نقش رستم شیراز | معرفی کامل، آدرس، دسترسی، تصاویر

نقش رستم شیراز

نقش رستم شیراز یکی از این آثار باستانی بسیار مهم که هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. شیراز و مناطق اطراف آن آثار تاریخی بیشماری را از دوره‌های مختلف، درون خود جای داده‌اند. این اثر تاریخی که با نام نقش رجب شیراز نیز ممکن است شناخته شود، در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری از تخت جمشید قرار گرفته و به عنوان یکی از مقاصد گردشگری بین المللی ایران به شمار می‌رود.

 

نقش رستم شیراز

 

در نقش رستم شیراز می‌توانید آثار به جا مانده از دوره‌های ساسانی، هخامنشی و ایلامی را ببینید. علاوه بر این آرامگاه‌ها و عبادتگاه‌های مختلفی در این مکان قرار دارد که نشان دهنده اهمیت نقش رستم در زمان باستان است. در ادامه این مطلب از وبلاگ تورگردان توضیحات بیشتری در خصوص این مکان تاریخی در اختیارتان قرار میدهیم.

 

نقش رستم شیراز

 

نقش رستم شیراز کجاست ؟

 

نقش رستم از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز است که در یک منطقه خشک و بیابانی قرار گرفته و همین باعث می‌شود که در فصول گرم سال آفتاب سوزان شما را آزار دهد. از سوی دیگر مسیر خاکی در نظر گرفته شده برای بازدید از این اثر تاریخی باعث می‌شود که نتوان در روزهای برفی یا بارانی از آن دیدن کرد. آدرس نقش رستم شیراز به این صورت است که باید ابتدا به بزرگراه مرودشت سعادت شهر بروید تا به خروجی روستاهای زنگی آباد و شول برسید. در اینجا جاده‌ای وجود دارد که شما را به سمت نقش رستم راهنمایی خواهد کرد. فاصله نقش رستم تا شیراز حدود ۷۰ کیلومتر است و معمولاً گردشگران باید برنامه ریزی‌های خود را به گونه‌ای انجام دهند که در یک روز به بازدید از تخت جمشید و نقش رستم بپردازند. زمانی که به بازدید از نقش رستم شیراز می‌روید محو تماشای سنگ نگاره‌هایی خواهید شد که در ارتفاعات بالای کوه هستند و قطعاً انرژی و زمان زیادی برای تراشیدن آنها صرف شده است.

 

بنای نقش رستم شیراز

 

تاریخچه نقش رستم

 

تاریخچه نقش رستم در شیراز به دوران سال پیش و دوران ایلامیان بازمی‌گردد. اما بعد از این دوره و در زمان هخامنشیان و ساسانیان نیز نقشها و قسمت‌های مختلفی به نقش رستم نقش رجب شیراز اضافه شده است. در این مکان آرامگاه چندین پادشاه بزرگ هخامنشی مانند داریوش دوم، اردشیر اول، خشایار شاه و داریوش بزرگ به چشم می‌خورد. همچنین نقش‌های به جا مانده از دوران ساسانی در این مکان نشان دهنده تاجگذاری اردشیر بابکان و زمان پیروزی شاپور اول در برابر امپراتوری روم است. آرامگاه موجود در نقش رستم شیراز مربع شکل هستند و در زمان‌های قدیم برای مهر و موم کردن آنها از سنگ‌های بزرگی پشت درب ورودی استفاده می‌کردند. همچنین در بالای هر کدام از این درب‌ها کتیبه ای به خط میخی وجود دارد. سایر بخش‌های نقش رستم شیراز که در این منطقه قرار دارند عبارتند از:

 

تاریخچه نقش رستم شیراز

 

  • نقش‌های برجسته و کتیبه‌ها: معمولاً این نقش‌ها و کتیبه‌ها مربوط به دوران ساسانی هستند و در آن از اتفاقات تاریخی دوران شاپور اول صحبت می‌شود. همچنین نقشه‌های دیگر آن نشان دهنده شاهانی مانند هرمز دوم، شاپور اول و بهرام دوم هستند. سنگ ‌نگاره‌ های ساسانی که تعدادشان نزدیک به سی می‌رسد، اهمیت به سزایی در شناخت سیر هنر تصویری ایران دارند. از مهمترینِ آنها می توان به سنگ ‌نگاره اردشیر ‌بابکان در نقش‌رستم اشاره کرد.(سنگ نگاره های ساسانی، مهدی حق شناس)
  • کعبه زرتشت: این سازه مکعبی شکل که به اشتباه با نام کعبه زرتشت شناخته می‌شود، در زمان‌های قدیم محل نگهداری برخی از گنجینه‌های مذهبی و کتاب مقدس بوده است. اما گفتنی است که هنوز هم کاربرد این مکان به شکل دقیق مشخص نیست.

نقش رستم شیراز

 

مسیر دسترسی و آدرس نقش رستم

 

اگر تور شیراز را انتخاب کرده اید و قصد رفتن به نقش رستم را دارید باید خودتان را به شهرستان مرودشت برسانید. فاصله شیراز تا نقش رستم از مسیر جاده‌ای شیراز به مرودشت تقریبا 60 کیلومتر است. در طول مسیر تابلوهایی وجود دارند که پیدا کردن نقش رستم را آسان می کنند.

برای رفتن به نقش رستم از طریق از ترمینال شهید کاراندیش شیراز هم می توان اقدام کرد. می توانید با مینی‌بوس یا تاکسی بین شهری به نقش رستم برسید.

اگر از سمت شهر آباده بخواهید به استان فارس بروید، باید از شهرهای صفاشهر و مرغاب عبور کنید و نرسیده به سعادت‌شهر به مجموعه پاسارگاد برسید. بعد از عبور از پاسارگاد هم باید از سعادت شهر، هشتیجان و اصطخر عبور کنید و در جاده مرودشت-سعادت شهر به مسیر ادامه دهید. زمانی که به سمت جاده مرودشت – سارویی تعیین مسیر کنید تابلوی نقش رستم را خواهید دید. مجموعه نقش رستم پارکینگ هم دارد پس نگران جای پارک نباشید.

 

نقش برجسته های نقش رستم شیراز

 

هزینه‌ ورودی نقش رستم

برای گردشگران ایرانی: 3000 تومان
برای گردشگران خارجی: 20000 تومان

 

نقش رستم شیراز توریست ها

 

ساعت بازدید از نقش رستم

بهار و تابستان: 7:30 تا 18:30
پاییز و زمستان: 8 تا 17

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

نقش رستم شیراز یکی از این آثار باستانی بسیار مهم که هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. در آنجا می‌توانید آثار به جا مانده از دوره‌های ساسانی، هخامنشی و ایلامی را ببینید. علاوه بر این آرامگاه‌ها و عبادتگاه‌های مختلفی در این مکان قرار دارد که نشان دهنده اهمیت نقش رستم در زمان باستان است. در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری در خصوص این مکان تاریخی در اختیارتان قرار میدهیم.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
تصاویر مرتبط
بنای نقش رستم شیراز
  • بنای نقش رستم شیراز
  • نقش رستم شیراز
  • نقش رستم شیراز
  • نقش رستم شیراز توریست ها
  • نقش برجسته های نقش رستم شیراز
  • تاریخچه نقش رستم شیراز
  • نقش رستم شیراز
  • نقش رستم شیراز
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد