پارکینگ های اطراف حرم مشهد برای زائران و مجاوران

پارکینگ های اطراف حرم

اگر شما هم به مشهد سفر کرده‌اید یا از مجاوران امام رئوف هستید و ه دنبال پارکینگ اطراف حرم امام رضا می‌گردید، این مطلب را از دست ندهید. در مطلب مقاله پیش رو به معرفی پارکینگ های حرم امام رضا (ع)، پرداخته‌ایم و فهرست کاملی از پارکینگ‌های مشهد نظیر پارکینگ شبانه روزی مشهد نزدیک حرم، پارکینگ طبقاتی، پارکینگ روباز، پارکینگ‌های عمومی و پارکینگ زیرگذر حرم امام رضا  پارکینگ از پارکینگ های عمومی اطراف حرم لیست شده که در خدمت زائرین و مجاورین قرار گرفته است. خواهشمند است شما نیز اگر پارکینگی را می شناسید که در این فهرست نیامده با ما در میان بگذارید. تورگردان همراه همیشگی شماست.

 

آنچه در این مطلب می‌خوانید: (کلیک کنید)

 

◾ پارکینگ های حرم امام رضا

◾ قیمت پارکینگ حرم امام رضا

◾ پارکینگ های اطراف حرم مطهر رضوی

◾ پارکینگ های شبانه روزی نزدیک حرم 

 

نقشه و آدرس پارکینگ های اطراف حرم

 

پارکینگ های حرم مطهر رضوی

 

آستان قدس رضوی برای رفاه هرچه بیشتر زوار عزیز و مجاورین گرامی، تدابیری اندیشیده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ساخت پارکینگ حرم امام رضا و جای پارک مناسب برای خودروهای آنان بوده است. پارکینگ‌های زیرگذر مانند پارکینگ شماره 1، 2، 3 و 4 از جمله پارکینگ های حرم هستند که در گذشته پارکینگ 4 مخصوص زائران و پارکینگ 2 مخصوص خدام و کارکنان بود و پارکینگ 1 و 3 نیز به طور مشترک برای هر دو گروه مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما در حال حاضر عمده ظرفیت پارکینگ حرم امام رضا از جمه پارکینگ 1، 3 و 4 به طور کامل به زوار اختصاص داده شده است. در ادامه مسیر دسترسی هریک را آورده‌ایم.

 

پارکینگ شماره 1 حرم امام رضا

 

پارکینگ 1 در زیرگذر حرم مطهر امام رضا (ع) واقع شده و ورودی آن در ابتدای زیرگذر، از سمت خیابان شیرازی قرار دارد. کسبه خیابان های اطراف حرم نیز عموما خودروهای خود را در همین پارکینگ می گذارند و می‌توان گفت این پارکینگ نزدیک ترین پارکینگ به حرم امام رضا محسوب می شود. دسترسی زائرین نیز به پارکینگ شماره 1 از طریق پله و پله برقی در صحن جامع رضوی صورت می‌گیرد و جهت تردد ویلچر و کالسکه از آسانسور موجود در باب الجواد استفاده می‌شود. علاوه بر این از طریق آسانسور ضلع جنوبی بست شیخ طوسی نیز می‌توان به این پارکینگ دسترسی داشت.

 

پارکینگ شماره 2 حرم مطهر

 

همان‌طور که گفتیم این پارکینگ به خادمین و کارکنان حرم اختصاص یافته که در زیر صحن کوثر و قسمتی از ضلع شرقی صحن جامع رضوی واقع شده است. خدام عزیز می‌توانند از داخل رینگ زیرگذر حرم به این پارکینگ دسترسی داشته باشند.

 

پارکینگ حرم

 

پارکینگ شماره 3 حرم امام رضا

 

یکی دیگر از پارکینگ های حرم امام رضا پارکینگ 3 می‌باشد. این پارکینگ مختص استفاده زائرین است که در زیر صحن هدایت قرار گرفته و ورود خودرو از خیابان نواب صفوی به سمت زیرگذر حرم صورت می‌گیرد و ورودی در ابتدای شیب زیرگذر خیابان نواب صفوی واقع شده است. تردد زائرین نیز از طریق پله، پله برقی و آسانسور در صحن هدایت میسر است.

 

پارکینگ شماره 4 حرم

 

پارکینگ شماره 4 تنها پارکینگ روباز حرم امام رضا و هم سطح با حرم است که در ضلع شمالی دوربرگردان آیت الله شیرازی واقع شده است. ورود خودرو نیز از مسیر خیابان طبرسی به سمت زیرگذر و از ورودی ابتدای شیب زیرگذر خیابان طبرسی صورت می‌گیرد. زائرین هم به راحتی می‌توانند از ضلع شمالی دوربرگردان آیت الله شیرازی و بست شیخ طوسی به این پارکینگ دسترسی داشته باشند.

 

پارکینگ روباز حرم امام رضا، پارکینگ شماره 4

 

هزینه پارکینگ حرم امام رضا

 

پارکینگ حرم نسبت به سایر پارکینگ‌های مشهد هزینه کمتری دارد. به طوری که اگر قصد تشرف به حرم را داشتید، به ازای هر ساعت باید مبلغ 2500 تومان پرداخت کنید.

 

پارکینگ های اطراف حرم امام رضا (ع)

 

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با خودروی شخصی به حرم مطهر رضوی رفته باشید. حال تفاوتی نمی کند که جزو مسافرانِ تور مشهد یا یکی از مجاورین و ساکنین مشهد باشید که برای زیارت به حرم مطهر مشرف می شوید. احتمالا برای پیدا کردن محلی مناسب برای پارک کردن دچار مشکل شده اید. بیشتر افرادی که تجربه کافی برای تردد اطراف حرم را ندارند، همان ابتدا وارد زیرگذر می شوند و تصور می کنند در پارکینگ بزرگ زیرگذر می توانند جا پیداکنند، ولی این تصور اشتباه است. چراکه این پارکینگ تقریبا همیشه پر است.

با این حال جای نگرانی نیست و پارکینگ حرم امام رضا تنها به زیرگذر حرم محدود نمی‌شود. اگر نگاهی به نقشه اطراف حرم امام رضا و خیابان های این محدوده داشته باشید، متوجه می شوید یافتن محل مناسب برای پارک ماشین کار چندان دشواری نیست. در نتیجه می‌توانید به راحتی برای هر مدت زمانی که خواستید ماشین های خود را در محل مناسب پارک کنید. تنها کافی است ادامه مطلب را دنبال کنید. 

 

1- پارکینگ طبقاتی میدان شهدا

 

این پارکینگ با ظرفیت 250 ماشین به صورت مسقف از بهترین پارکینگ های طبقاتی مشهد نزدیک حرم است که در ضلع غربی میدان شهدا، کنار پایانه اتوبوسرانی واقع شده است. زائران عزیز بعد از پارک کردن ماشین‌های خود در این محل، باید حدود 900 متر تا حرم مطهر پیاده روی کنند. از آنجا که در این خیابان طرح زوج و فردا اعمال می‌شود، بیشتر زائران، مسیر را به صورت پیاده طی می‌کنند و در این میان از مغازه‌های متنوع سوغات و ملزومات مورد نیاز سفر و زیارت بازدید کرده و به خرید نیز مشغول می‌شوند. 

 

2- پارکینگ روباز میدان شهدا

 

پارکینگ روباز میدان شهدا با ظرفیت 15 ماشین، به صورت مسطح، واقع در خیابان شیرازی، شیرازی 17، در مکان کارواش و پشت ایستگاه اتوبوس قرار گرفته است. این پارکینگ از پارکینگ طبقاتی میدان شهدا به حرم نزدیک تر است ولی احتمال اینکه ظرفیت آن خیلی زود تکمیل شود بسیار زیاد است.

 

پارکینگ عمومی اطراف حرم

 

3- پارکینگ مسقف بازار مرکزی

 

این پارکینگ با ظرفیت 60 ماشین، به صورت مسطح، واقع در خیابان شهید رجایی، کوچه مخابرات، انتهای کوچه چهارباغ ساخته شده است. این خیابان از کوچه‌های قدیمی اطراف حرم به شمار می‌رود که بسیاری از اهالی مشهد از قدیم آن را می‌شناختد و پیش از افتتاح پارکینگ‌های بزرگ و طبقاتی جدید، ماشین‌هایشان را آنجا پارک می‌کردند. بعضی از کتاب فروشی‌های مذهبی و مهم شهر نیز در این منطقه واقع است.

 

برای رزرو و مشاهده قیمت تور مشهد از اهواز کلیک کنید

 

4- پارکینگ روباز بازار مرکزی

 

پارکینگ روباز بازار مرکزی نیز با ظرفیت 400 خودرو، به صورت مسطح، واقع در خیابان نواب صفوی، نواب 11، کوچه باغ حسن خان واقع شده است. بعد از پارک کردن ماشین‌ها در این منطقه می توانید از جاذبه‌های گردشگری آن نیز بازدید کنید. خانه‌های تاریخی مثل خانه داروغه، خانه توکلی و خانه امیری، مدارس تاریخی مثل مدرسه عباسقلی خان، مجتمع گردشگری و اقامتی آرمان با آبنمای حیرت انگیز، مراکز خرید و بسیاری از دیدنی‌های اطراف حرم در همین محل قرار گرفته‌اند.

 

5- پارکینگ طبقاتی آسمان

 

پارکینگ آسمان بهترین و بزرگ‌ترین پارکینگ طبقاتی مشهد است که با ظرفیت 2100 خودرو طراحی شده است. این پارکینگ در بلوار هفده شهریور، خیابان شهید حنایی، بین میدان هفده شهریور و شهید حنایی 23 واقع شده و به مکان‌هایی نظیر هتل سی نور، بازار رضا، مرکز خرید آرمان و... نزدیک است.

 

پارکینگ طبقاتی آسمان

 

6- پارکینگ روباز وحدت

 

اگر بخواهیم به یکی دیگر از پارکینگ های نزدیک حرم امام رضا اشاره کنیم، پارکینگ مسطح و روباز وحدت، از مناسب‌ترین گزینه‌هاست. این پارکینگ با ظرفیت 120 خودرو در بلوار وحدت و ضلع جنوبی پارک وحدت واقع شده است.

 

7- پارکینگ مسقف معین

 

از دیگر پارکینگ های اطراف حرم امام رضا می‌توان به پارکینگ مسقف معین اشاره کرد. این پارکینگ با ظرفیت 220 خودرو به صورت مسطح طراحی شده است و در خیابان نواب صفوی، نواب 4 قرار دارد.

 

8- پارکینگ روباز بازار تنباکویی

 

پارکینگ روباز بازار تنباکویی با ظرفیت 200 خودرو به صورت مسطح، در خیابان 17 شهریور، کوچه تنباکویی واقع شده است. این پارکینگ نیز در دل بازار قرار گرفته و بیشتر از سوی کسبه و بازاری‌های این خیابان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

9- پارکینگ مسقف عدالت

 

پارکینگ عدالت با ظرفیت 60 خودرو به صورت مسطح، در میدان پنجراه، کوچه بهره قرار گرفته است. میدان پنجراه در منتهی الیه خیابان نواب صفوی قرار دارد و همچون میدان شهدا در مقابل حرم قرار گرفته است. این منطقه بر خلاف خیابان شیرازی و میدان شهدا که به بالا خیابان معروف بود، به نام پایین خیابان و پایین پای حضرت شناخته می‌شود.

 

بیشتر هتل های 4ستاره و 5ستاره پارکینگ های اختصاصی دارند که دغدغه مسافران را برای وسیله نقلیه برطرف می کنند. اگر دوست دارید در نزدیک ترین مکان به حرم ماشین را پارک کنید یک راهش این است که در هتل قصرالضیافه اقامت کنید و از پارکنیگ این هتل و نزدیکی اش به حرم بهره مند شوید. این هتل در نواب صفوی 2 و دیوار به دیوار حرم است. 

 

10- پارکینگ مسقف عباسقلی خان

 

پارکینگ عباسقلی خان مشهد، با ظرفیت 60 ماشین  به صورت مسطح و مسقف در خیابان وحدت 22، بازار عباسقلی خان برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران راه اندازی شده است. این پارکینگ در محله‌ای قدیمی با بازارهای سنتی و سرپوشیده قرار گرفته و در اطراف آن مناطق تاریخی و جاهای دیدنی حرم به چشم می‌خورد.

 

11- پارکینگ روباز عباسقلی خان

 

این پارکینگ نیز با ظرفیت 15 ماشین به صورت مسطح، واقع در بلوار مفتح، در شهر بازی مفتح قرار گرفته است.

 

پارکینگ عمومی اطراف حرم

 

12- پارکینگ روباز خیابان شاهین فر

 

پارکینگ روباز شاهین فر، در خیابان امام خمینی، خیابان بازارچه سراب، جنب دانشکده علوم پزشکی با ظرفیت 30 خودرو به صورت مسطح ساخته شده است. اگر اهل اندکی پیاده روی باشید با پارک کردن ّماشین در این خیابان می‌توانید کلی ترافیک خیابان‌های اطراف حرم را دور بزنید. انتهای این خیابان به خیابان آخوند خراسانی منتهی می‌شود و از آنجا تا حرم با توجه به مسیری که به تازگی از کنار ساختمان دفتر تبلیغات اسلامی بازگشایی شده است، راه چندانی نیست و دسترسی آسانی به صحن جامع رضوی دارد.

 

13- پارکینگ طبقاتی خیابان خسروی نو

 

در خیابان خسروی نو دو پارکینگ طبقاتی و مسقف به بهره برداری رسیده است. یکی از آن‌ها با ظرفیت 250 ماشین در خیابان آخوند خراسانی، آخوند خراسانی 4 واقع شده است. پارکینگ دوم نیز پارکینگ طبقاتی خسروی نو با ظرفیت 200 خودرو به صورت مسقف واقع در خیابان شهید اندرزگو، مقابل پمپ بنزین قرار گرفته است.

 

14- پارکینگ روباز کسری

 

این پارکینگ با ظرفیت 60 ماشین به صورت مسطح در میدان بیت المقدس، خیابان اندرزگو 1 واقع شده است. این پارکینگ از دو پارکینگ قبلی به حرم نزدیک‌تر است.

 

این دو پارکینگ در نزدیکی ورودی باب الجواد حرم مطهر قرار گرفته و دسترسی به بازار فرش فروش‌ها، مسجد صدیقی‌ها، موزه مردم شناسی(حمام مهدی قلی بیگ) و صحن جامع رضوی را آسان کرده است.

 

بنر تور کیش از مشهد

 

15- پارکینگ شبانه روزی امید

 

از نزدیک‌ترین مراکز خرید به حرم مطهر و از جدیدترین جاهای دیدنی مشهد است که از سه طبقه پارکینگ با ظرفیت 282 ماشین برخوردار است و درست مقابل ورودی حرم مطهر در خیابان شیرازی قرار دارد. پارکینگ مجتمع امید دسترسی آسانی به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، صحن انقلاب و بست شیرازی دارد.

 

پارکینگ شبانه روزی مشهد نزدیک حرم

 

اگر به هر دلیلی تصمیم داشتید خودروی خود را چندین روز در جایی امن پارک کنید یا چنانچه نیمه شب‌ها هوای زیارت به سرتان زد یا در این محدوده کاری برایتان پیش آمد، در صورت پر بودن پارکینگ های حرم امام رضا، پارکینگ‌های شبانه روزی بهترین گزینه هستند. در خیابان امام رضا مشهد و کوچه پس کوچه‌های اطراف آن پارکینگ‌های عمومی و شبانه روزی متعددی ساخته شده است که می‌توانید خودروی خود را با خیال راحت پارک کنید و به زیارت یا سایر کارهایتان برسید. در ادامه برخی از پارکینگ‌های شبانه روزی نزدیک حرم امام رضا را برایتان آورده‌ایم.

 

پارکینگ شبانه روزی برج امام رضا

 

آدرس: مشهد، بلوار هفده شهریور، خیابان دانش، حنایی 4

تلفن: 05138381235

 

پارکینگ شبانه روزی پیوند

 

آدرس: مشهد، بلوار هفده شهریور، حنایی 4، امام رضا 8

 

پارکینگ شبانه روزی شمشاد

 

آدرس: مشهد، بلوار هفده شهریور، حنایی 12، خیابان رجب زاده 18

تلفن: 05138526424

 

پارکینگ شبانه روزی عیدگاه

 

آدرس: مشهد، بلوار هفده شهریور، خیابان عیدگاه، عیدگاه 16

 

پارکینگ شبانه روزی اطمینان

 

آدرس: مشهد، بلوار هفده شهریور، حنایی 15

تلفن: 09154813351

 

برای رزرو تور ارزان مشهد و سایر تورهای این شهر از همه شهرهای کشور به منوی تور در سایت تورگردان مراجعه کنید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

در مطلبِ پیش رو فهرست کاملی از پارکینگ های اطراف حرم امام رضا لیست شده و پارکینگ های حرم را که در خدمت زائرین و مجاورین قرار گرفته است، شرح داده‌ایم. خواهشمند است شما نیز اگر پارکینگی را می شناسید که در این فهرست نیامده با ما در میان بگذارید. تورگردان همراه همیشگی شماست.

انتشار :  24 اسفند 1400 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
پارکینگ عمومی اطراف حرم
  • پارکینگ عمومی اطراف حرم
  • پارکینگ عمومی اطراف حرم
  • نقشه و آدرس پارکینگ های اطراف حرم
  • بنر تور کیش از مشهد
  • پارکینگ روباز حرم امام رضا، پارکینگ شماره 4
  • پارکینگ حرم
  • پارکینگ طبقاتی آسمان
  • 132111
  • fnacf7i1rr
  • 5a66v12iea
  • 4t976hstm8
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
7 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
ناصر
در مقایسه کیفی (طرز برخورد مسوول و راهنمایی و همکاری) و کمی (تعداد ظرفیت) پارکینگ های حرم با پارکینگ های خصوصی اطراف حرم به راحتی میفهمید که تفاوت بسیاری وجود دارد . مسوولین پارکینگ های حرم حتی از دادن یه راهنمایی ساده جهت یابی هم دریغ میکنند بماند ، علنا در جلوی دید مردم پارتی بازی می کنند و دروغ می گویند ، من حتی فیلم ازشون گرفتم و قطعا هیچ کدام از مسوولین دلش نمیخاد ببینه . ادب و فرهنگ احترام به تمام افراد فرسنگ ها فاصله با اخلاق مجاورین و خادمین دارد ، شاید بخاطر نبودن جای پارکه که امام گرانقدر بعد از چندین سال منو لایق سفره ضیافت خودش ندونسته ، انگار از همه مساءل اطرافش باخبره ، میدونه جای پارک گیرم نمیاد . بهرحال ممنون و متشکریم از همین خدمات اندکی که اراءه میدین و ممنونم از پاسخکوی محترم که مجبوره جواب بده بدون اینکه سوالامون باعث کوچکترین تغییری در کیفیت خدمات داشته باشه
رامین
متاسفانه همه جا درحق مردم عادی اجحاف می شود،بهترین پارکینگ و راحت ترین پارکینگ حرم رو به خادمین داده اند و تکریم زایرین رو زیر پا گذاشته اند، نکته بعدی غذای حضرت است که من زائر از راه دور میام چند روز هستم و برمیگردم با سیستم ثبت نام نتیجه نمی گیرم و متاسفانه توراه برگشت بسمت شهرم میبینم غذای حرم تایید شده ولی بی نتیجه است چون توقطار دیگه نمیشه کاری کرد، ایکاش همان مقدار که خادمین برای استان قدس ارزشمند هستند زائرین هم ارزش داشتند
خدنگیعفیفه خدنگی
حق با شماست دوست عزیز ولی این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که خادمین می‌بایست راس ساعت شیفت خود برای خدمت رسانی به زائرین در حرم حاضر باشند و معطل شدن برای پیدا کردن جای پارک کل سیستم را به هم می‌ریزد. علاوه بر اینکه بخش اعظمی از خادمان آستانه به صورت افتخاری خدمت‌رسانی می‌کنند و برای این خدمات هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند. پارکینگ و غذا کمترین امکاناتی است که می‌توان در ازای خدمت بی‌دریغشان در اختیارشان قرار داد. غذای حضرت، موضوع دیگری است و جا دارد مسئولین تدابیر بهتری بیندیشند که عزیزانی چون شما از آن محروم نشوند. امیدواریم در سفرهای بعدی تجربه بهتری داشته باشید. تورگردان در خدمت رسانی به شما آماده است.
علی
یکبار با وانت مزدا دو کابین اومدم مشهد هیچ یک از پارکینگها با وجود داشتن ظرفیت خالی اجازه پارک ندادند و گفتند پارک وانتها در پارکینگ ممنوع است (جای تعجب دارد)
سحر علیزاده

از اینکه تجربه خوبی برای استفاده از پارکینگ، در سفر به مشهد نداشتین متاسفیم.

صیادی
باسلام تعداد پارکینگ های اطراف حرم زیاداست اما از حرم بسیار دور است و برای افراد مسن اصلا خوب نیست و مشکلاتی را به دنبال دارد. لطفا در فضای معینی از خود حرم در ضلعهای مختلف پارکینگ های طبقاتی مثل پارکینگ بازار فردوسی مشهد که بسیارهم عالیست ، درست کنیدو تا سالیان متمادی مردم راضی از این خدمت شما باشند.یاعلی باتشکر
خدنگیعفیفه خدنگی
حق با شماست. متاسفانه ما از سیاست های معماری و ساخت و ساز آستان قدس بی اطلاعیم. تنها می تونیم توصیه کنیم که با خودرو تا جلوی حرم برید تا سالمندان و ناتوانانِ همراهتون از نفربرهای برقی(زائربرها) که تا ایستگاه های اتوبوس زائران را منتقل می کنند استفاده کنند. بعد از اون خودروی خود رو به پارکینگ منتقل کنید.