روستای کهن باغو در جزیره کیش

روستای باغو کیش

روستای کهن باغو در جنوب غربی جزیره کیش قرار دارد. قدمت روستا به پیش از دوران قاجار باز می‌گردد. آثار و بناهای تاریخی در روستای باغو موجود هستند که نشان از تاریخ آن می‌دهند. بر خلاف قسمت‌های دیگر جزیره که به سرعت توسعه پیدا کردند و برای جذب توریست با یکدیگر رقابت می‌کنند، روستای کهن باغو حال و هوای سابق خود را حفظ کرده است. زندگی ساده، معماری قدیمی و طبیعت زیبا در این روستا مانند گذشته‌های دور جزیره کیش بوده و شما را با ماهیت اصلی این سرزمین آشنا می‌کند. اهالی روستا از بومیان اصیل کیش هستند که نیاکان آن‌ها قرن‌ها در جزیره ساکن بوده‌اند. سفر به کیش برای همه یادآور مراکز خرید لاکچری، تفریحات دریایی و... است. چنانچه می‌خواهید سفر متفاوتی به کیش داشته باشید و جزیره را بهتر بشناسید، به روستای کهن باغو کیش بیایید و از نزدیک با زندگی بومیان جزیره آشنا شوید.

در مطلب پیش رو می‌خواهیم درباره روستای کهن باغو صحبت کنیم. تاریخچه روستا، جاذبه‌های گردشگری، امکانات، شغل اهالی روستا و... جزو اطلاعاتی هستند که به شما ارائه خواهیم داد. لطفا با تورگردان همراه باشید.

 

تاریخچه روستای کهن باغو کیش

 

جاهای دیدنی کیش شامل مراکز خرید، سواحل مرجانی، رستوران‌ها، کلوپ‌های دریایی و... است. اما آیا هیچ گاه درباره تاریخ این جزیره کنجکاو بوده‌اید؟ بدیهی است که کیش همیشه یک جزیره توریستی و شلوغ نبوده بلکه سرزمینی پر از نعمت برای اهالی خود بوده که زمانی به دامداری و صیادی اشتغال داشتند. برای شناخت جزیره کیش از این زاویه می‌توانید به روستای کهن باغو سری بزنید. همان‌ طور که در بخش ابتدایی اشاره کردیم، قدمت روستا پیش از دوران قاجار تخمین زده می‌شود. مهم‌ترین شاهد بر این مدعا، یک کتیبه سنگی بر مسجد روستا می‌باشد. مسجد محمد (ص) دارای کتیبه‌ای است که بر روی آن سال ۹۸۱ هجری قمری مشاهده می‌شود. با این حساب می‌توان گفت روستا به دوران ایلخانان تعلق دارد. البته بعید نیست که پیشینه تاریخی آن طولانی‌تر باشد.

مهم‌ترین طایفه شناخته شده در روستای باغو طایفه گودار هستند که بومی جزیره کیش نمی‌باشند. این طایفه سال‌های طولانی در روستا زندگی کرده و حالا ۱۲ درصد از کل جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. گفته می‌شود در دهه‌های پیش، شغل اصلی مردم کشاورزی بود که محصولاتی مانند تنباکو، خربزه، خرما و… را به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر می‌کردند. با وجود خشکسالی در جزیره و توسعه سریع کشور‌های حاشیه، کالا و تقاضا از بین رفت. روستای کهن باغو در زمان اشغال پرتغالی‌ها نیز پا بر جا باقی‌ مانده و فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده است. پیرزنی از اهالی روستا به نام باغو در زمان اشغال پرتغالی‌ها در روستا زندگی می‌کرده و داستان‌های زیادی از ماجرا‌های روستا برای دیگران تعریف کرده است. شهرت ننه باغو باعث شده این نام برای روستا انتخاب شود.

 

جاذبه‌های گردشگری روستای کهن باغو

 

رقابت با دیگر جاذبه‌های گردشگری در تور کیش برای روستای کهن باغو بسیار مشکل است. به هر حال بسیاری از گردشگران طرفدار تفریحات لاکچری و مهیج هستند. با این حال اگر یک گردشگر و ایرانگرد واقعی باشید، بازدید از روستای کهن باغو برای شما بسیار جذاب خواهد بود. به کوشش مردم روستا و به لطف برخی پدیده‌های طبیعی، روستای کهن باغو دارای چندین جاذبه گردشگری است که شما را برای بازدید از این روستا تشویق خواهند کرد. تعدادی از جاذبه‌های گردشگری کهن باغو را در ادامه بخوانید...

 

پوشش گیاهی روستای کهن باغو

پوشش گیاهی در روستای کهن باغو و اطراف آن بسیار انبوه است. اگر به درختان استوایی علاقه داشته باشید می‌توانید برخی از آن‌ها را در روستا کهن باغو مشاهده کنید. زیبا‌ترین درخت روستا یک درخت لور یا انجیر معابد کهنسال است که ریشه‌های آن منظره خاصی ایجاد کرده‌اند.

 

پارک دلیران

از آنجایی که پوشش گیاهای روستای کهن باغو بسیار انبوه بود، نشان از حاصلخیر بودن خاک این منطقه می‌داد. سرانجام یک پارک به مساحت ۶۰ هکتار در نزدیکی روستا ساختند که در حال حاضر درختان و گیاهان زیادی در آن پرورش داده شده است. این باغ فضای زیبایی دارد و برای پیاده روی و عکاسی مناسب می‌باشد.

 

محل زندگی آهوها

از وقتی که بوستان آهوان کیش تخریب شد، بسیاری از آهوان آزادانه در سطح جزیره پراکنده شدند. بخش زیادی از این آهوها در نزدیکی روستای کهن باغو زندگی می‌کنند و البته در اسارت نیستند. اهالی روستا برای آهو‌ها آبشخور و سایه‌بان ساخته‌اند تا جان پناهی برای این جانوران در فصل گرما باشد. می‌توانید این حیوانات زیبا را در روستا و اطراف آن مشاهده کنید.

 

آشنایی با زندگی بومیاندر روستای کهن بباغو

در روستای کهن باغو برنامه‌هایی ترتیب داده‌اند که گردشگران می‌توانند با آداب و رسوم اهالی روستا، مراسم ازدواج، روش‌های طبخ غذاهای سنتی، روش پخت نان و... آشنا شوند. اگر به بومگردی علاقه داشته باشید حتما تعامل با مردم روستای کهن باغو برای شما جذاب است.

 

شغل اهالی روستای کهن باغو

گفتیم که در گذشته تعداد زیادی از اهالی روستا به کشاورزی مشغول بوده و محصولات خود را به مناطق دیگر صادر می‌کردند. در حال حاضر متأسفانه کشاورزی مانند گذشته رونق ندارد. امروزه مردم روستای کهن باغو به صیادی، پرورش زنبور عسل، دامداری و... مشغول هستند. عسل روستای کهن باغو بسیار خوش طعم و با کیفیت است که سوغات بی‌نظیری از جزیره کیش می‌باشد.

 

نگرانی‌ها درباره روستای کهن باغو

روستای کهن باغو لوله کشی آب تصفیه شده ندارد. این موضوع باعث مرارت اهالی روستا و گردشگران مقیم می‌باشد. به نسبت دیگر جاذبه‌های گردشگری کیش، توجه زیادی به توسعه گردشگری در روستای کهن باغو نمی‌شود. این روستا پتانسیل زیادی برای جذب گردشگر و معرفی زندگی بومیان جزیره دارد. امیدواریم در سفر بعدی خود به جزیره کیش، از روستای کهن باغو هم دیدن کنید. پیشنهاد می‌کنیم یک نیم روز را به این بازدید اختصاص دهید.

 

بازدید از روستای کهن باغو

بهترین زمان سفر به جزیره کیش فصل بهار، پاییز و زمستان است. البته بسیاری از افراد فصل تابستان را برای سفر به کیش و شرکت در جشنوار‌ه‌های مختلف انتخاب می‌کنند. با این حال فصل گرما در جزیره ممکن است بسیار طاقت فرسا باشد به طوری که افراد غیر بومی نتوانند شرایط آن را تحمل کنند. توصیه ما این است که در فصل بهار، پاییز یا زمستان به کیش سفر کنید و از زیباهای روستای کهن باغو نیز غافل نشوید.

 

آدرس روستای کهن باغو کیش

کیش، میدان خارک، خیابان باغو

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

روستای کهن باغو در جنوب غربی جزیره کیش قرار دارد. قدمت روستا به پیش از دوران قاجار باز می‌گردد. آثار و بناهای تاریخی در روستای باغو موجود هستند که نشان از تاریخ آن می‌دهند. چنانچه می‌خواهید سفر متفاوتی به کیش داشته باشید و جزیره را بهتر بشناسید، به روستای کهن باغو کیش بیایید و از نزدیک با زندگی بومیان جزیره آشنا شوید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
detail/864/روستای-کهن-باغو-کیش
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد