بازار وکیل شیراز (همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید)

بازار-وکیل-شیراز

بازار وکیل شیراز یکی از آثار به جا مانده از زندیان است. این بازار قدیمی و زیبا شباهت بسیاری با بازار‌های لار، اصفهان و جهرم دارد با این حال خصوصیات منحصر بفرد آن، بازار وکیل شیراز را به زیباترین بازار ایران تبدیل کرده است. تقریبا تمام ایرانیان آوازه بازار وکیل شیراز را شنیده‌اند یا در سفر به شیراز از آن بازدید کرده‌اند. بازار وکیل از نظر اقتصادی و ارزش تاریخی بسیار حائز اهمیت است بنابراین در سفر به شیراز، زمانی را به بازدید از این مجموعه زیبا اختصاص دهید. در مطلب پیش رو درباره تاریخچه، موقعیت، فراز و نشیب‌ها و آدرس بازار وکیل شیراز صحبت می‌کنیم.

 

زنی در بازار وکیل

 

بازار وکیل شیراز کجاست؟

 

بازار وکیل در مرکز شهر شیراز قرار دارد. در نزدیکی این بازار آثار تاریخی دیگری مانند حمام و مسجد وکیل هم ساخته شده‌اند. این مجموعه به طور کلی به دوران حکومت زندیان تعلق دارد. زمانی که کریم خان زند به شهر لار سفر کرد معماری بازار آن را پسندید و تصمیم گرفت برای رونق اقتصادی و رفاه مردم شیراز، بازاری مانند آن احداث کند. در حال حاضر هم با مشاهده بازار وکیل شیراز متوجه شباهت آن با بازار‌های دوران صفوی مانند بازار اصفهان و بازار لار خواهید شد. طاق‌ها و شکل قرار گیری حجره‌ها به بازار اصفهان شباهت بسیاری دارد با این حال بازار وکیل شیراز در برخی ویژگی‌ها ممتاز‌تر است. ارتفاع طاق بازار وکیل از تمام بازار‌های قدیمی ایران بیشتر بوده (هر چند امروزه به دلیل خاکبرداری‌ها و ساخت پیاده رو ارتفاع طاق از سطح زمین کمتر از گذشته می‌باشد) همچنین عرض پیاده روی آن بزرگ‌تر است.

 

تلفن بازار وکیل شیراز

 

بازار وکیل در تورشیراز امروز هم به عنوان یکی از مهم‌ترین بازار‌های شهر فعال است. این بازار زیبا جزو جاهای دیدنی شیراز می‌باشد که گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن بازدید می‌کنند. توجه داشته باشید که اهالی شهر شیراز بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را از بازار وکیل تهیه می‌نمایند. با این حساب تقریبا در تمام روز‌های سال بازار وکیل مملو از جمعیت است. 

 

گلیم فروشی بازار وکیل

 

حجره‌های بازار وکیل شیراز

 

بازار وکیل دارای پیاده رو و حجره‌های متعددی می‌باشد. تمام مجموعه بازار مسقف بوده که به منظور حفظ کالا‌ها از رطوبت باران ساخته شده است. برای اینکه کالاهایی مانند فرش و مواد خوراکی از سطح زمین رطوبت جذب نکنند، تمام حجره‌ها به میزان چند سانتی‌متر از سطح زمین فاصله داشته و درب ورودی آن‌ها با پله به پیاده رو متصل می‌شود. بازار دارای یک چهار سوق بوده و هر بخش از بازار با صنایع آن نامگذاری شده است. برای مثال راسته بزاز‌ها، فرش فروش‌ها، شمشیرگر‌ها، سراج‌ها، کلاهدوز‌ها و... از این جمله هستند. بسیاری از صنایع و مشاغل قدیمی دیگر رواج ندارند و جای خود را به کالاهایی مانند صنایع دستی و سوغات شیراز داده‌اند.

 

سقف سرپوشیده و کاربندی های بازار وکیل

 

فراز و نشیب‌های بازار وکیل شیراز

از بازار وکیل شیراز عکس‌های مختلفی به جا مانده که نشان می‌دهند ظاهر این بازار از گذشته تا به امروز تغییر چندانی نکرده است. متأسفانه در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی، شهرداری شیراز در جهت توسعه شهر، خیابان زند را احداث کرد و برای ساخت آن بخشی از بازار وکیل را از بین برد. در حال حاضر چهار سوق از بخش شمالی جدا شده و خیابان میان این دو بخش قرار گرفته است.

 

آدرس بازار وکیل شیراز

 

بازدید از بازار وکیل شیراز

در همه فصل‌های سال می‌توانید از بازار وکیل شیراز دیدن کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم در ماه‌های اردیبهشت، مهر و آبان به شیراز سفر نمایید تا آب و هوای معتدل آن را تجربه کرده و به جاهای دیدنی شیراز سری بزنید.

 

آدرس بازار وکیل شیراز

شیراز، میدان شهدا، جنب ارگ کریم خان زند

 

برای رزرو تور شیراز و سایر تورهای داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

بازار وکیل شیراز در دوره زندیان به فرمان پادشاه معروف شیراز، کریم خان ساخته شد. این بازار که به عنوان مجموعه ای از اصناف و اماکنی چون مسجد و حمام شناخته می شود از مشهورترین بازارهای سنتی و سرپوشیده ایران و جهان است. در مطلب پیش رو درباره تاریخچه، موقعیت، فراز و نشیب‌ها و آدرس بازار وکیل شیراز صحبت می‌کنیم.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
زنی در بازار وکیل
  • زنی در بازار وکیل
  • گلیم فروشی بازار وکیل
  • سقف سرپوشیده و کاربندی های بازار وکیل
  • تلفن بازار وکیل شیراز
  • آدرس بازار وکیل شیراز
  • بازار-وکیل-شیراز
  • گلیم-فروشی-در-بازار-وکیل
  • بازار-وکیل-الرعایا
  • عکس-گرفتن-در-بازار-وکیل-شیراز
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
2 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
قانعی
شیراز عشقه? زمانی ما با فرهنگ میشیم که مسائل اجتماعی رو رعایت کنیم یکیش نوع پوششمون هست. عکس باحجاب بذارید، کارتون رسمیت پیدا میکنه.
خدنگیعفیفه خدنگی
سپاس از اظهار نظرتون دوست عزیز
مقالات مرتبط