حافظیه شیراز | تصاویر، آدرس، بلیط، معرفی کامل

حافظیه-شیراز

حافظیه یکی از مقبره‌های تاریخی شیراز است که آرامگاه شاعر معروف ایران، حافظ شیرازی ملقب به لسان الغیب، در آن قرار دارد. حافظیه در شیراز به عنوان یکی از جاهای دیدنی مهم این شهر شناخته می‌شود و هر ساله تعداد زیادی گردشگر از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. تاریخچه حافظیه شیراز به دوران بعد از کریم خان زند و حدود سال ۱۲۳۵ باز می‌گردد. در این زمان یک سنگ مرمر بر روی مزار حافظ قرار دادند و بعد از آن یک عمارت گنبدی شکل در بالای آرامگاه این شاعر ساختند. این آرامگاه به مرور زمان تغییرات زیادی کرد و در دوره‌های مختلف بازسازی‌های متفاوتی بر روی آن انجام شده تا به شکل امروزی رسیده است. در ادامه‌ی مطلب بیشتر در خصوص حافظیه شیراز صحبت می‌کنیم و اطلاعات ضروری در خصوص این مکان دیدنی شیراز را با شما در میان می‌گذاریم.

 

کاشیکاری گنبد داخلی حافظیه

 

حافظیه شیراز کجاست؟

حافظیه شیراز از جاهای دیدنی شیراز در بخش شمالی این شهر و جنوب دروازه قرآن واقع شده است. این آرامگاه در فصول مختلف سال پذیرای مسافران از سراسر ایران است. حافظیه شیراز در ایام کرونا به شکلی محدود فعالیت خود را ادامه می‌دهد، اما در شرایط اضطراری این مکان نیز مانند سایر جاهای دیدنی کشور تا بهبود شرایط بسته میباشد. بدون در نظر گرفتن شرایط کرونا حافظیه شیراز ساعات کاری مشخصی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد که می‌توانند با توجه به برنامه کاری آنها از این مکان دیدن کنند (البته زمان دقیق برای بازدی باید بعد از ممنوعیت های وضع شده برای تردد مشخص شود). طراح آرامگاه حافظ، یک معمار فرانسوی به نام ماکسیم سیرو می‌باشد که حدود ۳۲ سال در ایران زندگی می‌کرد. این شخص در دوره زندگی خود خدمات زیادی را ارائه داد یکی از مهمترین آنها طراحی معماری آرامگاه حافظ شیرازی بود.

 

حافظیه در کجای شیراز است؟

آرامگاه حافظ در خیابان حافظیه شیراز قرار دارد و در اطراف آن جاذبه‌های گردشگری مختلفی واقع شده‌اند. روبروی این مکان باغ ملی شیراز و در فاصله کمی از آن آرامگاه هفت تنان می‌باشد. قرارگیری حافظیه در قسمت‌های مرکزی شیراز باعث می‌شود به بخش‌های مختلف این شهر مانند هتل ها، مراکز خرید و… دسترسی داشته باشید. همچنین ورزشگاه حافظیه شیراز نیز در  همین خیابان واقع شده است. موقعیت جغیرافیایی حافظه به شکلی است که میتوان گفت در نزدیکی مناطق خوش آب و هوای شیراز قرار گرفته و به همین دلیل وقت گذرانی در این مکان یا سایر جاذبه‌های اطراف آن برای مسافران میتواند بسیار دلپذیر باشد. به خصوص که در این خیابان درختان زیبا و فضا سازی دوست داشتنی انجام شده که باعث می‌شود قدم زدن در آن برای هر شخصی دوست داشتنی و لذت بخش باشد.

 

پلان حافظیه شیراز

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم حافظیه، معماری منحصر به فرد بخش‌های مختلف آن است. در ادامه به صورت مختصر بخش‌های آرامگاه حافظ را بررسی می‌کنیم:

  • حیاط جنوبی: این قسمت ورودی حافظیه است و در دو سمت آن باغچه‌های زیبایی قرار دارد. در بین این باغچه‌ها دو استخر بزرگ قرار دارد. 
  • آرامگاه مرکزی: این ارامگاه دارای گنبدی به ارتفاع 10 متر می‌باشد و شکل ظاهری آن مانند کلاه درویشان ترک طراحی شده است.
  • بیست ستون: این قسمت که به نام رواق چهار ستونه نیز شناخته می‌شود در زمان کریمخان زند ساخته شده است.
  •  محوطه شمالی: در این قسمت دو حوض و درختان نارنج قرار دارند که بسیار زیبا و دلنشین هستند.

 

خیل جمعیت در حافظیه پیش از شیوع کرونا

خیل جمعیت در حافظیه پیش از شیوع کرونا

 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

حافظیه شیراز محل دفن شاعر پر آوازه ایرانی حافظِ شیرین سخن است. بقعه ی آرامگاهی در میان باغی مصفا و مجموعه ای فرهنگی قرار گرفته است. برای کسب اطلاعات کامل درباره این مجموعه و برنامه های موجود در آن ادامه مطلب را مطالعه کنید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
تصاویر مرتبط
خیل جمعیت در حافظیه پیش از شیوع کرونا
  • خیل جمعیت در حافظیه پیش از شیوع کرونا
  • کاشیکاری گنبد داخلی حافظیه
  • حافظیه-شیراز
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد