باغ جهان نمای شیراز ( هر آنچه قبل از رفتن باید بدانید)

باغ جهان نما شیراز

باغ جهان نما شیراز از باغ‌هایی است که شهرت جهانی دارد. در آن جلوه بی‌نظیری از باغ‌های سنتی ایرانی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. شهر شیراز به داشتن باغ‌های سرسبز زیبا معروف است و هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این جاذبه‌های توریستی به این شهر می‌آیند. این باغ زمان‌های قدیم باعث شگفتی افرادی می‌شده است که به شیراز سفر می‌کردند. شناخت بهتر این باغ کمک می‌کند که در زمان سفر به شیراز برنامه ریزی درستی برای بازدید از جاهای دیدنی این شهر داشته باشید. در ادامه این مطلب توضیحاتی را در خصوص باغ جهان نما از زیباترین جاهای دیدنی شیراز در اختیارتان قرار می‌دهیم.

 

تاریخچه باغ جهان نما

تاریخچه باغ جهان نما به دوران کریمخان زند باز می‌گردد و در آن زمان این باغ را با نام باغ وکیل می‌شناختند. در دوران قاجار نام این باغ تغییر کرد و در آن یک عمارت تابستانی ساخته شد که هنوز هم می‌توانید از آن دیدن کنید. زیبایی این باغ در زمان‌های گذشته به قدری بود که در کتاب‌های گوناگون این باغ را به نام زینت الدنیا می‌شناختند. البته اسناد تاریخی موجود نشان دهنده این است که از زمان‌های دور در این مکان باغ بزرگی برپا بوده و کریم خان زند بعد از مدتی اقدام به کاشت درختان بیشتر و رسیدگی به این باغ کرده است. مساحت باغ جهان نمای شیراز که به عنوان قدیمی‌ترین باغ این شهر شناخته می‌شود، ۲.۸ هکتار است و 3500 متر از آن فضای سبز می‌باشد. 

 

این را نیز می پسندید: حافظیه شیراز

 

باغ جهان نما کجاست ؟

آدرس باغ جهان نما در شیراز، بخش شرقی خیابان حافظ و بالاتر از میدان حافظی است. قرارگیری این باغ در منطقه تاریخی اجازه می‌دهد تا به جاذبه‌های گردشگری بیشتری مانند موزه سنگ هفت تنان، آرامگاه حافظ، آرامگاه خواجوی کرمانی، باغ ملی و… دسترسی داشته باشید. درون این باغ درختان کهنسال زیادی با تنوع بالا به چشم میخورند، این درختان نارنج و سرو تنومند نمای بسیار جذابی به این مکان تاریخی داده‌اند. همچنین عمارت باغ جهان نما یکی از آثار ارزشمند تاریخی در ایران است. معماری باغ جهان نمای شیراز به سبک ایرانی انجام شده و با قدم گذاشتن در آن میتوانید سفری به دل تاریخ داشته باشید. 

 

این را نیز می پسندید: باغ عفیف آباد شیراز

 

عمارت باغ جهان نما

 

عمارت باغ جهان نما در شیراز در گذشته دارای تزیینات بسیار زیبایی بود که به مرور زمان از بین رفته‌اند. اما با این وجود هنوز هم می‌توان آثاری از دوران شکوه و عظمت آن را دید. قرارگیری حوض باغ جهان نما در برابر عمارت ساخته شده در این مکان، نمای بسیار زیبایی را به وجود آورده است. نقشه کلی باغ جهان نما به شکلی طراحی شده که جوی‌های آب روان در این باغ و وظیفه آبیاری درختان متنوع آن را دارند. در گذشته آب این جوی‌ها از آب راه معروف روشن آباد تامین می‌شد که از میان این باغ عبور می‌کرد. آبنماها در معماری ایرانی اهمیت به سزا داشته و به سبک و طراحی ویژه ای ایجاد می شده است.

تنوع گل و گیاه موجود در اطراف این باغ به قدری بالاست که با قدم گذاشتن در هر گوشه آن جلوه خاص و منحصر به فردی را خواهید دید. با کمی دقت در ظاهر این باغ می‌توانید درک کنید که عمارت باغ جهان نما در گذشته میان این بوستان سرسبز چه شکوه و عظمتی داشته است.

 

برای رزرو تور شیراز از منوی تورهای داخلی تورگردان اقدام کنید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

باغ جهان نمای شیراز از باغ‌هایی است که شهرت جهانی دارد. در آن جلوه بی‌نظیری از باغ‌های سنتی ایرانی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. این باغ زمان‌های قدیم باعث شگفتی افرادی می‌شده است که به شیراز سفر می‌کردند. شناخت بهتر این باغ کمک می‌کند که در زمان سفر به شیراز برنامه ریزی درستی برای بازدید از جاهای دیدنی این شهر داشته باشید. در ادامه این مطلب توضیحاتی را در خصوص باغ جهان نما در اختیارتان قرار می‌دهیم.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
تصاویر مرتبط
detail/694/باغ-جهان-نما-شیراز
  • باغ جهان نما شیراز
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد