سیزده بدر مشهد کجا بریم؟ + معرفی 15 جاذبه طبیعی مشهد برای روز طبیعت

سیزده بدر مشهد کجا بریم؟

سیزده بدر مشهد کجا بریم؟ منطقه ییلاقی طرقبه و شاندیز به‌واسطه امکانات رفاهی و تفریحی، محبوب‌ترین جای تفریحی برای سیزده بدر و دورهمی‌هاست. هر کدام از 15 مکان معرفی شده در این مطلب، بهترین جاهای مشهد برای روز طبیعت یا سیزده بدر هستند. سیزدهمین روز نوروز یا سیزده بدر، فرصتی تکرار نشدنی برای حضور در مکان‌های طبیعی است. حتی امسال که رسیدن نوروز با ایام ماه مبارک رمضان مصادف شده، گردش در تفرجگاه‌ها و جاهای دیدنی اطراف مشهد، فرصت غنیمتی برای حضور خانواده‌ها و جوانان به حساب می‌آید. همانند سال‌های گذشته، گردشگرانی که در نیمه دوم تعطیلات برای زیارت سفر می‌کنند، به دنبال بهترین مکان‌های کمپینگ اطراف مشهد هستند. چک لیست جاهای خوب برای طبیعت‌گردی در سیزده بدر را در ادامه بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

1- منطقه ییلاقی طرقبه

 

سیزده بدر مشهد کجا بریم؟ منطقه ییلاقی طرقبه

 

محبوب‌ترین جاذبه دیدنی مشهد برای گذراندن تعطیلات رسمی مانند روز طبیعت در سیزدهمین روز فروردین، منطقه ییلاقی طرقبه است. طرقبه در 18 کیلومتری مشهد قرار دارد و با انتخاب ورودی طرقبه به این مکان تفریحی می‌رسید. فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای که در این منطقه می‌توانید داشته باشید، عبارتند از:

 

پیست اتومبیلرانی طرقبه

 

سرعت و هیجان حتی در روز باستانی سیزده بدر برای شمار بسیاری از جوانان، جذابیت منحصربه‌فردی دارد. پیست اتومبیلرانی از تفریحات گران‌قیمت در طرقبه به حساب می‌آید. با این حال از نظر خیلی‌ها، حضور در پیست اتومیلرانی همچنان ارزش دارد و برای گذراندن روز طبیعت، خوش‌ترین اوقات را رقم می‌زند. با استفاده از آدرس و اطلاعات دوتا از بهترین پیست‌های کارتینگ مشهد که در بخش زیر آمده، به این مجموعه‌ها سر بزنید و تفریح کنید: 

 

پیست کارتینگ جام جم مشهد

آدرس: مشهد، انتهای بزرگراه وکیل آباد، ابتدا جاده‌ی شاندیز

 

پیست کارتینگ آزادی مشهد

آدرس: مشهد، جاده طرقبه، بعد از پمپ بنزین، روبروی سازمان تامین اجتماعی

 

سوارکاری در طرقبه

 

سوارکاری یکی از تفریحات دیگر طرقبه است که خانوادگی هم می‌توانید تجربه کنید. دلیل پرطرفدار بودن سوارکاری در میان خراسانی‌ها به سنت‌های اصیل و فرهنگ آن‌ها برمی‌گردد. مجموعه‌های ارشاد و مدرسه سوارکاری کاظمیان برای تفریح و لذت بردن، امکانات استاندارد را برای تفریح، خوش‌گذرانی و آموزش فراهم کرده‌اند. 

 

چالیدره مشهد؛ تفریح مناسب برای هر رده سنی

 

چالیدره؛ جای دیدنی مشهد برای سیزده بدر

 

چالیده در سیزده بدر جان می‌دهد برای تجربه یک روز پر از آدرنالین. چالیدره از جذاب‌ترین جاهای دیدنی طرقبه است و قطب توریستی شهر به حساب می‌آید. امکانات تفریحی در اطراف طرقبه برای همه قابل دسترس است. علاوه‌بر تفریحات آبی، امکانات هیجان‌انگیز برای سرگرمی در خشکی هم در چالیدره برای گردشگران فراهم است. 

برای آن‌هایی که بعد از افطار تصمیم دارند نیمه دوم سیزده بدر را در چالیدره باشند، چیزی جز شکم‌گردی نمی‌تواند لذت‌بخش‌ترین گزینه باشد. چایخانه سنتی با انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد و کافی‌شاپ چالیدره با نمای ۳۶۰ درجه کوهستان‌های اطراف و سد چالیدره، بهترین موقعیت را برای صرف غذا یا نوشیدنی خوشمزه‌ دراختیار همه قرار می‌دهند.

تجربه هیجان در مراکز تفریحی چالیدره به انتخاب خودتان بستگی دارد که سرگرمی‌های خشک را ترجیح بدهید یا تفریحات آبی را. تله‌کابین هیجان‌انگیز برای مشاهده مناظر کوهستان، درختان همیشه سبز و سد چالیدره، انتخابی شورانگیز است. مجموعه تفریحی چالیدره، تله سیژ هم دارد. تله سیژ در مقایسه‌با تله‌‌کابین، هیجان‌انگیزتر است و آدرنالین بیشتری را به درون رگ‌های آدم تزریق می‌کند. علاوه‌براین دو فعالیت و معلق بودن در هوا، فعالیت‌های سرگرمی دیگر هم برای خوش‌گذرانی در دسترس‌تان است. چک‌لیست تفریحات شورانگیز چالیدره شامل موارد زیر است:

تفریحات خشکی 

تفریحات آبی

ترن کوهستان برای تجربه چالش کوهستان

اسکله تفریحی برای تماشای آب دریاچه

بانجی جامچینگ برای پرشی هیجان‌انگیز و آدرنالین بالا

قایق پدالی برای گشت‌وگذار روی آب آرام و زیبای دریاچه

باگی‌سواری برای تفریحی دوستانه

قایق پارویی برای تجربه چالش فیزیکی جدید

زیپ‌لاین برای پایین‌آمدن سریع و آزادانه از کوه

قایق‌موتوری برای تجربه هیجان روی آب

سایر تفریحات خشکی: عکاسخانه سنتی، برج گردان و مرکز ماساژ دکتر فیش

کشتی شناور برای مزه قهوه و انواع غذا روی آب

پارک بازی مخصوص کودکان

ماهیگیری روی دریاچه

2- روستای تاریخی کنگ

 

سیزده بدر کجا بریم مشهد؟ روستای کنگ


کنگ، روستای اطراف طرقبه است. روستای کنگ به‌دلیل فاصله کم، دومین مقصد محبوب برای گذراندن سیزده بدر است. معماری سنتی طرقبه در نمای پلکانی خانه‌های روستایی قابل مشاهده است و شمار زیادی، آن را ماسوله نامیده‌اند. روستای کنگ مشهد، قدمتی بیش از هزار سال دارد. این روستا در آخرین محور دره‌ رودخانه کنگ قرار دارد. برای دسترسی به روستای کنگ از مشهد به‌سمت طرقبه بروید. در طرقبه و با ادامه دادن در جاده کمربندی، به سمت روستای نغندر راهی شوید. بعد گذر از روستای نغندر به مسیر خود ادامه دهید تا در پایان مسیر به روستای کنگ برسید.
 

روستای کنگ به دره‌های سرسبز و آب‌وهوایی مطلوبش در شروع بهار تا اواخر تابستان، معروف است. آن چه که در این روستا مورد توجه قرار دارد، چیدمان پلکانی خانه‌ها روی کوهپایه است. سقف خانه‌های روستای کنگ، مسطح بوده و دیوارهای آن گلی است. برای ساخت این خانه‌ها اغلب از سنگ، خشت و چوب استفاده شده است. در کنار آن، شاخص‌ترین عنصر معماری در بافت روستای کنگ به ایوان‌های منازل برمی‌گردد. به سبک معماری ایوان‌های این منازل، اصطلاحا پیشگاه گفته می‌شود.
بعد از تماشای معماری سنتی کنگ، جاذبه‌های توریستی بسیاری در اینجا وجود دارد. در دست داشتن لیستی کامل از دیدنی‌های روستای کنگ برای برنامه‌ریزی گردش در سیزده بدر 1403 لازم است. چک‌لیست جاذبه‌های گردشگری این روستا برای گذران سیزده بدر در کنار خانواده و دوستان به شرح زیر است:
 

  • رباط شاه عباسی (در انتهای دره کنگ و بر روی دامنه‌ای مشرف به رودخانه کنگ)
  • رودخانه و باغ‌های میوه کنگ
  • گورستان تاریخی

3- روستای نغندر

 

مشهد سیزده بدر کجا بریم؟ روستای نغندر

 

روستای نغندر با طبیعت بهشتی که دارد، بهترین مکان در مشهد برای سیزده بدر است. این روستا در حوالی طرقبه قرار دارد و جزو ییلاقات خوش آب‌وهوای مشهد محسوب می‌شود. علاوه‌بر آب‌وهوای دلپذیر، رستوران‌های خوش‌قیمت با ارائه خدماتی باکیفیت برای پذیرایی از مهمانان نوروزی برای افطار آماده‌اند. درصورتی که تصمیم دارید تا قبل از ظهر در این روستا باشید، بوی خوش شکوفه‌های بهاری و آب‌وهوای بی‌نظیر، حال‌تان را به جا می‌آورد.

روستای نغندر در لیست جاذبه‌های تاریخی مشهد هم قرار دارد. برای پی بردن به علت نام گذاری این روستا می‌بایست به تاریخچه آن توجه کرد. در زمان‌های گذشته به علت وجود درختان توت بسیار در اینجا، حرفه و پیشه اصلی اکثر مردم روستا، پرورش کرم ابریشم بود. به همین علت، این مکان دره ابریشم یا نغندر نام‌گذاری شد.

آنچه را که در نغندر می‌توانید ببینید و از سیر گشت‌وگذار در سیزده بدر مشهد لذت ببرید، پدیده‌های کاملا طبیعی است. صدای دل‌انگیز آب روان، وزش باد ملایم و رقص برگ درختان در کنار خانه‌های کاه‌گلی قدیمی از جمله زیبایی‌های وصف‌نشدنی است که با پیاده‌روی و گردش در این منطقه دسترسی دارید.

4- کلاته آهن

 

سیزده بدر کجا بریم؟ کلاته آهن

 

اطراف طرقبه مشهد، جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که برای لذت بردن از طبیعت در سیزده بدر، دنج و خوش‌مسیر هستند. کلاته آهن یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی است و منطقه‌ای ییلاقی به شمار می‌رود. مسیر رسیدن به روستای کلاته آهن از دوراهی طرقبه شاندیز شروع می‌شود. دوراهی طرقبه شاندیز از انتهای بلوار وکیل‌آباد مشهد آغاز می‌شود. این روستا از شمال به محور مشهد قوچان محدود شده و از جنوب با شهرستان نیشابور و از غرب نیز به شهرستان گلبهار همسایه است. روستاهای دهبار، جاغرق، طرقدر، مایان و روستای ازغد از روستاهای همسایه کلاته آهن هستند و فرصت دید و بازدید بیشتری را برای دورهمی در قلب طبیعت سرسبز امسال رقم می‌زنند. 
تمامی سرسبزی‌ها و زیبایی‌های روستای کلاته آهن را مدیون رودخانه دهبار هستیم. این رودخانه و مناطق اطرافش، باغات سرسبز، تمشک‌زارها با گل‌ها، گیاهان متنوع مانند درختچه‌های سماق و زرشک، چشم‌اندازی خارق‌العاده را پیش چشم بینندگان خود قرار داده‌اند.

5- دره ارغوان مشهد

 

دره ارغوان از جاهای دیدنی مشهد برای سیزده بدر


لذت تماشای شکوفه‌های ارغوانی رنگ در سیزده بدر امسال را با راهی شدن به سمت دره ارغوان از دست نخواهید داد. این جاذبه طبیعی، زیباترین عرصه‌های طبیعی ایران را در نزدیکی شهر مشهد به نمایش می‌گذارد. با رفتن به دره ارغوان، خاطره‌انگیز لحظات را سپری خواهید کرد. فرض کنید درون دره‌ای زیبا با مناظر چشم‌نواز از درختچه‌های بنفش‌رنگ و ارغوانی، باغ‌های سرسبز، چشمه‌سارها و رودخانه‌ای روان در حال قدم زدن هستید و از هوای دلپذیر و مطبوعی لذت می‌برید.


جالب است بدانید که دره ارغوان مشهد تا دو ماه و نیم اول سال، جایی تماشایی به حساب می‌آید. برای پی بردن به چرایی این موضوع، به وجه تسمیه نام‌گذاری دره ارغوان باید توجه داشت. به دلیل وجود درختچه‌های ارغوان که در فصل بهار گل‌های خوشرنگ آنها باز می‌شوند، به این مکان دره ارغوان می‌گویند.
پیاده‌روی، کوهنوردی و عکاسی از فعالیت‌های سرگرمی این دره برای بازدیدکنندگان است. از آنجایی که هتلی برای اقامت در نزدیکی دره ارغوان وجود ندارد، در این مکان فقط می‌توانید کمپ بزنید. تعجب نکنید؛ گردشگران بسیاری همانند شما در دل طبیعت چادر زده‌اند تا به استراحت و تفریح بپردازند. 

6- روستای مایان

 

روستای مایان از جاذبه های طبیعی مشهد برای سیزده بدر


روستای مایان از توابع شهر طرقبه در مشهد است که طبیعت بکری دارد و به هوای تمیز و خنکش معروف است. این روستا، مملو از جاذبه‌های طبیعی است که برای سپری کردن روز سیزده فروردین هر سال، دنج‌ترین موقعیت مکانی را دارد. در گویش‌های محلی، روستای مایان با نام روستای مایونات هم شناخته می‌شود؛ چرا که این روستا دارای سه بخش به‌نام‌های سفلی، وسطی و علیا است. 
 

روستای مایان در مشهد، آب و هوای کوهستانی دارد و با خانه‌هایی که معماری پلکانی دارند، مورد توجه هر بیننده‌ای قرار می‌گیرند. این روستا در طرقبه مشهد دارای رودخانه‌ای است که از دامنه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد و مسیر ازغد، مایانات و حصار را طی می‌کند و به بند گلستان می‌ریزد. در هر حقیقت، وجود همین رودخانه باعث ایجاد چنین مناظر سرسبز و چشم نوازی شده است. برای استراحت چندساعتی در کنار مناظر تماشایی روستای مایان می‌توانید کمپ برپا کنید.

7- روستای حصار گلستان مشهد

 

سیزده بدر کجا بریم مشهد؟ روستای حصار گلستان

 

ییلاقات زیبا و روستاهای اطراف مشهد، همواره جایی دنج برای گشت‌وگذار در سیزده بدر هر سال است. این روستا هم در حوالی شهر طرقبه قرار دارد و به‌واسطه دره‌های سرسبز و باغ‌های میوه‌اش، ایستگاه همیشگی گردشگران و دوستداران به طبیعت‌گردی است. 

قدم زدن در میان درخت‌های سربه‌فلک کشیده از فعالیت‌های سرگرمی که در روستای حصار گلستان در انتظارتان است. درصورتی که می‌خواهید چادر بزنید، پیشنهاد می‌کنیم چند متری دورتر از رودخانه میان درخت‌ها را انتخاب کنید؛ زیرا احتمال بالا آمدن آب و پاشش آن به سمت چادر وجود دارد.

8- روستای دهبار

 

روستای دهبار از جاذبه های طبیعی مشهد برای سیزده بدر

 

روستای دهبار که با طبیعت بکر و فوق‌العاده‌اش، زیباترین روستای ایران محسوب می‌شود، بهترین جای مشهد برای روز طبیعت است. روستای دهبار در دهستان جاغرق قرار دارد و برای راهی شدن به سمت آن می‌بایست از طرقبه بگذرید. هر سال در روز طبیعت، روستای دهبار به‌واسطه قرار گرفتن در منطقه‌ای ییلاقی و برخورداری از طبیعت غافلگیرکننده‌اش، پذیرای حضور گردشگران و مسافران است. 

رودخانه، ارتفاعات، حمام قدیمی، مزار خواجه غیاث الدین باری و از همه مهم‌تر، درخت چنار با قدمت 600 سال از دیدنی‌های برجسته روستای دهبار به شمار می‌آیند. درخت چناری که در دهبار قرار دارد، برای مردم این روستا از اهمیت زیادی برخوردار است. آن طور که حدس زده می‌شود، طول عمر آن به 620 سال می‌رسد. گردشگرانی که برای تفریح نیم‌روزی به این جای سرسبز و بکر سر می‌زنند، عکاسی از این درخت را از دست نمی‌دهند.

9- بند گلستان طرقبه

 

بند گلستان، بکرترین جاذبه طبیعی مشهد برای سیزده بدر

 

امسال که فصل‌های پربارشی را در پیش داشتیم، اطراف بند گلستان، در دومین هفته فروردین کاملا سرسبز بوده و آب پشت سد آن تا بیشتر ارتفاع بالا آمده است. آب بند گلستان از ارتفاعات بینالود است. حاصلخیزی دشت توس تا حدودی به آب این سد وابسته است. قایق‌سواری در بند گلستان جزو فعالیت‌های سرگرمی گردشگران این منطقه است. برای استراحت و تماشای منظره سبز اطراف بند گلستان می‌توانید چادر مسافرتی برپا کنید یا زیرانداز همراه‌تان داشته باشید.

بند گلستان در 5 کیلومتری طرقبه است و در حدود 30 کیلومتر هم از مشهد فاصله دارد. اگر ترافیکی در مسیر نباشد، 45 دقیقه‌ای به آنجا می‌رسید. 

10- منطقه ییلاقی شاندیز

 

سبزده بدر مشهد کجا بریم؟ شاندیز

 

آب و هوای شاندیز در شروع هر سال، بسیار معتدل است. به همین خاطر، منطقه ییلاقی شاندیز در لیست جاهای دیدنی مشهد برای سیزده بدر، در صدر لیست قرار دارد. شهرت شاندیز در میان گردشگران به‌قدری بالاست که در سال 1384 به منطقه گردشگری ایران تبدیل شد. 

از نظر موقعیت مکانی، شاندیز از سمت شرق با طرقبه همسایه است. شهر شاندیز با یک نماد معروف در میان مردم با اصالت مشهد شناخته می‌شود. این نماد، یک درخت چنار با قدمتی 2700 ساله است. در حال حاضر، شاندیز پاتوق تفریحی برای جوانان بوده و معمولا در آخر هفته‌ها و تعطیلات رسمی مانند روز طبیعت در نیمه دوم فروردین، ترافیک جاده‌ای برقرار است. این منطقه دارای جاذبه‌های تفریحی متعددی است. پرشورترین مراکز تفریحی شاندیز مشهد برای هر رده سنی شامل پارک جنگلی شاندیز و مجموعه توریستی گلستان می‌شود. بهترین رستوران‌های شاندیز هم برای افطار در سیزده فروردین و شکم‌گردی، گزینه‌ای ایده‌آل است.

10- روستای زشک

 

روستای زشک، بهترین جاهای دیدنی مشهد برای سیزده بدر

 

بهشتی آرام با باغ‌های سرسبز، توصیفی است که می‌توان برای روستای زشک در نزدیکی شاندیز داشت. این روستا در میان بهترین مناطق ییلاقی اطراف مشهد به داشتن چشمه‌های جوشان، رودخانه‌های پرپیچ و خم و محیط سرسبز شهرت دارد. با گردش در این تفرجگاه طبیعی، بازدیدکنندگان این فرصت را دارند که دره نهل، چشمه مسحورکننده قلقلی و قله زیبای چمن را ببینند. به‌دنبال جاذبه‌های بیشتری هستید؟ جاهای دیدنی زشک را از این صفحه بخوانید.

برای رسیدن به روستای زشک، مسیر خود را به صورت میدان فردوسی، بلوار امام رضا، میدان شهدا و بلوار ولیعصر مسیریابی نمایید. پس از آن وارد بلوار بهشت، بلوار سعیدی و در نهایت بلوار صاحب الزمان شوید. سپس، ادامه مسیر را از جاده ابرده زشک طی کنید.

12- پارک وکیل آباد

 

پارک وکیل آباد؛ بهترین مکان دیدنی مشهد برای سیزده بدر


قدیمی‌ترین پارک مشهد یعنی پارک وکیل آباد هم می‌تواند جای سرسبزی برای حضور در روز طبیعت امسال باشد. این پارک، اصالت شهر را به نمایش می‌گذارد و نمادی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی مشهد است. پارک جنگلی وکیل آباد، باغی خوش آب و هواست و در اطراف یک رودخانه فصلی قرار دارد. در اکثر روزهای سال، این پارک جایی برای نوشیدن یک فنجان آرامش از چای طبیعت، بکرترین فضا را دارد. علاوه‌بر هوای دلپذیر و مناظر سبزرنگ، امکانات متعددی در پارک وکیل آباد تعبیه شده که برای هر قشری مناسب و کمک‌کننده است. دریاچه خروشان و سرزنده باغ وکیل آباد و باغ وحش، تماشایی‌ترین بخش‌های تفرجگاه وکیل آباد محسوب می‌شوند و همواره مورد توجه هر بیننده‌ای هستند. 


پارک وکیل آباد مشهد در سال 1348 توسط فردی به‌نام «حاج حسین ملک» ساخته شد. این خیر نام‌آشنا، شمار زیادی از زمین‌ها و ملک‌هایش را وقف مردم مشهد کرد. از جمله آن‌ها می‌توان به باغ ملی مشهد، پارک وکیل آباد و خانه ملک مشهد اشاره کرد. در شهر ری هم قصر ملک و باغ صبای تهران از آثار موقوفه این فرد نامی هستند. 

13- دریاچه چشمه سبز

 

دریاچه چشمه سبز؛ جای طبیعتی مشهد برای سیزده بدر امسال

 

دریاچه چشمه سبز گلمکان، نزدیک‌ترین دریاچه به مشهد است و مکانی شگفت‌انگیز برای سیزده بدر امسال می‌تواند باشد. این دریاچه در ۴۰ کیلومتری غرب این شهر در میان رشته کوه‌های بینالود قرار دارد. برپایی کمپ و استراحت کردن در اطراف دریاچه و دیدن مناظر و چشم‌اندازهای بی‌نظیر به ویژه بهار می‌تواند خاطرات خوشی را از چشمه سبز برایتان به ارمغان آورد.

دریاچه زیبای چشمه سبز به‌دلیل برخورداری از آب و هوای کوهستانی و وجود آب فراوان، پوشش گیاهی خاصی دارد. با ورود به این منطقه بکر می‌توانید درختان مختلفی مانند بادام کوهی و گیاهان دارویی و مفید بسیاری همچون بابونه، کاسنی، خارشتر، آویشن و … را تماشا کنید.

تفریحاتی که در کنار دریاچه چشمه سبز می‌توانید تجربه کنید، شامل ماهیگیری و کوهنوردی است. طبق مشاهدات میدانی، تنوع ماهی‌ها در این زیستگاه بالاست. ماهی کپور و شیر، دو نمونه از پرطرفدارترین ماهی‌های اینجاست.


این لیست محبوب را ببینید: چشمه‌های اطراف مشهد


14- سد کارده

 

مشهد سیزده بدر کجا بریم؟ سد کارده


سد کارده یک منطقه کوهستانی است که با آب و هوای بسیار دل‌پذیرش برای چند ساعتی، شما را از آلودگی‌ هوا و دغدغه‌های زندگی شهری دور می‌کند. آب این سد عظیم نیز از رودخانه‌های رشته کوه هزار مسجد تغذیه می‌شود. سد کارده در جاده کلات واقع شده و مسیر اصلی دسترسی به آن از انتهای خیابان خواجه ربیع امکان‌پذیر است.

در طی سال‌های گذشته، این سد رونق پیدا کرده و در فضای اطراف آن امکانات و خدمات رفاهی متعددی برای پذیرایی و استراحت مسافران در نظر گرفته شده است. مهم‌ترین امکانات رفاهی سد کارده شامل استراحتگاه موقت، سکو و فروشگاه است. در امتداد 3 کیلومتری سد کارده، غار کارده قرار دارد. به محل قرارگیری این غار، دره‌آل گفته می‌شود. با ورود به غار کارده می‌توانید قدیمی‌ترین بناهای تاریخی را ببینید و ماجراجویی را شروع کنید.


مشهد کجا بریم ماهی بگیریم؟ از اینجا بخوانید: ماهیگیری در مشهد


15- قله زو مشهد

 

قله زو مشهد؛ سیزده بدر مشهد کجا بریم؟


بالاترین نقطه مشهد، قله زو است. برای رسیدن به قله زو، وسایل کوهنوردی را بردارید و به دل طبیعت بزنید. به‌طور معمول، قله زو مشهد در روزهای عادی، مملو از آرامش و سکوت است. خنکای غروب و حتی شب، این مکان حال و هوای دیگری دارد که باعث می‌شود همواره پاتوق جوانان برای تفریح و گردش باشد. 
نام دیگر قله زو، بام مشهد است و برای تفریح در سیزده بدر، خستگی را از بدن‌تان بیرون خواهد کرد. علاوه‌بر دو ورزش پیاده‌روی و کوهنوردی که اکثر گردشگران می‌پسندند، سه فعالیت سرگرمی دوچرخه سواری، عکاسی و بادبادک هوا کردن، محیطی فوق‌العاده محسوب می‌شود.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

طبیعت بکر و زیبایی اطراف مشهد، بهترین مکان‌ برای سیزده بدر هستند. از زیباترین و جذاب‌ترین دیدنی‌های طبیعی مشهد برای سیزده بدر، منطقه ییلاقی طرقبه است. روستاها و دهستان‌های منطقه توریستی طرقبه مانند روستای کنگ، نغندر، مایان، حصار گلستان و دهبار، طبیعتی نفس‌گیر دارند و پاتوق‌های سرسبزی محسوب می‌شوند. بعد از این مکان‌های طبیعی، منطقه ییلاقی شاندیز و روستای زشک هم آب و هوای خوشی دارند و لحظاتی شاد و هیجان انگیز را رقم می‌زنند.

انتشار :  23 اسفند 1402 به روزرسانی :  25 اسفند 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
سیزده بدر کجا بریم؟ کلاته آهن
  • سیزده بدر کجا بریم؟ کلاته آهن
  • سیزده بدر مشهد کجا بریم؟ منطقه ییلاقی طرقبه
  • سیزده بدر کجا بریم مشهد؟ روستای حصار گلستان
  • روستای مایان از جاذبه های طبیعی مشهد برای سیزده بدر
  • روستای دهبار از جاذبه های طبیعی مشهد برای سیزده بدر
  • دره ارغوان از جاهای دیدنی مشهد برای سیزده بدر
  • سیزده بدر کجا بریم مشهد؟ روستای کنگ
  • قله زو مشهد؛ سیزده بدر مشهد کجا بریم؟
  • پارک وکیل آباد؛ بهترین مکان دیدنی مشهد برای سیزده بدر
  • سبزده بدر مشهد کجا بریم؟ شاندیز
  • بند گلستان، بکرترین جاذبه طبیعی مشهد برای سیزده بدر
  • مشهد سیزده بدر کجا بریم؟ سد کارده
  • دریاچه چشمه سبز؛ جای طبیعتی مشهد برای سیزده بدر امسال
  • چالیدره؛ جای دیدنی مشهد برای سیزده بدر
  • مشهد سیزده بدر کجا بریم؟ روستای نغندر
  • روستای زشک، بهترین جاهای دیدنی مشهد برای سیزده بدر
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد