تنگ دم اسب شیراز ( همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید )

طبیعت تنگ دم اسب شیراز

 

تنگ دم اسب شیراز

 

اگر شما هم شیراز را دوست دارید و هر سال به این شهر پرطرفدار سفر می‌کنید برای یک شیرازگردی حرفه ای با ما باشید تا از سفرمان به تنگ دم اسب شیراز و آبشار و سنجاب‌هایش برایتان حرف‌های زیادی دارم.

 

تنگ دم اسب شیراز

 

تنگ دم اسب حاصل زلزله‌ای در گذشته دور

 

چون من تحقیق نکرده به جایی سفر نمی‌کنم می‌دانستم که تنگ دم اسب به‌جز منزل روستایی‌های بومی و مهربانش جایی برای شب ماندن ندارد. پس صبح خیلی زود همسر خواب‌آلود و پسر کوچکم را بیدار کردم و راهی شدیم. از جنوب شیراز چهل کیلومتر دور شدیم و به نزدیکی روستای کره بس در منطقه خوش آب‌وهوای کوهمره سرخی رسیدیم. در طول چهل دقیقه مسیر، صبحانه را توی ماشین خوردیم که برای راهپیمایی در مسیر صخره‌ای و طبیعت‌گردی قوت داشته باشیم.

با اطلاعاتی که مجید از تنگ دم اسب داشت غافلگیر شدم. دست در دست در حال عبور از مسیر سرسبز و پرآب تنگ بودیم تا به آبشار برسیم. مجید از تولد تنگ دم اسب در اثر زلزله‌ای در سالیان دور حرف میزد. عجیب است که زلزله‌ها ورای ویرانی و مصیبت‌هایی که به بار می‌آورند چنین زیبایی‌هایی نیز خلق می‌کنند.

با هر زحمتی بود از دامنه های کوه های بلند سنگی گذشتیم و از مسیر آبی و خروشان رودخانه‌ای محصور در میان صخره‌های سرسبز غول‌پیکر عبور کردیم. کفش‌های خوب و بار سبکی که آن هم در کوله مان بود کمک خوبی برای راحت پیمودن مسیر بود. چون بعضی قسمت‌های رودخانه تنگ و کم‌عرض بود و باید نوبتی رد می‌شدیم. چشمتان روز بد نبیند تا پایم را به آب رسید  متوجه شدم کفشم بدون اطلاع قبلی سوراخ شده است. چاره‌ای هم نبود و کفش دیگری نداشتم. با همان وضع راه را ادامه دادم و به مجید چیزی نگفتم تا سرزنش و نق زدن‌های او به غصه نشتی آب کفشم اضافه نشود.

 

برای آشنایی با تمامی جاهای دیدنی شیراز کلیک کنید. 

 

شیرجه در تنگ دم اسب شیراز

 

سنجاب‌ها و درختان بلوط در تنگ دم اسب

 

مسیرمان پر بود از درخت‌های بلوط و انار. بهار بود و عطر پونه‌های وحشی غوغا کرده بود. برای پسر کوچکم که از راه پرفرازونشیب خسته شده بود دیدن چند سنجاب خیلی جالب بود و نق زدن را از یادش برد. خودم هم تا به حال از نزدیک سنجاب ندیده بودم. در چنان مکان پرآب و سرسبزی حتما پرندگان، خزندگان و کلی حیوان وحشی دیگر هم زندگی می‌کردند اما چون ما آدم‌های دوپا برای تفرج به آنجا رفته بودیم مخفی شده بودند.

 

آبشار تنگ دم اسب

پس از خیس شدن و راهپیمایی در دل صخره‌ها به بهشتی رسیدیم که وصفش ممکن نیست. تمام تصویرهایی که تا آن روز از تونل‌های سرسبز، شهرهای روی آب و دره‌های ناشناخته دیده بودم از ذهنم محو شد. باورمان نمیشد این همه زیبایی بیخ گوشمان بوده و تا به حال نمی‌دانستیم. آبشار تنگ که در واقع همان ادامه رود دم اسب بود ارتفاعش به سی متر می‌رسید و شباهتش به دم اسب سبب وجه تسمیه اش به نام تنگ دم اسب بود.

 

تجربه‌های سفر به تنگ دم اسب

تنگ دم اسب تجربه‌ای بود که هروقت در بهار و تابستان به شیراز برویم تکرارش خواهیم کرد. البته این بار بدون بچه. با کفش‌های ضدآب سالم و راحت تر. شما هم اگر به تور شیراز و تنگ دم اسب رفتید یک زیرانداز کوچک و مقداری تنقلات مقوی و سبک همراه داشته باشید. در پاییز و زمستان به تنگ دم اسب نروید که بسیار سرد است. و در پایان عرض کنم که دیدن شکوه و اعجاز این تنگ زیبا و خارق العاده دسته‌جمعی بیشتر خواهد چسبید و خاطره یک ماجراجویی جنجالی را در زندگیتان ثبت می‌کند.

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی با تورردان همراه باشید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

تنگ دم اسب به‌جز منزل روستایی‌های بومی و مهربانش جایی برای شب ماندن ندارد. پس صبح خیلی زود همسر خواب‌آلود و پسر کوچکم را بیدار کردم و راهی شدیم. از جنوب شیراز چهل کیلومتر دور شدیم و به نزدیکی روستای کره بس در منطقه خوش آب‌وهوای کوهمره سرخی رسیدیم. در طول چهل دقیقه مسیر، صبحانه را توی ماشین خوردیم که برای راهپیمایی در مسیر صخره‌ای و طبیعت‌گردی قوت داشته باشیم...

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   انسیه کریمی
تصاویر مرتبط
شیرجه در تنگ دم اسب شیراز
  • شیرجه در تنگ دم اسب شیراز
  • تنگ دم اسب شیراز
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد