لاک ‌پشت ‌های دریایی در کیش | محل بازدید؛ فصل بازدید؛ ویژگی ها

لاک-پشت-های-دریایی-کیش

اگر دیدن لحظه شروع زندگی یک موجود زنده شما را به وجد می آورد پس حتماً منظره‌ی از تخم خارج شدن لا‌ک ‌پشت‌ های دریایی در کیش می‌تواند اندورفین آزاد شده در بدن شما را به سقف ممکن برساند و برای دقایقی تمام روح و جسم شما را تسخیر کند. اما اگر بدانید همین لاک ‌پشت دریایی مادر که اکنون مقابل شماست، سال‌ها پیش خودش دقیقا در همین مکان متولد شده و سر از تخم بیرون آورده، چه حسی پیدا خواهید کرد؟

تنها غریزه‌ی لاک ‌پشت‌ های دریایی کیش است که آن‌ها را به نقطه‌ی صفر زندگیشان می‌کشاند تا برگردند و در همان جایی که اولین بار خاک و خورشید را ملاقات کردند تخم‌گذاری کنند. سنگ‌پشت‌های مقاوم دریایی بیشتر عمر خود را در آب‌ها زندگی می‌کنند؛ آن هم معلقّ و در عمق سی چهل متریِ آب و تنها برای تخم‌گذاری است که به ساحل و خشکی قدم می‌گذارند و مهمان ما می‌شوند.

 

صورت و چشم های لاک پشت دریایی در کیش

 

گونه‌های لا‌ک ‌پشت ‌های دریایی

در سواحل مرجانی اگر چند لاک ‌پشت را دور هم دیدید که می‌خورند و می‌آشامند و می‌خرامند و می‌خندند؛ لاک ‌پشتی که جلوی دهانش شبیه منقار عقاب است و جثه‌ی کوچکتری دارد نامش لاک ‌پشت پوزه ­عقابی­‌‌ست. او همه چیز می‌خورد اما هیچ غذایی را به اندازه‌ی مرجان و اسفنج دوست ندارد. لاک‌ پشت دیگری که جثه‌اش بزرگتر است و مشغول خوردن جلبک‌هاست لاک‌ پشت پشت‌سبز نام دارد و با خوردن همین جلبک‌ها و عروس‌های دریایی به تعدیل تعداد آن‌ها کمک کرده و موجودی مفید برای زیست‌بوم خودش به شمار می‌رود. هردوگونه‌ی این لاک­‌ پشت‌ ها در خطر انقراض قرار دارند و دوستداران طبیعت در ایران با فراهم کردن زیست‌بوم‌های محافظت شده سعی در ابقای نسل آن‌ها دارند.

 

سن لاک ‌پشت ‌های دریایی کیش

احتمالا دوست دارید از سن و سال لاک ‌پشت‌ها بدانید. لاک ‌پشت دریایی کیش که در بهار یا پاییز برای تخم‌گذاری به ساحل می‌آید بین ۳۰ تا ۵۰ سال عمر دارد ولی از آن‌جا که نه با نرخ دلار سر و کار دارد و نه اجاره‌نشین است روان آسوده‌ای دارد و امید به زندگی‌اش برای آینده از ما هم بیشتر است. راستی اگر در ساحل جزیره‌ی کیش روی شن‌ها نشستید و یک سنگ‌پشت از کنار شما عبور کرد و خطوط و چین و شکن چهره‌اش شما را به فکر فرو برد و از عمر طولانی آن‌ها شگفت‌زده شدید باید بگوییم راز عمر طولانی آن‌ها هنوز مشخص نیست و تحقیقات محققان در این باره در حد یک فرضیه است. 

