برج خاموشان یزد ( گور دخمه) | معرفی، آدرس، ساعت بازدید،

برج خاموشان یزد

برج خاموشان یزد یا گور دخمه یکی از اسرار آمیز‌ترین بنا‌های تاریخی زرتشتیان است. پیش از اینکه دین اسلام وارد سرزمین ایران شود، اکثر ایرانیان به دین زرتشت ایمان داشتند. در حال حاضر نیز بیشترین پیروان دین زرتشت در استان یزد زندگی می‌کنند. بیشترین بنا‌های تاریخی این دین در استان و شهر یزد وجود دارد. بسیاری از جا‌های دیدنی یزد مربوط به مذهب زرتشت می‌باشد. 

 

زرتشتیان یزد

بانوان زرتشتی یزد

 

گور دخمه محلی شبیه به برج، بر سر کوهی بلند است که زرتشیان پیکر درگذشتگان خود را در معرض هوای آزاد و آفتاب قرار می‌دادند تا تجزیه شوند. آن‌ها اعتقاد داشتند که عنصر خاک، آب یا آتش نباید با مردار آلوده گردد. بنابراین اجساد توسط نور خورشید تجزیه می‌شدند یا خوراک پرندگانی مانند عقاب‌ها و کرکس‌ها می‌گشتند. بسیاری از باستان‌شناسان درباره برج خاموشان یزد تحقیق کرده‌اند. همچنین پیشوایان دینی زرتشتی تا حدودی درباره گور دخمه‌ها توضیحاتی داده‌اند با این حال این مکانها همواره راز آلود هستند. به همین دلیل بسیاری ازگردشگران علاقه دارند به یزد سفر کنند و علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی یزد، سری به برج خاموشان یزد بزنند.

 

دخمه زردشتیان

 

برج خاموشان یزد کجاست؟

 

برای اینکه بتوانیم درباره برج خاموشان یزد بحث کنیم، ابتدا باید بدانیم برج خاموشان یا گور دخمه چیست. در دین زرتشت عناصر خاک، آب، آتش و … عناصر مقدسی محسوب می‌گردند و نباید به هیچ شکلی آلوده شوند. از آنجایی که زرتشیان مرگ را پایان زندگی نمی‌دانند بنابراین پیکر درگذشتگان را با زندانی کردن در گور یا به آتش کشیدن از بین نمی برند. پیروان آیین زرتشت مردگان را به فردی به نام نساکش می‌سپردند تا با خود به برج خاموشان ببرد. برج خاموشان، جایی بر بلندای کوه در میان بیابانی دور از شهر و آبادی بود. این برج شبیه به یک استوانه‌ای سنگی مدور است که به سه بخش تقسیم می‌شد. در دایره بیرونی مردان، در دایره میانی زنان و در دایره مرکزی پیکر کودکان را قرار می‌دادند. در نهایت مسئول برج استخوان باقیمانده مردگان را در مرکز برج به نام استخوان دان می‌ریخت.

یکی از قدیمی‌ترین گور دخمه ها، برج خاموشان یزد می‌باشد که در ۱۵ کیلومتری شهر یزد قرار گرفته است. اگر برای بازدید از جاهای دیدنی یزد به این شهر سفر کردید حتماً سری هم به این مکان اسرار آمیز بزنید.

 

دخمه زردشتیان

 

برج خاموشان یزد در زمان حال

 

بیش از ۴۰ سال است که از برج خاموشان یزد دیگر استفاده نمی‌شود. بر اساس گفته‌های متولیان این گور دخمه، دو برج در این مکان وجود دارد. یکی از برج‌ها در زمان صفویان ساخته شده و قدمت دیگری به دوران حکومت قاجار می‌رسد. می‌توانید با خودرو تا نزدیکی کوه‌ها بروید سپس با استفاده از پلکانی که در کوه کنده شده خود را به گور دخمه‌های برسانید. برج خاموشان یزد در سال ۱۳۸۱ در لیست میراث ملی و فرهنگی ایران ثبت گردیده است.

 

ساعات بازدید از برج خاموشان یزد

۶ ماه اول سال: ۷ صبح تا ۷ عصر

۶ ماه دوم سال: ۷ صبح تا ۵ عصر

 

عکس هوایی دخمه زردشتیان

 

قیمت بلیط برج خاموشان یزد

قیمت بلیط ورودی برای اتباع ایرانی ۵۰۰۰ تومان

قیمت بلیط ورودی برای اتباع خارجی ۲۰۰۰۰ تومان

 

آدرس برج خاموشان یزد

استان یزد، ۱۵ کیلومتری شهر یزد، منطقه صفاییه، کوه دخمه

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

برج خاموشان یزد یا گور دخمه یکی از اسرار آمیز‌ترین بنا‌های تاریخی زرتشتیان است. بیشترین بنا‌های تاریخی این دین در استان و شهر یزد وجود دارد. پیش از اینکه دین اسلام وارد سرزمین ایران شود، اکثر ایرانیان به دین زرتشت ایمان داشتند. در حال حاضر نیز بیشترین پیروان دین زرتشت در استان یزد زندگی می‌کنند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
زرتشتیان یزد
  • زرتشتیان یزد
  • دخمه زردشتیان
  • عکس هوایی دخمه زردشتیان
  • دخمه زردشتیان
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد