به شیراز سفر کنیم بهتر است یا به شهر اصفهان؟

اصفهان و شیراز

مسیر اصفهان راحت تر و نزدیک تر است یا شیراز؟!

 

استان اصفهان و فارس در همسایگی یکدیگر قرار دارند. استان اصفهان در شمال استان فارس واقع شده و در جنوب سمنان است. استان فارس از شرق با رفسنجان و یزد، از غرب با کازرون و کهکیلویه و بویر احمد و از جنوب با هرمزگان و بوشهر همسایه است. مساحت فارس بیش از دو برابر استان اصفهان است.  

 

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان و نمایی از مسجد شاه با سردر ورودی و گنبد بزرگ فیروزه ای اش

 

 

بهترین مسیر جاده ای برای رفتن به استان فارس از تهران، این است که وارد جاده قم شده و از آنجا وارد استان اصفهان شوید. آنگاه با عبور از کاشان و اصفهان و شهرضا وارد آباده، مرودشت و نهایتا شیراز شوید. این مسیر از تهران 940 کیلومتر است و حدود 10 ساعت زمان می برد. شاید انتخاب تور هوایی شیراز از تهران راحت ترین راه برای این سفر باشد چرا که به جای گذراندن ده ساعت در جاده می توان این زمان را برای بازدید از جاذبه های استان فارس اختصاص داد.

تنها در صورتی پیمودن این مسیر منطقی به نظر می رسد که در میانه راه توقف کنید و از جاذبه های استان اصفهان هم دیدن کنید. البته گردشگرانی که از جنوب کشور یا شهرهای شرقی و غربی عازم شیراز باشند می توانند از مسیرهای دیگر به آنجا رهسپار شوند.

 

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک شیراز با ارسی هایش (پنجره ها) به رنگارنگ ترین مسجد جهان تبدیل شده است

 

 

برای رفتن از تهران به اصفهان سه مسیر وجود دارد. مسیر اول 448 کیلومتر است و حدود 4 ساعت و 44 دقیقه طول می کشد. مسیر دوم 431 کیلومتر بوده و نزدیک به 5 ساعت طول می کشد. مسیر سوم نیز با 436 کیلومتر کمی بیشتر از مسیر دوم زمان می برد. جاده تهران به اصفهان بسیار پر تردد است و در این مسیر شهرهای دیدنی زیادی وجود دارد. قم اولین شهر در این مسیر است. شهر کاشان با خانه های تاریخی جذاب و مناطق جذابی همچون نیاسر چهره متفاوتی به این مسیر می دهد. بقیه شهرهای بین راهی را می توان پشت سر گذاشت ولی از کاشان و قم نمی توان گذشت.

 

حافظیه شیراز

حافظیه شیراز باغی مصفاست که می توان در آن به حافظ خوانی و محافل ادبی دلخوش کرد

 

 

جاذبه‌های گردشگری اصفهان با شیراز چه فرقی دارد؟

 

مهمترین موضوع در مقایسه دو شهر پر گردشگر شیراز و اصفهان جاذبه های این دو شهر است. طبیعتا کسی که عاشق دیدن تخت جمشید باشد رفتن به استان فارس را در اولویت برنامه هایش قرار می دهد. اصفهان نیز به میدان نقش جهان و به خصوص صنایع دستی اش مشهور است. قدم زدن در این میدان یا سوار شدن بر کالسکه های نوستالوژیکش از خیلی ها دلبری می کند. برای مقایسه جاذبه های گردشگری این دو شهر به صورت مشخص و فهرست وار به مقایسه دیدنی های اصفهان و جاهای دیدنی شیراز می پردازیم.

 

نقش جهان

در میدان نقش جهان تنها با کالسکه می توان تردد کرد و خبری از ماشین نیست

 

 

استان اصفهان را بگردیم یا فقط شهر اصفهان را؟

جاذبه های شهر اصفهان به یک سو و جاذبه های استان اصفهان بحثی دیگر است. در این مقاله اصلا به دنبال این نیستیم که جاذبه های کل استان اصفهان را معرفی کنیم چرا که برای معرفی کل استان اصفهان باید به شهرهای مهم و پر گردشگری همچون کاشان و جاذبه های مهمی همچون نیاسر، نائین و حتی خور و بیابانک با مهمترین بخش آن یعنی کویر مصر هم اشاره کنیم. این جاذبه ها هر یک مقاله هایی مجزا می طلبد.

اگر بخواهیم جاهای دیدنی اصفهان به تنهایی اکتفا کنیم باید به مجموعه ای آثار هنری و بناها اشاره کنیم که در قالب مناره، گنبد، کاشیکاری، کاخ و مسجد نمودار شده است. اصفهان بهترین و آرامترین منطقه برای گذراندن تعطیلات است. میدان نقش جهان زیباترین سازه مهندسی جهان است و از دلایلی است که این شهر به نصف جهان معروف شده است. شاید بپرسید چرا نقش جهان میدان نام گرفته، در حالیکه مدور نیست و یک مستطیل دور و دراز است. در جواب باید گفت میدان به معنی دایره نیست بلکه به معنی عرصه و محل مرکزی شهر بوده است. نقش جهان مرکز اصلی شهر بوده و پیرامون آن کاخ پادشاهی (عالی قاپو) و مسجد جامع ( یعنی مسجد اصلی شهر که در آن نماز جمعه بر پا می شده ) قرار داشته است.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله با گنبد پیازی و کاشیکاری های خیره کننده

 

در روبروی عالی قاپو نیز مسجد سلطنتی دیگری به نام مسجد شیخ لطف الله قرار دارد. در سوی دیگر میدان قیطریه و بازار سنتی و سرپوشیده اصفهان قرار داشته است. علاوه بر آن، تمام خیابان های اطراف میدان امروز در اختیار فروشندگان صنایع دستی و کارگاه های مسگری و دیگر صنایع هنری این شهر است.

از دیگر جاذبه های اصفهان کاخ های معروفی همچون چهل ستون، عمارت هشت بهشت و رودخانه زاینده رود است. شاید این رودخانه در بیشتر بخش هایش امروزه خشک باشد ولی پل های تاریخی مثل سی و سه پل و پل خواجو و بوستان های اطرافشان جزو مهمترین جاذبه های شهر اصفهان اند. منار جنبان، باغ پرندگان اصفهان، باغ گل ها، قبرستان تخت فولاد و مجتمع جهان نما از مهمترین دیدنی های این شهر محسوب می شوند.

 

اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان با ستون ها و درخت هایی که انعکاس آن درآب، زیبایی های باغ را دو چندان می کند

 

 

همه دیدنی های فارس یا فقط شهر شیراز ؟

پاسارگاد با مجموعه عظیم بناهای باستانی اش که هم اکنون در شهرستانی به نام پاسارگاد قرار گرفته با ارزش ترین جاذبه استان فارس از نظر تاریخی، فرهنگی و هنری است. این منطقه باستانی که آرامگاه کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی را نیز در خود جای داده است؛ میراث ایران و حتی جزو میراث جهانی است.  کاخ تخت جمشید یا پارسه نیز در دوران داریوش ، خشایارشاه و اردشیر اول مقر حکومتی بوده است. در زمان مرکزیت این منطقه از سراسر استان های ایران به اینجا می آمدند و خدمت شاهنشاهان ایران می رسیدند. تخت جمشید نیز جزو مکان های ثبت شده در میراث جهانی یونسکو به شمار می رود.

از مهمترین جاذبه های تاریخی استان فارس باید به دروازه قرآن، مسجد نصیرالملک (عکس در بالا آمده)، مسجد مشیر السلطنه و دیگر بناهای تاریخی اشاره نمود. مسجد وکیل در کنار بازار وکیل، ارگ کریمخانی، حمام وکیل و بناهای مجموعه وکیل به دوران کریمخانی یا دوره زندیه در شیراز بر می گردد. این بناها که معماری نوین تری از ایران را به نمایش می گذارند جزو زیباترین آثار معماری ایران محسوب می شوند.  

 

مسجد وکیل شیراز

شبستان مسجد وکیل شیراز با 48 ستون سنگی زیبا. این مسجد نیز مثل مسجد نصیرالملک از دوره زندیه است

 

 

باغ ارم شیراز، باغ عفیف آباد یا گلشن، موزه نظامی باغ عفیف آباد، باغ دلگشا، باغ موزه نارنجستان قوام، عمارت شاپوری و دیگر کوشک باغ ها جزو دیدنی های مصفای شهر به شمار می روند که روح و جسم آدمی را جلا می بخشند و صفای خاصی دارند.

آرامگاه حافظ شیرازی (حافظیه) و آرامگاه سعدی (سعدیه) نیز در میان باغ ها قرار گرفته اند ولی بیش از آنکه به دلیل منطقه ای با صفا مورد توجه باشند، به دلیل پیوند خوردن به این دو شاعر گرانقدر نزد علاقمندان به شعر و ادب و فرهنگ ایران اهمیت یافته اند.

جاذبه های باستانی مرودشت مثل مقبره اردشیر دوم، نقش رستم، نقش رجب، مقبره اردشیر سوم و جاذبه هایی مثل کاخ تچر، برج الف، تنگ رغز، آبشار مارگون و دریاچه مهارلو نیز معمولا با استقبال گردشگران حرفه ای مواجه می شوند.

 

شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز زمانی محل نشست بزرگان و شاهزاده ها و جایی برای حل و فصل مشکلات رعیت بود

 

برای بازدید از جاهای دیدنی شمال کلیک کنید.

 

مقایسه جاذبه‌های تاریخی اصفهان و شیراز

 

تفاوت جاذبه‌های گردشگری اصفهان با شیراز در زمینه اماکن تاریخی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همان‌ طور که می‌دانید در دوره‌های مختلف، شهر‌های متفاوتی به عنوان پایتخت انتخاب می‌شدند. همچنین بر اساس شرایط جغرافیایی و سیاسی وضعیت شهرهای سرزمین ایران دچار فراز و نشیب‌های بسیاری بود. استان فارس در دوره‌های پیش از اسلام اهمیت زیادی داشت. به همین دلیل بسیاری از اماکن تاریخی به یادگار مانده (در این منطقه) متعلق به همان دوران هستند.

در استان فارس مهم‌ترین آثار باستانی ایران مانند تخت جمشید، بیشاپور، پاسارگاد، نقش رستم و... قرار گرفته‌اند. مکان‌هایی که نام بردیم بعضا فاصله کوتاهی با شهر شیراز داشته و از جمله آثاری هستند که شناسنامه ایران پیش از اسلام محسوب می‌شوند. البته باید به این نکته هم توجه کرد که در دوران زندیان استان فارس و شهر شیراز مقر اصلی حاکمیت بود. بسیاری از مکان های تاریخی مهم در شیراز، یادگاری از دوران زندیه هستند. خانه‌های تاریخی متعدد، آرامگاه سعدی ؛ حافظیه و ده‌ها مکان تاریخی دیگر، شیراز را به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده‌اند.

فارس موقعیت جغرافیایی استراتژیک داشته و از دیرباز مورد توجه حاکمان ایران زمین بود. حال در مقایسه با استان فارس و شهر شیراز به بررسی استان اصفهان می‌پردازیم. بسیاری افراد تصور می‌کنند اصفهان تنها در دوران صفویان اهمیت پیدا کرد. در حالی که مطالعات تاریخی نشان می‌دهند منطقه کهندژ اصفهان دارای قدمت بسیار طولانی‌تری است. برای مثال کوه آتشگاه در غرب اصفهان قرار گرفته که بقایای ساختمان کهنی را در خود جای داده است. این آتشگاه به دوران هخامنشیان تعلق دارد. در بسیاری از کتاب‌های تاریخی، روایت‌هایی از فتح کهندژ توسط اسکندر مقدونی نقل شده است. البته اهمیت و وسعت اصفهان در آن زمان به اندازه استان فارس نبود. شهر اصفهان در دوران حکومت صفویان به عنوان پایتخت انتخاب شد و به شکوه بی‌سابقه‌ای رسید. بسیاری از آثار تاریخی که جزو جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شوند در دوران صفویان خلق شده‌اند.

یک امتیاز مهم درباره اماکن تاریخی اصفهان وجود دارد: اینکه صفویان در اصفهان مسجد‌ها، پل‌ها و کاخ‌های متعددی ساختند. همچنین جمعیت ارامنه مهاجر در جنوب شهر زندگی می‌کردند. ارامنه نیز چندین کلیسای زیبا در اصفهان بنا نهادند که امروزه امکان بازدید از آن‌ها وجود دارد( همانند کلیسای وانک در محله جلفا ). بنابراین تنوع موضوعی آثار تاریخی در اصفهان کمی بیشتر از شهر‌های دیگر ایران است.

از نظر نگارنده این سطرها مقایسه اصفهان و شیراز به گردشگران کمک می‌کند تا در بازه زمانی محدود، یکی از این دو شهر را در اولویت برای بازدید قرار دهند. اصفهان و شیراز از منظر تاریخی بسیار ارزشمند هستند. تنوع مکان‌های تاریخی در دو استان اصفهان و فارس قابل توجه است. هموطنان عزیز نیز بر اساس سلیقه یا خاطراتی که در اصفهان و شیراز داشته‌اند، یکی از آن‌ها را بیشتر می‌پسندند. اگر به بازدید از اماکن تاریخی علاقه دارید حتما از هر دو شهر دیدن کنید. ایرانگردی بدون اصفهان و شیراز هیچ صفایی ندارد.

 

مقایسه جاذبه‌های طبیعی اصفهان و شیراز

 

 ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که جاذبه‌های طبیعی در دو شهر اصفهان و شیراز نسبتا محدود هستند. برای مقایسه دقیق‌تر باید به جاذبه‌های طبیعی استان فارس و اصفهان بپردازیم. توجه کنید که هر دو استان وسیع بوده و گاهی مساحت بین دو نقطه گردشگری بسیار زیاد است. برای مثال شهر اصفهان با شهر خور وبیابانک (کویر مصر) حدود ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. در استان اصفهان و بخش‌های غربی می‌توانید از دشت لاله های واژگون خوانسار، چشمه ها وکوهستان فریدن و… دیدن کنید. در نواحی شرقی این استان نیز جاذبه هایی مانند کویر مصر، کویر ورزنه و کویر مرنجاب وجود دارند. در شهر اصفهان فضای سبز وسیعی در ساحل زاینده‌رود شکل گرفته است که برای پیاده‌روی و پیک مناسب هستند. همچنین کوه صفه در جنوب شهر قرار دارد. از فراز این کوه منظره اصفهان دیدنی بوده و امکانات مختلفی برای کوهنوردان تعبیه شده است.

شاید بتوان گفت جاذبه‌های طبیعت گردی استان فارس نسبت به استان اصفهان متنوع‌تر است. البته انتخاب بین استان فارس یا اصفهان برای طبیعت‌گردی بستگی به سلیقه و شرایط شما دارد. آبشار مارگون، تنگه رغز، تنگ تیزآب، چشمه شش پیر، تنگه بستانک، تنگ بودان، دشت ارژن و... تنها تعدادی از جاذبه‌های طبیعی استان فارس هستند. توصیه می‌کنیم در برنامه‌های طبیعت گردی خود حتما از استان فارس و اصفهان دیدی کنید. در نواحی مختلف کشورمان طبیعت زیبایی وجود دارد که نظیر آن‌ در جهان کمتر یافت می‌شود.

 

مقایسه جاذبه‌های گردشگری مدرن اصفهان و شیراز

 

از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مدرن در شهر‌ها، مال یا مراکز خرید بزرگ هستند. سیتی سنتر اصفهان یکی از بزرگترین مجموعه‌های چند منظوره تجاری و اداری در ایران است. در سیتی سنتر اصفهان مراکز خرید متعدد وجود دارند که کالاهایی مانند پوشاک، لوازم آرایش، جواهرات و لوازم خانگی عرضه می‌کنند. همچنین بخشی از مجموعه به فود کورت‌ها و کافی شاپ‌ها اختصاص داده شده است. سیتی سنتر اصفهان دارای سالن‌های ورزشی مجهز و استخرهای مدرن است. تمام این بخش‌ها می‌توانند برای گردشگران جذاب باشند و برای ساعت‌ها آن‌ها را سرگرم کنند. یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مدرن و محبوب اصفهان، تونل آکواریوم اصفهان بوده که با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و بازدید از آن برای تمام گروه‌های سنی جذاب است. شما می‌توانید از این آکواریوم بازدید کرده و در تونل شیشه‌ای آن قدم بزنید. آبزیان متعددی در آکواریوم اصفهان زندگی می‌کنند که مشاهده آن‌ها در تونل آبی برای کودکان بسیار جذاب خواهد بود.

مجتمع تجاری خلیج فارس در شیراز با سیتی سنتر اصفهان قابل مقایسه است. این مجتمع تجاری بزرگ در مرکز خرید خود، یک بخش تفریحی و رفاهی دارد. مجتمع خلیج فارس به عنوان یکی از جاذبه‌های مدرن شهر شیراز معرفی می‌گردد. در این مجموعه تفریحی سالن‌های بیلیارد، بولینگ و شهربازی کودکان نیز ساخته شده است. شهر بازی گاندو، پینت بال جنگلی چمران ، پینت بال سیمرغ و.. نیز جزو سایر جاذبه‌های گردشگری مدرن در شیراز هستند.

 

 

سوغات شیراز یا صنایع دستی اصفهان؟

 

سوغات شیراز بیشتر جزو خوردنی هاست ولی سوغات اصفهان از صنایع دستی و آثار هنری محسوب می شود. برای خرید کردن در تور اصفهان باید پول بیشتری کنار گذاشت چون صنایع دستی اصفهان معمولا گران تر است.

مهمترین سوغات استان فارس شیرینی جات شیراز است. از فالوده شیرازی و لذت میل کردن آن در فصل تابستان که بگذریم از این استان می توان شیرینی جات زیادی مثل مسقطی، یوخه، کلوچه شیرازی، بادام سوخته، حلوا شیرازی، کاک و دیگر شیرینی های دلچسب را تهیه کرد. از اطراف استان نیز به خصوص شیراز بیش از همه می توان گلاب و عرقیات تهیه کرد. این دست سوغات برای پیشکش کردن به دیگرانی که در شهرمان به انتظار سوغات نشسته اند پیشنهاد خوبی است.

 

کاک شیرازی

کاک شیرازی در بسته بندی های کوچک و بزرگ و رنگ های مختلف در شیرینی فروشی ها موجود است

 

سوغات اصفهان رنگ و روی دیگری دارد و تمام شدنی نیست. سوغات شیراز خورده می شود و جز عطر و طعمش چیز دیگری از آن به یادگار نمی ماند ولی سوغات اصفهان تا زمانی که عمر داشته باشیم در گوشه طاقچه های خانه مان خودنمایی می کنند. میناکاری با رنگ های فیروزه ای آرامش خاصی به انسان می دهند و بر روی ظروف متفاوتی مثل سینی، پارچ و گلدان پیاده می شود.

هر چه مینا ظریف تر باشد قیمت بیشتری دارد. خاتم کاری نیز جزو صنایع دستی گران قیمت اصفهان است چرا که با موادی مثل استخوان شتر و اسب یا عاج فیل و فلزات و دیگر ابزار تهیه می شود. پارچه های قلمکار جزو زیباترین و اصیل ترین رومیزی های هنری ایران محسوب می شود که در طرح های مختلف اسلیمی و ترنج و بته جقه از علاقمندان به هنر دلبری می کند. قلم زنی، ملیله کاری، ساخت و رنگ آمیزی کاشی های هفت رنگ و لاله عباسی های زیبا در کنار دیگر شیشه جات زیبا در میدان نقش جهان بیش از سایر نقاط اصفهان یافت می شود.

از یاد نباید برد که اصفهان نیز سوغاتی های شیرین معروفی به نام گز، پولکی و... دارد.

 

مینا کاری

مینا کاری اصفهان جزو گران ترین صنایع دستی این استان است که در میدان نقش جهان نیز فراوان است

 

هوای زاینده رود (اصفهان) یا صفای رکن آباد (شیراز)؟

 

شیراز آب و هوای مطبوعی دارد و فصل بهار زیباترین فصل آن است چرا که باغستان هایش پر از گل های رنگارنگ می شود و روح آدمی را جلا می بخشد. میانگین دما در این فصل 17 درجه سانتی گراد است. بهارنارنج ها گل می دهند و عطرشان در کوچه و خیابان ها می پیچد. آن وقت است که شما به یاد شمال کشور می افتید. آب و هوای این استان در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت مثال زدنی است. با این همه از معایب تور شیراز در این فصل، ازدحام مناطق گردشگری و مسیرهای منتهی به آن است.

 

باران در شیراز

باران در شیراز فرصت خوبی برای گشت زنی در کوشک-باغ های سلطنتی فراهم می کند

 

 

در تابستان هوای شیراز گرم و خشک می شود و نسبتا فصل خلوت تری است. اگر از ازدحام و شلوغی مناطق گردشگری فراری هستید بهتر است در تابستان به استان فارس سفر کنید. آب و هوای شیراز در پاییز نیز برای سفر مناسب است. آن هایی که مدرسه یا دانشگاه ندارند بهتر است در این زمان به شیراز سفر کنند. کوچه و خیابان ها و باغستان رنگ و بوی خزان می گیرد و جلوه دیگری از زیبایی های طبیعت را به نمایش می گذارد. 

 

باران در سی و سه پل

باران در سی و سه پل اصفهان که به خیابانی مخصوص پیاده روها تبدیل شده است

 

 

اصفهان در منطقه ای نیمه کویری قرار گرفته و بسیاری از کویرهای معروف کشور مثل کویر خور و بیابانک و روستاهای کویری مثل نائین و نیاسر در این استان قرار گرفته است. با این حال شهر اصفهان آب و هوای بهتری دارد. در گذشته زاینده رود از میان شهر می گذشت وبا جوش و خروشش تمامی مزارع و باغستان های شهر را سیراب می کرد ولی هم اکنون زاینده رود تقریبا در بیشتر قسمت های شهر خشک شده و جریان ندارد. با این همه هنوز هم بوستان های بزرگ در سطح شهر قرار دارد و آب و هوای آن را مطبوع کرده است.

 

در مجموع باید گفت که اصفهان شهری کم باران و خشک است و روزهای بارانی آن چندان زیاد نیست ولی در مناطق شمال زاینده رود یعنی محله صفه آب و هوای خنک تر و مطبوع تری وجود دارد. تقریبا همه فصل های سال می توان به اصفهان سفر کرد و فصل به خصوصی برای سفر ندارد ولی آن دسته از گردشگرانی که علاقمند هستند از مناطق کویری استان اصفهان دیدن کنند بهتر است در فصل زمستان به این مناطق رفته و هوایی مطبوع را در دل زمستان تجربه کنند.

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

شیراز یا اصفهان؟ امروز تصمیم گرفته ایم به مقایسه دو شهر مهم گردشگری یعنی اصفهان و شیراز بپردازیم. برای این مقایسه نگاهی به آب و هوای دو شهر و استان های فارس و اصفهان، جاذبه های گردشگری شیراز و اصفهان، سوغات این دو شهر و مسیر های رفت و آمدشان انداخته ایم.

انتشار :  7 فروردین 1401 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
نقش جهان
  • نقش جهان
  • مسجد شیخ لطف الله
  • باران در سی و سه پل
  • کاک شیرازی
  • مینا کاری
  • مسجد وکیل شیراز
  • باران در شیراز
  • حافظیه شیراز
  • مسجد نصیرالملک
  • اصفهان
  • شیراز
  • میدان نقش جهان
  • اصفهان و شیراز
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
38 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
فاطمه
اصفهان باید بیاد جلوی شیراز لنگ بندازه ، آبشار مارگون و قلات و کوچه باغ های قصردشت و کلیی جاهای دیگه که اصفهان به گرد پاش هم نمیرسه از جاهای دیدنیش هم که بگذریم واقعا مردم شیراز صد پله از اصفهانیا جلو ترن و با فرهنگ ترن نمونش یه آدرسیه که تو اصفهان میپرسی ولی می‌برند به ناکجااباد ......
کینگ
با سلام،من اهل دزفول هستم،اما بدون تعصب صحبت میکنم چون دانشجوی شیراز بودم،اون دوسته اصفهانی که گفتن اصفهان سیتی سنتر داره که اندازه کل فروشگاه های شیرازه،انگار تا حالا شیراز نیومده و مجتمع خلیج فارس شیراز رو ندیده که بزرگترین مجتمع تفریحی نجاری خاورمیانه هست،اینو من نمیگم بهتره یه سرچ کنید تا بفهمید مجتمع خلیج فارس شیراز از سیتی سنتر اصفهان بزرگتره،آثار باستانی اصفهان مربوط به بعد از اسلام هست ولی آثار شیراز مربوط به قبل از اسلام،ضمنا از نظر باغ هم شیراز زیباترین باغ های ایران رو داره و باغ ارم شیراز هفتمین باغ زیبای دنیا شناخته شده،اما از نظر فضای سبز قبول دارم اصفهان از شیراز کمی جلوتر هست و پارک های اصفهان بزرگتر و خیلی زیبا هستن،اما رستوران های شیراز بنظرم بهتره،ضمنا شیراز شهر شعرا هست و شیراز در زمان قدیم هفتمین شهر زیبای دنیا بوده،و کله دنیا ایران رو بخاطر شیراز و حافظ و سعدی و شاهچراغ و مقبره کورش و تخت جمشید می‌شناسن نه بخاطر اصفهان و زاینده رود و نفش جهان
جواد
سلام عزیزان شیراز یا اصفهان یا مشهد یا .... هر کدام شاخه گلی ازسرزمینم. ایران قوی و زیباست . هاکاکو پس درود به یکایک ایرانیان سرافراز
زهرا بادفرسا

ممنون از کامنت پر انرژی و مثبتتون ?

قطعا همینطوره ?

نیما
سی درصد اثار تاریخی کشور در استان فارس هست ، بعد تنوع اثار تاریخی اصفهان بیشتره؟!!!! خاتم خاستگاهش شیراز هست و از لحاظ کیفیت خاتم شیراز با اصفهان قابل قیاس نیست ، لطفا قبل از گذاشتن مطلب اونم در مورد یک شهر لااقل یک سرچ کنید اطلاعات به دست بیارید بعد مطلب بزارین
نیما
سی درصد اثار تاریخی کشور در استان فارس هست ، بعد تنوع اثار تاریخی اصفهان بیشتره؟!!!! خاتم خاستگاهش شیراز هست و از لحاظ کیفیت خاتم شیراز با اصفهان قابل قیاس نیست ، لطفا قبل از گذاشتن مطلب اونم در مورد یک شهر لااقل یک سرچ کنید اطلاعات به دست بیارید بعد مطلب بزارین
محمدرضا
به نظر من شیراز بعد از پهلوی به این شهر رسیدگی نشده باید بگم تخت جمشید یکی از سراش گم شد مردم استان ما گفتن برین پیداش کنین تو مرز آمریکا کانادا پیدا شده توی این مدت که دنبال این یه سر میگشتن ۷تا سر دیگه گم شده آرامگاه سعدی بعد از ۴۲ سال به آرامگاه سعدی تازه رسیگی کردن دوستان اصفهانی هم که میگن از گردشگری مدرن ما نمیگن ما هم میتونیم چیز های مدرن زیادی داشته باشیم ولی بودجه کافی به شهر شیراز نمیدن ۸ سال میخان سریال احمدابن موسی را درست کنند کجاست بوجه لازم به ذکر توی این مطالب از امام زادگان شیراز چیزی نگفتن از جمله شاهچراغ
مجتبی شیراز
شیراز و اصفهان اصالت و تاریخ ایران هستن. شیراز ریشه ایران هست و اصفهان شاخه و گل ایران ... هردو باهم زیبا هستن
سحر علیزاده

بله دقیقا همینطوره.

پشه آقا
آقا اصن بیاین بحثو بذاریم کنار... من خودم شیرازیم و تجربه سفر های زیادی به اصفهانو دارم. جفتشون شهر خوب و با صفایین (و البته بقیه شهرای ایران عزیزمون) این مقایسه هم مثل اینه گه به عنوان مثال پاریس رو با لندن مقایسه کنی... تمام ایران شهرای قشنگ و خوبی دارن و اصن دلیلی نداره که بخوایم برای دوتا شهر دعوا راه بندازیم
سحر علیزاده

با سلام. بله همین طور است که می فرمایید. ما در مقاله مقایسه شیراز و اصفهان سعی کردیم به معرفی و بررسی این دو شهر بپردازیم تا گردشگران به سادگی مقصد گردشگری خود را انتخاب کنند.

Mahor
درسته اصفهان از نظر گردشگری خوب باشه اما مردمون هم خیلی مهمه معرفت و ذاتی که شیرازیا دارن یک درصدشو اصفهانیا ندارن شیراز هیچی کم نداره بهترین شهر و مردمون رو داره و اینکه بگم اونایی میگن سیتی سنتر اصفهان متجمع خلیج فارس شیراز یکی از بهترین متجمع های جهان شناخته شده اصفهان خوب باشه چه فایده مردمون بی ذات و بی خیری داشته باشه برعکس شیرازیا
شمیم
اگر قرار باشه آدم به اصفهان بره خیلی بهنره که بره کاشان. چون تمام چیزایی که فکر میکنید تو اصفهان بازدید می کنید باارزش تر و خیلی زیباترش در کاشان هست. سفر به شیراز اصلا در کلاس سفر به سایر نفاط ایران نیست (با این دیدگاه که تا به حال به هیچ شهری نرفته اید) چون به عنوان یک ایرانی خیلی مهمه که اصالت و شکوه واقعی خودتون رو در آثار باستانی دو تا سه هزاره پیش ببینید و متوجه بشید چه ریشه هایی داشته اید. ولی اگر قبلا بیشتر نقاط ایران رو دیدید و زیاد سفر می کنید، اون وقت میشه گفت هر جایی لطف خودشو داره
خدنگیعفیفه خدنگی
ممنون از اظهار نظرتون. هر شهری به جای خودش دیدنی و زیباست
آرین
شما واقعا در باره ی اصفهان خیلی کم کاری کردید یک سیتی سنتر اصفهان اندازه ی کل فروشگاه های شیرازه اصلا این که اصفهان با شیراز مقایسه کردید اشتباهه چطور اومدید به مراکز گردشگری اصفهان 3 دادید آکواریوم اصفهان که الآن بزرگترین آکواریوم خاور میانه است فقط 10 امتیاز داره خیلی مسخرس تازه دوستان شیرازی میگن اونجا بهتره متن ها کمدین دیگه؟
طاها
دوست عزیز مجتمع خلیج فارس شیراز بزرگ ترین مجتمع و سازه در خاورمیانه هستش که سیتی سنتر اصفهان رو قورت میده خودت برو یه سرچ کن،و همین مجتمع خودش 20 تا امتیاز واسه شیرازه و حتی از دوبی مال هم بزرگ تره،و باغ ها و آرامگاه شعرا در شیراز خودش صد برابر بهتر از کویر اصفهانه،آب و هوای شیراز عشقه ولی اصفهان همش خشکه و بیابونه،
جناب من قصد هیچ بی احترامی ندارم ولی شما پاشو بیا مجتمع خلیج فارسو نگاه کن قبل اینکه ایران مال تو تهران با پارتی بازی کلی بانک ساخته شه بزرگ ترین پاساژ توی ایران بود برای اطلاع بیشتر بزرگترین شهربازی سربسته ایران و مدرن ترین سینمای ایران و بزرگترین پارکیمگ طبقاتی ایران و همچنین دومین مجتمع تجاری بزرگ دنیا از نظر تعداد مغازه و... بعد هم که شهرداری اومده نصف بافت تاریخی شیرازو خراب کرده به خاطر مجتمع تجاری بعد شما میگی سیتی سنتر اندازه کل مغازه های شیرازه عجبا اقا حداقل برو یکم تحقیق کن
علی
سلام دوست عزیزی که گفتن سیتی سنتر اصفهان اندازه کل فروشگاه های شیراز هست من حتما بهشون پیشنهاد میکنم یه سر به خلیج فارس شیراز بزنن از لحاظ تعداد مغازه خلیج فارس شیراز بسیار بیشتر از سیتی سنتر اصفهان مغازه داره مورد اول مورد دوم شیراز ۵ هتل پنج ستاره داره که فک کنم اصفهان ۲ یا سه داره مورد سوم کافی شاپ ها و رستورانای شیراز یه سروگردن بالاتر هستن تا شهر اصفهان مورد چهارم امکانات درمانی شیراز همینجور که میدونید باز هم یه سروگردن بالاتر از اصفهان مورد پنجم هوای شیراز خیلی سالم تر مورد شیشم آثار مهم تاریخی و باستانی خود شهر شیراز و شهر اصفهان مقایسه کنیم باز هم یه سروگردن هم از لحاظ تعداد هم مهم بودن این آثار شیراز یه سروگردن بالاتر مورد هفتم محبوبیت هر دوتا شهر در نظر بگیرین اصلا قابل مقایسه نیستن با اختلاف شیراز و رشت محبوب ترین شهرای ایران هستن مورد بعد درمورد مال ها و پاساژ ها و مراکز خرید هم از لحاظ تعداد پاساژ های شیک و هم کیفیت باز هم شیراز بالاتر قرار میگیره و مورد آخر در مورد قیمت ملک و زمین در هر دو شهر شیراز و اصفهان شیراز شهر گرون تری به حساب میاد از لحاظ ملکی در آخر اصلا قصد مقایسه نداشتم ولی خواستم دوست عزیزمون حتما این موارد توجه بهش کنن بعد کامنت بذارن برا تک تک حرفا هم سند و مدرک موجود و هم با سرچ ساده تو اینترنت به دست میاد.
خدنگیعفیفه خدنگی
شیراز و اصفهان هر دو از ایران اند و هر دو برای ما عزیزند؛ نگاه ما مقایسه ای نبود بلکه از نظر گردشگری که میخواد تصمیم بگیره به چه شهری سفر کنه به این دو شهر نگاه کردیم
د
اول من بگم که نه اهل شیراز هستم و نه اهل شهر اصفهان و هیچ کدامش برام فرقی ندارد اما جوری از میدان نقش جهان صحبت میشه که تمام آثار تاریخی کل کشور را زیر سوال میبره آثار تاریخی شهر اصفهان مختص به دوران صفویه هست اما استان فارس مرکز حکومت هایی از دوران باستان تا دوره ی اسلامی بوده از جمله .دیلمیان. آل بویه . اشکانیان.ساسانیان . هخامنشیان.زندیه و... همچنین مطلبتون رو جوری تحقیر آمیز نوشتید که سوغات شیراز می‌خورید وتمام میشه اما اصفهان نه باید بگم که خاتم مخصوص شیراز هست و صنایع دستی همچون گلیم و جاجیم و فرش های دستباف عشایر ترک قشقایی و ایل عرب خمسه زبان زد فرش فروشان هست و همچنین مسگری های شیراز و لار به کشور های عربی حاشیه ی خلیج فارس صادر میشه فقط صنایع مس استان اصفهان با فارس فرقش در اینه که اصفهان بصورت صنعتی این ظروف رو به عمل میارن و شیراز و لار بصورت سنتی و بگم که از هر جا که میخواهید تحقیق کنید خاتم مخصوص شیراز هست و به اصفهان ربطی نداره درسته که اصفهان این کار رو انجام میده اما سندش به نام باباش که نیست که میگن خاتم اصفهان اصلش مال شیراز هست
خدنگیعفیفه خدنگی
درباره آثار تاریخی شیراز و ارزش آثار تاریخی ش درست می فرمایید؛ تنوع زمانی و کیفی جاذبه های شیراز قابل مقایسه با اصفهان نیست. اصفهان بیشتر به آثار تاریخی بعد از اسلام شهره است. با این همه به نظر می رسه اصفهانی ها تلاش بیشتری برای معرفی جاذبه های خودشون به ایران و جهان داشتن و با هم و غم بیشتری برای گردشگری و معرفی داشته هاشون تلاش کرده اند. همه ما ایرانی هستیم و باید برای رشد گردشگری شهرمون و در مجموع تعالی ایران تلاش کنیم. به علاوه نکاتی که درباره صنایع دستی و سوغات شیراز فرمودید بسیار ارزشمند بود؛ استفاده کردیم. سپاس
ایمان
من عاشق اصفهان هستم ولی نمی دونم چرا ! اومدم اینجا تا دلیلی براش پیدا کنم . فقط ۲ بار رفتم اصفهان . شیراز هم خوبه خیلی رفتم . شیراز از قطب های بسیار شاخص پزشکی کشور هست . لهجه شیرازی خوبه ولی لهجه اصفهانی را خیلی بیشتر از شیرازی دوست دارم . اصفهان باید در بعضی ابعاد اصلاح بشه مثلا ترافیک
خدنگیعفیفه خدنگی
چقد خوبه که دنبال علایقتون رو گرفتید. بهترین سبک زندگی رو اختیار کردید؛ سفر با عشق
علی
اصفهان باید بیاد جلوی شیراز لنگ بندازه اصفهان کلا فقط دوتا پل داره
آرین
خانم شما واقعا اطلاعات خوبی را در اختیار افراد گذاشتید ولی واقعا در معرفی جاذبه های گردشگری اصفهان خیلی خیلی کم کاری کردید شما از فروشگاه ها فقط به ارگ جهان نما اشاره کردید که به نظرم نسبت به سایر مال های اصفهان هیچ است مثلا الآن سیتی سنتر اصفهان که متعلق به شرکت پرستیژ لند هستش بعد از ایران مال رتبه ی دوم بزرگترین فروشگاه ایران داره علاوه بر اینکه سه برج که هتل تجاری و بیمارستان هستند هم در کنارش وجود داره تازه الآن سیتی سنتر فدک هم در حال احداث همچنین شما اصلا به میدان امام علی که در حال حاضر از سه بازارچه تشکیل شده هم اشاره نکردید در آثار باستانی هم اشاره ای به خانه ی مشروطه و پل چوبی و..... هم اشاره نکردید و امتیازی که بابت مراکز گردشگری اصفهان دادید خیلی بی پایه و اساسه چون با وجود تونل آبی که الآن بزگترین در خاورمیانه است و مراکز و باغ های ناژوان و شهر رویا ها که اون هم بزگترین در خاورمیانه است و...... فکر می‌کنم باید دوبرابر شیراز امتیاز می‌دادید در باره ی سوغات هم که متأسفانه بازم کم کاری بود و به نظرم حتما یکبار دیگه به اصفهان سفر کنید یا از منابع درست استفاده کنید چون رستورا
خدنگیعفیفه خدنگی
اصفهان جاذبه های زیادی داره که در راسشون میدان نقش جهان و منار جنبان خودنمایی می کنه. هر شهری جاذبه هایی مختص خودش داره و همه از ایرانِ عزیز هستند
مینو
من خودم ساکن اصفهانم و به نظرم اصفهان برای مسافرت یه شهر عالی و باصفاست اما در کنارش عاشق شیراز هم هستم ،به نظرم هر دوشهر فوق العاده هستن.
امیر
چرا عکس تخت جمشید مزار کوروش بزرگ اردشیر شاهانو سرداران بزرگ هخامنشی رو نزاشتید تخت جمشید اینا باید تو شیشه سقف دار نگهداری شوند ادمو میبرن به سه هزار سال پیش و اوج شکوه ایران تا دشمنان بدانند با کی طرفند من کشوری رو ندیدم خاکشو بگیرن نابودش کنن دوباره جون بگیره اما ایران بارها تا مرز نابودی رفته که یک شیر مرد برخاسته و قلمرو ایران رو حتی بزرگترم گاهی کردند بزارید گردشگر خودتون زیاد میشه ادمو میبره به دو هزارو پانصد سال پیش که اولین ابر قدرت بودیم و اوج شکوه ما و کشوری ندیدم که بگیرند تکه تکه اش کنند دوباره احیا شود ولی هر وقت ایران تا اوج نابودی رفته یک شیر مرد بلند شده که مردم عاشق جان دادن برای او بودند و کشور حتی گاهی از قبلم وسعتش بیشتر شایدشده باشه این بیت شعرو نادر شاه در جواب شعر فرمانده بزرگ عثمانی در تبریز که نوشته بود چوگر خواهی قشونم نظاره کنی اگر ال عثمان حیاتم دهد زچنگ فرنگی نجاتم دهد چنانت بکوبم به گرز گران که یکسر روی تا به مازندران ونادر نوشت چو خورشید سعادت نمایان شود ستاره زپیشش گریزان شود عقاب شکاری نترسد زبوم دو مرد خراسان دو صد م
امیر
چرا عکس تخت جمشید مزار کوروش بزرگ اردشیر شاهانو سرداران بزرگ هخامنشی رو نزاشتید تخت جمشید اینا باید تو شیشه سقف دار نگهداری شوند ادمو میبرن به سه هزار سال پیش و اوج شکوه ایران تا دشمنان بدانند با کی طرفند من کشوری رو ندیدم خاکشو بگیرن نابودش کنن دوباره جون بگیره اما ایران بارها تا مرز نابودی رفته که یک شیر مرد برخاسته و قلمرو ایران رو حتی بزرگترم گاهی کردند بزارید گردشگر خودتون زیاد میشه ادمو میبره به دو هزارو پانصد سال پیش که اولین ابر قدرت بودیم و اوج شکوه ما و کشوری ندیدم که بگیرند تکه تکه اش کنند دوباره احیا شود ولی هر وقت ایران تا اوج نابودی رفته یک شیر مرد بلند شده که مردم عاشق جان دادن برای او بودند و کشور حتی گاهی از قبلم وسعتش بیشتر شایدشده باشه این بیت شعرو نادر شاه در جواب شعر فرمانده بزرگ عثمانی در تبریز که نوشته بود چوگر خواهی قشونم نظاره کنی اگر ال عثمان حیاتم دهد زچنگ فرنگی نجاتم دهد چنانت بکوبم به گرز گران که یکسر روی تا به مازندران ونادر نوشت چو خورشید سعادت نمایان شود ستاره زپیشش گریزان شود عقاب شکاری نترسد زبوم دو مرد خراسان دو صد م
امیر
چرا عکس تخت جمشید مزار کوروش بزرگ اردشیر شاهانو سرداران بزرگ هخامنشی رو نزاشتید تخت جمشید اینا باید تو شیشه سقف دار نگهداری شوند ادمو میبرن به سه هزار سال پیش و اوج شکوه ایران تا دشمنان بدانند با کی طرفند من کشوری رو ندیدم خاکشو بگیرن نابودش کنن دوباره جون بگیره اما ایران بارها تا مرز نابودی رفته که یک شیر مرد برخاسته و قلمرو ایران رو حتی بزرگترم گاهی کردند بزارید گردشگر خودتون زیاد میشه ادمو میبره به دو هزارو پانصد سال پیش که اولین ابر قدرت بودیم و اوج شکوه ما و کشوری ندیدم که بگیرند تکه تکه اش کنند دوباره احیا شود ولی هر وقت ایران تا اوج نابودی رفته یک شیر مرد بلند شده که مردم عاشق جان دادن برای او بودند و کشور حتی گاهی از قبلم وسعتش بیشتر شاید شده چو خورشید سعادت نمایان شود ستاره زپیشش گریزان شود اگر ایزد دهد رونقم به اسکندریه زنم بیرقم این بیت شعرو نادر شاه در جواب شعر فرمانده بزرگ عثمانی در تبریز که نوشته بود چوگر خواهی قشونم نظاره کنی سحر گه نظر بر ستاره کنی چنان زنم فلانو فلان تا یکسر روی تا به مازندران و در یک جنگ سخت نادر شاه بزرگترین سردار عثمانی
امیر
چرا عکس تخت جمشید مزار کوروش بزرگ اردشیر شاهانو سرداران بزرگ هخامنشی رو نزاشتید تخت جمشید اینا باید تو شیشه سقف دار نگهداری شوند ادمو میبرن به سه هزار سال پیش و اوج شکوه ایران تا دشمنان بدانند با کی طرفند من کشوری رو ندیدم خاکشو بگیرن نابودش کنن دوباره جون بگیره اما ایران بارها تا مرز نابودی رفته که یک شیر مرد برخاسته و قلمرو ایران رو حتی بزرگترم گاهی کردند چو خورشید سعادت نمایان شود ستاره زپیشش گریزان شود اگر ایزد دهد رونقم به اسکندریه زنم بیرقم نادر شاه
خدنگیعفیفه خدنگی
خوشا شیراز... خوشا اصفهان....
ارشیا
شیراز خیلی چیزاش بهتره ولی اگه تو اصفهان یه ادرس میپرسییه خوبی شیرازم معلوم میشد مردمون هم مهمه
خدنگیعفیفه خدنگی
اصفهان و شیراز هر دو مردمان با صفایی دارن
خشایار
چیه شیراز اصفهان خوبه به نظرم اصفهان بهتیرن شهر دنیاست
خدنگیعفیفه خدنگی
هر کدوم خوبی هایی دارن و دل عده ای رو بردن
خدنگیعفیفه خدنگی
حق دارید. اصفهان واقعا شهر زیبا، دلباز و با صفاییه
فرشاد
همین که در جواب کامنت تمسخرآمیز (چیه شیراز اصفهان خوبه به نظرم اصفهان بهتیرن شهر دنیاست) نوشتین (حق دارید) ثابت میکنه که این مطلب رو بی‌طرفانه ننوشتین.