خانه ملک التجار یزد (اتاقها، امکانات و جاهای دیدنی نزدیک به آن)

ملک التجار یزد

خانه ملک التجار یزد یک خانه تاریخی در شهر یزد است که به عنوان هتل ملک التجار یزد فعالیت می‌کند. این خانه تاریخی متعلق به دوران قاجار و زمان سلطنت ناصر الدین شاه می‌باشد. خانه ملک التجار با سبک معماری قاجاری ساخته شده و یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی شهر یزد است. از آنجایی که این خانه تبدیل به یک هتل شده می‌توانید در آن اقامت داشته و از فضای آن لذت ببرید. همچنین استفاده از رستوران و چایخانه برای عموم مردم آزاد است. بنابراین در سفر بعدی خود به یزد سری به هتل ملک التجار یزد بزنید و معماری زیبا و حیرت انگیز آن را تماشا کنید. می‌خواهیم کمی بیشتر درباره هتل ملک التجار یزد صحبت کنیم و ویژگی‌های منحصر به فرد آن را نام ببریم.

 

رستوران هتل ملک التجار یزد

 

خانه تاریخی ملک التجار یزد

 

در زمان سلطنت ناصر الدین شاه تاجری به نام حاج علی عسگر شیرازی زندگی می‌کرد. این تاجر مورد اعتماد شاه بود و برای همین عنوان ملک التجار به او داده شد. حاج علی عسگر تاجر فرش بود و به هنر قالیبافی و نقشه‌کشی فرش‌های ایرانی علاقه زیادی نشان می‌داد. او تصمیم گرفت یک خانه در نزدیکی بازار یزد برای خود بسازد. در ساخت این خانه از بهترین معماران و نقاشان کمک گرفت تا نتیجه تبدیل به یک شاهکار معماری شود. خانه مانند بسیاری از خانه‌های دوران قاجار ساخته شده است اما ویژگی‌های منحصر بفرد خانه مربوط به تزیینات در‌ها، پنجره‌ها و نقاشی دیوار‌ها می‌باشد.

 

خانه ملک التجار یزد

 

گفته می‌شود حاج علی عسگر یک نقاش مشهور از شیراز به یزد دعوت کرد تا نقاشی‌های خانه را مانند عمارت نارنجستان شیراز انجام دهد. نقاشی‌هایی که بر روی سقف و دیوار‌های خانه کشیده شدند بسیار ظریف با جزییات دقیق می‌باشند. ۱۰ سال طول کشید تا تمام نقاشی تکمیل گردند. این خانه مانند دیگر خانه‌های تاریخی در مالکیت اشخاص بود و هر روز قسمتی از آن ویران می‌شد. در سال ۱۳۷۹ شمسی خانه ملک التجار یزد را مرمت کردند و به عنوان هتل افتتاح نمودند. بار دیگر در ۱۳۹۳ هتل ملک التجار یزد بازسازی شد و با ظاهری تازه‌تر به فعالیت پرداخت.

 

اتاقهای هتل ملک التجار یزد

 

پلان خانه ملک التجار یزد

 

برای رسیدن به هتل ملک التجار یزد باید از یک دالان باریک عبور کنید تا به درب هتل برسید. وقتی وارد خانه شوید یک حیاط مستطیل شکل با حوضی بزرگ مشاهده می‌کنید که ۴ فواره دارد. یک هشتی ۶ ضلعی در خانه است که شاه نشین آن می‌باشد. اتاق‌های سه دری و پنج دری هم به نام اتاق مخصوص میهمان شناخته می‌شدند که در تمام خانه‌های دوران قاجار وجود داشتند. بخش اصلی خانه یا اندرونی هم برای اعضای خانواده ساخته شده بودند. خانه دارای قسمت زمستانه، تابستانه و راهرو‌های زیر زمینی می‌باشد. در گذشته یک قنات از راهروهای زیر زمینی خانه عبور می‌کرد که آب مورد نیاز خانه از آن برداشت می‌شد. در حال حاضر این قنات خشک شده و به طور مصنوعی پر آب می‌گردد تا حس و حال گذشته خانه را زنده نگاه دارد.

 

حوضخانه هتل ملک التجار یزد

 

هتل ملک التجار یزد

 

تا این قسمت از مطلب خانه تاریخی ملک التجار را به عنوان یک اثر ارزشمند هنری و تاریخی بررسی کردیم. حال می‌خواهیم بدانیم این خانه به عنوان هتلی در تور یزد چه ویژگی‌هایی دارد. خانه دارای ۲۳ اتاق می‌باشد و امکانات کامل یک هتل را به میهمانان ارائه می‌دهد. بسیاری از اتاق‌ها، جزو اتاق معمولی هتل دسته بندی می‌شوند و تعداد انگشت شماری نیز اتاق‌های خاص‌تر و گران‌تر می‌باشند. 

 

حیاط هتل ملک التجار یزد

 

اتاق‌های خاص هتل ملک التجار عبارتند از:

 

اتاق آدم و حوا

این اتاق دو تخته و پنج دری است. تمام دیوار‌ها و سقف نقاشی شده‌اند. حاج علی عسگر دستور داده بود که نقوشی مانند فرش ایرانی بر روی سقف بکشند. همچنین داستانی از آدم و حوا در این طرح‌ها دیده می‌شود. این اتاق برای زوج‌های حوان و مخصوصا سفر ماه عسل بسیار مناسب است. اتاق دارای سیستم سرمایش و گرمایش فن کوئل، تلویزیون، تلفن، اینترنت و … می باشد.

 

اتاق آیینه

اتاق آیینه به سبک دوران قاجار با استفاده از گچ‌بری و آیینه کاری تزیین شده است. تمام دیوار‌ها و سقف با هزاران قطعه آیینه فضایی خاص و بی‌نظیر ایجاد کرده‌اند. مبلمان این اتاق نیز به رنگ سفید و آبی است که حس و حال آن را بسیار رویایی می‌کند. تمام امکاناتی که در مورد قبلی نام بردیم در این اتاق هم دیده می‌شوند.

 

اتاق هتل ملک التجار یزد

 

اتاق یوسف و زلیخا

اتاق یوسف و زلیخا یکی دیگر از اتاق‌های هتل ملک التجار یزد است که دارای نقاشی‌های بی‌نظیری بر سقف و دیوار‌ها می‌باشد. داستان‌هایی از قرآن و روایت یوسف و زلیخا بر سقف این اتاق نقش بسته‌اند. امکانات این اتاق هم کامل است.

 

امکانات هتل ملک التجار یزد

این هتل به عنوان یک هتل ۴ ستاره فعالیت می‌کند بنابراین بایستی انتظار امکانات کامل را در آن داشته باشید. البته توجه کنید که بستر هتل یک خانه تاریخی است و محدودیت‌ها و معایبی در آن به هر حال وجود خواهد داشت. امکانات زیر در هتل ملک التجار به عوان یکی از جاهای دیدنی یزد وجود دارند:

- رستوران

- اینترنت

- سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی

- تلویزیون

- و...

 

خانه ملک التجار یزد

 

نظرات کاربران ایرانی را درباره هتل ملک التجار یزد در فضای مجازی بخوانید. تعدادی از ایرادات که کابران ذکر کرده‌اند شامل موراد زیر است:

- پله‌های هتل بسیار بلند هستند که برای افراد مسن یا کسانی که محدودیت حرکتی دارند، مشکل بزرگی است.

- سرویس هتل در حد هتل‌های ۴ ستاره نیست.

- معمولا در حیاط هتل مهمانان زیادی رفت و آمد می‌کنند که مخل آرامش میهمانان در اتاق می‌باشند.

- کیفیت غذاها قابل قبول نیست.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین ویژگی هتل ملک التجار یزد، ساختمان و معماری آن و نزدیکی به جاهای دیدنی یزد باشد. می‌توانید به طور دقیق‌تر مزایا و معایب این هتل را بررسی کرده و بعد تصمیم بگیرید.

 

لمکده خانه ملک التجار یزد

 

جاهای دیدنی نزدیک خانه ملک التجار یزد

هتل ملک التجار یزد در بافت تاریخی شهر قرار دارد و فاصله آن تا بسیاری از جاهای دیدنی یزد کوتاه است. دیدنی‌های یزد که در نزدیکی خانه ملک التجار هستند، عبارتند از:

فاصله تا مسجد امیرچخماق یزد ۶ دقیقه پیاده و ۲ دقیقه با ماشین
فاصله تا آتشکده زرتشتیان یزد ۲۹ دقیقه پیاده و ۶ دقیقه با ماشین
فاصله تا آب انبار شش بادگیری یزد ۱۸ دقیقه پیاده و ۴ دقیقه با ماشین
فاصله تا مسجد جامع کبیر یزد ۱۰ دقیقه پیاده و ۳ دقیقه با ماشین
فاصله تا حمام خان یزد ۱۰ دقیقه پیاده و ۳ دقیقه با ماشین
فاصله تا مدرسه ضیائیه یزد ۱۸ دقیقه پیاده و ۴ دقیقه با ماشین
فاصله تا باغ دولت آباد یزد ۲۵ دقیقه پیاده و ۷ دقیقه با ماشین
فاصله تا بقعه دوازده امام یزد ۲۱ دقیقه پیاده و ۴ دقیقه با ماشین
فاصله تا موزه آب یزد ۵ دقیقه پیاده و ۱ دقیقه با ماشین

 

آدرس خانه ملک التجار یزد

یزد، خیابان قیام، داخل بازار پنجه علی

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

خانه ملک التجار یزد خانه ای تاریخی در شهر یزد است که به عنوان هتل ملک التجار یزد فعالیت می‌کند. این خانه تاریخی متعلق به دوران قاجار و زمان سلطنت ناصر الدین شاه می‌باشد. خانه ملک التجار با سبک معماری قاجاری ساخته شده و یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی شهر یزد است. از آنجایی که این خانه تبدیل به یک هتل شده می‌توانید در آن اقامت داشته و از فضای آن لذت ببرید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
حیاط هتل ملک التجار یزد
  • حیاط هتل ملک التجار یزد
  • اتاقهای هتل ملک التجار یزد
  • رستوران هتل ملک التجار یزد
  • خانه ملک التجار یزد
  • اتاق هتل ملک التجار یزد
  • حوضخانه هتل ملک التجار یزد
  • خانه ملک التجار یزد
  • لمکده خانه ملک التجار یزد
  • no_image
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
1 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
میرحسینیجمعه 31 تیر 1401
محیط و معماری خانه ملک التجار یزد زیبا است از نظر کیفیت غذا و بهداشت بسیار بسیار ضعیف