اردیبهشت کجا بریم؟ + 13 مقصد جذاب برای سفر در اردیبهشت

اردیبهشت کجا بریم؟

اردیبهشت کجا بریم؟ شهرها و نقاط گردشگری از ایران که آب‌وهوایی مطلوب دارند، مراتع‌شان سرسبز است و با خنکای نسیم از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کنند، بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در اردیبهشت‌ماه هستند. برگزاری رویدادهای سنتی و آیینی هم یکی از مواردی است که دوستداران فرهنگ و تمدن را به بهترین نقاط تفریحی ایران در اردیبهشت 1403 می‌کشاند. در شهرهایی مانند کاشان برای گلاب‌گیری و مشهد برگزاری مراسم‌های آیینی-مذهبی برای ولادت امام رضا (ع)، بحث مسافرت در اردیبهشت‌ماه را بیشتر از هر زمان دیگری، به تب و تاب درمی‌آورد. در مجله تورگردان همراه باشید تا لیستی جامع از بهترین نقاط دیدنی و تفریحی ایران برای سفر در اردیبهشت را معرفی و بررسی کنیم.

فهرست مطالب

1- شیراز؛ شهری تماشایی تا اواسط اردیبهشت

اردیبهشت کجا بریم؟ شیراز

اول اردیبهشت کجا بریم؟ کافی است که اول اردیبهشت برسد، آن وقت است که سفر به شیراز به تب و تاب می‌افتد و این شهر همانند رگ‌های قلب، زنده‌ترین نقطه ایران برای طبیعت‌گردی در اردیبهشت خواهد شد. هر کسی که بخواهد زیبایی عریان شیراز را ببیند، تعطیلات اردیبهشت ماه همان فرصت نابی است که مناظر طبیعی و چشم نواز اینجا را زینت می‌بخشند در این ماه، شهر شیراز در استان فارس، آب‌وهوایی بی‌نظیر دارد. به همین دلیل است که با رسیدن اردیبهشت، خیلی‌ها  خودشان را برای سفر به این شهر دلربا آماده می‌کنند تا باغ‌های سرسبز و مملو از بهار نارنج را به‌همراه گل‌های خوشبوی یاس ببینند و از دنج‌ترین باغ‌های قشنگ شیراز و گذران عمر خود در کنار آن‌ها لذت ببرند. 


این مطلب را هم می‌پسندید: به شیراز سفر کنیم یا اصفهان؟



 

عکس حضور مردم در شیراز برای مسافرت در اردیبهشت

از نظر آب و هوا، شیراز در اردیبهشت، مستعدترین شهر ایران برای لذت از خنکی نسیم و البته باران‌های گاه و بی‌گاه است. با تور شیراز که به این شهر سر بزنید، از بابت استراحت در بهترین اقامتگاه‌های سنتی و رفت و برگشت در تاریخ معین، احساس آرامش در طول سفرتان تقویت می‌شود. بهترین اقامتگاه‌های سنتی شیراز که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را به دلایل محبوب بودن‌شان انتخاب کنید، اقامتگاه سنتی پنج دری، گل طاها، گلشن و ترنجستان است.
 

سفر به شیراز؛ شهری تماشایی تا اواسط اردیبهشت

چه زمانی به شیراز سفر کنیم بهتر است؟ بهترین زمان سفر به شیراز را در این مطلب بخوانید


اوج زیبایی شهر شیراز را در پانزدهمین روز اردیبهشت می‌توانید ببینید؛ چرا که در سال 81، میانه بهار برای بزرگداشت زیبایی عصیانگر شیراز و رایحه دل‌فریبش به روز شیراز نام گرفت. از 15 تا 21 اردیبهشت هم «هفته شیراز» نام دارد. افرادی که در این بازه، زیبایی درخت‌های بهار نارنج را از نزدیک می‌بینند، فرصت شرکت در رویدادهای متنوع فرهنگی و بکرترین بوستان‌های این شهر را از دست نخواهند داد. 

تعطیلات اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس شهر شیراز

همانقدر که در میانه بهار بوستان‌ها، برجسته و خوش آب‌وهوا هستند، جاذبه‌های دیدنی شیراز هم حرف‌های قشنگی برای بازدیدکنندگان دارند. حافظیه و سعدیه، آرامگاه دو تن از مشهورترین افراد ایران در دنیای ادبیات هستند که هر گردشگری برای رفتن به آن‌جا، دست و پا می‌شکند، حتی اگر شلوغی، اصلی‌ترین مسیرها را به بند آورده باشد. علاوه‌براین دو جاذبه تاریخی و فرهنگی، مکان‌های زیر، تماشایی‌اند و یک دم نمی‌شود از مناظر شگفت‌انگیزشان دست برداشت:

دیدنی‌های شیراز در اردیبهشت برای گشت‌وگذار بی‌مانند به همین جا ختم نمی‌شود. در اطراف آن، مکان‌هایی تاریخی مانند نقش رستم، تخت جمشید و مجموعه پاسارگاد هم لطیف‌ترین آب‌وهوا را برای تفریح و گشت‌وگذار در اردیبهشت دارند. هر ساله، طبیعت «دشت ارژن» در حدفاصل شهر شیراز و کازرون با پوشش گیاهی و درختان متنوعش، شرایط کمپ زدن را برای حضور دوستانه خانواده‌ها و جوانان دارد.

2- کاشان؛ شهر مرغوب‌ترین گلاب‌ها در ایران و جهان

 

مسافرت در اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس گل‌های سرخ کاشان در اردیبهشت

مسافرت در اردیبهشت کجا بریم که خوش بگذره؟ کاشان از جاهایی است که با رفتن به آن، طبیعت‌گردی در اردیبهشت معنا پیدا می‌کند؛ چرا که عطر خوش و سرمستانه گل‌های محمدی، تمامی شهر را آغشته به خود کرده و در هر کجا که سر بزنید، رد و اثری از گل‌های سرخ می‌بینید. 
آیین سنتی گلاب‌گیری در کاشان که هر ساله اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و دلیل سفر خیلی‌هاست، قدمتی نزدیک به 100 سال دارد. دلیل پررونق بودن این مراسم، رشد و پرورش گسترده گل‌های سرخ محمدی در مزارع و باغ‌هاست که کوچه به کوچه شهر را مملو از عطر بهشتی خود کرده. مراسم سنتی گلاب‌گیری کاشان در میان مردم محلی با نام‌های «عید گلابی» هم یاد می‌شود و شیوه عصاره‌گیری آن هم «لتان» است. 

اول اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس شهر کاشان

در شهرها و روستاهای اطراف کاشان مانند قمصر، نیاسر و جوشقان هم لذت مراسم گلاب‌گیری کاشان را از فاصله‌ای نزدیک می‌توان لمس کرد. به طور کلی، مناطق کوهستانی اطراف کاشان، مناسب‌ترین شرایط را برای رشد و پرورش گل‌های سرخ دارند.
جالب است بدانید که گلاب‌گیری کاشان به‌عنوان میراثی در آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همین شهرت جهانی باعث شده تا کاشان در اردیبهشت، پر رفت‌وآمدترین شهر برای جاذبه گردی در اردیبهشت 1403 باشد. جذابیت کاشان برای بازدیدکنندگان و گردشگران زمانی بیشتر می‌شود که موقعیت جغرافیایی را بررسی کنیم. کاشان، بهشتی زمینی است که بین دو کویر قرار دارد؛ چون اقلیمی کویری و خشک دارد.

مسافرت در اردیبهشت کجا بریم که خوش بگذره؟ + عکس شهر کاشان

برای اینکه لذت سفرتان با تور کاشان دوچندان شود، اقامتگاه‌های بوم‌گردی کاشان را انتخاب کنید. اگر به هر دلیلی این موقعیت را ندارید، به جایش می‌توانید در منطقه نیاسر کمپ برپا کنید. از مراکز تفریحی نیاسر که خنکای بیشتری هم دارد، می‌توان به چشمه اسکندریه و آبشار نیاسر اشاره کرد. در صورتی که علاقه‌مند جاهای تاریخی هستید، گورستان‌های کاشان می‌تواند اولویتی بالاتر نسبت به هر نقطه‌ تفریحی دیگر از شهر داشته باشد. علاوه‌براین، کاخ تاریخی صفوی در نزدیکی آبشار نیاسر، بنای تاریخی است که از روی آتشکده ساسانی ساخته شده است. حدفاصل بین کاخ و آبشار را درختان سرسبز پوشانده شده و تماشای طبیعت سرسبز آن‌ها، روح آدمی را جلا می‌دهد.

اردیبهشت کاشان کجا بریم؟ + چشمه اسکندریه

اطراف کاشان هم چندجای دیدنی و تاریخی دارد که لیستی از آن‌ها، پاسخی است متناسب برای سوال اردیبهشت ماه کجا بریم. روستای تاریخی ابیانه، سیلک، باغ فین به همراه کویرها و خانه‌های تاریخی کاشان، تماشایی‌ترین موقعیت‌ها را برای گشت‌وگذار در اردیبهشت دارند.

3- مشهد؛ مقصدی معنوی و پرجاذبه برای اردیبهشت

 

آخر اردیبهشت به کجا سفر کنیم که خوب باشه؟ + عکس گنبد و بارگاه امام رضا در روز ولادت

فصل بهار به ویژه اردیبهشت‌ماه، بهترین زمان سفر به مشهد است. مزیت سفر به مشهد در اردیبهشت نسبت به روزهای ابتدایی سال و سال تحویل، خلوت بودن شهر است. حتی در اردیبهشت هم تور مشهد برای سفر، ارزان‌تر است و روی طولانی‌تر کردن روزهای مسافرت می‌توان برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشت. 

اواخر اردیبهشت کجا برم؟ + عکس مشهد در شب ولادت امام رضا

افرادی که در اردیبهشت به شهر مقدس مشهد سفر می‌کنند، لذت بی‌وقفه زیارت در صحن‌های حرم را دارند، بی آنکه خبری از تابش مستقیم و طاقت‌فرسای نور خورشید باشند. هر مشهدی می‌داند که ویژه برنامه‌های بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در روز و شب تولد این معصوم بسیار مفصل است. ویژه برنامه‌های روز میلاد از ساعت 9 و نیم صبح اجرا می‌شود و تا ساعت 13:30 هم ادامه خواهد داشت. در طی این ساعت‌ها سخرانان و مدیحه‌سرایان معروفی، مراسم شعرخوانی را دارند. ویژه‌ برنامه‌های شب میلاد هنم بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شوند و تا ساعت 12 شب هم ادامه دارند. اجرای زنده سرود فارسی و عربی به‌همراه مداحی و مولودی‌ها در صحن و سرای حضرت، جزئیات مراسم شب میلاد هستند.

عکس حرم امام رضا در آخرین روز اردیبهشت برای ویژه مراسم ولادت

مسافرانی که در هتل قصرالضیافه اقامت دارند یا با تور مشهد هتل قصرالضیافه در نزدیک‌ترین هتل به حرم اقامت دارند، از مراسم‌های حرم رضوی به خوبی می‌توانند استفاده کنند. حتی اگر تور مشهد هتل مدینه الرضا انتخابتان باشد، برای رفت و آمد به حرم به دور از شلوغی‌ها، خیالتان جمع خواهد بود. 

دره ارغوان مشهد، بهترین جای دیدنی اطراف شهر در اردیبهشت

در کنار برنامه‌های ویژه ولادت امام رضا، طبیعت اطراف شهر هم جلوه‌ای برجسته و سرسبز دارد که جان می‌دهد برای کمپینگ. در سفر یک روزه اطراف مشهد در اردیبهشت می‌توان هیجان زیادی را تجربه کرد و دلپذیرترین مناظر را دید. دره ارغوان طرقبه از تفرجگاه‌ها و دیدنی‌های مشهد در محدوده اطراف شهر است که به دلیل شکوفه‌های ارغوانی رنگش، مقصدی رویایی و دل‌انگیز برای پیک‌نیک دوستانه و خانوادگی به حساب می‌آید. تله‌کابین چالیدره و روستای ابرده در محدوده شاندیز مشهد هم به ترتیب هیجان و آرامش بی‌نظیری را در سفرتان تزریق می‌کنند.

4- کردستان؛ جایی استثنائی برای طبیعت‌گردی در تعطیلات اردیبهشت

 

عکس کردستان؛ جایی استثنائی برای طبیعت‌گردی در تعطیلات اردیبهشت

هنرنمایی اردیبهشت را در کردستان، پربازدیدترین جای دیدنی ایران در بهار، می‌توانید می‌بینید. در ادبیات محلی، کردستان از ابتدای اردیبهشت‌ماه با نام «گولان» شناخته می‌شود. در این فصل، سنندج از لاله و مراتع‌ آراسته به انواع گل‌هی رنگارنگ است و دل‌انگیزی آنجا به چشم‌های هر بازدیدکننده‌ای می‌نشیند. گل‌هایی مانند لاله‌های واژگون، پونه، شقایق، شلیره و هیرو بخشی از مناظر استثنائی و سرسبز آن را ایجاد می‌کنند. آواز پرندگان و نغمه‌خوانی آن‌ها هم جلوه‌های طبیعی کردستان را چندبرابر زیباتر جلوه می‌دهد.

کوه آبیدر، نمایی از قاب زیبایی اردیبهشتی سنندج است و تفرجگاهی جذاب برای گذراندن چندساعته مسافران به حساب می‌آید. برپایی کمپینگ، متداول‌ترین فعالیت تفریحی است که گردشگران و بازدیدکنندگان اینجا انجام می‌دهند. کوه آبیدر در ارتفاعات کوهپایه‌ای شهر سنندج قرار دارد، به بام سنندج هم معروف است و خنکای نسیم در بالای کوه به قدری است که هر مسافری را وسوسه می‌کند تا کوهنوردی و پیاده‌روی را برای صعود به جان بخرد. فاصله کوه آبیدر تا مرکز شهر، فقط ده دقیقه است و هر زمان از شبانه روز که بخواهید، می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

عمارت وکیل آباد از جاهای دیدنی کردستان در اردیبهشت ماه امسال

با مسافرت رفتن به کردستان در اردیبهشت‌ماه، از تماشای جاذبه‌های گردشگری مانند عمارت‌های وکیل‌آباد، آصف و خسروآباد نمی‌توان دست کشید. جاذبه‌های توریستی مریوان در شمال غربی کردستان، چشم‌اندازی بی‌نظیر را به چشمان هر مسافری هدیه می‌دهد. دریاچه زریوار از همین منظره‌های طبیعی و زیباست. طبق گویش محلی، زریوار به «زریبار» هم شناخته می‌شود و برای گذراندن روزهای اردیبهشت، بهترین موقعیت را دارد. در کنار این دریاچه، پارک ساحلی مریوان قرار دارد و حتی در صورت برپایی کمپینگ، بازدید از آن رایگان است و از مسافران ورودی دریافت نمی‌شود. 

منطقه تفریحی قمچیان برای گشت و گذار در اردیبهشت کردستان

با توجه به اینکه اقلیم دشت‌ها و روستاهای اطراف کردستان، سرد است، شکوفایی گیاهان در نیمه فصل بهار و دو هفته ابتدایی اردیبهشت، بیشتر از هر زمان دیگری است. «منطقه تفریحی قمچیان» از آن نقاط ییلاقی کردستان است که درختان سربه‌فلک‌کشیده و کوه‌های بلندش، خاص‌ترین منطقه محلی را برای تفرج و برگزاری کمپینگ دارد. علاوه‌بر تفریحگاه قمچیان، «تفرجگاه ملاقوبی» هم از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی کردستان برای سفر در اردیبهشت و کمپینگ محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی خاص‌ترین منطقه کردستان برای مسافرت در بهار می‌پردازیم. 

5- روستای اورامانات

 

دهستان اورامانات از بهترین شهرهای ایران برای سفر در اردیبهشت

دهستان اورامانات با معماری پلکانی‌اش در شهر سنندج  از آن مناطق بکر، تماشایی و شگفت‌انگیزی است که برای مسافرت در اردیبهشت، مورد انتخاب بسیاری از گردشگران است. علاوه‌بر طبیعت بکر، فرهنگ هزارساله آن به همراه بنای تاریخی پیر شالیار از آن جاهایی است که دوستداران تمدن را جذب خودش می‌کند.
برای تفریح در روستای اورامانات مریوان کافی است باغ‌ها و چراگاه‌های سرسبز، چشمه‌ها و رودهای  پرجوش‌وخروش را در آن منطقه ببینید. در حین پیاده‌روی می‌توانید زیبایی‌هایی را کشف کنید و برای ثبت لحظات فراموش‌نشدنی از موبایل و دوربین عکاسی استفاده کنید. هتل‌های تازه‌ساز، هتل‌آپارتمان‌های سنتی و مهمان‌سراها، مناسب با سلیقه و بودجه موردنظرتان، مناسب‌ترین موقعیت را برای تجربه و لمس زندگی روستایی از فاصله‌ای نزدیک‌تر دارند. 

6- ترکمن صحرا؛ شهری بهشتی برای مسافرت در اردیبهشت


 

عکس ترکمن صحرا؛ شهری بهشتی برای مسافرت در اردیبهشت

ترکمن صحرا در شمال شرقی کشورمان، بهترین نقطه ایران برای سفر در اردیبهشت است. این جای طبیعی، بخشی از استان‌های گلستان و خراسان شمالی است. در جاهای دیدنی مسیر مشهد به گرگان که با خودروی شخصی می‌بینید، ترکمن صحرا، آخرین مقصد است و بهترین تعطیلات اردیبهشت را در آنجا می‌توان سپری کرد. مردمی که در ترکمن صحرا زندگی می‌کنند، قوم ترکمن هستند و پوشش گیاهی آن با سایر مراتع سرسبز ایران فرق دارد. اسب‌ها و صنایع بومی ترکمن، زیبایی گسترده این منطقه و جادویی بودن آن را توجیه می‌کند. 

تعطیلات اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس ترکمن صحرا در اردیبهشت امسال

رفتن به منطقه ترکمن صحرا در قالب سفری ماجراجویانه، دوست‌داشتنی است؛ چرا که مقبره خالد نبی، سیمین‌شهر و آق‌قلا، مهره‌های سرگرمی در اینجا را به خوبی دارند. بندر ترکمن و گنبدکاووس هم جولانگاهی برای خرید لباس، غذای محلی و سوغات از بازارها هستند. محبوبیت خرید در بندر ترکمن باعث شده که خیلی‌ها از جاذبه‌های محبوب این شهر برای طبیعت‌گردی کمی غافل باشند. برای دنبال کردن جذابیت‌های بندر ترکمن برای کمپینگ، عکاسی و آغاز سفری متفاوت و لمس کرده طبیعت زنده‌اش، به لیست مکان‌های دیدنی زیر توجه کنید:

  • منطقه شکارممنوع صوفیکم
  • تالاب گمیشان
  • جزیره آشوراده
  • دژه‌های صفوی
  • پل چوبی
  • قلعه روس‌ها
  • گِل فشان
  • قدمگاه بهاء الدین نقشبندی
  • روستای قره قاشلی
  • اسکله بندر ترکمن
  • دوشنبه بازار بندر ترکمن 

7- کوهرنگ؛ منطقه‌ای غرق در لاله‌های اردیبهشتی

 

مسافرت در اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس کوهرنگ و لاله‌های سرخش

بهشت سفید ایران و غرق در لاله‌های اردیبهشتی را می‌شناسید؟ باورتان می‌شود که این نقطه از ایران برای مسافرت در اردیبهشت، آفریده شده؟ کوهرنگ، اسم همین منطقه بهشتی است که آدم‌ها برای رویا پاشیدن به اردیبهشت هر سال‌شان به سراغ آن می‌آیند. از نظر موقعیت مکانی و مسیریابی، کوهرنگ در شهر چلگرد استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و به واسطه شگفت‌انگیز بودن جاهای دیدنی، گردشگران داخلی و حتی بین المللی را به سمت خود جذب می‌کند. البته که مسیر رفتن به کوهرنگ، راحتی و همواری ندارد و برای دستیابی به آن، کمی پیاده‌روی و جنب‌وجوش نیاز است. 
لمس زیبایی‌های کوهرنگ را با سر زدن به لیست جاذبه‌های زیر می‌توانید تجربه کنید و از سفرتان در اردیبهشت، نهایت لذت را ببرید:

  • دشت لاله‌های واژگون
  • غار یخی چما
  • پل خدا آفرین
  • قلعه بارده
  • زردکوه
  • روستای سر آقا سید
  • آبشار شیخ‌علی خان
  • منطقه جنگلی بازفت
  • چشمه کوهرنگ
  • چشمه دیمه
  • رودخانه بازفت
  • سد کوهرنگ
  • پیست اسکی چلگرد
  • تونل کوهرنگ 
  • شیر سنگی

در توصیف لاله‌های واژگون کوهرنگ باید گفت که این گل‌ها در ماه دوم فصل بهار یعنی اردیبهشت رشد می‌کنند، به طوری که منطقه کوهرنگ مملو از لاله‌های قرمز و زرد می‌شود. این منظره، بدون شک از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران است که تا پایان اردیبهشت فقط می‌توان آن را دید.
 

عکس کوهرنگ؛ منطقه‌ای غرق در لاله‌های اردیبهشتی

8- دشت لاله‌های واژگون خوانسار


 

تو اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس دشت خوانسار

اول اردیبهشت کجا بریم؟ فرصت دیدن لاله‌های واژگون خوانسار از اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت است. برای شروع سفر به سمت سرزمین لاله‌های واژگون، ابتدا باید به سمت جنوب خوانسار بروید. سپس، حرکتتان را به سمت منطقه‌ای به نام گلستانکوه تغییر بدهید. گلستانکوه، حدفاصل جنوب شهر خوانسار تا شهر اصفهان است. 

تصویر بازدید از سرزمین لاله‌های واژگون در اول اردیبهشت

در گذشته، سرزمین پررونق لاله‌های واژگون در دامنه رشته کوه زاگرس خیلی شناخته شده نبود و در نتیجه، دهکده گردشگری هم وجود نداشت و یا حداقل به این نام گذاری شناخته نشده بود، اما امروزه، این منطقه به دهکده گردشگری تبدیل شده و برای برپایی کمیپینگ می‌توان روی آن حساب باز کرد. دلیل پیشنهاد ما برای بازدید از سرزمین لاله‌های واژگون در اول اردیبهشت، رویش گل‌ها در همین بازه است. لاله واژگون به لاله زاگرسی هم معروف است، اگر برگ‌هایی از گل هم به رنگ زرد باشند. اشک لاله‌ها، شیره‌ای بی‌رنگ است که درون لاله قرار دارد و از درونی‌ترین بخش گل به سمت پایین سرازیر می‌شود. 

اول اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس دشت زیبای خوانسار در اردیبهشت

حالا که قرار است تعطیلات اردیبهشت را در طبیعت کم‌یاب اینجا سپری کنید، خوب است در مورد روایت افسانه‌ای لاله‌های واژگون هم بدانید. برخی از مردم محلی بر این باورند که این گل  لاله شاهد مرگ تلخ سیاوش بوده‌اند و در پی آن، سر گل‌ها به سمت پایین میل کرده و نشان دهنده اشک ریختن آرام و سوگواری آن‌ها برای بی‌گناهی سیاوش است. 

9- همدان؛ شهری برای عاشقان واقعی تاریخ!

 

اردیبهشت کجا بریم سفر؟ + شهر همدان

همدان، پاسخی مناسب برای این است که در ماه اردیبهشت کجا بریم و آنجا به ما خوش بگذرد. افرادی که در اردیبهشت به همدان سفر می‌کنند، معمولا منطقه سرسبز و تپه‌های عباس آباد را برای کمپینگ انتخاب می‌کنند. جذابیت تپه‌های عباس آباد به واسطه دهکده توریسی گنجنامه است که تفریحات متنوعی را در آنجا می‌توان تجربه کرد از جمله تله‌کابین، سورتمه ریلی، غار آکواریوم و شهربازی. به این نکته توجه داشته باشید که برای بازدید از دهکده توریستی گنجنامه، 8 صبح الی 10 شب فرصت دارید و امکان بازدید از بناهای تاریخی و فرهنگی برای تمامی رده‌های سنی فراهم است. 

عکس آرامگاه ابن سینا برای سفر در اردیبهشت 1403

از نگاهی باستانی و تاریخی، شهر همدان پایتخت مادها بوده است و برجسته‌ترین آثار و بناهای کهن ایران را در این منطقه می‌توان تماشا کرد. با رفتن به همدان در اردیبهشت امسال، قدیمی‌ترین برج و باروها را می‌توانید از نزدیک ببینید. آرامگاه ابن سینا و مقبره بابا طاهر، معروف‌ترین جاهای تاریخی همدان هستند که در فصل بهار و به ویژه اردیبهشت‌ماه با فضای سبزشان جانی دوباره می‌گیرند، رویایی‌ترین جاذبه‌ها را روبروی چشم‌های مخاطبان به تصویر می‌کشند. علاوه‌براین‌ها، گنبد علویان، برج قربان و حمام تاریخی هم از بناهای ارزشمند همدان برای علاقه‌مندان به بناهای باستانی و تاریخچه باشکوه ایران است. در حمام تاریخی، موزه مردم شناسی قرار دارد. 


بعد از جاذبه‌های تاریخی، بازار تاریخی و مسقف همدان، لذت بازارگردی را به تفریحات سفرتان در اردیبهشت اضافه می‌کند.


محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی همدان برای سفر اردیبهشت‌ماه کدامند؟


اگر به دنبال جاذبه طبیعتی در میان دیدنی‌های همدان هستید، غار علیصدر و شهر نهاوند، زنده‌ترین مناظر طبیعی ایران را دارند و دُز بیشتری از آرامش را به سفرتان در اردیبهشت ماه تزریق می‌کنند. برای تماشای غار علیصدرا، قایق‌سواری را تجربه می‌کنید. این مکان دیدنی در اثر فرسایش طبیعی در طی سال‌های متمادی به وجود آمده‌اند و قدمتی به بلندای تاریخ دارند. چه در اردیبهشت و چه در ماه‌های دیگری از بهار، هوای داخل غار دستخوش تغییرات دمایی نمی‌شود، اما محدوده اطراف آن با مداد سبز طبیعت، دلپذیر و خوش‌بر و رو جلوه می‌کند. 

محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی همدان برای سفر اردیبهشت‌ماه کدامند؟ + عکس سراب گیان

شهر نهاوند در اطراف همدان که فاصله کمی هم با آن دارد، مقصدی دل‌انگیز برای سفر شمار زیادی از گردشگران است. دل‌انگیز بودن این مکان بخاطر نزدیکی‌اش به سراب گیان است. در این سراب، چشمه‌های آب از دل کوه بیرون زده‌اند و تفرجگاه اطرافشان را دست کم خنک و باطراوت نگه می‌دارند. 

10- کرمانشاه؛ سفر به غربی‌ترین شهر ایران با آب و هوای عالی


 

بهترین جا برای گردش در اردیبهشت کجاست؟ کرمانشاه؛ بهشت گردشگری ایران در اردیبهشت و خرداد

بهشت گردشگری ایران در اردیبهشت و خرداد، کرمانشاه است. شهر کرمانشاه در غربی‌ترین نقطه ایران قرار دارد و قابی زیبا از ترکیب جاذبه‌های طبیعی مانند کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، رودهای خروشان و آب و هوایی دلپذیر است. برای سفر به کرمانشاه، مسیر تهران-ساوه، پرترددترین مسیر مسافران است که با خودروی شخصی به اینجا سفر می‌کنند. 

عکس از جذابیت های سفر به کرمانشاه در اردیبهشت

مسافرانی که در اردیبهشت امسال به کرمانشاه سفر می‌کنند، فرصت حضور در جشنواره بین‌المللی «خوراک» را از دست نمی‌دهند. در این جشنوار، نزدیک به 80 نوع خوراک برای بازدیدکنندگان تهیه می‌شود. طبق آنچه که اعلام شده، بازدیدکنندگی از چهار شهر خلاق جهان هم دعوت می‌شوند. این چهار شهر خلاق خوراک عبارتند از: شهر الزهله در کشور لبنان، شهری غازی آنتپ در کشور ترکیه، شهر لنکران در کشور آذربایجان و شهر یانگژو در کشور چین.

بیستون از جاهای دیدنی کرمانشان در مسافرت اردیبهشت 1403

هر مسافری که اولین روزهای سفرش به کرمانشاه را تجربه می‌کند، حتم گذرش به بیستون هم می‌افتد؛ چرا که شهرت بیستون به واسطه قرار گرفتنش در بین آثار ثبت شده ایران در یونسکو قابل اثبات است. سر زدن به این مجموعه، فرصتی است ناب برای مشاهده کتیبه‌‌های باستانی، مجسمه سنگی باستانی و نقش‌برجسته‌هایی زیبا. 

تکیه معاون الملک از دیدنی های سفر به کرمانشاه در اردیبهشت 1403

بعد از بیستون، طاق بستان از دیگر بناهای تاریخی کرمانشاه، گل سرسبد جاهی دیدنی اینجاست. این بنا، یادگاری از دوره حکومت ساسانی است که برای کشف شاهکارهای معماری ایران در دوره‌های گذشته، ارزش بالایی دارد. 
«تکیه معاون الملک» با آن همه کاشی‌کاری زیبا و ترکیب رنگ‌های طبیعی، یک جای دیدنی دنج برای طبیعت‌گردی در اردیبهشت کرمانشاه است. به واسطه موزه پوشاک و مردم‌شناسی که در اطراف این جاذبه قرار دارد، بازگشتتان به تاریخ رقم می‌خورد. 
سفر یک‌روزه درون کرمانشاه در اردیبهشت با بازدید از باغ گل‌ها تکمیل می‌شود. این جای دیدنی از زیباترین باغ گل‌های ایران محسوب می‌شود و بعد از باغ گل‌های اصفهان هم از آن بهره‌برداری شد. بذرهای متنوع از گل‌های فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی و ایرانی، فضای این باغ را فراموش‌نشدنی کرده است.  

11- باداب سورت؛ چشمه‌ای رنگارنگ با خاصیت درمانی بالا

 

تعطیلات اردیبهشت، شمال کجا بریم؟ + عکس باداب سورت در ساری

تعطیلات اردیبهشت، شمال کجا بریم؟ باداب سورت در ساری، فراموش‌نشدنی‌ترین سفری است که در اردیبهشت امسال می‌توانید تجربه کنید. باداب سورت مازندران با چشمه‌ای پلکانی که دارد، مشهور است و جایگاه دومین چشمه دنیا با آب شور به آن تعلق دارد. علاوه‌بر ساختار پلکانی، متفاوت بودن رنگ و بوی هر پله آن، باعث خاص شدن این شاهکار طبیعی در شمال ایران شده است. آب چشمه‌ها، گازدار است و همین موضوع، نام‌گذاری چشمه را توجیه می‌کند. چشمه‌هایی که باداب سورت را پرآب می‌کنند، شامل دو چشمه پایین‌دستی و بالادستی هستند. چشمه‌ پایین، آب شوری دارد و شدت جریان آن هم در مقایسه با چشمه بالایی، بیشتر است. از بین این دو چشمه، چشمه پایین‌دستی برای درمان بیماری‌های پوستی و بهبود بیماری‌های درمانی، به میزان قابل توجهی تاثیر گذار است. چشمه بالایی که آهن دارد، رسوبات آن به کف چشمه نشسته و آب به رنگ قرمز مایل به نارنجی است. با این همه توصیف، دور از انتظار نیست که این جای طبیعی، دومین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث طبیعی کشورمان قرار گرفته باشد.

تعطیلات اردیبهشت، شمال کجا بریم؟ + باداب سورت در مازندران

از شگفتی‌های باداب سورت این است که در فصل سردی مانند زمستان، اثری از یخبندان در آن دیده نمی‌شود و در بهار و تابستان هم آبتنی را می‌توان در آن تجربه کرد. 

تصویر باداب سورت در اردیبهشت

برای مسیریابی باداب سورت با خودروی شخصی باید به سمت روستای «ارست» از توابع «چهاردانگه» در شهرستان ساری رفت. سفر به باداب سورت در شمال، یک تیر و چند نشان است. از طریق مسیر شمالی به کوهستان‌های پوشیده از جنگل می‌رسید و نمای درختان سوزنی، احتمالا طبیعت زنده شمال ایران را در ذهنتان تداعی می‌کند. در بخش شرقی باداب سورت هم به ارتفاعات کوهپایه‌ای و گیاهان بوته‌ای آن دسترسی دارید.
برای سفر به باداب سورت در اردیبهشت ماه، گردشگران می‌بایست بدانند که این چشمه‌ها، به مقدار کافی پرآب هستند. برای سفر به اینجا، خودروی شخصی بهترین مسیر را پیش‌رویتان قرار می‌دهد.

12- یزدگردی در اردیبهشت 1403

 

مسافرت در اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس شهر یزد

مسافرت در اردیبهشت کجا بریم؟ از آنجایی که بهترین زمان سفر به یزد از نظر آب و هوا تا اوایل اردیبهشت است، یزد می‌تواند در نوع خودش بهترین مقصد باشد. در این زمان، شهر کویری یزد از آب و هوایی مطلب برخوردار است و به طور میانگین، دمای آن به 16 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. با  توجه به اینکه قبل از رسیدن تابستان به یزد سفر می‌کنید، این شهر چندان خلوت نیست و البته شلوغی آن به پای گستره فراگیر سفرهای ابتدای هر سال هم نیست. تور یزد و بسته‌های سفر آن برای اقامت در هتل‌های سنتی، سفری مطمئن با کامل‌ترین امکانات را برایتان رقم می‌زند. هتل آنتیک ملک‌التجار، هتل موزه فهادان و اقامتگاه سنتی یزدان گرد را برای اجاره بهترین بوم‌گردی‌ها پیشنهاد می‌کنیم. 

یزدگردی در اردیبهشت 1403

از بهترین مجموعه‌های بوم‌گردی یزد که بگذریم، نوبت بررسی مهم‌ترین مناطق گردشگری است. قدم زدن در مجموعه امیر چخماق و خرید از مغازه‌ها و دکه‌های سنتی، فعالیتی تفریحی است که لذت تماشای روزهای بهاری اردیبهشت را برایتان چندبرابر بیشتر می‌کند. 
شهر یزد به واسطه این که محل زندگی بسیاری از پیروان دین زرتشت بوده، آثار و بناهای متعددی از این آیین و فرهنگ را در دل خود جای داده است. آتشکده زرتشتیان و دخمه در کنار آن، نقل و نبات جاهای فرهنگی و تاریخی شهر یزد به شمار می‌آیند. نام دیگر دخمه زرتشتیان، برج خاموشان است که در گذشته، محلی برای قرار دادن اجساد پیروان زرتشتی به حساب می‌آمد. 

بهترین شهر ایران برای سفر در اردیبهشت 1403 کجاست؟ + تصویر شهر یزد

علیرغم وجود تمامی جاذبه‌های تاریخی، کوچه‌های تاریخی یزد هم مناظری زیبا و سنتی دارند که دیدن‌شان خالی از لطف نیست. اسم و رسم برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری یزد به باغ‌های ایرانی آن برمی‌گردد. باغ دولت آباد یزد از باغ‌های ایرانی ثبت شده در فهرست میراث یونسکو است. فعالیت‌های تفریحی رایج در این باغ، دیدن معماری باشکوه، عمارت‌های زیبا و قدم زدن در طبیعت پرگل و سرتاسر سبز است که بازدیدکنندگان از دیدنشان به ذوق می‌آیند.
در اطراف شهر یزد، چندین منطقه ییلاقی برای برپایی کمپینگ وجود دارد. دو روستای «خرائق» و «سر یزد» که آب و هوای مطبوعی در اردیبهشت دارند و یادگارهایی تاریخی در محدوده آن‌ها به چشم می‌خورد، مناسب‌ترین موقعیت را برای کمپینگ کردن دارند. روستای خرائق در نزدیکی اردکان بوده و جلب‌توجه‌کننده‌ترین اثر آن، خانه‌های خشتی است. 

قلعه سر یزد از بهترین جاهای دیدنی در سفر اردیبهشت 1403

قلعه سر یزد در مجاورت یزد-کرمان، بزرگترین و زیباترین قلعه‌های دفاعی در کویر مرکزی ایران است و یادگاری از از دوره ساسانیان به شمار می‌آید. در اطراف آن، بادگیرهای و بافت قدیمی شهر یزد قابل مشاهده هستند و برای سفری چندروزه در اردیبهشت، پیشنهادهای خوبی هستند.

13- زنجان گردی برای تعطیلات اردیبهشت

تعطیلات اردیبهشت کجا بریم مسافرت؟ + عکس گنبد سلطانیه در شهر زنجان

تعطیلات اردیبهشت کجا بریم مسافرت؟ شهر زنجان در دومین ماه بهار، آب و هوای بسیار عالی دارد و همین موضوع، نظر بسیاری از مسافران را به خود جذب می‌کند. دیدنی‌ترین جاذبه استان زنجان، گنبد سلطانیه است که جایگاه بلندترین گنبد خشتی دنیا را دارد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. نمای ظاهری گنبد سلطانیه را کاشی‌کاری‌های لاجوردی و فیروزه‌ای پوشش داده‌اند.

تصویر بازار دیدنی زنجان در سفر اردیبهشت 1403

بازار زنجان از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی این شهر، طولانی‌ترین بازار ایران است که تنها در این سفرتان فرصت دیدنش را دارید. این بازار سنتی در زمان حکومت آقا محمد خان قاجار ساخته شد و در دوران پادشاهی فتحعلی شاه قاجار هم مراحل ساخت آن به پایان رسید. بعد از سر زدن به بازار، خانه ذوالفقاری از تاریخی‌ترین بناهای شهر زنجان است. در گذشته، معماری پیشرفته این جا بیشتر از هر چیز دیگری مورد توجه بود.

بعد از بازار زنجان، موزه مردم شناسی از جاذبه‌های تاریخی به‌نام زنجان به حساب می‌آید و قدمت آن به حدود یک قرن پیش برمی‌گردد. 

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اطراف زنجان که گردشگران بسیاری به دیدن آن‌ها علاقه‌مند هستند، شامل موارد زیر است:

  • دودکش جن

  • تخت دیو

  • معبد اژدها

  • قلعه بهستان

  • غار کتله خور در شهرستان خدابنده

  • پل میر بهاالدین

 

در اردیبهشت که به زنجان آمدیم، کجا تفریح کنیم؟

در اردیبهشت که به زنجان آمدیم، کجا تفریح کنیم؟

مجموعه‌ای تفریحی به نام ائل داغ و معروف به گاوازنگ، منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا دارد. تفریحاتی که بازدیدکنندگان اینجا می‌توانند با آن‌ها سرگرم شوند، شامل دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، کوهنوردی، پاراگلایدرسواری، قایق‌سواری در دریاچه مصنوعی، نشستن در آلاچیق‌ها و شکم‌گردی در رستوران‌ها و دکه‌هاست. بادبادک بازی و هدایت آن‌ها به بالای ارتفاعات گاوازنگ از تفریحات موردعلاقه خانواده‌ها و کودکان است. اگر تعداد شرکت‌کنندگان زیاد باشد، مسابقات بادبادک بازی متعددی در اینجا برگزار می‌شود.

تا اینجا سعی‌مان را کردیم تا بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در اردیبهشت را معرفی کنیم و تعدادی از زیباترین مناطق دیدنی آن‌ها را پیشنهاد دهیم. به احتمال زیاد در موقعیت‌های نزدیک به محل زندگی‌تان، نقاطی وجود دارد که بتوان برای گذراندن روزهای بهاری اردیبهشت روی آن‌ها حساب باز کرد. در ادامه می‌توانید مکان‌های پیشنهادی‌تان را به ما بگویید.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

اردیبهشت ماه کجا بریم؟ 13 مقصد جذاب و خوش‌آب‌وهوا برای مسافرت در اردیبهشت عبارتند از: کاشان، مشهد، کردستان، ترکمن صحرا، کوهرنگ، خوانسار، همدان، کرمانشاه، باداب سورت، یزد و زنجان. تمامی این مناطقی که پیشنهاد کردیم، در ماه اردیبهشت تماشایی هستند و رنگ‌وبویی به لطافت بهار دارند.

انتشار :  3 اردیبهشت 1403 به روزرسانی :  10 اردیبهشت 1403 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
آخر اردیبهشت به کجا سفر کنیم که خوب باشه؟ + عکس گنبد و بارگاه امام رضا در روز ولادت
  • آخر اردیبهشت به کجا سفر کنیم که خوب باشه؟ + عکس گنبد و بارگاه امام رضا در روز ولادت
  • عکس کردستان؛ جایی استثنائی برای طبیعت‌گردی در تعطیلات اردیبهشت
  • عمارت وکیل آباد از جاهای دیدنی کردستان در اردیبهشت ماه امسال
  • تکیه معاون الملک از دیدنی های سفر به کرمانشاه در اردیبهشت 1403
  • تعطیلات اردیبهشت، شمال کجا بریم؟ + باداب سورت در مازندران
  • عکس ترکمن صحرا؛ شهری بهشتی برای مسافرت در اردیبهشت
  • مسافرت در اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس کوهرنگ و لاله‌های سرخش
  • محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی همدان برای سفر اردیبهشت‌ماه کدامند؟ + عکس سراب گیان
  • اول اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس دشت زیبای خوانسار در اردیبهشت
  • قلعه سر یزد از بهترین جاهای دیدنی در سفر اردیبهشت 1403
  • در اردیبهشت که به زنجان آمدیم، کجا تفریح کنیم؟
  • مسافرت در اردیبهشت کجا بریم که خوش بگذره؟ + عکس شهر کاشان
  • اردیبهشت کجا بریم؟ شیراز
  • مسافرت در اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس گل‌های سرخ کاشان در اردیبهشت
  • سفر به شیراز؛ شهری تماشایی تا اواسط اردیبهشت
  • اردیبهشت کاشان کجا بریم؟ + چشمه اسکندریه
  • اواخر اردیبهشت کجا برم؟ + عکس مشهد در شب ولادت امام رضا
  • تصویر بازدید از سرزمین لاله‌های واژگون در اول اردیبهشت
  • اول اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس شهر کاشان
  • عکس حضور مردم در شیراز برای مسافرت در اردیبهشت
  • تعطیلات اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس شهر شیراز
  • دهستان اورامانات از بهترین شهرهای ایران برای سفر در اردیبهشت
  • بهترین شهر ایران برای سفر در اردیبهشت 1403 کجاست؟ + تصویر شهر یزد
  • بیستون از جاهای دیدنی کرمانشان در مسافرت اردیبهشت 1403
  • مسافرت در اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس شهر یزد
  • عکس کوهرنگ؛ منطقه‌ای غرق در لاله‌های اردیبهشتی
  • بهترین جا برای گردش در اردیبهشت کجاست؟ کرمانشاه؛ بهشت گردشگری ایران در اردیبهشت و خرداد
  • یزدگردی در اردیبهشت 1403
  • عکس آرامگاه ابن سینا برای سفر در اردیبهشت 1403
  • عکس حرم امام رضا در آخرین روز اردیبهشت برای ویژه مراسم ولادت
  • عکس از جذابیت های سفر به کرمانشاه در اردیبهشت
  • اردیبهشت کجا بریم سفر؟ + شهر همدان
  • تعطیلات اردیبهشت کجا بریم مسافرت؟ + عکس گنبد سلطانیه در شهر زنجان
  • دره ارغوان مشهد، بهترین جای دیدنی اطراف شهر در اردیبهشت
  • منطقه تفریحی قمچیان برای گشت و گذار در اردیبهشت کردستان
  • تعطیلات اردیبهشت، شمال کجا بریم؟ + عکس باداب سورت در ساری
  • تعطیلات اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس ترکمن صحرا در اردیبهشت امسال
  • تصویر باداب سورت در اردیبهشت
  • تو اردیبهشت کجا بریم؟ + عکس دشت خوانسار
  • تصویر بازار دیدنی زنجان در سفر اردیبهشت 1403
پرسش و پاسخ
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد