری در حیاط کوچک شاخص‌ترین عنصر فضایی این بناست.

آدرس خانه مرتاضیون:

یزد، خیابان ایرانشهر، کوچه گلچینان، به طرف لردباجوردی و کوچه مرتاضیون.

 

خانه گلشن یزد (هتل لاله)

 

یکی از جاهای دیدنی یزد بنای خانه گلشن با قدمتی ۱۲۰ ساله است. این خانه اعیانی که در زمان فعلی تغییر کاربری داده و هتل لاله نام گرفته از سه قسمت اندرونی، بیرونی و نارنجستان تشکیل شده است. خانه تاریخی گلشن ۴۲ اتاق دارد که هرکدام طراحی خاص خود را دارند. سازنده خانه گلشن یزد حاج علی اکبر محله تلی است که پس از احداث خانه، آن را در اختیار دختر و دامادش حاج حسین گلشن قرار داد و به همین دلیل به خانه گلشن شهرت یافته است.

آدرس خانه گلشن در یزد:

خیابان دهم فروردین، محله تل

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: خانه گلشن یزد

 

خانه تاریخی عرب زاده یزد (خانه فهادان)

 

در سفر به شهر تاریخی یزد از خانه قاجاری و باشکوه عرب زاده که با تغییر کابری به موزه حیدرزاده تبدیل شده بازدید کنید. ورودی خانه به یک هشتی گچکاری شده باز می‌شود که یزدی‌ها به آن کرباس می‌گویند. معماری این اثر ملی متوازن و زیباست. در گچ‌بری‌های بنای خانه عربزاده از طرح‌های اسلیمی و شعرهای مذهبی مربوط به واقعه کربلا استفاده شده است.

آدرس خانه عربزاده:

یزد، خیابان امام خمینی،  کوچه فهادان

 

خانه ملک التجار یزد (هتل آنتیک ملک التجار)

 

ملک التجار یزد

 

۱۲۰ سال پیش تاجری ثروتمند و خوشنام که ناصرالدین شاه به دلیل موفقیت چشمگیر او در حوزه تجارت فرش لقب ملک‌التجار به او داده بود؛ برآن شد خانه‌ای منحصربه‌فرد با نقاشی‌هایی خیره‌کننده به سبک عمارت نارنجستان شیراز بسازد. اتاق حیرت‌انگیز آدم و حوا که بر سقف آن نقش فرش ایرانی خوش نشسته، اتاق آیینه با نقش‌های ظریف گچ و آیینه و اتاق یوسف و زلیخا با نقاشی‌های کم‌نظیر با آب‌طلا از جاذبه‌های این مکان دیدنی است.

آدرس:

یزد، خیابان قیام، داخل بازار پنجه علی

 

خانه لاری‌ها (موزه اسناد یزد)

 

خانه اعیانی لاری‌ها با معماری جذاب و مساحت ۱۷۰۰متری از مکان‌های دیدنی شاخص یزد محسوب می‌شود. این اثر ملی از ۱۵۰سال پیش تا اواخر حکومت قاجار مسکونی بود. در سال ۶۳درغبار بی‌توجهی تبدیل به خانقاه درویشان مسلک نعمت‌اللهی شده بود تااینکه در همان سال، محل سازمان میراث فرهنگی شد و امروزه محل موزه اسناد شهر تاریخی یزد است. سه حیاط سرسبز، غروب نشین، ایوانی بزرگ، یک بادگیر اصلی و چندین بادگیر کوچک در گوشه گوشه بنا وجود دارد.

آدرس:

خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی

 

خانه محمودی یزد

 

 خانه محمودی واقع در خیابان امام خمینی شهر یزد مقابل مسجد چهل محراب قرار گرفته است. بنای چشم نواز و معماری زیبای این خانه با قدمت ۱۳۰ ساله متعلق به عهد قاجار بوده و از سال ۱۳۷۵ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. در گذشته طایفه ای از تاجران نامی که به عرب های بحرینی شهرت داشتند در خانه محمودی ساکن بوده‌اند ازاین‌رو با نام خانه عرب‌های بحرینی نیز مشهور است. این خانه اینک در اختیار میراث فرهنگی میباشد.

 

این را نیز می پسندید: معرفی هتل داد یزد

 

بعضی از خانه های تاریخی یزد مثل خانه افضلی و موزه آب در بخش موزه ها معرفی شده اند.   

 

محله های تاریخی یزد

 

محله‌های تاریخی یزد با ساباط‌ها و دربندهایی که برای خنک کردن هوا ساخته می‌شدند اما فضا را گرم و صمیمی و نزدیک می‌کردند؛ از جاذبه‌های پرطرفدار مسافران یزد هستند. هر یک از این محله‌های قدیمی در دل خود یک یا چند اثر تاریخی را جای داده‌اند. تعداد محله‌های اصیل یزد بسیار است و ما در این مقاله به ذکر ده مورد از زیباترین و مهمترین آنها بسنده می‌نماییم. با تورگردان همراه باشید.

 

محله چهار منار یزد

 

محله چهار منار یزد

 

محله چهارمنار وسیع‌ترین محله تاریخی یزد است و تمام آثار آن به ثبت ملی رسیده‌اند. خشت به خشت این محله مهم‌ترین حوادث تاریخ‌ساز شهر یزد را هنوز به خاطر دارند. مسجد میرخضرشاه یا چهارمنار، حسینیه چهارمنار، بقعه سید شمس الدین، بقعه شاد سید رضا، آب‌انبار کوچه بندون، باغ و آب‌انبار دولت‌آباد و مدرسه شاه نعمتالله ولی از بناهای معروف این محله هستند.

 

محله فهادان یزد

محله فهادان یا جنگل مثل محله چهارمنار از وسیع‌ترین و مهم‌ترین محله‌های سنتی یزد است. در گذشته به نام محله یوزداران هم شهرت داشته است. خانه‌های اعیانی ساخته شده در این محله مثل خانه لاری‌ها، ملک‌زاده و نواب الوکیل نشان از گران‌قیمت و اشراف‌نشین بودن این محله در گذشته دارد. بقعه شیخ احمد فهادان، بقعه دوازده امام، زندان اسکندر، مسجد سقا، مسجد ملازینل، خانه فرجامی، خانه کاشفی و بسیاری از آثار برجسته تاریخی شهر یزد در این محله قرار دارد و آن را به یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های یزد تبدیل کرده است.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه و جاهای دیدنی آن: محله فهادان یزد

 

محله خلف خانعلی یزد

محله خلف خانعلی که در عهد صفویان پشت خان عمری نام داشته است از محله‌های بسیار قدیمی یزد است. در این محله زرتشتیان و مسلمانان در کنار یکدیگر زندگی می‌کرده‌اند. حمام این محله همچنان برای زرتشتیان قابل استفاده است. از جاهای دیدنی زرتشتیان یزد می توان به خَلفِ خونَلی بناهای مذهبی و آموزشی زرتشتیان اشاره نمود. انجمن مرکزی زرتشتیان شهر یزد، کتابخانه هورشت، پیر وهن سپند، پیر الیاس، درمهر پشت خانعلی و دبستان خسروی نیز ای دیگر دیدنی های یزد به شمار می روند.

 

محله سردوراه

 

سندی از محله سر دو راه یزد

 

آب‌انبار زاویه و سردوراه و محمدباقر، کارخانه اقبال و مسجد زاویه از بناهای مهم و مکان‌های دیدنی محله سردوراه یزد هستند. وجه تسمیه این محله مختصات جغرافیایی آن است که بر سر دوراهی اصفهان و شیراز قرار گرفته است. این محله به دلیل آب وهوای مطبوع از پرجمعیت ترین محله‌های قدیمی شهر یزد است.

 

محله گازُرگاه یزد

 

از جمله محله‌های دیدنی یزد که در مجاورت محله شاهدباز و محله پیربرج قرار دارد محله تاریخی گازرگاه است. از ساباط‌ها، دربندها و خانه‌های خشتی این محله هنوز بوی دلنشین سنت و اصالت به مشام می‌رسد. مسجد گازرگاه، حمام گلشن یا حمام بزرگ گازرگاه که هرسه به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌اند از بناهای دیدنی محله دیدنی گازرگاه محسوب می‌شوند. بیمارستان گودرز، از اولین مراکز درمانی نوین یزد نیز در این محله قرار دارد.

 

محله لب خندق

 

در عهد آل مظفر، شاه‌یحیی و مبارزالدین‌ محمد مظفر برای در امان ماندن شهر یزد از حمله‌های دشمنان، خندقی عظیم گرداگرد شهر حفر کرده بودند. این محله کهن و سنتی به دلیل نزدیکی به این خندق محله لب خندق نام گرفته است. این محل از دیدنی های یزد محسوب می شود و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

حسینیه و کاروانسرای لب خندق، بخشی از برج و باروی یزد و بازار خان در این محله قرار گرفته‌اند.

 

برای مطالعه جاهای دیدنی شمال کلیک کنید.

 

محله شاهدباز

 

در مجاورت میدان امیرچخماق محله شاهدباز قرار دارد که محلی‌ها آن را شِرباز می‌خوانند. این محله دارای مسجد، حسینیه و آب‌انباری مشهور است. خانه اردکانیان نیز در حریم محله شاهدباز قرار دارد. شاهدباز درگذشته محله‌ای شلوغ و پررونق بوده است اما اینک همچون پیری خردمند در گوشه‌ای از شجاهای دیدنی یزد آرام و بی‌ادعا قرار گرفته و محل زندگی عراقی‌هاست.

 

محله آبِ شور

 

سلغرشاه از اتابکان یزد در قرن هفتم روستایی به نام سلغرآباد بنا نهاد و برای رونق گرفتن کشت جو و گندم و سایر محصولات کشاورزی روستاییان در زمین‌های شوره‌زار آن قناتی حفر کرد. بعدها که شهر یزد گسترش یافت سلغرآباد به یکی از محله‌های شهر تبدیل شد و به محله آب شور شهرت یافت. بقعه سید نصر، قنات سلغرآباد و مسجد و حسینیه آب شور در این محله واقع شده اند.

 

محله آب شاهی

 

محله قدیمی آب شاهی در ابتدا روستایی در حومه یزد بود که نعیم آباد نام داشت. بعدها زرتشت‌نشین و دارای سه آتشکده شد که امروزه جز یاد و نامشان چیزی برجای نمانده است. قدمت این محله به قرن هشتم می‌رسد. شاه شجاع مظفری یا شاه یحیی مظفری (اختلاف است) این روستا را تأسیس کرد و قناتی را از مهریجرد بدان امتداد داد و قدم اول را در آبادانی این آبادی برداشت. محله آب شاهی تا امروز نیز از محله‌های پرتردد و دیدنی شهر و از مهم ترین جاهای دیدنی یزد می‌باشد. بقایایی از مسجد کهن آب شاهی در این محله باقی مانده است.

 

محله لرد کیوان

 

جاهای دیدنی یزد، محله لرد کیوان

 

وجه تسمیه این محله به معنی واژه لرد برمی‌گردد. لرد مکانی شبیه میدان و محلی برای فروش اقلامی چون هیزم و میوه است. در گذشته علاوه بر لرد کیوان در شهر یزد هشت لرد دیگر از جمله لرد فهادان، لرد خواجه خضر و لرد آسیاب نیز وجود داشته است. آب‌انبار لرد کیوان و محل لرد کیوان از جاهای دیدنی این محله قدیمی در شهر تاریخی یزد است. محله لرد کیوان از جاهای گردشگری یزد محسوب می شود و پیشنهاد می شود، حتما به بازدید آن بروید.

مکان‌های تاریخی-مذهبی در یزد

در جاهای دیدنی یزد تاریخ و مذهب همچون دو تاک درهم پیچیده و رسته و بالا رفته‌اند. یزد بیهوده به شهر حسینیه ها مشهور نشده است.  در دل هر محله تاریخی، مسجدی کهن با معماری چشم‌نواز خودنمایی می‌کند. از دیرباز شهر یزد محل زندگی و تجمع بهدینان زرتشتی نیز بوده است و بسیاری از بناها و آثار تاریخی و مذهبی آیین زرتشت در شهر مرکزی یزد قرار دارد.

 

مسجد لرد آسیاب

 

مسجد لرد آسیاب متعلق به زمان قاجار بوده و به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. این مسجد در طبقه زیرین بازار لرد آسیاب قرار دارد و و دارای یک گرمابه ساده و حیاطی نسبتا بزرگ است. ساختمان از طریق دالانی گچی و باریک به حیاط می‌رسد و گرمابه نیز با سه در آهنی به حیاط مسجد راه دارد. مسجد لرد نیز یکی دیگر از دیدنی های یزد است و پذیرای گردشگران بسیاری است.

آدرس مسجد لرد آسیاب: 

یزد، بلوار بسیج، کوچه طهمورث، بازارچه محله لردآسیاب

 

امامزاده سید تاج الدین یزد

 

امامزاده سید تاج الدین یزد

 

این شخصیت (۵۴۳_۶۸۴ه. ق) صاحب کرامات از نوادگان امام صادق علیه السلام است. سید تاج الدین جعفر معاصر اتابکان بوده و در محله فهادان میزیسته است. ایشان به دلیل گوشه نشینی و عبادات طولانی جز جمعه‌ها از منزل خارج نمی‌شد فلذا به سیدپنهون شهرت یافته است. مردم یزد اغلب روز یکشنبه به زیارت مرقد ایشان می‌روند ازاین‌رو به امامزاده یکشنبه نیز شهرت دارد و از جاهای گشتنی یزد محسوب می شود.

آدرس:

یزد،محله فهادان، ده متری مسجد چهل محراب

 

برای مطالعه بهترین کافه های تهران | کدام کافه تهران برویم؟ کلیک کنید.

بقعه سید گل سرخ

 

این اثر ملی کهن بازمانده از قرن نهم هجری است. بقعه سید گل سرخ شامل آب‌انبار، بازارچه، خانه‌آقا، نمازخانه، حسینیه و قبرستان است. مزار این بقعه متبرکه متعلق به سید معزالدین بن شرف‌الدین است. مدفن سیدحسین گل سرخ پسر امام موسی کاظم علیه اسلام نیز در این مکان قرار دارد. در این مورد بین صاحبنظران اختلاف است. معماری این عمارت دیدنی، شگرف و قابل توجه است. 

آدرس:

یزد، خیابان سید گل سرخ، محله سرچشم، بیرون از دروازه کوشک نو

 

چکچک یا پیر سبز

 

این مکان مهم‌ترین مکان مذهبی زرتشتیان و جاهای دیدنی یزد است. یزدگرد پس از شکست خوردن از اعراب همراه خانواده‌اش فرار میکند و کشته می‌شود. زرتشتیان معتقدند دختر یزدگرد، نیک بانو در شکافی از کوه‌های اردکان غیب شده است. وجه تسمیه چکچکو اینچنین است که از این کوه قطره‌هایی آب بر زمین می‌چکد که گویند قطره‌های اشک نیک بانوست که بر زمین چکه می‌کند. هر سال از ۲۴ خرداد زرتشتیان ایران و جهان به مدت چهار روز در این محل برای عبادت حاضر میشوند.

آدرس:

۶۸ کیلومتری شمال غرب مرکز استان یزد، دامنه کوه چکچک

 

زیارتگاه پارس بانو در یزد (بونوپرس)

 

پارس بانو یکی از پنج دختر یزدگرد سوم است که پس از شکست پدرش فرار کرده و به زرجوع می‌رسد و طبق باور زرتشتیان در شکاف صخره‌ای از کوه‌های زرجوع ناپدید می‌شود. هرساله زرتشتیان از ۱۳تا ۱۷ تیرماه برای اوستاخوانی و نیایش در این مکان مذهبی گرد هم می‌آیند.

آدرس:

۱۲٠ کیلومتری شمال غرب شهر یزد، ۵۴ کیلومتری اردکان، جنوب عقدا، دره زرجوع

 

پیر هریشت

 

پیرهریشت یزد، مکانی مقدس برای زرتشتیان است که در بالای کوهی آهکی و سیاه رنگ قرار دارد. پس از شکست از اعراب، یزدگرد سوم گریخت اما به دست آسیابانی که هویت اورا شناخت کشته شد. خانواده او که شامل همسر، دوپسر و پنج دختر و یک خدمه به نام مروارید بودند به اطراف یزد متواری شدند و هر یک به سویی رفتند. بنابر باور پیروان زرتشت، این کوه محل ناپدید شدن مروارید یا گوهربانو کنیز دختر یزدگرد است. این مکان در هجدهم نوروز هرسال میزبان زرتشتیان برای برگزاری جشن هیرومبا و پایکوبی است.

آدرس:

۹٠کیلومتری غرب یزد، پانزده کیلومتری اردکان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: پیر هریشت اردکان یزد

 

زیارتگاه پیر نارستانه یزد (نارسونه)

 

در زمان ساسانیان و ماجرای حمله اعراب به ایران خانواده یزدگرد سوم رو به سوی کویر نهادند. همسریزدگرد و پسرش اردشیر جانب شرقی یزد را در پیش گرفتند و در میانه راه از هم جدا شدند. طبق باور زرتشتیان کوه نارستانه، اردشیر را پناه داد و مأمن جاودانه او شد. در زمان طاهریان یک شکارچی زرتشتی که نزدیک این کوه مقدس خوابیده بود اردشیر را در خواب می‌بیند و بدین ترتیب قدم اول برای بنا شدن مکان تاریخی-مذهبی پیرنارسون برداشته میشود.

آدرس:

یزد، ۳۰کیلومتری بخش شرقی یزد، پشت کوه دربید

 

زیارتگاه پیر نارکی مهریز یزد

 

در مورد این بنا از جاهای دیدنی یزد دو تاریخچه متفاوت وجود دارد. بنابر باور نخست که بیشتر مورد قبول پیروان زرتشت است این مکان محل ناپدید شدن نازبانو دختر یزدگرد پس از حمله اعراب به ایران است. و طبق روایت دوم پادشاهی درخت پیری از کوه پیرنارکی را قطع می‍‌کند و نابینا میشود اما با ندامت و ساخت زیارتگاه در همان نقطه و اهدای هدایا رفته رفته بینایی خود را بازمی یابد. زرتشتیان هرساله در مردادماه در این مکان گرد هم می‌آیند.

 آدرس:

یزد، ۲۰کیلومتری شمال غربی مهریز، دامنه کوه غربی تیجنگ، نزدیک دره زنجیر،

 

زیارتگاه پیر الیاس شاه

پیروان زرتشت که بیشتر در مرکز ایران و استان یزد حضور داشتند در این شهر اماکن مذهبی مختص خود را دارند که هرساله در زمان‌های مشخصی برای برگزاری آیین‌های مذهبی خود در آن حاضر می‌شوند. بنای قدیمی پیر الیاس که در نزدیکی میدان مارکار و ابتدای بلوار منتظر قائم شهر یزد واقع شده یکی از این مکان‌های مذهبی زرتشتیان است که اخیرا نیز بازسازی شده است.

جاذبه های طبیعی یزد

 

استان یزد علاوه بر 1357 اثر فاخر تاریخی و مذهبی، جاذبه‌های طبیعی بیشماری نیز دارد که هرساله مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران است. روستاهای دیدنی، آبشارهای زیبا، غارهای شگفت‌انگیز، مناطق حفاظت شده ارزشمند، چشمه‌های فصلی و دایمی، کوه‌های سر به فلک کشیده و پست و کمپ‌های کویری جذاب همه از موهبت‌های طبیعی و دیدنی‌‌های بی‌نظیر استان تاریخی یزد می‌باشند که ثابت می‌کنند بازدید از جاهای دیدنی یزد می‌تواند بارها و بارها تکرار شود اما تکراری نشود. در مقاله پیش رو با معرفی بخشی از دیدنی‌های طبیعی استان یزد با شما همراه هستیم. ادامه مطلب را از دست ندهید. 

 

روستاهای یزد

 

شهر یزد از مناطق باستانی ایران است و تاریخ پیدایش آن از تاریخ ایران فراتر رفته و در مواردی به عهد پیش از تاریخ و اساطیر این سرزمین کشیده شده است. روستاها به عنوان اولین مرکزهای تجمع انسانی در یزد دارای مکان‌های دیدنی و تاریخی و طبیعی قابل توجهی هستند که گاه قدمتشان تا 6000 سال می‌رسد. در مقاله زیر با تعدادی از روستاهای زیبای شهر یزد آشنا می‌شویم. 

 

روستای ده عروس بهاباد

 

روستای ده عروس بهاباد

 

اگر دوست دارید در خانه‌های زیرزمینی چندهزارساله شبی را صبح کنید، سفر به یزد و اقامتگاه بومگردی‌ روستای ده عروس را در برنامه سفرهای آتی خود قرار دهید.

در روستای ده عروس سرگرمی‌های بی‌نظیری مثل شترسواری، سرسره شنی و آفرود در رودخانه آب شور شرشره را تجربه کنید.

از جاهای دیدنی و تاریخی روستای ده عروس بهاباد میتوان از سنگ‌نگاره‌های چندهزارساله، خانه سنگی جلیل آباد و آل طاها، مجموعه برج حاجی آباد، موزه مردم‌شناسی بهاباد، موزه علوم طبیعی، مزرعه پرورش آهو و رصدگاه ستارگان در تاریک ترین نقطه خاورمیانه نام برد.

آدرس:

یزد، بهاباد، ۷ کیلومتری بهاباد

 

روستای خرانق یزد

 

روستای خرانق یزد

 

خرانق از معروف ترین جاهای دیدنی یزد،  به معنی زادگاه خورشید است. قدمت روستای خرانق به ۴۵۰۰ سال می‌رسد. از جاهای دیدنی این روستا میتوان به قلعه تاریخی خرانق، کاروانسرای خرانق، پل خرانق و منارجنبان خرانق اشاره کرد. کاروانسرای خرانق که به ثبت ملی هم رسیده امروزه محلی برای رصد ستارگان شناخته شده و نیز مانند گذشته برای اسکان مسافران کاربرد دارد. در سفر به خرانق میتوانید در هتل کاروانسرای شاه عباسی خرانق اقامت داشته باشید و با خیال آسوده از فضای دنج روستا بهره کافی را ببرید.

آدرس:

اردکان، ۸۵ کیلومتری شرق اردکان

هزینه بازدید گردشگران ایرانی:

ورودی کاروانسرا ۱٠٠٠ تومان

هزینه ورودی گردشگران غیرایرانی:  ۵٠٠٠ تومان

 

روستای عقدا

 

از زیباترین روستاها و جاهای دیدنی یزد عقداست. عقدا روستایی با قدمتی قریب ۶۰۰۰ سال با کوچه پس کوچه هایی پر از خانه‌های گلی است. روستای عقدا تا قرن هفتم هجری به دلیل سکونت زرتشتیان به نام گبرگاه خوانده میشد. عقدا دارای مناطق حفاظت شده‌ای چون سیاه کوه، پارک ملی سیاه کوه و پارک ملی دره انجیر استاز جمله جاهای دیدنی روستای عقدا میتوان از مسجد هلاکو، مسجد صلیب، خانه میرزا رضای کرمانی، مدرسه علمیه، چاپارخانه، برج چاه ریگ، آب‌انبار حاج محمود، حمام نو، دروازه عقدا، کاروانسرای رشتی، قلعه سامه، حصار خواجه نصیر طوسی و مسجد جامع عقدا نام برد.

 آدرس:

اردکان، ۴۰ کیلومتری شمال غربی اردکان، حاشیه جاده یزد-اصفهان

 

روستای سریزد

 

برای بازدید از روستای سریزد حسابی وقت بگذارید چون جاهای دیدنی بسیاری در خود دارد. کاروانسراهای این روستا از جمله کاروانسرای سنمبر، رباط کهنه و رباط نو محل خوبی برای اقامت و شکم گردی گردشگران است. کاروانسرای رباط کهنه در روستای سریزد از قدیمی ترین اقامتگاه‌های خشتی جهان به شمار میرود.

قلعه، چاپارخانه، مسحد جامع پای برج، آب‌انبار پای برج، آب‌انبار چهاربادگیری، حسینیه پای نخل، پاکنه و حمام تاریخی سریزد از مکانهای دیدنی این روستای اعجاب انگیز است.

آدرس:

یزد، ۵ کیلومتری شهرستان مهریز

 

روستای سرسبز ده بالا

 

روستای ده بالا از معدود روستاهای سرسبز و با صفای استان یزد می‌باشد که برای خود یزدی‌ها پاتوق سپری کردن تعطیلات آخر هفته است. ییلاقات سرسبز روستای ده بالا یزد از قبیل قرق، باغستان، توده، باغ شاهی، آشنایی، آمحسن، جانبرازان و زیر باغ شاه میتوانند محل خوبی برای تفرج و طبیعت گردی شما گردشگر عزیز در بازدید از جاهای دیدنی یزد باشند. کوه شیخ علی شاه، چشمه مزرعه عرب و آسیاب های محله باغستان، درخت گردوی ۱۵۰ ساله، استخر دوچنار، قدمگاه و زیارتگاه پیر غریب باغستان از جمله جاهای دیدنی روستای ده بالای یزد است.

آدرس:

تفت، ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تفت

 

روستای قطرم بافق، ماسوله کویر

 

روستای قطرم یا قدرم یا قدراماز روستاهای زیبای یزد محسوب می شود. دارای ۵٠٠٠ سال قدمت است که در حصاری از کوه‌های باجگان و دره‌های کوهستانی واقع شده است. در مسیر بافق تا روستای قطره سه سد وجود دارد و مسیر دسترسی به این روستا آسفالت و مناسب رفاه حال مسافران می‌باشد. کوچه‌های مسقف غیرهمسطح بافتی پلکانی و ماسوله‌وار به روستای قطرم بخشیده است. قلعه دختر، آرامگاه پیر قطرم، قبرستان خورشیدی، چشمه پیروزی و چشمه آب مرغون از جاهای دیدنی زیبا و تاریخی روستای قطرم بافق است.

آدرس:

یزد، بافق، ۴۶ کیلومتری جنوب شرقی بافق

 

روستای صحرایی خویدک یزد

 

یکی دیگر از روستاهای زیبای یزد خویدک نام دارد. خویدک به معنی سزسبزی و نیز نام خربزه معروفی است که در گذشته در این روستا کشت می شد. روستای خویدک با  3000 سال قدمت مکانهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شاخصی دارد. از جاهای دیدنی روستای خویدک می توان به قلعه خویدک، مسجد جامع قدیم، نخل ۲۰۰ ساله، مسجد پنجعلی، مسجد حاجی شمس، آب انبار حاج سید حسین و آسیاب آبی اشاره کرد.

آدرس:

یزد، ۲۰ کیلومتری جاده یزد-بافق

 

روستای مبارکه تفت

 

روستای مبارکه تفت دارای چند اثر ملی تاریخی از جمله مدرسه، آتشکده و دخمه است. این روستای زرتشت نشین در مجاورت روستای چم قرار دارد. سرو دوقلو نیز از جاذبههای طبیعی روستای مبارکه تفت میباشد. هرساله در چهلمین روز زمستان یعنی دهم بهمن جشن باستانی سده در روستای مبارکه تفت با حضور زرتشتیان برگزار میشود. این جشن و آیین مردم تفت در سال ۱۳۸۸ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شهرستان تفت جز روستای مبارکه، پنج روستای ده بالا، طرزجان، چم، اسلامیه، بنادکوک، توران پشت و مبارکه را نیز  در خود دارد که دینشان خالی از لطف نیست.

آدرس:

یزد، شهرستان تفت، روستای مبارکه تفت

 

روستای توران پشت تفت

 

روستای کوهستانی توران پشت با قدمتی بالغ بر ۵۰۰۰ سال در زمره قدیمی ترین روستاها و اولین مراکز تجمع انسانی یزد قرار میگیرد. قلعه جن، قلعه توران پشت، غارهای تاریخی، گنبد پیر مراد و شیخ جنید و سید گل سرخ و چهل دختران، تخت رستم، آتشکده استینا، سنگنوشته های خوره، آبانبار سنگی، چشمه آب گازدار، بقایای آسیاب آبی و مسجد جامع از جاهای دیدنی روستای توران پشت است.

آدرس:

یزد شهرستان تفت بعد از روستای دره زرشک

 

روستای طزرجان تفت

 

روستای ییلاقی و خوش‌آب‌وهوای طزرجان از روستاها و جاهای دیدنی یزد است. طزرجان در مجاورت روستاهای زیبای دیگری همچون هنزا، بنادک سادات و ده بالا قرار دارد که در سفر به طزرجان میتوانید از آنها هم دیدن کنید.

طزرجان جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد از جمله: مسجد جامع، چنار ۱۵۰۰ ساله، محله‌های قدیمی مثل آقاطاهر و سرباغشاه، برفخانه، قنات، غارها و باغها. باغ حافظی در روستای تفت با قناتی فعال بسیار سرسبز و دیدنی است و به ثبت آثار ملی هم رسیده است.

آدرس:

یزد، شهرستان تفت، بخش مرکزی، دهستان شیرکوه

 

روستای ندوشن میبد

 

ندوشن در دامنه شیرکوه قرار گرفته و آب و هوای بهتری نسبت به دیگر مناطق یزد دارد. از جاهای دیدنی ندوشن می‌توان به مسجد جامع، منارجنبان، منبر چوبی ۹۰۰ ساله، سنگ‌نگاره‌های کوه سرخ، خانه محمد حسنی ها، آب‌انبار مریضان، امامزاده مامانیک، قلعه سپیده، برج چهاردر، مسجد آمنه گل، آبشار سفیده، غار نباتی و سنگاب اشنیز اشاره کرد.

در بازدید از روستای ندوشن سراغی هم از دیگر روستاهای سرسبز صدرآباد، حسن آباد، سورک، هفتهر، و نیوک بگیرید و از طبیعت بکرشان بهره ببرید.

آدرس:

یزد، میبد، ۳۵ کیلومتری غرب یزد

 

مناطق حفاظت شده یزد

 

استان یزد با جاذبه‌های گردشگری بسیاری که در خود جای داده فرصتی تکرارنشدنی برای طبیعت دوستان نیز هست. تعداد بیشماری از انواع گونه‌های جانوری و گیاهی در دو میلیون و هفتصد هزار هکتار زیست بوم حفاظت شده یزد وجود دارند که از این میان بیش از ۶۰ گونه پساندار، ۴۰ گونه خزنده، ۱۶۰ نوع پرنده و ۸۰۰ گونه گیاه تحت حفاظت دقیق قرار دارند. البته در ایران هنوز امکان دیدار با گونه های نادر به طور مدون و قانونی برای تورها و گردشگران فراهم نشده است. در ادامه با پنج منطقه حفاظت شده یزد که از ثروت‌های ملی همه ما هستند آشنا می‌شویم. با تورگردان همراه باشید.

 

منطقه حفاظت شده کوه بافق

 

منطقه حفاظت شده کوه بافق

 

منطقه حفاظت شده کوه بافق ۸۸۵۲۷ هکتار وسعت دارد. این منطقه کوهستانی دارای آب و هوایی بسیار خشک و کم باران است. منطقه کوه بافق زیستگاه ۲٠ گونه پستاندار، ۴۴ گونه پرنده و ۱۶ گونه خزنده کمیاب است. منطقه کوه بافق به سه قسمت کوهستانی، تپه ماهوری و دشتی تقسیم میشود. در دشتهای غربی این منطقه یوزپلنگ آسیایی و در شمال و شمال غرب آن کل و بز زندگی میکنند. تا به حال ۱۹۴ گونه باارزش گیاهی نیز در این منطقه حفاظت شده شناسایی شده که نازبیابانی، کاروان کش، پونه، آویشن و انجیرکوهی بخشی از آن است.

با توجه به کوهستانی بودن منطقه دسترسی به آن سخت است. تنها راه ارتباطی راهی است که از دشت شیطور آغاز میشود و به شهرستان بافق میرسد.

آدرس:

یزد، بافق، فاصله ده کیلومتری شمال شرق بافق

 

منطقه حفاظت شده دره انجیر و نی باز

 

این پناهگاه در روستای خرانق اردکان یزد واقع شده و بیش از ۱۷ هکتار وسعت دارد. آب و هوای منطقه دره انجیر فراخشک معتدل است و چندین چشمه فصلی و غیرفصلی دارد. بنه، قیچ، انجیر وحشی، خارشتر و اشنان از گونه های بکر گیاهی منطقه دره انجیر میباشد. کوه های مرتفع و دره های عمیق دره انجیر محلی بکر برای زندگی یوزپلنگ، قوچ، میش، کل و بز است.

منطقه حفاظت شده دره انجیر و نی باز زیستگاه امنی برای پرندگانی زیبا و کمیاب مثل چکاوک بیابانی، زاغ بور، دلیجه، دودوک، سنگ چشم خاکستری و خزندگان و دوزیستانی همچون بزمچه بیابانی، لاک پشت مهمیزدار، آگامای سروزغی خاکستری، سوسمار خاردم ایرانی و مار شاخدار است.

آدرس:

یزد، اردکان، روستای خرانق

 

منطقه حفاظت شده باغ شادی یزد

 

منطقه باغ شادی در شهر هرات استان یزد که مهمترین قطب کشاورزی استان میباشد واقع گردیده است. جنگل باغ شادی خاتم با ۹ هزار هکتار وسعت، وسیع ترین منطقه جنگلی استان یزد است.

قسمت های جنگلی منطقه باغ شادی پوشیده از درختان بنه (پسته وحشی) و درختچه های بادام کوهی، بادامک، کیکم و ارژن است.

باغ شادی به دلیل سرسبزی و فراوانی غذا زیستگاه بسیاری از خزندگان، پرندگان و پستانداران است. ۱۸ گونه پستاندار از قبیل خرس قهوه ای، کاراکال، قوچ، میش، خوک وحشی و یک گونه خدنگ و ۱۱ گونه خزنده از جمله مار جعفری، تیرمار، مار قیطانی و مار کرمی شکل در منطقه حفاظت شده باغ شادی وجود دارد.

 پرندگان با ۵۳ گونه رکورددار بیشترین تعداد گونه های جانوری در منطقه باغ شادی هستند. جون آدمی، شاه بوف، جغد کوچک، دلیجه، لیکو، کوکر شکم سیاه، کمرکولی بزرگ، چرخ ریسک، هدهد، زاغی، بازها، عقابها و لاشخورها از پرندگان حفاظت شده و گرانبهای این منطقه اند.

آدرس:

یزد، شهرستان خاتم، شهر هرات، دهستان چاهک

 

منطقه حفاظت شده سیاهکوه اردکان

منطقه بکر سیاهکوه اردکان شامل انواع گوناگونی از جانوران و گیاهان ارزشمند است. بخشی از این منطقه از سال ۱۳۸۶ تحت عنوان پارک ملی سیاهکوه تحت نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت. بخش شمالی پارک سیاهکوه در استان اصفهان و بخش جنوبی آن در استان یزد قرار گرفته است. این منطقه از جاهای دیدنی اردکان یزد به شمار می رود.

جالب است بدانید ۶۰ درصد از جمعیت یوز ایرانی در منطقه سیاهکوه پرورش مییابند. علاوه بر تعداد زیادی از گونه‌های جانوری شامل خزندگان و پرندگان، پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده سیاهکوه نیز با در برداشتن ۴۷ گونه گیاه از قبیل شوریزدی، آویشن شیرازی، گل زوفا و کلاه میرحسن دم عقربی بسیار باارزش و غنی است.

برای آشنایی بیشتر با پارک ملی سیاهکوه میتوانید به تماشای مستند ۵۲ دقیقه ای پارک ملی سیاهکوه به کارگردانی محسن عباسی بنشینید.

دو مسیر برای دسترسی به منطقه حفاظت شده سیاهکوه وجود دارد. هردو مسیر از جاده آسفالته اردکان-چوپانان منشعب میشود. یک ورودی در قسمت جنوب شرقی وکیلومتر ۴۰ جاده اردکان-چوپانان و ورودی دیگر در کیلومتر ۱۱۵ همین جاده قرار دارد.

بازدید از منطقه سیاهکوه نیاز به هماهنگی قبلی با اداره محیط زیست اردکان دارد.

آدرس:

یزد، اردکان، ورودی جنوب شرقی، کیلومتر ۴۰ جاده اردکان-چوپانان، ورودی شمال شرقی، کیلومتر ۱۱۵ همین جاده

 

منطقه حفاظت شده گوراب ( کالمند بهادران)

 

کالمند بهادران از مهم‌ترین و غنی‌ترین مناطق حفاظت شده و جاهای دیدنی یزد است. نمونه‌های نادر گورخر ایرانی، گورخر توران و بهرام گور، شاه روباه، کاراکال، گرگ، گربه پالاس، پلنگ و کفتار در منطقه گوراب پرورش یافته و زندگی میکنند. ۱۳ گونه خزنده و دوزیست شاخص از جمله آگامای صخره‌زی، جکوی سنگی تیغه دار، جکوی دم کند، سوسمار مارچشم، قمچه مار، شتر مار شیرازی، مار شاخدار و مار جعفری نیز در این منطقه یافت میشود.

منطقه حفاظت شده کالمند بهادران زیستگاه ۴۸ گونه پرنده ارزشمند از جمله سسک جنبان، دم جنبانک ابلق، هوبره، کبوتر چاهی، شاهین، بالابان، بحری، کبک، تیهو، زاغ نوک سرخ، جغد کوچک، بالابان، شاهین، عقاب شاهی، کوکور، دال، سارگپه پابلند چکاوک هدهدی و چکاوک کاکلی است.

بازدید از این منطقه میتواند از متفاوت ترین تجربه های شما در سفر به استان یزد باشد.

آدرس:

یزد، شهرستان مهریز، ۵۰ کیلومتری بهادران

چشمه های یزد

 

رحمت خدا بر کویر و دریا یک‌شکل نیست اما یکسان است. استان یزد، کویری‌ترین استان ایران است اما با وجود همین باران کم و گرمای سوزان، برخی روستاهای این منطقه نخستین سکونتگاه‌های انسانی بوده‌اند. باران‌های اندک در اعماق زمین‌های تشنه کویر یزد خانه کرده و به شکل چشمه‌هایی روشن و زندگی‌بخش بر زمین و دستان قانع و مهربان و خداشناس مردم یزد جاری شده و در طول سال‌های متمادی حیات را در این خطه سوزان تداوم بخشیده است. در مقاله پیش رو با هم درباره چشمه‌های یزد مطالب مفید و مختصری می‌خوانیم. با تورگردان همراه باشید.

 

رودخانه شور بهاباد

 

رودخانه شور بهاباد

 

رودخانه شور که در تمام فصول سال، آب در آن جریان دارد مسیر پیمایش خود را با پوشش‌های گیاهی همچون نبکا، دیدنی و زیبا کرده است. رودخانه زلال شور در شمال شهرستان بهاباد واقع شده است. شهرستان بهاباد علاوه بر رودخانه شور رودخانه ای به عنوان «رودخانه شور تمبر گز بهاباد» نیز دارد. در سفر به این شهرستان که مقصد خوبی برای فصل‌های بهار و تابستان است می‌توانید از آثار تاریخی همچون مقبره شیخ محمد، خانه حاج ملا علی، درخت دوازده امام، چنار ۳۰۰۰ ساله آسفیچ، درخت چنار ده جمال، بافت پلکانی روستای زیر کوئیه، موزه علوم طبیعی بهاباد و بسیاری از جاذبه‌های بکر و دیدنی دیگر این شهرستان دیدن کنید.

آدرس: یزد، شهرستان بهاباد، روستای احمد آباد

 

چشمه نهر مسیح خاتم

 

بازدید از شهرستان خاتم یزد با ۲۵۰ اثر تاریخی که ۶۹ اثر آن به ثبت ملی رسیده است از واجبات سفر به یزد است. چشمه نهر مسیح در شهرستان خاتم پس از سرازیر شدن یک چشمه کوتاه، چند چشمه دیگر نیز به آن سرازیر می‌گردد. این چشمه پرآب و تقریبا دائمی ست. نهر مسیح خاتم با عمری به درازای دوره اول زمینشناسی، هفتمین اثر طبیعی ثبت شده در آثار ملی ایران میباشد. در کنار این چشمه پارکی با امکانات رفاهی از قبیل رستوران، فضای بازی برای کودکان، زمین‌های ورزشی و سرویس بهداشتی قرار دارد که مکان مناسبی برای مستقر شدن و تفریح خانوادگی شماست.

آدرس: یزد، شهرستان خاتم، چشمه نهر مسیح خاتم

 

چشمه تامهر تفت

 

چرا تا مهر؟ چون این چشمه فقط از اوایل بهار تا مهرماه پرآب است و معمولا در شش ماهه دوم سال خشک می‌شود. چشمه تامهر از زیباترین جاهای دیدنی یزد است. آب گوارای تامهر در کنار روستای اسلامیه در شش کیلومتری شهرستان تفت قرار دارد و به یزد، مهریز، میبد و اشکذر هم نزدیک است. چشمه زلال تامهر یزد با وجود کم‌ آب بودن، سرشار از مواد معدنی است. در اطراف این چشمه تفرجگاهی به وسعت ده هکتار با امکاناتی همچون زمینهای ورزشی، پارکینگ، سکو و آلاچیق وجود دارد.

آدرس: یزد، شهرستان تفت، جاده یزد_سرمق، روبروی روستای اسلامیه، چشمه تامهر تفت

 

سنگ آب های ندوشن

 

سنگ‌آب‌های ندوشن با آبی شور و ترش‌مزه و صدای قل قل جوشش آب از دل زمین از پدیده‌های زیبای کویر یزد محسوب می‌شوند. سنگ‌آب ندوشن حاصل به هم پیوستن آب زلال سه چشمه مجاورهم موسوم به چشمه‌های «دره آب شور» است که خواص درمانی و املاح با ارزش زیادی در آن وجود دارد. دره سنگ‌آب‌های ندوشن در فهرست میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. روستای چند هزار ساله ندوشن با سکونت‌گاه‌های حجاری شده محل اقامت انسان‌های اولیه بوده است و دیدن آن قطعا خالی از لطف نیست. نمونه های دیگر سنگ آب در ایران و جهان به عدد انگشتهای دست هم نمی‌رسد. پس در بازدید از جاهای دیدنی یزد حتما خود را به این سنگ‌آب برسانید و از صفا و خلوص و خواص آن محظوظ شوید.

آدرس: یزد، شهرستان میبد، شهر ندوشن، روستای نیوک، سنگ‌آب‌های ندوشن

 

چشمه و آبشار غربالبیز مهریز یزد

 

شگفت‌آور است که در دل کویر چشمه و آبشاری زیبا فضایی برای قایقرانی و ماهیگیری فراهم کرده باشد اما رویا نیست و چشمه و آبشار غربالبیز از مکان‌های تفریحی پرطرفدار در یزد است. وجه تسمیه این چشمه به حفره های متعدد دامنه کوه غربال و نیز بافت اسفنجگونه سطح زیرین دریاچه غربالبیز اشاره میکند. خشکسال مهر و آب در طول سالیان دراز نتوانسته این چشمه را کور کند و آب پربرکت آن پیوسته نان سفره کشاورزان مهریزی را فراهم کرده است. به دلیل وجود این آب زلال و حیات‌بخش، منطقه غربالبیز از نخستین سکونتگاه‌های ایران بوده است. مرغ‌های ماهی‌خوار از شمال کشور در جستجوی روزی خود هرساله به چشمه غربالبیز یزد کوچ می‌کنند و از ماهی‌های کور و آفتاب ندیده‌ای که با بارش باران از دل کوه بیرون می‌ریزند تغذیه می‌کنند.

آدرس:  یزد، ۱۰ کیلومتری شهرستان مهریز

 

چشمه توران پشت

 

آب گرم چشمه‌های توران‌پشت سرشار از املاح آهکی و گچی است. هرساله علاوه بر گردشگران، دانشجوهای زمینشناسی برای تحقیق از این چشمه بازدید می‌کنند. در سال ۱۳۸۸ شبکه استانی یزد مستندی با عنوان چشمه توران پشت برای معرفی این روستا و چشمه باارزش تهیه نموده است که در صورت تمایل می‌توانید دانلود و مشاهده نمایید. در روستای توران پشت می‌توانید از آثار تاریخی بسیاری همچون تخت رستم، گنبد سید گل سرخ، گنبد پیرمراد، مقبره و گنبد چهل دختران، قلعه توران پشت، آتشکده استینا، آب‌انبار سنگی، سنگ‌نوشته های خوره، حسینیه و نخل تاریخی، محراب سنگی و مقبره شیخ جنید توران پشتی نیز دیدن کنید.

آدرس:  یزد، شهرستان تفت، روستای توران پشت

 

چشمه طلا یزد 

 

یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد چشمه طلا است. چشمه طلا میبد یزد در دل کویر که به رنگ زرد است، جلوه گری می کند. از این رو به عنوان چشمه طلا خوانده می شود. این چشمه بسیار زیبا و محیط پیرامونش سکوتی محسور کننده و آرامش بخش را به شما هدیه می کند. به همین دلیل پیشنهاد می شود شما هم از جاذبه های دیدنی یزد بازدید کنید. این چشمه از جاهای کمتر دیده شده منطقه میبد و بسیار بکر و دیدنی است.

 

چشمه آب قل (چشمه گوگرد)

 

چشمه آب‌قل یزد که به ثبت آثار ملی کشور نیز رسیده است، با درصد گوگرد بالا خواص درمانی زیادی برای بیماران پوستی و رماتیسمی دارد. زمان دقیق پیدایش چشمه آب‌قل و نیزعمق آن مشخص نیست و آب شفافی هم ندارد. نام چشمه آب‌قل کافی‌آباد تأکیدی بر صدای جوشش زیبا و روح‌انگیز آن در دل کویر خشک و آتشین است. چشمه آب‌قل به دلیل داشتن رسوبات کهربایی‌رنگ به نام «چشمه گوگرد» هم شناخته می‌شود.

آدرس: یزد، شهرستان اشکذر، روستای کافی‌آباد

باغ های تاریخی یزد

 

باغ دولت آباد یزد

 

باغ دولت آباد یزد

 

هنوز صدای خدم و حشم قوم زندیه و قاجار در سه عمارت هشتی و بهشت آیین این عمارت ۲۷۰ ساله به گوش میرسد. بادگیر این باغ با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر جهان است. هوش و تدبیر ایرانیان در طراحی هشت‌ضلعی این بادگیر به وضوح نمود یافته است. در سبک هشت‌ضلعی بادهای گرم از هر سو که بوزند صید بادگیر شده و با برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر هوای خنک ملایمی تولید میکنند. محمدتقی خان از بزرگترین خان‌های یزد این بنا را ساخته و سال‌ها مقتدرانه در آن حکومت کرده است.

باغ مشرف به بادگیر، مشتمل بر سه عمارت هشتی و تالار آینه و سردر اصلی و جنوبی است و درختان سرو و کاج و گلهای سرخ محمدی و تاک های انگور و درختان انار آن را مزین کرده اند.باغ دولت آباد از دهه چهل شمسی در آثار ملی ایران ثبت گردیده و از باغهای ایرانی ثبت شده در یونسکو میباشد. این باغ باشکوه در محله چهارمنار و خیابان شهید رجایی قرار دارد.

آدرس باغ دولت آباد یزد:

بلوار دولت آباد، خیابان شهید رجایی

شماره تماس:

035-36270781

هزینه ورودی:

3000 تومان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: باغ دولت آباد یزد

 

باغ صدری تفت

 

از كوچه ی باریک ورودی باغ گذر می كنیم تا وارد باغ نمیر یا باغ صدری تفت شویم. اولین ساختمانی كه با آن مواجه می شویم تابستان نشین این باغ است. این ساختمان دارای یک تالار بزرگ به ابعاد ۱۲×۱۰ متر است كه قسمت بالای تالار با طاق نماهای محرابی تزیین شده است. بلندترین بادگیر تفت بر روی عمارت صدر تفت ساخته شده است. این باغ نمونه کامل یک باغ ایرانی می باشد.

 

 

کوه های یزد

 

شیر کوه

 

بلندترین قله استان و از جاهای دیدنی یزد و به ارتفاع ۴۰۷۵ متر از سطح آب های آزاد می باشد و سلسله جبال وسیعی است که در واقع بخشی از رشته کوه زاگرس است.

کوه مهریز

 

در طول سال ها، تلی از ماسه ‌های تمیز و بدون خاک، به صورت تپه بسیار بزرگی در كنار كوهی روی هم انباشته شده اند تا امروز کوه ریگ مهریز را تشکیل دهند و مكانی باشند برای تفریح گردشگران و مسافران این دیار

کوه ارنان مهریز

 

وه ارنان مهریز ، یکی از کوه ‌های تک و منحصر به فرد در دل دشت ارنان یزد می باشد که با ارتفاع ۸۴۰ متر و محیط ۲۵ کیلومتر در مرکز یزد قرار گرفته است . در کوهپایه تعدادی چشمه وجود دارد که سبب شده پوشش گیاهی و جانواری در آنجا شکل بگیرد . روستای ارنان قدمتی بیش از ۱۰ هزار سال دارد که یکی از زیباترین مناطق اکوتوریسم و جاذبه های باستانی منسوب به زرتشتیان می باشد و وجه تسمیه آن را، نام یکی از دختران بزرگان و کاهنان زرتشتی می‌دانند

 

دیگر کوه های مهم یزد عبارت اند از : کوه خرانق، کوه عقاب تفت، برفخانه طزرجان، پیست اسکی سخویند

 

کمپ های کویری یزد

 

شهر یزد به عروس کویر معروف است. این منطقه از کمپ های کویر نوردی سرشار است. هرکدام از کمپ ها در بخش های مختلف مانند کویرهای بزرگ لوت، دشت کویر، کویر نمک هرات و مروست فعالیت می کنند.

برخی از این کمپ ها عبارت اند از :

 کمپ کویر نوردی شن و شادی

کمپ کویر نوردی هفت سنگ

کمپ کویر نوردی شباهنگ

کمپ کویر نوردی باران 

موزه های یزد

 

نمایی کامل و دیدنی از شهر سه هزارساله یزد با تاریخ درخشان و آیین و سنت‌هایش که طی قرن‌ها از یورش فرهنگ بیگانه‌ در امان مانده است در قالب موزه‌هایی فاخر و دیدنی برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم شده است. تنوع موزه‌ها در شهر یزد بسیار بالاست و شما از میان لیست موزه‌ها و اشیایی که در آنها نگهداری میشوند باید چند موزه را برای بازدید انتخاب کنید. در ادامه با معرفی کامل و کوتاهی از موزه‌های مطرح شهر یزد همراه شما هستیم.

 

موزه آینه یزد

 

موزه آینه یزد 

 

در سال ۱۳۲۰ یک بازرگان و وکیل مجلس به نام صراف زاده قصر آیینه یزد را به عنوان مهمانسرایی خصوصی بنا نمود. صراف زاده مدتی بعد وارد کار آینه شد و در بازار یزد به شهرت رسید. خانه ایشان در سال ۱۳۷۷ به موزه‌ای ارزشمند با معماری تلفیقی سنتی-اروپایی تبدیل شد.

 در موزه آیینه مجموعه بی‌نظیری از سکه، تمبر، کتاب، اسلحه و اشیای عتیقه برنزی از لرستان و نیز انواع مختلف آینه‌ها و وسایل روشنایی قدیمی مثل چراغ‌های پیه‌سوز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

هزینه بازدید برای گردشگران ایرانی: ۳٠٠٠ تومان

هزیبه بلیط برای گردشگران خارجی: ۲٠٠٠٠تومان

ساعت بازدید: ۸صبح تا ۸شب

آدرس: خیابان آیت الله کاشانی، روبروی پارک هفت تیر

 

موزه علوم طبیعی یزد

 

  موزه علوم طبیعی یزد مکانی علمی-آموزشی برای علاقمندان به موضوعات زمین شناسی، گیاه شناسی، جانور شناسی و آناتومی انسان و جانوران است که با همکاری آموزش و پرورش و فرهنگیان یزد دایر گردیده است.

آدرس: میدان شهید بهشتی، خیابان شهید رجایی، جنب دبیرستان ایرانشهر 

زمان بازدید: همه روزه به جز تعطیلات رسمی از ساعت ۸ تا ۱۴ و ۱۸ تا ۲۰

هزینه برای گردشگران ایرانی: ۶ هزارتومان

هزینه برای گردشگران خارجی: ۲۵ هزار تومان

 

موزه زیلوی یزد

 

 زیلو بافی از صنایع دستی استان یزد می‌باشد که به ثبت ملی و جهانی رسیده است. موزه زیلوی یزد در سال ۱۳۸۱ به وسیله مردم میبد با هدف حفظ زیلوهای  ارزشمند قدیمی و معرفی این  صنعت تاسیس شد. موزه زیلوی میبد در سالن شرقی کاروانسرای میبد قرار دارد. شما گردشگر عزیز ضمن بازدید از این موزه می توانید از بنای زیبای کاروانسرا و آب انبارها و دو بازارچه میبد نیز دیدن کنید.

آدرس: میبد، بلوار قاضی میرحسین، کاروانسرای شاه عباسی 

زمان بازدید: به جز تاسوعا و عاشورا هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳٠ 

هزینه بلیط بازدیدکنندگان ایرانی: ۳هزار تومان

هزینه بلیط گردشگران خارجی: ۲۰۰۰۰ تومان

 

موزه مارکار یزد

 

 شهر یزد از دیرباز سمبل همزیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف بوده است. در موزه مارکار یزد که در محل تاریخی پرورشگاه مارکار با قدمت ۸۰ سال قرار دارد با تاریخ و فرهنگ زرتشتیان آشنا می‌شوید.

آدرس: میدان مارکار، کوچه فرش مشهد، پرورشگاه مارکار

زمان بازدید: هر روز از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰

هزینه بلیط گردشگران ایرانی: ۵۰۰۰ تومان 

هزینه بازدید گردشگران خارجی: ۲۰۰۰۰ تومان

 

موزه کاظمینی یزد

 

موزه کاظمینی یزد از غنی‌ترین موزه‌های یزد است که باید حتماً از آن دیدن کنید. ۲۰۰۰ نسخه کتب خطی، ۴۱ هزار سند خطی، ۶ هزار سکه تاریخی مربوط به قبل و بعد از اسلام در ایران، قسمتی از صحف حضرت ابراهیم(ع)، زبور و انجیل پنجگانه، ۸ هزار قوطی کبریت در طرح و اندازه‌های مختلف و ۲۸ هزار تمبر ایرانی و خارجی تنها بخش کوچکی از ۶ مجموعه نفیس موزه کاظمینی یزد است.

آدرس: بلوار امامزاده جعفر(ع)، جنب امامزاده جعفر(ع)

 زمان بازدید: جز روزهای تعطیل هر روز از ساعت ۹ تا ۱۳ 

هزینه ورودی گردشگران ایرانی و خارجی: ۳ هزار تومان

 

موزه کامبرین یزد

 

 موزه کامبرین یا موزه فسیل یزد مجموعه‌ای با ارزش از ۴۰۰ نمونه فسیل انواع بی‌مهرگان، دوکفه‌ای‌ها و آمونیت‌هاست. ۷۰ درصد این فسیل‌ها از استان یزد و ۳۰ درصد آن از سایر استان‌های ایران جمع‌آوری ‌شده است. در موزه فسیل یزد کارگاه‌های آموزشی برای علاقمندان در رده‌های سنی مختلف نیز برگزار می‌شود.

 آدرس: میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، جنب آب‌انبار شش‌بادگیری، کوچه سوم شهید زینی

 زمان بازدید: هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۴ و ۱۷:۳٠ تا ۲۱ 

هزینه بازدید گردشگران ایرانی: ۵ هزار تومان 

هزینه بازدید گردشگران خارجی: ۱۰ هزار تومان

 

موزه گنجینه مسجد جامع یزد

 

مسجد جامع یزد با داشتن بلندترین مناره‌های جفتی جهان حتماً یکی از مقصدهای شما در سفر به یزد می‌باشد. در شبستان غربی مسجد جامع از موزه گنجینه نیز دیدن کنید. بیشتر اشیای موجود در موزه گنجینه مسجد جامع یزد مربوط به پیشینه همین مسجد باشکوه و منحصربه‌فرد است.

آدرس: خیابان امام، مقابل برج ساعت، داخل مسجد جامع، شبستان غربی

زمان بازدید: شش ماه اول سال از ساعت ۹ تا ۱۴ _ شش ماه دوم سال از ساعت ۹ الی ۱۸

 هزینه بلیط گردشگران ایرانی: ۲۰۰۰ تومان 

هزینه ورودی گردشگران خارجی: ۵۰۰۰ تومان

 

موزه گنجینه سنگ از اماکن دیدنی یزد

 

جاهای دیدنی یزد، موزه گنجینه سنگ

 

اگر دیدن شهاب‌سنگ برای شما هم هیجان‌انگیز است پیشنهاد تورگردان به شما بازدید از موزه گنجینه سنگ یزد است. در این موزه جذاب و دیدنی ۷۰ ویترین با بیش از ۱۵۰ نمونه سنگ‌های قیمتی و خاص وجود دارد که همگی از دل شهر میراث جهانی یزد به دست آمده‌اند. موزه گنجینه از جاهای دیدنی شهر یزد است که علاقه مندان بسیاری را به خود جذب می کند. در نزدیکی این موزه، موزه خودروهای کلاسیک نیز وجود دارد و می توانید سری هم به آن بزنید.

 آدرس: خیابان کاشانی، کارخانه جنوب، جنب موزه خودروهای کلاسیک

 زمان بازدید: از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۳۰: ۱۷ تا ۲۱ 

هزینه ورودی گردشگران ایرانی: ۳۰۰۰تومان

 هزینه ورودی گردشگران خارجی: ۲۰۰۰۰ تومان

 

موزه پست (چاپارخانه میبد) از جاهای دیدنی شهر یزد

 

جاهای دیدنی یزد، موزه چاپارخانه یزد

 

 موزه پست کامل‌ترین موزه پست ایران و از جاهای دیدنی یزد است. در این موزه می‌توانید نخستین تمبر تاریخ انگلستان و اولین نامه تاریخ یزد به اروپا را ببینید. مشابه این موزه فقط در ۳ کشور اروپایی وجود دارد. حتما دیدن کلسیون کاملی از نمونه تمبرهای عصر قاجار، پهلوی و معاصر برای شما نیز جالب خواهد بود.

آدرس: میبد، جنب کاروانسرای شاه عباسی، چاپارخانه میبد 

زمان بازدید: جز روز عاشورا همه روز از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۱۹ 

هزینه بلیط گردشگران ایرانی: ۲۰۰۰ تومان

 هزینه بلیط گردشگران خارجی: ۱۰ هزار تومان

 

مجموعه وزیری یزد

 

جاهای دیدنی یزد

 

در موزه وزیری یزد اشیاء قدیمی و باارزشی از مردم و خانه‌های یزد جمع‌آوری شده و نگهداری می شود. از زنگ میدان وقت‌الساعه گرفته تا قرآن‌های نفیس. از چفت و بست درهای چوبی گرفته تا لگنچه‌های مسی حمام. از نکاح‌نامه‌ها تا پارچه‌های زربافت بانوان یزدی، همه و همه در موزه وزیری نزدیک مسجد جامع یزد برای بازدید گردشگران قرار گرفته است. 

آدرس: خیابان امام خمینی، انتهای خیابان مسجد جامع، موزه وزیری یزد 

زمان بازدید: به جز جمعه ها، ۲۸ صفر، تاسوعا، عاشورا، شهادت امام جعفر صادق(ع)، ۲۱ رمضان، رحلت امام خمینی هرروز از ساعت ۷ تا ۱۹:۳٠.

 هزینه بازدید گردشگران ایرانی: ۱۰۰۰ تومان

 هزینه بازدید گردشگران خارجی: ۵۰۰۰ تومان

 

موزه فرش اردکان (خانه افضلی) از جاهای دیدنی شهر یزد

 

جاهای دیدنی یزد، موزه فرش

 

بازدید همزمان از محله تاریخی چرخاب اردکان، خانه تاریخی افضلی و فرش‌های نفیس دستبافت از مزایای رفتن به موزه فرش یزد است. نگریستن به طرح و نقش قالی‌های دستبافت در اتاق‌های خانه‌ای با دیوارهای کاه گلی و حوض آبی در وسط حیاط و ایوانی بزرگ و پرخاطره از فرصتهایی نیست که زیاد پیش بیاید.

آدرس: اردکان، محله چرخاب، کوچه آیت الله خاتمی، خانه تاریخی ملک افضلی

زمان بازدید: همه روزه به جز ۲۸صفر، تاسوعا، عاشورا، رحلت امام خمینی، شهادت امام جعفر صادق(ع) و شهادت حضرت علی(ع) از ساعت ۹تا ۱۲و ۱۷ تا ۲۱.

هزینه بلیط گردشگران ایرانی:  ۳٠٠٠تومان

هزینه بلیط گردشگران خارجی: ۲٠هزارتومان

 

موزه سریزد از جاذبه های گردشگری یزد

 

جاهای دیدنی یزد، موزه سریزد

 

موزه سریزد یکی دیگر از جاذبه های گردشگری یزد است که در شهرستان مهریز قرار دارد. نام این موزه در قدیم فرافر بوده که در 5 کیلومتری مهریز واقع شده است. سریزد نام روستایی با قدمت بیش از چند هزار سال است که در گذشته به عنوان دروازه شهر محسوب شده است. این موزه در مرداد ماه ۱۳۹۸ کلید خورده است و نخستین موزه بومگردی کشور و استان یزد می باشد. همین که به این موزه قدم بگذارید بافت سنتی و طبیعی این اقامتگاه توجه شما را به خود جلب می کند. مساحت این موزه به 1700 مترمربع می رسد که شامل 8 اتاق و یک سالن غذاخوری با منوی غذاهای محلی است. اگر شما هم تور یزد را رزرو کردید می توانید در این اقامتگاه بومگردی اقامت داشته باشید و از بافت سنتی و محیط داخلی اش لذت ببرید. این موزه اقامتگاه یکی از خان های روستای سریزد بوده که توسط مهندس سعید استاد غلامی بازسازی شده و در آن لوازم قدیمی دندانپزشکی، کفش های سنتی اعیونی و .. در آن دیده می شود. آرامش حاکم بر این موزه حال و هوای گردشگران را تغییر می دهد و برای چند روزی شما را از دغدغه های روزمره دور می کند. در اقامتگاه بومگردی سریزد اتاق هایی با حداکثر ظرفیت 4 نفر وجود دارد که می توانید رزرو کنید.

 آدرس: مهریز، سریزد، کوچه خواجه یا مسجد پای برج، داخل کوچه، بوم‌گردی استاد غلامی

 زمان بازدید: نیاز به هماهنگی قبلی دارد.

 هزینه بازدید: ۱۰ هزار تومان

 

موزه مردم شناسی مهریز از اماکن دیدنی یزد

 

جاهای دیدنی یزد، موزه مردم شناسی مهریز

 

موزه مردم شناسی مهریز که پیش‌تر در حمام تاریخی استهریج قرار داشت امروزه به باغ جهانی پهلوانپور انتقال یافته است. بیش از ۴٠٠ اثر مربوط به ادوات جنگی، تجهیزات کشاورزی، پوشاک سنتی، ظروف سفالی و شیشه‌ای و نیز ابزار مشاغل سنتی مردمان یزد ازقبیل ریسندگی، گیوه‌دوزی، سبدبافی و پارچه بافی در موزه مردمشناسی مهریز یزد قابل رویت است.

آدرس: خیابان مطهری، باغ پهلوان‌پور

زمان بازدید: همه روزه به جز ۲۸ صفر، تاسوعا، عاشورا، رحلت امام خمینی، شهادت حضرت علی(ع) و شهادت امام جعفر صادق(ع) از ساعت ۸ تا ۱۹

 هزینه ورودی گردشگران ایرانی: ۳۰۰۰ تومان 

هزینه ورود گردشگران خارجی: ۲۰۰۰۰ تومان

 

موزه مردم شناسی یزد (خانه صولت ابرکوه) 

 

جاهای دیدنی یزد، موزه مردم شناسی خانه صولت

 

یکی دیگر از اماکن دیدنی یزد خانه ۱۵٠ متری زیبا و تاریخی صولت در شهرستان ابرکوه است که در سال ۱۳۷۵ به ثبت آثار ملی ایران رسید و امروزه محل موزه مردمشناسی یزد می‌باشد. ستون‌های گچبری با نقوش برجسته گل و بوته و طرح‌های اسلیمی دورتادور حیاط را احاطه کرده‌اند و باغچه‌ای با چهارچراغ در چهارگوشه و حوضی کوچکتر با آبنمایی کوتاه در میان حیاط خانه منظره‌ای چشم‌نواز و آرام خلق کرده‌اند. معمولا موزه‌های مردم شناسی برای رده سنی کودک و نوجوان جذاب‌تر است.

آدرس: ابرکوه، میدان امام حسین، خیابان شهید باهنر، محله دروازه میدان، کنار مسجد آقا 

زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۷:۱۵ تا ۱۴:۱۵ و ۱۷ تا ۲۰ 

هزینه ورودی گردشگران ایرانی: ۳۰۰۰ تومان 

هزینه ورودی گردشگران خارجی: ۲۰۰۰۰ تومان

 

موزه تاریخ طبیعی یزد (محیط زیست) 

 

جاهای دیدنی یزد، موزه تاریخ طبیعی

 

 در موزه تاریخ طبیعی یزد بیش از ۲۰۰ حیوان تاکسیدرمی شده، ۴۰ اسکلت و چندین جمجمه و سنگ‌های مختلفی از یزد و دیگر شهرها نگهداری می‌شود. موزه محیط زیست یزد می‌تواند محل خوبی برای سرگرمی کودکان کنجکاو و آشنایی آنها با گونه‌های جانوری باشد. مکانهای دیدنی یزد به قدری متنوع و زیبا هستند که شما را به وجد می آورند.

آدرس: یزد، بلوار دانشجو، جنب تالار غدیر

زمان بازدید: همه روزه به جز جمعه ها و ایام تعطیل از ساعت ۸ الی ۱۴ 

هزینه بازدید برای گردشگران ایرانی و غیرایرانی رایگان است.

 

موزه مردم شناسی اردکان

 

جاهای دیدنی یزد، موزه مردم شناسی اردکان

 

موزه مردم شناسی اردکان از جاهای دیدنی اردکان یزد به شمار می رود. قسمت‌های مختلف باستان‌شناسی، موزه کودک، مردم شناسی، جانورشناسی، گیاه شناسی، ایرانشناسی و بخش اسناد و کتب تشکیل شده است. قسمت مردم‌شناسی این موزه از پربازدیدترین بخش‌های آن است که بیش از هزار قطعه از وسایل زندگی سنتی مردم اردکان را در خود دارد.

 آدرس: اردکان، بلوار آیت الله خامنه ای، جنب حوزه علمیه 

زمان بازدید: همه روزه به جز جمعه ها، ۲۸ صفر، تاسوعا، عاشورا، شهادت حضرت علی(ع) و امام جعفر صادق(ع) و رحلت امام خمینی از ساعت ۹ تا ۱۳ 

هزینه ورودی گردشگران ایرانی: ۳ هزار تومان 

هزینه ورودی گردشگران خارجی: ۵هزار تومان

 

موزه مفاخر اردکان ( خانه آیت الله خاتمی )

 

جاهای دیدنی یزد، خانه خاتمی

 

خانه-موزه آیت الله خاتمی از خانه‌های تاریخی یزد به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. یک بادگیر، یک پایاب، اتاق‌های سه‌دری، ایوان و یک حیاط مرکزی از قسمت‌های مختلف این خانه ساده و زیباست. در این خانه-موزه که به موزه رجال اردکان نیز معروف است؛ وسایل شخصی آیت الله خاتمی، امام جمعه فقید یزد و نیز تعدادی از آثار ومفاخر تاریخی شهر اردکان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.  

آدرس: اردکان، محله چرخ‌اب، کوچه آیت الله خاتمی

زمان بازدید: به جز جمعه ها هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ و ۳۰: ۱۷ تا ۱۹ 

هزینه ورودی گردشگران ایرانی: ۳ هزار تومان

هزینه ورودی گردشگران خارجی: ۲٠ هزار تومان

 

موزه مردم شناسی تفت از جذاب ترین جاهای دیدنی یزد

 

موزه مردم شناسی تفت

 

موزه مردم شناسی تفت در مجموعه تاریخی 700 ساله شاه نعمت الله ولی قرار گرفته است. مجموعه شاه ولی در مرکز شهرستان تفت واقع شده و دارای مسجد، بقعه، حسینیه، آب‌انبار، بازار، مدرسه و نخل است. ابزارالات مشاغل سنتی مردم تفت مانند حلاجی، نوغانداری، چیلانگری، آهنگری و تعداد زیادی وسایل قدیمی و باارزش دیگر از جمله اشیای باارزش موزه مردم شناسی مهریز یزد است.

آدرس: تفت، میدان امام خمینی، مجموعه شاه نعمت الله ولی

زمان بازدید: همه روزه از ساعت 9:30 تا 13

هزینه ورودی گردشگران ایرانی: 3000 تومان

هزینه ورودی گردشگران خارجی: 20000 تومان

 

خانه کلاهدوزها یزد (موزه آب یزد)

 

اماکن گردشگری یزد، موزه اب یزد

 

خانه ۱۳۰ساله کلاهدوزها یا موزه آب در مساحت ۷۲۰ متر توسط سیدعلی اکبرکلاهدوز بنا شد. از روزگاران قدیم دو قنات زارچ و رحیم آباد در زیر این بنای زیبا جریان داشتند. زنده بودن قنات زارچ تا این لحظه خبر مسرت‌بخشی است. خانه دیدنی کلاهدوزها علاوه بر موزه بودن، در پنج طبقه ساخته شده و معماری بی‌نظیری دارد. تالار آیینه زیباترین بخش این خانه است.

آدرس خانه کلاهدوزها:

میدان امیرچخماق، ابتدای خیابان قیام

 

بعضی از موزه های یزد مثل موزه اسناد تاریخی ذیل خانه های یزد معرفی شده اند. 

جاهای تفریحی یزد

 

جاهای تفریحی یزد بسیار متنوع هستند هر چند که محبوب‌ترین تفریح در این استان زیبا، کمپ‌های کویر‌گردی می‌باشند. در این مطلب می‌خواهیم تعدادی از تفریگاه ها در میان جاهای دیدنی یزد را نام ببریم و به معرفی آن‌ها بپردازیم. مکان‌های مختلفی مانند شهربازی‌ها، مجموعه‌های آبی، پارک‌ها، کمپ‌های کویرگردی و … در این لیست وجود دارند. همچنین آدرس هر کدام از جاهای تفریحی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

۱. کمپ کویر‌گردی کاراکال از جاهای تفریحی یزد

 

جاهای دیدنی یزد، کمپ کویرگردی کاراکال

 

کاراکال نام گربه‌ای می‌باشد که از سال‌های دور در کویری نزدیک صادق آباد زندگی کرده است. کمپ کویری کاراکال بین گردشگران ایرانی و خارجی از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. در این کمپ دائمی می‌توانید به تفریحاتی مانند شترسواری، سافاری، موتورسواری، کمپینگ، شب مانی در کویر و … بپردازید. در فصل بهار و تابستان در کمپ آتش روشن می‌کنند و گردشگران در اطراف آتش می‌نشینند. برای استراحت نیز چادر‌های مناسبی برپا می‌شود. به طور کلی کویرگردی از جاهای تفریحی یزد است که آوازه‌ای جهانی دارد بنابراین اگر تا به حال چنین تجربه‌ای نداشته‌اید، کمپ کویر گردی کاراکال را امتحان کنید.

آدرس کمپ کویری کاراکال

یزد، جاده یزد به بافق

 

۲. کویر سیاه کوه

 

جاهای دیدنی یزد، کویر سیاه کوه

 

کویر سیاه کوه یکی دیگر از کویر‌های جذاب اطراف یزد است. در این کویر کمپ دائمی وجود ندارد ولی می‌توانید با تور‌های حرفه‌ای کویرگردی به این نقطه سفر کنید. کویر سیاه کوه بین یک نمکزار و باتلاق قرار دارد برای همین نیاز به یک تور لیدر حرفه‌ای یا راهنما خواهید داشت. نقشه هوایی این کویر شبیه به هلال ماه است و قله سیاه کوه در قوس این هلال می‌باشد.

آدرس کویر سیاه کوه

استان یزد، ۴۰ کیلومتری شمال اردکان

 

۳. پارک کوهستان یزد از جاهای دیدنی یزد در بهار

 

جاهای تفریحی یزد، کوهستان یزد

 

شاید شهر یزد در ذهن شما یک شهر کاملاً کویری باشد اما در این شهر هم فضای سبز و پارک‌های زیبایی قرار دارند. یکی دیگر از پارک‌ها و جاهای دیدنی یزد پارک کوهستان است. امکانات رفاهی مختلفی در این پارک تعبیه شده تا خانواده‌ها بتوانند اوقات شادی در آن داشته باشند. در پارک کوهستان یک دریاچه مصنوعی وجود دارد که می‌توان در آن قایق سواری کرد. زمین بازی کودکان، آلاچیق، پیست اسکیت، پیست موتورسواری، بوفه، آلاچیق و … نیز در پارک کوهستان ساخته شده‌اند. همچنین مسافران اجازه دارند در این پارک، چادر بزنند. بسیاری از قسمت‌های پارک دارای فضای سبز است و توسط فواره‌های آب، هوای آن مطبوع می‌شود. 

آدرس پارک کوهستان یزد

یزد، جاده یزد به طرف تفت

 

۴. شهربازی شادی یزد از جاهای تفریحی یزد

 

جاهای دیدنی یزد پارک شادی

 

یکی از اولین شهربازی‌هایی که در شهر یزد ساخته شد، شهربازی شادی است. ۱۷ دستگاه بازی برای کودکان و نوجوانان در شهربازی وجود دارد. همچنین زمین بازی، بوفه، پارکینگ و فضای سبز از دیگر امکانات شهربازی شادی یزد می‌باشند. این شهربازی یکی از جاهای تفریحی یزد است و برای گذراندن یک بعد از ظهر شاد در بهار و تابستان بسیار مناسب می‌باشد.

آدرس شهربازی شادی یزد

یزد، بلوار دانشجو، جنب تالار پذیرایی غدیر

 

۵. باشگاه تفریحی ورزشی جنگ ستارگان

 

جاهای دیدنی یزد، پینت بال یزد

 

اگر به تفریحات هیجان انگیز و پر جنب و جوش علاقه دارید، می‌توانید در شهر یزد به باشگاه تفریحی ورزشی جنگ ستارگان بروید. این مجموعه نخستین باشگاه لیزری یزد است. در جنگ ستارگان می‌توانید به بازی‌های مانند لیزر تگ بپردازید. دالان‌های تو در توی لیزر تگ جنگ ستارگان برای شما بسیار جذاب خواهند بود. همچنین می‌توانید در این مجموعه به تفریحات دیگری مانند فوتبال دستی و ایر هاکی مشغول شوید.

آدرس باشگاه تفریحی ورزشی جنگ ستارگان

یزد، میدان نعل اسبی

 

۶. شهربازی سرزمین ستاره‌ها یزد

شهربازی سرزمین ستاره‌ها یکی از به روز‌ترین شهربازی‌ها و جاهای دیدنی یزد است. این مجموعه دارای ۲ هزار متر مربع مساحت می‌باشد. فضای سرزمین ستاره‌ها کاملاً سرپوشیده است و در آن دستگاه‌های مدرنی برای بازی وجود دارند. از دیگر سرگرمی‌های سرزمین ستاره‌ها می‌توانیم به سینِما ۵ بعدی، ۶۱ دستگاه بازی و سرگرمی، بازی‌های واقعیت مجازی، ماشین‌های کوبنده مکانیکی، سرگرمی‌های جنگی، سرگرمی‌های دیجیتالی، ایر هاکی و … اشاره کنیم. امکانات شهربازی شامل پارکینگ، رستوران، کافی شاپ و … می‌باشند.

ساعات بازدید از شهربازی ستاره‌ها

۹/۵ صبح تا ۱/۵ بعد از ظهر

۵/۵ بعد از ظهر تا ۱۱ شب

در فصل سرما به دلیل برودت هوا شهربازی تعطیل است.

آدرس شهربازی سرزمین ستاره‌ها یزد

یزد، میدان آزادی، مجتمع ستاره، طبقه دوم

 

۷. پینت بال تکاور یزد

 

جاهای دیدنی یزد، پینت بال یزد

 

یکی از جاهای تفریحی یزد این مجموعه پینت بال است. در پینت بال تکاور یزد شما به دو یا چند گروه تقسیم شده و با استراتژی‌های مختلف مبارزه می‌کنید. اگر به سرگرمی‌های گروهی و مهیج علاقه دارید، پینت بال تکاور گزینه مناسبی برای شما است.

آدرس پینت بال تکاور یزد

یزد، صفاییه، انتهای بلوار شهید متری

 

برای مطالعه جاهای دیدنی مشهد کلیک کنید.

۸. مجموعه آبی مهنور یزد

 

جاهای دیدنی یزد، مجموعه آبی مهنور

 

در فصل گرما و در یک شهر کویری مانند یزد هیچ تفریحی نمی‌تواند بهتر از تفریحات آبی باشد. مجموعه آبی مهنور یکی از مجموعه‌های مجهز و پر از سرگرمی در یزد است که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. در این مجموعه گزینه‌های بسیاری مانند استخر بزرگسالان، استخر کودکان، حمام سنتی، حمام ترکی، وان آب سرد، سونای خشک، سونای بخار، اتاق خصوصی ماساژ، سرسره آبی، خدمات مختلفی مانند نقش حنا و … موجود هستند.

ساعات کاری مجموعه آبی

روزهای فرد و جمعه از ۱۰ صبح تا ۷ شب مخصوص بانوان

همه روزه از ساعت ۸ شب تا ۲ بامداد مخصوص آقایان

افراد می‌توانند در روز تولد خود بدون پرداخت بلیط از مجموعه آبی مهنور استفاده کنند.

آدرس مجموعه آبی مهنور

یزد، بلوار جمهوری، کوچه یاسمن

 

۹. کمپ کویری سندباد

 

جاهای دیدنی یزد، کمپ کویرگردی سندباد

 

یکی از نزدیک‌ترین کمپ‌های کویرگردی به شهر یزد، کمپ سندباد است. در این کمپ می‌توانید به تفریحاتی مانند شترسواری، سافاری، پاراگلایدر، کایت بادی، رصد ستارگان و … مشغول شوید. این کمپ یکی از مراکز تفریحی و جاهای دیدنی یزد است ولی امکان شب مانی در آن وجود ندارد. در ایام نوروز یا برخی ایام خاص دیگر، موسیقی زنده در کمپ اجرا می‌شود. برای استفاده از امکانات کمپ بایستی ورودی پرداخت کنید. این کمپ ترانسفر مناسبی به شهر یزد دارد. امکانات کمپ کویری سندباد شامل حمام، سرویس بهداشتی، سرو نوشیدنی‌های خنک، عرقیجان گیاهی، سرو ناهار، سرو قهوه و چای می‌باشد.

آدرس کمپ کویری سندباد

یزد، دروازه قرآن، جاده نصر، کمپ کویری یزد

 

۱۰. سینِما تک یزد

 

جاهای دیدنی یزد، پردیس سینما تک

 

پردیس سینمایی یزد دارای ۶ سالن سینِما است که هر کدام بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ نفر گنجایش دارند. تجهیزات این سالن‌ها بسیار مدرن بوده و شامل پخش دیجیتال دالبی، سیستم گرمایش و سرمایش مطبوع می‌باشد. همچنین یک محوطه باز برای اجرا و تماشای تئاتر در سینِما تک در نظر گرفته شده است. سالن کودک، کتابخانه، نمایشگاه دائمی کتاب، مرکز نجوم و … از دیگر گزینه‌های فرهنگی و تفریحی سینِما تک می‌باشند.

آدرس سینِما تک یزد

یزد، صفاییه، بلوار شهید قندیپ

 

۱۱. مجتمع گردشگری و تفریحی چشمه بوز از جاهای دیدنی یزد در بهار

 

جاهای دیدنی یزد، چشمه بوز یزد

 

اگر شما هم جزء گردشگرانی هستید که در فصل بهار به یزد سفر می کنید و به دنبال جاهای دیدنی یزد در بهار هستید پیشنهاد می کنیم به چشمه بوز بروید. مجتمع گردشگری چشمه بوز در منطقه خضر آباد یزد است. مسافرانی که به شهر یزد سفر می‌کنند از بین مراکز تفریحی و جاهای دیدنی یزد به این مکان علاقه ویژه‌ای دارند. مجتمع حدود ۷ هزار متر مربع مساحت دارد و برای تفریحات روزانه بسیار مناسب است. درختان انبوه میوه و دوری از سر و صدای شهر، مجموعه زیبایی بوجود آورده که برای پیک نیک‌های خانوادگی یا دوستانه مناسب می‌باشد. 

آدرس مجتمع گردشگری و تفریحی چشمه بوز

یزد، خضر آباد، انتهای دهکده توریستی

 

۱۲. موج‌های آبی باران

 

جاهای دیدنی یزد، موج آبی باران

 

بزرگترین مجموعه آبی در شرق کشور موج‌های آبی باران می‌باشد. این مجموعه در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد و طرفداران زیادی دارد. موج‌های آبی باران شامل تفریحاتی مانند استخر، سرسره روباز، سونای خشک، سونای بخار، سقوط آزاد، وان آب سرد، سرسره سرعتی، سرسره تک نفره و دو نفره، سرسره U، جکوزی، استخر موج و رودخانه و … می‌باشد.

آدرس موج‌های آبی باران: یزد، رضوانشهر، بلوار صاحب الزمان

غذاهای سنتی یزد

 

قیمه نخود یزد

 

غذاهای سنتی یزد دارای پشینیه طولانی هستند. از آنجایی که استان یزد در یک منطقه کویری وسیع قرار دارد بسیاری از غذا‌ها برای تحمل گرمای تابستان‌های طاقت فرسای کویر بوجود آمده‌اند. همچنین در زمستان‌های کویری هیچ غذایی مانند آش گرم نمی‌تواند برای بدن مناسب باشد. در میان لیست غذا‌های یزد تعدادی زیادی آش‌های لذیذ وجود دارد. از تمام این غذاها هم اگر بتوانید بگذرید نمی‌توانید به دسرهای سنتی یزد نه بگویید. در ادامه این مطلب به معرفی چندین غذا و دسر از شهر یزد می‌پردازیم.

 

آش شولی یزدی

یکی از مشهورترین غذاهای سنتی یزد آش شولی یزدی است. این غذای لذیذ با مواد اولیه بسیار ساده و روش پخت آسان در شب‌های سرد زمستان، گزینه مناسبی می‌باشد. مواد لازم برای تهیه شولی یزدی عبارتند از سبزی آش، چغندر، آرد، نعناع، عدس، روغن، رب انار و همچنین مهم‌ترین چاشنی آن سرکه است.

 

آش گندم یزدی

 

جاهای دیدنی یزد، آش گندم

 

یکی دیگر از غذاهای سنتی یزد، آش گندم است. این غذا معمولا در ایام ماه محرم و صفر به عنوان غذای نذری طبخ می‌شود. مواد اولیه آش گندم شامل گندم پوست کنده، جوی پوست کنده، نخود، عدس، ماش، سبزی آش، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی است.

 

آش آلو یزدی

 

جاهای دیدنی یزد، آش آلو

 

اگر به آش‌هایی که طعم ملس دارند علاقه دارید حتما آش آلو یزدی را امتحان کنید. معمولاً آش آلو در فصل سرما طبخ می‌شود. برای تهیه این آش به لپه، پیاز، سبزی آش، گوشت چرخکرده، برنج، آلو خشک نیاز دارید.

 

آش آبغوره یزدی

آش آبغوره یزدی یکی دیگر از غذاهای سنتی یزد است که روش پخت آسانی دارد. مواد لازم برای تهیه این آش سبزی آش، بلغور گندم، عدس و لوبیا، برنج، آب مرغ، غوره، آبغوره و نعنای خشک است. بسیاری از افراد این غذا را برای درمان بیماری دیابت مصرف می‌کنند اما اگر به این بیماری دچار هستید نباید غذاهای ترش میل کنید.

 

آش ماش یزدی

 

جاهای دیدنی یزد، خورش به الو یزد

 

آش ماش یزدی یکی از غذاهای سنتی شهر مهریز است که در یزد هم طبخ می‌گردد. معمولا از این آش به عنوان صبحانه در فصل سرما استفاده می‌کنند. مواد اولیه آش ماش شامل ماش، سبزی آش، رب گوجه فرنگی، پیاز داغ، نعنای داغ است. پس از بازدید جاهای گردشگری یزد می توانید کمی به شکم گردی با غذاهای سنتی یزد بپردازید و با ذائقه مردم یزد آشنا شوید.

 

آش کدو یزدی

آش کدو یکی از غذاهای سنتی یزد است ولی پیشینه آن به شهر تفت باز می‌گردد. برای تهیه این آش به مواد زیر نیاز دارید:

ماش، نخود، لوبیا، عدس، کدو، پیاز، شوید، آرد، ادویه

 

آش انار یزدی

همان‌طور که می‌دانید در استان یزد باغ‌های انار زیادی وجود دارند. یکی از عذاهای لذیذ که با انار تهیه می‌شود آش انار می‌باشد. برای تهیه این آش به انار دانه شده، عدس، لپه، سبزی، برنج و گوشت نیاز دارید.

 

خورش به آلو یزدی

 

جاهای دیدنی یزد، خورش به الو

 

یکی از غذاهای یزدی که میان گردشگران شهرت بالایی دارد، خورش به آلو یزدی است. این خورش یکی از خورش‌های لذیذ شهر یزد است که با برنج کته سرو می‌شود. مواد اولیه خورش به آلو شامل آلوی خشک، به، پیاز، گوشت، رب گوجه فرنگی، آب لیمو و زنجفیل است. بسیاری از رستوران‌های سنتی یزد این غذا را در منوی خود قرار داده‌اند.

 

قلیه کدو یزدی

قلیه کدو نیز یکی دیگر از غذاهای سنتی یزد است که به همراه برنج ساده سرو می‌شود. برای تیهیه قلیه کدو از موادی مانند کدو تنبل، لوبیا قرمز، ماش، شکر، دارچین، گردو و پودر نارگیل استفاده می‌شود.

 

کوفته یزدی

کوفته یزدی یا کوفته نخودچی یکی از غذاهای سنتی یزد است که شباهت زیادی به قیمه ریزه اصفهان دارد. کوفته یزدی از آرد نخودچی، گوشت چرخکرده، سبزیجات معطر تهیه می‌گردد.

 

آبگوشت تماته بادمجان

یکی دیگر از خوشمزه ترین غذاهای یزدی آبگئشت تماته بادمجان است. آبگوشت تماته بادمجان مانند دیگر آبگوشت‌های ایرانی از ترکیب چند ماده اولیه تهیه شده که همگی به طور همزمان در ظرف قرار گرفته و پخته می‌شوند. در آبگوشت تماته بادمجان موادی مانند گوشت، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، بادمجان و سیب زمینی وجود دارد.

 

کوفته هویج یزدی

کوفته هویج مانند دیگر کوفته‌ها پخته می‌شود با این تفاوت که ماده اصلی آن هویج است. مواد اولیه کوفته هویح عبارتند از: گوشت چرخکرده، هویج پخته، پیاز، رب انار یا رب گوجه فرنگی، سبزیجات معطر.

 

فله

فله یکی از غذاهای سنتی یزد است که سابقه زیادی دارد. البته امروزه این غذا بسیار به ندرت طبخ می‌شود. برای تهیه فله در اوایل بهار آغوز گاو را می‌جوشاندند تا حالتی شبیه به فرنی بگیرد. این غذا مانند سمنو بر سر سفره هفت سین قرار می‌گرفت.

 

کشک خیار

کشک خیار به آبدوغ خیار شباهت دارد و غذایی مخصوص ظهر تابستان است. تنها تفاوت کشک خیار با آبدوغ خیار این است که به جای دوغ در آن از کشک ساییده به همراه آب استفاده می‌شود. پس از ساییدن کشک آن را با آب مخلوط کرده به مخلوط، خیار خرد شده، گردو و کشمش اضافه می‌کنند.

 

دسر‌های سنتی یزد

 

کیک یزدی

 

تعدادی از مشهورترین و لذیذترین دسر‌های یزد عبارتند از:

 

ماقوت

 

ماقوت دسر یزد

 

برای تهیه ماقوت به نشاسته، آب، شکر، گلاب، زعفران، خلال پسته و بادام نیاز دارید. روش پخت این دسر تقریبا شبیه به شله زرد است.

 

پالوده یزدی

پالوده یزدی یکی از دسر‌های خوشمزه یزد است که طعمی شبیه به پالوده شیراز دارد. پالوده یزدی رشته‌ای نیست و ظاهر آن شبیه برنج است. در این پالوده از سیاه دانه هم استفاده می‌شود.

 

باقلوا یزدی 

 

باقلوای یزد

 

باقلوا یزدی یکی از لذیذترین و محبوب‌ترین دسر‌های سنتی یزد است. برای تهیه این دسر ابتدا یک کیک با چاشنی گلاب می‌پزند، سپس آن را درون شهد (آب، شکر و گلاب) قرار می‌دهند. وقتی شهد به خوبی به کیک نفوذ کرد، آن را با پودر پسته، پودر بادام و پودر هل تزیین می‌کنند.

بازارهای یزد

یزد به شهر بازارهای سنتی شناخته می شود و با گشت و گذار در  بازارهای آن می توانید به بهترین سوغاتی های این استان دسترسی پیدا کنید. بازارهای این شهر تنها حکم مرکز خرید را ندارند بلکه به عنوان جاهای دیدنی یزد نیز محسوب می شوند. 

 

بازار و حمام خان یزد

 

بازار و حمام خان یزد

 

مجموعه گردشگری خان مشتمل بر میدان، بازار، مدرسه و حمام، از آثار عصر قاجار است. بازار ۱۵۳ حجره با معماری تاریخی یزد دارد. در میان حجره‌ها حمام خان (گرمابه نور) قرار گرفته که شامل بینه و گرمخانه و استخری بزرگ و فضاهایی مخصوص جاکفشی و رختکن است که امروزه به چایخانه و سفره‌خانه تبدیل شده است. بازار مسگرها و موزه آب یزد از سرگرم کننده ترین جاهای دیدنی یزد است که در نزدیکی بازار و حمام خان قرار دارد و  میتوانید همزمان از آنها هم دیدن کنید.

آدرس:

یزد، خیابان قیام

شماره تماس:

03536270366

هزینه ورودی حمام:

3000 تومان

 

از دیگر بازارهای استان یزد می توان به بازار چهار سوق اردکان ، بازار چهار سوق یزد، بازار غلامعلی و... اشاره کرد.

 

 

هتل های یزد

 

هتل‌های یزد شامل هتل‌های مدرن و سنتی می‌باشند که امکانات بسیار رضایت بخشی به میهمانان ارائه می‌دهند. بسیاری از هتل‌های یزد در محل قبلی خانه‌های تاریخی قرار گرفته‌اند و به همین دلیل اقامت در هتل‌های سنتی می‌تواند شما را به سفری در تاریخ ببرد. در هتل‌های سنتی یزد، معماری یزد قدیم بسیار آرامش بخش و نوستالژیک است. در کنار معماری زیبا، خدمات و امکانات مختلفی نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد تا اوقات خوشی در زمان اقامت داشته باشید. البته شهر یزد دارای هتل‌های مدرن نیز می‌باشد. در ادامه تعدادی از بهترین هتل‌های یزد را به شما معرفی خواهیم کرد و به بررسی ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

 

هتل داد یزد

۴ ستاره

هتل داد یزد یک هتل با معماری سنتی می‌باشد که در قلب شهر قرار گرفته است. قدمت ساختمان هتل به حدود ۱۰۰ سال پیش می‌رسد و در سال ۱۳۰۷ ساخته شده است. با اینکه هتل داد یک هتل با معماری و تم سنتی می‌باشد، امکانات مدرنی در آن برای میهمانان وجود دارد. یک رستوران سنتی در هتل داد قرار گرفته که غذا‌های ایرانی و فرنگی سرو می‌کند. همچنین کافی شاپ هتل در فضای باز می‌باشد و غیر از میهمانان مقیم هتل، استفاده از آن برای عموم آزاد است. پرسنل هتل داد بسیار مجرب هستند و رضایت مشتریان را جلب می‌کنند. هتل داد یک بار برای مشتری‌مداری برنده جایزه Studiosus آلمان شده است.

برای رزرو تور یزد با اقامت در هتل داد کلیک نمایید.

 

آدرس هتل داد یزد

یزد، میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، پلاک ۲۱۴

تلفن

 ۹۴۰۰ ۳۶۲۲ ۰۳۵

 

هتل صفاییه یزد

 

هتل صفائیه یزد

۵ ستاره

هتل صفاییه یزد در یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای یزد بنا شده است. این هتل دسترسی آسانی به نقاط مهم شهر داشته و از این نظر انتخاب مناسبی برای گردشگران می‌باشد. هتل صفاییه دارای دو بخش است که هتل جدید و هتل باغ نامیده می‌شوند. در‌ واقع با تلفیق معماری سنتی و مدرن، فضای بسیار زیبایی بوجود آمده است. دو بخش هتل توسط یک فضای سبز بهم متصل می‌شوند. هتل جدید و هتل باغ هر دو دارای کافی شاپ هستند. اگر یکی از اتاق‌های هتل باغ را رزرو کرده باشید برای دسترسی به آن بایستی مسافتی را در باغ پیاده روی کنید.

رستوران هتل در طبقه بالاتر است و دارای آسانسور می‌باشد. امکانات مختلفی در هتل صفاییه برای سالمندان، توانخواهان و افراد با محدودیت حرکتی در نظر رفته شده بنابراین این هتل از هر نظر می‌تواند بهترین هتل یزد باشد.

برای رزرو تور یزد با اقامت در هتل صفائیه کلیک نمایید.

 

آدرس هتل صفاییه یزد

یزد، صفاییه، میدان ابوذر، خیابان تیمسار فلاحی

تلفن

۰۲۱۱ ۳۸۲۶ ۰۳۵

 

هتل باغ مشیر الممالک

 

جاهای دیدنی یزد، هتل باغ مشیر الممالک

 

۴ ستاره

هتل باغ مشیر الممالک یزد در حاشیه بافت تاریخی شهر ساخته شده است. ساختمان هتل یک خانه قدیمی متعلق به دوران قاجار می‌باشد. برای افتتاح هتل، خانه را در سال ۱۳۷۹ بازسازی کردند. هتل باغ مشیر الممالک با ۱۳ هزار متر مربع، اولین هتل باغ در ایران است. هتل در ورودی شهر قرار گرفته و برای مسافرانی که با خودروی شخصی سفر می‌کنند گزینه مناسبی است. هتل باغ مشیر الممالک به سبک باغ‌های اصیل ایرانی ساخته شده و در محوطه باز آن یک نهر جاری وجود دارد. همچنین فواره‌ها و آبنماها فضای باغ را زیبا‌تر کرده‌اند.

برای رزرو تور یزد با اقامت در هتل مشیرالممالک کلیک کنید.

 

آدرس هتل باغ مشیر الممالک

یزد، خیابان انقلاب، بلوار مشیر الممالک

تلفن

۹۷۶۳ ۳۵۲۳ ۰۳۵

 

هتل لاله یزد

۳ ستاره

هتل لاله یزد در محل خانه تاریخی گلشن قرار دارد. این خانه زیبا متعلق به دوران قاجار است. خانه گلشن تا سال ۱۳۵۵ به عنوان خانه‌ای شخصی استفاده می‌شد سپس برای دهه‌ها متروکه ماند. سرانجام در سال ۱۳۸۲ ساختمان را مرمت کردند و خانه گلشن تبدیل به هتل لاله یزد شد. این هتل در مرکز شهر یزد و در کنار آب انبار قدیمی قرار دارد. فاصله هتل لاله با مراکز خرید شهر بسیار کوتاه است. با اقامت در هتل لاله یزد از امکانات مدرن و کامل برخوردار می‌شوید. در برخی از اتاق‌ها حوض و فواره وجود دارد که فضای دلنشینی ایجاد کرد‌ه‌اند.

برای ررزو تور یزد هتل لاله کلیک کنید.

آدرس هتل لاله یزد

یزد، بلورا بسیج، جنب آب انبار، خانه تاریخی گلشن

تلفن

۵۰۴۸ ۳۶۲۲ ۰۳۵

 

هتل ارگ جدید یزد

 

هتل ارگ جدید یزد

 

هتل ارگ جدید یزد یکی از هتل‌های مدرن و جدید یزد است که به سبک معماری قدیم یزد ساخته شده و امکانات مدرنی ارائه می‌دهد. این هتل در سال ۱۳۹۳ افتتاح شده و در یک منطقه ییلاقی و بسیار آرام قرار دارد. از آنجایی که هتل از سر و صدای شهر دور است فضای بسیار آرامش بخشی دارد. فاصله هتل ارگ جدید با دخمه زرتشتیان که یکی از جاهای دیدنی یزد است بسیار کوتاه می‌باشد. نمای هتل از آجر و کاهگل است همچنین مانند خانه‌های کهن ایرانی دارای یک حیاط مرکزی می‌باشد.

آدرس هتل ارگ جدید

یزد، میدان اطلسی، بلوار اشرف، بلوار مناجات

تلفن

۵۰۰۰ ۳۸۲۸ ۰۳۵

 

هتل فیروزه یزد

جاهای دیدنی یزد، هتل فیروزه

 

هتل فیروزه یزد یکی دیگر از هتل‌های سنتی یزد، 3 ستاره است. قدمت ساختمان هتل به ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد که در سال ۱۳۹۵ مورد بازساز قرار گرفت. هتل فیروزه در بافت سنتی شهر قرار دارد و فاصله آن با جاهای دیدنی یزد مانند میدان امیر چخماق، مسجد جامع و … بسیار کوتاه است.

آدرس هتل فیروزه یزد

یزد، خیابان مهدی، بعد از بانک صادرات، نبش خیابان اصلی

تلفن

۲۹۰۱ ۳۶۲۷ ۰۳۵

 

هتل خوان دو حد یزد

۳ ستاره

هتل خوان دو حد یزد یکی از خانه‌های خشتی و قدیمی شهر است که به عنوان هتل کاربرد دارد. این ساختمان در سال ۱۳۹۳ مورد بازسازی قرار گرفت و سپس با نام هتل خوان دو حد افتتاح شد. هتل خوان دو حد دارای دو حیاط به سبک معماری قجری و صفوی می‌باشد. ساختمان این هتل دارای بادگیر، پنج دری، حوض هشتی، اتاق‌های تو در تو با ارسی و شیشه‌های رنگارنگ است. از جمله جاهای دیدنی یزد که فاصله کوتاهی با هتل خوان دو حد دارند، می‌توانیم به حمام خان، آتشکده، موزه آب، برج ساعت، مسجد جامع و … اشاره کنیم.

آدرس هتل خوان دو حد یزد

یزد، چهارراه بسیج، بلوار شهید عاصی زاده

تلفن

۲۹۸۹ ۳۶۲۷ ۰۳۵

 

هتل فاضلی یزد

۳ ستاره

هتل فاضلی یزد در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد. این هتل به سبک معماری اصیل یزد ساخته شده است. از آنجایی که هتل به محله فهادان نزدیک می‌باشد فاصله‌ای کوتاهی با جاهای دیدنی یزد و مکان‌های تاریخی دارد. برای مثال اماکنی مانند موزه آب، مدرسه ضیاییه، بقعه دوازده امام، خانه لاری‌ها، حمام ابوالمعالی و… در نزدیکی هتل فاضلی یزد هستند.

آدرس هتل فاضلی یزد

یزد، خیابان امام، میدان وقت‌الساعت، خیابان مسجد جامع، کوچه حسینیان

تلفن

۸۹۵۵ ۳۶۲۰ ۰۳۵

 

هتل راه و ما یزد

۴ ستاره

هتل راه و ما یزد در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این هتل، فاصله کوتاه با اماکن تاریخی می‌باشد. از هتل راه و ما به مراکز خرید هم دسترسی آسانی وجود دارد. فاصله هتل با راه آهن تنها ۵ کیلومتر و فاصله آن با فرودگاه ۱۵ کیلومتر است. فضای هتل راه و ما بسیار شیک و زیبا بوده و خدمات مختلفی در آن ارائه می‌گردد.

آدرس هتل راه و ما یزد

یزد، صفاییه، میدان ریاضی، بلوار ابن‌سینا

تلفن

۷۶۱۰ ۳۸۲۸ ۰۳۵

 

هتل مظفر یزد

۳ ستاره

هتل مظفر یزد در یک خانه تاریخی و زیبا قرار دارد. این خانه در سال ۱۲۶۶ ساخته شده و مالک آن یک تاجر مشهور یزدی به نام مظفر بوده است. ساختمان هتل حدود ۹۵۰ متر مربع مساحت دارد. ساختمان در سال ۱۳۸۸ مرمت شد و در سال ۱۳۸۹ به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفت. معماری هتل مظفر بی‌نظیر است و اقامت در آن خاطره خوشی برای شما می‌سازد.

آدرس هتل مظفر یزد

یزد، میدان آزادی، خیابان مطهری، کوچه خلف باغ، جنب مخابرات

تلفن

۷۷۸۳ ۳۶۲۲ ۰۳۵

 

هتل سنتی یزد

۳ ستاره

هتل سنتی یزد در ساختمان خانه تاریخی رشتیان قرار دارد. حدود ۳۵۰ سال قدمت دارد و در سال ۱۳۹۸ مورد بازسازی قرار گرفته است. هتل سنتی یزد در بافت تاریخی شهر ساخته شده و در کنار تکیه امیر چخماق است. با اقامت در هتل سنتی یزد به ۹۰ در صد از جاهای دیدنی یزد و اماکن تاریخی شهر دسترسی آسان خواهید داشت.

آدرس هتل سنتی یزد

یزد، میدان امیر چخماق، ابتدای خیابان سلمان

تلفن

۸۵۰۰ ۳۶۲۲ ۰۳۵

 

هتل والی یزد

۳ ستاره

هتل والی یزد در ساختمان یک خانه تاریخی قرار دارد. قدمت ساختمان به ۴۰۰ سال پیش و دوره صفویه باز می‌گردد. در سال ۱۳۸۵ خانه مورد بازسازی قرار گرفت. هتل دارای لابی، سرداب، حیاط بیرونی و اندرونی و … است. هتل والی یزد یک ساختمان سه طبقه دارد و متأسفانه فاقد آساسور می‌باشد.

آدرس هتل والی یزد

یزد، خیابان امام، روبروی شاهزاده فاضل

تلفن

۸۰۵۰ ۳۶۲۲ ۰۳۵

 

هتل ملک التجار یزد

 

جاهای دیدنی یزد، هتل ملک التجار

 

۴ ستاره

هتل ملک التجار یزد در لیست هتل‌های یزد جزو بهترین‌ها محسوب می‌شود. این هتل یک ساختمان آنتیک و زیبا دارد که در‌ واقع متعلق به دوران زندیان می‌باشد. این ساختمان خشتی در سال ۱۳۷۹ مورد بازسازی قرار گرفت و سپس با نام هتل ملک التجار آغاز به کار کرد. ساختمان هتل ملک التجار دارای هشتی شش ضلعی، بخش زمستانه، بخش تابستانه، شاه نشین و حوض بزرگ است. در برخی اتاق‌های هتل نقاشی‌های ارزشمند و قدیمی بر دیوارها وجود دارد. با توجه به اینکه هتل ۴ ستاره است، امکانات و خدمات باکیفیتی به میهمانان ارائه می‌گردد.

آدرس هتل ملک التجار

یزد، خیابان خیابان قیام، بازارچه پنجه علی

تلفن

۳۰۳۰ ۳۶۳۰ ۰۳۵

جاهای دیدنی بافق

 

جاهای دیدنی بافق یزد بسیار دل انگیز و هیجانی است و گردشگران زیادی را به سوی خود می خواند. هر گوشه از بافق قدم بگذارید، آرامش دل نشینش تکرار نشدنی خواهد بود. آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی بافق بسیار متنوع هستند و ارزش یک بار سر زدن به آن را دارد. جاهای دیدنی بافق را بشناسید تا هنگام سفر به یزد از جاذبه های مختلفش دیدن کنید.

 

کویر درانجیر

 

جاهای دیدنی یزد، درانجیر بافق

 

درانجیر یکی از کویرهای بزرگ یزد است که در شهر بافق قرار دارد. در این کویر یک رودخانه جاری است که از زمین های شوره زار می گذرد. کویر درانجیر هیچ نوع پوشش گیاهی ندارد و برای کویرنوردی، کمپ زدن و رصد ستارگان بهترین گزینه است. 

 

چشمه پیروزه

 

جاهای دیدنی بافق، چشمه پیروزه یزد

 

چشمه پیروزه از جاذبه های گردشگری بافق یزد است که بسیار خوش آب و هوا و بهترین مکان برای تفریح و استراحت است. در نزدیکی این شهر دره هایی سرسبز وجود دارد که از اطرافشان نهر هایی کوچک می گذرد و برای آب تنی و شنا فرصت خوبی را فراهم کرده است. 

 

قلعه باقرآباد

 

جاهای دیدنی یزد، قلعه باقرآباد

 

قلعه باقرآباد از جاهای دیدنی بافق است و یکی دیگر از یادگاری های دوره قاجار محسوب می شود که در یزد به جای مانده و قدمت زیادی دارد. این قلعه از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است که بخش شمالی آن 10 سال زودتر از بخش جنوبی ساخته شده است. در این قلعه 45 اتاق وجود دارد که دو برج نگهبانی و راهروهای زیاد دارد. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که با بازی جنگ های صلیبی را مدتی بازی کرده اید، حتما با ساختار قطعه ها و تجهیزات آن آشنا هستید. بنابراین باید بگوییم قلطعه باقرآباد بافق یزد، نمونه واقعی یک قلعه است که در آن سنگ اندازهایی برای دفاع از قلعه در بخش برج شمالی قرار داشته است. لذا برج جنوبی مخصوص تیراندازان است و در 4 دژ دیگر چهار سنگ انداز قرار دارد. این دو برج توسط راهرو به یکدیگر متصل می شود. بازدید از جاهای دیدنی و بکر یزد خصوصا قلعه باقراباد خالی از لطف نیست.

 

پارک آبشار بافق

 

جاهای دیدنی یزد، جاهای دیدنی بافق

 

پارک آبشار از بهترین جاهای دیدنی بافق است که در دل کویر قرار دارد و از چشم انداز فوق العاده زیبا برخوردار است. در این پارک سازه های طبیعی وجود دارد و عناصری مانند: سنگ، چوب و گیاه دست نخورده به چشم می خورد. بوستان آبشار بافق یزد در سال 1390 با وسعت 100 هکتار احداث شده است. در این پارک باغ پرندگان نیز به چشم می خورد و به زیبایی های بوستان افزوده است. این پارک محل مناسبی برای برگزاری مراسم های مختلف مانند: نمایش عروسکی، ورزش باستانی، نمایشگاه عکس طبیعت و حیات وحس است. همچنین تا کنون غرفه های زیادی مانند: چای صلواتی و غرفه خرید نان محلی تنوری خدمات ارائه داده اند. 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مکان های دیدنی یزد این کهن‌شهر دیرنده پابرجا، شهر قنات و قنوت و اولین شهر خشتی جهان از شهرت زیادی برخوردار است. شهر یزد به دلیل معماری منحصربه‌فرد و ساختار قدیمی بکر بناهایش در سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. با تورگردان همراه باشید و از دیدنی‌های شهر بادگیرها بیشتر بدانید.

انتشار :  29 اردیبهشت 1401 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
  • بادگیرهای سزد
  • بوستان ناجی یزد
  • روستای خرانق یزد
  • بازار و حمام خان یزد
  • آب انبار شش بادگیر
  • رودخانه شور بهاباد
  • آتشکده زردشتیان یزد
  • برج خاموشان یزد
  • نخل امیرچخماق
  • موزه آینه یزد
  • خانه ابرکوه یزد
  • محله چهار منار یزد
  • منطقه حفاظت شده کوه بافق
  • باغ دولت آباد یزد
  • قبه دوازده امام یزد
  • مسجد جامع یزد
  • میدان امیرچخماق
  • امامزاده سید تاج الدین یزد
  • روستای ده عروس بهاباد
  • ساباط های یزد
  • زندان اسکندر
  • برج و باروی یزد
  • قیمه نخود یزد
  • ماقوت دسر یزد
  • کیک یزدی
  • ملک التجار یزد
  • سندی از محله سر دو راه یزد
  • باقلوای یزد
  • جاهای دیدنی یزد، محله لرد کیوان
  • جاهای دیدنی یزد، قلعه مروست یزد
  • جاهای دیدنی یزد، کمپ کویرگردی کاراکال
  • جاهای دیدنی یزد، موزه گنجینه سنگ
  • جاهای دیدنی یزد، موج آبی باران
  • جاهای دیدنی یزد، آش گندم
  • جاهای دیدنی یزد، خورش به الو یزد
  • جاهای دیدنی یزد، خانه خاتمی
  • جاهای دیدنی یزد پارک شادی
  • جاهای دیدنی یزد، کمپ کویرگردی سندباد
  • جاهای دیدنی یزد، پردیس سینما تک
  • جاهای دیدنی یزد، موزه مردم شناسی اردکان
  • جاهای دیدنی یزد، موزه فرش
  • جاهای دیدنی یزد
  • جاهای دیدنی یزد، موزه تاریخ طبیعی
  • جاهای دیدنی یزد، چشمه بوز یزد
  • جاهای دیدنی یزد، پینت بال یزد
  • جاهای دیدنی یزد، پینت بال یزد
  • جاهای دیدنی یزد، موزه مردم شناسی مهریز
  • جاهای دیدنی یزد، موزه چاپارخانه یزد
  • جاهای دیدنی یزد، مجموعه آبی مهنور
  • هتل صفائیه یزد
  • جاهای دیدنی یزد، قلعه مهرپادین
  • جاهای دیدنی یزد، موزه مردم شناسی خانه صولت
  • اماکن گردشگری یزد، موزه اب یزد
  • موزه مردم شناسی تفت
  • جاهای دیدنی یزد، کویر سیاه کوه
  • جاهای دیدنی یزد، موزه سریزد
  • جاهای تفریحی یزد، کوهستان یزد
  • جاهای دیدنی یزد، خورش به الو
  • جاهای دیدنی یزد، آش آلو
  • جاهای دیدنی یزد، هتل فیروزه
  • جاهای دیدنی یزد، جاهای دیدنی بافق
  • جاهای دیدنی یزد، هتل ملک التجار
  • هتل ارگ جدید یزد
  • جاهای دیدنی یزد، قلعه باقرآباد
  • جاهای دیدنی یزد، درانجیر بافق
  • جاهای دیدنی یزد، هتل باغ مشیر الممالک
  • جاهای دیدنی بافق، چشمه پیروزه یزد
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
9 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
Leyla
ممنون از این مطلب جامع درباره دیدنی های یزد
کیان
سلام چقدر خوب و جامع جاهای تفریحی یزد با آدرس رو معرفی کردید. ممنونم از مقاله خوبتون
تهیونگ
سلام من یه یزدی ام توصیه میکنم حتما به یزد بیاید یزدی ها خیلی خون گرم هستن و با لحجه شیرینشون حسابی ازتون پذیرایی میکنن حتما به بازار امیر چخماق هم برین ها خیلی باحاله ? در ضمن باقلوا یزدی گردالیه این یزدی نیس
سحر علیزاده

آباد و بی زوال و کهنسال و با شکوه

این شهر پیر، وه که چه زیباست منظرش

دارالعباده شهرت و عنوانش از قدیم

زیبنده افسری است سرافراز بر سرش

مقدم
عکس باقلوا ترکی را اشتباها بجای باقلوای یزد گذاشته اید
خدنگیعفیفه خدنگی
اصلاح میشه. ممنون از دقتتون
عرفان
زنده باشید. ممنون از اطلاعات تکمیلی تون. حتما آدرس رو هم اضافه می کنیم
عرفان
ممنون از اطلاعات خوبتون عمارت مالمیر تنها بادگیر دوطبقه یزده و بنای صفوی داره چرا آدرسش رو ندارید من رفتم بسیار با شکوه و زیباست آدم به ایرانی بودنش فتبارک میکنه
خدنگیعفیفه خدنگی
زنده باشید. ممنون از اطلاعات تکمیلی تون. اطاعت امر شد؛ آدرس رو اضافه کردیم