ارگ کریمخانی شیراز (1403) اطلاعات و تصاویر

ارگ-کریم-خانی

ارگ کریمخانی شیراز از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می رود. قرارگیری پایتخت حکومت زندیه در شیراز باعث شده که آثار مختلف تاریخی متعلق به این دوره در شیراز دیده شود. این آثار باستانی هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند و جذابیت بالایی برای مسافران دارند. یکی از آنها ارگ کریم خانی شیراز می‌باشد که محل سکونت حکمرانی کریم خان زند بوده است. معماری زیبا و استفاده از مصالح با کیفیت در آن دوران باعث شده که این ارگ زیبا این روزها هم شکوه خود را حفظ کند. با این که در زمان های قدیم این ارگ ظاهر بهتری داشته، این روزها هم بازدید از آن خالی از لطف نیست. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد ارگ کریم خانی صحبت خواهیم کرد. 

 

ارگ کریمخان شیراز در شب

 

ارگ کریم خانی در کجاست؟

ارگ کریم خانی در شهر شیراز و میدان شهدا این شهر واقع شده است. وجود آثار تاریخی متنوعی در این منطقه باعث می‌شود که همزمان با دیدن ارگ کریمخانی قسمتهای دیگری مانند بازار وکیل، حمام وکیل و… را بتوانید ببینید. بنای ارگ کریمخانی در میدان شهدا منظره چشم نواز و زیبایی را به وجود آورده است و دیدن آن می‌تواند تجربه دوست داشتنی برای شما و خانواده‌تان باشد. مدت زمان میانگین برای بازدید از این مکان تاریخی حدود یک ساعت است و هزینه کمی برای بازدید از آن باید بپردازید. همچنین وجود وسایل حمل و نقل عمومی کمک می‌کند تا دسترسی به ارگ کریمخانی شیراز برای شما ساده‌تر باشد.

 

داخل ارگ کریمخان شیراز

 

در مورد ارگ کریمخانی

بنای ارگ کریمخانی با استفاده از سنگ و آجر ساخته شده است و در بالای دیوارهای بلند آن سوراخ‌های هلالی شکل وجود دارند که در گذشته برای تیراندازی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بعد از ورود به ارگ کریمخانی خواهید دید که دور تا دور محوطه میانی آن اتاق‌هایی قرار دارند که هر کدام از آنها به یکدیگر راه دارند. تزیینات این اتاق‌ها بسیار زیباست و شیشه‌های رنگی استفاده شده برای آن‌ها باعث می‌شود که نور خورشید به شکل بسیار زیبایی به درون آنها بتابد. همچنین در میان آن باغچه‌ها و آب نماهای زیبا و روح بخشی وجود دارد که نشان دهنده شکوه و زیبایی این ارگ در زمانهای قدیم است. 

 

آجرکاری ارگ کریمخان شیراز

 

در دوران قاجاریه نیز جزئیات دیگری مانند تابلو نبرد رستم و دیو سفید به این مکان اضافه شده و همچنین در طول سال‌ها مرمت‌های مختلفی برای حفظ این یادگار تاریخی انجام داده‌اند. با مطالعه تاریخچه ارگ کریمخانی متوجه خواهید شد که این مکان در زمان پهلوی به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفته، چرا که معماری آن برای این کار مناسب بوده است. 

 

کریمخان و اطرافیانش

 

بنای ارگ کریمخانی

بازدید از کل بنای ارگ کریمخانی این روزها محدودیت هایی دارد که در زمان بازدید از آن باید آنها را رعایت کنید. به عنوان مثال این قلعه دارای چهار برج مراقبتی در چهار گوشه آن میباشد و این روزها بازدید از این قسمت ممنوع است. همچنین وقتی وارد این مکان می‌شوید بخش‌های مختلف مانند سیستم آبرسانی و اتاق هایی که مخصوص نگهبانان و نگهداری اسلحه بوده است را خواهید دید که در نوع خود جالب هستند. آب موجود در حوض‌ها و جوی‌های آبرسانی ارگ کریم خان شیراز از قنات‌های شیراز تامین می‌شده و جالب است بدانید که این ارگ یکی از اولین حمام‌های اختصاصی را برای خاندان زندیه درون خود جای داده بوده است.

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی و همچنین تور شیراز با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

ارگ کریمخانی شیراز از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می رود. قرارگیری پایتخت حکومت زندیه در شیراز باعث شده که آثار مختلف تاریخی متعلق به این دوره در شیراز دیده شود. این آثار باستانی هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند و جذابیت بالایی برای مسافران دارند. یکی از آنها ارگ کریم خانی شیراز می‌باشد که محل سکونت حکمرانی کریم خان زند بوده است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  11 بهمن 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
تصاویر مرتبط
آجرکاری ارگ کریمخان شیراز
  • آجرکاری ارگ کریمخان شیراز
  • داخل ارگ کریمخان شیراز
  • کریمخان و اطرافیانش
  • ارگ کریمخان شیراز در شب
  • ارگ-کریم-خانی
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد