جاهای دیدنی مسیر مشهد به گرگان

جاهای دیدنی مسیر مشهد به گرگان

اگر راهنمای سفر به شمال از مشهد را خوانده باشید، می‌دانید که اولین شهر شمالی که به آن می‌رسید، گرگان است. در مسیر مشهد به گرگان جاذبه‌های گردشگری بی نظیری به چشم می‌خورد که حیف است بازدید از آن‌ها را از دست داد. پس در این مطلب از مجله تورگردان با معرفی بهترین جاهای دیدنی مسیر مشهد به گرگان همراه ما باشید.

فهرست مطالب

مسیر مشهد به گرگان از چه شهرهایی می‌گذرد؟

 

برای رفتن به گرگان از مشهد دو راه پیش روی شماست:

  • مسیر اول: جاده سنتو بهترین مسیر مشهد به گرگان است که از شهرهای چناران، قوچان، فاروج، شیروان، بجنورد، آشخانه، گالیکش، مینودشت، آزادشهر و دلند خواهید گذشت و پس از عبور از گرگان می‌توانید مسیر خود را تا بابلسر، رشت و گیلان زیبا ادامه دهید. فاصله مشهد تا گرگان از این مسیر حدود 580 کیلومتر است و بدون توقف تقریبا هفت و نیم ساعت در راه خواهید بود.

 

جاده شاهرود در مسیر مشهد به گرگان
مسیر اول مشهد به گرگان از جاده سنتو - منبع: گوگل مپ

 

  • مسیر دوم: اگر به جاده‌های کویری علاقه دارید و می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد برسید، جاده شاهرود بهترین انتخاب است. در این مسیر از شهرهای بینالود، نیشابور، سبزوار، داورزن، کاهک، میاندشت، میامی، چهار باغ و توسکستان عبور خواهید کرد. فاصله مشهد تا گرگان از جاده شاهرود حدود 620 کیلومتر است اما چون جاده هموار و مستقیم است، مدت زمان کمتری نسبت به مسیر اول به طول می‌انجامد.

 

جاده سنتو در مسیر مشهد به گرگان
مسیر دوم مشهد گرگان از جاده شاهرود - منبع: گوگل مپ

جاذبه‌های دیدنی چناران در مسیر گرگان

 

اولین شهری که در مسیر مشهد به گرگان به آن می‌رسید، شهر زیبای چناران است. در این شهر آبشارها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شگفت‌انگیزی به چشم می‌خورد که مقصد بسیاری از گردشگران در تور مشهد است و تورهای گروهی یک روزه نیز برای بازدید از طبیعت و جاهای دیدنی چناران وجود دارد.

 

آبشار اخلمد

 

آدرس: استان خراسان رضوی، شمال غربی مشهد، شهرستان چناران، روستای اخلمد

 

عکس آبشار اخلمد
آبشار اخلمد، دیدنی‌ترین جاذبه مسیر مشهد گرگان - منبع: گوگل مپ

 

یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری اطراف مشهد و معروف‌ترین دیدنی‌های چناران در مسیر مشهد گرگان، روستای اخلمد و آبشار آن است. اخلمد در 80 کیلومتری شمال غرب مشهد واقع شده و با آب و هوایی خنک و طبیعتی بکر و سرسبز پذیرای شماست. مسیر آبشار اخلمد پیاده‌روی نسبتا زیادی دارد، اما بدون شک ارزش یک بار رفتن را خواهد داشت. به علاوه اگر رفتن تا آبشار برایتان دشوار باز هم از می‌توانید در مسیر رودخانه اتراق کرده و لذت ببرید. راستی سری هم به فروشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی و سوغات اخلمد بزنید. دست خالی بر نخواهید گشت.

 

میل تاریخی رادکان

 

آدرس: استان خراسان رضوی، ۷۴ کیلومتری شمال مشهد و ۲۶ کیلومتری شمال غربی چناران

 

برج تاریخی رادکان در مسیر مشهد به گرگان
برج تاریخی رادکان در چناران - منبع: گوگل مپ

 

اگر به بازدید از بناهای قدیمی علاقه دارید، در مسیر مشهد به گرگان از جاده سنتو اماکن تاریخی هم به چشم می‌خورد. میل رادکان یا ارگ رادکان از جاهای تاریخی چناران است که قدمت آن به قرن هفتم هجری بازمی‌گردد. برج رادکان از آثار خواجه نصیرالدین طوسی است و به نظر می‌رسد آرامگاه ایلخانان نیز بوده است. این بنای چهار فصل 25 متر ارتفاع داشته و در زمان گذشته آغاز سال نوروزی و سال‌های کبیسه را مشخص می‌کرده است!

جاهای دیدنی قوچان و طبیعت دل‌انگیزش

 

یکی دیگر از شهرها و مکان‌های دیدنی مسیر گرگان از مشهد که حتما باید برای بازدید از دیدنی‌های وقت بگذاربد، قوچان است. این شهر بعد از چناران قرار گرفته و طبیعت منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است. از بهترین جاهای دیدنی قوچان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دره شمخال
  • حمام شازده
  • دره سراب
  • یخدان نمدمال‌ها
  • موزه مردم شناسی قوچان
  • چشمه و آبگرم شهر کهنه
  • مسجد جامع قوچان
  • امام‌زاده سلطان ابراهیم

 

دره شمخال از جاهای دیدنی قوچان در مسیر مشهد به گرگان
جاذبه‌های قوچان در مسیر گرگان از مشهد - منبع: گوگل مپ

فاروج، معروف به شهر آجیلی

 

پس از قوچان به شهر جذاب فاروج خواهید رسید. فاروج به شهر آجیلی ایران معروف است و در بدو ورود به این شهر مغازه‌های آجیل و خشکبار با نورپردازی‌های خاص در دو طرف خیابان خودنمایی می‌کنند. پس تا می‌توانید هم برای ادامه سفر خود و هم برای سوغات دوستان و آشنایان از این فروشگاه‌ها آجیل‌های تازه و خوشمزه بخرید! 

همچنین از بازدید جاهای دیدنی مسیر مشهد به گرگان در شهر فاروج مانند آبشار اسفجیر، حمام تاریخی استاد، آرامگاه بابا حسین و بی بی، مسجد جامع استاد و روستای خسرویه با باغ‌های میوه و استخر‌های پرورش ماهی‌اش غافل نشوید.

 

جاذبه های فاروج در مسیر رسیدن به گرگان از مشهد
منبع: گوگل مپ

جاذبه‌های شیروان در مسیر مشهد گرگان

 

حدود 33 کیلومتر که از فاروج فاصله بگیرید، پس نیم ساعت به شهر دیدنی شیروان می‌رسید. در این شهر چندین آبشار با طبیعت فوق العاده وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن‌ها بازدید کنید. علاوه بر این غارهای طبیعی، بناهای تاریخی و روستاهای شیروان با بافت قدیمی شما را شگفت زده خواهند کرد.

 

آبشار اسطرخی یا آبشار شار شار

 

آدرس: استان خراسان شمالی، ۲۸ کیلومتری جنوب شیروان، روستای اسطرخی

 
آبشار اسطرخی در مسیر رسیدن به گرگان از شیروان
آبشار اسطرخی - منبع: گوگل مپ

 

در مسیر مشهد گرگان به مشهد و در 28 کیلومتری شیروان روستایی به نام اسطرخی وجود دارد و آبشار خروشان این روستا در انتظار شماست! این آبشار حدود 20 متر ارتفاع دارد و راه خود را از بین درختان کهنسال این منطقه پیدا کرده و منظره بی نظیری را خلق کرده است. برای رسیدن به این آبشار باید در مسیر رودخانه حرکت کنید و در بین راه نیز می‌توانید به زیارت امامزاده عبدالرحمن بروید. راستی در بالای آبشار شار شار شیروان یک آسیاب قدیمی هم وجود دارد که حتما باید خودتان از نزدیک آن را ببینید!

 

روستا و دره زوارم

 

آدرس: خراسان شمالی، شیروان، ۲۸ کیلومتری جنوب شرقی شیروان

روستا و دره زوارم از بهترین جاهای دیدنی شیروان تا گرگان
منبع: تورگردان

یکی دیگر دیدنی‌های مسیر مشهد گرگان روستای زوارم است. زوارم یعنی بهشت و به راستی که این روستا چیزی از بهشت کم ندارد. باید بروید و زیبایی و عظمت این منطقه را با چشم خودتان ببینید. روستای زوارم در 28 کیلومتری جنوب غربی شیروان میان دره قرار گرفته و با وجود چشمه‌سارها، آبشار‌ها و کوهستان‌های مرتفع و سرسبز و دشت‌های پر از گل مصداق بارز بهشت است. 

 

کوهستان پارک شیرکوه شیروان

 

آدرس: خراسان شمالی، شیروان، جاده چلو

کوهستان پارک شیرکوه شیروان در جاده مشهد به گرگان
منبع: گوگل مپ

اگر در مسیر مشهد به گرگان قصد توقف در شیروان را داشتید و به دنبال جایی برای استراحت می‌گشتید، کوهستان پارک شیرکوه بهترین مکانی است که می‌توانید پیدا کنید. این پارک در دامنه کوه شیرکوه واقع شده و روی این کوه اثری طبیعی از نقش یک شیر ایجاد شده که توجه افراد را به خود جلب می‌کند. آب و هوای این پارک عالی است و با امکانات متعدد نظیر نمازخانه، سرویس بهداشتی، وسایل بازی کودکان، آلاچیق و... لحظاتی خاطره‌انگیز را برایتان رقم می‌زند.

از دیگر جاذبه‌های شیروان در مسیر گرگان از مشهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غارهای اسفیدان
  • روستا و آبشار کهنه اوغاز
  • دره و چشمه هینورد
  • غارهای هنامه
  • امامزاده زکریا
  • چهار طاقی تیموری شیروان
  • قزلر قلعه (قلعه دختر)

 

بجنورد، دیدنی‌ترین شهر مسیر گرگان از مشهد

 

یکی از زیباترین شهرهایی که در مسیر مشهد به گرگان از آن عبور خواهید کرد، شهر بجنورد است که بعد از شیروان واقع شده است. از مشهد تا بجنورد حدود 270 کیلومتر است و تقریبا سه و نیم ساعت در راه خواهید بود. به بجنورد که برسید، آب و هوا عوض می‌شود و بوی شمال و جنگل گلستان به مشام می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم حتما یک روزی را در این شهر بمانید و از جاهای دیدنی بجنورد بازدید کنید.

 

بابا امان

 

آدرس: استان خراسان شمالی، بجنورد، کیلومتر ۱۰ جاده بجنورد-مشهد

 
باباامان از جاهای دیدنی بجنورد تا گرگان
پارک جگلی بابا امان - منبع: گوگل مپ

 

معروف‌ترین جاذبه گردشگردی جاده گرگان از مشهد، تفرجگاه بابا امان است که در ابتدای ورودی شهر واقع شده و یقینا تمام مسافران چند ساعتی را برای استراحت و صرف صبحانه، ناهار یا شام در این پارک توقف خواهند داشت. در این پارک جنگلی سرسبز استخر‌ها، جوی‌های آب و چشمه‌های طبیعی وجود دارد و با امکاناتی نظیر فروشگاه، رستوران، نمازخانه، امام زاده شاهزاده اسماعیل از نوادگان امام موسی کاظم و... از بهترین جاهای دیدنی بین مسیر به شمار می‌رود.

 

بش قارداش

 

آدرس: خراسان شمالی، هفت کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین

 
بش قارداش از جاهای دیدنی جاده مشهد گرگان
پارک بش قارداش - منبع: گوگل مپ

 

پارک جنگلی بش قارداش در هفت کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده اسفراین واقع شده است. این پارک جنگلی نیز از بهترین جاهای دیدنی مسیر مشهد به گرگان بوده که آرامگاه چند تن از سرداران قاجاری را نیز در خود جای داده است. علاوه بر این بزرگ‌ترین چشمه آب معدنی شمال شرق کشور در بش قارداش قرار دارد و به گفته پزشکان آب این چشمه برای درمان بیماری‌های کبدی، صفرایی و... بسیار مفید است. همچنین عبادتگاه اشکانیان و سامانیان نیز در این منطقه بوده است. با این حساب بازدید از تفرجگاه طبیعی و تاریخی بش قارداش را در اولویت قرار دهید!

مکان‌های دیدنی آشخانه

 

آشخانه نگین خراسان شمالی است که در مسیر مشهد به گرگان باید از آن بگذرید. این شهر با طبیعت سرسبز و چشم‌نواز خود مسافران را به سوی خود می‌کشاند و آنان را برای گشت و گذار در این شهر ترغیب می‌کند. آبشار‌ها و رودخانه‌های این شهر از کوه‌های آدالاغ سرچشمه می‌گیرند و به همین دلیل شهری پر آب به شمار می‌رود. از بهترین دیدنی‌های آشخانه عبارت‌اند از:

  • آبشار بیار
  • روستای بدرانلو و چشمه آبگرم گرمه‌جو
  • دریاچه سد شیرین دره
  • روستای قصر قجر آشخانه
  • امامزاده دلاور معروف به امامزاده دیباج از نوادگان امام رضا (ع)
  • منطقه درکش و هاور با دشت شقایق‌های سرخ
  • تپه قلعه خان

 

درکش در کسی رسیدن به گرگان
طبیعت زیبای جاده آشخانه - منبع: گوگل مپ

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

اگر به دنبال جاهای دیدنی دیدنی مسیر مشهد به گرگان هستید، احتمالا بار و بندیل خود را برای سفر با خودروی شخصی بسته‌اید و الحق که مسیر خوبی را هم انتخاب کرده‌اید. مسیر مشهد تا گرگان با وجود جنگل گلستان و طبیعت سرسبز و بکرش و جاذبه‌های گردشگری شهرهای چناران، قوچان، بجنورد، آشخانه و... آنقدر جذاب است که همه ترجیح می‌دهند از جاده سنتو سفر خود را به سوی گرگان آغاز کنند. البته از جاده شاهرود هم می‌توانید در زمان کمتری خود را به گرگان برسانید. در این مطلب دیدنی‌های مشهد تا گرگان را برایتان معرفی کرده‌ایم تا حتما در سفر خود برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

انتشار :  11 شهریور 1402 به روزرسانی :  16 مهر 1402 نویسنده :   زهرا بادفرسا
تصاویر مرتبط
برج تاریخی رادکان در مسیر مشهد به گرگان
  • برج تاریخی رادکان در مسیر مشهد به گرگان
  • عکس آبشار اخلمد
  • کوهستان پارک شیرکوه شیروان در جاده مشهد به گرگان
  • جاده سنتو در مسیر مشهد به گرگان
  • جاذبه های فاروج در مسیر رسیدن به گرگان از مشهد
  • بش قارداش از جاهای دیدنی جاده مشهد گرگان
  • روستا و دره زوارم از بهترین جاهای دیدنی شیروان تا گرگان
  • باباامان از جاهای دیدنی بجنورد تا گرگان
  • درکش در کسی رسیدن به گرگان
  • آبشار اسطرخی در مسیر رسیدن به گرگان از شیروان
  • دره شمخال از جاهای دیدنی قوچان در مسیر مشهد به گرگان
  • جاده شاهرود در مسیر مشهد به گرگان
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
3 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
زهرا بادفرسا

ممنون از نظر ارزشمندتون جناب حبیبی عزیز. حتما در آپدیت بعدی از جاذبه‌های مسیر شاهرود به گرگان و شهر رامیان صحبت می‌کنیم. 🌹

ربیع اله حبیبی رامیانی

شهر زیبای رامیان، چشمه گل، روستای پاقلعه و قله قلعه ماران جاده رامیان در مسیر مشهد به گرگان از جاده شاهرود به نام جاده النگ که در مقام مقایسه با جاده آزادشهر به شاهرود حکایت تفاوت هراز به فیروزکوه است.

زهرا بادفرسا

ممنون از نظر ارزشمندتون جناب حبیبی عزیز. حتما در آپدیت بعدی از جاذبه‌های مسیر شاهرود به گرگان و شهر رامیان صحبت می‌کنیم. 🌹