بوستان آهوان کیش تاریخچه، آدرس، تصاویر

بوستان آهوان کیش

بوستان آهوان کیش یکی از ده‌ها پارک در جزیره کیش است. این پارک در انتهای خیابان فردوسی قرار دارد و در سال ۱۳۸۰ افتتاح گردید. نام بوستان آهوان برای بسیاری از گردشگران و تمام اهالی جزیره آشنا است. ویژگی‌های بسیاری در این پارک وجود دارند که بوستان آهوان را از تمام پارک‌ها و بوستان‌های جزیره کیش متمایز می‌کنند. اگر شما هم در این باره کنجکاو هستید با ما همراه شوید تا درباره بوستان آهوان کیش اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم.

 

تاریخچه بوستان آهوان کیش

 

در سال ۱۳۶۳ یعنی زمانی که جزیره کیش به عنوان منطقه آزاد تجاری شناخته شد، چند راس آهو را از جزیره خارک به جزیره کیش انتقال دادند. این آهو‌ها بومی فلات ایران هستند و در برخی از مناطق آسیا دیده می‌شوند. به هر روی آهوان به منظور زیبا سازی جزیره و ایجاد حیات وحش مناسب به جزیره کیش انتقال داده شدند. پوشش گیاهی مناسب مانند علفزار‌های بلند در جزیره کیش وجود داشت که برای ادامه حیات آهوان ضروری و کافی بودند. از آنجایی که خطری این جانوران را تهدید نمی‌کرد تعداد آن‌ها افزایش پیدا کرد. متأسفانه با افزایش تردد خودرو‌ها و وسایل نقلیه دیگر در جزیره کیش، یک خطر حیات آهوان را تحت الشعاع قرار داد. آهوها به سمت جاده می‌آمدند و در اثر برخورد با خودرو‌ها کشته می‌شدند.

 

سازمان محیط زیست جزیره کیش تصمیم گرفت برای این مشکل راه حلی پیدا کند. نتیجه اینکه در سال ۱۳۸۰ شمسی بوستان آهوان به عنوان یکی از جاهای دیدنی کیش افتتاح شد. مساحت این بوستان حدود ۲ هکتار بود که تمام محوطه آن با حصار از زمین‌های اطراف جدا شده بود. آهوان در بوستان به زندگی خود ادامه می‌دادند و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کرد. پس از مدتی یک باغ وحش هم به مجموعه اضافه شد که در آن حیواناتی مانند روباه، شغال، خرگوش، تعدادی پرنده و... هم نگهداری می‌شدند. هر چند دوستداران طبیعت می‌دانند که یک باغ وحش خوب یک باغ وحش تعطیل است. وقتی حیوانات از محل طبیعی زندگی خود جدا شده و به قفس منتقل می‌شوند دچار بیماری‌های مختلف و مخصوصا افسردگی می‌گردند. صرف نظر از باغ وحش، وضعیت گونه‌های جانوری در بوستان آهوان بسیار رضایت‌بخش بود.

 

شرایطی در بوستان آهوان به وجود آمد که گردشگران می‌توانستند از نزدیک آهوان را تماشا کنند، با آن‌ها عکس بگیرند یا حتی آن‌ها را نوازش کنند. همه چیز به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه در سال ۱۳۹۰ بوستان آهوان به عنوان جاذبه ای مهم در تور کیش به طور کلی از بین رفت. در ادامه دلایل این ویرانی را بخوانید.

 

بوستان آهوان کیش در حال حاضر

 

در سال ۱۳۹۰ بوستان آهوان کیش از بین رفت. دلیل این منحل شدن، نارضایتی ساکنان جزیره تلقی شد. در حالی که ساکنان از وجود یک بوستان امن برای آهوان راضی بودند. اگر امروزه به محل قبلی بوستان آهوان کیش بروید، دیگر حصاری وجود ندارد و یک پروژه عظیم تجاری برای ساخت مرکز خرید در حال اجرا است. باغ وحش تعطیل شده و تعدادی از حیوانات آن به باغ وحش دلفیناریوم انتقال پیدا کرده‌اند. آهوان نیز مانند گذشته در سطح جزیره رها شده‌اند و قطعا خطراتی مانند برخورد با خودرو آن‌ها را تهدید می‌کند. اگر خوش شانس باشید می‌توانید در برخی بیشه‌های جزیره کیش، آهوان را مشاهده کنید.

 

امیدواریم سازمان محیط زیست کیش درباره زندگی این جانوران زیبا عملکرد مناسب‌تری در آینده داشته باشد.

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

بوستان آهوان کیش یکی از ده‌ها پارک در جزیره کیش است. ویژگی‌های بسیاری در این پارک وجود دارند که بوستان آهوان را از تمام پارک‌ها و بوستان‌های جزیره کیش متمایز می‌کنند. اگر شما هم در این باره کنجکاو هستید با ما همراه شوید تا درباره بوستان آهوان کیش اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
detail/839/بوستان-آهوان-کیش
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد