باغ دولت آباد یزد (معرفی کامل، آدرس، هزینه ورودی، تصاویر)

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد یکی از مشهورترین جاهای دیدنی یزد است. پیشوند باغ حق مطلب این بهشت زیبا را ادا نمی‌کند. شهر یزد هزاران مکان دیدنی دارد اما باغ دولت آباد از آثار تاریخی شاخص این شهر است که اشتیاق دیدار دوباره و چندباره آن در دل شما خواهد ماند. باغ دولت آباد یزد از آثار ارزشمند ملی ایران است و به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده است. از دلایل شهرت باغ دولت آباد؛ بادگیر 33 متری آن می‌باشد که بلندترین بادگیر ایران و از بلندترین‌های جهان است.

 

ارسی های عمارت باغ دولت آباد یزد

 

باغ دولت آباد یزد کجاست؟

در بدو ساخت این بنا در خارج از شهر و در مجاورت دروازه محله چهارمنار بود اما با گسترش شهر یزد، اینک این باغ در مرکز شهر یزد و در محله چهارمنار قرار گرفته است.

 

تاریخچه باغ دولت آباد یزد و قناتش

آغاز هر آبادی و خشت اول هر بنایی با آب شروع می‌شود. بیش از دویست سال قبل، در سال ۱۱۶۰ ه.ق که افشاریه واپسین سال‌های حکومت خود را می‌گذراندند؛ علی رضائیان صباغ معروف به خان بزرگ با احداث پنج رشته قنات، یکی از طولانی‌ترین قنات‌های شهر یزد را به طول ۶۰ کیلومتر احداث نمود وسپس در محل این قنات، عمارت دولت آباد را به عنوان دارالحکومه بنا نهاد.  قنات دولت آباد از کوه‌های مهریز سرچشمه گرفته و پس از طی مسیری طولانی به باغ دولت آباد می‌رسید. آب این قنات در طول دهه‌های متمادی ضامن حیات باغ دولت آباد بود اما امروزه این باغ بیشتر از آب چاه نیمه‌عمیق مجاورش تغذیه می‌کند.

این را نیز می پسندید: هتل داد یزد (هتلی مدرن و در عین حال تاریخی)

معماری باغ دولت آباد

گرداگرد باغ دیواری خشتی کشیده شده و یک برج دیده‌بانی دارد. از چینش هنرمندانه و زیبای خشت‌های این برج مشخص است که درون باغ وعمارت‌های اصلی چه شاهکارهایی انتظار ما را می‌کشند. درخت‌کاری‌ها، فضای سبز حیاط باغ، حوض‌های متعدد کوچک و بزرگ در قسمت‌های مختلف زیبایی و هوایی مطبوع به این باغ 70 هزارمتری بخشیده است.

باغ  دو بخش اندرونی و بیرونی دارد.

بخش اندرونی شامل ساختمان هشتی (بادگیر تابستانه)، حرمسرا، بهشت آیین، مطبخ، آبانبار و اصطبل است.

بخش بیرونی از جلوخان و سردر، تالار آیینه، عمارت تهرانی دو بازارچه و آب‌انبار تشکیل شده است. عمارت هشتی که بادگیر اصلی باغ دولت آباد را در خود دارد از زیباترین قسمت های این بناست. بخش بیرونی باغ تقریبا دیگر وجود ندارد و چیزی که ما امروز تحت عنوان باغ دولت آباد می‌شناسیم تنها بخش اندرونی باغ است که محل سکونت حاکم وقت و خانواده وی بوده است.

 

این را نیز می پسندید: معماری تاریخی یزد

 

بناهای داخل باغ دولت ‌آباد

1.عمارت هشتی مشهورترین عمارت باغ است و مرتفع‌ترین بادگیر ایران را در خود دارد. حوض مرمرین، سه شاهنشین، دو اتاق پستو و اتاقک بادگیر از اجزای اصلی این ساختمان هشت وجهی است.

2.عمارت مجلل و وسیع طَنَبی که در سمت غرب عمارت هشتی واقع شده و شامل چند تالار و صفه و شبستان است.

3.عمارت دو طبقه‌ی سردر که از یک سردر، یک هشتی و چندین اتاق و راهرو تشکیل شده است.

آبدارخانه، شربتخانه، آبدارخانه و تأسیسات چاه و منبع آب نیز از بناهای فرعی باغ دولت ‌آباد هستند.

 

زمان بازدید از باغ دولت ‌آباد

درهای این اثر تاریخی و دیدنی همه روزه از ۷ صبح تا ۲۲:۳۰ به روی بازدیدکنندگان عزیز باز است. ه در داخل باغ فضایی برای استراحت و سرو نوشیدنی نیز وجود دارد.

 

هزینه ورودی باغ دولت آباد یزد

هزینه ورودی برای گردشگران داخلی بسیار کم و ۵۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۲۰هزارتومان می‌باشد.

 

آدرس و شماره تماس باغ دولت‌ آباد یزد

این باغ دو در ورودی دارد. در اصلی در خیابان شهید رجایی، محله چهارمنار، کوچه فردوسی (حسینیه فردوس) قرار دارد و در دیگر به خیابان دولت ‌‌آباد باز می‌شود.

شماره تماس

۰۳۵۳۶۲۷۰۷۸۱

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

باغ دولت آباد یزد یکی از مشهورترین دیدنی‌های شهر یزد است. پیشوند باغ حق مطلب این بهشت زیبا را ادا نمی‌کند. شهر یزد هزاران مکان دیدنی دارد اما باغ دولت آباد از آثار تاریخی شاخص این شهر است که اشتیاق دیدار دوباره و چندباره آن در دل شما خواهد ماند. باغ دولت آباد یزد از آثار ارزشمند ملی ایران است و به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده است. از دلایل شهرت باغ دولت آباد؛ بادگیر 33 متری آن می‌باشد که بلندترین بادگیر ایران و از بلندترین‌های جهان است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  2 مرداد 1402 نویسنده :   انسیه کریمی
تصاویر مرتبط
ارسی های عمارت باغ دولت آباد یزد
  • ارسی های عمارت باغ دولت آباد یزد
  • باغ دولت آباد یزد
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد