باغ عفیف آباد شیراز از قدیمی ترین و زیباترین باغ های شیراز

عمارت باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز یا باغ گلشن یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شهر شیراز است که قدمت آن به دوران صفوی می‌رسد. این باغ در بلوار ستارخان شیراز قرار دارد و در حال حاضر یکی بزرگترین موزه‌های سلاح در خاورمیانه به شمار می‌آید. یکی از بهترین‌ نمونه‌های گلکاری ایرانی در باغ عفیف  آباد شیراز قابل بازدید است. باغ عفیف آباد در محله عفیف آباد شیراز و در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. بازدید از تمام قسمت‌های این باغ برای عموم آزاد است. برای اطلاعات بیشتر درباره این مجموعه زیبا لطفا ادامه مطلب را بخوانید.

 

سنگفرش های باغ عفیف آباد

 

معرفی باغ عفیف آباد شیراز

 

باغ عفیف آباد شیراز از قدیمی ترین و زیباترین باغ های شیراز است که تاریخچه ای طولانی دارد. در آنجا آثاری به سبک معماری هخامنشی، ساسانی تا قاجاری به چشم می خورد. ایرانیان در تمامی این اعصار به باغ و باغسازی اهمیتی ویژه می دادند. باغ های شیراز نیز در این میان زبانزد هستند و همگی جزو باغ های شاهی محسوب می شوند.

 

آبنمای باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد کجاست؟

 

باغ عفیف آباد در محله عفیف آباد شیراز یعنی حوالی بلوار ستارخان قرار دارد. در زمان حکومت صفویان، این باغ زیبا جزو باغ‌های مصفای شیراز بوده که شاه و درباریان به هنگام سفر به استان فارس از آن استفاده می‌کردند. در زمان قاجار، قوام الملک آن را خریداری نمود. میرزا علی محمد خان قوام الملک دوم در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساختمان کاخ را در میان این باغ زیبا بنا نهاد. ساختمان باغ عفیف آباد جزو زیباترین بناهای دوران قاجار است و در ساخت آن از معماری‌های دوران هخامنشیان، ساسانیان و قاجاریان الهام گرفته‌اند. در اواخر دوران قاجار، باغ به خواهر زاده قوام الملک یعنی عفیفه خانم رسید. عفیفه خانم اقداماتی برای زیباسازی باغ و توسعه آن انجام داد. وجه تسمیه نام باغ و محله عفیف آباد نیز به خاظر این خانم می‌باشد.

 

در زمان پهلوی دوم، وارثان باغ عفیف آباد، این باغ زیبا را به فرح پهلوی هدیه دادند. سرانجام در سال ۱۳۴۰ شمسی، ارتش در مزایده‌ای توانست این باغ را خریداری کند. پس از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۷۰

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

باغ عفیف آباد شیراز از قدیمی ترین و زیباترین باغ های شیراز است که تاریخچه ای طولانی دارد. در آنجا آثاری به سبک معماری هخامنشی، ساسانی تا قاجاری به چشم می خورد. ایرانیان در تمامی این اعصار به باغ و باغسازی اهمیتی ویژه می دادند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
آبنمای باغ عفیف آباد شیراز
  • آبنمای باغ عفیف آباد شیراز
  • سنگفرش های باغ عفیف آباد
  • no_image
  • no_image
  • no_image
  • no_image
  • no_image
  • no_image
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد