معرفی 10 باغ‌ شیراز؛ هر آنچه که از باغ‌ شیراز باید بدانید

باغ های شیراز

پای ثابت شیرازگردی در اردیبهشت، باغ‌ها هستند. اصلا باغ‌های شیراز، مهم‌ترین نماد این شهر هستند و جان می‌دهند برای عکاسی! این باغ‌ها، جاهای دیدنی و تفریحی بسیار خوب برای همه رده‌های سنی‌اند، از کودکان گرفته تا بزرگسالان. زیبایی، با صفا بودن و محیط دنجی که قشنگ‌ترین باغ‌های شیراز دارند، در هیچ جای دیدنی دیگری از کشورمان ایران پیدا نمی‌شود. آن چیزی که باعث محبوبیت باغ ارم، عفیف آباد، دلگشا و جهان نما شده، پیشینه تاریخی و قدمت بالای آن‌هاست. برای اینکه با بهشت‌های تکرارنشدنی شهر شیراز آشنا شوید و ماجراجویی را شروع کنید، در مجله تورگردان همراه ما باشید. 

فهرست مطالب

1- باغ ارم شیراز

 


آدرس باغ ارم: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم، نزدیکی مجموعه‌ی دانشگاه شیراز
ساعت بازدید باغ ارم: همه روزه از 8 صبح تا 8:30 شب 
شماره تلفن باغ ارم: 07132272538

 

باغ ارم

 

باغ ارم، بهشتی در استان فارس ایران است و شیرازی‌ها هم این ادعا را قبول دارند! به‌دلیل پتانسیل بالایی که باغ ارم دارد، هم جزو دیدنی‌های شیراز است و هم مکان‌های تفریحی و تاریخی. از جذابیت‌های باغ ارم، معماری زندیه و صفویه به‌همراه فضاسازی آن با یاس‌های امین‌الدوله روی نرده‌هاست. علاوه‌بر یاس امین‌الدوله، تنوع گیاهی که باغ ارم دارد، حتی نفس کشیدن در فضای باغ را دلپذیرتر کرده است. 

سرونازهای چندصدساله سربه‌فلک‌کشیده در کنار درخت‌های مرکبات خوشبو، شما را دعوت به قدم زدن می‌کند. بخش‌های مختلفی از باغ ارم شیراز که برای یکبار هم که شده، لازم است سر بزنید، شامل عمارت و کتیبه‌های تاریخی است. 

وقتی که باغ‌های شیراز وسوسه‌تان می‌کنند تا که اولین مقصدتان، این شهر باشد؛ فقط یک قدم با تور شیراز از مشهد، تهران و مبدا موردنظرتان فاصله دارید. کافی است از طریق شماره 02147626262 با پشتیبانی‌های سایت تورگردان تماس بگیرید و معطل نکنید!

پیشینه تاریخی باغ ارم به دوران ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد. با ورود به ساختمان اصلی این بنا می‌توانید آثار زیبای باقی‌مانده از مرحوم نصیرالملک در دوران قاجار را ببینید. در کتیبه‌ها و کاشی‌کاری‌های سردر ورودی شمال شرقی این باغ هم می‌توانید آیه «نصر من الله و فتح قریب» را به خط نستعلیق ببینید و حظ کنید. در کنار آن، کتیبه دیگری به رنگ مرمر لیمویی است. روی سنگ مرمر لیمویی رنگ، متن «بسم الله الرحمن الرحیم» نوشته شده و بیت‎های پرمعنایی در اطراف آن به چشم می‌خورند که ماجراجویی آن‌ها را در تور شیراز به پای خودتان می‌گذاریم!

2- باغ دلگشا شیراز

 

آدرس باغ دلگشا: ایران، استان فارس، شهر شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان
ساعت تماشای باغ دلگشا: همه روز از 8 صبح تا 8 شب

 

باغ دلگشا

 

حتی اگر زمان کافی برای گردش در شهر با تور شیراز از تهران ندارید، حتما به باغ دلگشا سر بزنید. باغ دلگشا، قشنگ‌ترین باغ تاریخی و از جاهای دیدنی ایران است که هر ایرانی باید آن را ببیند. آن چیزهایی که باعث شده تا باغ دلگشا در میان لیست باغ‌های شیراز، تماشایی و دل‌باختنی باشد، مسیر عبور جوی آب در کنار دیوارهای بلند محصور و به‌خصوص پرشین گاردن یا باغ‌ ایرانی است.

با توجه به نزدیک بودن باغ دلگشا به آرامگاه سعدی، دسترسی به آن هم چندان سخت نیست. قدمت تاریخی این باغ به دوران ساسانیان و قبل از اسلام برمی‌گردد. همچنین به‌دلیل ساختار و طراحی و منحصربه‌فردی که این باغ ایرانی دارد، در دوران صفویه جزو باغ‌های تفریحی و مکانی مناسب برای عکاسی گردشگران اروپایی بود. درباره خاص بودن این طراحی به‌گونه‌ای می‌توان ادعای خاص بودنش را داشت که تیمور گورکانی بعد از دیدن باغ دلگشا، دستور داد تا باغی به همین نام در سمرقند بسازند.
 

3- باغ جهان نما (کهن‌ترین باغ شیراز)

 

آدرس باغ جهان نما: ایران، استان فارس، شمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه

ساعت بازدید باغ جهان نما: همه روزه از 8 صبح تا 10 شب
شماره تلفن: 071322275875
 

در شمالی‌ترین بخش شیراز، باغ جهان نما قرار دارد. اسم این باغ تفریحی شیراز، صحت و سوق بازتاب جهانی‌اش را تایید می‌کند. به‌دلیل زیبایی وصف‌ناپذیری که باغ جهان نما داشته، مورد توجه تیمور گورکانی قرار گرفته و باغی شبیه به آن را در اطراف سمرقند می‌سازد و به‌همین نام، از آن بهره‌برداری می‌کند. همچنین معروف بودن و محبوبیت این باغ در دوران صفویه هم مورد توجه همه درباریان و افراد حکومت قرار می‌گرفته است.

در تاریخچه باغ جهان نما آمده که در دوران حکومت آل مظفر و آل اینجو، اینجا آبادی رونق داشته است. به‌طور دقیق‌تر، قبل از حمله تیمور گورکانی، این باغ تفریحی شیراز بسیار سرسبز بوده و جایگزینی برای آن نبوده است. در ادامه می‌بایست بدانید که باغ جهان نما شیراز به‌همراه 3 باغ معروف باغ ارم، باغ دلگشا و باغ تخت در دوران اوج خودش بوده است. 

به‌لحاظ موقعیت مکانی، باغ جهان نما در خیابان شیراز و بین چند جای تفریحی شیراز مثل آرامگاه حافظ، دروازه قرآن، آرامگاه بابا کوهی، باغ ملی، گهواره دید و هفت تنان قرار دارد. این باغ، عمارتی به‌نام جهان نما دارد و با رسیدن به وسط آن، حوضی زیبا از سنگ مرمر یکپارچه، برقی در چشمان‌تان می‌اندازد. محوطه داخل عمارت جهان نما، 4 شاه نشین در چهار گوشه خود دارد و بین شاه‌نشین‌ها، اتاق‌ها در دو طبقه بنا شده‌اند. 
 

4- باغ عفیف آباد یا باغ گلشن شیراز

 

آدرس باغ عفیف آباد: استان فارس، شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد
ساعت بازدید باغ عفیف آباد: همه روزه از 9 صبح تا 8 شب
شماره تماس باغ عفیف آباد: 07136267343


در این که شیراز، مرکز استان فارس، به شهر شعر، شراب، باغ، نارنج و ترنج و گل و بلبل معروف است، شکی نیست. باغ عفیف آباد، بزرگترین و زیباترین باغ شیراز، همانی است که جلوه بهشتی و چهره این شهر را به تصویر می‌کشد. 

باغ عفیف آباد شیراز یا باغ گلشن، بزرگترین و قدیمی‌ترین باغ شیراز است و به‌دلیل قدمت بالایی که دارد، در لیست باغ‌های تاریخی ایران قرار دارد. وسعت باغ عفیف آباد، تقریبا 127 هزار متر بوده و تاریخ ساخت آن، سال 1863 میلادی است. بنای باغ گلشن در دوران صفویه ساخته شده و در زمان خودش، بهترین منطقه برای تفریح پادشاهان ایرانی بوده است.

کاخ سلطنتی اصل، موزه نظامی، موزه عبرت، حمام سنتی، باغ ایرانی و قهوه‌خانه از مکان‌های تفریحی این باغ پرجاذبه برای گردشگران و شیرازی‌هاست. موزه نظامی که در باغ عفیف آباد قرار گرفته، رنگ و بوی غالب آن را نظامی کرده است. تانک و توپ‌های بسیار قدیمی در کنار ادوات نظامی از جمله لوازمی هستند که چشم‌های مسافران را به خود جلب می‌کنند. 

5- باغ موزه نارنجستان قوام شیراز

 

آدرس باغ نارنجستان قوام: ایران، استان فارس، شیراز ، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)
ساعت تماشای باغ نارنجستان قوام: همه روزه از 8 صبح تا 8 شب
شماره تماس: 07132224381


چهره امروزی باغ قوام از باغ‌های تفریحی شیراز، متعلق به دوران قاجاریه است. وجه تسمیه این باغ، درختان نارنجی است که فضای محوطه آن را پوشانده‌اند. ارزش و اعتبار خانه قوام در دوران قاجار بسیار بالا بود. به‌طوری که این مکان دیدنی، به‌عنوان محل اقامت حاکم شیراز در دوره قاجار شناخته می‌شد. برای بازدید و تماشای باغ موزه قوام از طریق تونل می‌توانید به دو بخش درونی و بیرونی آن سر بزنید. در بخش بیرونی، باغ موزه نارنجستان قرار داشته و بخش درونی هم شامل خانه زینت‌الملوک است. این خانه قدیمی و خوش‌رنگ با کاشی‌کاری‌ها، منبت‌کاری‌های زیبا و آینه‌کاری‌ها، هوش و حواس را از سرتان می‌برد! 

وقتی در بهترین زمان سفر به شیراز از باغ قوام سر بزنید، درختان نارنج و نخل در کنار فروشگاه لوازم سنتی و تزئینی اطراف نارنجستان قوام شیراز، وسوسه‌کننده‌ است. خیلی سخت می‌شود در برابر سر زدن به این فروشگاه مقاومت کرد و به‌همین راحتی، شکوه و زیبایی آن را از دست داد.
 

6- باغ هفت تنان شیراز (ویژه صبح تا ظهر)


آدرس باغ هفت تنان: ایران، فارس، شیراز، پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ
ساعت تماشای باغ هفت تنان: همه روزه از 9 صبح تا 16
شماره تماس: 07132277877


از قدیمی‌ترین اماکن دیدنی و قشنگ‎ترین باغ‌های شیراز که توصیه می‌کنیم تا دیدنش را از دست ندهید، باغ هفت تنان شیراز است. از نظر موقعیت مکانی، این باغ به بخش شمالی آرامگاه حافظ نزدیک بوده و قدمتش، مربوط به دوران حکومت زندیه است.  

باغ هفت تنان هم عمارت دارد؛ اما بنای آن در دوره کریم خانه بنا شده است. وجه تسمیه این باغ دیدنی و تماشایی، قرار گرفتن هفت قبر متعلق به هفت عارف بزرگ است. این افراد والامقام در دوران کریم‌خان به خاک سپرده شدند و آرامگاه هر کدام با سنگ بزرگ بدون کتیبه پوشانده شده است. دیدنی‌های داخل باغ هفت تنان شامل عمارت، نقاشی‌ها به‌همراه تالار و طاقچه‌های بالایی آن است.

تنها چیزی که با ورود به باغ هفت تنان و رسیدن به حوض وسط درون عمارت آن، ممکن است ذوق‌تان را کور کند، حوض خالی آن است. در گذشته، این حوض با جاری شدن آب رکن آباد، پرآب بوده است.
 

7- باغ تخت شیراز


آدرس باغ تخت: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان آزادی، باغ تخت

بوستانی زیبا به‌نام باغ تخت شیراز، جلوه ادب و هنر شهر شیراز در استان فارس را تکمیل می‌کند. باغ تخت یا باغ تخت قراچه به‌دلیل قدمتی که از سال 480 هجری دارد، از آثار تاریخی شیراز هم محسوب می‌شود. در حال حاضر، امکان بازدید از محوطه داخلی باغ تخت قراچه وجود ندارد؛ زیرا این جای تفریحی به مرکزی برای حضور ارتش تبدیل شده است. 

از نظر موقعیت مکانی، باغ تخت در ارتفاعات شمالی شهر شیراز قرار دارد. در گذشته، یک استخر بزرگ درون آن قرار داشت. این استخر به‌قدری بزرگ بود که قایق‌سواری از فعالیت‌های تفریحی آن‌جا محسوب می‌شد.
 

8- باغ و عمارت شاپوری (ویژه صبح‌ها)


آدرس باغ شاپوری: ایران، فارس، شیراز، خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی، باغ و عمارت شاپوری
ساعت تماشای باغ شاپوری: همه روزه از 9 صبح تا 12 ظهر
شماره تماس: 07132347491


چه کسی فکرش را می‌کرد که تاجر هنردوستی بتواند قشنگ‌ترین باغ تفریحی شیراز را از خود به‌جای بگذارد؟! عمارت و باغ شاپوری شیراز متعلق به دوره اول پهلوی بوده که معماری ایرانی و اروپایی دارد.  

فردی به‌نام عبدالصاحب شاپوری از بزرگترین تاجران شیراز، این عمارت و باغ را با کمک ابوالقاسم صالحی، معمار معروف آن دوران ساخت. بعد از ساخته شدن، عبدالصاحب شاپوری به‌همراه خانواده‌اش در این کاخ بهشتی سکونت داشت. بعد از دهه 70 هجری شمسی، این خانه به‌صورت متروکه رها شده بود تا اینکه در سال 78، سازمان میراث فرهنگی برای خرید و ثبت میراث فرهنگی آن اقدام کرد. 
 

9- باغ ملی شیراز


آدرس باغ ملی شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، چهارراه حافظیه

همین‌طور که در چهارراه حافظیه، پیاده راه می‌روید، محوطه سرسبز باغ ملی شیراز، شما را به سمت خودش جذب می‌کند. سردر این باغ تفریحی، سه قوس آجری دارد که در مرکز باغ میدانی قرار گرفته است. در نقطه میانی این باغ، چهار حوض قلبی قرار دارد. در میانه آن‌ها، باغچه مدوری خودنمایی می‌کند. از امکانات تفریحی آن برای کودکان و نوجوانان می‎توانیم به فرهنگسرایی در ضلع جنوبی آن اشاره کنیم. در محوطه این فرهنگسرا هم حوض گرد بزرگی قرار دارد که فضا را خنک‌تر کرده است.

با دیدن درخت کهن سالی که باغ ملی دارد، دلیل زیبایی آن را از سوی حافظ متوجه می‌شوید. این باغ در سال 1315 خورشیدی، مورد بهسازی قرار گرفته است. 
 

10- باغ جنت


آدرس باغ جنت: ایران، استان فارس، ابتدای ورودی غربی شیراز، بلوار امیر کبیر
ساعت دسترسی: 24ساعته

از زیباترین پارک‌های شهری و باغ‌های شیراز، باغ جنت است. این باغ، عمارتی دارد که توسط حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک در سال 1360 هجری قمری ساخته شده و در گذر زمان، به شکل امروزی رسید. 

بنای عمارت و محوطه آن در دوره قاجار ساخته شده و از آن زمان هم به یادگار مانده است. آن چیزی که از قدم زدن و خوش‌گذرانی در باغ جنت شیراز نصیب‌تان می‌شود، تماشای منظره زیبایی از باغ، چند آبنمای سراسری، چمن‌کاری و گل‌کاری در سراسر باغ است. هر چه از دلنشین بودن این فضا بگوییم، کم گفته‌ایم!

طبق آنچه که شهردار شهر شیراز اعلام داشته، فضای آن برای تردد معلولان بهینه شده است. 
 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

باغ‌های شیراز برای تفریح و عکاسی کدامند؟ باغ ارم، باغ دلگشا، باغ جهان نما، باغ موزه نارنجستان، باغ هفت تنان، باغ تخت، باغ شاپوری و باغ عفیف آباد از معروف‌ترین باغ‌های تفریحی و قشنگ شیراز هستند. بهترین زمان برای سر زدن به باغ‌‌های شیرازی، بهار و به‌خصوص اردیبهشت است. در این زمان، باغ‌ها بسیار سرسبز و با صفا هستند و با منظره‌ای دلربا از شما پذیرایی می‌کنند. اطلاعات بیشتر برای رفتن به باغ‌های تفریحی شیراز و شروع ماجراجویی را در این مطلب کاربردی بخوانید.

انتشار :  10 آبان 1402 به روزرسانی :  13 آبان 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
باغ ارم
  • باغ ارم
  • باغ دلگشا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد