باغ ملی شیراز و جاذبه های موجود در آن

باغ-ملی-شیراز

قرارگیری شیراز در موقعیت جغرافیایی مناسب با آب و هوایی خوب، از زمان های قدیم به رونق این شهر کمک کرده است. همین باعث شده این روزها در شیراز خانه‌های تاریخی و جاذبه‌های دیدنی مختلفی برای گردشگران وجود داشته باشد. یکی از جاهای دیدنی شیراز باغ ملی است که هر ساله مسافران زیادی را جذب زیبایی‌های خود می‌کند. باغ ملی شیراز در چهارراه حافظیه و نزدیک بیمارستان شهید دستغیب و ورزشگاه حافظیه این شهر قرار گرفته است. در ادامه این مطلب از سایت تورگردان بیشتر در خصوص باغ ملی شیراز صحبت کرده و برخی از تصاویر باغ ملی شیراز را با هم می‌بینیم.

 

باغبانی در باغ ملی شیراز

 

باغ ملی شیراز کجاست؟

قراریگرفتن این مکان در چهاراه حافظیه باعث شده آدرس باغ ملی شیراز تقریبا ساده باشد. تاریخچه باغ ملی شیراز نشان می‌دهد که این مکان در زمان‌های قدیم و حدود قرن هشتم رونق بسیار زیادی داشته و در اطراف آن جعفرآباد و صحرای مثلا قرار داشته‌اند. این روزها زمین‌های اطراف این باغ تبدیل به ساختمان‌های اداری و مسکونی شدند، اما محوطه اصلی آن هنوز هم به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و پارک‌های مهم شیراز شناخته می‌شود. این باغ پیشینه تاریخی غنی دارد، اما از آنجایی که طی قرون قبلی چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته و تغییرات بسیاری داشته بسیاری معتقدند که پیشینه این باغ به دوران هخامنشیان باز می گردد و از آن روز این منطقه رونق خود را حفظ کرده است. 

 

باغ ملی شیراز

 

یکی از اساسی‌ترین بازسازی‌های انجام شده روی این باغ خیابان کشی و کاشت درختان نارنج بود که به زیبایی و جذابین آن اضافه کرد. همچنین فواره‌های زیبایی که در سالهای اخیر به فضای این باغ اضافه شده، به زیبایی آن افزوده است. یکی از نکات جالب باغ ملی به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز این است که روبروی حافظیه قرار گرفته و در مسیر دیدن این آرامگاه می‌توانید سری به باغ ملی زده و در محیط زیبای آن قدم بزنید.

 

تندیس های باغ ملی شیراز

 

پلان باغ ملی شیراز

این روزها باغ ملی به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز شناخته می‌شود که عموم مردم می‌توانند از آن دیدن کنند. درختان تنومند این باغ خبر از قدمت بالای آن می‌دهند. در بخش ورودی باغ ملی شیراز یک تندیس نصب شده که توجه رهگذران را به خود جلب می‌کند. اولین قسمت بعد از ورودی باغ ملی شیراز بخش کودکان می‌باشد که در آن وسایل و امکانات مختلفی برای تفریح کودکان در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود که این باغ زیبا همان مکانی است که حافظ شیرازی در شعرهای خود توصیف ‌کرده است. وجود درختان نارنج در این باغ باعث می‌شود که در فصل بهار بوی بهار نارنج به مشام برسد و لذت قدم زدن در این پارک را دوچندان کند.

 

مجسمه ها در باغ ملی شیراز

 

سایر بخشهای باغ ملی شیراز عبارتند از: 

  • سردر آجری 

  • میدان مرکزی با دارای ۴ حوض به شکل قلب است.

  • باغچه دایره‌ای شکل میان میدان

  • ستون سنگی قرار گرفته در میان باغچه اشعار شاعران ایران بر روی آن حک شده است.

  • کانون فکری کودک و نوجوان در ضلع شمالی باغ ملی

  • فرهنگسرا یا نگارخانه باغ ملی شیراز در ضلع جنوبی: ساختمان زیبا به شکل دایره ساخته شده و در میان آن یک حوض بزرگ قرار دارد.

 

فضای باغ ملی شیراز

 

دیدنی‌های اطراف باغ ملی شیراز

باغ ملی در مکانی قرار گرفته است که تعداد زیادی از جاهای دیدنی شیراز و بخش‌های مهم این شهر به آن نزدیک هستند. از همین رو به راحتی می‌توان به آن دسترسی داشت. ورزشگاه حافظیه، آرامگاه حافظ شیرازی، آرامگاه هفت تنان و… تنها بخشی از جاهای دیدنی شیراز هستند که نزدیک به باغ ملی واقع شده‌اند. از سوی دیگر نزدیکی این پارک قدیمی زیبا به مرکز شهر این امکان را به مسافران داده است که بتوانند در اوقات فراغت خود و برای پیاده روی، محیط زیبای باغ ملی را انتخاب کنند.

 

بنر عکس بنر مشهد

 

وجود هتل‌های مختلف و باغ‌های زیبای شیراز مانند باغ جهان نما و باغ ملی گیاه شناسی شیراز در نزدیکی آن باعث شده که این منطقه به عنوان یکی از جاهای پر طرفدار برای گردشگران به شمار رود. به عقیده ساکنین شیراز این باغ بخشی از هویت شهر است و مسئولین شهر بهتر است حفظ و نگهداری از آن را در دستور کار خود قرار دهند. اما از سوی دیگر اخباری مبنی بر تبدیل این باغ به تالار تئاتر و موسیقی باعث به وجود آمدن کشمکش‌های زیادی بین افراد مختلف در شهر شیراز شده است.

 

اطراف باغ ملی شیراز

 

دانستنی‌های جالب در خصوص باغ ملی شیراز

  • باغ ملی یکی از جاهای دیدنی شیراز است که برای بازدید از آن نیاز به پرداخت هزینه‌ای ندارید.

  • این باغ تا سال ۱۳۶۵ به عنوان باغ وحش شهر شیراز مورد استفاده قرار می‌گرفته؛ولی بعد از انتقال باغ وحش، بخش هایی مانند نگارخانه باغ ملی شیراز، فرهنگسرا و... به آن اضافه شد.

  • موضوع تبدیل باغ ملی به خانه تئاتر و موسیقی در سال‌های اخیر بسیار بحث برانگیز شده و همین اختلافات بسیار زیادی را به وجود آورد. این روزها این طرح متوقف شده و منتظر تصمیم شورای شهر و اداره میراث فرهنگی استان فارس است. 

  • بهترین زمان برای بازدید از باغ ملی در تور شیراز قطعاً فصل بهار می‌باشد. آب و هوای مناسب و عطر بهار نارنج در این فصل قطعاً برای همه خوشایند است. همچنین عکس‌ های باغ ملی شیراز در این فصل بسیار زیبا و دیدنی هستند.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

باغ ملی شیراز مثل باغ ملی تهران، باغ ملی مشهد و باغ ملی در بسیاری از شهرهای کشور به قبل از انقلاب بر می گردد. این باغ بیش از جنبه های طبیعی از نظر تاریخی اهمیت دارد. باغ ملی شیراز از جاذبه های نزدیک به حافظیه است که بخشی از نوستالوژی شیرازی ها را به یدک می کشد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
تصاویر مرتبط
باغبانی در باغ ملی شیراز
  • باغبانی در باغ ملی شیراز
  • بنر عکس بنر مشهد
  • اطراف باغ ملی شیراز
  • مجسمه ها در باغ ملی شیراز
  • باغ ملی شیراز
  • تندیس های باغ ملی شیراز
  • فضای باغ ملی شیراز
  • باغ-ملی-شیراز
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد