کوه های مشهد برای کوهنوردی و تفریح

بینالود

کوه های مشهد به خصوص رشته کوه بینالود و قله های معروف آن برای همه مشهدی های علاقمند به کوهنوردی و غیر آنها آشناست. دشت مشهد در فاصله کوه های بینالود و هزار مسجد با امتداد شمال غرب-جنوب شرق واقع شده است. از نظر زمین شناسی این شهر به سه محدوده تقسیم می شود. اول ارتفاعات بینالود، دوم محدوده مصلی بین بینالود و کپه داغ و سوم محدوده کپه داغ. امروز تصمیم گرفتیم یادداشتی مجزا درباره قله های مشهد و مسیرهای کوه پیمایی در این شهر منتشر کنیم.

 

قله بینالود مشهد

 

 

اول از هر چیز باید بگوییم آن هایی که می گویند کوهنوردی ورزش گرانی است راه خوبی برای پنهان کردن تنبلی شان پیدا نکرده اند. این ورزش سبک و در عین حال مفید تنها یک جفت کفش مناسب و یک کوله پشتی نیاز دارد. این روزها چه کسی است که این دو قلم را در خانه نداشته باشد. بالای کوه ها دوچرخه سواران کوهستان را نیز خواهید دید که از مسیرهای مخصوص به خودشان صعود کرده اند، پس اگر با دو عدد چرخ می شود صد در صد با دو پای انسانی هم  شدنی است. همت کنید و بلند شوید. شهر از آن بالا دیدنی است و هوا نیز مطبوع تر است. 

 

 

قله زو؛ بام مشهد

 

قله زو مشهد

 

قله زو را باید با یک راهنما و لیدر طی کرد چون ممکن است سردرگم شوی. با اینکه کوه نوردی قله زو در سطح سبک رده بندی می شود ولی بعد از ساعت ها کوه پیمایی شاید نتوانی راه قله را در این پهنه بیابی. خوشبختانه با پاکوب های فراوانی که در مسیر تعبیه شده کار کوهپیمایی برای آن هایی که مسیر را بلد نیستند آسان شده است. بعد از رسیدن به قله چشمتان به چند درخت می افتد و در آنجا مرکز زلزله نگاری مشهد را خواهید دید. پای درخت ها چشمه آبی به نام چشمه معین قرار دارد که این پوشش های گیاهی را مشروب می کند. بیشتر گروه های کوهنوردی معمولا کنار چشمه توقف می کنند.

 

قله زو در مشهد

 

 

چشمه دیگری هم حدود هزار متر پایین تر قرار دارد که برای رسیدن به آن هم باید راهنما داشته باشید. چشمه دوم برکه کوچکی را پدید آورده و پر از ماهی قرمز است. احتمالا امسال که بارندگی ها زیاد بوده این برکه نیز بسیار بزرگتر شده باشد. این چشمه از سوی دیگر در انتهای بلوار نماز قرار می گیرد.

برای صعود به قله زو از مسیرهای مختلفی می توان شروع کرد. بهترین محل برای شروع انتهای بلوار هاشمیه و بوستان کوهستانی خورشید است. این بوستان از جاذبه های طبیعی محله های نسبتا اعیانی نشین شهر است که بسیاری از مشهدی ها و مسافران پیک نیک ها و قرارهای دوستانه را در آن برگزار می کنند. از این پارک حدود یک ساعت تا قله راه است. ارتفاع آن نسبت به دشت اطراف 150 متر است.

 

 

قله معجونی؛ پاتوق کوهنوردان قدیمی

 

قله های مشهد

 

قله معجونی از مسیرهای قدیمی کوهنوردی در اطراف مشهد است و پیشکسوتان این رشته آن را خوب می شناسند. شاید این قله را نشنیده باشید ولی قطعا با نام کوه های خلج آشنا هستید. قله معجونی در واقع در کوه های خلج قرار دارد و فاصله چندانی با مشهد ندارد. ایستگاه کوه های خلج از نظر زمین شناسی دارای مونزو گرانیت است. مسیر صعود به قله معجونی یک پاکوب عریض است که در ادامه به چند پاکوب تبدیل می شود و از هر کدام از آن ها می توان به قله رسید. پاکوب به مسیرهای مالرویی گفته می شود که در کوه تعبیه شده و صعود را برای افراد آسان می کند.

برای آشنایی با تمامی جاذبه ها و دیدنی های مشهد حتما مقاله جاهای دیدنی مشهد را از همینجا مطالعه کنید. 

 

قله معجونی مشهد

 

برای رفتن به قله معجونی باید به انتهای خیابان سیدی بروید که تقریبا منطقه ای محروم تر از مشهد به شمار می رود. وارد خیابان خلج شوید و مسیر روستایی مغان (جاده خلج) را پیدا کنید. از آنجا می توانید کوه پیمایی را شروع کنید. آن هایی که علاقه به طبیعت زیبا و منطقه گردشگری هفت حوض دارند از همین منطقه باید سراغ تابلوهای راهنمای هفت حوض را بگیرند. برای کوه پیمایی به سمت قله ابتدا چشمتان به تاسیسات وزارت دفاع خواهد افتاد از اینجا حدود یک ساعت و نیم تا قله فاصله است. ارتفاع آن نسبت به دشت اطرافش 1500 متر است و سطح کوهنوردی آن هم سبک به شمار می رود.

 

 

چین کلاغ؛ قدرت نمایی کوهنوردان

 

چین کلاغ مشهد

 

 

 

چین کلاغ قله ای مخروطی شکل و معروف در میان کوهنوردان قدیمی است. اگر بپرسید چین کلاغ به چه معنی است باید شما را به گویش مشهدی ها ارجاع بدهیم  و بگوییم این عبارت به معنی نوک کلاغ است. احتمالا اشاره ای به دورنمای کوه از منظر دید مشهدی ها دارد که شبیه به نوک این پرنده است. مسیر بالا رفتن از چین کلاغ به دلیل وجود پرتگاه برای آماتورها کار ساده ای نیست. مسیر نسبتا سخت است و باید با کفش مناسب و تجهیزات کوهنوردی وارد مسیر شده باشید.

 

بینالود مشهد

 

کوه های چین کلاغ هم جزو کوه های خلج به شمار می رود. باید به منطقه سیدی بروید. با ورود به این منطقه پیش از هر چیز پردیس سینمایی اطلس توجهتان را جلب می کند. حتما یک روز هم برای سینما رفتن در این پردیس مجلل وقت بگذارید. از این مسیر باید تا انتهای خیابان سیدی رفته، وارد خیابان خلج شوید. از ابتدای مسیر روستایی مغان (جاده خلج) می توانید کوهنوردی را شروع کنید. از کنار ویرانه های روستای قدیمی خلج گذشته و خودتان را به معدن سنگ برسانید. از آنجا وارد منطقه گردشگری هفت حوض شوید. مسیر صعود به چین کلاغ، مسیر فرعی معدن سنگ گرانیت است. مدت صعود نیم ساعت بیشتر نیست و ارتفاع آن از جبهه شمالی 2800 متر است.

 

فریزی چناران ؛ مناسب کوهنوردی و رود نوردی

 

فریزی و رشته کوه بینالود

 

فریزی روستایی معروف در میان طبیعت گردان و کوهنوردان است. این روستا در بخش گلبهار شهرستان چناران قرار گرفته و 70 کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد. فریزی مثل بیشتر مکان های کوهنوردی مشهد در دامنه رشته کوه بینالود قرار گرفته است. این روستا در دهستان گلمگان که دارای جاذبه های بی نظیری مثل چشمه سبز است، قرار گرفته که از طرقبه و جاده چناران می توان به آنجا رفت. از جاذبه های روستای فریزی می توان به ارامگاه عبیدالله اعرج، رودخانه زو، تغارای ججی، آبشار اویگ و از همه مهم تر مسیر کوهنوردی بینالود است.  

فریزی جبهه شمالی دسترسی به قله بینالود است. این مسیر شامل یال فریزی است. برای رفتن به آنجا می توان از شهر جدید گلبهار نیز عازم شد و پس از عبور از یک جاده پر پیچ و خم به دره سیب رسیده و از آنجا به شمالی ترین نقاط رشته کوه بینالود صعود کرد.

 

 

کوهسنگی مشهد؛ کوهی تاریخی و همگانی

 

کوهسنگی

 

کوهسنگی مشهد مشتمل بر دو کوه نه چندان بلند ولی پر طرفدار است که اطراف آن بوستانی بزرگ و خوش آب و هوا شکل گرفته است. این کوه ها پاتوق کوهنوردان نیست ولی مردمی که برای پیک نیک و گشت و گذار به پارک کوهسنگی می آیند معمولا بالای کوه نیز می روند. برای آن هایی که واقعا اهل کوهنوردی نیستند یا کودکان و افراد سالمند، پلکان هایی از پای کوه تا قله تعبیه شده است. با این اوصاف صعود به قله کوهسنگی کار آسانی است. امیدورایم شما از آن دسته افرادی نباشید که همین کوهنوردی آسان را نیز از خود دریغ کنید. برای بالا رفتن از کوه کوهسنگی تنبلی و بی حوصلگی از خود نشان ندهید. 

 

 

روستای نغندر و ارتفاعات بینالود

 

نغندر

 

روستای نغندر یکی از مناطق خوش آب و هوا و مناسب برای کوهنوردی است. این روستا در دامنه کوه های شمالی بینالود قرار گرفته و در دل چند دره محصور شده است. روستای نغندر در ده کیلومتری طرقبه بوده و دسترسی آسانی از مشهد دارد. در ارتفاعات روستا بقایای قلعه ای کهن نیز وجود دارد که تنها کوهنوردان می توانند به آنجا سر بزنند.  

 

کوهپارک؛ کوهپیمایی هفتگی در دل شهر

کوهپارک مشهد

کوهپارک مشهد سه برابر پارک ملت است؛ دو میلیون متر مربع که از میان ارتفاعات جنوبی مشهد احداث شده است. این پروژه که از سال 91 استارت خورده بود؛ بنا بود به ساخت و سازهای شهری ملحق شود ولی با پیگیری های تحسین برانگیز فععلان محیط زیستی و شهردار وقت تغییر کاربری داد و به پارکی کوهستانی تغییر کرد. در سرتاسر بلوار کوهستان است و کوهنوردان حرفه ای وآماتور برنامه کوهپیمایی هفتگی برای صعود به آن دارند. کوهپارک از یک سو به قله زو دسترسی دارد و از سوی دیگر(آن سوی بلوار) به کوهستان پارک خورشید در هاشمیه می رسد.

تنها دو قسمت از کوهپارک به سوی قله زو پاکوب است ولی مسیرهای زیادی برای دسترسی به قله وجود دارد. در دو سوی کوهپارک امکانات متعددی چون شهر بازی برای کودکان، زمین های بازی، مسیر اسکیت سواری، آلاچیق ها، آبشار مصنوعی و پارک ها و بوستان ها احداث شده است. کوهپارک یکی از افتخارات محیط زسیستی مشهد محسوب می شود. این کمربند جنوبی نفس تازه ای به شهر بخشیده است. در انتهای بلوار دلاوران پلکان هایی تعبیه شده که دسترسی دیگری به کوهپارک به شمار می رود ولی ورودی اصلی کوهپارک در انتهای خیابان نخل است.

آدرس کوهپارک مشهد:

 بلوار شهید فکوری، انتهای بلوار دلاوران، خیابان نخل

 

 

روستای کنگ در شمال شرقی بینالود

 

کوه های روستای کنگ

 

کنگ روستایی پر طرفدار و 1500 ساله در نزدیکی مشهد رد شهر طرقبه است که برای کوهنوردان به مناسبت ارتفاعاتش اهمیت دارد. لغت کنگ به معنی پرنده ای قوی پنجه است که در مناطق کوهستانی زندگی می کند. این روستا در دامنه  شمال شرقی کوه های بینالود قرار گرفته و پاتوق و اقامتگاهی مختص کوهنوردان نیز در آنجا فراهم شده است. زیبایی های کنگ و چشم انداز روستای تاریخی آن با معماری پلکانی توجه عموم گردشگران را جلب کرده است. در این منطقه رودخانه ای پر خروش، چشمه ای جوشان و آبشاری دل انگیز و صخره ای وجود دارد. جاذبه هایی دیگر همچون رباط پای کوه، مزار شیخ عبدالله غرجستانی، قبرستان تاریخی و باغستان های روح بخش روستای کنگ را جذاب کرده است. از جاذبه های نزدیک به روستای کنگ می توان به منطقه گردشگری چالیدره، نغندر و دیگر ییلاقات و بازارها، رستوران ها و مراکز تفریحی طرقبه اشاره کرد.

 

اگر به این قله ها صعود کردید لطفا نظرتان را درباره امکانات پای کوه و نکات لازم برای پیمودن این مسیر با ما در میان بگذارید. به زودی سایر قله ها در تور مشهد برای کوهپیمایی را نیز خدمتتان معرفی خواهیم کرد. پیروز باشید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

قبل از هر چیز باید بگوییم آن هایی که می گویند کوهنوردی ورزش گرانی است راه خوبی برای پنهان کردن تنبلی شان پیدا نکرده اند. این ورزش سبک و در عین حال مفید تنها یک جفت کفش مناسب و یک کوله پشتی نیاز دارد. این روزها چه کسی است که این دو قلم را در خانه نداشته باشد.

انتشار :  3 دی 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
چین کلاغ مشهد
  • چین کلاغ مشهد
  • بینالود مشهد
  • کوهسنگی
  • قله بینالود مشهد
  • قله زو مشهد
  • قله معجونی مشهد
  • قله زو در مشهد
  • قله های مشهد
  • کوه های روستای کنگ
  • نغندر
  • فریزی و رشته کوه بینالود
  • کوهپارک مشهد
  • بینالود
  • کوه-های-مشهد7
  • کوه-های-مشهد
  • کوه-های-مشهد4
  • کوه-های-مشهد9
  • کوه-های-مشهد8
  • کوه-های-مشهد1
  • کوه-های-مشهد2
  • کوه-های-مشهد66
  • کوه-های-مشهد6
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
18 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
میلاد
سلام خسته نباشید اگه گروه کوهنوردی برای سنین 17_18 و بالاتر دارید به من معرفی کنید ممنون میشم.
امیرعلی
سلام خسته نباشید سپاس فراوان بابات مطالب مفید شما اگر یک گروه کوهنوردی برای نوجوانان سنین ۱۶ _۱۷ سال معرفی کنید سپاسگزارم
مختار
سالم ممنون منویادگذشته ها انداختید 25سال پیش که جوانی 19ساله بودم وبه شدت به کوه علاقه مند شدم وبه تنهایی اقدام به کوه نوردی می کردم وبه تنهای بارها ازمسیر زشک وطرقبه وجاغرق به نیشابور رفتم
علی
من که به قله های ۱۷۰۰ متری رفتم ولی یکمی سنگ نوردی داشته
محمد ولی زاده
با عرض سلام و ادب، در صورت امکان گروه کوهپیمایی به من معرفی کنید که افراد گروه مسن یا بازنشسته باشند چون یک مدت در ایام تیر و مرداد و شهریور در مشهد هستم و دوست دارم فعالیت هفتگی ام به تاخیر نیفتد. ممنون و سپاسگزارم
خدنگیعفیفه خدنگی
روزهای دوشنبه و سه‌‍‌شنبه در کوهپارک مشهد به‌سمت قله زو می‌تونید این قبیل گروه‌ها رو زیاد ببینید و بهشون ملحق بشید. پیشنهاد می‌کنم از گروه همنورد هم خبر بگیرید.
مهدی
یه گروه حرفه ای هستن برای کوه نوردی کسی شماره خواست بهم زنگ بزنه 9109076389
مهربان فر
درود برشما، خیلی ممنون از اطلاعات تون.لیدر هستم.بصورت آماتور کارمیکنم. اگه از آقایان یاخانم ها کسی علاقه به طبیعت گردی و کوهنوردی سبک داشت من درخدمتم. واتساپ پیام بدین. هفتگی کوه میرم.
علی ملکی
سلام من دنبال یه گروه کوهنوردی هستم که کوه های اطراف مشهد فعالیت داشته باشن، به کوه نوردی علاقه دارم ، ۲۰ سالمه و قدرت بدنی بالا برای کوه نوردی
خدنگیعفیفه خدنگی
گروه چکاد یا سرقدم رو در تلگرام دنبال کنید
مجتبی اربابی
سلام ممنون از معرفی مناطق دیدنی
خدنگیعفیفه خدنگی
سلام و درود. سپاس از توجه شما به تورگردان
نجلا ابراهیمی
با سلام و درود. یک گروه خوب فقط برای خانم ها سراغ دارید، که هفته ای یک بار پیاده روی اطراف شهر یا کوهنوردی نه در حد صعود به قله های خطرناک داشته باشند؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
خدنگیعفیفه خدنگی
سلام و سپاس. در حال حاضر فقط گروه چکاد در شرایط کرونا فعالیت می کنند که اتفاقا لیدر و مدیریتشون هم با خانم هاست. این گروه علاوه بر کوهنوردی برنامه های طبیعت گردی باسطح سختی مختلف برگزار می کنند.
حمید
خیلی ممنون، من دوست دارم برم کوه ولی با یک گروه با اخلاق و حرفه‌ای باید آشنا بشم تنهایی که نه بلدم و نه آدم حرکتش میشه.
خدنگیعفیفه خدنگی
گروه های کوهنوردی زیادی در مشهد وجود دارن که با سطح سختی متفاوت برنامه های کوهپیمایی برگزار می کنند. برای مثال می تونم کلوب کاویان، باشگاه کوهنوردی آزادگان، باشگاه های کوهنوردی آزادگان، اوج ، یاران، ایثار، چکاد و... رو خدمتتون معرفی کنم. بیشتر این گروه ها سایت یا کانال تلگرامی و پیج اینستاگرامی دارند
اکرم باغبان
جالب بوداماچجورمیتونیم لیدرپیداکنیم وصعودکنیم?
خدنگیعفیفه خدنگی
برای لیدر می تونید با گروه های کوهنوردی همراهی کنید. من کلوب کاویان، باشگاه کوهنوردی آزادگان، باشگاه های کوهنوردی آزادگان، اوج ، یاران، ایثار، چکاد و... رو خدمتتون معرفی کنم. بیشتر این گروه ها سایت یا کانال تلگرامی و پیج اینستاگرامی دارند.