دره ارغوان مشهد در طرقبه و درگز؛ ارغوانی‌ترین طبیعت خراسان

دره ارغوان مشهد

دره ارغوان کجاست؟

دره ارغوان مشهد کجاست و بهترین زمان رفتن به آنجا چه زمانی است؟ واقعیت این است که در شهر مشهد، دو موقعیت مکانی برای دره ارغوان وجود دارد. دره ارغوان طرقبه و دره ارغوان درگز جزو جاذبه‌های طبیعی شهر مشهد هستند. عموما دره ارغوان طرقبه که در مسیر روستای کلاته آهن قرار دارد، از نگاه مسافران و حتی مردم مشهد، شناخته‌شده‌تر است. 

 


درحالی که اسم دره ارغوان درگز با نام‌های دیگری مثل دره چریک یا دره چریش، بیشتر سر زبان‌هاست. با اینکه موقعیت جغرافیایی آن‌ها نسبت به هم متفاوت هستند؛ بهترین زمان رفتن به هر دو دره ارغوان، فصل بهار است. در ادامه این مطلب سایت تورگردان همراه ما باشید تا عکس‌ها و آدرس هر دو دره را در بهترین فصل‌های سال بررسی کنیم. در ضمن، اگر تجربه‌ای از دره ارغوان در مشهد دارید، برای ما بنویسید.

 

 

عکس دره ارغوان مشهد

 

بهترین زمان برای رفتن به دره ارغوان چه وقت است؟

 

طبیعت دره ارغوان طرقبه فقط در فصل بهار و بیشتر در ماه‌های فروردین و اردیبهشت، ارغوانی و بنفش است. در بقیه‌ ماه‌های سال، درختچه‌های این دره، بدون گل و شبیه به خس و خاشاک هستند. در واقع، جذابیتی که منظره این دره در اردیبهشت ماه دارد، باعث شده تا در همه روزهای سال با همین اسم بین مردم شناخته شود.



فهرست مطالب

آدرس دره ارغوان طرقبه کجاست؟

دره ارغوان در فاصله کوتاهی از شهر مشهد قرار گرفته و از این نظر برای بازدید یک‌روزه، گزینه مناسبی است. به طور دقیق‌تر، دره ارغوان یا بنفش‌ترین طبیعت خراسان در منطقه توریستی طرقبه قرار دارد.

 

آدرس دقیق دره ارغوان: ۳۰ کیلومتری غرب مشهد، کیلومتر هفت جاده طرقبه به روستای کلاته آهن

 

 

دره ارغوان طرقبه در مشهد

 

بعد از وارد شدن به شهرستان بینالود و قبل از مسیری که به روستای کلاته آهن ختم می‌شود، دره ارغوان را می‌بینید. اگر 3 ماه اول و پربارش سال را برای رفتن انتخاب کرده باشید، درختچه‌های بنفش زیادی، توجه شما را جلب می‌کنند. مهم‌ترین دلیلی که مسافران و یا مردم مشهد، این دره را برای آخر هفته‌های خود انتخاب می‌کنند، آب و هوای متعادل و چشم‌انداز خیره‌کننده بنفش‌رنگ این بوته‌ها و درختچه‌هاست. 

 


پیشنهاد خواندنی: جاهای دیدنی طرقبه


 

اگر گذرتان به منطقه گردشگری طرقبه افتاده، مسیر شما برای رفتن دره ارغوان کوتاه‌تر است. چون این دره، فاصله کوتاهی از منطقه از گردشگری طرقبه دارد و کافی است که در مسیر جاده طرقدر قرار بگیرید. کلاته آهن همان روستای نزدیک به دره ارغوان است و  با رانندگی در مسیر جاده فرعی می‌توانید به سمت جاده آسفالته بپیچید و وارد روستا شوید. 

 

با توجه به اینکه دره ارغوان طرقبه و کلاته آهن در غرب شهر مشهد قرار دارد، از آب و هوای سرد و کوهستانی برخوردار است. به همین خاطر، پیشنهاد می‌کنیم که برای رفتن به دره ارغوان در 6 ماه دوم سال با تجهیزات کامل رانندگی کنید تا مسیر کم‌خطرتری داشته باشید.

 

مسیر مشهد به دره ارغوان

 

به طور کلی، مسیر مشهد به دره ارغوان تقریبا یک ساعت فاصله است. برای رفتن به دره ارغوان باید از مشهد خارج شوید و سپس به سمت شهر طرقبه بروید. بعد از ورود به این شهر، از میدان دوم به سمت جاده طرقدر، مسیرتان را ادامه بدهید. با گذراندن مسافتی کوتاه، به ورودی دره ارغوان می‌رسید.

 

عکس دره ارغوان طرقبه در مشهد

 

با توجه به اینکه اینترنت موبایل در طی مسیر قطع و وصل می‌شود، بهتر است نقشه آفلاین مشهد را دانلود کنید. سپس، برای رفتن به دره ارغوان، مسیریابی کنید.

 



 

علت نامگذاری دره ارغوان چیست؟

 

مهم‌ترین دلیل برای نامگذاری این دره، همین درختچه‌های بنفش‌رنگ ارغوان است. وقتی برای اولین بار هم که وارد دره ارغوان مشهد می‌شوید، همین درختچه‌های مرتفع و گاهی کوتاه را می‌بینید که گویای دلیل نامگذاری آن است.

 

دره ارغوان طرقبه در مشهد

 

البته گفتنی است که درختچه‌های بنفش‌رنگ را فقط در فصل‌هایی از سال می‌بینید که بارندگی به اندازه کافی باشد. مثلا فصل بهار، جلوه این درختچه‌ها را در این دره خواهید دید. این واقعیت خوش‌گوار را می‌توان از غزل معروف حافظ برای توصیف بهار هم متوجه شد:

ارغوان جام عقیقی به سمن خواهد داد
چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد

 

آدرس دره ارغوان درگز کجاست؟

«دره چریک» یا «دره ارغوان درگز» در شمال غربی شهرستان درگز قرار دارد. گونه‌های گیاهی مختلفی، دره ارغوان درگز را پوشانده و در فصل‌های پربارش، زمین آن سبز و درخت‌ها با گل‌های ارغوانی به چشم می‌خورند. 

 

دره ارغوان درگز در مشهد

 

برای دیدن زیبایی‌های دره ارغوان درگز باید انرژی بالا رفتن از ارتفاعات را داشته باشید. چون تمام تصاویری که از فضای سبز دره ارغوان درگز ثبت شده است، مربوط به ارتفاعات آن است.

 

فاصله مشهد تا دره ارغوان درگز

 

از مسیر مشهد تا دره ارغوان درگز، 3 ساعت و 53 دقیقه راه است. برای رفتن به دره ارغوان درگز می‌بایست از شهر مشهد خارج شوید و از جاده درگز تا 12 کیلومتری روستای چنار به سمت این دره رانندگی کنید. 

 

دلیل نامگذاری دره ارغوان درگز چیست؟

نام چریک براساس نام گیاهی انتخاب شده که در این منطقه رشد می‌کند. این گیاه همان تره کوهی است که تمام منطقه کلات چنار را می‌پوشاند. 

 

دره ارغوان درگز در مشهد

 

بهترین زمان رفتن به دره ارغوان درگز، فروردین تا خرداد است. زیرا در این ماه گل‌های ارغوان شکفته می‌شوند و منظره‌ای بسیار سرسبز و رویایی ایجاد می‌کنند.

تفاوت دره ارغوان درگز و دره ارغوان طرقبه چیست؟

دره ارغوان درگز تا انتهای فصل بهار، سرسبز است در حالی که برای رفتن به دره ارغوان طرقبه تا اواسط اردیبهشت می‌توانید از جاذبه‌های آن استفاده کنید. چرا که درختچه‌های بنفش رنگ این دره تا اواسط اردیبهشت، رنگ بنفش به تن دارند و جلوه‌ خاص آن‌ها تا همین زمان دیده می‌شود. 

دومین تفاوت بزرگ دره ارغوان درگز و دره ارغوان طرقبه، مسیر دسترسی آن‌هاست. برای ورود به دره ارغوان درگز می‌بایست با تورهای طبیعت‌گردی همراه شوید یا اینکه ماشین مخصوص طبیعت‌گردی داشته باشید.

 برای رفتن به دره چریش از مشهد، نزدیک به 4 ساعت در مسیر هستید. ولی برای رسیدن به دره ارغوان طرقبه، کمتر یک ساعت از مشهد خواهید راند.

سومین تفاوت این دو دره در مشهد به نوع تفریحاتِ آن است. مسیر دره چریش درگز برای کوهنوری سبک مناسب است. ولی دره ارغوان طرقبه، بیشتر برای عکاسی و صرف وعده غذایی در کنار دوستان و خانواده پیشنهاد می‌شود.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

دره ارغوان مشهد در فصل اردیبهشت به دلیل درختچه‌هایی که دارد، بنفش رنگ است. در استان خراسان رضوی، دو دره ارغوان یکی در شهر طرقبه و دیگری در شهر درگز، دو جاذبه طبیعی هستند که در فصل بهار به دلیل باز شدن شکوفه‌ها، کاملا بنفش هستند. به طور کلی دره ارغوان طرقبه به مشهد نزدیک‌تر و در مقابل، دره چریک درگز از مرکز شهر دورتر است. بهترین زمان رفتن به دره ارغوان در مشهد همان فصل بهار است شکوفه‌ها باز شده‌اند. پس تا دیر نشده، این مطلب را به دیگران هم نشان بدهید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  8 اردیبهشت 1403 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
دره ارغوان درگز در مشهد
  • دره ارغوان درگز در مشهد
  • دره ارغوان درگز در مشهد
  • دره ارغوان طرقبه در مشهد
  • عکس دره ارغوان مشهد
  • دره ارغوان طرقبه در مشهد
  • عکس دره ارغوان طرقبه در مشهد
پرسش و پاسخ
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
3 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
رضا نیکخواهپنج شنبه 30 فروردین 1403
یک چیزی رو یادتون رفت بگین. دره ارغوان طرقبه رودخانه داره ولی درگز یه قطره آب هم پیدا نمیشه.
لیلا اسدیپنج شنبه 30 فروردین 1403
دره ارغوان درگز خیلی باصفاست، یکسره سبز با درخت‌های صورتی. نزدیک شمخاله ولی راهش عوض میشه
ملیحهپنج شنبه 30 فروردین 1403
ما رفتیم چریش، برای دستشویی هم باید پول‌میدادیم. هر دفعه ۵ اون. توی کل دره یک سرویس بیشتر نبود