مثلاً همین متابولیسم کند بدن لاک‌ پشت‌ها که در هیچ موجود زنده‌ی دیگری دیده نمی‌شود، شاید یکی از دلایل عمر دراز آن‌ها باشد. پس بهتر است ما هم روزی دوبار به چشم‌های آرام لاک ‌پشت نگاه کنیم و کمی تمرین ریلکس بودن انجام دهیم. یادمان باشد تمام زندگی همین شب‌ها و روزهایی است که می‌گذرد و بازنمی‌گردد.

 

تولد لاک پشت دریایی کیش

 

دشمن لاک ‌پشت ‌های دریایی

 این تمام ماجرا نیست؛ دردی بزرگتر در دل کوچک لاک ‌پشت ‌های جزیره هست. یک دلواپسی مادرانه. یک لاک ‌پشت مادر هر دو تا چهار سال یک‌بار برای لانه‌سازی به ساحل می‌آید و در زمانی حدود ۳۰ دقیقه تقریباً ۱۰۰ تخم می‌گذارد و در عمق ۳۰_ ۴۰ سانتی‌متری از سطح زمین پنهانشان می‌کند. سپس سرنوشت فرزندانش را به طبیعت سپرده و خودش راه دریا را در پیش می‌گیرد.

عمقِ کمِ لانه‌ی لاک ‌پشت ‌های دریایی کار را برای سگ‌ها و شغال‌ها و روباه‌ها راحت کرده و بهشت خوبی برای دلی از عزا درآوردن آن‌ها فراهم آورده است. خدنگ‌ها هم از شکارچی‌های جدید غیربومی هستند که توسط لنج‌هایی که آن‌ها را برای شکار موش‌هایشان نگهداری می‌کنند پایشان به سواحل اصلی و جزیره باز شده و دلواپسی‌ِ لاک ‌پشت‌ های مادر را صدچندان کرده است. حتماً لاک ‌پشت مادر این شکارچی‌های گرسنه را که بر طبق غریزه‌شان به سراغ تخم‌های او می‌آیند خواهد بخشید ولی از گناه شکارچیان دوپای حریصی که برای اندک منفعتی، حیات آن‌ها را به مخاطره می‌اندازند نخواهد گذشت و این تعرض و بی‌حرمتی را از یاد نخواهد برد.

 

لاک پشت دریایی در زیر آب

 

در نهایت بعد از گذشت 7 الی 8 هفته موجوداتی به شدت زیبا و کوچک به اندازه‌ی یک انگشت سبابه از میان تخم‌هایی که بخت یارشان بوده و سالم مانده‌اند ، بیرون می‌آیند و به دنیا سلام می‌دهند و پا به دریا می‌گذارند تا سفر صدساله‌ی خود را آغاز کنند. البته نه صد سال تنهایی بلکه صد سال با هم بودن. چون لاک ‌پشت ‌های این جزیره‌ی مسحورکننده بسیار اجتماعی و خوش­‌مشرب و خوش‌صحبت‌­اند و همدیگر را تنها نمی‌گذارند.

جان کلام این‌که چنانچه در این سفر با ما همراه شدید و با لاک ‌پشت‌ های جزیره ملاقات کردید حتما لبخند بزنید و برایشان دست تکان دهید. شاید نتوانند چهره‌ی شما را به خاطر بسپارند اما لازم است حتماً با مهر نگاهشان کنید و بوسه‌ای به سمت فلس‌های سختشان بفرستید تا بدانند همه‌ی ما شکارچی نیستیم.

 

لاک پشت غول پیکر در کیش

 

سواحل کیش که می‌توان لاک ‌پشت‌ ها را در آن‌جا دید

از میان جاهای دیدنی کیش سواحل جنوب غربی که غروب‌هایش  با تردد لاک ‌پشت ‌ها در ساحل، منظره‌ی خیره‌کننده‌ای را خلق می‌کند مقصد دوستداران لاک ‌پشت ‌هاست. جزیره‌ی بکر هندورابی، از توابع کیش، نیز از دنج‌ترین مکان‌های دیدنی سفر به خطه‌ی جنوب است و سکوت و آرامشی که بر آن حکم‌فرماست با سبک زندگی کند و فارغ ز غوغای جهان لاک ‌پشت ‌ها کاملا هم‌سوست. برای رفتن به هندورابی می‌توانید از طریق هوایی اقدام کنید و یا اینکه با قایق‌های امن و راحت اسکله‌ی ماهیگیری تور کیش­ بعد از یک ساعت و نیم طی مسیر آبی، به هندورابی برسید و علاوه بر ملاقات با لاک ‌پشت ‌ها از مکان‌های تاریخی و سواحل درخشان و خانه‌های روستایی ساخته شده با مرجان­ و سنگ، اوقاتی دلچسب را سپری کنید.

جزایر ام­الکرم و نخیلو در استان بوشهر و جزایر قشم و شیدور و هنگام و هرمز در استان هرمزگان و سواحل شرقی چابهار همچون کچو، لیپار، بریس، گواتر و قسمتی از سواحل بندر کنارک از دیگر زیستگاه‌های لاک ‌پشت ‌های دریایی در آب‌های جنوبی ایران هستند.

 

فصل بازدید از لاک‌ پشت‌ های دریایی در کیش

خوشبختانه فرصت دیدن لاک ‌پشت ‌ها در جزیره محدود به یک ماه و یک هفته نیست و شما با توجه به برنامه‌ی کاری و فصل مورد علاقه‌تان برای سفر کردن به جنوب می‌توانید از اواخر ماه پایانی سال تا نیمه‌های مردادماه، زمانی را برای تفریح و دیدن لحظه‌ی باشکوه تولد لاک ‌پشت‌ها در این جزیره انتخاب کنید. دیدار با این موجودات خشک‌پشت با هماهنگی مرکز حفاظت از آن‌ها صورت می‌گیرد که امنیت آن‌ها به خطر نیفتد.

 

توصیه‌های محیط زیستی در خصوص لاک ‌پشت ‌های دریایی

 ناگفته نماند که این روزها زنده ماندن برای یک لاک ‌پشت‌ هم سخت‌تر از پیش شده. اجداد او همین که چند سال نخست زندگی را پشت سر می‌گذاشتند، تقریبا مطمئن می‌شدند که خطری جز چرخه‌ی ثابت طبیعت‌ آن‌ها را تهدید نمی‌کند و صدسال زندگی در انتظار آن‌هاست. اما امروزه تورهای ماهیگیری و موتورهای بی‌رحم قایق‌ها و کشتی‌ها خیال آسوده را از لاک ‌پشت ‌ها سلب کرده و خواب راحت را از آ‌ن‌ها گرفته است و حالا باید تمام سال‌های زندگیشان را با ترس از مرگی ناجوانمردانه و بی‌ثمر بگذرانند.

 

برای رزرو تور لحظه آخری و سایر تورهای داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

اگر دیدن لحظه شروع زندگی یک موجود زنده شما را به وجد می آورد پس حتماً منظره‌ی از تخم خارج شدن لا‌ک ‌پشت‌ های دریایی در کیش می‌تواند اندورفین آزاد شده در بدن شما را به سقف ممکن برساند و برای دقایقی تمام روح و جسم شما را تسخیر کند. اما اگر بدانید همین لاک ‌پشت دریایی مادر که اکنون مقابل شماست، سال‌ها پیش خودش دقیقا در همین مکان متولد شده و سر از تخم بیرون آورده، چه حسی پیدا خواهید کرد؟

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   انسیه کریمی
تصاویر مرتبط
تولد لاک پشت دریایی کیش
  • تولد لاک پشت دریایی کیش
  • لاک پشت غول پیکر در کیش
  • لاک پشت دریایی در زیر آب
  • صورت و چشم های لاک پشت دریایی در کیش
  • لاک-پشت-های-دریایی-کیش
  • ساحل-لاک-پشت-ها-در-کیش
  • لاک-پشت-دریایی-کیش
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد