سعدیه شیراز ؛ عکس، آدرس و هر آنچه باید قبل از رفتن بدانید

سعدیه-شیرازی

سعدیه مقبره شاعر پرآوازه ایران سعدی شیرازی است. از زمان‌های دور شیراز به عنوان شهر شاعران بزرگ شناخته می‌شده است. یکی از این شعرا که شهرت جهانی دارد، سعدی می‌باشد که امروز آرامگاه آن در یک باغ بسیار زیبا و باشکوه قرار گرفته است. امروزه این باغ سرسبز و آرامگاه سعدی در بنای اصلی آن، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز می‌باشد که هر ساله مسافران زیادی برای بازدید از آن به سعدی شیراز می‌آیند.

 

سعدیه شیراز

 

وجود درختان بلند و سربه فلک کشیده، فضاسازی به شکل باغ‌های سنتی ایرانی و وجود بخش‌های مختلف باعث شده بازدید از این مکان علاوه بر زیارت آرامگاه سعدی، امکان گذراندن اوقات خوش را در اختیارتان بگذارد. همچنین وجود بخش‌های مختلف مانند فروشگاه، چایخانه و… اجازه خرید و استراحت را به شما خواهند داد. در ادامه بیشتر در خصوص سعدی شیراز صحبت خواهیم کرد.

 

عمارت سعدیه

 

سعدیه شیراز کجاست؟

سعدیه یکی از جاهای دیدنی شیراز در بلوار بوستان و در نزدیکی باغ دلگشا قرار گرفته است. گفته می‌شود که این مکان محل زندگی سعدی شیرازی بوده و بعد از مرگ نیز این شاعر بزرگ در میان همان باغ به خاک سپرده شده است. پلان سعدیه شیراز به گونه‌ای است که وقتی وارد این مجموعه می‌شوید، باید از میان درختان سرسبز و باغچه‌های پرگل عبور کرده تا به ساختمان اصلی آرامگاه برسید. بخش آرامگاه سعدی با سنگ‌های مرمر و لاجوردی تزیین شده که ممکن است آن را در تصویر سعدیه شیراز نیز دیده باشید.

 

ورودی سعدیه شیراز

 

در بخش‌های مختلف باغ اطراف آرامگاه سعدی حوض‌ها و جوی‌های آب قرار گرفته که باعث زیبایی بیشتر این مکان شده‌اند. در بخش زیرین آرامگاه سعدی یک قنات جریان دارد که آب آن به حوض ماهی در زیر زمین آرامگاه می ریزد. این زیرزمین با حوض و جویبار زیبا تزیین شده و این روزها به یک چایخانه سنتی تغییر کاربری داده است.

در ضمن در نزدیکی سعدیه شیراز مغازه‌هایی هستند که می‌توانید فالوده و بستنی شیراز را از آنها تهیه و نوش جان کنید.

 

باغ سعدیه

 

تاریخ زندگی سعدی شیراز

اولین بار در قرن هفتم هجری برای آرامگاه سعدی مقبره ای ساخته شد. گفته می‌شود که در آن دوران مردم برای زیارت به این مکان می‌آمدند اما یعقوب ذوالقدر که در سال ۹۹۸ حکمران فارس بود این مکان را ویران کرد.

در سال‌های بعد از آن و دوران حکومت کریم خان زند یک عمارت باشکوه از گچ و آجر در بالای مقبره سعدی ساخته شد. پلان سعدیه شیراز در آن زمان شباهت زیادی به ظاهر فعلی آن داشت، به صورتی که یکی از ورودی‌های آرامگاه در مقابل باغ و ورودی دیگر آن به سمت راهرویی می رفت که امروزه به دو اتاق ختم می‌شود. در این اتاق‌ها شوریده شیرازی و پسر او که از شاعران شیراز بودند، دفن شده‌اند.

از آنجایی که سعدی اهل سنت به شمار می‌رفت، در دوران قاجار یکی از علمای شیراز دستور تخریب آرامگاهش را داد. با این حال بنا به طور کلی خراب نشد و در سال‌های بعد به مرور زمان بازسازی گردید. ظاهر پلان سعدیه شیراز که این روزها می‌بینیم، در سال ۱۳۲۷ و با الهام گرفتن از معماری کاخ چهل ستون ساخته شده است. 

 

تالار سعدیه شیراز

 

ساعت بازدید از سعدیه

سعدیه ساعات بازدید مشخصی دارد و برای دیدن آن باید بین ساعات ۸ صبح تا ۹ شب به این مکان بروید. 

 

برای رزرو تور شیراز و تور به سایر مقاصد داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

سعدیه مقبره شاعر پرآوازه ایران سعدی شیرازی است. از زمان‌های دور شیراز به عنوان شهر شاعران بزرگ شناخته می‌شده است. یکی از این شعرا که شهرت جهانی دارد، سعدی می‌باشد که امروز آرامگاه آن در یک باغ بسیار زیبا و باشکوه قرار گرفته است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
تصاویر مرتبط
عمارت سعدیه
  • عمارت سعدیه
  • باغ سعدیه
  • سعدیه شیراز
  • ورودی سعدیه شیراز
  • تالار سعدیه شیراز
  • سعدیه-شیرازی
  • گنبد-فیروزه-ای-سعدیه
  • باغ-سعدیه-شیراز
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط