درخت انجیر معابد کیش (آدرس، تصاویر، توضیحات)

انجیر معابد

درخت انجیر معابد کیش یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره است و یادگاری از مهاجران اهل هندوستان می‌باشد. درخت انجیر معابد یکی از قدیمی‌ترین انواع درخت بر روی کره زمین است. با مشاهده این درخت متوجه ظاهر متفاوت آن خواهید شد. در بسیاری از فرهنگ‌ها مانند فرهنگ مردم هندوستان و اهالی جنوب ایران، درخت انجیر معابد یک درخت مقدس محسوب می‌گردد. همواره افسانه‌های بسیاری پیرامون این درخت در مناطق جنوبی ایران شکل می‌گیرد. اگر به مشاهده درختان و گیاهان علاقه دارید می‌توانید از درخت انجیر معابد کیش دیدن کنید. در مطلب کوتاهی که تهیه کرده‌ایم می‌خواهیم درباره این درخت اسرارآمیز در کیش بیشتر صحبت کنیم.

 

درخت انجیر معابد چیست؟

اجازه بدهید تا اطلاعات خلاصه‌ای درباره درخت انجیر معابد ارائه کنیم تا متوجه خصیصه متمایز آن بشوید. این درخت معمولا عمر بسیار طولانی تا صدها سال دارد. انجیر معابد در طی دوره‌های تکامل در طبیعت روش جالبی را برای تکثیر و ادامه حیات ابداع کرده است. دانه‌های ریزی شبیه به انجیر در انتهای شاخه‌های درخت انجیر معابد رشد می‌کنند که بذر درخت در آن‌ها نهفته است. بوی این میوه‌های کوچک پرندگان را جذب می‌کنند. تعداد زیادی از پرندگان میوه‌های درخت انجیر معابد را می‌خورند و به زمین‌های اطراف یا حتی دور‌تر پرواز می‌کنند. بذر در شکم پرنده جذب نمی‌شود و به همان شکل در فضولات دفع می‌گردد.

 

وقتی بذر درخت روی زمین افتاد نیاز به شرایط خاصی دارد تا بتواند تبدیل به درختی تنومند شود. ابتدا اینکه خاک باید مرطوب، غنی و گرم باشد. به همین دلیل است که در مناطق گرم هند تعداد زیادی از درختان انجیر معابد دیده می‌شوند. وقتی دانه رشد کرد و به نهال تبدیل شد به اولین درختی که نزدیک است می‌چسبد. نهال شبیه به پیچک از تنه درخت بالا می‌رود. دیگر به جای خاک از تنه درخت میزبان تغذیه می‌کند. اگر درخت انجیر معابد به کار خود ادامه دهد، تنه قطوری را پرورش می‌دهد و تنه درخت میزبان خشک و خالی شده از بین می‌رود. البته لازم به ذکر است که درخت انجیر معابد کیش به این روش رشد نکرده بلکه به دستان مهاجران هندی کاشته شده است.

 

درخت تنجیر معابد از یک روش دیگر هم برای تکثیر خود استفاده می‌کند. وقتی درخت به اندازه کافی بزرگ شد، شاخه‌ها قطور شده و ظاهری شبیه به ریشه‌های چوبی پیدا می‌کنند. اگر شاخه‌ها بلند شوند به سطح زمین می‌رسند و در خاک ریشه می‌کنند. به این ترتیب در اطراف انجیر معابد درختان دیگری رشد می‌کنند. برای رشد چنین درخت عظیمی باید شرایط کاملا آماده باشد که معمولا چنین شرایطی تنها در هندوستان دیده می‌شود.

 

درخت انجیر معابد در کیش

 

درخت انجیر معابد به عنوان یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کیش حدود ۵۰۰ سال عمر دارد. بسیاری از اهالی بومی جزیره، عمر این درخت را تا ۷۰۰ سال هم تخمین می‌زنند. به این ترتیب می‌توانیم بگوییم ۷ قرن از عمر این درخت زیبا و همیشه سبز گذشته است. از سال‌های دور مردم برای برآورده شدن آرزو‌های خود، پارچه‌های رنگارنگی به شاخه‌های درخت انجیر معابد کیش می‌بستند. از آنجایی که ممکن بود با رشد شاخه‌ها، پارچه‌ها باعث خشک شدن آن‌ها شوند، تمام این پارچه‌ها باز شدند و دور درخت انجیر معابد کیش یک حصار کشیدند. آب و هوای گرم و مرطوب کیش باعث شد این درخت سالیان طولانی به زندگی خود ادامه دهد. از آنجایی که تغییر فصل در جزیره کیش چندان محسوس نیست، درخت انجیر معابد کیش همیشه سبز است و گاهی به همین نام هم شناخته می‌شود.

 

دلایل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند درخت انجیر معابد در بسیاری از فرهنگ‌ها مقدس شناخته شود. برای مثال نام انجیر معابد را به این دلیل انتخاب کردند که این درخت سایه فراخی برای نیایش بودا در معبد ایجاد کرد تا او آسوده به دعا مشغول باشد. در هندوستان و بخش‌هایی از جنوب ایران، قطع کردن درخت انجیر معابد کار صحیحی نیست و به نوعی گناه تلقی می‌شود. شاید به همین دلیل است که درختان انجیر معابد در جنوب ایران به زندگی خود برای سالیان متمادی ادامه داده‌اند. یک درخت انجیر معابد هم در قشم وجود دارد که حدود ۶۰۰ سال پا بر جا است. در مناطقی مانند هرمزگان، بوشهر و چابهار انجیر معابد در نزدیکی دریا رشد می‌کند.

 

 

بازدید از انجیر معابد کیش

 

همان‌ طور که در بخش ابتدایی اشاره کردیم اگر به درختان و گیاهان علاقه دارید در سفر به کیش از این درخت زیبا بازدید کنید. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که در نزدیکی این درخت بودید از آن بازدید کنید زیرا تنها چند دقیقه برای تماشای آن کافی است و نیازی به برنامه‌ریزی وجود ندارد.

 

آدرس درخت انجیر معابد کیش

 

کیش، بلوار المپیک، خیابان درخت سبز

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

درخت انجیر معابد کیش یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره است و یادگاری از مهاجران اهل هندوستان می‌باشد. درخت انجیر معابد یکی از قدیمی‌ترین انواع درخت بر روی کره زمین است. با مشاهده این درخت متوجه ظاهر متفاوت آن خواهید شد. گر به مشاهده درختان و گیاهان علاقه دارید می‌توانید از درخت انجیر معابد کیش دیدن کنید. در مطلب کوتاهی که تهیه کرده‌ایم می‌خواهیم درباره این درخت اسرارآمیز در کیش بیشتر صحبت کنیم.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
detail/840/درخت-انجیر-معابد-کیش
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد