هتل داد یزد ؛ از معروف ترین هتل های چهارستاره یزد

هتل-داد-یزد33

معرفی هتل داد یزد

هتل داد یزد بنایی 90 ساله در شهری 3000 ساله است. این هتل تاریخی و در عین حال مدرن، تا چند دهه پیش گاراژی متعلق به مرحوم حاج حسین داد بود که بعد از او توسط نوادگانش بازسازی شده وبه هتلی چهار ستاره تبدیل گردید. در این بنگاه باربری کالا حمل و نقل می شد و اتاق هایی برای اقامت تجار به سبک کاروانسراها در آن احداث شده بود. بازسازی بنا را سال 1380 آغاز شد و تا سال 1386 ادامه پیدا کرد. بعد از آن هتل داد به بنایی کلاسیک برگرفته از هنر ایرانی اسلامی با بهره گیری از جدیدترین استانداردهای روز تبدیل شد. امروزه بیشتر گردشگران تور کیش تمایل دارند این هتل را رزرو کنند تا حس زندگی در یزد قدیم را در عصر جدید تجربه کنند. با این حال هتل داد تنها از 88 واحد اقامتی برخوردار است.

 

هتل داد یزد

 

تاریخچه هتل داد یزد

بنگاه باربری حاج عبدالخالق داد در نخستین سال های قرن 13 هجری یعنی در سال 1307 فعالیت خود را آغاز کرد. این بنگاه که نزدیک به 70 سال دایر بود محل رفت و آمد تجار و حمل و نقل کالا بود. تجار و کسبه در اتاق های بنگاه اقامت نیز می کردند. در سال 1372 بنگاه حاج عبدالخالق بسته شد ولی تنها بعد از 8 سال نواده های وی تصمیم به احیای بنا گرفتند. بعد از شروع مراحل بازسازی ساختمان که حدود 6 سال به طول انجامید ارثیه حاجی به هتلی چهار ستاره و بسیار خاص تبدیل شده بود؛ هتلی متفاوت که معماری و طراحی اش به سبک کلاسیک و سنتی است ولی امکاناتش تنه به تنه جدیدترین استانداردهای اقامتی جهان می زد.

 

هتل داد یزد

 

طراحی و معماری هتل داد یزد

در این هتل خاص و منحصر به فرد که نمونه اش تنها در شهرهایی مثل کاشان دیده می شود ساختار سنتی و تاریخی حفظ شده است. طراحی بنا به سبک معماری داخلی و درونگراست و تمامی واحدهای اقامتی پیرامون یک حیاط مرکزی شکل گرفته است و چشم انداز اتاق ها را نیز حساط و گودال باغچه خود هتل تشکیل داده است. این سبک ساختمان سازی یک سبک کاملا سنتی است که در بناهای ایران به خصوص بناهای مناطق کویری پیروی می شده است. فضاهای اقامتی به هیچ وجه از بیرون دید ندارند و حریم بنا کاملا حفظ شده است.

اتاق های هتل داد با دکوراسیونی سنتی و در عین حال نونوار با روتختی های دست دوزی شده با نقوش بته جقه و نقش های اسلیمی و فرش های طرح گلیم ایرانی تزئین شده است. اتاق ها با پنجره های ارسی و رنگی به سمت حیاط چشم انداز دارد. طاقچه ها، مبلمان و دکوری های اتاق، همگی سنتی ولی تلفیق شده با سلایق مدرن است.

 

هتل داد یزد

 

در میان حیاط یک گودال باغچه قرار گرفته که از بناهای مخصوص مناطق کویری است. گودال باغچه که در ایران باستان نیز سابقه داشته است، به فضایی گود مثل زیرزمین در وسط خانه می گویند که سقف اتاق هایش حیاط طبقه بالا باشد و در مرکز بنا در میان حیاط قرار گرفته باشد. در میان حیاط گودال باغچه نیز معمولا به سبک چهار باغ، چهار باغچه و حوضی میانی قرار می گیرد. همه این کارها با هدف ایجاد فضایی خنک برای فصول گرم سال بوده است. با کمک گود کردن زمین و بهره گیری از آب و درخت به تهویه فضا کمک شایانی می شده است. این طرح به تمامه در هتل داد یزد حفظ شده است.

هتل داد در سال 2009 جایزه studiosus را برای مشتری مداری کسب کرده است.

 

هتل داد یزد

 

هتل داد یزد ؛ دوستدار محیط زیست

هتل داد تنها در ظاهر به سبک سنتی و حفظ محیط زیست احترام نگذاشته است بلکه در مصرف انرژی نیز گامی بزرگ در این زمینه برداشته است. پنل های انرژی خورشیدی نصب شده بر روی پشت بام هتل در سال 40 هزار کیلووات ساعت برق تولید می کند. هتل داد به مثابه قلب گردشگری تور یزد سالانه مصرف 25 تن گاز دی اکسید کربن را کاهش می دهد.

از این گذشته بادگیرهای هتل داد و گودال باغچه که به آن اشاره شد و در مجموع، معماری کل بنا کمک زیادی در کاربردی بودن عناصر بنا کرده است. بادگیرها به خنک ساختن فضای داخلی کمک کرده اند و همچون گذشته با کمک عناصر بومی در معماری و بدون نیاز زیاد به عناصر مکانیکی و نوین، نیازهای اقامتی و رفاهی را برطرف کرده اند. کافی شاپ و رستورانی بر روی پشت بام گودال باغچه یا می توان گفت یکی از تراس های بنا جانمایی شده که عصرها، صبح زود و زمان خنکی هوا، هوایی مطبوع دارد. هتل داد به معنی واقعی کلمه برای حفظ محیط زیست تلاش کرده است.

 

هتل داد یزد

 

امکانات هتل چهار ستاره داد یزد

در اتاق های هتل داد یخچال، پاورسوئیچ، مبلمان، دراور، آباژور، میزتحریر، بالکن، کمد لباس، تلفن، آب رایگان، تلویزیون، صندوق امانات، سیستم اعلام حریق، مینی بار با هزینه، سیستم تهویه مطبوع، اینترنت، تلویزیون ، لوازم بهداشتی، دمپایی، چای ساز  سیستم گرمایش و سرمایش و سرویس بهداشتی فرنگی دارد. از امکانات اتاق های روم سرویس، صبحانه و امکان شارژ وسایل الکترونیکی است.

از امکانات کلی تور یزد هتل داد لابی، آسانسور، نمازخانه آژانس مسافرتی، پله اضطراری، زنگ هشدار، کافی شاپ، تاکسی سرویس، اتاق چمدان، روزنامه، کافی نت، فضای سبز، جکوزی، پذیرش ۲۴ ساعته، دستگاه واکس کفش، ترانسفر برگشت با هزینه، تلفن (اپراتور)، کپسول آتش نشانی، خدمات تور، پارکینگ، خودپرداز، رستوران بام، خدمات پزشکی، خدمات بیدار باش، خدمات خانه داری، خدمات تهیه بلیط، سیستم تهویه مطبوع، تلویزیون در لابی، اینترنت در لابی، لاندری (خشکشویی)، سرویس بهداشتی فرنگی، سرویس بهداشتی ایرانی و... است.

 

هتل داد یزد

 

مجموعه آبی هتل داد یزد مطابق با استانداردهای بین المللی تجهیز شده است. این هتل در واقع نخستین هتل یزد است که دارای مجموعه آبی است. در استخر امکاناتی مثل سونا، جکوزی، ماساژ و... وجود دارد که برای میهمانان هتل رایگان است. مردمان یزد نیز می توانند به عنوان یکی از جاهای دیدنی یزد از برنامه های آموزشی و کلاس های شنا در این هتل استفاده کنند.

گیفت شاپ هتل داد یزد گنجینه از بهترین صنایع دستی و سوغات یزد را گرد هم آورده و بهترین برندهای صنایع دستی از قبیل شیرینی های سنتی مثل قطاب، باقلوا، لوز، پشمک، و صنایع دستی مثل ترمه های اصیل و شیک یزد، زیلو، سفال و سرامیک و... را به فروش می رساند.

 

هتل داد یزد

 

جاذبه های نزدیک به هتل داد

 

هتل داد یزد آدرس سرراستی دارد: میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، شماره 214. از جاذبه های نزدیک به هتل چهار ستاره داد یزد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آتشکده زردشتیان بنایی آیینی و بسیار مهم در یزد که از گذشته تا کنون نیایشگاه زردشتیان بوده است. در مقابل بنای آتشکده که از طریق چند پلکان باید به آن راه یافت، حوضی بیضی شکل قرار گرفته جزو معدود حوض های مدور ایرانی است. آتشکده در بلوار آیت الله کاشانی، بین خیابان مدرس و قدس قرار گرفته است.

مسجد جامع یزد، بنایی یک ایوانی و صد ساله است که در دوره های زمانی مختلف اضافات و بازسازی هایی در آن انجام شده است. پایه اصلی بنای ساسانی بوده ولی اصل بنای فعلی متعلق به دوره ایلخانی است. آدرس مسجد جامع، خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابانی به نام مسجد جامع است.

از دیگر جاذبه های نزدیک به هتل داد یزد موزه آب، زندان اسکندر، مجموعه امیرچخماق و محله تاریخی فهادان است.  

 

برای رزور تورهای یزد در انواع اقتصادی و لوکس با تورگردان همراه باشید. 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

هتل داد یزد بنایی 90 ساله در شهری 3000 ساله است. این هتل تاریخی و در عین حال مدرن، تا چند دهه پیش گاراژی متعلق به مرحوم حاج حسین داد بود که بعد از او توسط نوادگانش بازسازی شده وبه هتلی چهار ستاره تبدیل گردید. در این بنگاه باربری کالا حمل و نقل می شد و اتاق هایی برای اقامت تجار به سبک کاروانسراها در آن احداث شده بود.

انتشار :  30 دی 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
هتل داد یزد
  • هتل داد یزد
  • هتل داد یزد
  • هتل داد یزد
  • هتل داد یزد
  • هتل داد یزد
  • هتل داد یزد
  • هتل داد یزد
  • هتل-داد-یزد33
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد