جاهای دیدنی خور و بیابانک (همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

روستای کویر مصر

جاهای دیدنی خور و بیابانک شامل روستاهای کویری، نخلستان‌ها، چشمه‌ها و تپه‌های شنی است. خور و بیابانک در شرقی‌ترین بخش استان اصفهان قرار دارد و فاصله آن با شهر اصفهان حدود ۴۲۰ کیلومتر می‌باشد. ۱۲۶ آبادی کوچک و بزرگ در بخش خور و بیابانک وجود دارند که جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده‌اند. زیبایی مناطق کویری در سراسر جهان طرفدارن زیادی دارند؛ به همین دلیل سالیانه گردشگران ایرانی و خارجی عازم خور و بیابانک می‌شوند. اگر شما هم به مناطق کویری علاقه دارید می‌توانید تعطیلات آخر هفته را به یک سفر کویری اختصاص دهید.

می‌خواهیم در یک مطلب کامل و دقیق درباره جاهای دیدنی شهرستان خور و بیابانک اطلاعاتی به شما ارائه دهیم. به این ترتیب برنامه‌ریزی برای سفر به خور و بیابانک تبدیل به یک ماجراجویی مهیج خواهد شد. پس با با همراه شوید تا جاذبه‌های گردشگری این خطه از ایران زیبا را بیشتر بشناسیم.

 

اقامتگاه های خور و بیابانک

 

جاذبه‌های گردشگری خور و بیابانک

 

در بخش ابتدایی درباره موقعیت خور و بیابانک صحبت کردیم. شاید اگر مناطق کویری را با مناطق جنگلی مقایسه کنیم چنین به نظر می‌رسد که کویر یک منطقه محروم است. با این حال بهتر است با نگاهی متفاوت و دقیق خصوصیات کویر را بررسی کنیم. اگر طبیعت کویر مانند دیگر مناطق به دلیل دخالت انسان‌ها دچار تخریب و اختلال نشود، زندگی برای موجودات مقیم آن به روند عادی ادامه می‌یابد. درست است که یک قطره آب در کویر همچون هدیه‌ای نادر می‌باشد اما مادر طبیعت همه کارها را به دقت انجام می‌دهد.

یک بوته گز در میان دشت کویر می‌تواند زندگی ۴ هزار موجود را نجات دهد. وقتی کویر را به این شکل بشناسیم متوجه می‌شویم سفر به این مناطق بسیار مهیج و ماجراجویانه است. اگر درباره شناخت کویر اشتیاق دارید حتما به خور و بیابانک سفر کنید. جاهای دیدنی خور و بیابانک دور از مشغله‌های شهری و در فضایی متفاوت پذیرای گردشگران هستند. تعدادی از محبوب‌ترین و مشهور‌ترین جاذبه‌های گردشگری خور و بیابانک را در ادامه نام می‌بریم.

 

دریاچه نمک خور و بیابانک

دریاچه نمک خور و بیابانک

 

یکی از اعجاب برانگیز‌ترین جاهای دیدنی خور و بیابانک دریاچه نمک است. این دریاچه در کویر مرکزی قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۷۰۰ متر می‌باشد. در فصل گرما که بارندگی وجود ندارد، دریاچه نمک خور و بیابانک به طور یک دست به رنگ سفید در می‌آید. می‌توانید انعکاس آسمان را در دریاچه مشاهده کنید به شکلی که تشخیص خط افق ممکن نیست. این منظره زیبا در جهان بسیار نادر است و می‌توان آن را با دریاچه نمک مهارلو در استان فارس مقایسه کرد.

توجه داشته باشید که دریاچه نمک خور و بیابنک در فصل گرما منظره زیبایی دارد اما در فصل بارندگی ممکن است رنگ آن تیره و گل آلود شود. دقت داشته باشید که برای بازدید از دریاچه نمک باید با یک تیم حرفه‌ای همراه شوید و هرگز به صورت انفرادی و تفریحی این کار را انجام ندهید. مناطق اطراف دریاچه نمک خور و بیابانک حالت باتلاقی دارند. برای مثال در برخی بخش‌ها، باتلاق با شن پوشیده شده که بسیار خطرناک است.

مسیر دسترسی دریاچه نمک خور و بیابانک:

برای دسترسی به دریاچه نمک خور و بیابانک باید از شهرستان خور به سمت طبس حرکت کنید. بعد از طی ۵۰ کیلومتر می‌توانید تابلو‌های راهنما به سمت دریاچه را مشاهده نمایید.

 

روستای گرمه خور و بیابانک

وقتی در کویر مرکزی ایران چشمه آب شیرین باشد یعنی یک فرصت طلایی برای شکل گرفتن آبادی وجود دارد. چشمه‌ای کهن در منطقه خور و بیابانک وجود دارد که روستای گرمه در اطراف آن شکل گرفته است. این روستا یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی خور بیابانک می‌باشد. آثار و شواهد تاریخی نشان می‌دهند قدمت روستای گرمه به بیش از هزار سال می‌رسد. این روستا در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و محل استراحت کاروان‌های ایرانی و خارجی بوده است. قلعه ای قدیمی در روستای گرمه وجود دارد که شاهدی بر پیشینه طولانی آن می‌باشد. وجود چشمه در روستای گرمه باعث به وجود آمدن نخلستانی سبز شده است. علاوه بر این‌ها یک استودان در نزدیکی روستای گرمه کشف شده که نشان می‌دهد اهل این آبادی از دین زرتشت پیروی می‌کرده اند. با یان حساب می توان ادعا کرد قدمت روستا دست کم به زمان ساسانیان برسد.  

همان‌ طور که می‌دانید استودان محلی برای قرار دادن پیکر درگذشتگان زرتشتی می‌باشد. دیگر پدیده زیبای طبیعی که در اطراف روستای گرمه دیده می‌شود تالاب است. تصور چنین آبادی سبزی در مرکز کویر مرکزی، همه دوستداران طبیعت را به وجد می‌آورد. ارتفاع روستا از سطح دریا حدود ۷۵۰ متر می‌باشد.

مسیر دسترسی روستای گرمه:

برای دسترسی به روستای گرمه می‌توانید از دو مسیر استفاده کنید. جاده یزد - طبس و یا جاده نایین - سمنان دو مسیر برای دسترسی به این روستا می‌باشد. به طور تقریبی روستای گرمه در فاصله ۷۰۰ کیلومتری شهر تهران و ۲۰۰ کیلومتری شهر یزد است.

 

قلعه تاریخی بیاضه

قلعه تاریخی بیاضه در روستای تاریخی بیاضه در خور و بیابانک قرار دارد. قدمت قلعه بیاضه به دوران حکومت ساسانیان باز می‌گردد. این ارگ از چند طبقه ساخته شده و در اطراف آن خندق عمیقی وجود دارد. جهانگردان مشهوری مانند ناصر خسرو و ابن حوقل در مسیر سفر‌های خود از این قلعه بازدید کرده‌اند. در آثار مکتوب این دو جهانگرد درباره قلعه تاریخی بیاضه مطالبی آورده شده است. یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خور و بیابانک همین قلعه بیاضه می‌باشد که در فاصله ۵۳ کیلومتری از شهر خور قرار دارد. این قلعه به سبک ارگ‌های دفاعی دوران ساسانی ساخته شده و در زمان اسماعیلیان محل استقرار هواداران حسن صباح بوده است.

قلعه تاریخی بیاضه در ۱۱ دی ماه سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

روستای مصر

روستای مصر خور و بیابانک

 

حال می‌خواهیم به معرفی رویایی‌ترین بخش از شهرستان خور و بیابانک بپردازیم. روستای مصر از جمله مشهورترین جاهای دیدنی خور و بیابانک است. بخش‌هایی از فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک در این روستا فیلمبرداری شده که در معرفی بیشتر روستا تأثیر داشته است. روستای کویریِ مصر تقریباً یک‌صد سال قدمت دارد ولی داستان جالبی درباره شکل‌گیری آن گفته شده است.

شخصی معتبر و سرشناس به نام یوسف، بنیان گذار روستای مصر بوده است. یوسف از راه شبانی و حفر قنات‌های عمیق توانسته روستا را آباد کند. از آنجایی که عمق چاه‌ها و قنات‌های این روستا بسیار زیاد بود،ه اهالی روستا‌های نزدیک، نام چاه دراز را برای آن انتخاب کردند. یوسف از این نام راضی نبود و از اهالی درخواست کرد به پاس زحمات او برای آبادی روستا، نام مصر را به کار ببرند. وجه تسمیه روستای مصر وجود یوسف در آن بود.

یوسف یک خیابان عریض در میان روستا ساخت، که تعجب اهالی را برانگیخت. یوسف اعتقاد داشت به زودی افراد زیادی مصر را می‌شناسند و به آن سفر خواهند کرد. چندین دهه گذشت و بالاخره پیش‌بینی یوسف به واقعیت پیوست. در حال حاضر گروه‌های گردشگری ایرانی و خارجی به مصر سفر می‌کنند و از طبیعت جذاب کویری آن لذت می‌برند. همچنین گروه‌های نجومی نیز این روستا و کویر اطراف آن را برای سفرهای علمی و رصد ستارگان مناسب می‌دانند.

مسیر دسترسی روستای مصر:

روستای مصر جزو دهستان جندق است و حدود ۱۸۰ نفر سکنه دارد. این روستا در دشت کویر قرار دارد و فاصله آن با شهرستان خور ۶۰ کیلومتر است.

 

کویر مصر

کویر مصر در شهرستان خور و بیابانک

 

کویر مصر در کویر مرکزی ایران قرار دارد. این کویر در ۴۵ کیلومتری شرق شهرستان جندق و ۳۰ کیلومتری شهرستان خور است. کویر مصر با رشته کوه‌ها احاطه شده که در واقع در بخش غرب، جنوب غرب و جنوب شرق کوه‌ها دیده می‌شوند. کویر مصر از زیباترین جاهای دیدنی خور و بیابانک است که در نزدیکی روستای مصر می‌باشد. گردشگران خارجی آوازه این کویر بی‌نظیر را شنیده‌اند و عازم مصر شده اند. اگر شما هم به کویر علاقه دارید می‌توانید به زیباترین کویر ایران یعنی کویر مصر سفر کنید.

فاصله کویر مصر تا تهران حدود ۶۴۰ کیلومتر است.

فصل سفر:

بهترین زمان برای سفر به کویر مصر از آبان تا اردیببهشت ماه می‌باشد. توصیه می‌کنیم برای سفر به کویر مصر با گروه‌های طبیعت گردی همراه شوید و به هیچ وجه با خودروی شخصی و بدون لیدر به کویر نروید.

مسیر دسترسی کویر مصر:

دو مسیر برای دسترسی به کویر مصر وجود دارد. مسیر اول از طریق جاده دامغان به جندق و مسیر دوم از جاده اردکان به روستای فرخی می‌باشد. بخشی از مسیر شامل جاده خاکی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه کلیک کنید: کویر مصر در خور و بیابانک اصفهان

 

قلعه جندق

از اماکن دیدنی خور و بیابانک قلعه جندق در شهر جندق است. این قلعه از خشت ساخته شده و متعلق به دوران ساسانی و ایلخانی است. مساحت قلعه ۱/۵ هکتار می‌باشد که در‌ واقع شهری کوچک را در بر گرفته و افراد مشهوری در آن زیسته‌اند. در حال حاضر در این قلعه حمام، مسجد، حسینیه و تعدادی خانه وجود دارند. شاعر مشهور یغما جندقی در قلعه جندق زندگی می‌کرد. با اینکه قرن‌های زیادی از حیات قلعه جندق می‌گذرد این بنا همچنان پا بر جا است.

مسجد جامع جندق نیز درون قلعه جندق می‌باشد که قدمت آن به سال ۹۹۰ قمری باز می‌گردد. اگر به خور و بیابانک سفر کردید سری هم به قلعه جندق بزنید زیرا بازدید از این مکان تاریخی خالی از لطف نیست. قلعه جندق در سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

 

روستای فرخی

روستای فرخی جزو توابع خور و بیابانک و در فاصله ۱۷ کیلومتری غرب شهرستان خور می‌باشد. البته فرخی در سال ۱۳۸۸ به شهر تبدیل شد. این شهر در منطقه‌ای کویری قرار دارد و حیات آن وابسته به چاه‌ها و قنات‌ها است. برای دسترسی به بسیاری از جاهای دیدنی خور و بیابانک باید از فرخی بگذرید. توجه داشته باشید که کسره بر روی حرف «ر» خوانده می‌شود با این حال معمولا نام معرّب آن به صورت تشدید بر روی «ر» به کار می رود. شهر فرخی پیشینه طولانی دارد و در آثار تاریخی مربوط به دوران صفویان می‌توان راجع به این آبادی اطلاعاتی به دست آورد.

روستای فرخی در دوران قاجار جزو قرای سبعه یعنی ۷ آبادی بود. گاهی جزو استان خراسان، گاهی سمنان و در دورانی متعلق به یزد بود. در حال حاضر فرخی جزو روستاها و جاهای دیدنی اصفهان است. اگر قصد سفر به کویر مصر را دارید می‌توانید از مسیری عازم شود که به روستای فرخی منتهی می‌شود. مسجد جامع فرخی یکی از نقاط دیدنی خور و بیابانک است که متعلق به سال ۱۲۵۶ شمسی می‌باشد. این مسجد ساختمان جالبی دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

 

منطقه شکار ممنوع کلاته

منطقه شکار ممنوع کلاته از جمله بی‌نظیرترین مناطق حفاظت شده است که جزو جاهای دیدنی خور و بیابانک محسوب می‌گردد. این منطقه دارای حیات وحش متنوع و پوشش گیاهی منحصر بفرد است که ثروت ملی و طبیعی کشورمان می‌باشد. گونه‌های جانوری منطقه کلاته شامل زاغ بور، باقرقره، سبز قبا، هوبره، گربه وحشی، گربه شنی یا پالاس، کاراکال، کل و بز، قوچ، یوزپلنگ آسیایی، میش، جبیر و… می‌باشد. حیات تمام این گونه‌های جانوری به طور مستقیم یا غیر مستقیم به پوشش گیاهی منطقه وابسته است.

پوشش گیاهی منطقه شکار ممنوع کلاته درمنه، گز، تاق، بادام کوهی، قیچ، آبغوزه، تاق، اسکنبیل و … می‌باشد. این زیستگاه با رشته کوه‌ها احاطه شده است که همین پدیده جغرافیایی جان پناهی برای بسیاری از حیوانات منطقه می‌باشد.

 

روستای آب گرم

روستای آب گرم خور و بیابانک در ۳۰ کیلومتری شهرستان خور و بیابانک است. در این روستا مرقد امامزاده ابراهیم قرار دارد که از نوادگان امام موسی کاظم می‌باشند. مهم‌ترین خصوصیت روستای آب گرم، وجود چند چشمه آب گرم معدنی است؛ چشمه‌هایی که خاصیت درمانی دارند که می‌توانند در التیام بیماری‌های پوستی و یا بیماری‌های عضلانی مؤثر باشند. ارتفاع روستای آب گرم از سطح دریا تقریبا ۱۰۰۰ متر است و آب و هوای آن از اقلیم کویر مرکزی تأثیر می‌گیرد.

 

روستای باستانی ایراج

روستای باستانی ایراج از قدیمی‌ترین آبادی‌های خور و بیابانک است و جزو توابع دهستان نخلستان محسوب می‌گردد. روستای ایراج یکی از جاهای دیدنی خور و بیابانک است و قدمت آن به دو هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد. باقیمانده‌هایی از یک قلعه خشتی بزرگ در روستای باستانی ایراج وجود دارند که باستان شناسان قدمت آن را پیش از میلاد مسیح می‌دانند. به نظر می‌رسد این قلعه به عنوان قلعه‌ای نظامی برای دیده‌بانی مورد استفاده قرار گرفته است. از تپه‌های اطراف ایراج اشیایی به دست آمده‌اند که قدمت آن‌ها تا ۳ هزار سال پیش از میلاد می‌باشد.

وجود چند دخمه ساده و استودان نشان می‌دهند که اهالی روستای ایراج پیروان دین زرتشت بوده‌اند که بعد از حملات اعراب مسلمان شده‌اند. بازدید از روستای باستانی ایراج تجربه‌ای جذاب است که مانند سفر به اعماق تاریخ می‌باشد. در حال حاضر چندین چشمه قدیمی در روستای ایراج وجود دارند که باغ‌ها و مزارع را سیراب می‌کنند.

 

برای رزرو تور اصفهان و سایر تورهای داخلی و خارجی با ما همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی خور و بیابانک شامل روستاهای کویری، نخلستان‌ها، چشمه‌ها و تپه‌های شنی است. خور و بیابانک در شرقی‌ترین بخش استان اصفهان قرار دارد و فاصله آن با شهر اصفهان حدود ۴۲۰ کیلومتر می‌باشد. ۱۲۶ آبادی کوچک و بزرگ در بخش خور و بیابانک وجود دارند که جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده‌اند. زیبایی مناطق کویری در سراسر جهان طرفدارن زیادی دارند؛ به همین دلیل سالیانه گردشگران ایرانی و خارجی عازم خور و بیابانک می‌شوند. اگر شما هم به مناطق کویری علاقه دارید می‌توانید تعطیلات آخر هفته را به یک سفر کویری اختصاص دهید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
کویر مصر در شهرستان خور و بیابانک
  • کویر مصر در شهرستان خور و بیابانک
  • روستای مصر خور و بیابانک
  • اقامتگاه های خور و بیابانک
  • دریاچه نمک خور و بیابانک
  • no_image
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد