بهترین زمان سفر به مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد

مشهد با حال و هوای زیارتی که به میزبانی حرم امام رضا دارد، همان شهری است که بسیاری از گردشگران می‌خواهند بدانند بهترین زمان سفر چه زمانی است. هر چه باشد، بهترین زمان سفر به مشهد سهم زیادی در کیفیت سفر زیارتی یا گردشگری شما دارد. ما در مجله تورگردان (مجری مستقیم تورهای داخلی و خارجی)، بهترین فصل (از نظر هواشناسی) تا ارزانترین و خلوت‌ترین را برای مسافرت به مشهد معرفی می‌کنیم. پس همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بهترین زمان سفر به مشهد

 

بهترین زمان برای سفر به مشهد بر اساس هدف شما از مسافرت به این شهر زیارتی متفاوت است. در ادامه به بررسی این مورد مهم از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.
 

بهترین زمان از نظر آب و‌ هوا

 

بهترین زمان سفر به مشهد از نظر آب و هوا، فصل بهار است؛ چرا که شهر مشهد در بهار، آب و هوای بسیار خوب و مطبوع دارد. یعنی هوا نه خیلی گرم و نه خیلی سرد و البته شلوغ‌ترین زمان رفتن به مشهد است. سفر به مشهد در تیر ماه، مرداد و شهریور با توجه به آب و هوای گرم و خشک، روندی صعودی دارد. میزان متوسط دمای هوا در این فصل، معمولا 32 درجه سانتی گراد است.

 

بهترین زمان برای سفر به مشهد براساس هواشناسی
منبع گوگل مپ


برای سفر به مشهد در دی ماه و بهمن، چمدان خود را با لباس‌های گرم و پشمی ببندید؛ چون سرمای خشک و آب و هوای سوزداری در شهر غالب شده و مثل زمستان 1401، دما تا منفی 20 درجه سانتی گراد هم می‌رسد. البته متوسط دمای مشهد در زمستان منفی 4 درجه سانتی گراد است.
 

پاییز که به مشهد می‌رسد، آب و هوا کمی سرد و خشک می‌شود، اما سرد و خشک بودن آب و هوا در این فصل به سردی و جانسوزی زمستان نیست. بنابراین می‌توان گفت که پاییز زمان مناسبی برای سفر رفتن و سر زدن به جاهای تفریحی مشهد است. در کل، بهترین فصل همان بهار است؛ چرا که نه هوا آنقدر سرد است که به استخوان‌تان نفوذ کند و نه آنقدر گرم است که عرق بریزید.
 

خلوت ترین زمان مسافرت به مشهد چه زمانی است؟

 


اگر در خلوت‌ترین زمان قصد دارید به مشهد سفر کنید، زمستان‌ و قبل از اسفندماه، زمان مناسبی است؛ زیرا شلوغی تردد در سطح شهر را نمی‌بینید. علاوه براین، قیمت بلیط‌های هواپیما و همچنین، قیمت هر شب اقامت در مشهد به مقدار قابل توجهی پایین می‌آید. کم بودن قیمت تور مشهد، خلوت بودن حرم و جاهای دیدنی از مزیت‌های سفر به مشهد در زمستان است.

 

ارزانترین زمان برای سفر به مشهد
منبع گوگل مپ


 

ارزانترین زمان سفر به مشهد چه زمانی است؟

 

ارزانترین تور مشهد در بازه‌های متعددی از سال وجود دارد. همانطور که حدس می‌زنید اوج سردی زمستان، ارزانترین زمان سفر به مشهد است. بعد از آن، نیمه دوم فروردین تا اواسط خردادماه (به دلیل بازه امتحانی مراکز آموزشی)، هزینه سفر به مشهد به ارزانترین حد خود می‌رسد. همچنین در مهرماه و آبان با ارزانترین قیمت بلیط‌های هواپیما، اقامت در مشهد و حتی تورهای لحظه آخری می‌توانید سفری ارزان داشته باشید.
 

بهترین زمان سفر مشهد برای ایام سوگواری و عیدها

 

اگر می‌خواهید سفر زیارتی به مشهد داشته باشید، مناسبت‌های مذهبی حتما نقش مهمی در تعیین تاریخ سفرتان دارد. ماه رمضان، ماه محرم و دهه کرامت، مهم‌ترین مناسبت‌ها برای سفر به مشهد هستند.
 

ماه رمضان برای سفر به مشهد


حرم امام رضا برای ایام ماه مبارک رمضان، برنامه‌های ویژه‌ای دارد. برگزاری جلسه‌های تلاوت قرآن بعد از اقامه نماز صبح تا روز بعد در مسجد گوهرشاد یا صحن امام خمینی، حال و هوای معنوی تکرارنشدنی را رقم می‌زنند. بعد از آن، مراسم افطاری ویژه‌ای که در صحن‌ها بعد از اقامه نماز برپاست، سفر به مشهد را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

 

ماه رمضان برای سفر به مشهد
منبع گوگل مپ


طبق آن چیزی که گزارش شده، هر شب در ماه رمضان، 13 هزار کارت برای مراسم افطاری در شهر توزیع می‌شود و افرادی که کارت دارند، می‌توانند در مراسم افطاری ویژه حضرت شرکت کنند. راستش را بخواهید، دقیقا مشخص نیست که این کارت‌ها در چه نقطه‌ای از شهر مشهد توزیع می‌شوند. فقط می‌توان گفت که اگر قسمت‌تان باشد، این کارت‌ها را دریافت می‌کنید.
 

سفر به مشهد برای ماه محرم

 

هر ساله ایام سوگواری محرم در حرم و نقاز اطراف آن، بسیار پررونق و پرشور برگزار می‌شود و همین پتانسیل، بهترین زمان سفر به مشهد را برای دوست‌داران ماه محرم فراهم می‌کند. از مراسم‌هایی که در روزهای تاسوعا و عاشورا داخل حرم امام رضا برگزار می‌شود، می‌توانیم به مراسم شمع به دست کردن خدام رضوی و راه رفتن منظم آن‌ها در اطراف صحن انقلاب اسلامی اشاره کنیم. همین مراسم منظم و باشکوه که اشک‌ها را جاری می‌کند، در شب شهادت امام رضا هم برگزار می‌شود.

 

ماه محرم بهترین زمان برای رفتن به مشهد
منبع گوگل مپ


از مراسم‌های مذهبی دیگر مشهد در ماه محرم، شام غریبان امام حسین (ع) است که طبق سنت‌های قدیمی و دیرباز، در شب عاشورا برگزار می‌شود. در این مراسم که از رسانه‌ها هم می‌توانید ببینید، تعدادی از خادمان امام رضا با شمع‌هایی که به دست دارند، به سوی حرم حرکت می‌کنند. آن‌ها بعد از رسیدن به ورودی حرم، صلوات خاصه را می‌خوانند و شهادت مظلومانه امام حسین را به جد بزرگوار ایشان تسلیت می‌گویند و در نهایت، همه آن‌ها در صحن جمهوری اسلامی گِرد هم می‌آیند. این مراسم آیینی در شام شهادت امام رضا هم برگزار می‌شود. 
 

 

دهه کرامت برای سفر به مشهد
 

مراسم‌های مذهبی در دهه کرامت حرم امام رضا (ع) با رویکرد خاصی همراه است. شعرخوانی، مدیحه سرایی سخنرانان برجسته کشور، خطبه خوانی و نقاره نوازی در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی اجرا می‌شود. در کوچه‌های منتهی به حرم هم، حال و هوای دهه کرامت با پذیرایی‌های متعدد، پررنگ‌تر می‌شود.

 

دهه کرامت بهترین زمان مسافرت به مشهد
منبع گوگل مپ


 

بهترین زمان برای دیدن مراسم روزانه حرم

 

مراسم نمادین جاروزنی از جاذبه‌های حرم اما رضاست که نباید از دست بدهید. در این مراسم آیینی که هر روز برگزار می‌شود، تعدادی از خادم‌های رضوی با لباس خاصی که همگی به تن دارند، جاروهای دسته بلند سبزرنگی به دست می‌گیرند و به سمت قبله و بارگاه مطهر امام رضا می‌ایستند و چاوشخوان، شعرخوانی خود را شروع می‌کند. بقیه خادمان هم چاوشخوان را با ذکر رضا، رضا جانم همراهی می‌کنند و همزمان صحن‌های انقلاب، آزادی، قدس، جمهوری و مسجد گوهرشاد را جارو می‌زنند. 

 

بهترین زمان برای دیدن مراسم روزانه حرم
منبع گوگل مپ


در انتهای این مراسم، آن‌ها در مقابل پنجره فولاد می‌ایستند و به حضرت رضا ادای احترام می‌کنند. این مراسم به طور روزانه در سه نوبت، یک بار قبل از مراسم خطبه و تحویل کشیک و یک بار بعد از این مراسم برگزار می‌شود. بار سوم نیز یک یا دو ساعت قبل از اذان مغرب و در ماه رمضان یک ساعت قبل از سحر و یک ساعت بعد از اذان مغرب است.

 

بهترین زمان برای دیدن نقاره زنی در مشهد
منبع گوگل مپ


مراسم نقاره زنی در حرم امام رضا که اکثرا از رسانه‌ها هم به چشم گردشگران رسیده، به غیر از دو ماه محرم و صفر و ایام سوگواری به صورت روزانه در حرم انجام می‌شود. اگر می‌خواهید این مراسم دوست‌داشتنی را ببینید، کافی است با دو نوبت اجرای آن آشنا باشید. 20 دقیقه قبل از اذان صبح و 20 دقیقه قبل از غروب آفتاب و در ایام عید نیز دو ساعت بعد از غروب آفتاب اجرا می‌شود.
 

بهترین فصل سفر برای جاهای تفریحی مشهد


مناطق ییلاقی اطراف مشهد کم نبوده و در هر فصلی از سال، زیبا و دیدنی هستند، اما معمولا این مناطق در فصل بهار، بسیار زیباتر از سایر فصل‌ها هستند. برای سفر به مشهد در بهار، جاذبه‌های گردشگری شاندیز، طرقبه و یا پارک جنگلی وکیل آباد از اماکنی هستند که برای گردش در اطراف مشهد پیشنهاد می‌کنیم تا ببینید.


بعد از این سه نقطه، دره ارغوان مشهد در طرقبه تا اواسط فروردین، زیبایی طبیعت خود را به رخ می‌کشد و بهترین وقت است که با گل‌های بنفش آن حیرت زده شوید. در امتداد آن، رودخانه و چشمه‌های آبی که جاری است، فرصت مناسبی را برای پیک نیک فراهم می‌کند.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

بهترین زمان برای سفر به مشهد از نظر هواشناسی، فصل بهار و البته شلوغ‌ترین فصل سفر به مشهد نیز بهار است. اغلب، خلوت‌ترین و ارزانترین زمان مسافرت به مشهد زمستان است. اگر دوست دارید تا بهترین زمان رفتن به مشهد را از جنبه‌های متفاوتی بررسی کنید، این مطلب برای شماست.

انتشار :  29 تیر 1402 به روزرسانی :  14 مرداد 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
دهه کرامت بهترین زمان مسافرت به مشهد
  • دهه کرامت بهترین زمان مسافرت به مشهد
  • بهترین زمان برای دیدن نقاره زنی در مشهد
  • بهترین زمان برای سفر به مشهد براساس هواشناسی
  • ارزانترین زمان برای سفر به مشهد
  • بهترین زمان برای دیدن مراسم روزانه حرم
  • ماه محرم بهترین زمان برای رفتن به مشهد
  • ماه رمضان برای سفر به مشهد
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد