کویر مصر در خور و بیابانک اصفهان (همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

افرود کویر مصر

کویر مصر یکی از کویرهای اصفهان است که در منطقه خور و بیابانک قرار گرفته و زیبایی آن همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. در این منطقه علاوه بر این که می‌توانید از مناظر کویری، تپه‌های شن روان، آسمان پرستاره و صاف شب و… لذت ببرید؛ امکان استفاده از تفریح هایی مانند سافاری (ماشین سواری در کویر) و شتر سواری نیز فراهم است.

 

ستارگان شب در کویر مصر

 

افرادی که علاقمند به طبیعت گردی و به خصوص به دنبال دیدن مناطق کویری زیبا هستند، می‌دانند که استان اصفهان می‌تواند مقصد خوبی برای آنها باشد. یکی از این کویرها که در منطقه خور و بیابانک قرار گرفته، کویر مصر است که زیبایی آن همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. در این منطقه علاوه بر این که می‌توانید از مناظر کویری، تپه‌های شن روان، آسمان پرستاره و صاف شب و… لذت ببرید؛ امکان استفاده از تفریح هایی مانند سافاری (ماشین سواری در کویر) و شتر سواری را نیز خواهید داشت. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد کویر مصر اصفهان صحبت میکنیم و توضیحات مفیدی را در این زمینه با شما در میان می‌گذاریم.

 

کویر مصر کجاست؟

 

کویر مصر اصفهان که در اصل در منطقه خور و بیابانک و بیرون از شهر اصفهان قرار دارد، یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی استان اصفهان است که در سال‌های اخیر توانسته توجه دسته  زیادی از علاقمندان به طبیعت گردی و به خصوص کویر نوردی را به خود جلب کند. ضلع‌های جنوب شرقی، جنوب غربی و غربی این کویر با رشته کوه‌هایی که بخشی از فلات مرکزی ایران به شمار می‌روند محاصره شده و این کویر زیبا در میان کوهپایه این مناطق قرار گرفته است. مردم بومی این منطقه سالها پیش بیشتر به کشاورزی و دامپروری مشغول بودند، اما از وقتی نام کویر مصر بین گردشگران و دوستداران طبیعت به شهرت رسید، سرنوشت مردمان این منطقه نیز تا حد زیادی تغییر کرد. امروزه مردمانی که در این منطقه ساکن هستند بیشتر مشغول به کارهایی مرتبط با صنعت گردشگری می‌باشند و وظیفه پذیرایی مهمانان این منطقه را بر عهده دارند. در کنار کویر مصر روستای زیبایی به همین نام، یعنی روستای مصر، وجود دارد که به عنوان یکی از جذابیت‌های این منطقه به شمار می‌رود.

 

روستای مصر

 

معرفی روستای مصر

 

برای رفتن به کویر مصر ابتدا باید وارد روستای مصر شوید. تاریخچه نامگذاری این روستا به حدود 100 سال پیش بازمیگردد. گفته می‌شود که در آن زمان فردی به نام یوسف زندگی می‌کرده که از احترام زیادی برخوردار بوده و علاوه بر آن در این منطقه مشغول کشاورزی بوده است. بعد از یک خشکسالی یوسف شروع به حفر یک چاه بسیار عمیق کرد و در سالهای بعد از آن نیز این چاه را دوباره و دوباره عمیق‌تر کرد. طوری که در سالهای بعد مردمان این منطقه و روستا‌های اطراف چاهی که یوسف حفر کرده بود را با نام "چاه دراز" می‌شناختند. یوسف که دلِ خوشی از نام چاه دراز نداشت، به مردمان پیشنهاد داد که به دلیل شباهت نامش با یوسف پیامبر، اسم مزرعه او را "مصر" بگذارند. مردمان این منطقه به دلیل احترام زیادی که برای او قائل بودند، از آن روز به بعد این روستا را با نام روستای مصر شناختند. گفته می‌شود که یوسف در سالهای پایانی عمر خود دستور ساخت یک خیابان را در میان روستای مصر داده و گفته که چندین سال بعد مردمان زیادی به این روستا می‌آیند و از آن دیدن می‌کنند. نیاز به گفتن نیست که این پیشگویی به حقیقت پیوست.

 

رمل های کویر مصر

 

رفتن به کویر مصر

 

برای رفتن به کویر مصر روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط خود می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. این کویر زیبا در فاصله 55 کیلومتری جاده خور و در میان راه نایین و اصفهان به دامغان قرار گرفته است.

خانه‌هایی که در این روستا هستند بسیار ساده و زیبا می‌باشند و مانند خانه‌هایی که در سایر مناطق روستایی کویری دیده می‌شود با استفاده از کاهگل ساخته شده‌اند. سقف‌های گنبدی شکل این خانه‌ها بسیار فضای زیبایی ساخته که هر بیننده‌ای با آن ارتباط برقرار می‌کند. مردمان این روستا علاوه بر کسب درآمد از صنعت گردشگری هنوز هم گاهاً به دامپروری یا کشاورزی مشغول هستند.

برای رفتن به کویر مصر با ماشین شخصی بهتر است بدانید که چندین مسیر پیش رو دارید که با توجه به مبداء خود باید یکی از آنها را انتخاب کنید. فاصله این کویر تا شهر تهران 642 کیلومتر است. برای حرکت از تهران باید به ترتیب شهرهای سمنان، دامغان، معلمان و جندق را پشت سر بگذارید تا به این کویر برسید. در ضمن مسیر جایگزین شما برای حرکت از تهران می‌تواند از سمت قم، کاشان، نایین، اردکان، چوپانان، چاه ملک و فرخی باشد. در ادامه فاصله کویر مصر تا شهرهای مختلف را در اختیار شما قرار میدهیم تا بتوانید تصمیم گیری صحیحی برای رفتن به این منطقه داشته باشید.

  • فاصله مشهد تا کویر مصر: 748 کیلومتر
  • فاصله ساری تا کویر مصر: 575 کیلومتر
  • فاصله کاشان تا کویر مصر: 616 کیلومتر
  • فاصله اصفهان تا کویر مصر: 536 کیلومتر
  • فاصله طبس تا کویر مصر: 247 کیلومتر

نکته‌ای که بهتر است قبل رفتن مد نظر داشته باشید این است که اگر از مسیر شهر جندق به این منطقه می‌روید، حدود 42 کیلومتر جادی خاکی در پیش خواهید داشت.

 

نکات مهم در زمان سفر به کویر مصر

 

خودروی مناسب

در صورتی که قصد رفتن به کویر مصر با ماشین شخصی را دارید بهتر است که با یک خودروی مجهز به این منطقه بروید و از سوی دیگر تجهیزات مربوط به اسکان و کمپینگ را داشته باشید. داشتن لاستیک‌های مناسب اجازه می‌دهد که بدون هیچ مشکلی در جاده‌های خاکی این منطقه حرکت کنید و وجود لاستیک زاپاس مناسب نیز کمک می‌کند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید به مسیر خود ادامه دهید. رانندگی در این مناطق باعث می‌شود که آب رادیاتور خودرو‌ها سریعا جوش بیاورند و از همین رو بهتر است مقدار زیادی آب به همراه خود داشته باشید.

اسکان در کویر

در مناطق کویری برای اسکان نیز باید نکات بسیاری را مد نظر قرار دهید؛ چرا که خطراتی مانند "احتمال گم شدن، تشنگی بیش از حد، خطای دید در طول روز (سراب)، گزیدگی توسط جانوران مختلف مانند عقرب و مار و طوفان شن" می‌توانند مشکلات زیادی را برای شما بوجود بیاورند. در ضمن سعی کنید تنها به این سفر نروید، کویر مصر تورهای گوناگونی دارد که می‌توانید به آنها ملحق شوید و به این صورت از خدماتی مانند بازدید جاذبه‌های دیدنی، اسکان در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و لیدرهای حرفه‌ای استفاده کنید.

 

راهنمای سفر به کویر مصر

 

به عقیده گردشگرانی که از این منطقه به عنوان یک از جاهای دیدنی اصفهان بازدید کرده‌اند بهترین زمان برای رفتن به کویر مصر بین ماه‌های آبان تا اوایل اردیبهشت ماه است، در این زمان آب و هوای این منطقه نسبتا معتدل است و ولی همچنان ممکن است آفتاب سوزانی داشته باشد. البته بسیاری از گردشگران شب را برای بازدید از این کویر انتخاب می‌کنند و به این صورت می‌توانند تجربه بسیار خوبی از دیدن آسمان صاف و پرستاره داشته باشند. در این کویر می‌توان به راحتی کمپ زد، اما در نزدیکی آن اقامتگاه‌های بومگردی زیادی وجود دارند که می‌توانید از خدمات آنها استفاده کنید. البته ناگفته نماند برای آنهایی که به دنبال مکان لوکس‌تری برای اقامت هستند، هتل‌هایی نیز در نزدیکی این منطقه وجود دارد.

هتل‌های  معروف نزدیک کویر مصر را در ادامه خدمت شما معرفی می‌کنیم:

  • هتل سنتی تی دا: این هتل سه ستاره متوسط در شهر خور قرار دارد و با اقامت در آن میتوانید به کویرهای زیبا بیابان‌های بکر این منطقه دسترسی داشته باشید. فاصله این هتل تا کویر مصر 55.3 کیلومتر است.
  • هتل کویری بالی: این هتل نیز در فاصله 55.4 کیلومتری کویر مصر و در شهر خور قرار گرفته است. بسیاری قبل از رسیدن به کویر مصر به این هتل رفته، کمی استراحت می‌کنند و سپس به این منطقه باز میگردند.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

افرادی که علاقمند به طبیعت گردی و به خصوص به دنبال دیدن مناطق کویری زیبا هستند، می‌دانند که استان اصفهان می‌تواند مقصد خوبی برای آنها باشد. یکی از این کویرها که در منطقه خور و بیابانک قرار گرفته، کویر مصر است که زیبایی آن همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد کویر مصر اصفهان صحبت میکنیم و توضیحات مفیدی را در این زمینه با شما در میان می‌گذاریم.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
تصاویر مرتبط
رمل های کویر مصر
  • رمل های کویر مصر
  • ستارگان شب در کویر مصر
  • روستای مصر
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد