دشت ارژن شیراز | جاهای دیدنی، تصاویر و تفریحات

دشت ارژن

دشت ارژن شیراز از جمله مقاصد گردشگری در استان فارس می‌باشد. این دشت پهناور و زیبا نقش مهمی در زندگی مردمان فارس در قرن‌های گذشته داشته است. اگر از تخت جمشید بازدید کرده باشید می‌توانید نقش‌هایی از شیر، گوزن و آهوی ایرانی را بر کتیبه‌ها مشاهده کنید. به این ترتیب متوجه می‌شوید شاهان هخامنشی برای شکار به دشت ارژن می‌رفتند. دشت ارژن با موهبت‌های فراوان از قرن‌ها پیش آغوش خود را برای همه جانوران و انسان‌ها با سخاوتمندی گشوده است. استان فارس را با آثار تاریخی و ارزشمندش می‌شناسیم، حال ما از شما دعوت می‌کنیم در سفر آینده خود به فارس حتما از دشت ارژن هم دیدن کنید. در ادامه می‌خواهیم دشت ارژن شیراز را به شما معرفی کنیم تا با رزرو تور شیراز سری هم به این دشت زیبا بزنید.

 

دشت ارژن

 

دشت ارژن شیراز کجاست؟

 

دشت ارژن در منطقه‌ای حد فاصل شیراز و کازرون می‌باشد. این دشت میان دو شهر شیراز و کازرون قرار گرفته به طوری که فاصله دشت ارژن با هر کدام از شهر‌ها دقیقا ۶۰ کیلومتر می‌باشد. اگر آوازه دشت‌های سرسبز شیراز را شنیده‌اید می‌دانید که دشت ارژن طبیعت بسیار زیبایی دارد. در‌ واقع دشت ارژن شیراز در نزدیکی کوه‌های زاگرس در استان فارس قرار گرفته و به همین دلیل بارندگی‌های منظم در آن اتفاق می‌افتد. رطوبت هوا و خاک حاصلخیز باعث شده پوشش گیاهی یک‌دست و سرسبزی در این دشت به وجود بیاید. اگر اهل عکاسی هستید و به دنبال هترین لوکیشن عکاسی در شیراز هستید، این دشت زیبا بهترین گزینه برای شماست.

 

هوای کوهستانی، درختان و علفزار‌های سبز، چند دریاچه و آبشار از جمله جاهای دیدنی دشت ارژن شیراز می‌باشند. به یاد داشته باشید که این خطه سرسبز، قرن‌ها پیش گسترده‌تر بوده و نقش اساسی در شکل‌گیری تمدن‌های منطقه فارس ایفا کرده است. چندین اثر تاریخی مهم هم در دشت ارژن شیراز و یا نزدیکی آن وجود دارند که این واقعیت را برای ما روشن می‌سازند.

اجازه بدهید سفری داشته باشیم به جاهای دیدنی دشت ارژن شیراز استان فارس...

 

دشت ارژن کجاست

 

چرا باید از دشت ارژن شیراز بازدید کنیم؟

اگر در گوگل عبارت «دشت ارژن شیراز عکس» را جستجو کنید، تصاویر این منطقه زیبا شما را مسحور خواهند کرد. این دشت جزو جاهای دیدنی شیراز می‌باشد که کمتر شناخته شده است. می‌خواهیم جاهای دیدنی دشت ارژن را نام ببریم تا بدانید چرا سفر به دشت ارژن پیشنهاد می‌شود.

 

بنر عکس بنر کیش

 

دریاچه ارژن

دریاچه ارژن در دشت ارژن شیراز قرار گرفته است. این دریاچه حدود ۲ هزار هکتار بوده و آب آن از رودخانه دالکی و بارندگی‌ها تأمین می‌گردد. منظره‌ای در دریاچه و محیط اطراف آن به وجود آمده بسیار زیبا و کم نظیر است. تصویر رشته کوه‌های اطراف دریاچه، در آب منعکس می‌شود، علاوه بر آن تک درختان زیبا، گل‌های شقایق وحشی و بوته‌های زالزالک جزو زیبایی‌های دریاچه ارژن هستند. محیط اطراف دریاچه برای پیک نیک با خانواده یا دوستان مناسب است. همچنین اگر می‌خواهید برای ساعتی از مشغله و آلودگی شهر دور باشید، دریاچه ارژن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. وقتی نسیم ملایمی از کوه‌های زاگرس به دریاچه می‌وزد، عِطر طبیعت از علفزار‌های اطراف شنیده می‌شود که تجربه‌ای لذت بخش از سفر به طبیعت خواهد بود.

اگر این تصاویر زیبا را از دریاچه ارژن برای خود تداعی کردید، انگیزه کافی برای سفر به این خطه زیبا را در خود به وجود آورده‌اید.

 

دشت ارژن در شیراز

 

 

برای مطالعه مقاله پارک برفی کیش (تفریحات برفی کیش) کلیک کنید.

 

جاهای تفریحی دشت ارژن

اگر شما هم تور شیراز از تهران یا تور شیراز از مشهد را رزرو کردید می توانید اوقات پر نشاطی را در جاهای تفریحی دشت ارژن بگذرانید. دریاچه پریشان از بکرترین مناطق دیدنی دشت ارژن است که در لیست جاذبه های تور شیراز یا استان فارس قرار دارد. دریاچه پریشان نسبت به دریاچه ارژن وسعت کمتری دارد ولی زیبایی‌های آن با دریاچه ارژن قابل مقایسه است. دریاچه پریشان همچون نگین آبی میان کوهستان قرار گرفته و اطراف آن را بوته‌های گل‌های وحشی احاطه کرده است. اگر در فصل بهار و مخصوصا فروردین و اردیبهشت ماه به دشت ارژن و اطراف دریاچه پریشان بروید، بوته‌های گل وحشی را مشاهده خواهید کرد

 

دشت ارژن شیراز

اگر بارندگی به میزان کافی بوده باشد، در قسمت‌های زیادی از دشت، شقایق‌های وحشی می‌رویند. عکاسی در اطراف دریاچه پریشان تجربه لذت بخشی است. شاید بتوانید بهترین تصاویر را از طبیعت استان فارس ثبت کنید. مطمئن باشید در این منطقه سوژه‌ها کلیشه‌ای نیستند و تمام کادر‌ها شبیه به زیباترین کارت پوستال‌ها خواهند بود. حتی با دیدن عکس دشت ارژن می توانید به زیبایی های این منطقه پی ببرید.

 

آبشار چرونیز

 

دشت ارژن فارس ابشار چرونیز دشت ارژن

آبشار چرونیز با نام آبشار ارژن هم شناخته می‌شود. این آبشار در دشت ارژن قرار گرفته و یکی دیگر از جاهای دیدنی این دشت محسوب می‌گردد. آبشار چرونیز آبشاری با عرض زیاد است که از صخره‌های خزه پوش سرازیر می‌گردد. زیباترین و پر آب‌ترین حالت آبشار چرونیز را در بهار مشاهده خواهید کرد. البته در فصل زمستان هم این آبشار زیبایی‌های خاص خود را دارد. آبشار یخ می‌بندد و قندیل‌های یخی به وجود می‌آیند. در نزدیکی این آبشار چندین رستوران، بوفه، نمازخانه و سرویس بهداشتی ساخته شده است که میزبان گردشگران تور شیراز است.

 

شهر تاریخی بیشاپور

شهر تاریخی بیشاپور در دشت ارژن و در نزدیکی شهر کازرون قرار گرفته است. در شهر باستانی بیشاپور می‌توانید کتیبه سنگی بزرگی را مشاهده کنید که به دوران ساسانیان تعلق دارد. شهر بیشاپور با پیشرفته‌ترین علم مهندسی در دوران خود ساخته شده و در دوره‌ای دیگر تبدیل به مکانی متروکه شده است. دشتی سرسبز شهر بیشاپور را در میان گرفته است بنابراین سفر به شهر تاریخی بیشاپور، بازدید از طبیعت و آثار تاریخی به طور هم‌زمان است.

 

کوه آبشار دشت ارژن

 

چادر‌های عشایر

اگر در زمان ییلاق به دشت ارژن سفر کنید می‌توانید چادر‌های عشایر را مشاهده نمایید. عشایر در طول کوچ خود و در فصل ییلاق به دشت ارژن می‌آیند. در دشت، چادر‌های عشایر جلب توجه می‌کنند. همچنین دام‌ها آزادانه به چرا مشغول هستند و چشم انداز زیبایی در دشت ارژن شیراز به وجود می آید. بهتر است در سفر به این دشت، زندگی مسالمت آمیز انسان را با طبیعت، از عشایر بیاموزیم.

 

امکانات در دشت ارژن شیراز

در نزدیکی آبشار چرونیز، امکانات مختلفی وجود دارد که در بخش مربوطه از آن‌ها نام بردیم. همچنین در نزدیکی روستا‌ها، فروشگاه‌های کوچکی دایر هستند. این غرفه‌ها توسط روستاییان گردانده می‌شوند و محصولاتی مانند لبنیات محلی، ترشی‌، صنایع دستی و... در آن‌ها عرضه می‌گردد.

 

زمان بازدید از دشت ارژن شیراز

مانند بسیاری از جاهای دیدنی شیراز و استان فارس، بهترین فصل برای بازدید از دشت ارژن فصل بهار است. پیشنهاد می‌کنیم در ماه‌های فروردین و اردی‌بهشت از این دشت زیبا بازدید کنید. در فصل بهار بوته‌های وحشی به گل می‌روند، دریاچه‌ها و آبشار‌ها پرآب هستند، مرتع‌ها سرسبز‌تر از همیشه به چشم می‌خورند و دشت ارژن به زیبایی قرن‌های گذشته خواهد بود.

 

سخن آخر

دشت ارژن علاوه بر اینکه یکی از دشت‌های زیبای ایران است از نظر تاریخی نیز ارزش زیادی دارد. بسیاری از داستان‌های کهن شاهنامه در این دشت اتفاق می‌افتند، زمانی بزرگترین سلسله ایرانی یعنی هخامنشیان در نزدیکی این دشت شکل گرفتند، عشایر دشت ارژن را برای مقصد کوچ ییلاقی انتخاب کردند. می‌توان گفت دشت ارژن قرن‌ها است که با دست و دلبازی پذیرای ما و نیاکان ما بوده است.

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

دشت ارژن شیراز از جمله مقاصد گردشگری در استان فارس می‌باشد. این دشت پهناور و زیبا نقش مهمی در زندگی مردمان فارس در قرن‌های گذشته داشته است. اگر از تخت جمشید بازدید کرده باشید می‌توانید نقش‌هایی از شیر، گوزن و آهوی ایرانی را بر کتیبه‌ها مشاهده کنید. به این ترتیب متوجه می‌شوید شاهان هخامنشی برای شکار به دشت ارژن می‌رفتند.

انتشار :  19 اردیبهشت 1401 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
کوه آبشار دشت ارژن
  • کوه آبشار دشت ارژن
  • دشت ارژن در شیراز
  • دشت ارژن
  • دشت ارژن شیراز
  • دشت ارژن کجاست
  • بنر عکس بنر کیش
  • دشت ارژن فارس ابشار چرونیز دشت ارژن
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
2 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
سارا
من عاشق شهر خان زنیان هستم خیلی زیبا و خوش آب و هوا هستش
هلما
عاشق دشت ارژن هستم همیشه هواش خنــــک بوده