نارنجستان قوام شیراز ( همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید)

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام شیراز کجاست؟

نارنجستان قوام شیراز از عمارت های قاجاری این شهر است که در محله بالاکفت در انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است. در گذشته دروازه دولت، دروازه منذر و کل شیخ ابوذرعه در این منطقه قرار داشت. مجموعه شامل عمارتی با نام نارنجستان، حمام قوام، حسینه قوام، اندرونی قوام، ایوان‌خانه قوام، مکتب خانه قوام و … می‌باشد. در فصل بهار باغ نارنجستان با وجود عِطر بهار نارنج شبیه به بهشتی کوچک در شیراز است. این مجموعه تاریخی از مهم‌ترین میراث ملی در شهر شیراز است که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

نارنجستان قوام سقف عمارت

 

اگر قرار است در آینده‌ای نزدیک به شیراز سفر کنید و می‌خواهید برنامه دقیقی برای بازدید از جاهای دیدنی داشته باشید، مطلب پیش رو را بخوانید. به اختصار درباره نارنجستان قوام شیراز صحبت می‌کنیم تا اطلاعات مناسبی در اختیار شما قرار بگیرند.

 

نارنجستان قوام کجاست؟

 

نارنجستان از زیباترین جاهای دیدنی شیراز و کل ایران محسوب می شود. نارنجستان قوام در بخش شرقی انتهای خیابان زند قرار دارد. این مجموعه در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد البته مراحل ساخت آن چندین سال طول کشید. شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که نارنجستان قوام اثر کیست؟ داستان جالبی برای پاسخ به این پرسش وجود دارد. در زمان حکومت زندیان شخصی به نام ابراهیم خان کلانتر وزیر دولت بود. این شخص به زندیان خیانت کرد و نقش موثری در از بین رفتن حکومت زندیان داشت. وقتی آغا محمد خان قاجار به قدرت رسید ابراهیم خان کلانتر را به عنوان والی فارس انتخاب کرد. کلانتر نیز بسیاری از افراد خانواده خود را در شهرهای مختلف استان فارس به حاکمیت گماشت.

 

عمارت نارنجستان قوام شیراز

 

کلانتر در زمان حکومت فتحعلی شاه همچنان قدرتمند بود. اطرافیان شاه او را نسبت به ابراهیم خان کلانتر بدبین کردند تا جایی که فتحعلی شاه دستور قتل او و تمام افراد خانواده‌اش را صادر نمود. تمام افراد این خانواده کشته شدند و تنها یک فرزند پسر به نام علی اکبر زنده ماند. این فرزند پسر در بستر بیماری سل بود اما توانست بهبود پیدا کند. زمانی که فتحعلی شاه به شیراز سفر کرد، علی اکبر خود را به او رساند و از کشتار خانواده خود شکایت کرد. شاه از کار خود تا حدودی پشیمان بود و برای جبران آن، به علی اکبر لقب قوام الملک را اعطا کرد. علی اکبر قوام الملک اول به عنوان والی شیراز برگزیده شد.

فرزند علی اکبر یعنی قوام الملک دوم دستور ساخت خانه قوام را صادر کرد. پیش از اتمام مراحل ساخت، قوام الملک دوم درگذشت و قوام الملک سوم (فرزند او)، مراحل ساخت را ادامه داد. سرانجام مجموعه قوام شامل عمارت نارنجستان و دیگر بخش‌ها با نام خانه قوام به عنوان محل زندگی قوام الملک انتخاب شد.


قوام الملک کیست؟ 

قوام از سران قاجار بود که در سال 1252 حکومت فارس را در دست گرفت. وی در محله ی خودش یعنی محله بالاکفت این باغ را با به همراه عمارت شاهانه و زیبایش احداث کرد. خاندان قوام که همگی شیرازی بوده اند به حاج ابراهیم خان کلانتر از وزرای کریم خان زند می رسند. وی از افرادی بود که به لطفعلی خان خیانت کرد و موجب سقوط زندیان شد. 

 

مبلمان و دکوراسیون نارنجستان قوام شیراز

 

معماری نارنجستان قوام

 

نارنجستان قوام شیراز اثری تاریخی است که در آن می‌توان هنر دوران زندیه و قاجار را در بهترین حالت خود مشاهده نمود. این بنا بین سال های 1257 تا 1267 در عصر ناصری در شیراز در دست ساخت بود و نتیجه ای آن بنای با شکوه با دکوراسیون و معماری داخلی بی نظیر است. هفت هنر سنتی ایرانی در معماری نارنجستان قوام به کار رفته‌اند که از هر نظر در نوع خود ممتاز هستند. این هفت هنر شامل آینه کاری، گچ بری، نقاشی، منبت، معرق،  حجاری و آجرکاری می‌باشند. توصیه می‌کنیم مدت زمان مناسبی را برای بازدید از این مکان تاریخی اختصاص دهید چرا که جزییات معماری نارنجستان قوام به اندازه‌ای زیاد می‌باشند که در حوصله یک بازدید نمی‌گنجند.

ساختمان اصلی در ضلع شمالی باغ قرار دارد که دارای دو طبقه می‌باشد. سقف این عمارت به سبک دوران قاجار آینه کاری شده است و در تمام اتاق‌ها با استفاده از هنر گچ‌بری، نقوش زیبایی ایجاد نموده‌اند. در این عمارت یک شومینه وجود دارد که سنگ‌های اطراف آن از شهرهای تبریز و یزد آورده شده است. کمی بالاتر از شومینه یک تصویر از قوام الملک سوم نصب شده و نمای باغ در آینه‌کاری سقف قابل مشاهده می‌باشد. ستون‌های ایوان این عمارت چوبی هستند و با منبت کاری تزیین شده‌اند. کف ایوان با کاشی‌های سفید و آبی فرش شده است که فضایی زیبا و چشمگیر ایجاد کرده‌اند.

 

معماری نارنجستان قوام شیراز

 

در زیرزمین عمارت ضلع شمالی، یک موزه وجود دارد که در آن اشیایی مانند سکه، ظروف ارزشمند و دیگر وسایل مورد استفاده در عمارت نگهداری می‌شوند. درب تمام اتاق‌ها چوبی هستند که با منبت، معرق و نقاشی تزیین شده‌اند. این درب‌ها دو لنگه بوده و با یک قفل کوچک بسته می‌شوند. در اتاق‌های مختلف عمارت می‌توانید کاشیکاری‌هایی از تصاویر سربازان قاجار و هخامنشی مشاهده نمایید. از دیگر ویژگی‌های عمارت می‌توانیم به ارسی‌هایی با شیشه‌های رنگی اشاره کنیم که با تابش نور خورشید جلوه زیبایی پیدا می‌کنند. نا گفته نماند که باغ، حوض‌ها و فواره‌های اطراف عمارت از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها و نماد‌های نارنجستان می‌باشند.

 

ورودی نارنجستان قوام شیراز

 

نارنجستان قوام در سال 1345 به دانشگاه شیراز اهدا شد و بعد از آن به موسسه آسیایی  به سرپرستی آرتور آبراهام پوت شرق شناس معروف واگذار شد. هم اکنون طبقه پایین آن موزه است. 

 

بازدید از نارنجستان قوام شیراز

شیراز در فصل بهار و مخصوصا اردیبهشت ماه در زیباترین حالت خود است. پیشنهاد می‌کنیم در اردیبهشت ماه به شیراز سفر کنید و حتما نارنجستان قوام را در لیست خود برای بازدید از جاهای دیدنی شیراز قرار دهید. عِطر بهار نارنج، هوای معتدل و معماری بی‌نظیر ایرانی برای شما خاطره‌ای تکرار نشدنی خلق می‌کنند. در نزدیکی نارنجستان قوام، بناهای تاریخی زیبایی مانند اندرونی قوام و مسجد خواجه نصیر قرار گرفته‌اند که می‌توانید در ادامه برنامه خود به آن‌ها هم سری بزنید.

 

تزئینات باغ نارنجستان قوام شیراز

 

ساعات بازدید از نارنجستان قوام شیراز

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب

 

آدرس نارنجستان قوام شیراز

شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه

 

تورگردان برای رزرو تور شیراز و سایر تورهای داخلی و خارجی در خدمت شماست. 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

نارنجستان قوام شیراز از عمارات قاجاری این شهر است که در محله بالاکفت در انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع است. در گذشته دروازه دولت ، دروازه منذر و کل شیخ ابوذرعه در این منطقه قرار داشته است. این بنا بین سال های 1257 تا 1267 در عصر ناصری در دست ساخت بود و نتیجه ای آن بنای با شکوه با دکوراسیون و معماری داخلی بی نظیر است. نارنجستان قوام در سال 1345 به دانشگاه شیراز اهدا شد و بعد از آن به موسسه اسیایی به سرپرستی ارتور ابراهام پوت شرق شناس معروف واگذار شد. هم اکنون طبقه پایین آن موزه است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
تزئینات باغ نارنجستان قوام شیراز
  • تزئینات باغ نارنجستان قوام شیراز
  • مبلمان و دکوراسیون نارنجستان قوام شیراز
  • نارنجستان قوام سقف عمارت
  • ورودی نارنجستان قوام شیراز
  • عمارت نارنجستان قوام شیراز
  • معماری نارنجستان قوام شیراز
  • نارنجستان قوام
  • تزئینات-داخلی-عمارت-نارنجستان-قوام
  • مبلمان-نارنجستان
  • ورودی-باغ-نارنجستان-شیراز
  • گل-کاری-باغ-نارنجستان-شیراز
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط