خانه گلشن یزد ( معرفی معماری، پلان، تصاویر، آدرس)

خانه گلشن یزد

خانه گلشن یزد پلان جذابی دارد به صورتی که این خانه تاریخی زیبا را تبدیل به یک بنای منحصر بفرد کرده است.  خانه گلشن یزد نقشه مخصوص به زمان های قدیم این شهر زیبا را دارد و تمام ویژگی‌ها آن را در خود جای داده است. ویژگی‌هایی مانند اندرونی، ایوان، بادگیر، پنج دری، سه دری، زیر زمین، نارنجستان و …

 

خانه گلشن یزد

 

خانه گلشن یزد در دوران حکومت قاجار به همت فردی به نام حاج اکبر محله تلی ساخته شده و توسط داماد ایشان حاج حسین گلشن در زمان پهلوی اول گسترش پیدا کرده است. با ورود به خانه گلشن یزد، گویی به دوران گذشته سفر کرده‌اید. خانه تاریخی گلشن یزد در ۱۰ خرداد ماه سال ۱۳۸۲ خورشیدی در لیست میراث ملی ایران ثبت گردید.

 

تاریخچه خانه گلشن یزد

در بخش ابتدایی اشاره کردیم که خانه گلشن به همت شخصی به نام حاج اکبر محله تلی معروف به مروج در دوران قاجار و در محله تل شهر یزد ساخته شد. ایشان خانه را به دخترشان بی بی فاطمه و دامادشان حاج حسین گلشن سپردند. قسمت‌هایی از خانه در زمان پهلوی اول به آن اضافه شده است. تا سال ۱۳۵۷ خورشیدی خانه گلشن یزد یک منزل مسکونی بود که به خانواده گلشن تعلق داشت. پس از این زمان، خانه خالی و متروک گشت. سپس به عنوان یکی از آثار میراث فرهنگی مورد مناقشه بود زیرا یک دفینه در آن یافته بودند. در سال ۱۳۷۹ خورشیدی شهرداری تصمیم به مرمت و بازسازی این بنا گرفت. در حال حاضر خانه گلشن یزد به عنوان هتل لاله یزد به میهمانان خدمات ارائه می‌دهد.

 

خانه گلشن یزد در گذشته

 

معماری خانه گلشن یزد

خانه گلشن یزد دارای ۱۲۰ سال قدمت می‌باشد. همان‌ طور که قبلاً هم گفتیم این خانه در زمان قاجار و پهلوی اول ساخته شده و بیشترین تأثیر را از معماری قدیمی یزد پذیرفته است. مانند بسیاری از ساختمان‌های تاریخی یزد خانه گلشن نیز از خشت ساخته شده و دالان‌ها در زمان مرمت، دقیقاً به صورت قدیم خود حفظ شده اند. خانه دارای ۴۲ اتاق کوچک و بزرگ می‌باشد که هر کدام برای اشخاص و مناسبت‌های خاص استفاده می‌شدند. خانه گلشن دارای ۳ حیاط است. دو حیاط به قاعده مستطیل و یک حیاط به قاعده مربع هستند. غیر از طبقه زیر زمین تقریباً تمام اتاق‌های خانه در طبقه همکف ساخته شده‌اند. همچنین در ضلع جنوب غربی یک ایوان بلند قرار دارد که در دو طرف آن در طبقه دوم دو اتاق برای مهمان‌های خاص بنا شده است.

برای درک بهتر و تحلیل خانه گلشن یزد بهتر است از این ساختمان زیبا بازدید کنید یا تصاویری از آن مشاهده نمایید.

 

خانه گلشن یزد

 

موقعیت خانه گلشن یزد

خانه گلشن یزد در مرکز شهر و بافت تاریخی واقع شده است. این خانه با مراکز خرید هم فاصله کمی دارد. تغییر کاربری خانه به عنوان یک اقامتگاه می‌تواند یک تصمیم هوشمندانه باشد زیرا گردشگران می‌توانند به جا‌های دیدنی یزد دسترسی بسیار آسانی داشته باشند.

 

خانه گلشن یزد

 

هتل رستوران گلشن یزد

 

هتل لاله یزد در محل خانه تاریخی گلشن یزد فعال است. در‌ واقع پس از بازسازی و تغییرات جزیی در سال ۱۳۸۲ این خانه زیبا به یک هتل تبدیل شد. از آنجایی که ساختمان هتل جزو میراث فرهنگی است، در بنا تغییر و تصرف صورت نداده‌اند. هتل‌های تاریخی مانند هتل لاله یزد دارای نشان‌های معادل هستند. برای مثال این هتل معادل ۴ ستاره است. تمام سرویس‌هایی که در یک هتل ۴ ستاره دریافت می‌کنید، در هتل رستوران گلشن یزد نیز دریافت می‌نمایید. با این حال توجه داشته باشید که اقامت در یک هتل تاریخی با هتل‌های مدرن تفاوت عمده‌ای دارد.

 

در محوطه خارجی یک حوض به شکل مستطیل با فواره کوچک وجود دارد. در صورت مساعد بودن هوا، میز و صندلی‌های رستوران در کنار آن چیده می شوند. حال که صحبت از رستوران هتل لاله یزد شد، لازم به ذکر است که علاوه بر میهمانان مقیم، افراد دیگر هم می‌توانند از رستوران و کافی شاپ این هتل استفاده کنند. منوی رستوران هتل گلشن یزد شامل غذاهای ایرانی، فرنگی و هندی است. از منوی کافی‌شاپ می‌توانید انواع کیک، انواع شربت‌های سنتی، دم‌نوش‌های گیاهی، چای و قهوه را سفارش دهید.

 

تخت ها در حیاط خانه گلشن یزد

 

میهمانان هتل رستوران گلشن یزد نظرات رضایت بخشی درباره این هتل ثبت کرده‌اند. نکات مثبت هتل لاله یزد عبارتند از معماری داخلی زیبا، غذای مطلوب، نزدیکی به بافت تاریخی و جاهای دیدنی یزد و... بسیاری از اتاق‌های هتل در طبقه همکف هستند که شامل یک سوییت VIP نیز می‌شود. در این سوییت حوضی کوچک با فواره ساخته شده و فضای آرامش بخشی به وجود آورده است. تعداد محدودی از اتاق‌ها در طبقه زیرزمین این خانه تاریخی هستند. میهمانان هتل امکاناتی مانند اینترنت رایگان، پارکینگ (پارکینگ روباز)، لاندری، صبحانه و سرویس ۲۴ ساعته دریافت می‌کنند. با مراجعه به وب سایت رسمی هتل لاله یزد می‌توانید در تمام ساعات شبانه‌روز اتاق مورد نظر خود را رزرو نمایید.

 

هتل لاله یزد

 

آدرس خانه گلشن یزد

استان یزد، شهر یزد، خیابان دهم فرودین، محله تل، دروازه قصابها، جنب آب انبار گلشن، محل فعلی هتل لاله یزد

تلفن هتل لاله یزد

۰۳۵۳۶۲۲۵۰۴۸

 

برای رزرو تور یزد و سایر تورهای داخلی از طریق همین سایت اقدام کنید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

خانه گلشن یزد پلان جذابی دارد به صورتی که این خانه تاریخی زیبا را در شهر یزد تبدیل به یک بنای منحصر بفرد کرده است. خانه گلشن یزد در دوران حکومت قاجار به همت فردی به نام حاج اکبر محله تلی ساخته شده و توسط داماد ایشان حاج حسین گلشن در زمان پهلوی اول گسترش پیدا کرده است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
خانه گلشن یزد در گذشته
  • خانه گلشن یزد در گذشته
  • خانه گلشن یزد
  • خانه گلشن یزد
  • هتل لاله یزد
  • تخت ها در حیاط خانه گلشن یزد
  • خانه گلشن یزد
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط